المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن ما اذا قام المركزى الامريكى بتحريك سعر الفائدة !!!

hakuoma
12-03-2015, 12:11 PM
عن اذنكم يا جماعة حد يرد عليا فى اذا ما قام المركزى الامريكى برفع سعر الفائدة او خفض الفائدة ما تأثير ذلك على الدولار مقابل العملات الاخرى ؟؟؟؟؟؟؟

م.محمد عبد القوى
12-03-2015, 01:41 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أهلا وسهلا أخى الكريم
حاليا لا يوجد حديث عن خفض الفائدة على الدولار الامريكى
والتوقعات الان تشير الى انه من الممكن حدوث رفع فائدة نتيجة البيانات الاقتصادية الايجابية جدا من الولايات المتحدة فى الفترة الاخيرة
وفى حالة قام الفيدرالى برفع الفائدة فسيظل الدولار قوى امام معظم العملات الرئيسية
وسيطل اليورو دولار الى مستويات 1.0000 بكل سهولة
بالتوفيق ان شاء الله..

hamada1228
12-03-2015, 02:20 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أهلا وسهلا أخى الكريم
حاليا لا يوجد حديث عن خفض الفائدة على الدولار الامريكى
والتوقعات الان تشير الى انه من الممكن حدوث رفع فائدة نتيجة البيانات الاقتصادية الايجابية جدا من الولايات المتحدة فى الفترة الاخيرة
وفى حالة قام الفيدرالى برفع الفائدة فسيظل الدولار قوى امام معظم العملات الرئيسية
وسيطل اليورو دولار الى مستويات 1.0000 بكل سهولة
بالتوفيق ان شاء الله..

الف شكر استاذنا الغالي ومشرفنا الموقر انا كنت بفتكر انو رفع الفايدة مضر بالعملة والعكس بالعكس مع اني ما بتابع اخبار كتير

م.محمد عبد القوى
12-03-2015, 03:30 PM
الف شكر استاذنا الغالي ومشرفنا الموقر انا كنت بفتكر انو رفع الفايدة مضر بالعملة والعكس بالعكس مع اني ما بتابع اخبار كتير

العفو استاذ حمادة
رفع الفائدة بيكون جيد للعملة للمدى المتوسط ولكن ليس على المدى البعيد

hakuoma
12-03-2015, 03:40 PM
متشكر اوى المعلومة كدة وضحت ربنا يخليك

hakuoma
12-03-2015, 03:41 PM

شكرا ربنا يخليك المعلومة كدة وضحت

nabil_bobo
12-03-2015, 06:37 PM
طيب سؤال ممكن تشرحلنا كيف بيكون رفع الفايده مفيد للعمله يعنى ايه البيحصل علشان كده بيكون مفيد للعمله ؟؟؟
ولك جزيل الشكر

rerak
15-03-2015, 04:20 PM
السلام عليكم

بارك الله فيك أخي وشكراااا على الخبر