المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعه ارجوكم ارحمونى حد يساعدنى

haleeim
04-10-2014, 01:41 PM
ياجماعه ارجوكم ارحمونى
انا خلاص عينى معتش شايف منها
طول اليوم قدام الشاشه والكمبيوتر
خلاص مش قادر
بيجيلى صداع على اخر اليوم ..صداع ليس له حل بيبقى هيموتنى
انا عارف ان الموضوع ليس فى القسم المناسب لكن اعمل ايه محتاج حد يرد على ضرورى
واهم حاجه يكون عانى من نفس مشكلتى
انا جهازى لابتوب
محدش يقولى جرب برنامج فلان او علان
لانى جربت كل البرنامج ..............واطفئت الاضاءه على الاخر
ومازالت المشكله قائمه
وباالنسبه لموضوع النظارات
انا خايف ادخل فى موضوع النظارات ده
وفى الاخر متعملش برده حاجه وابقى خسرت فلوس وخلاص
هل احد جرب النظارات قبل كده
هل احد عانى من نفس مشكلتى وجدت انها طريقته للخلاص من هذه المشكله
وايه نوع النظاره اللى اجيبها
انا عايز بس نظاره فقط تحمينى من اشعه الكمبيوتر
يعنى مهما اقعد امام الجهاز ..لايصاحبنى الصداع ابدا
هل يوجد ذلك
هل احد مر باالتجربه
علما انا نظرى 6/6
ولكن المشكله فقط فى الصداع
اريد حل
وارجوكم الرد من مر باالمشكله فقط
وتم الحل عنده
وهذا الموضوع ايضا لكل الاناس الذين يعانون من نفس المشكله
لانكم تعلمون يااخوانى ان طبيعه العمل الخاصه بنا تستلزم العمل الطويل امام الشاشه

Heisenberg
04-10-2014, 01:56 PM
أخي الكريم قبل كل شيء نطلب الرحمة من الله عز و جل وحده و لا نتذلل لغيره
لذلك ما كان عليك القول الرجاء ارحموني
ثانيا نحن هنا لن نفيدك بشيء
حتي و لو كان أحد الاعضاء لديه أعراض مشابهة لتلك التي لديك فالاسباب تختلف
و الفرق بينها شاسع
الصداع يمكن أن يكون سببه التركيز أو الاجهاد المفرط
و يمكن أن يكون سببه سرطان في المخ عفانا و عفاكم الله
لذلك كفاك بخلا و توجه فورا للطبيب فصحتك هي راس مالك الاول
تحياتي

haleeim
04-10-2014, 02:01 PM
و الفرق بينها شاسع
تحياتي
يااخى انا واثق انه من الكمبيوتر
وثانيا المسئله مش مسئله بخل ..بس انا مش بحب العيادات
ثالثا ...اتمنى احد من الاخوه يمر بنفس حالتى والرد على
رابعا يااخى انا لااتذلل لااحد ...وكمان الرحمه موجوده فى الله وموجوده ايضا فى الانسان

prince borsa
04-10-2014, 06:40 PM

ليه ؟ مين اللي قال كدا ؟
الحل هو انك تنسى تجارة الانترداي و الاسكالبينج او الشورت تيرم يعني ، وخلي فريم المتاجره هو اليومي
و بكدا هيلزمك بس تقعد قدام الكومبيوتر من بعد اغلاق اليوم عشان تشوف الفرص اللي تكونت و تتابع صفقاتك ..
يعني تقريبا هتلزمك ساعة او ساعة ونص كل يوم بعد اغلاق السوق .. و هتحتاج بقا تتعلم برايس اكشن او تحليل كلاسيكي او اي حاجه تناسب الفريم اليومي .

صدقني ، الفريم لليومي هو حل لكثير من المشاكل بالنسبه لكثير من الناس اللي زي حضرتك كدا :)

تحياتي

قاسم أمين
04-10-2014, 07:12 PM
و الفرق بينها شاسع
تحياتي

لايك لكلامك الموزون

tarik113
04-10-2014, 08:23 PM
يا اخي هذا شيء طبيعي ما دامك تبقى مقابل الكمبيوتر لساعات كثيرة و مركز النظر في الميتاتريدر و السعر طالع نازل اكيد سيصيبك صداع و الم في الراس و العينين الحل ليس في نظارة او برنامج الحل ان لا تجلس طويلا امام الكمبيوتر و تنظم وقتك و لا تجهد نفسك و تعمل هذا اكثر و اكثر لانه سيشكل خطر على عينيك و على دماغك قي المستقبل لو واصلت بهذا السيناريو

alexx2000
04-10-2014, 08:42 PM
السلام عليكم
اخي كان عندي نفس المشكلة بس كان صداع عادي والم في العين --- عملت نظارة للكمبيوتر فقط المشكلة راحت والحمد لله

drissou45
04-10-2014, 08:57 PM
يا اخي اولا عيد مبارك كريم ويدخل عليكم بالصحة والراحة، انا يا صديقي العزيز كنت اعاني من صداع في الرآس وايضا العينين "عيني حمروتان لا تتصور كيف كان لونها " ؛ الحمد لله دهب للطبيب خاص بالرآس وقالي لي ليس هنا اي شيء الحمد لله ، قال لي لا ترهق نفسك ولا تكتر من استعمال الحاسوب وحتى التلفاز ، وقال لي ايضا ادا كانت طبيعة عملك على الحاسوب ، هي عندما تستعمله يجب ان يكون شيء مضيء امامك" عدم استعمال الحاسوب في الليل يعني كل الانوار مطفأة وحاسوبك مشتعل لانه يرهق الدماغ والعينين،وايضا وصني ان يكون جلوس سليم عند الاستعمال ، ....من تم ذهبت عند الطبيب خاص بالعين ، اعطاني النظارات والحمد لله ،كل شيء على مايرام

haleeim
04-10-2014, 09:02 PM
يا اخي هذا شيء طبيعي ما دامك تبقى مقابل الكمبيوتر لساعات كثيرة و مركز النظر في الميتاتريدر و السعر طالع نازل اكيد سيصيبك صداع و الم في الراس و العينين الحل ليس في نظارة او برنامج الحل ان لا تجلس طويلا امام الكمبيوتر و تنظم وقتك و لا تجهد نفسك و تعمل هذا اكثر و اكثر لانه سيشكل خطر على عينيك و على دماغك قي المستقبل لو واصلت بهذا السيناريو

السلام عليكم
اخي كان عندي نفس المشكلة بس كان صداع عادي والم في العين --- عملت نظارة للكمبيوتر فقط المشكلة راحت والحمد لله

يا اخي اولا عيد مبارك كريم ويدخل عليكم بالصحة والراحة، انا يا صديقي العزيز كنت اعاني من صداع في الرآس وايضا العينين "عيني حمروتان لا تتصور كيف كان لونها " ؛ الحمد لله دهب للطبيب خاص بالرآس وقالي لي ليس هنا اي شيء الحمد لله ، قال لي لا ترهق نفسك ولا تكتر من استعمال الحاسوب وحتى التلفاز ، وقال لي ايضا ادا كانت طبيعة عملك على الحاسوب ، هي عندما تستعمله يجب ان يكون شيء مضيء امامك" عدم استعمال الحاسوب في الليل يعني كل الانوار مطفأة وحاسوبك مشتعل لانه يرهق الدماغ والعينين،وايضا وصني ان يكون جلوس سليم عند الاستعمال ، ....من تم ذهبت عند الطبيب خاص بالعين ، اعطاني النظارات والحمد لله ،كل شيء على مايرام

بارك الله لكم اخوتى

rtkwar
05-10-2014, 12:01 AM
كما ذكرت سابقا انت لسة المشوار امامك طويل و الجملة دى تؤكد على هذا
مين قال ان طبيعة عملنا تستلزم الجلوس لفترة طويلة امام الشاشة
الحل هو انك تنسى تجارة الانترداي و الاسكالبينج او الشورت تيرم يعني ، وخلي فريم المتاجره هو اليومي
حتى الاسكالبينج مش محتاج جلوس امام الشاشة - هو تقريبا لسة فى بداية الطريق اما كنا لسة بنتعلم كنا نقعد امام الشاشة طول اليوم بس بعد مااتعلمنا اصبحنا ربوتات تدخل تنفذ الاوردرات وتقفل الجهاز وممكن يبقى الوقت اللى بيتم قضائه فى المتاجرة لايزيد عن ساعة فى الشهر اصلا

haleeim
05-10-2014, 12:03 AM
كما ذكرت سابقا انت لسة المشوار امامك طويل و الجملة دى تؤكد على هذا
مين قال ان طبيعة عملنا تستلزم الجلوس لفترة طويلة امام الشاشة

حتى الاسكالبينج مش محتاج جلوس امام الشاشة - هو تقريبا لسة فى بداية الطريق اما كنا لسة بنتعلم كنا نقعد امام الشاشة طول اليوم بس بعد مااتعلمنا اصبحنا ربوتات تدخل تنفذ الاوردرات وتقفل الجهاز وممكن يبقى الوقت اللى بيتم قضائه فى المتاجرة لايزيد عن ساعة فى الشهر اصلا

ياوووووووووووووووووووووووووووووووووووووولد
ايه الحلاوة دى

Rakan-SG
05-10-2014, 12:45 AM
كان عندي صداع لكن بسبب قله النوم والاجهاد = عدم التركيز ولا بستفيد من الوقت إلا بقضيه على السوق

المحروم
05-10-2014, 12:41 PM
ياه هذي اعراض اوليه فقط ههههههههههه هو انته لسه لم تمر في مرحلة ارتفاع وانخفاض الضغط ودوران الرأس أنا مرات بحس وأنا جالس لما يعكسني السوق اني أصبت بدوار البحر هههههههههه شعور ممتع جدا لما ينخفض الضغط حاجه حلوه بس للاسف مبيجيش إلا كل 3 او اربع شهور مره بس فعلا ممتع تحس الدنيا لفت بيك وانت على الكرسي بس ده بيجي للناس العتاقي في السوق لأنه بيحسب 100 حاجه مره وحده في وقت واحد وبيجيه دوخان وصداع البحر

طبعا انت كدا مع مرور الوقت حتكون مقاوم للصدمات يعني مش اي حاجه حتزعلك في المستقبل لانك مقاوم للصدمات وجسمك ونفسيتك متعوده على الحاجات يل تزعل ويل تفرح بمعنى مع مرور الوقت مش حيفرق معاك حاجه وكل شي حيبقى عندك عادي بمعنى انه انا بقيت سبيشل ههههههههههه وهذي من فوائد الضغط النفسي المتكرر التي يسببها السوق

الامارات
05-10-2014, 05:34 PM
الله يرحمك برحمته

ahmed.alpidani
05-10-2014, 06:37 PM
يااخي ارحم نفسك بالأول لأن الله عزوجل قد قال وأنفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة وأحسنوا إن الله يحب المحسنين :1 (7):
ورواح لعند دكتور الله يعفيك

دعم ومقاومة
09-10-2014, 05:37 AM
اسباب الصداع كثيرة غير الاجهاد والتعب منها
" مشاكل بالعينين
" مشاكل بالجيوب الانفية
" مشاكل بالاسنان
" الضغط العالي
انصحك بزيارة الطبيب وعمل فحصوات
اما بالنسبة للعينين فيجب ان تعمل استراحة للعينين كل ربع ساعة وتخرج من امام الكمبيوتر وتحاول ان تغمض وتفتخ عينيك وتدربها او تنظر الى مكان بعيد
تحياتي لك
"