المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ░▒▓███ $$o0o$$◄ مكسب رائع و أكسبرت رهيب حقق 30% في أقل من شهر و ألدروداون 4% فقط ► $$o0o$$ ███▓▒░

الصفحات : 1 [2] 3

TREND_SEEKER
17-09-2014, 09:01 PM
السلام عليكم يا غاااااالي

معلشي اسف عن عدم تواجدي ولكن للاسف بسبب ظروف شغلي

انا قررت ان شاء الله ادخل معاكم واجرب معاكم واكتب نتائجي كل يوم ولكن علي حساب حقيقي

المطلوب شركه تعطي سيرفر محترم لاني هرفعه علي سيرفر لانه غيرت الشركه التي كنت اتعامل معاها

والاكسبرت لمدة 3 شهور

لاني ان شاء الله ساضع النسحه عليه لمدة 3 شهور علي السيرفر ولا اتي جنبها تماما فقط كل شهر ان شاء الله سأقوم بسحب الارباح فقط بإذن الرحمن

منتظر ردك حبيبي ابو يوسف
مرحب بحبيبي أحمد بدر السكره
كلمني عشان نشوف الرصيد كام
عشان مهم موضوع الرصيد
و يارب تكون فاتحة خير ليك يا غاااااالي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني اعضاء المنتدى واحبائي انا متابع لهذا المنتدى الجميل من زمان ولكن ماجعلني اشارك اليوم هو متابعتي لهذا الاكسبيرت الجميل فعلا والقوى بما في الكلمة من معني
فعلا ربنا يكرم الاخ ابو يوسف صاحب الاكسبرت وواضح انه تعب جدا في عمله وفعلا اكسبيرت خرافي ودقيق جدا وربنا يبارك فيك ويرزقك من حيث لا تحتسب مهما اقولك لن اوفيك حقك
انا شغلت الاكسبيرت اليوم من الساعة السابعة تقريبا وتركته وذهبت على نفس اعدادات التجربة الاولي وعلى العشر ازواج وعلى منصة جين كابيتال وعمل ارباح حتى الان 60 دولار والخسائر العائمة لم تتعدى 8 دولار وبعد اذنكم لو تسمحولي اتابع معاكم في الموضوع ده
وفعلا انت معاك حق في كلامك ان الاكسبيرتات مفتوحة الصلاحية غير مجدية بالفعل وليك كل الحق انك تقفله بكود فعلا يتم تجديده كل فترة

ولي سؤال : هل الاكسبيرت اذا استعمله عدد كثير من الاشخاص لمدة بعد كده يبدأ يعمل خسائر في السوق ؟؟ سمعت من قبل شخص يقول هذ
وناس تقول لازم كل فترة تختبر استراتيجيتك مع السوق لانها بعد فترة من العمل بتبدا تخسر وكلام من هذ القبيل ؟؟

واود ان اسألك اخى العزيز صاحب الاكسبيرت الخرافي حضرتك كنت اتحدثت عن الاصدار الثالث اود معرفة ما المميزات والختلافات بينه وبين هذا الاصدار وكنت اود ان اتحدث معك بشأنه لانى اعيش في الخارج ومحجوب عندى الاسكاي بي واود ان اتحدث معك لو تسمح بعد اذنك فضلا لا أمرا ..

مرحب بيك أخي باسم
طبعا يشرفنا ويسعدنا كلنا أنك تتواجد معانا في ألورشه
ألكشف ما شاء الله يشرف بلد
بس انا مش شايف قيمة ألرصيد كام
بالنسبه لسؤالك عن الأكسبرت لو استعمله عدد كبير من الأشخاص لمده بعد كده يبدأ يعمل خساير في ألسوق ؟
هذا كلام غير واقعي بدون أدنى شك
ولكن يجب فعلا تطوير الأعدادات بما يتناسب مع السوق لأن السوق متغير من سنه إلى سنه أخرى
ولكن أكسبرت سمارت بيستخرج ألدعوم و ألمقاومات وأتجاه ألترند ألعام
يعني هو بطبيعته بيحلل ألسوق يوميا
فهذا شئ يطمئن من ناحية الأكسبرت
وأنا أطور يوميا من شغلي في الأكسبرتات لأن ده تخصصي من سنين طويله جدا
وبتابع مع ألناس لو في أي جديد في الأعدادات برفقه على طول
الأكسبرتات الي بتحقق مكاسب خياليه كل شهر إن وجدت فهذه يتم محاربتها من الشركات فيظن البعض ان الأكسبرت اصبح فاشل في حين ان سبب فشله الرئيسي تلاعب الشركات لو وجدوا عميل مشغله واشهرهم في ذلك أكسبرت ألفاب تربو الشهير والميجادرويد كانوا من عمالقة ألسكالبينج وتم ضربهم من الشركات
و طبعا كان في عيب رئيسي في الفاب تربو والميجادرويد وفي رأيي هذا هو أكبر سبب لفشلهم بعد فترة نجاح وهو أن الهدف من 5 نقط الى 10 نقط اقصى شئ والستوب لوز من 40 الى 60 نقطه
طبعا اصبح الستوب لوز اضعاف الهدف فلو تم ضرب استوب لوز في صفقه واحده لازم يربح أصادها اقل شئ 5 صفقات يجيبوا التيك بروفت
طبعا فكر معيوب في التشغيل ومعروف لدى خبراء التداول بالأكسبرتات أو السوق عموما أن مثل هذا الأمر لن يكتب له الأستمراريه .

طيب هل سمارت تربو معصوم من الخطأ ؟ أو معصوم من المارجن كول ؟

أكيد لأ , لأن اي أكسبرت بيشتغل تبريد ومضاعفات أوعى تديلو الأمان ابدا
طيب كل أكسبرتات ألتبريد والمضاعفات خطيره ومعروف أخرها أيه
بسبب أن معظمهم تبريدات بمضاعفات جزافيه وعشوائيه
لكن في سمارت كل ألي عملته بالبلدي كده , أني رشيت عليه شوية سكر
عشان أخفف من خطورة ألتبريد والمضاعفات .
عشان أتاجر معظم ألوقت مع ألترند وليس عكس ألترند
عشان التبريد ما يكونشي عشوائي بقدر الأمكان يكون بسبب مدروس وغير متكرر دائما
عشان أشتغل أطول فتره ممكنه واسحب ارباحي واسحب راس مالي
حتى لو بعد كده حدث شئ لا قدر الله أكون سحبت راس المال وعليه ارباح مثله مره أو مرتين
وأعيد الكره مره أخرى
طبعا في ترندات سنويه كلنا عارفنها بتكون ما بين نهاية سنه قديمه وبداية سنه جديده
هذه الترندات لا تقل عن 1500 نقطه صعود أو هبوط حاد وعنيف وممكن توصل 2500 نقطه رالي او 3500 نقطه رالي مثل ما حدث مثلا على اليوروين نهاية 2012 و بدايه 2013 رالي صاعد 3500 نقطه
وفي نهاية سنة 2013 وبداية سنة 2014 نفس الزوج عمل رالي 1500 نقطه صعود
مثل هذه ألترندات لا يصمد أمامها أي أكسبرت تبريد أو مضاعفات
بس سألت نفسي هل ممكن لو سمارت قابله ترند زي كده مش يمكن يكون فاتح صفقات في اتجاه ألترند ؟ لأنه بيقرأ الترند العام ؟
ويبقى مصلحه جامده وهناخد ارباح ترند محترم صاعد او هابط ؟
طيب وافرض كان ماقفلشي صفقات الترند القديم ودخل على الترند الجديد بصفقات عكس اتجاهه ؟
يبقى هنا في خطوره
سمارت بيتعامل مع الترندات العاديه كويس جدا
لكن عن نفسي هوقفه نهاية كل سنه ابتدائا من او شهر 12 وأبدا اشغله من يوم 15 يناير السنه الجديده
خواتيم السنه كل المتاجرين بيبعدوا عن السوق فيها لأن بيحصل قلة أدب ما تتوصف من صناع السوق في نهاية السنه وتقفيل ألميزانيات ألختاميه بسببها بيحصل لعب في ألسوق محدش فينا يقدر عليه .
فبعتبر الشهرين بتوع أخر ألسنه أجازه بروح أقضيها في راس ألبر أو اي مكان وبيعدوا بسرعه وابقى غيرت جو و حافظت على أرباح السنه كلها وبعد كده بكمل شغل تاني .

انا بشتغل يوميا 12 ساعه عشان حاجتين مهمين جدا عايز اوصلهم وبإذن الله هوصلهم
أولا : اشتغل بالأكسبرت طول السنه بدون أي توقف أو اي خوف من أي ترند خلقه ربنا حتى لو 5000 أو 10000 نقطه
ثانيا : عايز أعمل ربح شهري يتراوح ما بين 30% إلى 50% , والأداء يكون آمن طبعا .
سمارت تربو يقدر يحقق ده بس لسه ما وصلتش للأعدادات ألي تنفذ الأداء ده , وده ألي شغال عليه حاليا .

بالنسبه لسؤالك على سمارت تربو ألنسخه رقم 3 دي ناس طلبوا مني نسخه من سمارت
بغرض تحقيق أقل شئ تدبيله كل شهر حتى لو هتمرجن بعد كده يعني شغل أنتحار
فقلت ما ألمانع أنا كمان بحب ألمكسب السريع وبحب أغامر من وقت للتاني لو برصيد خارج عن أحتياجاتي
وبالفعل تم الأنتهاء منها ودخلت عليها مواصفات وأكواد معقده واضافات كثيره عشان دي هتكون نسخه حرب طاحنه مش شغل عادي .

بس بقول أن مافيش مستحيل أنها تحقق كل شهر تدبيله أو أكثر وتستمر بدون مارجن وهذا ايضا شغال عليه حاليا
وشغال على 5 أكسبرتات غير أكسبرت سمارت يعني ألموضوع زي ما أنت ملاحظ في دمي زي الأدمان كده
وكمان معايا جروب محترم جدا وبيتابعوا معانا ألورشه .

منهم ناس شغالين بسمارت من أعدادات التجربه الأولى بس بدل ستيب عشره شغالين بستيب 5 وعاملين شغل محترم جدا

عموما أنا سعيد جدا بتواجدك وانضمامك للورشه
و هبعتلك ألياهو على الخاص عشان لو حبيت ندردش سوا
وليه ألسكاي بي محجوب عندك أنت مقيم في بلد ايه الي يحجب السكاي بي ؟

baselnew
17-09-2014, 09:28 PM
يعطيك العافيه انا ما فهمت هاي النقطه

منهم ناس شغالين بسمارت من أعدادات التجربه الأولى بس بدل ستيب عشره شغالين بستيب 5 وعاملين شغل محترم جدا

يعني لعبو في الاعدادات الدفولت ؟؟؟

وكم المبلغ الحقيقي الي بتنصح فيه للشغل عالاكسبرت ,,

ومن شويه فتح صفقات عكست اغلبها 50 نقطه علشان الاخبار عجبني الي حصل عشان حشوف حيتعامل مع الموقف ازاي :D

bassem2025
17-09-2014, 10:12 PM
شكرا على ردك السريع اخى العزيز ابو يوسف وعلى سعة صدرك اثلجت صدرى بردك الجميل ربنا يبارك فيك
انا مقيم بسلطنة عمان ومحجوب عندى اكثر برامج الاتصالات فقط المتاح الهوتميل والياهو ماسنجر والواتس اب
بس لو على كلامك كده على ان الاصدار االتالت من الاكسبرت فيه مخاطرة يبقي بلاش منه احنا عايزين نستثمر ونفضل شغالين بيه مش حساباتنا تتمرجن ولو حتى الواحد دبر اي مبلغ ولو حتى 500 دولار على الاعدادات بتاعت التجربة الاولي متهيالي جميل اوي لما يطلعله في اليوم بمتوسط خمسين دولار جميل جدا وبعد كده ممكن لما يكبر الحساب يبقي يزود في اللوت

انا بدات بحساب تجريبي 1048 دولار
وحاليا البالنس وصل عندى 1198 والايكوتي 1160
وده بعد تشغيل يوم واحد فقط
وهنتظر رسالتك على الخاص لاني عدد مشاركاتي ماتسمح اني ارسل رسائل خاصة
وشكرا جزيلا لحضرتك وربنا يرزقك من حيث لا تحتسب

عصام 7
17-09-2014, 11:36 PM
حبيبي ابويوسف كيف حالك
لقد جربت سمارت تربو سكالبنج عنيف وحاولت أروضه وأضع إعدادات تتناسب مع ظروف السوق
وفعلاً عمل الاكسبيرت تدبيله في خلال 7 أيام برصيد 10000 إلى 21000 ورافعه ماليه 400
لاكن الإشكال الذي واجهني أنه عمل خساره عائمه 14000 كبيره جداً كاد أن يتمرجن الحساب
لولا التدخل اليدوي لتمرجن الحساب وكل ما أجعل الإعدادات أمنه أكثر الخساره تكبر أكثر وأكثر
حتى راجعت بعض الصفقات وبغض النظر عن حجم اللوت رأيت أنه في بعض الأحيان
يفتح صفقات كثيره ويغلقها في ثواني على خساره فأنا حذفت الشارت الذي يتسبب لي
بالخساره لم أغير الفريم هو 1 ساعه فوجدت الخساره العائمه قد تقلصت من 14000 إلى 7000 في خلال ساعات
فأذا أردت ياعزيزي ابويوسف أن تضع لمساتك الجميله لكي يصحح مابه من خطأ أو وضع تحسينات عليه
إذا لم يكن لديك مانع ولا أتركه على ماهو عليه واستمر في طريقتك لكي لا يضيع وقتك
ونحن معك في التجارب فاتح 3 منصات على سيرفر لتجارب 24 ساعه وأزيد وأنقص في الإعدادات حتى نصل
لأفضل إعدادات أمنه ولك جزيل الشكر
وهذا التقرير
وهذا رابط التقرير بالصفقات
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/11855_11410985666.rar

baselnew
18-09-2014, 12:45 AM
كنت عاييز اسئل عن آليه فتح المضاعفه يعني بناء على ايه ,, عدد معين من النقاط ولا ايه بالزبط ؟ وهل هناك طريقه في الاعدادات اخلي من خلالها يقلل عدد المضاعفات يعني مثلا لو كان كل انعكاس 20 نقطه بيفتح مضاعفه اخليه كل انعكاس 40 ؟؟

TREND_SEEKER
18-09-2014, 04:10 AM
يعطيك العافيه انا ما فهمت هاي النقطه

يعني لعبو في الاعدادات الدفولت ؟؟؟
نعم صحيح غيروا في الأعدادات ألي انا عامل بيها ألتجربه الأولى
في خانة الستيب بدل 10 هم جربوا ستيب 5
يعني ممكن طبعا نغير زي ما احنا عايزين ونشوف ايه الدنيات يمكن يطلع أداء أفضل
وكم المبلغ الحقيقي الي بتنصح فيه للشغل عالاكسبرت ,,
اقل رصيد كما يلي :
رصيد 10000$ نوع الحساب ستاندر قيمة الوت 0.01 = 10 سنت
أو
$1000 نوع الحساب بالسنت قيمة الوت 0.01 = 1 سنت
أو
$100 نوع ألحساب نانو سنت قيمة الوت = 0.1 سنت ( واحد من عشره سنت )
ومن شويه فتح صفقات عكست اغلبها 50 نقطه علشان الاخبار عجبني الي حصل عشان حشوف حيتعامل مع الموقف ازاي :D
طيب كويس جدا شوف أخي باسل
سمارت ساعة لما يحصل خبر ويحرك السعر حركه قويه بيسكت تماما ولا يفتح صفقات لو كان الخبر عكس الصفقه ولما حركة الخبر تهدى يبدأ يحلل الزوج من تاني ويبدأ يفتح صفقات التبريد ولو حركة السعر لحظة الخبر كانت في اتجاه الصفقات بيخطف سكالبينج عنيف ورائع

الأجابه باللون الأزرق في الأقتباس يا باسل
وشوف الصور دي هتوضح معاك الفكره أكتر
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411001374.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411001512.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411001571.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

شكرا على ردك السريع اخى العزيز ابو يوسف وعلى سعة صدرك اثلجت صدرى بردك الجميل ربنا يبارك فيك
انا مقيم بسلطنة عمان ومحجوب عندى اكثر برامج الاتصالات فقط المتاح الهوتميل والياهو ماسنجر والواتس اب
بس لو على كلامك كده على ان الاصدار االتالت من الاكسبرت فيه مخاطرة يبقي بلاش منه احنا عايزين نستثمر ونفضل شغالين بيه مش حساباتنا تتمرجن ولو حتى الواحد دبر اي مبلغ ولو حتى 500 دولار على الاعدادات بتاعت التجربة الاولي متهيالي جميل اوي لما يطلعله في اليوم بمتوسط خمسين دولار جميل جدا وبعد كده ممكن لما يكبر الحساب يبقي يزود في اللوت

وحاليا البالنس وصل عندى 1198 والايكوتي 1160
وده بعد تشغيل يوم واحد فقط
وهنتظر رسالتك على الخاص لاني عدد مشاركاتي ماتسمح اني ارسل رسائل خاصة
وشكرا جزيلا لحضرتك وربنا يرزقك من حيث لا تحتسب

أعتقد انك فهمت غلط يا باسم
500 دور لما تعمل 50$ في اليوم يعني 10% من الرصيد
يعني تدبيلتين في الشهر
وهذا غير صحيح
سمارت بيحقق من 10% الى 20% كل شهر
هذا ما حدث في الشهرين الي فاتوا تقريبا
واقل رصيد انا وضحته في الأقتباس الي فات
والنسخه الثالثه بإذن الله رح أزبطلها أعدادات أمنه وربح جيد كل شهر
بس هي نسخه خاصه فقط للبيع للأجانب يعني مش هتنزل في الورشه
ده طبعا بعد اذنكم جميعا عشان بس عايز افتح بيها شغل خارجي
هكلمك وابعتلك الياهو تبعي في خلال يومين بالكتير

حبيبي ابويوسف كيف حالك
وفعلاً عمل الاكسبيرت تدبيله في خلال 7 أيام برصيد 10000 إلى 21000 ورافعه ماليه 400
لاكن الإشكال الذي واجهني أنه عمل خساره عائمه 14000 كبيره جداً كاد أن يتمرجن الحساب
لولا التدخل اليدوي لتمرجن الحساب وكل ما أجعل الإعدادات أمنه أكثر الخساره تكبر أكثر وأكثر
بالخساره لم أغير الفريم هو 1 ساعه فوجدت الخساره العائمه قد تقلصت من 14000 إلى 7000 في خلال ساعات
فأذا أردت ياعزيزي ابويوسف أن تضع لمساتك الجميله لكي يصحح مابه من خطأ أو وضع تحسينات عليه
ونحن معك في التجارب فاتح 3 منصات على سيرفر لتجارب 24 ساعه وأزيد وأنقص في الإعدادات حتى نصل
وهذا التقرير

حاضر هشوف ايه مشكلته
وأحاول احلها وهو ممكن لو كبرنا الستيب يعمل شغل كويس
بس انت ركز مع النسخه رقم 1 بتاعة التجربه الأولى والثانيه
يعني دي كده جاهزه للأختبارات
كنت عاييز اسئل عن آليه فتح المضاعفه يعني بناء على ايه ,, عدد معين من النقاط ولا ايه بالزبط ؟ وهل هناك طريقه في الاعدادات اخلي من خلالها يقلل عدد المضاعفات يعني مثلا لو كان كل انعكاس 20 نقطه بيفتح مضاعفه اخليه كل انعكاس 40 ؟؟
هو بيفتح مضاعفات لو السعر عكس على الصفقه الحاليه وكل ما عكس يفتح مضاعفه وهكذا لغاية لما السعر يصحح ويغلق سمارت كل الصفقات ويفتح صفقات جديده
فكرة انه يضاعف على مسافه ثابته مش صح ومش موجوده في سمارت لأنها اثبتت فشلها
حتى لو كبرت المسافه يبقى هيطول في صفقات الترندات واصبح أغلاقها صعب جدا
ولكن لو لاحظت انه بيغير في قيمة المسافه الي بين الصفقات الي بيفتح عليها المضاعفات ودي مع مراقبة الأداء هتلاقيها ميزه كويسه

TREND_SEEKER
18-09-2014, 04:21 AM
حبيبي ابويوسف كيف حالك
وهذا التقرير

أخي عصام أعتقد أن في عندك خطأ فادح
أنت شغلت النسخه الثانيه على جميع الأزواج المتعاكسه و المتنوعه يعني حوالي 22 زوج يا راجل
ده كتر خيره انه ما مرجن

العمل على الأزواج المتعاكه
أو
الأزواج المتنوعه
وليس الأزواج كلها
كشف ألحساب ألي انت ارفقته فيه الأزواج المتعاكسه والأزواج المتنوعه مع بعض كلهم في حساب واحد هذا خطأ كبير جدا

عصام 7
18-09-2014, 01:19 PM
أحسنت يا ابويوسف
تم وضع 12 زوج من الأزواج المتعاكسه ومن بينهم الأسترالي النيوزلندي

bassem2025
18-09-2014, 06:05 PM
اخواني الاعزاء اعضاء المنتدى اليوم هو اليوم الثاني منذ تشغيل الاكسبيرت على منصة جين كابيتال والامس ليلا وصل الارباح عندى
وحاليا البالنس وصل عندى 1198 والايكوتي 1160 هذا رصيد امس

البالنس الان هو 1281 والايكوتي 1235 هذا رصيد اليوم
وخسائر عائمة 48 دولار

فعلا اكسبيرت مميز وبمشيئة الله هيفضل على هذا الاداء المميز
واخى ابو يوسف مش مشكلة انك تطرح الاصدار التالت للبيع فقط حقك طبعا بس انت خلصه على خير ان شاء الله وهتلاقي الناس بتخطفه منك بس لانك تقريبا هتجيب تمنه وربنا يجازيك خير يارب ويرزقك من حيث لا تحتسب

bassem2025
18-09-2014, 06:09 PM
اخى ابو يوسف انا ارسلت لك اضافة ورسالة على الياهو ماسنجر الان

TREND_SEEKER
18-09-2014, 08:01 PM
أحسنت يا ابويوسف
تم وضع 12 زوج من الأزواج المتعاكسه ومن بينهم الأسترالي النيوزلندي

على بركة الله حبيبي عصام07

اخواني الاعزاء اعضاء المنتدى اليوم هو اليوم الثاني منذ تشغيل الاكسبيرت على منصة جين كابيتال والامس ليلا وصل الارباح عندى
وحاليا البالنس وصل عندى 1198 والايكوتي 1160 هذا رصيد امس

البالنس الان هو 1281 والايكوتي 1235 هذا رصيد اليوم
وخسائر عائمة 48 دولار

فعلا اكسبيرت مميز وبمشيئة الله هيفضل على هذا الاداء المميز
واخى ابو يوسف مش مشكلة انك تطرح الاصدار التالت للبيع فقط حقك طبعا بس انت خلصه على خير ان شاء الله وهتلاقي الناس بتخطفه منك بس لانك تقريبا هتجيب تمنه وربنا يجازيك خير يارب ويرزقك من حيث لا تحتسب

اخى ابو يوسف انا ارسلت لك اضافة ورسالة على الياهو ماسنجر الان
تم الأضافه وبإذن الله نلتزم بموضوع الرصيد
موفق أخي نبيل

baselnew
18-09-2014, 11:11 PM
طيب معلش ممكن شرح موضوع step من 10 ل 5 هيا ايه اصلا ستيب مش فاهمها ؟؟ انا شفت الاوبشن بتاعها في اعدادات الاكسبيرت بس ما فهمت معناها او شو بتساوي بالزبط

TREND_SEEKER
18-09-2014, 11:55 PM
طيب معلش ممكن شرح موضوع step من 10 ل 5 هيا ايه اصلا ستيب مش فاهمها ؟؟ انا شفت الاوبشن بتاعها في اعدادات الاكسبيرت بس ما فهمت معناها او شو بتساوي بالزبط
طيب انا شرحت من قبل الأجابه على هذا السؤال وهذه هي المشاركه :

أحنا متفقين على خانة ألستيب ألعاديه معروفه
القيمه الي بنكتبها فيها بتبقى هي قيمة الستيب تمام ؟
ألي هي خانة Pip_Step
طيب في خانه فوقيها ألي هي أسمها Sensitive_1
دي أنا ما كنتش فاهمها ولا مقتنع بيها
وطلبت من ألمبرمجين ألي برمجو سمارت أنهم يحذفوها
وهم رفضوا بسبب انها مهمه جدا في تنظيم مسافة الستيب الموجوده في خانة Pip_Step
شرحوها أكتر من مره عشان افهمها في الأول
هي عباره عن قيمه كل ما زادت كل ما كان التبريد غير عنيف وبسيط بمعنى أن الأكسبرت مش بيبرد على القيمه المحدده في خانة Pip_Step دايما ولكن يغير مسافة الستيب من وقت الى ألتاني حسب وضع الصفقه نفسها او مجموعة الصفقات المفتوحه
يعني ممكن يفتح على مسافه 5 نقط ومره تانيه على مسافه نقطه بيغير مسافات ولكن في قيم واعداد قريبه نسبيا من القيمه المكتوبه في خانة Pip_Step وكمان من أهم وظيفتها أنها ما تفتحشي مع الخبر العنيف بتلاقي السعر قفز مسافه كبيره لفوق او لتحت حسب الخبر هنا المعادله ما تفتحشي تبريد خالص بالرغم اننا محددين مثلا ستيب 10 في خانة Pip_Step
لكن معادلة السينسيتيف بتتحكم كل شويه وبتغير في مسافة الستيب بس في حدود الرقم المكتوب
بيني وبينك قلت اعمل باك تست واغير في قيمة خانة Sensitive_1 واشوف هل في اختلاف ولا مفيش
عشان افهم أكتر هل وظيفتها مهمه ولا لأ
بدات أكتب في خانة Pip_Step رقم ثابت ومش بغيره وليكن مثلا 2 يعني بقوله اعمل مسافة الستيب كل نقطتين هيفتح صفقة تبريد
وجيت عند خانة معادلة الستيب الي هي Sensitive_1 وبدات أكتب قيم مختلفه ابتداءا من رقم 10
واشغل الباك تست اكثر من مره واكثر من قيمه للسينسيتيف
وفعلا لاحظت أن النتائج بتتغير
لما رقم السينسيتيف بيزيد بيكون أداء آمن وتبريد خفيف وكل ما قللت الرقم اصبح التبريد عنيف
وغيرت على الأمثله دي :
Sensitive_1 =10
Sensitive_1 =50
Sensitive_1=100
Sensitive_1=200
وفضلت ازود بالطريقه دي لغاية
Sensitive_1=2500
ولقيت فعلا ان كل الرقم ما يكبر بيكون التبريد اخف من لو كانت القيمه صغيره
وطبعا كل ده ومسافة الستيب في خانة Pip_Step زي ما هي 10 نقط ما غيرتهاش خالص
عشان بس أفهم خاصية Sensitive_1 بتعمل أيه وتأثيرها أيه
ولما تزودها او تقللها لازم يكون رقم كبير
لأن الأرقام الصغيره مش بتاثر جامد
يعني مثلا ما اكتبشي Sensitive_1=10 وبعدها اجرب مثلا Sensitive_1=20
مش صح لأنهم هيعملوا تقريبا نفس الشغل
انما ازود كل مره مثلا اقل شئ 50 او 100
يعني اول مره اجرب مثلا Sensitive_1=10
وبعد كده اجرب على Sensitive_1=50
وبعدها اجرب على Sensitive_1=100
وهكذا لغاية لما أوصل لرقم Sensitive_1=2500
ده أعلى رقم ممكن يكون آمن في تبريداته
ممكن توصل لرقم 5000 لو عايز بس انا لقيت القيمه 2500 افضل شئ كتبريد آمن
وطبعا خانة الستيب العاديه Pip_Step كل ما كانت قيمة المسافه بتاعة الستيب فيها صغيره كل ما كان التبريد عنيف وخطر
وكل ما كبرت القيمه المكتوبه فيها كل ما كان التبريد خفيف وآمن
يبقى لقيت ألخانتين بيلعبوا مع بعض في ألتحكم في مسافة ألستيب بتاعة ألتبريد
فشغلتهم مع بعض وما لغيتشي خانة Sensitive_1 لأنها طلعت مهمه جدا خصوصا وقت الأخبار العنيفه لو جت عكس الصفقه
أرجوا يكون ألشرح وافي و تكون ألمعلومه وصلت
لو عايز أعدادات آمنه كويسه
معاك أعدادات ألتجربه الأولى وألثانيه فقط تختلف بينهم نوع الأزواج
والتجربه الأولى عدى عليها شهرين وصمدت في الراليات التي حدثت خلال الشهرين الماضيين
دي أعدادات ممكن تبدا تختبرها وتضيف عليها لمساتك عشان تبقى أعدادات هادئه وآمنه

================================================== ==========
================================================== ==========
والستيب هو المسافه الي بتكون بين صفقات التبريد
ومع خانة السينسيتيف الي شرحتهالك فوق هنا هي بتغير اوتوماتيكيا بنسبه وتناسب القيمه الي مكتوبه في خانة الستيب
لما بنكتب 10 نقط في خانة الستيب يعني المسافه بين صفقات التبريد
وهنا بييجي دور خانة السيسيتيف وهي خاصه بمعادلة التحكم في الستيب ديناميكيا بتغيير الرقم ستيب 10 حسب حالة الصفقه من حيث يوجد خبر او مقاومه قويه او دعم قوي
فبتغير قيمة الستيب على حسب تحليل وضع الصفقه ماشي فين وازاي
طيب ولو احنا كتبنا في خانة الستيب 5 يبقى معادلة او خانة السينسيتيف هتتعامل مع الرقم 5 باسلوب التغيير والتنسيب ديناميكيا حسب ظروف الصفقه
وعلى الباك تست الفيجوال شغل الأكسبرت وغير في قيم الستيب وهتشوف الأختلاف في الأداء

baselnew
19-09-2014, 03:53 PM
أحنا متفقين على خانة ألستيب ألعاديه معروفه
القيمه الي بنكتبها فيها بتبقى هي قيمة الستيب تمام ؟
ألي هي خانة Pip_Step

لا انا سؤالي عنها اساسا مش فاهم شو يعني ستيب ؟

التانيه الي شرحتها وضحت ,,

Ahmed Nagieb
19-09-2014, 05:07 PM
كالعاده شغل جامد من استاذ ابو يوسف
يارب يوفقكم جميعا الي الخير والنجاح

TREND_SEEKER
19-09-2014, 08:26 PM
لا انا سؤالي عنها اساسا مش فاهم شو يعني ستيب ؟

التانيه الي شرحتها وضحت ,,
ستيب معناها مسافه
وهي المسافه الي بين كل صفقه والصفقه التبريديه التي تليها في حالة السعر عكس على الصفقه التي قبلها
تمام كده ؟

كالعاده شغل جامد من استاذ ابو يوسف
يارب يوفقكم جميعا الي الخير والنجاح

يااااااه معقوله
أنت فين حبيبي أحمد نجيب
ليك واحشه يا كبير وعملاق الهارمونيك والنماذج السعريه بلا منافس
ألخدمه ألعسكريه بعدتتنا عن بعض فتره
بس انا دايما منتظرك ترجع ونتكلم صباحي زي زمان يا بطل
شرفت الورشه بأطلالتك الجميله
سلامي لكل الأهل والأحباب
وتحيه خاصه ليك يا غالي

baselnew
19-09-2014, 10:23 PM
تمام وصلت كده بس مفهمتش 10 ايه بالزبط ,, يعني المسافه بين الصفقه والصفقه التبريديه 10 نقاط ! وهما خلوها 5 ؟ ولا 10 ايه بالزبط معلش انا اسف لكثره الاسئله بس انا جديد جدا في الاكسبيرتات

عصام 7
19-09-2014, 10:57 PM
أهلاً يا باسل
بالنسبه للمسافه بين الصفقه والتبريد 5 أو 10 نقاط يعني كل مايعكس عليك السعر مسافة 5 أو 10 نقاط
يفتح الاكسبيرت صفقه جديده وهي التبريد
وأنت براحتك تريد أن تجعل مسافة التبريد يعني كل مايعكس عليك السعر تضع 5-10-15-20-.............
إن شاء لو تضع واحد نقطه راح الاكسبيرت ينفذ على حسب المسافه التي وضعتها أنت في الاعدادات
وتستطيع تزيد وتنقص من النقاط على راحتك
لاكن كل ماكانت مسافة التبريد أكبر كان أفضل وأمن للحساب وكل ماصغر مسافة التبريد كل ماكان خطر للحساب
وإن شاء الله وصلت المعلومه

(http://www.fx-arabia.com/vb/member.php?u=18839)

TREND_SEEKER
20-09-2014, 02:35 AM
تمام وصلت كده بس مفهمتش 10 ايه بالزبط ,, يعني المسافه بين الصفقه والصفقه التبريديه 10 نقاط ! وهما خلوها 5 ؟ ولا 10 ايه بالزبط معلش انا اسف لكثره الاسئله بس انا جديد جدا في الاكسبيرتات
هو كده مزبوط انت فهمتها صح
أي قيمه و اي خانه في الأعدادات
تقدر تغير فيها الف مره الى ان تصل لقيم تمشي مع بعض وتعطي أداء ونتائج قويه
وهذا الي انا وكل الناس بنعمله في الأعدادات كلها
بنغير في القيم , يعني مره نغير الستيب ومره السينسيتيف
ومره قيمة المضاعفات ومره قيمة الوت
لكن التيك بروفت ما بنغيرشي فيه
هو 10 نقط او تقللهم لكن ما تزودهمشي خالص
حاول تراجع الصفحات الأخيره اتكلمنا بالتفصيل في كل خصائص الأعدادات
ولو في شئ مش فاهمه اسأل تاني وثالث لغاية المعلومه ما توصل
لأن ده واجبي كصاحب موضوع و واجب كل من له خبره في الأكسبرتات
ومشكورا رد عليك أخونا وحبيب الورشه عصام7
وهذا واجبنا كلنا امام اي مبتدئ فلم نكن من البدايه محترفين
ولكن كلنا كنا مبتدئين
فلا تخجل ولا تعتذر من كثرة تكرار اي سؤال
لأن هذا معناه اننا لم نوصل لك المعلومه فيجب الأعاده في السؤال بدون خوف او خجل
انا ما امل من سؤال او استفسار فلا تخجل حتى لو مني انا فقط ويجب الصبر من جانبك
وعدم الخجل ابدا فهذا عمل وشغل وتعب من اجل تحقيق حياه كريمه لي ولك و للجميع
فلا يوجد خجل ولا يوجد أعتذارات تسبق كل استفسار

Ahmed Nagieb
20-09-2014, 12:42 PM
يااااااه معقوله
أنت فين حبيبي أحمد نجيب
ليك واحشه يا كبير وعملاق الهارمونيك والنماذج السعريه بلا منافس
ألخدمه ألعسكريه بعدتتنا عن بعض فتره
بس انا دايما منتظرك ترجع ونتكلم صباحي زي زمان يا بطل
شرفت الورشه بأطلالتك الجميله
سلامي لكل الأهل والأحباب
وتحيه خاصه ليك يا غالي

حبيبي يا ابو يوسف مشكور على الكلام الجميل دا
ان شاء الله نتكلم وبالتوفيق ليك يا استاذنا ويجعل كل دا في حسناتك ان شاء الله

baselnew
21-09-2014, 02:57 AM
اها ,, وصلت تمام ,, انا فاتح ثلاث حسابات عالاكسبيرت حساب بازواج متعاكسه ازواج متنوعه وازواج عشوائيه كثيره جدا

مع اخبار البارحه على الباوند الازواج المتنوعه مرجن لانو وصل للمضاعفه الثامنه وضاعف كتير في وقت قصير على 4 ازواج فيها باوند ,,

المتعاكسه ضلو صامد والكتيره ضلو صامد فانا قلت حقلل مسافه التبريدات فحخليها 20 شو رأيك ؟

TREND_SEEKER
21-09-2014, 04:06 AM
اها ,, وصلت تمام ,, انا فاتح ثلاث حسابات عالاكسبيرت حساب بازواج متعاكسه ازواج متنوعه وازواج عشوائيه كثيره جدا

مع اخبار البارحه على الباوند الازواج المتنوعه مرجن لانو وصل للمضاعفه الثامنه وضاعف كتير في وقت قصير على 4 ازواج فيها باوند ,,

المتعاكسه ضلو صامد والكتيره ضلو صامد فانا قلت حقلل مسافه التبريدات فحخليها 20 شو رأيك ؟
الحساب الي مرجن هذا شو أعداداته صورهالي لو سمحت
وبعدين نحكي في الستيب
وانت تريد تقلل مسافة التبريدات وتخليها 20 ؟
طيب هي كانت كام اصلا عشان عايز تخليها 20 ؟

baselnew
22-09-2014, 02:08 AM
هيا كانت 10

الاعدادات ما لعبت فيها بتاتا الديفولت

TREND_SEEKER
22-09-2014, 07:08 AM
هيا كانت 10

الاعدادات ما لعبت فيها بتاتا الديفولت
طيب أرفقلي كشف الحساب الي مرجن
لأن ما في حسابات اخرى مرجنت غير عندك انت بس
واتحدث عن أعدادات التجربه الأولى والثانيه
فيمكن في شئ خطأ حدث في الحساب
لأن ستيب 10 لا يمرجن بسهوله أبدا
ربما لو ارفقت كشف الحساب ألي مرجن على الأزواج ألمتنوعه
نكتشف ذلك الخطأ أو نرى ما هو سبب ألمرجن
خصوصا أنك تقول بسبب أخبار ألبوند
وأكسبرت سمارت أصلا لا يفتح اي صفقات أثناء الأخبار ألعنيفه
ولكنه ينتظر أنتهاء حركة ألسعر العنيفه ويستكمل بعدها التبريد كما اوضحت بالصور في مشاركات سابقه
كيف يتعامل الأكسبرت مع الأخبار ألعنيفه

forexone
22-09-2014, 10:53 AM
السلام عليكم اخي ابو يوسف مجهود رائع من شخص رائع
في الحقيقة انا لم اجرب الاكسبيرت
ولكن عندي فكرة لا اعرف اذا كانت تنفع وهي العامل الوقت
وهي لمذا لانجعل التبريد مثل افتتاح كل ساعة او اقل واكثر ولا يهم حجم الستيب
وهكذا نسمح للسعر بان يتحرك اكثر
واعذرني على الاطالة

baselnew
22-09-2014, 12:57 PM
مهو انا بقلك حخلي 20 بدل عشره علشان هوا فتح صفقات كتير 4 ازواج فيها باوند وصل فيهم كلهم للمضاعفه الثامنه فهل فيه حلول اذكى ؟ الشرح الي قلتلي عليه بانو ينتظر السعر والخ ما لاحظته عمليا ,,

هذه صوره من احدى المضاعفات عالباوند وفي المرفقات كشف الحساب والاعدادات هي هي الديفولت الي موجوده عندك

احتراماتي واسف عالغلبه

TREND_SEEKER
22-09-2014, 02:55 PM
مهو انا بقلك حخلي 20 بدل عشره علشان هوا فتح صفقات كتير 4 ازواج فيها باوند وصل فيهم كلهم للمضاعفه الثامنه فهل فيه حلول اذكى ؟ الشرح الي قلتلي عليه بانو ينتظر السعر والخ ما لاحظته عمليا ,,

هذه صوره من احدى المضاعفات عالباوند وفي المرفقات كشف الحساب والاعدادات هي هي الديفولت الي موجوده عندك

احتراماتي واسف عالغلبه
لا تعتذر أخي باسل فلا يوجد أي غلبه هذا شغل
ومناقشة الشغل ما فيها غلبه ولا أعتذار أو أسف
أولا كما قلت لك الأعدادات المرفقه في ألتجربه الأولى و ألثانيه
لا تمرجن بسهوله أبدا يحدث خساره عائمه أحيانا كبيره ولكن تمر بسلام
سمارت يحلل السوق كما نعرف ويستخرج لنفسه الدعوم والمقاومات
أصبح يعرف الأتجاه الحالي ويرى الدعوم والمقاومات القويه والمحتمله
فاصبح 80% يتاجر مع الأتجاه الصحيح و20% يبرد عند تغير أتجاه الترند فقط ومن ثم وبعد اغلاق التبريد الذي حدث بسبب تغير أتجاه الترند يعود في فتح صفقات سليمه مع اتجاه السعر او مع اتجاه الترند الجديد
طيب :
أسباب مرجنة هذا الحساب :

1 - لم تلتزم بحجم الرصيد الذي نوهت عنه أكثر من مشاركه
و لم تلتزم بنوع الحساب حيث نوع الحساب ستاندر واقل رصيد فيه هو 10000$ وليس 400$
يعني بجد حرام عليك كده .

2 - لم تلتزم بالفريم الذي تم التنويه عنه ايضا اكثر من مره وهو فريم الساعه فقط
في الصوره أنت فاتح تقريبا كل الفريمات على كل زوج فريم مختلف .
3 - لم تلتزم بالأزواج المستخدمه فهذه ليست مجموعة الأزواج المتنوعه التي نوهت عنها ايضا .
بالرغم اني ارفقت لك صوره ليهم من قبل .
4 - شركة أكسنس معروفه بالريكوت واعادة التسعيير الأمر الذي يمنع أي اكسبرت من فتح او اغلاق الصفقات .

5 - كل ما سبق تسبب بشكل مباشر في ألمرجن الذي حدث على الحساب .

السلام عليكم اخي ابو يوسف مجهود رائع من شخص رائع
في الحقيقة انا لم اجرب الاكسبيرت
ولكن عندي فكرة لا اعرف اذا كانت تنفع وهي العامل الوقت
وهي لمذا لانجعل التبريد مثل افتتاح كل ساعة او اقل واكثر ولا يهم حجم الستيب
وهكذا نسمح للسعر بان يتحرك اكثر
واعذرني على الاطالة

مرحب بالغالي نورت يا قمر
سمارت يفعل هذا بالفعل ولكن بشكل اذكى و بناءا على معادله معقده جدا للتعامل في تنوع مسافات التبريد في حدود القيمه المكتوبه في خانة الستيب
كما ان فكرتك بحذافيرها موجوده في اكسبرت اربتراج الذي تم عرضه في موضوع الرينكو ولكن لم ينجح احد مع أكسبرت أربتراج للاسف
ولكن فكرتك طبعا رائعه ويعمل بها سمارت ولكن حسب معادله خاصه داخل الكود توافقا مع أسلوب تحديد الأتجاه

baselnew
22-09-2014, 04:12 PM
بارك الله فيك عالتوضيح راح التزم بكل ما ذكر ,, وهل تنصح بجعلها 20 بدل 10 ايظا لزياده الامان ؟

TREND_SEEKER
22-09-2014, 04:50 PM
بارك الله فيك عالتوضيح راح التزم بكل ما ذكر ,, وهل تنصح بجعلها 20 بدل 10 ايظا لزياده الامان ؟
ألغرض من ستيب 10 هو العمل على ستيب قليل نسبيا
حيث صغر حجم الستيب يغلق بساكت أسرع ولا نطول في تبريد الترندات ونغلق من اقل تصحيح
لذلك كل ما زاد حجم الستيب اكيد امان اكثر بس رح يطول في تبريدات الترند
لو عندك مساحه جرب على التجربتين واحده ستيب 10 وواحده ستيب 20 وممكن كمان تجربه ثالثه على ستيب 5
وجميع التجارب العمل على فريم ألساعه بنفس الأعدادات التي ارفقتها وتجدها في لينك التوقيع مع تغيير الستيب لكل تجربه

سؤال أخي باسل الله يرضى عليك :
أنا في صدد استلام شغل في شركة أكسنس
ومتخوف جدا من الريكوت وأعادة التسعير
فهل ما زالت هذه المشكله موجوده ؟
أم ألشركه حلتها ؟
وهل السحب جيد ونزيه أم يوجد مماطلات وخلافه ؟

تقدر تشوف رسائل الريكوت او اعادة التسعير في خانة الجورنال او خانة أكسبرتس التي قبلها
منتظر رد أكيد اخي الغالي .

baselnew
22-09-2014, 05:28 PM
والله انا مش كتير خبره في الاشياء الي ذكرتها ,, بس الشركه انا معاها من 6 اشهر ممتازه في السحب والايداع ومحستش انها بتخوف في اي حاجه ,, الدعم الفني ممتاز وكل شي تمام بس مشكلتها الوحيده انو يوم الجمعه بالليل والاثنين اول فتح السوق الرافعه بتصير 1:200

TREND_SEEKER
22-09-2014, 05:48 PM
والله انا مش كتير خبره في الاشياء الي ذكرتها ,, بس الشركه انا معاها من 6 اشهر ممتازه في السحب والايداع ومحستش انها بتخوف في اي حاجه ,, الدعم الفني ممتاز وكل شي تمام بس مشكلتها الوحيده انو يوم الجمعه بالليل والاثنين اول فتح السوق الرافعه بتصير 1:200
مشكلة الرافعه هذه مشكله كبيره
خصوصا لطريقة سمارت
تبريد ومضاعفات
شكرا أخي باسل

baselnew
23-09-2014, 01:43 PM
السلام عليكم

عاوز استفتسر عن مشكله حصلت الان الحساب الي كنت مستخدمه خطأ انا حذفته واضفت على نفس الشارتات حساب جديد وجدت خطأ حصل وهو انو بيفتح على زوج صفقات وبيسكرها !!

يمكن مفروض من اول وجديد احذف الشارتات برضو وانزله تاني ولا ايه رأي حضرتك ؟

baselnew
23-09-2014, 01:48 PM
الشارتات مختلفه عن الي حضرتك حاطتهم بس انا بعمل تجارب كتير وان شاء الله لما اخلص ححط نتائجهم ,,

TREND_SEEKER
23-09-2014, 07:07 PM
السلام عليكم

عاوز استفتسر عن مشكله حصلت الان الحساب الي كنت مستخدمه خطأ انا حذفته واضفت على نفس الشارتات حساب جديد وجدت خطأ حصل وهو انو بيفتح على زوج صفقات وبيسكرها !!

يمكن مفروض من اول وجديد احذف الشارتات برضو وانزله تاني ولا ايه رأي حضرتك ؟
يفضل عمل شارتات نظيفه من جديد
وتنزيل الأكسبرت عليهم وتحميل الأعدادات مره اخرى
وبعد ذلك حفظهم على البروفايل
حاول تراجع مواضيع كيفية تشغيل الأكسبرتات
وتحميل الأعدادات وكل ما يتعلق بتشغيل الأكسبرتات على المنصات

الشارتات مختلفه عن الي حضرتك حاطتهم بس انا بعمل تجارب كتير وان شاء الله لما اخلص ححط نتائجهم ,,
لا مافيش مشكله كويس انك تختبر ازواج جديده بس حاول ما يزيد عن 10 ازواج للتجربه الواحده

AKEKA0000
24-09-2014, 10:13 PM
السلام عليكم ورحمه الله . اخونا الكريم ابو يوسف جزاك الله عنا خير لي عندك استفسار . انا هشتغل بالتجربه الاولي علي حساب ريل و انا عارف انك لم تعتمده بعد لكني مضطر استغل بيه ريل . سوالي هو انا خايف ان الاكسبرت يتقفل اثناء عمله علي المنصه لان تقريبا قرات ان حضرتك فاتحه لفتره معينه هتجدد المده مره اخري ؟ ام ستعرضه للبيع و هل يوجد مشكله لو استغلت بالتجربه الاولي علي زوج اليورو دولار فقط

TREND_SEEKER
24-09-2014, 10:34 PM
السلام عليكم ورحمه الله . اخونا الكريم ابو يوسف جزاك الله عنا خير لي عندك استفسار . انا هشتغل بالتجربه الاولي علي حساب ريل و انا عارف انك لم تعتمده بعد لكني مضطر استغل بيه ريل . سوالي هو انا خايف ان الاكسبرت يتقفل اثناء عمله علي المنصه لان تقريبا قرات ان حضرتك فاتحه لفتره معينه هتجدد المده مره اخري ؟ ام ستعرضه للبيع و هل يوجد مشكله لو استغلت بالتجربه الاولي علي زوج اليورو دولار فقط
الأكسبرت تتجدد مدة صلاحيته قبل ميعاد الأنتهاء بأسبوع
لم أجرب العمل على زوج واحد فقط
تعليمات التشغيل و الأزواج والفريم وشروط أقل رصيد تم ذكرها من قبل
راجع صفحات الموضوع أفضل لتجميع معلومات أكثر
أما عن تشغيل الأكسبرت على ألحقيقي فهذا أمر لا يعنيني في شئ ولا يخصني للبت فيه بنعم أو بلا
أنت تشتغل على مسؤوليتك ألخاصه بالكامل .

AKEKA0000
24-09-2014, 10:45 PM
مشكور علي الرد . متي ستعتمد التجربه الاولي؟ و نتيجه التجربه الي الان معك جيده ام بها اخطاء تحتاج الي تعديل ؟ و جزاكالله خير لسعه صدرك

TREND_SEEKER
25-09-2014, 04:17 AM
مشكور علي الرد . متي ستعتمد التجربه الاولي؟ و نتيجه التجربه الي الان معك جيده ام بها اخطاء تحتاج الي تعديل ؟ و جزاكالله خير لسعه صدرك
عن نفسي هبدأ على حسابات حقيقيه من الأسبوع القادم بإذن الله
بالتجربه الأولى
نتيجتها جيده
ونسأل الله ألتوفيق وألستر

كنانه
25-09-2014, 11:31 AM
جهود مشكورة واكسبريت أكثر من راىع عندي سؤال هل هناك وقف خسارة في الاكسبريت ؟

TREND_SEEKER
25-09-2014, 11:36 AM
جهود مشكورة واكسبريت أكثر من راىع عندي سؤال هل هناك وقف خسارة في الاكسبريت ؟
لا يوجد وقف خساره

كنانه
25-09-2014, 01:00 PM
سؤال استاذي الكريم جربت العديد من الاكسبريت وكانت بدون وقف خسارة كانت جيدة ولكن مع الحركة القوية في شهر 9 خسرت الكثير مارايك ؟

dr.radiology
25-09-2014, 04:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وعذرا على التدخل في الموضوع لكن وجدت مشاركة أحد الأخوة تقول أن الرافعة تتغير لدى ثينك فوركس وعند مخاطبتي لهم قالوا لا لا يوجد أي تغير ومرفق لكم نص المحادثة وبالتوفيق للجميع

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/18298_11411652552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

TREND_SEEKER
25-09-2014, 08:51 PM
سؤال استاذي الكريم جربت العديد من الاكسبريت وكانت بدون وقف خسارة كانت جيدة ولكن مع الحركة القوية في شهر 9 خسرت الكثير مارايك ؟
شهر 9 الحمد لله سمارت عدى منه بسلام
ولكن يجب الحذر من اشهر نهاية السنه
11 و 12
أبدأ ألتجارب أخي لكي تتعرف على الأكسبرت
فهو يحلل السوق ويستخرج الدعوم والمقاومات وأتجاه الترند العام
وهذه ميزه جيده لكي يتاجر مع السعر في معظم الأوقات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وعذرا على التدخل في الموضوع لكن وجدت مشاركة أحد الأخوة تقول أن الرافعة تتغير لدى ثينك فوركس وعند مخاطبتي لهم قالوا لا لا يوجد أي تغير ومرفق لكم نص المحادثة وبالتوفيق للجميع

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/18298_11411652552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
شكرا أخي
الأخ لم يقصد شركة ثينك فوركس ولكن يقصد شركة أكسنس
ففعلا شركة ثينك فوركس أتعامل معها ولا يوجد تغيير رافعه ولا شئ من هذا الهراء الذي نسمع عنه في بعض ألشركات ألغير موثوقه
فهذا أمر من دوره التسبب في خسائر فادحه وزيارة ألمارجن كول .

كنانه
26-09-2014, 09:58 AM
أخي الكريم هل بدات التجربة على حساب حقيقي وهل تم عمل باك تست على سنوات صعبة مثل عام 2008 وعام 2011 خصة على eur/usd و gbp/usd

TREND_SEEKER
26-09-2014, 03:54 PM
أخي الكريم هل بدات التجربة على حساب حقيقي وهل تم عمل باك تست على سنوات صعبة مثل عام 2008 وعام 2011 خصة على eur/usd و gbp/usd
باك تيست ايه ألي حضرتك تقصده ؟
هو لسه في حد بيصدق ألباك تست ؟
يا أخي ألكريم أداء سمارت في الباك تست شئ وعلى الايف شئ تاني مختلف
يا أخي الباك تست كاذب
يا أخي لا تصدق الي يقولك باك تست وباك اوفيس
كله تضييع وقت
يا أخي 2008 أيه و 2011 ايه بس ؟
يا أخي السوق أتغير مثات المرات عن وتيرته من 2008 الى الآن
كيف تريد تختبر أي أكسبرت على سلوك السوق في 2008 و 2009 و 2010 و 2011 و 2012 و 2013 و 2014
بالرغم ان السوق غير سلوكه في خلال هذه السنوات بلا عوده وبلا راجعه
يا أخي مثال بسيط الأسترالي نيوزلاندي 2008 حقق 500000 نقطه فريم الربع ساعه في أحدى أختباراتي
وفي 2013 بنفس الأعدادات ونفس الفريم الربع ساعه حقق 16000 نقطه هذا يدل على تغير مناخ هذا الزوج تغيير لا يوصف
قيس على هذا بقية الأزواج
كمان انت في الباك تست تاخد ارباحك وخسائرك من زوج واحد فقط
واحنا هنا شغالين على 11 زوج في نفس الوقت كيف تساوي أداء زوج مثل أداء 11 زوج على نفس ألحساب ؟
يا أخي الباك تست مضيعه لوقتك و وقتي و وقت اي حد
الباك تست ما فيه سحب ارباح كل شهر
الباك تست ما فيه ريكوت ولا أعادة تسعير ولا دخول بنفس الطريقه ألي يدخل بها الأكسبرت على الايف
ألباك تست ما فيه سبريد متحرك
ألباك تست أكبر كدبه في ألعالم والغالبيه العظمى مسدقها للأسف
يا أخي اقولك على شئ جميل لو انت بتصدق الباك تست ؟
سمارت يمرجن على الباك تست
وأنا رح اشتغل بيه حقيقي .

ياسر عمر
26-09-2014, 04:34 PM
باك تيست ايه ألي حضرتك تقصده ؟
هو لسه في حد بيصدق ألباك تست ؟
يا أخي ألكريم أداء سمارت في الباك تست شئ وعلى الايف شئ تاني مختلف
يا أخي الباك تست كاذب
يا أخي لا تصدق الي يقولك باك تست وباك اوفيس
كله تضييع وقت
يا أخي 2008 أيه و 2011 ايه بس ؟
يا أخي السوق أتغير مثات المرات عن وتيرته من 2008 الى الآن
كيف تريد تختبر أي أكسبرت على سلوك السوق في 2008 و 2009 و 2010 و 2011 و 2012 و 2013 و 2014
بالرغم ان السوق غير سلوكه في خلال هذه السنوات بلا عوده وبلا راجعه
يا أخي مثال بسيط الأسترالي نيوزلاندي 2008 حقق 500000 نقطه فريم الربع ساعه في أحدى أختباراتي
وفي 2013 بنفس الأعدادات ونفس الفريم الربع ساعه حقق 16000 نقطه هذا يدل على تغير مناخ هذا الزوج تغيير لا يوصف
قيس على هذا بقية الأزواج
كمان انت في الباك تست تاخد ارباحك وخسائرك من زوج واحد فقط
واحنا هنا شغالين على 11 زوج في نفس الوقت كيف تساوي أداء زوج مثل أداء 11 زوج على نفس ألحساب ؟
يا أخي الباك تست مضيعه لوقتك و وقتي و وقت اي حد
الباك تست ما فيه سحب ارباح كل شهر
الباك تست ما فيه ريكوت ولا أعادة تسعير ولا دخول بنفس الطريقه ألي يدخل بها الأكسبرت على الايف
ألباك تست ما فيه سبريد متحرك
ألباك تست أكبر كدبه في ألعالم والغالبيه العظمى مسدقها للأسف
يا أخي اقولك على شئ جميل لو انت بتصدق الباك تست ؟
سمارت يمرجن على الباك تست
وأنا رح اشتغل بيه حقيقي .
السلام عليكم اخي تريند .. ممكن توضحلي الاستفسارات الآتية :
1) اكسبيرت سمارت ممكن يتحمل حركة السعر بدون ارتداد لكام نقطة
2) حضرتك حددت 1000 دولار بحساب النقطة = 10 سنت .. هل بهذا يعتبر آمنا للحساب
من المارجن في أسوأ السيناريوهات .. ولو كان آمنا هل لو الرصيد كان 2000 دولار والنقطة 10 سنت
ونفس الاعدادات ونفس العملات يبقى الحساب في أمان تام باعتبار إني حطيت في الرصيد
ضعف الذي حددته انت لتأمين الحساب برصيد 1000 دولار .. مع كل الشكر لجهودك ..

TREND_SEEKER
26-09-2014, 05:02 PM
من المارجن في أسوأ السيناريوهات .. ولو كان آمنا هل لو الرصيد كان 2000 دولار والنقطة 10 سنت
الترندات العاديه بيكون فيها ارتداد فممكن سمارت يعدي منها
اما ترند مثلا 1500 نقطه في يوم ونص حدث بدون ارتداد غير في اخره يبقى يعدي منه
وهذا ما حدث في ترند على اليوروين كما بلغني احد الزملاء
انا لم احدد الرصيد ب 1000دولار بحساب النقطه = 10 سنت
انا حددت اقل رصيد 10000$ بحساب النقطه = 10 سنت
او
1000$ بحساب النقطه = 1 سنت
او
100$ بحساب النقطه = 0.1 سنت اي 1 بني سنت

وانا حاليا أشتغل على مجموعة حسابات في منصه واحده اتعامل معهم على أنهم رصيد واحد
بقيمة 50000$ حسابات حقيقيه
فهذا الرصيد المفروض ياخد لوت البدايه 0.05 ويبدأ يضاعف منه
ولكن انا هشتغل لوت البدايه 0.03 للأمان أكثر

يبقى بنقول لو حساب ستاندر اقل رصيد 10000$ حساب النقطه = 10 سنت
أو
لو حساب بالسنت يبقى اقل رصيد 1000$ حساب النقطه = 1 سنت
أو
لو حساب نانو سنت يبقى اقل رصيد 100$ حساب النقطه = 0.1 سنت اي 1 بني سنت يعني ال 10 نقط = 1 سنت
ولاحظ أني اقول أقل رصيد
يعني لو زاد بيكون أفضل
والعمل بستيب 10 او 8 او 5 جيد

TREND_SEEKER
26-09-2014, 05:17 PM
في واحد صديقنا من المتابعين
فتح حساب حقيقي بقيمة 3000$
نوع الحساب بالسنت حساب النقطه = 1 سنت
وطلب مني أعدادات رصيد 2000$ للعمل بها على رصيد 3000$
فهذا تفكير سليم
وهذا ما أتبعه أنا ايضا

عصام 7
26-09-2014, 05:23 PM
نتائج تقرير 5 أيام عمل من 10000 إلى 23000
سمارت تربو 2 سكالبينج الأزواج المتعاكسه
رابط التقرير بالصفقات
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/11855_11411741206.rar

TREND_SEEKER
26-09-2014, 05:30 PM
رابط التقرير بالصفقات

ملك التدبيلات
يعني تدبل في كام يوم سواء يدوي او بأكسبرت ؟ :1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):
يعني أنت قلبك ما يخاف ركوب المخاطر ؟ :1 (12)::1 (12)::1 (12)::1 (12):
لا يا عم عصام7
انا مو قدك انا رح اشتغل بالوت الطبيعي للأمان والأستمراريه
أنت مشكله مالها حل هههههههههه

عصام 7
26-09-2014, 05:30 PM

عصام 7
26-09-2014, 05:33 PM
حبيبي يا ابويوسف
وأنت أستاذي في التعليم

baselnew
26-09-2014, 05:35 PM
والعمل بستيب 10 او 8 او 5 جيد
وكل مزاد بكون اكثر أفضليه صحيح استاذ ؟

baselnew
26-09-2014, 05:41 PM
ومعلش كمان استفسار حضرتك ذكرت انو في حد طلب منك اعدادات 2000 يشتغل بيها على 3000

انا ناوي اشتغل اول الاسبوع القادم على حساب 1000 $ في حساب ميني قررت اني اخلي الستيب 20 عالازواج المتعاكسه اي تعديلات اخرى بتنصح فيها ؟ طبعا برضو بدايه الصفقات 0.01

TREND_SEEKER
26-09-2014, 05:42 PM
وكل مزاد بكون اكثر أفضليه صحيح استاذ ؟
صحيح ومش صحيح
لأن لو زاد بيكون مسافة التبريد كبيره وبالتالي مضاعفات اقل وأمان
ولكن يصعب اغلاق الصفقات بسرعه لأنك رح تستمر مع الترند الكبير حتى لو صحح لأنك محتاج تصحيح قوي جدا يقرب الى تصحيح 40% من المسافه او ثلثها
اما ستيبات اقل مثل ستيب 5 مثلا بيكون الشغل اي نعم عنيف نسبيا وليس كليا ولكن نغلق التبريدات من اقل تصحيح يحدث
ففي هذا ميزه وفي ذاك عيب وانا اتقبل الأمرين معا

TREND_SEEKER
26-09-2014, 05:45 PM
ومعلش كمان استفسار حضرتك ذكرت انو في حد طلب منك اعدادات 2000 يشتغل بيها على 3000

انا ناوي اشتغل اول الاسبوع القادم على حساب 1000 $ في حساب ميني قررت اني اخلي الستيب 20 عالازواج المتعاكسه اي تعديلات اخرى بتنصح فيها ؟ طبعا برضو بدايه الصفقات 0.01
لا يوجد اي تعديلات أنصح بها
ولكني لم أجرب العمل على ستيب 20
ولكن لن يضر
وإلى ألجميع ألي بدأوا ألعمل على حسابات حقيقيه
نحذر جميعا و أنا أولكم من أقترابنا من نهاية ألسنه
خصوصا شهر 11 و شهر 12
موفقين جميعا

TREND_SEEKER
26-09-2014, 06:00 PM
حبيبي يا ابويوسف
وأنت أستاذي في التعليم

العفو حبيبي الله يحفظ مقامك

sunegypt
26-09-2014, 06:06 PM
رابط التقرير بالصفقات

ممكن الاعدادات اللى اشتغلت عليها فى هذا التقرير اخى عصام

وجزاك الله تعالى خيرا انت وصاحب الموضوع الاخ ترند

البدوي
26-09-2014, 08:43 PM
بالتوفيق لجميع الاخوه الكرام

فرد فرد ، واحد واحد ، بني ادم بني ادم ، نفر نفر ، سنكل او حتى دبل

واخص بالذكر قائد الورشه ابو يوسف

بالتوفيق للجميع

واليورو هابط
( والبدوي مكيف تحت المكيف )

TREND_SEEKER
26-09-2014, 08:47 PM
بالتوفيق لجميع الاخوه الكرام

فرد فرد ، واحد واحد ، بني ادم بني ادم ، نفر نفر ، سنكل او حتى دبل

واخص بالذكر قائد الورشه ابو يوسف

بالتوفيق للجميع

واليورو هابط
( والبدوي مكيف تحت المكيف )
حبيب الملايين
نورت يا قمر

كنانه
26-09-2014, 09:35 PM
لا يوجد وقف خساره

شكرا جزيلا على الورشة والرد وعندي سؤال الا تعتقد انوا بدون وقف خسارة الامر خطير في حالة التجاه القوي لفترة طويلة

TREND_SEEKER
26-09-2014, 11:46 PM
شكرا جزيلا على الورشة والرد وعندي سؤال الا تعتقد انوا بدون وقف خسارة الامر خطير في حالة التجاه القوي لفترة طويلة
سمارت بيتاجر مع الترند أخي
ولا يوجد وقف خساره مع التبريد والمضاعفات في أي أكسبرت وليس سمارت فقط
وإلا النتائج سوف تكون خسائر في خسائر
ولا يوجد أستوب لوز ناجح في أي أكسبرت أو أي استراتيجيه سواء تبريد أو مضاعفات أو أي أسلوب
طريقة ألتبريد و ألمضاعفات معروفه أخي , يا أما تدبيل يا أما مرجن
والي شغالين تبريد ومضاعفات عارفين ألكلام ده كويس جدا
ولكن سمارت انا بقالي سنه و 6 شهور شغال عليه أطورفيه وألقحه وأضيف أفكار عشان حاجه واحده بس !!!
أنه يدخل مع ألترند بنسبه كبيره تصل 80% ويبرد بنسبه قليله 20%
ويمكن الترند إلي تحكي أنت عنه لما يحدث نلاقي سمارت داخل معاه وليس عكسه , لأنه يقرأ الترندات كما ذكرت

شوف هذه صور ترندات وسمارت تاجر معاها أزاي :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764063.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764108.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764137.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764166.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764200.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764240.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764270.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764315.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

كما ترى لدينا أكسبرت رائع يقوم بتحليل ألسوق بشكل مذهل
بالرغم انه تبريد ومضاعفات
ولكن الأمر لا يخلوا من ألحذر والتوفيق من الله عز وجل

baselnew
27-09-2014, 01:12 AM
خطرت في بالي فكره اخي بأخذ رأيك فيها بعد اذنك ,,

شو رايك اشتغل عالاكسبيرت بإسلوب سله العملات ,,

يعني مثلا الحساب 1000 دولار ,, اشغله يومين ,, صار مثلا البالنس 1200 والاكويتي 1100 اقوم قافل الصفقات كلها واوقف الاكسبرت شويه واشغله تاني ,, وهكذا !!

TREND_SEEKER
27-09-2014, 01:32 AM
خطرت في بالي فكره اخي بأخذ رأيك فيها بعد اذنك ,,

شو رايك اشتغل عالاكسبيرت بإسلوب سله العملات ,,

يعني مثلا الحساب 1000 دولار ,, اشغله يومين ,, صار مثلا البالنس 1200 والاكويتي 1100 اقوم قافل الصفقات كلها واوقف الاكسبرت شويه واشغله تاني ,, وهكذا !!
في الحقيقه فكرت في الفكره نفسها
خصوصا اني لاحظت من بعض المرات التي تم اغلاق المنصات عند بعض الأخوه وحدثت معي
انه بعد فتره يحدث أرباح كبيره وهذا سببه ان التبريد عكس وعمل ربح كبير ولم يغلق الصفقات وضل السعر يمشي في الربح
فتره والمنصه مغلقه والأكسبرت لا يغلق ولا الربح ولا الخساره فيزيد الربح عن الخساره
وهذه أضافه من بعض الأضافات ألتي تمت في ألنسخه ألثالثه ألغير مجانيه
فلو حضرتك تحب تجرب فكرتك فباب التجارب مفتوح أفعل ما يحلوا لك
ولكن أي طريقه لازم تجربها ديمو فتره كافيه

baselnew
27-09-2014, 02:09 AM
جميل ,, هل النسخه الغير مجانيه جاهزه ؟ وهل من الممكن تجربتها قبل شرائها ؟ اخبرنا بعض التفاصيل عنها اذا امكن ,,

TREND_SEEKER
27-09-2014, 02:18 AM
جميل ,, هل النسخه الغير مجانيه جاهزه ؟ وهل من الممكن تجربتها قبل شرائها ؟ اخبرنا بعض التفاصيل عنها اذا امكن ,,
للأسف لا يمكن أخبارك بأي شئ عن ألنسخه ألثالثه
فهي نسخه خاصه فقط
وسمارت ألنسخه الأولى أفضل منها

baselnew
27-09-2014, 02:42 AM
اوك مش مشكله نرجع لموضوعنا الاول ,,

انا لا اقصد انو اغلق الاكسبيرت حتى اجعل الصفقات تتعدى هدفها ويزيد الربح ,,

اقصد انو حتى لو فيه خساره اكتفي بالاكويتي الرابح بشكل عام واغلق الصفقات العاكسه والرابحه كلها وابدأ من جديد بصفقات يفتحها الاكسبيرت من جديد حتى لا احمل الحساب كثيرا من المضاعفات والصفقات ,, واكرر هذه العمليه ,, يعني مثلا كل حصيله يومين اغلق الصفقات سواء ربح او خساره واخليه يبدأ من جديد ,,,
أ

TREND_SEEKER
27-09-2014, 02:49 AM
اوك مش مشكله نرجع لموضوعنا الاول ,,

انا لا اقصد انو اغلق الاكسبيرت حتى اجعل الصفقات تتعدى هدفها ويزيد الربح ,,

اقصد انو حتى لو فيه خساره اكتفي بالاكويتي الرابح بشكل عام واغلق الصفقات العاكسه والرابحه كلها وابدأ من جديد بصفقات يفتحها الاكسبيرت من جديد حتى لا احمل الحساب كثيرا من المضاعفات والصفقات ,, واكرر هذه العمليه ,, يعني مثلا كل حصيله يومين اغلق الصفقات سواء ربح او خساره واخليه يبدأ من جديد ,,,
أ
أشكرك على تفهمك أخي باسل
نعم بالفعل فكرتك وضحت الآن
هي فكره لا بأس بها
و ممكن تكون طريقه حلوه جدا للشغل بسمارت
جربها كام شهر كده وشوف أيه النتيجه

كنانه
27-09-2014, 05:58 PM
سمارت بيتاجر مع الترند أخي
ولا يوجد وقف خساره مع التبريد والمضاعفات في أي أكسبرت وليس سمارت فقط
وإلا النتائج سوف تكون خسائر في خسائر
ولا يوجد أستوب لوز ناجح في أي أكسبرت أو أي استراتيجيه سواء تبريد أو مضاعفات أو أي أسلوب
طريقة ألتبريد و ألمضاعفات معروفه أخي , يا أما تدبيل يا أما مرجن
والي شغالين تبريد ومضاعفات عارفين ألكلام ده كويس جدا
ولكن سمارت انا بقالي سنه و 6 شهور شغال عليه أطورفيه وألقحه وأضيف أفكار عشان حاجه واحده بس !!!
أنه يدخل مع ألترند بنسبه كبيره تصل 80% ويبرد بنسبه قليله 20%
ويمكن الترند إلي تحكي أنت عنه لما يحدث نلاقي سمارت داخل معاه وليس عكسه , لأنه يقرأ الترندات كما ذكرت

شوف هذه صور ترندات وسمارت تاجر معاها أزاي :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764063.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764108.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764137.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764166.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764200.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764240.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764270.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411764315.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

كما ترى لدينا أكسبرت رائع يقوم بتحليل ألسوق بشكل مذهل
بالرغم انه تبريد ومضاعفات
ولكن الأمر لا يخلوا من ألحذر والتوفيق من الله عز وجل

شكرا جزيلا على الرد المميز

كنانه
27-09-2014, 06:00 PM
اخي الكريم موضوع التعزيز في الاكسبريت على ماذا يعتمد هل هناك فرق ثابت لكل زوج على مستويات معينة

TREND_SEEKER
27-09-2014, 06:04 PM
اخي الكريم موضوع التعزيز في الاكسبريت على ماذا يعتمد هل هناك فرق ثابت لكل زوج على مستويات معينة
الأكسبرت لا يوجد به أي تعزيز أخي
فماذا تقصد ؟

كنانه
27-09-2014, 06:09 PM
اقصد فتح صفقة 0.01 eur/usd buy وثم عاد فتح صفقة 0.02 eur/usd الى 0.05 على ماذا تعتمد

TREND_SEEKER
27-09-2014, 06:27 PM
اقصد فتح صفقة 0.01 eur/usd buy وثم عاد فتح صفقة 0.02 eur/usd الى 0.05 على ماذا تعتمد
هذا تبريد وليس تعزيز
التبريد هو فتح صفقات عكس السعر
والتعزيز هو فتح صفقات مع اتجاه السعر

كنانه
27-09-2014, 06:30 PM
هذا تبريد وليس تعزيز
التبريد هو فتح صفقات عكس السعر
والتعزيز هو فتح صفقات مع اتجاه السعر

شكرا على ماذا يعتمد الاكسبريت في التبريد

TREND_SEEKER
27-09-2014, 06:40 PM
شكرا على ماذا يعتمد الاكسبريت في التبريد
راجع صفحات الموضوع أخي
الأكسبرت يعتمد على معادلات رقميه
معادله تحديد اتجاه الترند والدعوم والمقاومات
ومعادله تتحكم في خاصية الستيب الخاصه بالتبريد
ألشرح بالتفصيل في صفحات قليله سابقه

aksoft2007
27-09-2014, 07:26 PM
أول باك تست على زوج GBP/USD

من 1 جانفي الى يوم 27 سبتمبر

التحليل لكلا عمليات الشراء و البيع معا

التحليل لعملية الشراء فقط

التحليل لعملية البيع فقط

نظرة رقمية :

الارباح لكل شهر بالدولار

نسبة النجاح لكل

تحليل بيانات

حسب عدة تجارب ، أرى انه يحافظ على الحساب ، Equity ، ثابت تقريبا

و للأسف لن أستخدم الاكسبرت ما دام نسخة تجريبية محدودة المدة
في انتظار النسخة النهائية وعرض البيع مع الوعد بالدعم التقني و التحديثات مادام المصدر غير مفتوح ، وهذا حق المبرمج

شكرا

TREND_SEEKER
27-09-2014, 07:37 PM
أول باك تست على زوج GBP/USD

من 1 جانفي الى يوم 27 سبتمبر

التحليل لكلا عمليات الشراء و البيع معا

التحليل لعملية الشراء فقط

التحليل لعملية البيع فقط

نظرة رقمية :

الارباح لكل شهر بالدولار

نسبة النجاح لكل

تحليل بيانات

حسب عدة تجارب ، أرى انه يحافظ على الحساب ، Equity ، ثابت تقريبا

و للأسف لن أستخدم الاكسبرت ما دام نسخة تجريبية محدودة المدة
في انتظار النسخة النهائية وعرض البيع مع الوعد بالدعم التقني و التحديثات مادام المصدر غير مفتوح ، وهذا حق المبرمج

شكرا

مشكور أخي
مجهود مميز لم أراه من قبل
نورت ألورشه حبيبي

almaster
28-09-2014, 02:03 AM
اولا اخي شكرا على تعديلات
كيف اخلي اكسبرت نسختين مثلا لنفرض انه للبيع فقط هل يعني لما يشوف شمعة فتحت على هبوط يفتح صفقة شراء اكسبرت لعدلت عليه جميل اخي الكريم فلترة الوقت مهمة بس مشكلة فتح صفقات عكس افتتاح شموع هي مشكلة الوحيدة كما اني احب ان اجرب باك تاست على فترات سابقة مشكور اخي الكريم على مجهودك معنا

TREND_SEEKER
28-09-2014, 02:19 AM
اولا اخي شكرا على تعديلات
كيف اخلي اكسبرت نسختين مثلا لنفرض انه للبيع فقط هل يعني لما يشوف شمعة فتحت على هبوط يفتح صفقة شراء اكسبرت لعدلت عليه جميل اخي الكريم فلترة الوقت مهمة بس مشكلة فتح صفقات عكس افتتاح شموع هي مشكلة الوحيدة كما اني احب ان اجرب باك تاست على فترات سابقة مشكور اخي الكريم على مجهودك معنا
سمارت يتاجر مع الشموع بشكل صحيح ولكن لو عكس السعر يبرد
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411859768.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
شوف كمان هذه ألمشاركه رح تتعرف على أكسبرت سمارت أكثر :

كيفية تعامل أكسبرت سمارت تربو مع ألترندات و ألمتاجره مع أتجاه ألسعر بنسبة 80% وتبريد بنسبة 20% فقط (http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=739277&postcount=312)

كنانه
28-09-2014, 06:30 AM
الــسلام عــــليكم ورحمــة الله وبــركـاتة

اهلا بحضرتك اخى الكريم ابو يوسف فى الحقيقة جربت الاكسبيرت على حساب منفصل ولكن بفكرة جديدة وهى وضع الاكسبيرت على شارتين منفصلين لكل زوج من الازواج احداهما شراء فقط والاخر بيع فقط وهذا يفضل دائما فى اكسبيرت التبــريد لعدم تــفويت الترندات وبعــض الفرص ..

لان مااتضح لى فى الحساب الحالى ان سمارت تربو يفتح شراء بعد الخروج من البيع والعكس صحيح ..

ومن خلال فكرتى المتواضعه ان نستغل كل حركات السعر البيع مع الشراء بدون انتظار اغلاق الشراء او اغلاق البيع ... واذا سمحت لى ان اقوم بوضع اسم الحساب

والبـاسورد لمتابعة الاعضاء الكرام وإبــداء آرائهم ومقترحاتهــم وذلك للتقييم الكامل والدقيق للاكسبيرت ... كفانا مارجن وكفانا خسارة من اكسبيرتات فاشلة للاسف

مع ملاحظة :_ انه تم التجربة خلال 10 ايام كتقييم مبدئى لعمل الاكــسبيرت على هذه الفكرة وكانت النتيجة انه تم تحقيق 5 % من الحساب مع دروداون 1 % بالرغم من

انقطاع الكهرباء للاسف الشديد عدة مرات يوميا كل مرة لاتقل عن ساعتين وأيضا انقطاع الانترنت عن المنصة فى حال وجود الكهرباء .. وبالرغم من ذلك تم تحقيق هذه النتائج ف الشكر لله اولا ثم لصاحب الاكسبيرت والمبرمج المحترم ..

وهذا دفعنى لعمل حساب اخر جديد والاهتمام أكثر بتنفيذ هذه الفكرة مجددا باكسبيرت سمارت .. وارجو سؤال من صاحب الموضوع هل هذا الاكسبيرت يعتمد على مؤشرات ؟؟؟ وهل هذه المؤشرات تتضمن ثباتها ؟؟ وشكرا ..

وهذه صورة تــــوضح فكرتى بهذا الاكسبيرت وأتمنى ان لايكون كـــغيره من باقى الاكسبيرتات ...
وهذه بيانات الحــساب لمن يريد المتــابعة

Login : 72772
Investor : thuo3pz
Server : ThinkForexAU-Demo Asia

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/17615_11407642183.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

الرجاء المساعدة في كيفية الدخول الى الحساب للمتابعة وشكرا

TREND_SEEKER
28-09-2014, 06:58 AM
الرجاء المساعدة في كيفية الدخول الى الحساب للمتابعة وشكرا
التجربه توقفت أخي
والأخ أسلام ما عاد بيتابع خلاص

emad emad
28-09-2014, 09:32 AM
ماشاء الله بالتوفيق للجميع

TREND_SEEKER
28-09-2014, 09:40 AM
ماشاء الله بالتوفيق للجميع
شكرا أخي عماد
بارك الله فيك

almaster
28-09-2014, 01:28 PM
سمارت يتاجر مع الشموع بشكل صحيح ولكن لو عكس السعر يبرد
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11411859768.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
شوف كمان هذه ألمشاركه رح تتعرف على أكسبرت سمارت أكثر :

كيفية تعامل أكسبرت سمارت تربو مع ألترندات و ألمتاجره مع أتجاه ألسعر بنسبة 80% وتبريد بنسبة 20% فقط (http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=739277&postcount=312)

اخي اعرف هذه الخاصية ولكن لا استطيع ان اعمل باك تاست لو في اظافة تفعيل بيع لوحده او شراء لوحده سيكون احسن

TREND_SEEKER
28-09-2014, 01:34 PM
اخي اعرف هذه الخاصية ولكن لا استطيع ان اعمل باك تاست لو في اظافة تفعيل بيع لوحده او شراء لوحده سيكون احسن
يا أخي ماستر أنت ليش تطلب تعديل من غير ما تجرب
هذه ألخاصيه تعمل مع ألباك تست أيضا

almaster
28-09-2014, 02:06 PM
يا أخي ماستر أنت ليش تطلب تعديل من غير ما تجرب
هذه ألخاصيه تعمل مع ألباك تست أيضا

بارك الله فيك لم انتبه على اظافة شكرا اخي

baselnew
28-09-2014, 02:33 PM
في حساب صغير بدي اجربه على زوج واحد شو افضل زوجين تعاملت فيهم مع توربو اخي ؟

sunegypt
28-09-2014, 02:37 PM
التجربه توقفت أخي
والأخ أسلام ما عاد بيتابع خلاص

ليه اخى تريد الاخ اسلام لم يعد يتابع ؟

هل ترك المنتدى ؟

لانى لى 4 ايام الاحظ انه غير موجود

TREND_SEEKER
28-09-2014, 02:44 PM
ليه اخى تريد الاخ اسلام لم يعد يتابع ؟

هل ترك المنتدى ؟

لانى لى 4 ايام الاحظ انه غير موجود
أنا أقصد اسلام الموجي أخي عضو معانا في الورشه
وليس اسلام العوامي مبرمج المنتدى
فمن تقصد أنت ؟

في حساب صغير بدي اجربه على زوج واحد شو افضل زوجين تعاملت فيهم مع توربو اخي ؟
لم أجرب زوجين او زوج اخي الى الآن التزم بعشرة ازواج معكوسه
واقل رصيد كما ذكرنا من قبل
10000 ستاندر
او
1000 بالسنت
او 100 نانو سنت
هذه هي الأرصده وهذه هي انواع الحسابات
غير ذلك لم اجرب أخي باسل
بارك الله فيك لم انتبه على اظافة شكرا اخي
ولا يهمك أخي ماستر
توكل على الله

baselnew
28-09-2014, 03:01 PM
كيف يعني نانو سنت مش يعني اول صفقه تبقى 0.01 ?
وعندي استفسار اخر الان انا في هذه الصوره واضع الستيب 20 ولاكن لاحظت ان الفرق بين الصفقات اقل من عشرين نقطه !!
ارجو التوضيح

hamada1228
28-09-2014, 03:36 PM
الله يوفقكم يا رب والموضوع مفيد جدا وجزاك الله افضل الجزاء أخي

slman
28-09-2014, 04:21 PM
ما شاء الله موضوع رائع و مداخلات راقية . اشكر صاحب الموضوع على روحه الطيبة .

slman
28-09-2014, 04:24 PM
رابط التقرير بالصفقات

ما شاء الله ربح 150% خلال فترة قصيرة . ان شاء الله نراها على الحقيقي .

TREND_SEEKER
28-09-2014, 07:49 PM
كيف يعني نانو سنت مش يعني اول صفقه تبقى 0.01 ?
وعندي استفسار اخر الان انا في هذه الصوره واضع الستيب 20 ولاكن لاحظت ان الفرق بين الصفقات اقل من عشرين نقطه !!
ارجو التوضيح

لا أخي باسل
أسئلتك كلها تم الأجابه عليها من قبل
من فضلك تتريث قليلا وتراجع الصفحات
أنا ما أقدر أعيد شرح تم ذكره سابقا
شرحت أكثر من مره ما هي حسابات النانو
و شرحت أكثر من مره ألستيب وجميع خصائصه بالتفصيل ألممل
أيه ألي بيحصل عندك أنا مش فاهم ؟
أنت ما تريد تتعب شوي عشان خاطر نفسك
وتراجع ألموضوع وتقرأه جيدا ؟
الله يكفيك شر ألدنيا يا شيخ
الله يوفقكم يا رب والموضوع مفيد جدا وجزاك الله افضل الجزاء أخي

ما شاء الله موضوع رائع و مداخلات راقية . اشكر صاحب الموضوع على روحه الطيبة .
نورتم ألمنتدى يا شباب

baselnew
28-09-2014, 08:37 PM
قرأته أكثر من مره كمان عموما يعطيك العافيه حصل خير بحاول افهم أكثر مع الممارسه عليه ,,

TREND_SEEKER
28-09-2014, 09:22 PM
قرأته أكثر من مره كمان عموما يعطيك العافيه حصل خير بحاول افهم أكثر مع الممارسه عليه ,,

راجع هذه ألمشاركه أخي باسل :

شرح طريقة أكسبرت تربو في كيفية ألتعامل مع خاصية ألستيب (http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=736584&postcount=214)

baselnew
28-09-2014, 09:56 PM
اها ما اخدت باللي منها هاي النقطه هلأ وضجت ,,

اوكِ الصوره ال انا حطيتها هي من ستيب 20 وسنتسيفي 500 ,, اخليها 2500 حسب ما نصحت في الرد المذكو اعلاه ؟

ولو كان كده حسب خبرتك وتجربتك كانو حيبقو مثلا تبريدين بدل 4 في الصوره الماضيه ؟

TREND_SEEKER
28-09-2014, 10:13 PM
اها ما اخدت باللي منها هاي النقطه هلأ وضجت ,,

اوكِ الصوره ال انا حطيتها هي من ستيب 20 وسنتسيفي 500 ,, اخليها 2500 حسب ما نصحت في الرد المذكو اعلاه ؟

ولو كان كده حسب خبرتك وتجربتك كانو حيبقو مثلا تبريدين بدل 4 في الصوره الماضيه ؟
لم اجد الصوره التي تتحدث عنها
وانا اشتغل على سينسيتيف 500 و ستيب 10 و 5

baselnew
29-09-2014, 10:39 AM
السلام عليكم
واجهتني نفس المشكله بيسكر صفقات لحاله بشكل متكرر بس هالمره بحساب حقيقي + انو شارتات جديده عادي وكاني لسه منزل الميتا تريدر !!

TREND_SEEKER
29-09-2014, 06:22 PM
السلام عليكم
واجهتني نفس المشكله بيسكر صفقات لحاله بشكل متكرر بس هالمره بحساب حقيقي + انو شارتات جديده عادي وكاني لسه منزل الميتا تريدر !!

شوف الجورنال هل يوجد به أخطاء ؟
وامسح الأزواج التي لم اذكرها في مجموعة الأزواج المعكوسه
ومن فضلك تلتزم بالأزواج المذكوره فقط
وهل غيرت أو تنقلت بين الفريمات ؟
وهل زودت حجم التيك بروفت عن 10 نقط لهذا الزوج ؟
وطلبت منك قبل سابق اني ادخل عندك على جهازك اشوف ايه المشكله عشان اعرف احل

baselnew
29-09-2014, 06:48 PM
بارك الله فيك وهذا كرم من حضرتك ارسلتلك ايميلي السكايب عالخاص ,,

samsak
29-09-2014, 08:59 PM
وضعت الاكسبيرت عالحقيقي من اسبوع تقريبا sensitivity 550 , TP 11 . ماشي ببطء وتمام عامل ٢% واقصى تراجع كان حوالي ٨%. بس هو الاكسبيرت له فترة معينة ولا حيظل شغال على طول. مش عاوزينه يوقف علينا وعندنا اوامر مفتوحة. يرجى الافادة مع جزيل الشكر

AKEKA0000
29-09-2014, 10:37 PM
السلام عليكم ورحمه الله تحيه طيبه لاعضاء المنتدي الكرام و تحيه عطره لاخونا ابو يوسف
تفضلا منك اخي . عندي استفسار بخصوص بدايه التجربه علي حساب ريل بالاكسبرت
انا ينفع ابدا بزوجين فقط من العشره ازواج ولا شرط اني اضع الاكسبرت علي العشره ازواج كلها؟
لو هبدا ب 1000 دولار اخلي اللوت 0.01 ومش فاهم معني ( حساب بالسنت) ؟
اريد وضعه علي زوجين eur-usd & usd-chf
لكن كلما عملت باك تست للاكسبرت علي زوج الدولار فرنك من شهر يونيو الي الان يلكود مع اني استخدم الاعدادات الي ذكرتها في صفحه الوورد اضع حساب ب 1000 دولار و باقي الاعدادات كما في الملف pre set
اسف علي الاطاله اخي لكن منتظر اجابتك علي استفساري لابدا العمل
وجزاك الله عنا خيرا

TREND_SEEKER
30-09-2014, 01:10 AM
وضعت الاكسبيرت عالحقيقي من اسبوع تقريبا sensitivity 550 , TP 11 . ماشي ببطء وتمام عامل ٢% واقصى تراجع كان حوالي ٨%. بس هو الاكسبيرت له فترة معينة ولا حيظل شغال على طول. مش عاوزينه يوقف علينا وعندنا اوامر مفتوحة. يرجى الافادة مع جزيل الشكر
المفروض التيك بروفت 10 فقط
والرصيد كام أخي ؟
والسبريد أخباره ايه ؟
في شروط واجب توافرها للعمل حقيقي
والأكسبرت يتم تجديده قبل الميعاد باسبوع
يعني ما رح يتوقف عليك

السلام عليكم ورحمه الله تحيه طيبه لاعضاء المنتدي الكرام و تحيه عطره لاخونا ابو يوسف
تفضلا منك اخي . عندي استفسار بخصوص بدايه التجربه علي حساب ريل بالاكسبرت
انا ينفع ابدا بزوجين فقط من العشره ازواج ولا شرط اني اضع الاكسبرت علي العشره ازواج كلها؟
لو هبدا ب 1000 دولار اخلي اللوت 0.01 ومش فاهم معني ( حساب بالسنت) ؟
اريد وضعه علي زوجين eur-usd & usd-chf
لكن كلما عملت باك تست للاكسبرت علي زوج الدولار فرنك من شهر يونيو الي الان يلكود مع اني استخدم الاعدادات الي ذكرتها في صفحه الوورد اضع حساب ب 1000 دولار و باقي الاعدادات كما في الملف pre set
اسف علي الاطاله اخي لكن منتظر اجابتك علي استفساري لابدا العمل
وجزاك الله عنا خيرا

لم أعمل غير على 11 زوج المذكورين
ولازم يمرجن لأنك تختبر على رصيد 1000$
مع أني أوضحت أكثر من مره أنه اقل رصيد 10000$ لو حساب ستاندر
او
1000$ حساب بالسنت
او
100$ حساب النانوا سنت

وشرحت أيضا وصف لكل نوع حساب منهم

والعمل على 11 ازواج وتم ذكرهم ايضا
ايضا الباك تست كاذب اخي لا يعطي نتائج صحيحه للأسف
والعمل على 11 زوج الوضع بيكون مختلف

اسلام الموجى
30-09-2014, 02:43 AM
السلام عليكم اهلا بك اخى ابو يوسف يارب تكون بخير واعتذر عن عدم متابعه الموضوع هذه الفترة

لمشاكل بالانترنت والمعاناه :( برجاء اعادة ترتيب الاوراق من جديد ليتسنى لى المتابعه ان شاء الله على اى نسخة من اكسبيرت سمارت الان وهل هناك تغيير فى عدد الازواج والاعدادت ويارب يصلح حال شركات الانترنت ويتظبط لان بالشكل ده ماينفع

تحــياتى وكل عام وانت بخير

TREND_SEEKER
30-09-2014, 02:59 AM
السلام عليكم اهلا بك اخى ابو يوسف يارب تكون بخير واعتذر عن عدم متابعه الموضوع هذه الفترة

لمشاكل بالانترنت والمعاناه :( برجاء اعادة ترتيب الاوراق من جديد ليتسنى لى المتابعه ان شاء الله على اى نسخة من اكسبيرت سمارت الان وهل هناك تغيير فى عدد الازواج والاعدادت ويارب يصلح حال شركات الانترنت ويتظبط لان بالشكل ده ماينفع

تحــياتى وكل عام وانت بخير
مرحب أخي إسلام الموجي
عوده حميده من جديد للورشه
و بإذن الله ما يكون في مشاكل بالنت
العمل كما هو على النسخه الأولى
وهناك بعض الأخوه بدأت في ألعمل على حسابات حقيقيه على كامل مسؤوليتهم
ونسأل الله ألتوفيق لهم ولنا جميعا بإذن الله

emad emad
30-09-2014, 12:42 PM
هل لو تم فتح حساب بالسنت مثلا 10000 سنت ما هو اللوط اللى يجب البدء به هل هذا 0.01 ام 0.10
بما يعادل الحساب الاستاندر 10000 دولار بلوط 0.01
بالاضافة الى رافعة عالية 1.1000
وشكرا للجميع ولصاحب الموضوع

TREND_SEEKER
30-09-2014, 12:50 PM
هل لو تم فتح حساب بالسنت مثلا 10000 سنت ما هو اللوط اللى يجب البدء به هل هذا 0.01 ام 0.10
بما يعادل الحساب الاستاندر 10000 دولار بلوط 0.01
وشكرا للجميع ولصاحب الموضوع
حساب بالسنت يبقى أقل رصيد 1000$ وليس 100$
والبدئ بلوت 0.01 لأنها = 1 سنت

emad emad
30-09-2014, 02:05 PM
حساب بالسنت يبقى أقل رصيد 1000$ وليس 100$
والبدئ بلوت 0.01 لأنها = 1 سنت

طيب تمام افرد انا عايز اشتغل بقى 10000 سنت يبقى ابدء بلوط 0.10 سنت قيمة النقطة 10 سنت
ينفع ولا ايه

لان 1000 سنت الاكسبرت بيبدء بــ 0.01
يبقى الاكسبرت مع رصيد 10000 سنت يبدء بــ 0.10 سنت

TREND_SEEKER
30-09-2014, 02:22 PM
طيب تمام افرد انا عايز اشتغل بقى 10000 سنت يبقى ابدء بلوط 0.10 سنت قيمة النقطة 10 سنت
ينفع ولا ايه

لان 1000 سنت الاكسبرت بيبدء بــ 0.01
يبقى الاكسبرت مع رصيد 10000 سنت يبدء بــ 0.10 سنت
هو هو نفس السؤال بتعيده ليه ؟ ما انا جاوبتك أخي عماد
قلتلك لو حساب بالسنت يبقى أقل رصيد 1000$ الوت 0.01 = 1 سنت
انت بتتكلم في 100$ و 10$ ركز الله يعزك
10000سنت معناها 100$
و
1000 سنت معناها 10$

emad emad
30-09-2014, 02:37 PM
خلاص وصلت المعلومة شكرا جزيلا

TREND_SEEKER
30-09-2014, 02:51 PM
خلاص وصلت المعلومة شكرا جزيلا
أقل رصيد 10000$ حساب ستاندر نبدأ بهذا الوت 0.01 = 10 سنت قيمة النقطه الواحده
وأقل رصيد 1000$ حساب بالسنت نبدأ بهذا الوت 0.01 = 1 سنت قيمة النقطه الواحده
و أقل رصيد 100$ حساب نانو سنت نبدأ بهذا الوت 0.01 = 0.1 سنت , أي = واحد من عشره سنت
وهذه هي قيمة النقطه الواحده إذن نحتاج 10 نقاط ليكون المجموع 1 سنت .

وعلى هذه ألحسبه ألبغيضه :
رصيد 100$ في حساب النانو يعادل رصيد 1000$ في حساب بالسنت يعادل 10000$ في حساب ستاندر

emad emad
30-09-2014, 03:01 PM
هل يوجد شركات تقدم حساب نانو سنت

samsak
30-09-2014, 05:30 PM
المفروض التيك بروفت 10 فقط
والرصيد كام أخي ؟
والسبريد أخباره ايه ؟
في شروط واجب توافرها للعمل حقيقي
والأكسبرت يتم تجديده قبل الميعاد باسبوع
يعني ما رح يتوقف عليك

الرصيد كان 11000 وشوية . التيك بروفت 10 الستيب 12 السينسيفيتي 600 شركة pepperstone واذا مشي كويس عندي كمان حساب مع جي اف دي وهذه الشركات السبريد فيهم ممتاز حتى مع العمولة اللي انا عاملها مارك اب. شكرا عزيزي

baselnew
30-09-2014, 05:39 PM
اخ TREND_SEEKER احيانا بيفتح صفقات ومبيبردش حتى بعد 200 نقطه ممكن توضيح هذا الفعل ؟ هل نفس الفكره الي وضحتهالي من فتره ؟ يعني ممكن يوصل لهذا الرقم وعادي ؟

TREND_SEEKER
30-09-2014, 11:28 PM
الرصيد كان 11000 وشوية . التيك بروفت 10 الستيب 12 السينسيفيتي 600 شركة pepperstone واذا مشي كويس عندي كمان حساب مع جي اف دي وهذه الشركات السبريد فيهم ممتاز حتى مع العمولة اللي انا عاملها مارك اب. شكرا عزيزي
الأعدادات هذه جديده فهل جربتها على الديمو فتره 3 شهور ؟
هل يوجد شركات تقدم حساب نانو سنت
نعم يوجد دور على النت
اخ TREND_SEEKER احيانا بيفتح صفقات ومبيبردش حتى بعد 200 نقطه ممكن توضيح هذا الفعل ؟ هل نفس الفكره الي وضحتهالي من فتره ؟ يعني ممكن يوصل لهذا الرقم وعادي ؟
ارفعلي صوره واضحه من الشارت
واسم الزوج ايه هو ؟

TREND_SEEKER
01-10-2014, 12:23 AM
الأخوه الأعزاء

هناك ألعديد من ألناس أشتغلت على حسابات حقيقيه
وللأسف لم يشتغلوا على الديمو فتره كافيه
ولا يعرفوا اي شئ عن طريقة أداء أكسبرت سمارت
لذلك أستقبل أستفسارات عديده عن أداء سمارت على حساباتهم ألحقيقيه
هذا ألوضع في منتهى ألخطوره

بالله عليكم ألي ما يعرف كيف يشتغل أكسبرت سمارت وكيف يفتح صفقاته وعلى أي اساس يتم ألتبريد
يبقى يتوقف فورا عن العمل على الحقيقي ويشتغل فترة 3 شهور على ألديمو لكي يفهم طريقة عمل الأكسبرت .

ألمصيبه الأكبر :

ألناس شغالين على حسابات برصيد 1000$
على أنها حسابات بالسنت
و أكتشفت أنها حسابات أستاندر
و وضعهم حاليا في خطر لأن الرصيد ليس 10000$
يعني ألناس لازم تتأكد من نوع ألحساب بالسنت ولا ستاندر
يا ناس هذه أموالكم كيف هذا السهو ؟
شغالين على حسابات استاندر برصيد 1000$ وتطنوا أنها حسابات بالسنت ؟
هذا والله ما يرضى ربنا
راجعوا شركاتكم
تأكدوا من نوع الحساب قبل العمل بالأكسبرت

هذا تنبيه عام
و أخلاء مسؤوليه

baselnew
01-10-2014, 03:46 AM
بارك الله فيك عالتوضح فعلا حسابي طلع ميني مش سنت وان شاء الله راح اعالج المشكله ,,

الان عندي تساؤل ,, ما الحكمه من موضوع الازواج المتعاكسه فالنفرض اليورو دولار والدولار فرنك

حسب متابعتي انه في حال قرر الاكسبيرت شراء الدولار فرنك فانه سيبيع اليورو دولار ,, في حاله ان الدولار قوي راح ينعكسو الصفقتين ,, فاذا وكأننا دخلنا صفقه واحده فعليا لو عكس السعر بيعكس عالتنتين ولو مشي في الاتجاه فالتنتين بيربحو ,, ممكن توضيح هالنقطه أكثر ! يعني انو ليه منخلي بس يورو دولار لشو لزوم انو دولار فرنك طالما حتكون نفس الصفقه واسف عالاطاله ويعطيك العافيه عالمجهود والمتابعه

TREND_SEEKER
01-10-2014, 04:00 AM
بارك الله فيك عالتوضح فعلا حسابي طلع ميني مش سنت وان شاء الله راح اعالج المشكله ,,

الان عندي تساؤل ,, ما الحكمه من موضوع الازواج المتعاكسه فالنفرض اليورو دولار والدولار فرنك

حسب متابعتي انه في حال قرر الاكسبيرت شراء الدولار فرنك فانه سيبيع اليورو دولار ,, في حاله ان الدولار قوي راح ينعكسو الصفقتين ,, فاذا وكأننا دخلنا صفقه واحده فعليا لو عكس السعر بيعكس عالتنتين ولو مشي في الاتجاه فالتنتين بيربحو ,, ممكن توضيح هالنقطه أكثر ! يعني انو ليه منخلي بس يورو دولار لشو لزوم انو دولار فرنك طالما حتكون نفس الصفقه واسف عالاطاله ويعطيك العافيه عالمجهود والمتابعه
فقط للأستفاده من التهديج

فارس الراشدي
01-10-2014, 06:55 AM
انضممت لهذا المنتدى الرائع لأشكر الاخ TREND_SEEKER (http://www.fx-arabia.com/vb/member.php?u=5323) على جهوده الطيبة واخلاقه العالية في الرد على المشاركين
اكسبيرت جميل وأهم نقطة فيه هي السير مع اتجاه السعر وحصد اقصى عدد من النقاط
اقتراح اخي TREND_SEEKER (http://www.fx-arabia.com/vb/member.php?u=5323) وهو أن تقوم بطرح نسخة جديدة للاكسبيرت كل ثلاثة اشهر وتبدأ من اليوم
أي ان النسخة تبدأ من 1 اكتوبر وتنهي مع نهاية ديسمبر 2014 (ثلاثة اشهر)
ثم مع بداية السنة 2015 إذا كتب الله لنا عمر تطرح النسخة الجديدة
وبهذا الشكل تكون هناك نسخة جديدة مع كل ربع سنة وتسهل عملية المتابعة
بارك الله فيك

emad emad
01-10-2014, 12:33 PM
هل يمكن فى بعض الاحيان يمكن لى التدخل اليدوى فى غلق بعض الصفقات الرابحة ام هذا يؤثر على عمل الاكسبرت
لان الاكسبرت فى بعض الاحيان يكون رابح فى بعض الصفقات ربح عالى ولم يغلق الاكسبرت هذه الصفقات الرابحة
هل يمكن انا اغلق هذه الصفقات الرابحة ام هذا يؤثر على الاكسبرت فى عملة ام اترك الاكسبرت يعمل بدون التدخل اليدوى مهما كانت الصفقات رابحه
وشكرا

baselnew
01-10-2014, 03:49 PM
أيوه بس انا ما لاحظت هدج بالعكس لو ارتد السعر مثلا في اليورو دولار عن الهبوط وصعد كذلك حيرتد عن الصعود في الدولار فرنك ويهبط

فاحنا بدل ما نستفيد من كونهم متعاكسين بهدج زدنا الخساره العائمه ! هذا حسب فهمي لو انا فاهم غلط صححلي بارك الله فيك اين نلمس الهدج ؟

TREND_SEEKER
01-10-2014, 06:05 PM
انضممت لهذا المنتدى الرائع لأشكر الاخ TREND_SEEKER (http://www.fx-arabia.com/vb/member.php?u=5323) على جهوده الطيبة واخلاقه العالية في الرد على المشاركين
اقتراح اخي TREND_SEEKER (http://www.fx-arabia.com/vb/member.php?u=5323) وهو أن تقوم بطرح نسخة جديدة للاكسبيرت كل ثلاثة اشهر وتبدأ من اليوم
بارك الله فيك

مرحب بيك أخي فارس الراشدي
نورت الورشه والمنتدى
وكلامك ماشي حاضر
رح أنزل اليوم تحديث بإذن الله

هل يمكن فى بعض الاحيان يمكن لى التدخل اليدوى فى غلق بعض الصفقات الرابحة ام هذا يؤثر على عمل الاكسبرت
لان الاكسبرت فى بعض الاحيان يكون رابح فى بعض الصفقات ربح عالى ولم يغلق الاكسبرت هذه الصفقات الرابحة
هل يمكن انا اغلق هذه الصفقات الرابحة ام هذا يؤثر على الاكسبرت فى عملة ام اترك الاكسبرت يعمل بدون التدخل اليدوى مهما كانت الصفقات رابحه
وشكرا
التدخل اليدوي مطلوب ولكن في حالة الخساره فقط
وانا أغلقت صفقات خسرانه على الدولار فرنك من أسبوعين
حيث انني وجدت انه دخل عكس الترند والترند مازال يصعد
هذه حالات لمن لديه قدره على التحليل والتدخل اليدوي
أيوه بس انا ما لاحظت هدج بالعكس لو ارتد السعر مثلا في اليورو دولار عن الهبوط وصعد كذلك حيرتد عن الصعود في الدولار فرنك ويهبط

فاحنا بدل ما نستفيد من كونهم متعاكسين بهدج زدنا الخساره العائمه ! هذا حسب فهمي لو انا فاهم غلط صححلي بارك الله فيك اين نلمس الهدج ؟
زوج عليه بيع وزوج عليه شراء
هو ده الهيدج
بيفيد في المارجن
بغض النظر عن الي بيحصل في الزوجين الأكسبرت بيتاجر على كل زوج لوحده
ماله علاقه بالزوج التاني
فقط الحساب بيكون عليه صفقات بيع وشراء وهذا هو الهيدج

TREND_SEEKER
01-10-2014, 07:57 PM

آخر تحديث

أعزائي ألكرام

هذه مشاركه بأحدث نسخه من Smart Turbo v.1 EA

بالأعدادات وبيانات ألتجارب ألحاليه

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11408546487.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)

ألتجربه الأولى :

وهي ألتجربه الأصليه

أكسبرت سمارت تربو Smart Turbo v.1 EA

ألعمل على 11 زوج منهم 10 أزواج معظمهم كروسات و عكس بعض في الأتجاه

مخاطره قليله ألتجربه على رصيد 10000$

فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

Login : 71048
Investor : 2zsywqe

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11409318831.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

(http://www.fx-arabia.com/vb)http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11409318726.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تحميل الأكسبرت كامل بالأعدادات وملف ألبروفايل و ألتمبلت :

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج معكوسه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412180710.rar)

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11408546487.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)

ألتجربه الثانيه :

يقوم بها أخونا أ/ نبيل مشكورا
ألعمل على 11 زوج متنوع
فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

تجربة أ/ نبيل

Login : 73409
Investor : ozu5xpz

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج متنوعه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412181141.rar)

نفس الأكسبرت و نفس الأعدادات تصلح لرصيد
1000$
نوع ألحساب لازم يكون حساب بألسنت

========================
100$
نوع ألحساب لازم يكون حساب نانو سنت
========================
تنتهي فترة ألصلاحيه يوم 01/01/2015
و يتم ألتجديد مره أخرى 3 شهور
قبل ميعاد الأنتهاء بأسبوع
===============
هذا وبالله ألتوفيق

رابط لمتابعة جميع ألحسابات :

http://www.myfxbook.com/members/TREND_SEEKER

موفقين جميعا

لا نسألكم غير ألدعاء

TREND_SEEKER
01-10-2014, 08:04 PM
بارك الله فيك

تم تنفيذ الأقتراح أخي فارس
موفقين كلنا بإذن الله

emad emad
02-10-2014, 02:57 AM
بارك الله فيك

TREND_SEEKER
02-10-2014, 03:23 PM
تهنئه لجميع الأعضاء و ألزوار
بمناسبة عيد الأضحى ألمبارك
أعاده الله علينا جميعا بالخير واليمن والبركات
كل عام وأنتم بخير

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11412252420.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

miss reham
03-10-2014, 12:34 PM
شكرا لك على مجهودك TREND_SEEKER وربنا يوفقك فى خدمة الاعضاء
ماشاء الله اكسبيرت ممتاز ونتائج جيدة حتى الان
ممكن استفسار

بعد تحميل الموشرات فى مكانها حتى يعمل بسكل صحيح

اقوم بتحمل التمبلت لاى عملة ثم اشغله صحيح ام يوجد فيه مشكل

شكرا على تعبك ومجهودك مقدما

asdaln
03-10-2014, 12:40 PM
السلام عليكم
اشكر القائمين على هذه الورشة انا جديد وبدي من اهل الخبرة الى مشتغلين عاها الاكسبيرت
هل نتائجه جيده وهل اعمل به حقيقي مباشرة على مبلغ 100$ وكم العائد الشهري
وشكرا

TREND_SEEKER
03-10-2014, 01:32 PM
السلام عليكم
اشكر القائمين على هذه الورشة انا جديد وبدي من اهل الخبرة الى مشتغلين عاها الاكسبيرت
هل نتائجه جيده وهل اعمل به حقيقي مباشرة على مبلغ 100$ وكم العائد الشهري
وشكرا
مرحب أخي asdaln
نورت ألمنتدى و الورشه
أقل رصيد 10000$ أخي ألعزيز
والعائد ألشهري حسب ما ربنا يرزق
ولكن أقل عائد 10%
ويجب أختبار الأكسبرت 3 شهور على الديمو
محدش هيكون معاك وانت شغال على الحقيقي غيرك أنت
ورصيد 100$ ينفع لو نوع الحساب نانو سنت
لوت 0.01 حساب النقطه فيه = 0.1 سنت أي واحد من عشره سنت ( بني سنت )
تم شرح أنواع الحسابات في الصفحات الأخيره
وهذه ألنوعيات من ألحسابات موجوده فقط في شركة أكس أم دوت كوم XM.com

شكرا لك على مجهودك TREND_SEEKER وربنا يوفقك فى خدمة الاعضاء
ماشاء الله اكسبيرت ممتاز ونتائج جيدة حتى الان
ممكن استفسار

بعد تحميل الموشرات فى مكانها حتى يعمل بسكل صحيح

اقوم بتحمل التمبلت لاى عملة ثم اشغله صحيح ام يوجد فيه مشكل

شكرا على تعبك ومجهودك مقدما
مرحب أختي ريهام
نورتي ألمنتدى والورشه
لا يوجد مؤشرات أختي ألعزيزه
فقط الأكسبرت والأعدادات والبروفايل والتمبلت
ويجب مراجعة المواضيع التي تشرح طريقة التعامل وتركيب وتشغيل الأكسبرتات
قبل البدئ هنا في الورشه
وبعد ذلك تراجعي صفحات الموضوع لتستفيدي من معلومات مهمه تم التحدث عنها وشرحها
هذه ألمعلومات رح تفيدك في أستخدام أكسبرت سمارت تربو

TREND_SEEKER
03-10-2014, 08:13 PM

آخر تحديث

أعزائي ألكرام

(( تم تعديل بعض الأخطاء و الروابط ))

ألتجربه الأولى :

وهي ألتجربه الأصليه

فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11409318831.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

(http://www.fx-arabia.com/vb)http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11409318726.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج معكوسه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412355818.rar)

ألتجربه الثانيه :

ألعمل على 11 زوج متنوع
فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

تجربة أ/ نبيل

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج متنوعه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412355926.rar)

1000$

========================
100$
========================
===============
هذا وبالله ألتوفيق

موفقين جميعا

لا نسألكم غير ألدعاء

ZOUHAIR_ZIZO28
04-10-2014, 08:32 PM
بالله ألتوفيق

TREND_SEEKER
05-10-2014, 05:33 AM
بالله ألتوفيق

الله يحفظك أخي ZOUHAIR_ZIZO28
كل عام وأنت طيب

Hammer 001
06-10-2014, 12:50 AM
نتائج جيدة جدا الاكسبيريت ثابت ولفترة شهور ما شاء الله

بالتوفيق ان شاء الله

TREND_SEEKER
07-10-2014, 05:07 PM
أعتذر للجميع
ألنت فصل عندي لمدة يومين كاملين
مما أدى بشكل سلبي على أداء جميع ألتجارب
والله ألمستعان

samsak
07-10-2014, 11:50 PM
السيستم طلع مسج انه فترة التجربة انتهت ويجب الاتصال بtrend seeker صاحب البرنامج عبر السكايب. واليوم البرنامج ما عمل ولا صفقة. هل هذا بسبب النت انه مفصول النت عند trend seeker ولا خلاص ما حيتفعل البرنامج مرة اخرى ؟؟ يرجي التوضيح حتى نغلق الصفقات يدويا. مع الشكر

Hammer 001
08-10-2014, 12:02 AM
السيستم طلع مسج انه فترة التجربة انتهت ويجب الاتصال بtrend seeker صاحب البرنامج عبر السكايب. واليوم البرنامج ما عمل ولا صفقة. هل هذا بسبب النت انه مفصول النت عند trend seeker ولا خلاص ما حيتفعل البرنامج مرة اخرى ؟؟ يرجي التوضيح حتى نغلق الصفقات يدويا. مع الشكر

الاكسبيريت شغال عندي تمام

TREND_SEEKER
08-10-2014, 12:03 AM
النت عندي يفصل او ما يفصل ماله علاقه بيك اخي ولا بالنسخه الله يوفقك
انت يمكن ما متابع الموضوع وشغال بنسخه قديمه
من فضلك ادخل على رابط التحديث في توقيعي
موفق يا غالي

samsak
08-10-2014, 12:27 AM
2014.10.07 14:26:21.203 Smart Turbo v.1 EA CADCHF,H1: Alert: The trial version has been expired! pleas Contact Skype Name : trend_seeker
2014.10.07 14:26:21.094 Smart Turbo v.1 EA CADCHF,H1: Alert: The trial version has been expired! pleas Contact Skype Name : trend_seeker

samsak
08-10-2014, 01:11 AM

آخر تحديث

أعزائي ألكرام

(( تم تعديل بعض الأخطاء و الروابط ))

ألتجربه الأولى :

وهي ألتجربه الأصليه

فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج معكوسه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412355818.rar)

ألتجربه الثانيه :

ألعمل على 11 زوج متنوع
فريم ألساعه H1

بيانات حساب ألديمو :

تجربة أ/ نبيل

Smart Turbo v.1 EA 10000$ Step 10 أزواج متنوعه (http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_01412355926.rar)

1000$

========================
100$
========================
===============
هذا وبالله ألتوفيق

موفقين جميعا

لا نسألكم غير ألدعاء

??? Hi trend seeker...i didnt see CADCHF preset file on your new updated version.... Is it considered as normal pair or it is just like other crosses

TREND_SEEKER
08-10-2014, 01:14 AM
2014.10.07 14:26:21.203 Smart Turbo v.1 EA CADCHF,H1: Alert: The trial version has been expired! pleas Contact Skype Name : trend_seeker
2014.10.07 14:26:21.094 Smart Turbo v.1 EA CADCHF,H1: Alert: The trial version has been expired! pleas Contact Skype Name : trend_seeker
أخي سماسمك
قلتلك انت شغال بنسخه قديمه منتهيه
يعني انت ما قرأت المشاركه السابقه الي كتبتهالك يمكن
من فضلك حمل ألنسخه أحدث أصدار من الرابط ألي في توقيعي .

TREND_SEEKER
08-10-2014, 01:22 AM
??? Hi trend seeker...i didnt see CADCHF preset file on your new updated version.... Is it considered as normal pair or it is just like other crosses
ملفات الأعدادات الي عليها اسماء ازواج معينه يتم استخدامها للزوج المعني فقط
وبقية الأزواج الأخرى تحمل لها ملف الأعدادات الي ما عليه اسم زوج معين
و نفس الشئ للتمبلت
ولو حضرتك تشغل البروفايل مباشره ما رح تحمل اي اعدادات
لأن البروفايل متسجل عليه الشارتات بالأكسبرتات بالأعدادات جاهز للتشغيل فورا .
وبدون أي تعب .

samsak
08-10-2014, 01:27 AM
Thanks for your time & efforts

sorry for not writing in arabic as the keyboard doesnt support it

TREND_SEEKER
08-10-2014, 01:31 AM
Thanks for your time & efforts

sorry for not writing in arabic as the keyboard doesnt support it
موفق أخي والشكر لله حبيبي

emad emad
08-10-2014, 09:22 AM
ماشاء الله اكسبرت جيد جدا يجب اتباع شروط هذا الاكسبرت بهذا يتم نجاحه

TREND_SEEKER
09-10-2014, 03:38 AM
ماشاء الله اكسبرت جيد جدا يجب اتباع شروط هذا الاكسبرت بهذا يتم نجاحه
تسلم يا عمده
كلامك سليم

waleed_2978
09-10-2014, 02:23 PM
والله مشاء الله
اكسبريت ممتاز ونتايج ممتازه
ممكن الناس شايفه انه عيبه الوحيد انه مجانا
ممكن لو انه بفلوس كانت الناس كلها اتفلعت وتهافت عليه
بارك الله لك اخي TREND_SEEKER
وجعله في ميزان حسناتك

TREND_SEEKER
09-10-2014, 03:00 PM
والله مشاء الله
وجعله في ميزان حسناتك

بارك الله لك أخي وليد
نورت ألورشه يا غالي

Hammer 001
10-10-2014, 02:09 AM
والله مشاء الله
وجعله في ميزان حسناتك

بالفعل الاكسبيريت ممتاز
جربته ديمو وكانت النتائج ممتازة
وتابعت المنصات الي شغال عليها الحسابات لايف
وان شاء الله حشغله على حساب حقيقي الاسبوع القادم

كل الشكر للاخ trend-seeker

TREND_SEEKER
10-10-2014, 07:52 AM
بالفعل الاكسبيريت ممتاز
جربته ديمو وكانت النتائج ممتازة
وتابعت المنصات الي شغال عليها الحسابات لايف
وان شاء الله حشغله على حساب حقيقي الاسبوع القادم

كل الشكر للاخ trend-seeker
ألشكر لله أخي Hammer

TREND_SEEKER
10-10-2014, 08:43 AM
سوف يتم أعادة جميع ألتجارب

بسبب ألتحديث ألجديد للمنصات والسيرفرات
حيث نوقفت سيرفرات ألديمو فجأه لمدة ساعات
وبعد ذلك عادت للعمل ولكن ظهرت مشاكل على الحسابات كلها
حيث أختفت صفقات كثيره من ألهيستوري
و أختفت أيضا صفقات مفعله ولم تغلق بعد
و الأكسبرت فتح صفقات جديده ولم يقرأ الصفقات المفعله ألقديمه
مما أدى إلى أعطاء قراءات خاطئه عن ألمكسب ألمحقق فعليا
حيث تظهر الأرباح في ألهيستوري أقل بكثير من الأرباح ألمحققه فعليا على ال Balance
ومثال على ذلك ألتجربه ألرئيسيه الأولى حساب رقم 71048 باسوورد zyfe1an
سيرفر ThinkForexAU-Demo Asia
حقق في 3 شهور متواصله ربح 53% بقيمة 5300$ و تراجع 12% فقط
ولكن عند أستخراج كشف حساب من الهيستوري يظهر الربح على أنه 4700$ فقط أي ربح 47% بقيمة 4700$ فقط

وهذه صوره من الحساب تظهر الربح ألفعلي ألمحقق أنه 5300$ فقط :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11412920407.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

وهذه صوره تظهر ألربح في ألهيستوري على أنه 4700$ فقط :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11412920558.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

لذلك سوف يتم أغلاق هذا ألحساب
وبقية ألحسابات الأخرى أيضا
ونعيد ألتجارب و الأختبارات من جديد

لم يلاحظ أحد هذه ألحاله
لأنه لا يوجد أهتمام ولا متابعه ولا يوجد تفاعل من ألجميع
أكتب مشاركات وأرد على نفسي
يعني بصراحه شئ أصبح ممل جدا ولا يشجع على الأستمراريه

waleed_2978
10-10-2014, 09:51 AM
سوف يتم أعادة جميع ألتجارب

بسبب ألتحديث ألجديد للمنصات والسيرفرات
حيث نوقفت سيرفرات ألديمو فجأه لمدة ساعات
وبعد ذلك عادت للعمل ولكن ظهرت مشاكل على الحسابات كلها
حيث أختفت صفقات كثيره من ألهيستوري
و أختفت أيضا صفقات مفعله ولم تغلق بعد
و الأكسبرت فتح صفقات جديده ولم يقرأ الصفقات المفعله ألقديمه
مما أدى إلى أعطاء قراءات خاطئه عن ألمكسب ألمحقق فعليا
حيث تظهر الأرباح في ألهيستوري أقل بكثير من الأرباح ألمحققه فعليا على ال Balance
ومثال على ذلك ألتجربه ألرئيسيه الأولى حساب رقم 71048 باسوورد zyfe1an
سيرفر ThinkForexAU-Demo Asia
حقق في 3 شهور متواصله ربح 53% بقيمة 5300$ و تراجع 12% فقط
ولكن عند أستخراج كشف حساب من الهيستوري يظهر الربح على أنه 4700$ فقط أي ربح 47% بقيمة 4700$ فقط

وهذه صوره من الحساب تظهر الربح ألفعلي ألمحقق أنه 5300$ فقط :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11412920407.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

وهذه صوره تظهر ألربح في ألهيستوري على أنه 4700$ فقط :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11412920558.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

لذلك سوف يتم أغلاق هذا ألحساب
وبقية ألحسابات الأخرى أيضا
ونعيد ألتجارب و الأختبارات من جديد

لم يلاحظ أحد هذه ألحاله
لأنه لا يوجد أهتمام ولا متابعه ولا يوجد تفاعل من ألجميع
أكتب مشاركات وأرد على نفسي
يعني بصراحه شئ أصبح ممل جدا ولا يشجع على الأستمراريه

السلام عليكم اخيtrend-seeker
اقسم لك بالله اني من الناس دايما الي بتابع في صمت
بس لاني فاهم وعارف ان الاكسبريت بتاع حضرتك
يكاد يكون الوحيد الي ممكن نعتمد عليه في الربح الدائم من السوق
فانت تساعد وتهتم وتتابع دون اي مقابل
فلك مني كل شكر وتقدير واحترم لك
واتمني ان يستمر موضوعك بنجاح مع
اهتمام من يكسب معنا بصوت عالي
وشكرا لك اخي trend-seeker
مهما كان قرارك

TREND_SEEKER
10-10-2014, 10:01 AM
السلام عليكم اخيtrend-seeker
اقسم لك بالله اني من الناس دايما الي بتابع في صمت
بس لاني فاهم وعارف ان الاكسبريت بتاع حضرتك
يكاد يكون الوحيد الي ممكن نعتمد عليه في الربح الدائم من السوق
فانت تساعد وتهتم وتتابع دون اي مقابل
فلك مني كل شكر وتقدير واحترم لك
واتمني ان يستمر موضوعك بنجاح مع
اهتمام من يكسب معنا بصوت عالي
وشكرا لك اخي trend-seeker
مهما كان قرارك

مفيش قرار ولا شئ أخي وليد
بس ألتجارب ألي خربت هذه تعبت فيها شهور طويله عشان أوصل لأعداداتها
وبصراحه حساب بقاله 3 شهور و وضعه حاليا ممتاز يتم وقفه بسبب سيرفر أتحدث شئ مؤسف
يعني كان كشف قوي ويثبت نجاح الأكسبرت لمدة 3 شهور متواصله وبالرغم انه تبريد ومضاعفات
إلا انه حقق ربح جيد جدا والدروداون قليل الحمد لله
وده غير بقية الحسابات و ألتجارب وكلها مكسب
وكان في تجربه بقالها شهر واسبوع وعملت ربح قوي أكثر من التجربه الأولى وكنت اليوم هنزل تقرير بكل التجارب
ولكن الأعاده مره أخرى من جديد محبطه إلى أقصى درجه
و أنا مش بمل من ألشغل
هعيد ألتجارب وعارف أن الأكسبرت هيزبط حاله
بس كمان ألاقي ما حدش مهتم ولا في تفاعل من الأعضاء ألي شغالين بالأكسبرت حتى لو مشاركه واحده كل أسبوع بتقرير أو كشف حساب أو تعليق على الأداء أو اي شئ
كده ألموضوع يموت ومش هقدر أستمر أكتب وأرد على نفسي

forexone
10-10-2014, 05:01 PM
ولا يهمك اخي ابو يوسف انا متابع معك هذا الحساب ونتجة مذهلة
واسف لاني لم الاحظ هذة المشكلة هل هي بسبب توقف السيرفر
هذا حساب اعمل عليه منذ حوالي شهرين وهو 5000 $ارجو منك ان تلقي نظرة عليه
علما" اخي اني اشغل الاكسربت تقربيا" كل ساعة وفي الليل اوقفه وايعد تشغله في الصباح
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/11489_11412949612.rar

sirgaso
10-10-2014, 07:39 PM
سلام
انا مشغل حساب منذ اسبوع على منصة جين كابيتال forex.com

رقم الحساب: 91654073

الرقم السري : rca123

السيرفر : (Forex.comUK-Demo(R

محقق حوال 727$ و الخسارة العائمة الى الان 728$

و الحساب على الاستراتيجية الاولى

TREND_SEEKER
10-10-2014, 10:10 PM
ولا يهمك اخي ابو يوسف انا متابع معك هذا الحساب ونتجة مذهلة
واسف لاني لم الاحظ هذة المشكلة هل هي بسبب توقف السيرفر
هذا حساب اعمل عليه منذ حوالي شهرين وهو 5000 $ارجو منك ان تلقي نظرة عليه
علما" اخي اني اشغل الاكسربت تقربيا" كل ساعة وفي الليل اوقفه وايعد تشغله في الصباح

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/11489_11412949612.rar

مرحب أخي طارق
نعم المشكله بسبب توقف السيرفر وتغيير ارقام الحسابات من 5 ارقام الى 10 ارقام
وجدت اختلاف بين المكسب الفعلي وبين مكسب المسجل في الهيستوري
الرصيد 5000$ قليل على الأكسبرت
اقل رصيد أرى أنه ممكن يستمر هو 10000$
وأكبر خطأ ألي انت تسويه انك تقفل الأكسبرت بالليل كل يوم
وتشغله في الصباح
أخللت بوظائفه وأضعت أرابح كثيره
و بعدت تمام عن الأداء الفعلي و ألنتائج ألفعليه للأكسبرت .
كمان حاول تشتغل بالأعدادات الأخيره لأني عدلت في احجام الستيب لبعض الأزواج ضروري

سلام
انا مشغل حساب منذ اسبوع على منصة جين كابيتال forex.com

رقم الحساب: 91654073

الرقم السري : rca123

السيرفر : (Forex.comUK-Demo(R

محقق حوال 727$ و الخسارة العائمة الى الان 728$

و الحساب على الاستراتيجية الاولى
الرصيد كام أخي سيرجاسو ؟

sirgaso
10-10-2014, 11:37 PM
مرحب أخي طارق
نعم المشكله بسبب توقف السيرفر وتغيير ارقام الحسابات من 5 ارقام الى 10 ارقام
وتشغله في الصباح

الرصيد كام أخي سيرجاسو ؟
10000$

TREND_SEEKER
11-10-2014, 12:46 AM
10000$
طيب موفق بإذن الله
أعتقد السبريد على شركة فوركس دوت كوم معقول
والرافعه 400
تابع ويانا بإذن الله

bassem2025
12-10-2014, 10:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى ابو يوسف
لاتحمل هم اخى العزيز قدر الله وماشاء فعل انا مشغل النسخة الاكسبيرت اخر اصدار من حوالى اسبوع واكتر على سيرفر وبنفس الاعدادات اللى حضرتك وضعتها وبمبلغ 10 الاف دولار على حساب تجريبي وهوافيك بالتقارير هنا اول بأول بقدرة الله فعلا الاكسبيرت رائع جدا بكل ماتحمله الكلمة من معانى لكن مينفعش فعلا يشتغل على رصيد اقل من عشر الاف دولار لانى حاولت كتير والحساب مرجن
الغريب فى الامر اخى ابو يوسف انى مشغل ال11 زوج اللى حضرتك قلت عليهم على ميبغ عشرة الاف دولار وتمام التمام
لكن لما اجى اجرب زوج واحد فقط من ال 11 زوج دولا على مبلغ الف او الفين دولار بيمرجن معرفش ليه ايه السر انهم لازم يبقوا 11 زوج دولا
وكمان فيه حاجة حاولت اجرب الاكسبيرت على كل عملات الين لكن للاسف اى حاجة تقف امام الين مبتصدش

TREND_SEEKER
13-10-2014, 01:33 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى ابو يوسف
لاتحمل هم اخى العزيز قدر الله وماشاء فعل انا مشغل النسخة الاكسبيرت اخر اصدار من حوالى اسبوع واكتر على سيرفر وبنفس الاعدادات اللى حضرتك وضعتها وبمبلغ 10 الاف دولار على حساب تجريبي وهوافيك بالتقارير هنا اول بأول بقدرة الله فعلا الاكسبيرت رائع جدا بكل ماتحمله الكلمة من معانى لكن مينفعش فعلا يشتغل على رصيد اقل من عشر الاف دولار لانى حاولت كتير والحساب مرجن
الغريب فى الامر اخى ابو يوسف انى مشغل ال11 زوج اللى حضرتك قلت عليهم على ميبغ عشرة الاف دولار وتمام التمام
لكن لما اجى اجرب زوج واحد فقط من ال 11 زوج دولا على مبلغ الف او الفين دولار بيمرجن معرفش ليه ايه السر انهم لازم يبقوا 11 زوج دولا
وكمان فيه حاجة حاولت اجرب الاكسبيرت على كل عملات الين لكن للاسف اى حاجة تقف امام الين مبتصدش

ألغرض من 11 زوج انك بتاخد منهم ارباح اسرع وموزع عليهم الوتات او المخاطره
ورصيد 10000$ يمكن يكون يدوب ينفع نشتغل عليه بسمارت وبنقول ربنا يسترها
بعتمد على سمارت انه بيحلل السوق بنسبة كبيره بس مش بنسبة 100%
عشان في واحد ابني حلال من فلسطين لما عمل الأكسبرت مره من المرات تبريد عكس الترند , وكان زوج واحد فقط من ال 11 زوج الي عمل تبريد وبقية الأزواج ماشي مع السعر وبالرغم من كده قالي ايه رايك وايه ردك على التبريد ده انت المفروض قلت انه بيحلل السوق
أكني قايل ان سمارت عمره ما بيعمل تبريد وانه شغال في اتجاه الربح بنسبة 100% ومستحيل يبرد او يفتح عكس السعر سبحان الله و أكني قايل ان سمارت شغال تيك بروفت واستوب لوز .

الشغل على رصيد 1000$ او 2000$ حتى لو زوج واحد ده مش صح
لأن سمارت بيسحب من الرافعه جامد ومن المارجن المحجوز ومن ال % Margin Level
كمان مش هيكون في ميزة الكوريلايشن الي هي انك بيحصل هيدج بسبب فتح بيع وشراء على 11 زوج وتاخد منهم ربح أكثر يعني اكيد ارباح زوج واحد غير ارباح 11 زوج
والتجارب هي الي بينت ان اقل رصيد 10000$ بيكون مقبول
مش انا الي قلت ده
وبالنسبه لأزواج الين ليه بتقول مافيش حاجه تصد معاهم مافهمتش ايه ألي تقصده ؟
لأن سمارت بيعمل شغل حلو جدا على الينات بالذات
والتجربه الثانيه عند أخونا نبيل شغاله كويس جدا وفيها ينات

emad emad
13-10-2014, 10:33 AM
كله تمام والاكسبرت ماشى تمام والحمد لله نتابع
على فكرة انا شغال على النسخة الثالثة تربو 2 هارد سكالبنج
ومشيه تمام على رصيد تجريبى 10000 دولار

Xcel
13-10-2014, 10:45 AM
بارك الله فيك أخى و جعله فى ميزان حسناتك .. اكسبرت و استراتيجية ممتازة ما شاء الله
كان عندى استفسار .. هل صفقات التبريد تغلق كلها مع بعض أم ان كل صفقة منهم تغلق بعد 10 نقاط من منطقة دخولها ؟
فى الصورة المرفقة مثال حى

TREND_SEEKER
13-10-2014, 11:24 AM
بارك الله فيك أخى و جعله فى ميزان حسناتك .. اكسبرت و استراتيجية ممتازة ما شاء الله
كان عندى استفسار .. هل صفقات التبريد تغلق كلها مع بعض أم ان كل صفقة منهم تغلق بعد 10 نقاط من منطقة دخولها ؟
فى الصورة المرفقة مثال حى
صفقات ألتبريد تغلق مع بعضها أكيد
ولو كانت كل صفقه تغلق لوحدها
كان أكسبرت سمارت أصبح أكسبرت فاشل مثل بقية الأكسبرتات
و ما كنت فتحت الورشه من الأساس .
كله تمام والاكسبرت ماشى تمام والحمد لله نتابع
على فكرة انا شغال على النسخة الثالثة تربو 2 هارد سكالبنج
ومشيه تمام على رصيد تجريبى 10000 دولار
لو الستيب 2 يبقى هيمرجن خلي الستيب اقل شئ 5 ويمكن يعدي بيك
ولكن هذه النسخه انا لغيتها لأنها لم تثبت نجاحها وفشلت , لذلك ليس لدي تجديد صلاحيه لها أخي عماد
لماذا تختبرها وقد فشلت من قبل ؟
خليك مع النسخه الأولى عشان لا يضيع وقتك هباءا .
وجرب الستيب 2 و 5 ده لو بتدور على ربح سريع .
انما النسخه الي معاك ربحها سريع بس مرجنت معايا .
ودايما خليك مع ستيب من 5 الى 10 افضل شئ .....

forexone
13-10-2014, 03:16 PM
[QUOTE=TREND_SEEKER;742197][FONT=Times New Roman]
مرحب أخي [COLOR=Blue]طارق
[COLOR=DarkGreen]نعم المشكله بسبب توقف السيرفر وتغيير ارقام الحسابات من 5 ارقام الى 10 ارقام
وتشغله في الصباح

[COLOR="DarkGreen"][SIZE="7"]شكرا" اخي ابو يو سف غعلا" لقد قلت الارباح ولكن اخي اليس هذا اكثر امان وشكرا"
اخول في الله فراس

Xcel
13-10-2014, 05:46 PM
اخى العزيز , فى بعض الاحيان يقوم الاكسبرت بفتح تريدات و لا يغلقها عند وصولها الى 10 نقاط كما هو موضح فى الصورة , هل هذا عادى ؟

Xcel
13-10-2014, 05:59 PM
اسف على الازعاج و لكنى قمت بتركيب الاكسبرت على منصتين , لاحظت انه يفتح تريدات على منصة و لكن لا بفتح معظم هذه التريدات على المنصة الاخرى الا عندما افتح اعدادات الاكسبرت و اضغط ok علما بأن المنصتين نفس الكابيتال

Xcel
13-10-2014, 06:24 PM
هل بختلف تنفيذ و اداء الاكسبرت من بروكر الى اخر ؟

TREND_SEEKER
13-10-2014, 06:33 PM
[QUOTE=TREND_SEEKER;742197][FONT=Times New Roman]
مرحب أخي [COLOR=Blue]طارق
[COLOR=DarkGreen]نعم المشكله بسبب توقف السيرفر وتغيير ارقام الحسابات من 5 ارقام الى 10 ارقام
وتشغله في الصباح

[COLOR=DarkGreen][SIZE=7]شكرا" اخي ابو يو سف غعلا" لقد قلت الارباح ولكن اخي اليس هذا اكثر امان وشكرا"
اخول في الله فراس

معذره أخي فراس
نعم ممكن تكون طريقتك أكثر أمان
بس لو في صفقات تبريدمفتوحه وانت اغلقت المنصه
هنا ممكن يكون خطر
اخى العزيز , فى بعض الاحيان يقوم الاكسبرت بفتح تريدات و لا يغلقها عند وصولها الى 10 نقاط كما هو موضح فى الصورة , هل هذا عادى ؟
لا أخي هذا ليس عادي
هناك مشكله ما
أرفق صوره واضحه للشارت وصوره لخانة الجورنال والخانه التي بعدها
اسف على الازعاج و لكنى قمت بتركيب الاكسبرت على منصتين , لاحظت انه يفتح تريدات على منصة و لكن لا بفتح معظم هذه التريدات على المنصة الاخرى الا عندما افتح اعدادات الاكسبرت و اضغط ok علما بأن المنصتين نفس الكابيتال
نعم هذا غريب جدا
لو في صور توضح الوضع و المشكله أكون ممنون ليك جدا

Xcel
13-10-2014, 06:41 PM
مرفق صورة من expert log

Xcel
13-10-2014, 06:50 PM
مرفق ال journal

TREND_SEEKER
13-10-2014, 06:56 PM
هل بختلف تنفيذ و اداء الاكسبرت من بروكر الى اخر ؟
نعم يختلف من بروكر الى بروكر
ومن منصه الى منصه لنفس البروكر وعلى نفس الحاسبه
مرفق صورة من expert log
أريد صوره من الجورنال وصوره من اكسبرتس لوج
ولكن ترفع الصور من المشاركه وليس من المرفقات لأن صورة المرفقات ما واضح بها اي شئ

Xcel
13-10-2014, 06:58 PM
ما توصلت له حتى الان ان الخطأ برمز unint reason 5 و ده معناه Inputs parameters was changed by user.

TREND_SEEKER
13-10-2014, 07:07 PM
ما توصلت له حتى الان ان الخطأ برمز unint reason 5 و ده معناه Inputs parameters was changed by user.
طيب انت حملت الأعدادات ألي تم أرفاقها مع الأكسبرت ؟
وكذلك التمبلت ؟
ومعاهم ملف التشغيل البروفايل Profiles ؟
لو حملت كل هذا من الرابط المرفق بشكل صحيح
يبقى ما تشغل بالك باي تركيب
فقط ضع كل المحتويات في مكانها الصحيح داخل المنصه وشغل من البروفايل
هو رح يشغلك الشارتات وعليها الأكسبرت والأعدادات لكل الأزواج
اما لو اسماء الأزواج عندك فيها اي امتداد يبقى البروفايل ملغي ولازم تشغل الشارتات وتنزل عليها الأكسبرت وتحمل الأعدادات يدويا .
لو الموضوع هيدايقك والمشكله ما أتحلت
دخلني عندك تيم فيوير وانا ازبطلك كل شئ وتشوف الطريقه ايه .

TREND_SEEKER
13-10-2014, 07:14 PM
تم أستبعاد ألزوج
USDCHF
من جميع تجارب أكسبرت سمارت 1
ومن ألورشه كلها

Xcel
13-10-2014, 07:36 PM
لقد قام البروكر بوقف و منع الاكسبرت و جارى الان التصال بهم لمعرفة السبب

TREND_SEEKER
13-10-2014, 08:42 PM
لقد قام البروكر بوقف و منع الاكسبرت و جارى الان التصال بهم لمعرفة السبب
يا ساتر يارب
فيه أيه يا عمي ؟
ما توحد الله كده امال
بروكر أيه ده ألي وقف الأكسبرت ؟
شركة أيه دي ؟

Xcel
13-10-2014, 08:59 PM
ينفع اقول اسم البروكر عادى ؟؟
هما قالولى انهم بيسمحوا بالاكسبرتات و بيشجعوها كمان بس هيشوفوا فين المشكلة و يردوا على ... يا مسهل

TREND_SEEKER
13-10-2014, 09:03 PM
ينفع اقول اسم البروكر عادى ؟؟
هما قالولى انهم بيسمحوا بالاكسبرتات و بيشجعوها كمان بس هيشوفوا فين المشكلة و يردوا على ... يا مسهل
اسمها ايه الشركه ؟
مش ممنوع تذكر اسم الشركه
لكن ممنوع تضع روابط خارجيه

samsak
13-10-2014, 09:08 PM
ما حيأثر الغاؤه على التوازن مع NZDUSD و NZDCHF...انا شايفه ماشي كويس جدا. اعلى درو داون شفته عند ما شغلته على 16000 دولار كان 840 دولار (5%) ومحقق ربح حوالي 8% من تاريخ 23/9

samsak
13-10-2014, 09:13 PM
STATMENT

Xcel
13-10-2014, 09:32 PM
FXPRO

TREND_SEEKER
13-10-2014, 09:39 PM
ما حيأثر الغاؤه على التوازن مع NZDUSD و NZDCHF...انا شايفه ماشي كويس جدا. اعلى درو داون شفته عند ما شغلته على 16000 دولار كان 840 دولار (5%) ومحقق ربح حوالي 8% من تاريخ 23/9
توازن أيه ؟
كل زوج شغال لحاله
FXPRO
شركه نصابه وسمعتها زي الزفت
داقت بيك ألدنيا خلاص ؟
شوف شركات محترمه وجرب عليها
جرب على ثينك فوركس السبريد عندهم مالهوش حل
وهو هو نفس ألسبريد على الديمو موجود في الحسابات الأسلاميه

sirgaso
13-10-2014, 11:43 PM
تحياتي للجميع

هل من الممكن ادراج اعدادات اخرى للاكسبيرت ونجربها ,,, انا عن نفسي في مكان لاربعة اعدادات مختلفة للاكسبيرت واحملها على vps لمزيد من التجارب واثراء النتائج ودمتم

TREND_SEEKER
13-10-2014, 11:59 PM
تحياتي للجميع

هل من الممكن ادراج اعدادات اخرى للاكسبيرت ونجربها ,,, انا عن نفسي في مكان لاربعة اعدادات مختلفة للاكسبيرت واحملها على vps لمزيد من التجارب واثراء النتائج ودمتم
شكرا على مجهودك أخي ألكريم سيرجاسو
جرب أعدادات ستيب 2
وأعدادات ستيب 3
و أعدادات ستيب 5
و أعدادات ستيب 6

sirgaso
14-10-2014, 12:35 AM
شكرا على مجهودك أخي ألكريم سيرجاسو
جرب أعدادات ستيب 2
وأعدادات ستيب 3
و أعدادات ستيب 5
و أعدادات ستيب 6

تمام
الشركة forex.com راس المال 10000$ الرافعة 1:200 لو حبيت ترفعها الى 1:400 ممكن اكلم الشركة ترفعها،،،،،
الرقم السري الموحد : rca123 والسيرفر هو : (Forex.comUK-Demo(R
رقم الحساب : 91656319 بيب ستيب 2 لكل الازواج
رقم الحساب: 91656325 بيب ستيب 3 لكل الازواج
رقم الحساب : 91656324 بيب ستيب 6 لكل الازواج
رقم الحساب : 91656315 بيب ستيب متعدد ولكن risk = 0.1

و بالتوفيق للجميع

TREND_SEEKER
14-10-2014, 04:59 AM
تمام
الشركة forex.com راس المال 10000$ الرافعة 1:200 لو حبيت ترفعها الى 1:400 ممكن اكلم الشركة ترفعها،،،،،
الرقم السري الموحد : rca123 والسيرفر هو : (Forex.comUK-Demo(R
رقم الحساب : 91656319 بيب ستيب 2 لكل الازواج
رقم الحساب: 91656325 بيب ستيب 3 لكل الازواج
رقم الحساب : 91656324 بيب ستيب 6 لكل الازواج
رقم الحساب : 91656315 بيب ستيب متعدد ولكن risk = 0.1

و بالتوفيق للجميع
الله ينور يا بطل
بس الحساب الرابع ماذا تقصد ب risk = 0.1 ؟

Xcel
14-10-2014, 08:34 AM
طلعت مشكلة تقنية مش مانعين الاكسبرت , نصابة ليه ؟ دول واخدين reviews حلوة فى كل مكان
طب thinkforex دول فين بلدها ؟

emad emad
14-10-2014, 10:28 AM
صفقات ألتبريد تغلق مع بعضها أكيد
ولو كانت كل صفقه تغلق لوحدها
كان أكسبرت سمارت أصبح أكسبرت فاشل مثل بقية الأكسبرتات
و ما كنت فتحت الورشه من الأساس .

لو الستيب 2 يبقى هيمرجن خلي الستيب اقل شئ 5 ويمكن يعدي بيك
ولكن هذه النسخه انا لغيتها لأنها لم تثبت نجاحها وفشلت , لذلك ليس لدي تجديد صلاحيه لها أخي عماد
لماذا تختبرها وقد فشلت من قبل ؟
خليك مع النسخه الأولى عشان لا يضيع وقتك هباءا .
وجرب الستيب 2 و 5 ده لو بتدور على ربح سريع .
انما النسخه الي معاك ربحها سريع بس مرجنت معايا .
ودايما خليك مع ستيب من 5 الى 10 افضل شئ .....

شكرا على التوضيح

TREND_SEEKER
14-10-2014, 10:36 AM
طلعت مشكلة تقنية مش مانعين الاكسبرت , نصابة ليه ؟ دول واخدين reviews حلوة فى كل مكان
طب thinkforex دول فين بلدها ؟
توكل على الله أخي الكريم
شكرا على التوضيح
ألشكر لله يا عمده

sirgaso
14-10-2014, 04:10 PM
الله ينور يا بطل
بس الحساب الرابع ماذا تقصد ب risk = 0.1 ؟

درجة المخاطرة
MM = true
risk = 0.1
بدل من MM = false

تحياتي

TREND_SEEKER
14-10-2014, 04:44 PM
درجة المخاطرة
MM = true
risk = 0.1
بدل من MM = false

تحياتي
شغال تزويد مخاطره مع المضاعفات ؟
هيمرجن منك أي حساب
هذه الخانه نتركها فالس دائما
ولا نفعلها أبدا

emad emad
14-10-2014, 08:50 PM
موفقين دائما يارب
لو اصبح الرصيد 20000 دولار مثلا هل يجوز زيادة حجم اللوت فى الاكسبرت من 0.01 الى 0.02

TREND_SEEKER
15-10-2014, 02:53 AM
موفقين دائما يارب
لو اصبح الرصيد 20000 دولار مثلا هل يجوز زيادة حجم اللوت فى الاكسبرت من 0.01 الى 0.02

نعم ممكن

TREND_SEEKER
15-10-2014, 06:30 AM
موفقين دائما يارب

طبعا ممكن
ولكن مع الألتزام بأخر أعدادات تم تحديثها يا عمده
ولا تغير فيها شئ تاني غير قيمة أللوت فقط
والأفضل تنتظر لوصول الرصيد 25000$ أو 30000$
وبعدها تخلي قيمة أللوت 0.02
أنا بعمل كده عندي في ألمحفظه
الرصيد 45000$ وشغال بلوت 0.03
ومحقق من 10 أيام مكسب 6000$ والرصيد وصل إلى 51000$ ولله ألحمد و ألفضل وألشكر

كده أفضل وكده للأمان أكثر والأستمراريه
خصوصا أننا داخلين على شهرين في منتهى ألخطوره 11 و 12 من نهاية ألسنه ألحاليه وبداية ألسنه ألجديده .

Xcel
15-10-2014, 11:10 AM
طبعا ممكن
ولكن مع الألتزام بأخر أعدادات تم تحديثها يا عمده
ولا تغير فيها شئ تاني غير قيمة أللوت فقط
والأفضل تنتظر لوصول الرصيد 25000$ أو 30000$
وبعدها تخلي قيمة أللوت 0.02
أنا بعمل كده عندي في ألمحفظه
الرصيد 45000$ وشغال بلوت 0.03
ومحقق من 10 أيام مكسب 6000$ والرصيد وصل إلى 51000$ ولله ألحمد و ألفضل وألشكر

كده أفضل وكده للأمان أكثر والأستمراريه
خصوصا أننا داخلين على شهرين في منتهى ألخطوره 11 و 12 من نهاية ألسنه ألحاليه وبداية ألسنه ألجديده .

أخى , هل تعنى انه لا يفضل المتاجرة فى هذان الشهران و نقوم بأغلاق الاكسبرت ؟؟

TREND_SEEKER
15-10-2014, 12:41 PM
أخى , هل تعنى انه لا يفضل المتاجرة فى هذان الشهران و نقوم بأغلاق الاكسبرت ؟؟
ألحذر مطلوب أخي
ولكن من ليس لديه الخبره الكافيه في التدخل وقت اللزوم فيفضل
الأبتعاد عن ألسوق من بداية شهر 12

TREND_SEEKER
15-10-2014, 03:07 PM
تقرير الأداء لأكسبرت سمارت تربو

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11413375247.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)
Smart Turbo v.1 EA

عن مدة عمل 3 شهور سابقه
بداية ألتشغيل من يوم 15 / 7 / 2014
ألى هذه اللحظه أليوم ألموافق 15 / 10 / 2014

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11413374742.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

ألربح ألمحقق 60% من رأس ألمال
ألدروداون 13%
الأزواج ألمستخدمه 11 زوج فريم H1
EURUSD // EURJPY
EURNZD // NZDCHF
EURAUD // AUDCHF
CADCHF // EURCAD
NZDUSD // GBPNZD
ومعاهم زوج
GBPUSD
تم أستبعاد USDCHF نهائيا

مرفق ألتقرير ......

موفقين يا شباب
ويارب يكون فاتحة خير علينا جميعا

forexone
15-10-2014, 04:06 PM
تقرير الأداء لأكسبرت سمارت تربو

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11413375247.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)
Smart Turbo v.1 EA

عن مدة عمل 3 شهور سابقه
بداية ألتشغيل من يوم 15 / 7 / 2014
ألى هذه اللحظه أليوم ألموافق 15 / 10 / 2014

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/5323_11413374742.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

ألربح ألمحقق 60% من رأس ألمال
ألدروداون 13%
الأزواج ألمستخدمه 11 زوج فريم H1
EURUSD // EURJPY
EURNZD // NZDCHF
EURAUD // AUDCHF
CADCHF // EURCAD
NZDUSD // GBPNZD
ومعاهم زوج
GBPUSD
تم أستبعاد USDCHF نهائيا

مرفق ألتقرير ......

موفقين يا شباب
ويارب يكون فاتحة خير علينا جميعا

ما شاء الله اخي ابو يوسف نتائج مذهلة
ولكن لماذا تم استبعاد usdchf

TREND_SEEKER
15-10-2014, 04:31 PM
ما شاء الله اخي ابو يوسف نتائج مذهلة
ولكن لماذا تم استبعاد usdchf

الخسائر الوحيده كانت على هذا الزوج حيث اغلقت صفقات خسرانه يدويا بسبب عدم قرائة الترند عليه بشكل صحيح
غير انه زوج لم يتناغم مع سمارت تربو
أيضا اختفت شموع بيانات فريم الساعه
وأختبارات الباك تست لأستخراج أعدادات لم تكن مشجعه ابدا
وقريبا أحتمال أستبعاد زوج الكندي فرنك أيضا لنفس الأسباب السابقه

emad emad
15-10-2014, 06:00 PM
اظن هذا الكشف بستيب 10 ولو كان الاستيب اقل من 10 يكون ربح الاكسبرت اكثر

لو مثلا بستيب 5 يكون الربح اكثر من 10

ولو مثلا بستيب 2 يكون الربح اكثر من 5 هل هذا صحيح ام ما هو رأيك فى هذا الكلام

TREND_SEEKER
15-10-2014, 06:56 PM
اظن هذا الكشف بستيب 10 ولو كان الاستيب اقل من 10 يكون ربح الاكسبرت اكثر

لو مثلا بستيب 5 يكون الربح اكثر من 10

ولو مثلا بستيب 2 يكون الربح اكثر من 5 هل هذا صحيح ام ما هو رأيك فى هذا الكلام

نعم صحيح كل ما قل الستيب زاد الربح وزادت المخاطر
والعكس غير صحيح كل ما زاد الستيب طولت الخسائر العائمه وزاد خطر الترندات
وبناءا عليه أفضل أستيب هو من 5 ألى 10
وحاليا بدأت تجربه برصيد 25000$ بها الأزواج الشرسه ستيب 5 والأزواج ألعاديه ستيب 2
ونتائج جيده جدا محقق حوالي 7% في 5 أيام فقط .

ENG.MOATASEM
17-10-2014, 02:57 AM
ماشاء الله .
نتائج تبين تعب السنين .
لكل مجتهد نصيب .

إلى الأمام بش مهندش حمزه .

TREND_SEEKER
17-10-2014, 04:16 AM
وفقني الله بأستراتيجية رقميه ناجحه أخذت مني فترة طويلة بالتعديل والتجربة وتم تحويل هذه الاستراتيجية الى أكسبريت بعد جهد وتعب أشهر متواصله
والحمد لله رزقني الله منها الخير ألكثير من تشغيل الاكسبرت على حسابات حقيقيه وبعض الحسابات التي أديرها لاشخاص أغلبهم أجانب

رغبة مني في مساعده أعضاء المنتدى , قمت بطرح نسخه مجانيه بفترة صلاحية

يعلم الله أني قد وضعت فترة الصلاحية للأكسبرت ولم أجعله مفتوحا لمنع ضعفاء النفوس من بيع النسخه
أو الأضرار بعملي ألخاص بأي شكل من الأشكال
كانت فترة ألصلاحيه مدتها شهر ويتم ألتجديد
وبدون طلب من أحد جعلت فترة ألصلاحيه 3 شهور ويتم ألتجديد

ولكن وبكل أسف
وصلتني أضافه على ألسكاي بي من أحد الأشخاص
وبعد قبول الأضافه
وجدت هذا ألشخص يتحدث عن أكسبرت أسمه Scalping Faster EA أشتراه بقيمة 250$
و بعدها بدأ يتهمني بالنصب والأحتيال
تركته حتى توقف عن ألكتابه

وحاولت أفهم منه بصعوبه شديده نظرا لموقفه هذا ضدي , وما سبب هذا ألهجوم ؟
فما هي مشكلة هذا ألشخص الذي لم يسبق لي معرفته من قبل ؟
ويتهمني بالنصب و الأحتيال ؟ ويحملني مسؤولية خسائر حدثت عنده بسبب الأكسبرت ألمذكور أعلاه ؟

أسمعوا هذه ألحقيقه القذره :

أحد الأشخاص ضعاف ألنفوس ومعدومي ألضمير
من الأعضاء ألمتابعين للورشه ربما شخص واحد أو عدة أشخاص
ربما من ألزوار الله أعلم .

سولت له نفسه ألدنيئه أن يستغل كشف الحساب رقم 71048 في الترويج وبيع أكسبرت سمارت تربو
على أنه أكسبرت من تصميمه وصلاحيه مدى ألحياه
وغير الأسم من Smart Turbo v.1 EA إلى Scalping Faster EA
و أستغل عدم معرفة هذا ألشخص بالمنتدى و بالورشه .
وطبعا ألي أشترى هذا , قبل ما يشتري شاف كشف حساب يزيد عن شهرين ومكاسب وارباح
وهذا أفضل من ألباك تست مما شجعه على ألشراء فورا بسبب سعر الأكسبرت ألزهيد ونتائجه على الايف .
وقام بتشغيل الأكسبرت على حسابه ألحقيقي .

وبعد فتره أسبوع من تشغيله توقف الأكسبرت عن العمل
وأظهر له رساله تفيد بأنتهاء فترة عمل الأكسبرت
وعليه بالأتصال على معرف ألسكاي بي : trend_seeker

قام الشخص بأضافة هذا السكاي بي وأتصل بي يتهمني بالنصب والأحتيال ويحملني مسؤولية خسائر حدثت عنده بسبب أكسبرت لا علم لي به .
طلبت منه أن يرسل لي نسخه من الأكسبرت الذي يتحدث عنه

وبعد الأطلاع على أعدادات الأكسبرت فوجئت أنه أكسبرت Smart Turbo v.1 EA ألمطروح هنا في ألورشه مجانا .

أصبح هذا ألنصاب ينصب على ألناس
و أنا من يتلقى الأتهامات والمطالبه بأرجاع أموالهم لأن ألنسخه بأسمي
و الآن سوف يقرأ هذه ألمشاركه ويحاول بيع أكبر قدر ممكن من أكسبرت سمارت بنفس الأسلوب قبل نهاية ألصلاحيه ألحاليه
حسبي الله ونعم ألوكيل
لم أتوقع أبدا أن يستغل ألموضوع بهذه ألطريقه

الآن هذا الأمر أضر بعملي وسمعتي ومصداقيتي

بناءا عليه لن يتم تحديث ألنسخه مره أخرى

لأن ألتحديث سوف يساعد هذا ألنصاب وغيره على الأستمرار
وتكرار ألنصب في بيع نسخ أخرى قبل أنتهاء مدة ألصلاحيه
وبعد كل تجديد للصلاحيه سوف يكرر هذا ألعمل مره أخرى

هذا ألشخص وجد نجاح ألورشه وكشف ألحساب رقم 71048
ومجانية الأكسبرت و وعدي بتجديد فترة ألصلاحيه قبل أنتهاء ألمده
مرتع خصب له للنصب والأحتيال وسرقة أموال ألناس بالباطل
وأنا ألمتضرر ألوحيد من هذا ألموضع

فأرجو من الأخوه متابعين ألورشه أن يلتمسوا لي ألعذر ألشديد
لعدم تمديد صلاحية الأكسبرت مره أخرى وهذا لأخلاء المسؤوليه أمام الله
و ارجو من الأخوه ممن يشغل الأكسبرت على حسابات حقيقيه أن يأخذ في الأعتبار
أن الأكسبرت سوف يتوقف عن ألعمل يوم 1 / 1 / 2015
وعليه أغلاق الصفقات يدويا ومسح الأكسبرت من على الشارتات قبل هذا ألتاريخ .

سوف يقوم بعض الأعضاء مريضي ألنفوس وألحاقدين
بتشويه سمعتي و أتهامي بأني أستغل هذا ألموقف
كذريعه لعدم تجديد الأكسبرت , ودفعهم إلى شراء الأكسبرت أو أدارة حسابات

فأرجو بطرح أفكار وحلول عن كيفية أستمرار الورشه بطريقه تمنع أستغلال ألنصابين لها

forexone
17-10-2014, 06:11 AM
وفقني الله بأستراتيجية رقميه ناجحه أخذت مني فترة طويلة بالتعديل والتجربة وتم تحويل هذه الاستراتيجية الى أكسبريت بعد جهد وتعب أشهر متواصله
والحمد لله رزقني الله منها الخير ألكثير من تشغيل الاكسبرت على حسابات حقيقيه وبعض الحسابات التي أديرها لاشخاص أغلبهم أجانب

يعلم الله أني قد وضعت فترة الصلاحية للأكسبرت ولم أجعله مفتوحا لمنع ضعفاء النفوس من بيع النسخه

ولكن وبكل أسف
وبعد قبول الأضافه

ويتهمني بالنصب و الأحتيال ؟ ويحملني مسؤولية خسائر حدثت عنده بسبب الأكسبرت ألمذكور أعلاه ؟

سولت له نفسه ألدنيئه أن يستغل كشف الحساب رقم 71048 في الترويج وبيع أكسبرت سمارت تربو
وهذا أفضل من ألباك تست مما شجعه على ألشراء فورا بسبب سعر الأكسبرت ألزهيد ونتائجه على الايف .

قام الشخص بأضافة هذا السكاي بي وأتصل بي يتهمني بالنصب والأحتيال ويحملني مسؤولية خسائر حدثت عنده بسبب أكسبرت لا علم لي به .

وبعد الأطلاع على أعدادات الأكسبرت فوجئت أنه أكسبرت Smart Turbo v.1 EA ألمطروح هنا في ألورشه مجانا .

و الآن سوف يقرأ هذه ألمشاركه ويحاول بيع أكبر قدر ممكن من أكسبرت سمارت بنفس الأسلوب قبل نهاية ألصلاحيه ألحاليه
حسبي الله ونعم ألوكيل

اخي ابو يوسف
هذه الاشخاص لا يخلو منهم مكان ولا زمان

fxstart
17-10-2014, 06:49 AM

ولكن وبكل أسف
وبعد قبول الأضافه

حسبي الله ونعم ألوكيل

دائما يا أبو يوسف موضوعاتك نستفيد منها وما علمنا عنك إلا محب للخير لإخوانك ولكن للأسف فيه أشخاص دائما يحولوا الشيء الجميل لضرر لصانعه حسبنا الله

emad emad
17-10-2014, 08:29 AM
معلش يا ابو يوسف دول اشكال قذرة الله ينتقم منهم للاسف ومانش قادر اقول الكلمه والله الخير فى الزمن ده ما عدشى بينفع
وانت قدمت الخير للناس وملقتشى مقابل
حسبيى الله ونعم الوكيل

كفو07
17-10-2014, 09:37 AM
لاحول ولا قوه الا بالله
انا من رائي اوقف الاكسبرت نهائيا واعرض النتائج فقط وانت شخص صادق وكلنا نثق في مصداقيتك

emad emad
17-10-2014, 10:14 AM
لاحول ولا قوه الا بالله
انا من رائي اوقف الاكسبرت نهائيا واعرض النتائج فقط وانت شخص صادق وكلنا نثق في مصداقيتك

يعنى يا اخى كفو 7 بسبب واحد قذر عمل عمل معفن مثله يتوقف الاكسبرت ليه

يا اخى مسيرة واقع فى اللى شبهه واحدنصاب مثله
وانا بقول له الفلوس اللى انت اخذتها مقابل بيع الالكسبرت تعتبر فلوس حرام شرعا

كفو07
17-10-2014, 11:51 AM
المشكله قاعد يضر شخصين او اكثر صاحب الاكسبرت والمشتري
والناس هذي مالها حل لانه عايش علي الحرام والسرقه اعوذ بالله من شرهم
الامر يعود لااخونا ابو يوسف مجرد فكره وعارف انا حنا المتضررين من ايقاف الاكسبرت
ان كان صبر اخونا ابو يوسف علي اذاهم فالله يوفقه
او يشوف حل بانه يعطي كل واحد نسخه علي حسابه التجريبي او الحقيقي وتكون بالاسم والرقم السري حق الميتا تريدر وبكذا يتجنب أي شخص مؤذي او يعرفه بعدين
مجرد راي ارجو ان لايزعل البقيه من كلامي

TREND_SEEKER
17-10-2014, 12:39 PM
اخي ابو يوسف
هذه الاشخاص لا يخلو منهم مكان ولا زمان

دائما يا أبو يوسف موضوعاتك نستفيد منها وما علمنا عنك إلا محب للخير لإخوانك ولكن للأسف فيه أشخاص دائما يحولوا الشيء الجميل لضرر لصانعه حسبنا الله

معلش يا ابو يوسف دول اشكال قذرة الله ينتقم منهم للاسف ومانش قادر اقول الكلمه والله الخير فى الزمن ده ما عدشى بينفع
وانت قدمت الخير للناس وملقتشى مقابل
حسبيى الله ونعم الوكيل

لاحول ولا قوه الا بالله

يعنى يا اخى كفو 7 بسبب واحد قذر عمل عمل معفن مثله يتوقف الاكسبرت ليه

يا اخى مسيرة واقع فى اللى شبهه واحدنصاب مثله
وانا بقول له الفلوس اللى انت اخذتها مقابل بيع الالكسبرت تعتبر فلوس حرام شرعا

يتوقف تجديد الأكسبرت لأنه رح يبيع نسخ أكثر كل فترة تجديد يا قمر
والنصاب لا يقع مع نصاب للأسف النصاب يقع مع محترمين نيتهم طيبه
ومهما قلتله فلوسه حرام هيهات هيهات أنت ما تحرك في ضميره شعره
أنت طيب يا عمده ......
وأنت ناسي أن الأكسبرت بأسمي ؟ وعندما تنتهي ألصلاحيه تظهر رساله تطلب ألتجديد والأتصال بمعرف السكاي بي الخاص بي ؟
ألم تقرأ ألمشاركه رقم 453 ؟

المشكله قاعد يضر شخصين او اكثر صاحب الاكسبرت والمشتري
والناس هذي مالها حل لانه عايش علي الحرام والسرقه اعوذ بالله من شرهم
الامر يعود لااخونا ابو يوسف مجرد فكره وعارف انا حنا المتضررين من ايقاف الاكسبرت
ان كان صبر اخونا ابو يوسف علي اذاهم فالله يوفقه
او يشوف حل بانه يعطي كل واحد نسخه علي حسابه التجريبي او الحقيقي وتكون بالاسم والرقم السري حق الميتا تريدر وبكذا يتجنب أي شخص مؤذي او يعرفه بعدين
مجرد راي ارجو ان لايزعل البقيه من كلامي
هذا ألحل ينتظره هو بفارغ ألصبر
سوف يطلب نسخه برقم حساب ألضحيه على أنها له هو
وبعدها يدعيلي .
خلي بالك أنه واحد من متابعين ألورشه
رح يطلب مثله مثل ألجميع نسخه برقم حساب معين في حين أن رقم الحساب هذا ليس ملكه وإنما هو ملك لحساب ألضحيه ألي يريد يبيعله .

و أنا الآن ما أعرف هو مين ؟
وهل هو شخص واحد أم أكثر من شخص متفقين مع بعض يستغلوا ألورشه وينصبوا على حس الأكسبرت وكشف ألحساب ؟

من هنا إلى يوم 1 / 1 / 2015 يحلها ألمولى أبحث عن حل أو طريقه لأستمرار ألورشه أو يتم أغلاق ألموضوع وكأنه لم يكن .
مواضيع الأكسبرتات ما في أكثر منها في ألمنتديات .

Hammer 001
17-10-2014, 01:24 PM
مثل ما تفضل احد الاخوة حدث هذا سابقا وسوف يحدث بالمستقبل

الاكسبيريت ناجح وشغال على اللايف امام انظار الجميع
وما شاء الله ارباح واستقرارية

لا حول ولا قوة الا بالله

Xcel
17-10-2014, 02:46 PM
لقد تعرضت لموقف مشابه من قبل حيث كان احد الاشخاص يستشيرنى فى اتجاه السوق و اشارات للبيع و الشراء على اساس انه يتاجر فى حساب ديمو و فوجئت بعد فترة انه يدير حسابات عملاء بهذه الاشارات مقنعا اياهم ان له خبرة فى الفوركس و ادارة الاموال و هو لا يدرى عنها شيئا , حتى اتى اليوم الذى كنت اقوم بتجربة استراتيجية جديدة على حساب ديمو (ثبت فشلها بعد ذلك) و اخبرته اننى اعمل على استراتيجية جديدة (حيث كنت اثق فيه) و لكن هذه التجربة استمرت اسبوعين و مارجنت حساب الديمو و بالتالى هو خسر كل اموال عملاءه و اتانى و حكى لى القصة من البداية طالبا منى ان اخرجه من هذه الورطة و لكن لم يكن بيدى شىء لأننى من البداية لم أبخل عليه بالعلم لوجه الله و لكنه لم يكن صريحا معى بل قام باستغلالى و انتعهى الامر بأنه اضطر لبيع شقته التى كان سيتزوج بها لتسديد الاموال لاصحابها بالمكاسب التى كان يخبرهم انه كسبها
الخلاصة من القصة أخى ان الله قدير على كل نصاب و حرامى و ان ثواب منفعة الغير هو من الله و الى الله , فافعل ما تشعر انه سيفيج غيرك و اترك الانتقام للمنتقم الجبار و فى النهاية يجب ان يعلم كل من يدخل الفوركس انه دخل عالم عالى الخطورة فى كل شىء و هو وحده المسئول عن أمواله و قراراته فلا تحمل نفسك هم من يخسر او يكسب
هذه تجربتى و راىى الشخصى و طبعا الكلمة الاخيرة لصاحب الموضوع

ياسر عمر
17-10-2014, 04:08 PM
السلام عليكم ..
أنا من رأيي انه يتم التبرع بسيرفر للأخ تريند سيكر وما يمنعش إ‘ننا نشترك
في تأجير سيرفر عشان يكمل تجاربه واستخراج افضل الإعدادات على أن يوافينا بالنتائج
آخر كل أسبوع .. وبعد نجاح الأكسبيرت والأطمئنان لعمله يختار الأخ صاحب الأكسبيرت
واحد من إثنين :
1 ) بيعه مباشرة لمن يرغب بالشراء.
2 ) إدارة حسابات لمن يرغب.
هذا رأيي والله الموفق حفظا لحقوق أخونا المبرمج الذي لم يبخل علينا بوقته وجهده .. والسلام عليكم

Hammer 001
18-10-2014, 04:02 AM
السلام عليكم ..
أنا من رأيي انه يتم التبرع بسيرفر للأخ تريند سيكر وما يمنعش إ‘ننا نشترك
في تأجير سيرفر عشان يكمل تجاربه واستخراج افضل الإعدادات على أن يوافينا بالنتائج
آخر كل أسبوع .. وبعد نجاح الأكسبيرت والأطمئنان لعمله يختار الأخ صاحب الأكسبيرت
واحد من إثنين :
1 ) بيعه مباشرة لمن يرغب بالشراء.
2 ) إدارة حسابات لمن يرغب.
هذا رأيي والله الموفق حفظا لحقوق أخونا المبرمج الذي لم يبخل علينا بوقته وجهده .. والسلام عليكم

الاكسبيريت شغال على منصة لايف من فترة ثلاث شهور
والنتائج جيدة جدا
يمكنك الدخول على المنصة والاطلاع على النتائج وممكن تجرب بنفسك الاكسبيريت

والاخ ابو يوسف عرض الاكسبيريت والاعدادات النهائية
ولم يعرض الاكسبيريت للتطوير
والكلمة الاخير لصاحب الموضوع

TREND_SEEKER
18-10-2014, 04:27 AM
الأكسبرت والأعدادات و ألنتائج نهائيه
ولا يوجد تطوير أو تجارب تحتاج للرفع على سيرفرات
ألي شغال حقيقي معاه 3 شهور يحصد أرباحه ويتوقف بعد ذلك
يعني ما تضيعه وقت أشتغلوا وأستفيدوا من الثلاثة أشهر ألقادمه
رح يحقق أرباح أقل شئ 50% من حساباتكم
ولكن وجب ألحذر لأننا في شهور نهاية السنه .

Hammer 001
18-10-2014, 05:32 AM
الاخ ابو يوسف الحساب الي في الصورة محقق 200% (تدبيلتين ) في ثلاثة ايام
من رصيد 10,000 دولار وصل الحساب تقريبا الى 30,000 في ثلاثة ايام

هل هذه الاعدادات المستخدمة في النسخه الاولى

رابط الحساب في myfxbook
(http://www.myfxbook.com/members/TREND_SEEKER/smart-turbo-v3-ea-/1043809)

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/13423_11413599291.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

Xcel
18-10-2014, 08:32 PM
اخى العزيز لدى اقتراح حيث يمكن اضافة رسالة فى الاكسبرت توضح عند تشغيله تعليمات الاستخدام و اسم صاحبه (حضرتك) و انه صالح لمدة 3 شهور او شهر و انك الوحيد المخول له التعامل معه , ساعتها اى شخص هيشترى الاكسبرت و يجربه هيعرف اذا كان تم النصب عليه ام لا , ما رأيك ؟

maxmoon
18-10-2014, 11:41 PM
السلام عليكم
اخي الكريم لدي سؤال
ما هو الفرق بين الازواج المتعاكسة والمتنوعة بالنسبة للاكسبيرت
بمعنى هل يميز الاكسبيرت اذا كانت الازواج متنوعة او متعاكسة او ان لكل نوع اكسبيرت خاص فيه باعدادات خاصة
وسؤال اخر
هل يمكنني اختبار اكسبيرت الازواج المتعاكسة على عشر ازواج مختلفة عن التي اخترتها انت

TREND_SEEKER
19-10-2014, 05:51 AM
السلام عليكم
اخي الكريم لدي سؤال
ما هو الفرق بين الازواج المتعاكسة والمتنوعة بالنسبة للاكسبيرت
بمعنى هل يميز الاكسبيرت اذا كانت الازواج متنوعة او متعاكسة او ان لكل نوع اكسبيرت خاص فيه باعدادات خاصة
وسؤال اخر
هل يمكنني اختبار اكسبيرت الازواج المتعاكسة على عشر ازواج مختلفة عن التي اخترتها انت
لا أخي لا يوجد فرق
الأكسبرت يشتغل على أي أزواج
وتقدر تختبره على أي أزواج تريدها
هو أكسبرت واحد لكل الأزواج
ما في لكل نوعية أزواج أكسبرت , هو أكسبرت واحد للكل
أما الأزواج ألمتعاكسه أو غيرها هو مجرد تفضيل ليس أكثر من ذلك
لكن يمكنك الأختبار على أزواج أخرى ربما تجد منها أداء جيد أيضا

TREND_SEEKER
19-10-2014, 06:00 AM
اخى العزيز لدى اقتراح حيث يمكن اضافة رسالة فى الاكسبرت توضح عند تشغيله تعليمات الاستخدام و اسم صاحبه (حضرتك) و انه صالح لمدة 3 شهور او شهر و انك الوحيد المخول له التعامل معه , ساعتها اى شخص هيشترى الاكسبرت و يجربه هيعرف اذا كان تم النصب عليه ام لا , ما رأيك ؟
وما ألفائده من ذلك بعد ألتفكير في الأقتراح ؟
لن يمنع هذا اي شئ أخي
سوف يتم ألنصب ايضا والأستمرار ببيع نسخ كثيره بنفس الطريقه
وهذا يضر بي أشد ألضرر
حيث يتم ضرب عملي بالأكسبرت خارج ألمنتدى أو في أي مكان .

ألغرض ليس حماية ألضحايا بقدر ما هو منع بيع أكسبرت أنا تعبت فيه
ويباع بسعر زهيد ويحرق عدد كبير من النسخ وبالتالي لا أستطيع أنا شخصيا الأستفاده منه
لأنه أصبح عند كثيرين
وألي يشتري بدون ما يتأكد من ألمصدر هو يستحق ما يجرى له

وبصراحه أنا الآن بعض ألعملاء تقاعص معي في دفع الأشتراك
بحجة أنني أعرضه هنا مجانا
وتقبل أن يعمل بفترة صلاحيه على أن يدفع مقابل نسخه صلاحيتها مدى ألحياه

فأصبح ألضرر واقع علي من جميع ألنواحي وما حدش يهمه إذا كنت أنا متضرر أم لا

وفي ألنهايه كل واحد يفعل ما يراه في صالحه .

أنا كرهت ألشغل بسبب ألناس ألوسخه سواء نصابين أو طماعين .

J3ifer
19-10-2014, 10:37 AM
.

ألغرض ليس حماية ألضحايا بقدر ما هو منع بيع أكسبرت أنا تعبت فيه
ويباع بسعر زهيد ويحرق عدد كبير من النسخ وبالتالي لا أستطيع أنا شخصيا الأستفاده منه
لأنه أصبح عند كثيرين
وألي يشتري بدون ما يتأكد من ألمصدر هو يستحق ما يجرى له

وبصراحه أنا الآن بعض ألعملاء تقاعص معي في دفع الأشتراك
بحجة أنني أعرضه هنا مجانا
وتقبل أن يعمل بفترة صلاحيه على أن يدفع مقابل نسخه صلاحيتها مدى ألحياه

فأصبح ألضرر واقع علي من جميع ألنواحي وما حدش يهمه إذا كنت أنا متضرر أم لا

وفي ألنهايه كل واحد يفعل ما يراه في صالحه .

أنا كرهت ألشغل بسبب ألناس ألوسخه سواء نصابين أو طماعين .

السلام عليكم أخوي أبو يوسف

بصراحة أنا متابع لاعمالك واجتهاداتك في الاكسبيرتات وأرجو أن تأخذ هذا الانتقاد مني كأخ أصغر لك ولا تزعل مني الموضوع يتجه للدعاية وإدارة الحسابات بكل وضوح وأنت يا أبو يوسف حاولت جاهدا أن لا تبين ذلك لان الادارة سوف تمنعه وتوقف العضوية لان ذلك مخالف لشروط المنتدى

أنا أقول هذا القول السابق وأنا لا أرى أن في ما ترمي اليه عيب بل هذا حقك الطبيعي لانك تعبت كثيرا ولكن أوجه رسالتي هنا للادارة الكريمة بأن تحاول تطور في المنتدى ويفتتح قسم خاص بضوابط وشروط للاكسبيرتات والمؤشرات المدفوعة وأهم شرط من شروط هذا القسم أن يقوم صاحب الموضوع بعرض النتائج لمدة معينة تماما كما فعل أبو يوسف وبعدها تنظر الادارة إن كان له الاحقية في بيع هكذا مؤشر أو اكسبيرت ولا بأس بأن تكون هناك نسبة فائدة للمنتدى إذ أن الزبون أتى عن طريقها وبضوابطها التي تحمي العميل من عمليات النصب والاستغلال

وهكذا سيضمن حق أبو يوسف وسيستمر في العطاء معنا في المنتدى بإعدادات واكسبيرتات ناجحة وموثوقة

آسف على الاطالة

TREND_SEEKER
19-10-2014, 11:23 AM
السلام عليكم أخوي أبو يوسف

بصراحة أنا متابع لاعمالك واجتهاداتك في الاكسبيرتات وأرجو أن تأخذ هذا الانتقاد مني كأخ أصغر لك ولا تزعل مني الموضوع يتجه للدعاية وإدارة الحسابات بكل وضوح وأنت يا أبو يوسف حاولت جاهدا أن لا تبين ذلك لان الادارة سوف تمنعه وتوقف العضوية لان ذلك مخالف لشروط المنتدى

أنا أقول هذا القول السابق وأنا لا أرى أن في ما ترمي اليه عيب بل هذا حقك الطبيعي لانك تعبت كثيرا ولكن أوجه رسالتي هنا للادارة الكريمة بأن تحاول تطور في المنتدى ويفتتح قسم خاص بضوابط وشروط للاكسبيرتات والمؤشرات المدفوعة وأهم شرط من شروط هذا القسم أن يقوم صاحب الموضوع بعرض النتائج لمدة معينة تماما كما فعل أبو يوسف وبعدها تنظر الادارة إن كان له الاحقية في بيع هكذا مؤشر أو اكسبيرت ولا بأس بأن تكون هناك نسبة فائدة للمنتدى إذ أن الزبون أتى عن طريقها وبضوابطها التي تحمي العميل من عمليات النصب والاستغلال

وهكذا سيضمن حق أبو يوسف وسيستمر في العطاء معنا في المنتدى بإعدادات واكسبيرتات ناجحة وموثوقة

آسف على الاطالة
ولا يهمك أخي جعيفر
تراني مريت من 5 سنين بنفس أقتراحك ولكن بائت بالفشل
فلا أريد أعادة الكره مره أخرى
ولا أقدر على تحمل عبئ أدارة حسابات
ألموضوع بسيط جدا
أنا عندي شغلي قبل فتح الورشه ولست في حاجه للدعايه ولا أدارة الحسابات
فقط طرحت فكر مختلف للتبريد والمضاعفات و أنه يمكن ترويدهم بأفكار جيده وشرحت الأستراتيجيه ليستفيد منها ألجميع .

ولا أرمي ولا ألمح لشئ هداني وأياك الله .
فقط أتحدث بعفويه وصراحه لو جائت مناسبه أو سألني أحد سؤال خارج الورشه
فليس لدي عيب في شغلي خارج ألمنتدى لكي أتعمد أخفائه
أو ألتلميح له .

ترى هل لو وضعت الأكسبرت بصلاحيه مدى ألحياه هنا , و بدون فترات تجديد ولا شئ
تراني أرمي والمح أيضا لأدارة ألحسابات ؟
وهل يكون هذا في صالح ألجميع أم في صالح الأعضاء فقط ؟
ولماذا لم تذكر الأخ الغير محترم ألي يبيع النسخه في الخفاء على انها ملك له ؟ وعلى انها مفتوحة الصلاحيه مدى ألحياه ؟
لو تكرمت بس تجاوب على كل هذه الأسئله دون ترك سؤال منهم بدون رد أو اجابه
حتى نتناقش بشكل مثمر وبوضوح تام

وعلى فكره انا لا أهاجمك أبدا أنت أخ فاضل ومن الناس القدامى يمكن أكثر مني
ولك معزه وكل أحترام
فقط حواري هذا بيني وبينك يقرأه ألجميع من أجل الأفاده فقط ...
فهذه مناقشه وديه بيني وبينك الهدف منها ألتقارب وليس ألتنافر ابدا.

Xcel
19-10-2014, 11:42 AM
هل هناك مقترحات باستمرار عمل الاكسبرت حتى لو باشتراك شهرى ؟؟

J3ifer
19-10-2014, 01:44 PM

هذا هو اقتراحي ويكون برعاية المنتدى ولكن إلى الان الاكسبيرت سيغلق مع بداية السنة الجديدة ولا تجديد هناك

J3ifer
19-10-2014, 02:04 PM
ولا يهمك أخي جعيفر
تراني مريت من 5 سنين بنفس أقتراحك ولكن بائت بالفشل
فلا أريد أعادة الكره مره أخرى
ولا أقدر على تحمل عبئ أدارة حسابات
ألموضوع بسيط جدا
أنا عندي شغلي قبل فتح الورشه ولست في حاجه للدعايه ولا أدارة الحسابات
فقط طرحت فكر مختلف للتبريد والمضاعفات و أنه يمكن ترويدهم بأفكار جيده وشرحت الأستراتيجيه ليستفيد منها ألجميع .

ولا أرمي ولا ألمح لشئ هداني وأياك الله .
فقط أتحدث بعفويه وصراحه لو جائت مناسبه أو سألني أحد سؤال خارج الورشه
فليس لدي عيب في شغلي خارج ألمنتدى لكي أتعمد أخفائه
أو ألتلميح له .

ترى هل لو وضعت الأكسبرت بصلاحيه مدى ألحياه هنا , و بدون فترات تجديد ولا شئ
تراني أرمي والمح أيضا لأدارة ألحسابات ؟
وهل يكون هذا في صالح ألجميع أم في صالح الأعضاء فقط ؟
ولماذا لم تذكر الأخ الغير محترم ألي يبيع النسخه في الخفاء على انها ملك له ؟ وعلى انها مفتوحة الصلاحيه مدى ألحياه ؟
لو تكرمت بس تجاوب على كل هذه الأسئله دون ترك سؤال منهم بدون رد أو اجابه
حتى نتناقش بشكل مثمر وبوضوح تام

وعلى فكره انا لا أهاجمك أبدا أنت أخ فاضل ومن الناس القدامى يمكن أكثر مني
ولك معزه وكل أحترام
فقط حواري هذا بيني وبينك يقرأه ألجميع من أجل الأفاده فقط ...
فهذه مناقشه وديه بيني وبينك الهدف منها ألتقارب وليس ألتنافر ابدا.

ربما أكون مخطئ ولكن من يقرأ الموضوع سوف لا يجد لنفسه سبيل سوى محاولة التواصل معك ليشتري الاكسبيرت أو تدير حسابه وأعيد وأكرر هذا ليس عيب ومن حقك أهم شي المصداقية وهو بلا شك تمتلكة وتزيد عليه حب الخير للجميع وبمن فيهم نفسك بالتاكيد .. بالعامي كذا تعين وتعاون .. الله سبحانه وتعالى يقول (وإنه لحب الخير لشديد) صدق الله العظيم

أما لو وضعت الاكسبيرت للجميع كذا مفتوح بالتاكيد هو فائدة للجميع وبمن فيهم ضعاف النفوس أصحاب النفوس المريضة فبدل أن يستفيد من الاكسبيرت ويشغله بمال من عرق جبينه يقوم بسرقة أموال الناس دون وجه حق

وبخصوص الشخص الغير محترم فهو نكرة وانسان لا يستحق التقدير لذلك تجاهلته

أنا كانت مداخلتي لتنظر الادارة الكريمة فيما لو ارادت تنظيم الموضوع وتفيدك وتفيد الاعضاء فقط وخصوصا انها تتعامل في مجال ادارة الاموال ..

TREND_SEEKER
19-10-2014, 03:05 PM
لا يوجد اشتراكات
النسخه المطروحه هنا مجانيه
أنا لا أدري سبب هذا السؤال .
ربما أكون مخطئ ولكن من يقرأ الموضوع سوف لا يجد لنفسه سبيل سوى محاولة التواصل معك ليشتري الاكسبيرت أو تدير حسابه وأعيد وأكرر هذا ليس عيب ومن حقك أهم شي المصداقية وهو بلا شك تمتلكة وتزيد عليه حب الخير للجميع وبمن فيهم نفسك بالتاكيد .. بالعامي كذا تعين وتعاون .. الله سبحانه وتعالى يقول (وإنه لحب الخير لشديد) صدق الله العظيم

أما لو وضعت الاكسبيرت للجميع كذا مفتوح بالتاكيد هو فائدة للجميع وبمن فيهم ضعاف النفوس أصحاب النفوس المريضة فبدل أن يستفيد من الاكسبيرت ويشغله بمال من عرق جبينه يقوم بسرقة أموال الناس دون وجه حق

وبخصوص الشخص الغير محترم فهو نكرة وانسان لا يستحق التقدير لذلك تجاهلته

أنا كانت مداخلتي لتنظر الادارة الكريمة فيما لو ارادت تنظيم الموضوع وتفيدك وتفيد الاعضاء فقط وخصوصا انها تتعامل في مجال ادارة الاموال ..
لا أخي جعيفر الأداره ألكريمه ليست في حاجه للعمل معي أو مع غيري في تنظيم مثل هذا الأمر
وأنا ايضا لست في حاجه للأداره ألموقره للتنسيق على اي عمل مشترك بيني وبينهم
لكل منا مشاغله وعمله .
وأنا من فترة سنه تقريبا كنت أدير حسابات بالفعل وسألت ألمختص عن قسم أدارة ألحسابات في الأداره عن شروط أنضمامي لقسم ادارة ألحسابات فوجد ألشروط لا تناسبني .
وبعد فتره أصبح موضوع أدارة ألحسابات مضجر جدا لي وسببلي ضغط كبير حيث تعدد ألعملاء اصبح على غير ألمتوقع في تفاعلهم ألسلبي معي هذا يعترض على الربح القليل وهذا يطلب ربح محدد شهريا لا يقل عنه
وهذا يسأل لماذا فتح الأكسبرت هذه الصفقه تحديدا
ولماذا حدث على هذا الزوج تراجع اليوم
وهذا يطلب توقف العمل غدا لوجود أخبار قويه تخوفا منه على الحساب
وهذا يطلب ألعمل على زوج محدد دون غيره وهذا يعترض على وتيرة الربح ألشهري واسمع منه جمله غريبه حيث يقول ألفوركس يوجد به أكثر من ذلك وليس فقط ربح 10% شهريا

وهذا يطلب ربح شهري لا يقل عن 50% بدون مخاطره فكيف أحقق ربح لا يقل عن 50% شهريا بأكسبرت تبريد ومضاعفات بدون مخاطره ؟

وهذا يريد سحب ارباح الآن ولا يريد أنتظار أغلاق ألصفقات
وهذا طرأ عنده ظرف قاهر ويجب أن يسحب كل رصيده في خلال يومين بالكتير
ولا يبالي أن هذا سوف يؤثر سلبا على بقية الحسابات ولو أغلقنا الصفقات الآن، سوف تكون خسائر كبيره للجميع ولو طلبت منه الأنتظار حتى أرتداد الأسعار وجني الربح وأغلاق الصفقات بشكل طبيعي في وقتها يرفض بشده ولا يرى غير مصلحته
ناهيك عن كمية ألمكالمات وكل له سؤال وطلب واستفسار
ولا اقدر على تلبية كل ألطلبات والأستفسارات
ألموضوع أصبح سئ للغايه وتركته تمام بالفعل

فقط الآن لدي مبلغ أتاجر به في حساب حقيقي و أبيع الأكسبرت بسعر عالي جدا وللأجانب فقط والله ما أحب أبيع لحد عربي بسبب الفصال وألتوكل ورمي ألمسؤوليه بالكامل علي أنا لو حدث لا قدر الله اي خسائر عنده بسبب عدم خبرته بالأكسبرتات
ألموضوع عندي شائك ولا يوجد به اسرار فقط ضغط عمل ومسؤوليات عندي
أما ألنسخه ألمطروحه هنا هي بالفعل مجانيه ولا يوجد لها اي اشتراك ولا شئ
فقط مدة صلاحيه 3 شهور ويتم التجديد هذه كانت نيتي
ولكن ظهر ما لم أتوقعه من سوء أستخدام هنا وسرقة ألناس
يعني أنا ممكن استمر ولكن رح يكون على حساب ناس تانيه مش أعضاء في ألمنتدى ولا يعرفوا شئ عن الورشه .

ألفوركس اصبح سحر يفتن به ألكثيرين يا أخي جعيفر
سحر ألناس واصبح أدمان لذلك هذا ألنصاب لا يحتاج لبذل عناء كل ما عليه اصتياد اشخاص من منتديات أخرى ومراسلتهم على الخاص وعرض نتائج الأكسبرت لهم فقط
وبعد ذلك ألناس هي الي هتتصل بيه وتبحث عنه وهنا يلعب لعبته القذره
وكل اسبوع يغير أسم ألمعرف تبعه
أنا بفكر في كيفية أستمرار عمل الورشه بشكل يردع هؤلاء
هناك من يعلم أن النسخه هنا مجانيه ومع ذلك يراسلني ويطلب شراء نسخه بصلاحيه مدى الحياه برقم حساب محدد ولم يعترض على السعر وانا ابيعله ولا أتردد وهذا لم استغله في شئ هو فقط لا يحب فترات صلاحيه مجانيه ويتم تجديدها
يعني ما عنديش شئ اخبيه ولا أخجل منه ولا أستغل منتدى ولا غيره
أتحدث بكل وضوح يا جماعة ألخير أهو
كمان بيني وبينك أحد الأشخاص ألعرب كلمني وصمم يشتري ولما اختلفنا على السعر قالي رح أكتفي بالنسخه ألمجانيه ألمطروحه هنا
أليس هذا ضرر لي ؟

ومع ذلك ما يفرق معايا عميل راح ما اشترى غيره بيشتري وربنا بيكرم وبيرزق
تتبقى مشكلة هذا ألخائن ألذي يرتع في ورش ومواضيع ناجحه ينصب على اشخاص ابرياء

طلبت اقتراحات قويه تردع هذا الشخص ولم أجد أحد قدم اقتراح قوي
فارى توقف العمل في ألورشه هو ألسبيل الوحيد
وليس الأكسبرت بهذه القوه أن يستحق كل هذا ألعناء
فلا ضرر على أحد من غلق الورشه
والله أنه أكسبرت عادي جدا وفكرته يقدر اي مبمرج برمجتها للناس هنا
انا لو وضعت شروط لردع هذا الخائن والله رح تكون شروط صعبه عليه جدا لأنه يحب المال السهل وانا رح اصعبها عليه للغايه
ولكن هذه ألشروط رح تزعل البقيه
وانا ما افكر في البقيه بقدر ما افكر في الناس الأبرياء الي رح يتنصب عليهم مرارا وتكرارا لو استمرت ألورشه .
والله أقسملك ما أدري أيش أسوي .

aksoft2007
20-10-2014, 01:12 AM
أنا امتنعت عن التجربة في انتظار اطلاق بيع الاكسبرت رسميا
و أجد أنك تبيعه للأجانب! و فقط ، أؤيدك صحيح لأن الأجنبي لا يسأل كثيرا ، آه و الله عن تجربة خالصة
الأجنبي و الله تشوفه آخر يوم اشترى من عندك شيء ، أما العربي يظل يسأل و يتحرى لتكره نفسك و النت و تتمنى تدخل سابع أرض ما تطلع منها و تندم تبيع شيئ

ليش الأجنبي يعمل و يتقاضى 3000 الى 9000$ شهريا يعني يقدر يشتري 3 أو 10 هواتف iPhone10 ،
أما العربي يتقاضى بالمقابل بالدولار 300 الى 900$ هذا ان كان مهندس أو مدير يعني القدرة الشرائية تبعوا ما تشريلو أيفون10

لهيك العربي يطلعلك الفلوس من مناخيرك أو "خشمك بالجزائرية" بالأسئلة و النقد و التضمر

يا أخي اعتبرني أجنبي وأرسل سعر الاكسبرت على الخاص وكيفية تسعيره؟

الغريب أني سألتك مرة سؤال في تعديل برمجي ، قلت لي أنت لست مبرمج!!

و طلعت محترف

TREND_SEEKER
20-10-2014, 03:32 AM
أنا امتنعت عن التجربة في انتظار اطلاق بيع الاكسبرت رسميا
و أجد أنك تبيعه للأجانب! و فقط ، أؤيدك صحيح لأن الأجنبي لا يسأل كثيرا ، آه و الله عن تجربة خالصة
الأجنبي و الله تشوفه آخر يوم اشترى من عندك شيء ، أما العربي يظل يسأل و يتحرى لتكره نفسك و النت و تتمنى تدخل سابع أرض ما تطلع منها و تندم تبيع شيئ

ليش الأجنبي يعمل و يتقاضى 3000 الى 9000$ شهريا يعني يقدر يشتري 3 أو 10 هواتف iPhone10 ،
أما العربي يتقاضى بالمقابل بالدولار 300 الى 900$ هذا ان كان مهندس أو مدير يعني القدرة الشرائية تبعوا ما تشريلو أيفون10

لهيك العربي يطلعلك الفلوس من مناخيرك أو "خشمك بالجزائرية" بالأسئلة و النقد و التضمر

يا أخي اعتبرني أجنبي وأرسل سعر الاكسبرت على الخاص وكيفية تسعيره؟

الغريب أني سألتك مرة سؤال في تعديل برمجي ، قلت لي أنت لست مبرمج!!

و طلعت محترف

أنا فعلا مش مبرمج
معايا مبرمجين أخي
هم ألي صمموا الأكسبرت
أنا فقط من خلال فترة شهور طويله عايش مع الأكسبرت
فتلاقيني فاهم فيه شويتين
غير أن أ/ إسلام ألعوامي هو مبرمج ألقسم وما يتأخر عنك أبدا

TREND_SEEKER
20-10-2014, 04:03 AM
ردا على أستفسارات بيع الأكسبرت وعن سعر الأكسبرت للجميع
ألورشه عن أكسبرت مجاني وليس للبيع
وعن اي سؤال عن سعر الأكسبرت هو سؤال خارج موضوع ألورشه
ومخالف للقوانين وسوف يتم عدم ألرد عليه
وقلت سابقا أنا إذا أبيع أبيع للأجانب فقط
فلا داعي لطرح اسئله من شأنها غلق ألورشه بشكل أو بآخر
وسوف أرى طريقه لأعرض ألأكسبرت مجانا ولكن بشروط معينه
من شأنها منع أي عضو من أستغلال ألغير بالنصب أو الأحتيال

Hammer 001
20-10-2014, 04:03 AM
صاحب الموضوع عرض الاكسبريت مجانا بفترة صلاحية لمدة ثلاثة شهور
وجدد فترة الاكسبيريت ثلاثة شهور اخرى

استغل ضعاف النفوس هذا الموضوع في النصب
وبسبب هذا قرر ايقاف تجديد النسخه

ولم يغلق الموضوع نهائيا وانما طلب من الاعضاء ايجاد طريقة لعدم تكرار مثل هكذا حالة

الغريب في مشاركات بعض الاعضاء بعد هذه المشاركة
تتجه نحو هدف ازعاج صاحب الموضوع و اغلاق الموضوع بطرق مختلفة
بدل التفكير في ايجاد طريقة تحقق لصاحب الاكسبيريت فائدة الاعضاء وفي نفس الوقت عدم الاظرار بمصالحه او استغلال الاكسبيريت في النصب

هذه الاكسبيريت من خلال تجربتي له لايف والباك تست هو الاكسبيريت الوحيد الامن والمربح في كل المنتديات العربية

فترة صلاحية الاكسبيريت تنتهي بعد 70 يوم
ممكن ان نجد حل بهذه الفترة بدل النقاش الغير مجدي

emad emad
20-10-2014, 09:12 AM
ردا على أستفسارات بيع الأكسبرت وعن سعر الأكسبرت للجميع
ألورشه عن أكسبرت مجاني وليس للبيع
وعن اي سؤال عن سعر الأكسبرت هو سؤال خارج موضوع ألورشه
ومخالف للقوانين وسوف يتم عدم ألرد عليه
وقلت سابقا أنا إذا أبيع أبيع للأجانب فقط
فلا داعي لطرح اسئله من شأنها غلق ألورشه بشكل أو بآخر
وسوف أرى طريقه لأعرض ألأكسبرت مجانا ولكن بشروط معينه
من شأنها منع أي عضو من أستغلال ألغير بالنصب أو الأحتيال

الله الله عليك يا ابو يوسف وعلى كلامك الجميع ربنا يخليك لينا يارب

TREND_SEEKER
20-10-2014, 10:36 AM
الله الله عليك يا ابو يوسف وعلى كلامك الجميع ربنا يخليك لينا يارب

حبيبي يا عمده

maxmoon
20-10-2014, 11:39 AM
السلام عليكم

أبتدأ الورشة معكم من اليوم ان شاء الله وحتى نهاية هذا الاسبوع وسؤافيكم بالنتائج على الازواج التي اخترتها
علما اني استخدم اسبريد ثابت على منصة FXDD وجميع الازواج المختارة لها سبريد 4 او اقل
والاكسبيرت المستخدم هو الاكسبيرت الاساسي بدون اي تعديلات
الازواج المختارة هي
زعيم
كيبل
الساحر
عروسة
كندي
الملكي
باوند استرالي
يورو فرانك
دولار استرالي

TREND_SEEKER
20-10-2014, 11:44 AM
السلام عليكم

أبتدأ الورشة معكم من اليوم ان شاء الله وحتى نهاية هذا الاسبوع وسؤافيكم بالنتائج على الازواج التي اخترتها
علما اني استخدم اسبريد ثابت على منصة FXDD وجميع الازواج المختارة لها سبريد 4 او اقل
الازواج المختارة هي
زعيم
كيبل
استرالي
ياباني
عروسة
كندي
الملكي
باوند استرالي
يورو فرانك

مجهود ممتاز أخي ألكريم
ولكن أساس نجاح الأكسبرت هو قيمة ألسبريد المنخفض
اما ألسبريد الثابت حتى لو كانت الأزواج المختاره أقل شئ 4 نقط فهذا سبريد مبالغ فيه جدا
لأن الزوج الي قيمة السبريد عليه عندك 4 نقط هو في شركات تانيه قيمته 1.5 الى نقطتين فقط
ولكن دعنا من ألتكهنات ولنرى معك ماذا سوف يحدث
ونتائج موفقه بإذن الله

maxmoon
20-10-2014, 12:16 PM
والله ياريت تدلني على شركة فيها اسبريد 1.5 على حساب 1000 دولار
عموما انا مثلي مثل اغلب الناس في المنتدى حساباتهم على FXDD
بالنسبة للسبريد الثابت عن المتحرك للأزواج المختارة يختلف فقط تقريبا .5 الى 1 دولار ويمكن السبريد المتحرك يزيد في الاخبار
على العموم انا بديت الان على حساب ديمو وسبريد متحرك وان شاء الله لا يفرق عن الثابت كثيرا وسنرى بنهاية الاسبوع النتائج

النقطة الثانية بالنسبة للأزواج المختارة انها جميعها من اقتصادات قوية يعني مارح يصير عندك هبوط 200 نقطة كثير ولو صار المؤشر غالبا رح يرجع 100 نقطة او اكثر وهذا ما لاحظته على الازواج المخارة

علما اني لغيت النيوزلندي نهائيا لانو اسبريدو تقريبا 8 الى 8 على الثابت وعملي مارجن مرتين على حساب حقيقي من فترة عشان هيك بكرهو :1 (103):

TREND_SEEKER
21-10-2014, 05:19 AM
والله ياريت تدلني على شركة فيها اسبريد 1.5 على حساب 1000 دولار
عموما انا مثلي مثل اغلب الناس في المنتدى حساباتهم على FXDD
بالنسبة للسبريد الثابت عن المتحرك للأزواج المختارة يختلف فقط تقريبا .5 الى 1 دولار ويمكن السبريد المتحرك يزيد في الاخبار
على العموم انا بديت الان على حساب ديمو وسبريد متحرك وان شاء الله لا يفرق عن الثابت كثيرا وسنرى بنهاية الاسبوع النتائج

النقطة الثانية بالنسبة للأزواج المختارة انها جميعها من اقتصادات قوية يعني مارح يصير عندك هبوط 200 نقطة كثير ولو صار المؤشر غالبا رح يرجع 100 نقطة او اكثر وهذا ما لاحظته على الازواج المخارة

علما اني لغيت النيوزلندي نهائيا لانو اسبريدو تقريبا 8 الى 8 على الثابت وعملي مارجن مرتين على حساب حقيقي من فترة عشان هيك بكرهو :1 (103):

ألشركات كثيره وعن نفسي أرتاح لسبريد ثينك فوركس
ولكن أعتقد أن شركة FXDD عندهم طريقه للسبريد المتحرك القليل
ضروري تسألهم
لو وقتك يسمح معايا ممكن ندرس أنا و أنت الأزواج ألتي تتحدث عنها أنها قليلة ألترندات وإذا حدث ترند 200 نقطه بيكون التصحيح 100 نقطه ؟
هل ندرس مع بعض هذه الأزواج ونستخرج أفضلهم للأكسبرت ؟ إذا تكرمت ؟
شكرا لك يا غالي على ألتفاعل وعلى ألمشاركات ألهادفه هذه .

maxmoon
21-10-2014, 12:08 PM
تمام ندرسهم
بس في نقطة في الاول
انا كنت فاكر ان الاكسبيرت بيعمل تبريد كل عشر نقاط بضعف اللوت الحالي ولكن اتضح لي ان احيانا بيستنى 50 نقطة عشان يعمل تبريد
هل هذا بسبب الريسك او بسبب رأس المال قليل لإني داخل برأس مال 1000 دولار

وفي حاجة تانية انا بقترح عليك تعدلها في الاكسبيرت انا عدلتها عندي الي هي اقصى قيمة للسبريد 200 وهذا رقم مبالغ فيه جدا
واقترح انك تخليه 10 بما ان عندك ازواج نيوزلندي
مبارح وانا بشوف الشارت لقيت الاسبريد المتحرك على زوج الدولار فرنك ارتفع لأكثر من 31 واتوقع هالشي ممكن يعمل مشكلة ويخلي الخسارة تزيد

بالنسبة للأزواج الي بتصحح بنصف قيمة الارتفاع يعني 100 لكل 200 او اكتر هي ع الاغلب الازواج الرأيسية للبورصات الرئيسية وانا تعمدت اني اختار دمج لجميع عملات الاربع بورصات العالمية الي هي
الياباني واليورو والاسترليني والامريكي مع مراعات السبريد ما يزيد عن 4 بالثابت
طبعا انت عارف انو هذي الدول كبيرة جدا يعني لو انهارت 500 نقطة وما صححت بتكون الدولة كلها انهارت مارح تفرق على الـ 1000 دولار بتعتنا :1 (47):

brockrer2011
21-10-2014, 01:41 PM
اخي ابو يوسف

عملت تحديث للمنصة

و لم ينجح الدخول إلى الحساب الذي على السيرفر

مع العلم يشتغل عندي على الحاسوب

فهل صادفتك هذه المشكلة ؟

TREND_SEEKER
21-10-2014, 03:37 PM
السلام عليكم

الازواج المختارة هي
زعيم
كيبل
الساحر
عروسة
كندي
الملكي
باوند استرالي
يورو فرانك
دولار استرالي

أخي ممكن سؤال ؟
هو في زوج أسمه عروسه ؟
وهو أيه هو ألزوج ده ؟
لأني أول مره أسمع عن أسم الزوج ده ( عروسه )

TREND_SEEKER
21-10-2014, 04:05 PM
تمام ندرسهم
بس في نقطة في الاول
انا كنت فاكر ان الاكسبيرت بيعمل تبريد كل عشر نقاط بضعف اللوت الحالي ولكن اتضح لي ان احيانا بيستنى 50 نقطة عشان يعمل تبريد
هل هذا بسبب الريسك او بسبب رأس المال قليل لإني داخل برأس مال 1000 دولار

وفي حاجة تانية انا بقترح عليك تعدلها في الاكسبيرت انا عدلتها عندي الي هي اقصى قيمة للسبريد 200 وهذا رقم مبالغ فيه جدا
واقترح انك تخليه 10 بما ان عندك ازواج نيوزلندي
مبارح وانا بشوف الشارت لقيت الاسبريد المتحرك على زوج الدولار فرنك ارتفع لأكثر من 31 واتوقع هالشي ممكن يعمل مشكلة ويخلي الخسارة تزيد

بالنسبة للأزواج الي بتصحح بنصف قيمة الارتفاع يعني 100 لكل 200 او اكتر هي ع الاغلب الازواج الرأيسية للبورصات الرئيسية وانا تعمدت اني اختار دمج لجميع عملات الاربع بورصات العالمية الي هي
الياباني واليورو والاسترليني والامريكي مع مراعات السبريد ما يزيد عن 4 بالثابت
طبعا انت عارف انو هذي الدول كبيرة جدا يعني لو انهارت 500 نقطة وما صححت بتكون الدولة كلها انهارت مارح تفرق على الـ 1000 دولار بتعتنا :1 (47):
سبريد اليوروفرنك وصل 31 نقطه ؟
أزاي الكلام ده ؟ شركة أيه الوسخه دي ؟
عموما ماشي خلي الأعدادات قيمة السبريد 10 مش مشكله
بس أكسبرت سمارت في معادة السينسيتيف وهي بتتحكم في الستيب
لما بيلاقي أخبار أو سيوله أو معيارات أخرى كالتي حدثت معك

اخي ابو يوسف

عملت تحديث للمنصة

و لم ينجح الدخول إلى الحساب الذي على السيرفر

مع العلم يشتغل عندي على الحاسوب

فهل صادفتك هذه المشكلة ؟
لا الحساب بيدخل عادي
جرب تاني لأنه محقق ربح حلو وبقالوا فتره يمكن قارب على ال 3 شهور هو كمان صح ؟

maxmoon
21-10-2014, 05:27 PM
اوكي فهمت النقطة هذي تبع السينسيتف

بالنسبة للسبريد على الفرانك انا تأكدت منو على جهازين وكان يتراوح من 29 الى 31 كانت الساعة حوالي من 9 المسا

زوج العروسة اتوقع انو اليورو ين كمان وجدت في احد المقالات

TREND_SEEKER
21-10-2014, 06:13 PM
اوكي فهمت النقطة هذي تبع السينسيتف

بالنسبة للسبريد على الفرانك انا تأكدت منو على جهازين وكان يتراوح من 29 الى 31 كانت الساعة حوالي من 9 المسا

زوج العروسة اتوقع انو اليورو ين كمان وجدت في احد المقالات

انا محصلشي عندي السبريد وصل لكده ابدا
بس عموما انا استبعدت الزوج ده خالص لأنه مش حلو مع سمارت

rahi1441
22-10-2014, 03:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور أخي على هذا المجهود
لي سؤال هل يتم إستعمال هذا المؤشر على جميع المنصات مثثل منصة exness و منصة
Activtrades بحساب 100 دولار

TREND_SEEKER
22-10-2014, 04:09 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور أخي على هذا المجهود
لي سؤال هل يتم إستعمال هذا المؤشر على جميع المنصات مثثل منصة exness و منصة
Activtrades بحساب 100 دولار

عن أي مؤشر تتحدث أخي ؟
لا يوجد هنا في ألورشه أي مؤشرات

rahi1441
22-10-2014, 04:52 AM
أسف أخي أقصد أكسبرت

TREND_SEEKER
22-10-2014, 11:11 AM
أسف أخي أقصد أكسبرت
نعم أخي الأكسبرت ممكن يشتغل على رصيد 100$ ولكن بشروط مهمه جدا واجب توفرها في ألحساب
وهو أن يكون نوع الحساب بالنانو سنت
حساب النقطه لهذا الوت 0.01 = 0.1 سنت أي قيمة النقطه بني سنت أو واحد من عشره سنت
يعني لو فتحت صفقه وجابت 10 نقط مكسب يبقى ربح هذه العشر نقاط = 1 سنت
أنتبه لهذا الشرح جيدا لأنك لو فتحت حساب غير هذا رصيد ال 100$ رح يمرجن منك لو أتفتح في حساب أستاندر أو حساب بالسنت .
ولكن لو حساب نانو سنت والذي تم شرحه هو ألحساب ألمطلوب لرصيد 100$
وألربح ألمتوقع من 10% ألى 20% شهريا
هذا بعد توفيق الله وستره

GooFace
22-10-2014, 12:50 PM
اولاً يعطيكم العافية على هذا الاكسبيرت الرائع والتجارب الاروع فانا متابع الموضوع من بداية التجارب ,,

ولكن احببت ان اعرف ماهي آخر الازواج التي تم اعتماد تشغيل الاكسبيرت عليها ؟؟؟

TREND_SEEKER
22-10-2014, 02:03 PM
اولاً يعطيكم العافية على هذا الاكسبيرت الرائع والتجارب الاروع فانا متابع الموضوع من بداية التجارب ,,

ولكن احببت ان اعرف ماهي آخر الازواج التي تم اعتماد تشغيل الاكسبيرت عليها ؟؟؟

EURUSD
EURNZD // NZDCHF
EURAUD // AUDCHF
CADCHF // EURCAD
NZDUSD // GBPNZD
ومعاهم زوج
GBPUSD

فريم H1

=========================
أو

EURUSD
GBPUSD // USDJPY