المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ازاى افتح حساب

Hossam Ahmed
09-03-2015, 05:51 PM
السلام عليكم

لو سمحتو انا لسة مبتدئ ولسه ما زلت بتعلم

عايز اعرف لما اعوز افتح حساب رسمى اعمل اية بالزبط ؟

مع العلم انى لا امتلك اى حساب بنكى او اى شئ

ولكن اعرف عن توماس كوك مقدمة بنك cib

هل البطاقة دى كويسة بالنسبة لشحن الفلوس او لاستلام الارباح عليها ان شاء الله ؟

افيدونى لو سمحتو لانى لسه جديد فى موضوع التعاملات المالية

معاذ عودات
09-03-2015, 06:09 PM
اهلا وسهلا فيك اخي الكريم

لفتح حساب حقيقي
اتبع الرابط التالي
افتح حساب فوركس forex مع FXDD و تمتع بمزايا عملاء إف إكس أرابيا المتعددة - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24)

وتأكد من البطاقه الخاص بك انها تنفع للايداع
للايداع من خلال البطاقه
: SafeCharge (https://secure.fxdd.com/nc/mt/ar/accounts/deposit-funds/safecharge/)

ولكن انصحك بالتعلم اولاً على حساب تجريبي حتى تتمكن من فهم الفوركس بشكل كويس

hamada1228
09-03-2015, 06:13 PM
بداية اخي السلام عليكم .... ياريت بس تسمع مني اولاً وماتفتح حساب حالياً ... الفلوس رح تروح ورجاءاً تاخد بالنصيحة هي ..
تانياً لفتح الحساب تحتاج بطاقة الهوية او جواز سفر ووثيقة عن اثبات مكان السكن حصراً باسمك ... في بعض الشركات لو بدك تحول من البنوك الالكترونية مارح تحتاج غير بطاقة هوية شخصية او جواز سفر طبعاً صورة عنهم قصدي...
واعتقد من وجهة نظر شخصية انه لو تستعمل البنوك الالكترونية في التحويل افضل طبعاً احب ان اشرحها الوقت فاضي عندي وماعندي ايا مشكلة بالشرح ولكن يااااااااااااااااااااااااااااريت ماتعمل ايداع الله يوفقك الفلوس رح تنحرق حرق لانو لساتك مبتدئ لو حابب تجرب جرب ديمو ... او افتح حساب حقيقي وعند كل فرصة بدل ماتفتح صفقة حط خط دعم وغيره للون الاخضر واعتبر نفسك داخل الصفقة واحسب الخسارة والربح ولكن لا تكب فلوسك من الان ولو اردت اشرحلك فكرة البنوك الالكترونية اخي

Hossam Ahmed
09-03-2015, 06:37 PM
بداية اخي السلام عليكم .... ياريت بس تسمع مني اولاً وماتفتح حساب حالياً ... الفلوس رح تروح ورجاءاً تاخد بالنصيحة هي ..
تانياً لفتح الحساب تحتاج بطاقة الهوية او جواز سفر ووثيقة عن اثبات مكان السكن حصراً باسمك ... في بعض الشركات لو بدك تحول من البنوك الالكترونية مارح تحتاج غير بطاقة هوية شخصية او جواز سفر طبعاً صورة عنهم قصدي...
واعتقد من وجهة نظر شخصية انه لو تستعمل البنوك الالكترونية في التحويل افضل طبعاً احب ان اشرحها الوقت فاضي عندي وماعندي ايا مشكلة بالشرح ولكن يااااااااااااااااااااااااااااريت ماتعمل ايداع الله يوفقك الفلوس رح تنحرق حرق لانو لساتك مبتدئ لو حابب تجرب جرب ديمو ... او افتح حساب حقيقي وعند كل فرصة بدل ماتفتح صفقة حط خط دعم وغيره للون الاخضر واعتبر نفسك داخل الصفقة واحسب الخسارة والربح ولكن لا تكب فلوسك من الان ولو اردت اشرحلك فكرة البنوك الالكترونية اخي

الف شكر ليك على نصايحك واهتمامك

انا فعلا مكنتش هفتح حساب حقيقى دلوقتى واكيد هجرب ديمو الاول بس انا كنت عايز اعرف عشان ابقى مستعد وابتدى اجمع فلوس واشيلها فى الحساب عشان متتصرفش منى خلال وقت التعلم

وبالنسبة ل مكان السكن حصرا باسمى ( انا لسة موجود فى بيت العيلة - بيت والدى ) ومعنديش سكن تانى

ياريت لو شرح لفكرة البنوك الالكترونية

بس المهم انى يكون عندى حساب فلوس ( ايداع وسحب ) عشان ان شاء الله لما اتمكن افتح حساب حقيقى بيها

وانا عندى جواز سفر وهوية

هل ده ينفع ؟
توماس كوك
http://www.cibeg.com/Arabic/Personal/Cards/Pages/PrepaidCards.aspx

hamada1228
09-03-2015, 07:05 PM
الف شكر ليك على نصايحك واهتمامك

انا فعلا مكنتش هفتح حساب حقيقى دلوقتى واكيد هجرب ديمو الاول بس انا كنت عايز اعرف عشان ابقى مستعد وابتدى اجمع فلوس واشيلها فى الحساب عشان متتصرفش منى خلال وقت التعلم

وبالنسبة ل مكان السكن حصرا باسمى ( انا لسة موجود فى بيت العيلة - بيت والدى ) ومعنديش سكن تانى

ياريت لو شرح لفكرة البنوك الالكترونية

بس المهم انى يكون عندى حساب فلوس ( ايداع وسحب ) عشان ان شاء الله لما اتمكن افتح حساب حقيقى بيها

وانا عندى جواز سفر وهوية

هل ده ينفع ؟
توماس كوك
http://www.cibeg.com/Arabic/Personal/Cards/Pages/PrepaidCards.aspx

العفو اخي هاد من واجبي

هو انتا اخي في اي شركة حابب تفتح ؟؟؟ انا بالنسبة لي فاتح مع FXDD / EXNESS اف اكس دي دي بتطلب منك اثبات سكن لو عملت ايداع سواء من البنوك الالكترونية او من التحويل البنكي او الفيزا .... اما اكسنس فقط في حالة لو رح تعمل ايداع بالتحويل البنكي رح تحتاج اثبات سكن اما الباقي مو مطلوب اثبات سكن ...

وبالنسبة لو كنت مضطر على اثبات السكن انا الصراحة ما بعرف وضع البنوك المصرية ولكن لو كنت فوق ال18 روح لايا بنك وافتح حساب واعمل ايداع رح يعطوك وصل كشف حساب فيه عنوان سكن ولكن مكتوب اسمك عليه ...(طبعاً عنوان السكن لازم تعطيهم فاتورة على ما اعتقد لبيت الوالد وهما مارح يمانعو ابداً ويقيدو العنوان فقط بدون اسم الوالد) فانتا اعمل ابداع بحساب البنك وخد الوصل وصوره وابعته للشركة وهما رح يقبلوه ان شاء الله ويكون حسابك مفعل بالشركة تماماً ...

موضوع البنوك الالكترونية تتخلص في انك تفتح حساب ببنك الكتروني والافضل بنك NETELLER طبعاً رح يطلب منك فقط اثبات الهوية ويكون الحساب جاهز
الفكرة بالايداع والسحب عن طريق البنوك الالكترونية بتكون عن طريق شخص وسيط انت ترسل له المبلغ عن طريق واحدة من اشكال التحويل السريع كالويسترن يونيون او الويب موني .. اياً يكن .. المهم هو رح يحسب نسبة ولتكن 2.5% كعمولة ياخدها هو ومبلغ التحويل بالويستون عليك" الكلفة يعني" .. وهو بدوره يقوم بتحويلهم الى حسابك ببنك NETELLER ومنه انت تتصرف بالاموال والايداع من بنك نتللر الى شركات التداول ببلاش وسريع
اما لو كنت بدك تصمد المبلغ فحطه بالبنك العادي وخلصت القصة لانه رح تكلفك كتير لو ارسلت كل شوية واسف عالتاخير اخي

Hossam Ahmed
09-03-2015, 08:48 PM
شكرا ليك على الشرح الوافى والايضاح

ان شاء الله هفتح فى شركة FXDD بحيث ابقى على اتصال دايما بالمنتدى لو حصل اى مشكلة

hamada1228
09-03-2015, 09:02 PM
بالتوفيق يارب وان شاء الله ما تشوف الخسارة وتقدر تتاقلم مع السوق بسرعة

Benisafcom
09-03-2015, 10:44 PM
اهلا تعلم الاول على التجريبي
افتح حساب حقيقي صغير بعد ان تختار لركة التي تتوافق معك