المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كرسي الاعتراف : لكل اعضاء المنتدي

Eng.Hamada
25-11-2010, 12:58 PM
بمنتهي البساطة تخيل انك قعدت علي كرسي الاكسبيرتات واتسألت نفسك في اكسبيرت يعمل ايه او يشتغل ازاي هتجاوب تقول ايه
عايزاكم تجاوبوا بمنتهي الاستفاضة وتقولوا كل اللي نفسكوا فيه فضفضوا يعني
انا عن نفسي نفسي في اكسبيرت يشتغل علي الدعوم والمقاومات والترندات بس بمجرد ما السعر يوصل لمقاومة لو الشمعه قفلت فوقها يشتري ولو تحتها يبيع وكذلك الترندات
طبعا ده لينا احنا علشان احنا لسه مبتدئين
اما بقي بالنسبة بقي لكبار المنتدي وباقي الاعضاء قولوا بالظبط نفسكوا في اكسبيرت بيترجم طريقتكم في المتاجرة ازاي
عايزاكوا تقولوا كل صغيرة وكبيرة نفسكوا الاكسبيرت يعملها

jawal500
25-11-2010, 01:55 PM
اتفضل
قريب من اللي بنفسك ولكن الاوامر يدوية بناء على تعليمات المؤشر وهوممتاز جدا بعد التجربة

http://up.top4top.net/uploads/2010/11/24/top4top_24906ec3701.gif (http://up.top4top.net/)

بامكانك طلب تحويله الى اكسبيرت من الباش مهندس ومش حيقصر

Eng.Hamada
25-11-2010, 02:32 PM
شكرا ياغالي
انا بقي طماعه ياجماعه انا هدف موضوعي اكبر من كده اينعم كنت عايزه اوصله بخبث شوية بس معرفتش اوضح قصدي مش مشكله المهم
من الاخر يا جماعه انا نفسي كل اللي في المنتدي كل واحد يدخل يقول طريقته في المتاجرة ازاي او بمعني اصح بيعمل ايه من اول ما بيفتح الكمبيوتر لغاية ما بيقفله اول حاجة بيبص عليها في الشارتات ايه وامته بيدخل يشتري او يبيع
واسهل حاجة تقدر توضح بيها الحكاية دي هو انك تتخيل انك بتحول طريقتك في المتاجرة لاكسبيرت تخيل كده انك بتقول للاكسبيرت هشتري لما يحصل كذا وهبيع لما يحصل كذا ولما تقرب من دعم اعمل كذا ولما تقرب من مقاومة اعمل كذا ولو اتكونت شامعه هابطة وبعدها دوجي استني الشمعه اللي بعدها لما توصل 60% من الشمعه الهابطة واعمل كذا
هو ده قصدي ياجماعه ويارب الكل يدخل ويشارك وياريت الادارة تغير اسم الموضوع لاسم كرسي الاعتراف

معاذ عودات
25-11-2010, 04:03 PM
السلام عليكم

الصراحه لا يوجد لدي طريقه معينه

انا كلاسيكي بحت

فايبو , ترند , موفنجات ....الخ

Eng.Hamada
25-11-2010, 04:11 PM
السلام عليكم

الصراحه لا يوجد لدي طريقه معينه

انا كلاسيكي بحت

فايبو , ترند , موفنجات ....الخ

نورت الموضوع ياباشا وشرفتنا واهلا بيك علي كرسي الاعتراف
هل في اي مؤشرات بتستخدمها باستمرار مع الموفنجات والترند والفابيو

معاذ عودات
25-11-2010, 04:22 PM
نورت الموضوع ياباشا وشرفتنا واهلا بيك علي كرسي الاعتراف
هل في اي مؤشرات بتستخدمها باستمرار مع الموفنجات والترند والفابيو

اكيد مؤشر قوة العمله
هو رفيق عمري ... وانصح بكل مضارب بأستخدامه
حتى ولو كان لنظر فقط ...

Eng.Hamada
25-11-2010, 04:28 PM
اكيد مؤشر قوة العمله
هو رفيق عمري ... وانصح بكل مضارب بأستخدامه
حتى ولو كان لنظر فقط ...

شكرا يا جميل علي نصيحتك وشكرا علي تشريفك لينا

Eng.Hamada
25-11-2010, 04:44 PM
هل تنصح باي اضافات للاستراتيجية دي
موفنجات 55 و 200 هاي ولو وكلوس
مجرد ما شمعه تقفل بين الهاي واللو لاي واحد من الموفنجين بعمل اوردرين معلقين واحد بيع من تحت اللو ب 15 وشراء من فوق الهاي ب15 والتارجت بيبقي تقريبا ضعف المسافة بين الهاي واللو او اقل شوية وبستعين بال RSI وال Stoch

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1622_11290692541.jpg[/URL ([URL]http://fx-arabia.com/vb)]

Alexander
25-11-2010, 05:00 PM
انا هتكلم عن نفسي انا بدات بالكلاسيك بس ومكنتش اعرف غير المقاومات والدعوم وخطوط الترند والموفنجات بس ومكنتش اتقن الفيبو ولما اتعلمت صحبي نصحني اني لازم اعمل دبل علي الاقل علي اليدمو واكون بدات بنفس المبلغ الي هبدا فيه في الحقيق وحصل اشتغلت كلاسيك بس وممكن ارفع نتيجة الحساب دا كان تحفه الحقيقه ولما بدات اشتغل بالحساب الحقيقي وادخل منتديات الدنيا باظت مني خااالص بدات ابص لي المؤشرات واشتغل بيها وانا مش متقنها وبصراحه الحساب زيرو وبعد 3 سنين تعليم النهارده عجبني جدا دكتور اسامه لما قابلت في اسكندريه وبقوله انا اقدر واعمل قالي اثبت الي انت اتعلمته في حساب فعلا وكان عنده حق التعليم جزء مهم جداجداجدا والي اهم منه هل تقدر تطبق ولا لا
انا حاليا مش بشتغل غير بالاشيموكو وكلاسيك بس وبحاول اتقنهم 150% بإذن الله
انا اسف طولت في الرد بس نصيحه مني الاول اتقني الكلاسيك وبعد كدا اتعلمي اي مؤشر تاني

محمد نوارج
25-11-2010, 05:16 PM
أنا حالياً أعمل على الأخبار فقط ..

وقريباً نازل بطريقة اسكالبينج إن شاء الله ..،

Eng.Hamada
25-11-2010, 05:23 PM
انا هتكلم عن نفسي انا بدات بالكلاسيك بس ومكنتش اعرف غير المقاومات والدعوم وخطوط الترند والموفنجات بس ومكنتش اتقن الفيبو ولما اتعلمت صحبي نصحني اني لازم اعمل دبل علي الاقل علي اليدمو واكون بدات بنفس المبلغ الي هبدا فيه في الحقيق وحصل اشتغلت كلاسيك بس وممكن ارفع نتيجة الحساب دا كان تحفه الحقيقه ولما بدات اشتغل بالحساب الحقيقي وادخل منتديات الدنيا باظت مني خااالص بدات ابص لي المؤشرات واشتغل بيها وانا مش متقنها وبصراحه الحساب زيرو وبعد 3 سنين تعليم النهارده عجبني جدا دكتور اسامه لما قابلت في اسكندريه وبقوله انا اقدر واعمل قالي اثبت الي انت اتعلمته في حساب فعلا وكان عنده حق التعليم جزء مهم جداجداجدا والي اهم منه هل تقدر تطبق ولا لا

انا حاليا مش بشتغل غير بالاشيموكو وكلاسيك بس وبحاول اتقنهم 150% بإذن الله
انا اسف طولت في الرد بس نصيحه مني الاول اتقني الكلاسيك وبعد كدا اتعلمي اي مؤشر تاني

متقولش انا اسف
بجد انت مش عارف ان كل كلمة بتقولها بتفيد الناس اللي هنا اد ايه لانك بتدي نصيحة لينا ممكن لو مش قلتهلنا نقعد فترة كبيرة علي ما ندرك معناها ده غير الغلطات اللي هنقع فيها وبجد شكرا ليك
انا تقريبا عملت زيك انا ومحمد اخويا اشتغلنا الاول علي ديمو 5000 وفي خلال 3 اسابيع كان وصل 125000 وبعدها قللنا المبلغ شوية واشتغلنا علي ديمو 500 وبعد اسبوع وصل 5000 وكنا شغالين بالدعوم والمقاومات بس ده غير التحاليل الاخبارية وتوقعات بعض الشركات وكنا مشتركين في شركة بتدينا توصيات
دخلنا بقي علي الحسابات الحقيقية وقلنا نعتمد علي نفسنا وبعدنا توصيات الشركات وغلطنا غلطة عمرنا اننا اتعلمنا الموفنجات والفيبو علي حسابات حقيقية ده غير اننا كل شوية كنا بنجرب استراتيجية جديدة والحساب كان هيتمرجن اكتر من مرة وبجد مش انقذنا غير ورشة محمد نوارج كنا بندخل سكالبنج علي الاخبار وهي اللي كانت بتعوض خسايرنا
بس الحمد لله دلوقتي اتعلمنا كتير ولسه بنتعلم اكتر بس نصيحة لكله اوعي اوعي تحاول تتعلم في اكونت ريل واوعي تدخل تتاجر او تفعل امر شراء او بيع علشان فلان قال كذا او علشان دي توصية من فلان حتي لو فلان ده عمره ما قال توصية غلط قبل كده
اوعي تدخل الا لما تكون عارف انت داخل تشتري او تبيع دلوقتي ليه
ومعلش طولت عليكم

maher
25-11-2010, 09:05 PM
السلام عليكم انا متل اخي احمد الكسندر كنت تايه في بحر الاستراتيجيات

حتى الله وفقني واعترت بورشة لاستاذي شريف تبع الايشموكو ومن يومها توبة

بطلت كل شي ومسكت هاد النظام وان شاء الله ما رح ابدا ريال الا بعد الاتقان او اكثر من الاتقان

على فكرة نحن حاليا انا واستاذي عنا افكار رح نحولوها لاكسبرت انطلاقا من الايشمكو

تحياتي يا حلوين:1 (105):

Eng.Hamada
25-11-2010, 09:22 PM
كله عم بيتكلم عن ها الاستراتيجية والله شوقتونا ليه
طب سؤال بقي ليكم
نصيحة لينا يعني علشان نبتدي صح نتعلم الاستراتيجية الحلوة دي لازم نكون علي الاقل ملمين بإيه
وبجد بجد منورين الموضوع وياريت باقي الاعضاء يدخلوا ويفيدونا برضوا

دعم ومقاومة
25-11-2010, 09:33 PM
شكرا لك اخت هبا
الكلاسيكي هو الافضل
وطريقة اعمل عليها منذ اشهر واثبتت نجاحها وهي تتصدر الصفحة الاولى منذ سنة في المتداول العربي
رابط الطريقة بتوقيعي للاستاذ جمال بسيس، وشكرا لك

Eng.Hamada
25-11-2010, 09:41 PM
شكرا لك اخت هبا
الكلاسيكي هو الافضل
وطريقة اعمل عليها منذ اشهر واثبتت نجاحها وهي تتصدر الصفحة الاولى منذ سنة في المتداول العربي
رابط الطريقة بتوقيعي للاستاذ جمال بسيس، وشكرا لك

الشكر لك انت لدخولك وافادتنا
شكرا علي مشاركتك
ومعلش استفسار بسيط هل في اختلاف بين طريقتك وطريقة الوافي رحمه الله او بمعني اخر هل يوجد تشابه كبير بينهم وشكرا

دعم ومقاومة
25-11-2010, 10:04 PM
الشكر لك انت لدخولك وافادتنا
شكرا علي مشاركتك
ومعلش استفسار بسيط هل في اختلاف بين طريقتك وطريقة الوافي رحمه الله او بمعني اخر هل يوجد تشابه كبير بينهم وشكرا
طريقة الوافي رحمه الله على فريم الساعة وطريقة الاخ جمال على الاربع ساعات واليومي ,
طريقة الوافي تعتمد على الرينج اليومي ومعدل حركة السعر والدخول يكون قبل المستويات
وطريقة الاستاذ جمال تعتمد على اغلاق الشموع ،
وطريقة الوافي يختار الدعوم والمقاومات على الفريم اليومي والاربع ساعات او الساعة وبطريقة الاستاذ جمال تجدين المؤشر يرسم لك المستويات من الشهري والاسبوعي واليومي والاربع ساعات ،
التشابه بين الطريقتين هو الدخول من الدعوم والمقاومات ومن فرص الارتداد و تعتمد الطريقتين على التحليل الكلاسيكي ،
وطريقة الاستاذ جمال بها اكثر من اسلوب للدخول ومرنة جدا فمن اتقنها بامكانه الدخول عن طريق الكسر او الاختراق ومن اعادة الاختبار ايضا ،
ومؤشر الاستاذ جمال سهل كثيرا للذي يريد ان يعمل على طريقة الوافي فالمؤشر جاهز وبه كل شيء ودقيق جدا برسم خطوط الدعم والمقاومة ،
اتمنى ان اكون قد اجبتك ،
تقبلي تحياتي

Eng.Hamada
25-11-2010, 10:09 PM
طريقة الوافي رحمه الله على فريم الساعة وطريقة الاخ جمال على الاربع ساعات واليومي ,
طريقة الوافي تعتمد على الرينج اليومي ومعدل حركة السعر والدخول يكون قبل المستويات
وطريقة الاستاذ جمال تعتمد على اغلاق الشموع ،
وطريقة الوافي يختار الدعوم والمقاومات على الفريم اليومي والاربع ساعات او الساعة وبطريقة الاستاذ جمال تجدين المؤشر يرسم لك المستويات من الشهري والاسبوعي واليومي والاربع ساعات ،
التشابه بين الطريقتين هو الدخول من الدعوم والمقاومات ومن فرص الارتداد و تعتمد الطريقتين على التحليل الكلاسيكي ،
وطريقة الاستاذ جمال بها اكثر من اسلوب للدخول ومرنة جدا فمن اتقنها بامكانه الدخول عن طريق الكسر او الاختراق ومن اعادة الاختبار ايضا ،
ومؤشر الاستاذ جمال سهل كثيرا للذي يريد ان يعمل على طريقة الوافي فالمؤشر جاهز وبه كل شيء ودقيق جدا برسم خطوط الدعم والمقاومة ،
اتمنى ان اكون قد اجبتك ،
تقبلي تحياتي

اجابتك وافية جدا ومفيدة جدا وتبقي خدمتنا اكتر لو حطتلنا مؤشرات الطريقتين هنا معلش هنتقل عليك ده لو ممكن
وسؤال تاني هل بتدخل سكالبنج حتي ولو في بعض الاوقات ولو بتدخل بيبقي اقصي مدة اد ايه وايه استراتجيتك في الاسكالبينج وشكرا

maher
25-11-2010, 10:37 PM
تفضلي اختي الكريمة ومرحبا بك او بأي زائر لورشتنا

مدير الموقع
25-11-2010, 10:42 PM
انا بحب الكلاسيكى و نفسى فى اكسبيرت يكون كلاسيكى
بس ازاى :(

Eng.Hamada
25-11-2010, 10:56 PM
انا بحب الكلاسيكى و نفسى فى اكسبيرت يكون كلاسيكى
بس ازاى :(

ياكبير انت تامر وانت اللي تقلنا ازاي
اقولك بقي انا ازاي بص فضفض اتكلم باستفاضة
اتخيل ان قدامك كمبيوتر او برنامج انت بتقوله وهو بيننفذ قله مثلا ارسم خطوط دعم ومقاومة ولما يقرب السعر من الدعم استني علي فريم الساعة مثلا او الاربع ساعات لو شمعه قفلت فوق الدعم مثلا بعد ما لمسته او بمعني اصح لو محصلش اختراق "" وبين قوسين بقي قول يعني اختراق ويحصل ازاي "" يبقي اشتري وبهدف كذا وستوب كذا دي مثلا حاجة
من الاخر يادكتور قول كل اللي نفسك الاكسبيرت يعمله وصدقني اول حاجة هتفيدنا كلنا واللي فايتاه معلومة هتكملهاله
وثانيا لو ركزنا صدقني والله هتنعرف نعمل من كلامك استراتيجية وهنعرف نعمل كذا اكسبيرت منه
وبجد والله من الصبح عايزه اقلك خش علي الموضوع وشوفه بس استنيت لما حضرتك اللي تدخل بنفسك وتشوف الموضوع

maher
26-11-2010, 12:39 AM
عذرا لعدم وضوح الرابط في المشاركة السابقة