المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات فوركسيّة

محمد العنزي
09-01-2015, 02:36 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,
سنه سعيده عليكم وكلها أرباح يارب,,
حبيّت اني افتح موضوع جديد بخصوص الاستفسارات ناخذ خبرات من الجميع والكل يستفيد ان شاء الله
أولاً كيف الاجواء الشتويه معاكم .. وبشكل خاص مصر الله يحميها :( وحشتني والله بيتي الثاني واهلي
..
نخش في الموضوع :D .. أغلبيتنا بيتداول مع وسطاء من مبالغ تتراوح من 100 دولار الى 1000 دولار وممكن 10 ألاف دولار للبعض ماشاء الله
لكن السؤال لو كبر مبلغ التداول ووصل الى 100 الف دولار مثلاً هل لاتزال شركات الوساطه هيا الحل الأمثل ؟؟؟
او التوجه حيكون لبنوك؟ والبنوك لأصحاب رؤوس المال من 100 الف دولار او حتى مليون دولار .. توفر رافعات للمبالغ الضخمه دي ؟!
والقوانين وبرامج التداول هي نفسها الميتاتريدر الخ ؟؟ .. كذلك الاسبريد ينطبق عليا حتى لو تعاملت مع البنك مباشرة والاسبريد لو كان موجود يعتبر طبيعي وزي الوسطا ولا بيفرق؟؟

موضوع جا على بالي وحبيت أعرف اصحاب رؤوس الاموال المتوسطه الى الكبيره يتعاملون مع السوق بنفس تعاملنا او لا
واللي عندو اضافة بسؤال ولا جواب لا يبخل علينا

ويومكم سعيد جميعاً,,
اخوكم,,
محمد

hema007
09-01-2015, 02:52 AM
أزيك يا كبير ؟

بص أولاً انا مش بتداول بمبالغ كبيرة بس نصيحة و دى انا أخدتها

من ناس بتشتغل بمبالغ كبيرة , لو معاك مبلغ أكتر من 5 ألاف دولار

عليك و على البنوووووووووووووووووووووووووك ... لا تقولي شركة ولا أي بطيخ

عندك دوكاسكوبي بيفتح من 5 ألاف على ما أعتقد و عندك كذا بنك تانيين كويسين جداً

منهم دوتشي و ما تبصش للرافعات لأن أصلاً التداول الفعلي لا يكون إلا برافعة 1:50

ودة المسموح في أمريكا كمان , أما الأسبريد فهو تقريباً صفر لأن التعامل هنا بيكون بعمولة

على كل صفقة يتم فتحها لأن الحسابات هنا بتكون ECN .

محمد العنزي
10-01-2015, 08:00 AM
أزيك يا كبير ؟

بص أولاً انا مش بتداول بمبالغ كبيرة بس نصيحة و دى انا أخدتها

من ناس بتشتغل بمبالغ كبيرة , لو معاك مبلغ أكتر من 5 ألاف دولار

عليك و على البنوووووووووووووووووووووووووك ... لا تقولي شركة ولا أي بطيخ

عندك دوكاسكوبي بيفتح من 5 ألاف على ما أعتقد و عندك كذا بنك تانيين كويسين جداً

منهم دوتشي و ما تبصش للرافعات لأن أصلاً التداول الفعلي لا يكون إلا برافعة 1:50

ودة المسموح في أمريكا كمان , أما الأسبريد فهو تقريباً صفر لأن التعامل هنا بيكون بعمولة

على كل صفقة يتم فتحها لأن الحسابات هنا بتكون ECN .

صباح الخير ,,
كلام جميل وشكراً ع المعلومات ياغالي .. بس سؤال :1: البنوك زي دوكاسكوبي اعتبر نفسي فاتح حساب زي البنوك هنا يعني حاخذ فيزا و ماستر الخ ؟
لاني شايف من 100 دولار بيفتحو حساب:1 (88):

وبخصوص الـecn كيف تحسب العموله :1 (88):

واجازه سغيده غليك يارب

معاذ عودات
10-01-2015, 11:12 AM
اهلا فيك اخي الكريم ،،

صراحة لم اقم بالتجربه مع البنوك ، ولكن في اوقات كنت اتصل مع البنوك المحلية واستفسر عن خطوات فتح الحساب وعن شروط الفتح ومزايا الحساب

وعرفت ان المتاجرة مع البنوك اصعب وعليها قوانين اكثر
مثل الرافعه اقل جدا من الشركات ، السبريد عالي
حجم العقد صغير جدا

الشيء الوحيد المميز هو المتاجره بأمان

hema007
10-01-2015, 03:15 PM
صباح الخير ,,
كلام جميل وشكراً ع المعلومات ياغالي .. بس سؤال :1: البنوك زي دوكاسكوبي اعتبر نفسي فاتح حساب زي البنوك هنا يعني حاخذ فيزا و ماستر الخ ؟
لاني شايف من 100 دولار بيفتحو حساب:1 (88):

وبخصوص الـecn كيف تحسب العموله :1 (88):

واجازه سغيده غليك يارب

مش عارف بصراحة حكاية الماستر و الفيزا دي ... هاشوف ولو وصلت لحاجة هاقولك

بس سواء كدة ولا كدة هايبقى أكيد فيه تعامل مع بنوك إلكترونية و ساعتها السحب هايبقى

بسهولة جداً و التعامل هايبقى بسهولة و تقدر لو عندك حساب بنكي بالدولار تربطه مع حسابك

في البنوك الإلكترونية و تحول منها إلى حسابك البنكي الأرضي بسهولة و هاتبقى العمولة مش كبيرة .

و بخصوص العمولة حسب ما أعرف أنها مش ثابتة , أعتقد بتختلف النسبة بإختلاف الزوج المتعامل معاه .

goggo
12-01-2015, 05:11 AM
اهلا فيك اخي الكريم ،،

صراحة لم اقم بالتجربه مع البنوك ، ولكن في اوقات كنت اتصل مع البنوك المحلية واستفسر عن خطوات فتح الحساب وعن شروط الفتح ومزايا الحساب

وعرفت ان المتاجرة مع البنوك اصعب وعليها قوانين اكثر
مثل الرافعه اقل جدا من الشركات ، السبريد عالي
حجم العقد صغير جدا

الشيء الوحيد المميز هو المتاجره بأمان

اخي معاذ التداول مع البنوك يكون في حسابات ECN فقط و التداول في حساب ECN احسن مئة مرة من الحسابات الاخرى العادية
سبريد لا يذكر و يمكن يكون صفر لكن تدفع عمولة بسيطة لما تجمعها مع السبريد يطلع السبريد اقل من نقطة و الرافعة اقصى شيء 1/100 و تقدر تفتح عقود كبيرة نسبيا و تتاجر عادي