المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مسابقات أف أكس أرابيا اليومية لرمضان 2015 ... ( 3)

لجنة المسابقات
23-06-2015, 10:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تقبل الله صيامكم وقيامكم وإفطاراً شهياً

كما وعدناكم بـــ اف اكس أرابيا في

مسابقة إف إكس أرابيا اليومية الرمضانية (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=49085)

يسعدنا ان نقدم لكم المسابقة الفوركسية رقم (3) بعنوان

تفاصيل المسابقة

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/9964_01404751543.png يقوم كل متسابق بكتابة كيف تعرف علي الفوركس ولماذا يتداول فيه ؟

المسابقة تعتبر دردشة فوركسية نتبادل فيها خبراتنا سويا

سيتم اختيار الفائز عشوائيا

شروط المسابقه

1- يُسمح للعضو بالمشاركة مرة واحدة في مشاركة واحدة

2- راجع موضوع المسابقة الاصلي : مسابقة إف إكس أرابيا اليومية الرمضانية (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=49085)

3- يحق لأدارة الموقع حجب الجائزة عن العضو المشارك باكثر من معرف في المسابقة

الجائزة

50$ كاااااااااش

بالتوفيق للجميع

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/9964_01425070933.png (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=44222)
إدارة و مشرفين و مالكى
HM Trading LTD

ترخيص رقم A093/11/13/7466

عمـــر
23-06-2015, 11:13 PM
ســـلام عليكـم
تعرفت ع الفــوركس من خلال الاعلانات المغرية في كثير من المواقع ..
أتــداول في الفـوركس كي أصبح مليـــاردير

ايمن عبدو
23-06-2015, 11:31 PM
تعرفت على الفوركس من خلال زميلى فى العمل م / عاطف والذى كان عاشق للفوكس وهذه كانت البداية لى فى الفوركس

وانا اعمل بالفوركس من حوالى 7 سنوات ومن اجل تحقيق ارباح استطيع تحقيق مشاريعى الخاصة بى

Ahmed Mohamed Said
23-06-2015, 11:33 PM
السلام عليكم. اتعرفت على الفوركس من خلال واحد قريبى اكبر منى و لما بدأت اسأله و كده ادانى ويبينارات دكتور اسامه و شفتها و عجبتنى الفكره نفسها و طبيعة الشغل نفسه بعيداً عنه مصدر للفلوس يعنى بس ده برضو ميمنعش انى عايز اكسب منه و بتداول فيه او لسه يعنى هتداول فيه عشان عايز احقق دخل شهرى مناسب مش رحلات للمليون و كده و المواضيع الكتير بصراحه اللى كنت باشوفها فى المنتدى سواء للمشرفين او الاعضاء برضو ساعدتنى كتير

asaka
23-06-2015, 11:35 PM
اليلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تعرفت على الفوركس عن طريق أصدقاء الفايسبوك

أتداول في الفوركس لأني عاطل عن العمل

Omar.Elhariry
23-06-2015, 11:36 PM

فى الحقيقة والدى سمع عن شركة اسمها كبيتال انتردكشن لاستثمار الاموال فى مجال الفوركس

وبالفعل اودع مبلغ فيها وكانت الارباح على رأس المال فى حدود 6% 7% شهريا

سعتها بدأت افكر هى الشركة دى بتكسب كام علشان تطلع فوائد زى دى

بدأت ابحث فى النت على هذا المجال منذ اشهر قليلة

لكن حتى الان مازلت اجهل تحليل السوق

اجرب كثيرا على الديمو اربح واخسر لكن مازلت ابحث على استرتيجية تضمن ربح ولو بسيط

شكرا لإنكم تفيدوا الناس فى هذا المجال جزاكم الله كل خير

Fx Trader
23-06-2015, 11:44 PM
بسم الله

انا تعرفت علي الفوركس من منتدي اف اكس ارابيا وتعلمت الفوركس علي يد الدكتور اسامه عادل ربنا يجازيه كل خير

و دا كان في ويبينار رمضان 2011

ويعتبر هو له الفضل بعد ربنا في دخولي المجال دا وبنتهز الفرصه دي وبوجهله كل الشكر والعرفان

وبتاجر في الفوركس مثلي مثل اي شخص يطمح في تحقيق ارباح وجني اموال من هذا المجال الشيق

MR_KHALEDBADRY
23-06-2015, 11:45 PM
السلام عليكم
هذه قصة حياتى مع الفوركس
كنت ابحث كثيرا عن الربح من خلال الانترنت وبالصدفة وجدت اعلان للفوركس وكالعادة سجلت فى الشركة واتصل بيا شخص وقاللى حنعلمك تشتغل ازاى خطوة بخطوة وفعلا صدقته وقاللى ممكن تبتدى بمبلغ صغير وكان كل الكلام ده من خلال اتصالاته المتكررة وشرحلى الطريقة اللى احول بيها الاموال للشركة وفعلا كان المبلغ 100$ وبعد ما بقى المبلغ فى حسابى كلمنى وقاللى افتح صفقة ازاى وفعلا فتحت صفقة بـ 10 سنت وقاللى لما تكون باللون الاخضر يبقى انت كسبان وطبعا سبت الصفقة وقفلتها بعد كدا على ربح 40 سنت وبعدين جربت افتح صفقة تانية بس للاسف كنت معرفش حاجة فى الفوركس وفتحت الصفقة من غير ما اغير حجم العقد متهيألى كان الحجم 10 دولار ههههههه
وفتحت الصفقة من هنا وثوانى الحساب بقى صفر ومن يومها الراجل ده مكلمنيش تانى هههههههه
بعدين فضلت ابحث فى المواقع والمنتديات عن الشرح لحد ما وصلت هنا لشرح الدكتور أسامة ربنا يجازيه كل خير واتعلمت الفوركس ولسه بتعلم وفتحت حسابين فى شركة fxdd ومرجنتهم بس قبل ما امرجنهم كنت سحبت منهم
ولكن اكتر شئ بحبه فى الفوركس المسابقات لانها بتنمى روح التنافس علشان كدا انا موجود فى كل مسابقات الفوركس اللى فى العالم والحمد لله بربح فى المسابقات دى بنسبة 25 % من عدد المسابقات اللى بشارك فيها
وبعمل فلوس احسن ما ادفع من جيبى وجربت شركات كتيييييييييييييير وكل الشركات حتلاقى فيها مميزات وعيوب مش حتلاقى شركة كاملة ابدا وعلى فكرة فى شركة واحدة بس حظى سئ فى مسابقاتها ونفسي اجربها لانها اكتر شركة بتعمل مسابقات ومالية الانترنت اعلانات هى شركة FBS
وتقبلوا تحياتى

mahmoud2030
23-06-2015, 11:45 PM
تعرفت علي الفوركس من خلال الاعلانات واتداول فيه لكي احقق منه ثروه

rawan
24-06-2015, 12:33 AM
كنت في حالة من الفراغ بعد ان انهيت المدرسة و حرمت من الذهاب الى الجامعة لاشتعال حرب في المدينة التي اعيش فيها لم اعرف ماذا افعل احسست اني اعيش كالحيوانات اكل و نوم بدون اي هدف قرأت الكثير من الكتب لم يتغير هذا الاحساس شعرت ان ايام عمري تسرق مني مضت ستة شهور و انا على هذا الحال فجئة و لا اعرف كيف تذكرت اعلان كنت قد شاهدته منذ سنين طويلة عن الفوركس فتحت الكوكل و كتبت فوركس و ضهرت لي العديد منن المواقع و من موقع الى موقع الى ان فتحت حساب في شركة markets و اعطوني بونص بدون ايداع 25 دولارر حولتهم في شهر و نصف الى 300 و شيء دولار احسست اني ساملك الدنيا لكن اذا واصلت نفس الجهد لكن صدمت عندما عرفت انه يجب ان اودع 100 دولار لم استطع ايداع هاكذا مبلغ لان لم تناسبني اي طريقة ايداع
لكني متأكدة ان هذا الذي حدث هو حظ البداية لاني لم اكن املك ادنى فكرة عن الفوركس الى ان وجدت هذه المنتدى و شاهدت القليل من فديوات الدكتور اسامى لكني تعلمت الكثير من استاذ نادر و هذا هو الموقع الاول و الوحيد الذي اشتركت فيه لتعلم الفوركس و امنيتي ان اتاجر بتحليلي و ان اتقن هذا المجال
خالص الشكر

yazzid
24-06-2015, 12:42 AM
اذكر اني من 4 سنوات تقريبا .. اول مابديت في الانترنت .. كنت ارى اعلانات الربح من الانترنت وكذا .. طبعا ماكنت مصدق بتاتا وكنت افكره كذب
وطبعا مع الوقت والخبرة بدينا نعرف ايش الكذب وايش الصدق .. ففكرنا نجرب موضوع الربح من الانترنت طبعا اكيد بداياتنا كانت فاشلة لأننا وقعنا في شركات كاذبة
فصديقي نصحني بالفوركس قالي انه اصدق مجال الى الآن بعيدا عن شركات الضغط والابلود والتعب
وصراحة الفوركس هو المجال الاقوى الى الآن

fxanas
24-06-2015, 12:48 AM
السلام عليكم
بدايتي مع الفوركس كانت ب 2013 في رمضان ايضا حينها كنت في مصر وتحديدا بالاسكندرية بعد خروجي من سوريا بفعل الحرب الدائرة فيها اسأل الله ان يعجل نهايتها في هذا الشهر الفضيل
طبعا مع جلوسي في المنزل وتصفح النت للبحث عن شيء يفيدني بوقت فراغي لا اعلم كيف ساقتني الاقدار الى موقع أف أكس اريبيا لأبدأ الاطلاع على هذا العلم الجديد وخير ما استفتحت به كان ويبنارات الدكتور أسامة الله يوجهلو الخير واستفدت كثيرا بالاستماع لها وهو ما دفعني للبحث اكثر في هذا المجال ولازلت .

مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

mohamed sokar
24-06-2015, 12:54 AM
عرفت الفوركس بالصدفه
زميلى اعد يشرحلى وقالى اعمل ايداع 200 دولار وعمل كوبى للصفقات اللى عنده
المهم بعد الايداع هو خلع من المجال وانا لبست فى الحيطه مش عارف اعمل ايه بقيت اشوف السهم اخضر اشترى بيع لما يبقى احمر والحمد لله بوظت الدنيا واهه بقالى سنتين باتعلم :1 (74):

sigmostri
24-06-2015, 12:56 AM
تعرفت عالفوركس من خلال منتديات الربح عن طريق الانترنت بعد عملي بمجال الاعلانات ومكمل فيه لان ارباحه اعلي من اي مجال تاني +سهولة العمل وليست سهولة التدوال ^

مبتدء تحليل
24-06-2015, 01:02 AM
تعرفت علي الفوركس في منتدي للهجرة

حيث ان اخ قام بسرد قصته كيف هاجر

وخلال سرد القصة ذكر اسم فوركس وقال انه كان يعمل بالفوركس

قمت بالبحث في google عن معني هته الكلمة

ثم بدات اقرء كتب و ابحث في اليوتوب عن اي شئ ممكن يعرفني اكثر عن هته السوق

ضننت في اول الامر انها مجرد طريقة للنصب

وبعد البحث الكثير خصوصا في الجانب الديني اقتنعت انها مشروعة

وممكن المتاجرة عليها وبدات قصتي مع الفوركس

Ehab1511
24-06-2015, 01:52 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اكتر حاجه بعملها فى حياتى انى بقعد على الجهاز بحكم شغلي "مهندس" ومن ناحية تانية انا حابب التصفح على النت ففكرت ازاى استغل هذا الوقت – دورت كتير لاقيت حاجات زى اضغط على الاعلان لمشاهدته واربح - وفى يوم لاقيت واحد بيتكلم قدامى ان اخوه بيشتغل فى الفوركس قولتله يعنى ايه قعد يشرح بس طبعا نصف كلامه مش مفهموم عشان يبعرف اشياء بسيطه عنه – وهنا قررت انى ادور على النت يعنى ايه فوركس والحمد لله لاقيت منتدى .fx-arabia وطبعا قعدت اتصفح جميع المواضيع قديم وجديد لغاية ما فهمت يعنى ايه الفوركس وبعدها لاقيت الفديوهات بتاعة الدكتور أسامه وحملتها على جهازى وبدأت اتعلم.
بس مكنش حد اعرفه شغال فى الفوركس وكان نفسي اشوف الناس اللى شغاله فى المجال على الواقع وهنا جأت الفرصه عندما أقامت fx-arabia افطار رمضان 2014 ولاقيت ناس مهتمه وشغاله فى المجال ده على الواقع وهنا بدأت أن اكون شغوف بالفوركس وهدفى انى استغل الوقت اللى بقعده على الجهاز واحقق ربح من ذلك

albatta
24-06-2015, 02:10 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :1 (58):

كنت اسمع كثيرا عن الربح من الانرتنت من الاعلانات ..

فقلت .. انا دايما قاعد ع النت :1 (82): .. خليني استغل بوقتي بإشي مفيد :1 (74):

فصرت ابحث يجوجل .. لقيت بعض المنتديات ..ودخلت فيها وبديت اقرأ واشوف رأيي الاعضاء :1 (90):

لقيت اقسام الفوركس والربح من موقعك الخاص .. والربح من الابلود .. والربح من مشاهدة الاعلانات .. الــخ :1 (31):

طبعا بالداية قرأت عن كل الاقسام .. عشان الواحد يتنور :1 (18):

لقيت الاكثر يتكلم عن الفوركس والواحد لو اشتغل على نفسه بحقق ارباح حلوة .. بس المشكلة انو كان بدها رأس مال .. وانا لسا جديد ع الوضع :o

فاخترت طريق مشاهدة الاعلانات .. والحمدلله طلعنا كم قرش :1 (82):

بعد مدة مليت وزهقت ووقفت .. :1 (26):

قررت ادخل واتعلم الفوركس .. :1 (82):

بالبحث بجوجل .. لقيت منتداكو الغاالي ( اف اكس ارابيا ) :1 (114):

نزلت كتب من المنتدى وشفت فيديوهات وكنت اتابع المنتدى بكل صمت :1 (2): .. وبعدين بديت بالديييمو .. :1 (114):

بسبب انشغالي بالجامعة:1 (55): .. كنت اقطع واسيب وبعد مدة ارجع للفوركس اشوف حالي اني نسيت اشياء :1 (82):

ونرجع نتفرج ع الفيديوهات تااني :1 (82): بس طبعا كنت بسرعة بفتكر الاشياء اللي ناسيها :1 (31):

وحاليا خلصت جامعة .. فدخلت وبكل قوة ع الفوركس .. :1 (114):

وبالاخير بتعلم الفوركس وبتداول فيه .. عشان اطلع كم قرش لنفسي .. الواحد بحلم بأشياء وان شاء الله نحققها :1 (114)::1 (74):

معلش طولنا عليكو :1 (50)::1 (114):

BrahimForex
24-06-2015, 02:15 AM

بالنسبة لي عرفت الفوركس عن طريق الصدفة لاني كنت ابحت بكثرة في الانترنيت على طرق الربح من الانترنيت وجربت كل شيء انشاء المواقع والضغط على الاعلانات اختصار الروابط انشاء القنوات على اليوتوب ولم اجد الراحة الى في الفوركس ولهدا الان انا اتعلم واول منتدى ذهبت اليه ليس لاني الان اكتب في fx-arabia لكي تقولوا اني سأقول fx-arabia والله اول منتدى بدأت فيه اتعلم هو fx-arabia ووجدت قناة على اليوتوب وبدأت السلسلات التعليمية الخاصة بالدكتور اسامة عادل جزاء الله بالف خير طريقة شرحه المميزة والبسيطة في الفهم هي التي شجعتني لدخول الى الفوركس واصبحت اتعلم في كل مكان واجرب اي استراتيجية اجدها هذا حال المتداول في بداية طريقه الى ان فهمت الوضع وقلت المشكل ليس في الاستراتيجية بل في المتداول والان اركز على استراتيجية واحدة و اتداول في الفوركس طبعا لكي احقق احلامي واساعد عائلتي وأبني حياتي وانشء مشروعي وبالتوفيق للجميع.

alaa_22
24-06-2015, 03:14 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
و اللله انا بدات معرفتى للفوركس من صديق ليا قالى على الفوركس و انا مهتمتشى لانى كنت بتداول فى البورصه المصريه و بعد الازمه الماليه العالميه ال حصلت و هزت سوق الاسهم بدات افكر فى الفوركس من خلال الاعلانات و المنتديات و بالفعل بدات اتداول فى الديمو ثم بدات اتداول فى الفوركس بالبونص بدون ايداع و بعد كده اودعت اموال فى الفوركس .

انا دخلت هذا السوق اولا لكى اعوض خسارتى فى البورصه و بجد لقيت الموضوع صعب بس دلوقتى حلمى انى اقدر اعمل دخل ثابت شهرى ليا و لعلتى 2000 دولار

mado1
24-06-2015, 03:16 AM
دخلت مجال الفوركس صدفة
بسبب اعلانات الفوركس
وحاولت واحاول ان اتعلم افضل اساليب للتداول
ومازلت احاول

dahmane
24-06-2015, 03:36 AM
السلام عليكم
تعرفت غلى فوركس صدفة ، بعدما كنت في مجال الربح الاخرى
فرأيت اعضاء يربحون دولارات كثبرة في ظرف وجيز جدا ، فاشادني الطموح و دخلت فيها ، درسته و ما زلت ادرسه ما شاء الله استفدت كثيرا من قناة المنتدى و مازلت استفد منها الان و طموحي هو ان يكون لي ربح ثابت او مدخول ثابت و محترم ة ان شاء الله يتحقق حلمي مع خسارة الكثيرة في محال فوركس ، يتمرجن الحساب و اعود مرة اخرى يتمرجن الحساب و اعود مرة اخرى بسبب قله راس مال للاسف لا املك -_- لانني واثق من نفسي و لن ايئس و الله هو الرزاق ،و بوما ما سوف احقق ما اطمح اليه و قد تكون هذه الجائزة ان فزت بها فال خير على و تكون سبب في ثرائي :)
وفقنا الله و شكرا على هذه المبادرة الطيبة منكم

ahmed mohamed55
24-06-2015, 04:09 AM
تعرفت على الفوركس عن طريق اعلان لاحدى الشركات ظهر عندى وطبعا مكتوب فلان حول كذا لكذا فى اقل من ساعتين طبعا فبدأت ابحث واتعلم الفوركس طبعا فى الاول دخلت بمبلغ وكنت لا اعلم شئ وتم خسارة المبلغ
قبل ما ادخل فى هذا المجال مكنش ليا اهداف كنت عادى بس لما دخلت وتعمقت فى الموضوع بدأت افكر اذاى استفاد من الموضوع دا وازاى اطور من نفسى فى حياتى وازاى اقدر بالفلوس دى اتعلم الحاجه اللى بحبها وكمان يكون تعليمى فى جامعه دوليه ذات قيمه ومصنفه عالميه حتى لو الموضوع دا هيخلينى ابدأ انى ادرس الثانويه الدوليه وبعدين ادخل الجامعه مع العلم انى 24 سنه دلوقت وحاصل على بكالريوس رقابه جوده واصبح هدفى دلوقت انى ان شاء الله او ما اوصل بحساب خاص بى ل10.000$ والمبلغ دا هو هيكون اساسى اعمل منه دخل شهرى معقول لانه هيكون بادارة راس مال جيده وكمان مش هيكون فى مجهود كبير للجلوس امام المنصه وبعدين هبدأ اتخذ اجراتى فى التعليم من جديد ادعولى بالتوفيق ان شاء الله

forexseeker
24-06-2015, 04:15 AM
انا كنت دائما ابحث عن مجال للعمل عن طريق الانترنت وفعلا عملت لفترة في الترجمة عبر الانترنت وبعدها وجدت اعلانات عن الفوركس فبحثت عن طرق تعلم الفوركس على الانترنت ووجدت فيديوهات دكتور اسامة وشاهدتها كلها تقريبا، أنا اطمح ان اصل بالعمل في الفوركس الى تحقيق دخل مناسب شهريا.

rerak
24-06-2015, 04:15 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تعرفت على الفوركس من خلال بعض المنتديات وأتار في نفسي تعلم هذا العلم هو إثباتات الدفع المغرية ههه
وتعلم الفوركس من خلال ويبنار د أسامة

Maxpayne201016
24-06-2015, 04:42 AM
اعشق التحدى, اعشق تحقيق الذات فى مجال لا يقدر عليه الكثيرين كانت تلك الكلمات هى السبب الرئيسى لدخولى مجال الفوركس وتحديد فى اواخر عام 2010 تقريباً
فكنت دوماً اسمع الكثيرين الذين يتحدثون عن مجال تداول الاموال فى البورصة وكيف انهم لا يفعلون شيئاً سوا الوثوق فى الوسطاء ولكن ذلك لم يكن تحدى بالنسبة لى, فقررت ان اجد مجال اكثر تحدى لي وقد وقع الاختيار على الفوركس.
ولكننى واجهت مشكلة فى البداية للانى كنت طالب جامعى فى ذلك الوقت لا يمتلك سوا مصروفه فقط, وهو كيف سأوفر المال اللازم لدخول التجربة؟
وبعد عناء البحث وجدت مجال اجتمع الكثيرين على انه مجال بلا فائدة مليء بالنصب وهو مجال PTC (Paid to click) ولكنى قررت تغيير تلك الصورة ووضع استراتجية محكمة لتحقيق المكسب
وقد كان وحصلت على اول 20 دولار من ذلك المجال وقررت تحويله الى شركة فوركس وقد كان ولكننى واجهت مشكلة كيف سأتعلم وبعد البحث وجدت شىء بسيط للتعلم وهو مجموعة من المواضيع وقد حدث المتوقع تم خسارة المبلغ بالكامل فى خلال يومين فقط.
وهنا حدث الاعجاب الفعلى بالمجال وقررت انى اتعلمه وقد وفقنى الله الى فيديوهات الاستاذ أسامة عادل, وبعد مشاهدة جميع الفيديوهات قررت التجربة على الديمو واستمر ذلك للعام تقريباً وبعد ذلك التجربة مرة آخرى على حساب حقيقى بمبلغ اكبر وكان 50 دولار وكانت النتيجة النجاة لمدة اطول ولكن المرجنة فى النهاية والرجوع مرة آخرى الى الديمو وتتوالى السنوات وسوف يتم الوصول فى النهاية ولكن الموضوع من وجهه نظرى يحتاج الى الهدوء والاستمرار.
وبعد مرة الديمو الماضية فانا استعد للعودة الى حسابى الحقيقى مرة آخرى ولكن هناك مشكلة توفير مبلغ للعودة من جديد واتمنى ان اكون سعيد الحظ وافوز فى احدى مسابقات المنتدى من أجل العودة.
فالهدف الرئيسى من الدوال هو تحقيق الذات واثبات ان هناك مجالات مختلفة لكسب الرزق غير تلك المجالات المعتادة, ولم يخلو الموضوع من توفير دخل اضافى شهرى
وشكراً

على ابراهيم
24-06-2015, 05:03 AM
السلام عليكم اخوانى بالمنتدى
انا تعرفت ع الفوركس من خلال اعلانات الانترنت فى عام 2011 وعندما بحثت للتعرف ع مجال الفوركس ظهرت لى فيديوهات الدكتور اسامه واللى بصراحه قدم كتيير ليتعلم الكثيرين من فيديوهاتوه واشتركت بالمنتدى الرائع ليكون عون لاكتساب الخبره
واحب ان انصح بأن الفوركس مجال زى اى تجارة محتاج الصبر واكتساب الخبرة والتسرع هى اول اسباب الخسارة
وبالتوفيق للجميع

Cleric
24-06-2015, 08:34 AM

تعرفت على الفوركس عن طريق التعامل مع مواقع الربح من الانترنت

والهدف مثل الجميع بدء بتحسين مستوى االدخل ثم تتطور واصبح ادمانا :)

suhayb
24-06-2015, 09:04 AM
هيييح بتقلبوا علينا المواجع ليه -_-
اتعرفت بالفوركس عن طريق واحد صاحبي في البدايه . ومهتمتش بكلامه ..قالي دا في واحد صاحبي دخل الفوركس وكسب 4000 دولار من مبلغ 1000$
بعدها بحوالي كام شهر كده لاقيت الاعلانات بتاعت الفوركس بتظهرلي في كل مكان وكأنهم بيغروني .. "علي" راتبه 15 جنيه شهريا وقد ربح 25000 دولار . "منى" راتبها 21 ريال شهريا وقد ربحت 50000 دولار من خلال الفوركس . :1 (82):
طبعا اعلانات كلها شد وجذب للعملاء الجدد وطبعا شركة أي فوركس النصابه كانت بتحتل المركز الاول في الاعلانات
ودخلت جربت ب100 دولار .. بعد الاغراءات الكثيره ودخلت على الشركه وكلمتني مديرة الحساب وقالتلي اخطف واجري وانت لسه بتتعلم العوم وشويه شويه هعلمك كل حاجه وكلام كتير مكنتش فاهم نصه . وكسبت 20$ في ساعتين . وبعدها بنص ساعه خسرت الـ 120$ كلهم :1 (82):
بس بعدها بقى اتشديت للسوق اكتر واكتر وقولت ده السوق ده بتاعي . دا انا ممكن اعمل منه ملايين :1 (74):
رحت داخل في شركه تانيه بدون ذكر اسمها واخدت حساب ديمو واشتغلت عليه .. الحساب كان فيه 50 الف دولار .. حولتهم ل150 الف دولار ( طبعا شغل عشوائي ) قولت بسسسسس دا انا كده برنـــس :1 (42)::1 (42)::1 (42):
رحت داخل بكل الفلوس اللي معايا . وخسرت كل حاجه برضو . وطبعا السبب لأني مكنتش فاهم اي حاجه في الفوركس ومفكر نفسي فاهم وكنت بكابر ومش عايز اتعلم ومفكر اني هكسب بالفهلوه .. مكنتش اعرف الحقيقه المره ان الحساب الوهمي وهمي فعلا وان الوضع مختلف تماما على الحساب الحقيقي .. نفسيتي اتغيرت وتوتري زاد ومع كل دولار خساره قلبي بيوقع في رجلي :1 (34):
واديني اهو بقالي 3 سنين في الفوركس . بس بدأت اتعلم من حوالي سنه واحده بس .. انت ممكن يكون ليك 10 سنين في الفوركس .. بس لازلت مبتديء برضو زي واحد لسه داخل الفوركس امبارح .. لذلك انصح اي حد يشوف كلامي . لو ناوي تكمل في الفوركس أبدء اتعلم من دلوقتي واكتسب خبره ومع مرور الوقت هتلاقي حاجات كتير بتتفحلك وطرق نورت بصيرتك ومتضيعش فلوسك بدون على الاقل ما تعرف انت خسرتها ليه ودخولك الصفقات كان خاطيء ليه . (اتعلم وجاهد نفسك). وان شاء الله القادم أجمل

نهر الزمان
24-06-2015, 09:39 AM
صداقتي مع الفوركس (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=810973#post810973)

نهر الزمان
24-06-2015, 09:40 AM
كانت بدايتي مع الفوركس في احد المنتديات التي لها علاقة بالفوركس...
اجرت مسابقة وفزت معهم وطلبوا مني فتح وانا طلب الجائزة ورفضوا هههه وفي الاخير فتحت حساب وبدات اتفحص علم الفوركس
ولحد الان اكتشف اسراره الغريب في التحيل الفني والاساسي..
اتداول فيه من اجل التجارة والاستثمار
واسال الله العظيم ان افوز بجائزة 50 واتداول عليها ان شاء الله يبارك لي فيها

aya20
24-06-2015, 10:01 AM
انا اتعرفت على الفوركس من خلال مواقع الضغط على الاعلانات ووجدت اعلانات كثيرة عن الفوركس والمكاسب بالاف الدولارات فى ساعات وووووالخ.....
وطبعا مقارنه بالسنتات للضغط على الاعلانات مكنش فيه وجه مقارنة خالص دخلت الفوركس ودورت على بونص شركات وياما خسرت ولازلت اخسر ولكن هى الشئ الممتع فى الفوركس هو التعلم والمتاجرة على الديمو فقط على الاقل لمدة سنة ده احسن من انى اكسب فلوس حقيقية والمتعة الحقيقية عندى هى فى التعلم فقط وليس فى الربح وان شاء الله نحترف الفوركس ولما نحترفه ان شاء الله نعمل اللى احنا عايزينه هنبقى خلاص شربناه شرب وفهمنا ما يدور فيه ومتى ندخل من اماكن لا يمكن الانعكاس منها ولو نقطة واحدة وساعتها ممكن نعمل كل اللى عايزين بس ده يكون امتى الله اعلم بس احنا مش هنستعجل واللى ربنا مقدره هيكون وفى الوقت المناسب كل شئ هيتغير للاحسن ان شاء الله والمتعه الحقيقية فى الفوركس هى فى التعلم فقط وليس المال بس كده.....!!!

body2year
24-06-2015, 10:12 AM
تعرفت على الفوركس عن طريق نافذة منبثقة اثناء تصفحى الانترنت ولم اكن اعرف عن الموضوع ده اى شىء وكنت اعتقد ان الموضوع مجرد نصب حتى بدأت بالبحث عن بجدية ومازلت احاول التعرف على اسراره وبدات بالبحث عبر المواقع والمنتديات حتى وصلت بفضل الله عز وجل الى منتداكم الجميل واسف على الاطالة

unknown
24-06-2015, 11:10 AM
اخوكم اتنصب عليه ... وده كان اول المشوار الفوركسى
واحد كان بيلم فلوس يشغلها واتقبض عليه والحمد لله

شغال فى الفوركس عشان عايز دخل جيد ان شاء الله

الشامي
24-06-2015, 01:51 PM
الحقيقة تعرفت على الفوركس عندما فكرت بعد تخرجي في هل انه يمكنني ان اربح اموال من خلال الانترنت وبدأت أكتب في موقع البحث جوجل عن ذلك الامر حتى وجدت معظم نتائج البحث يتحدثون عن ارباح الفوركس فبدأت ابحث عن فيديو تعليمي لذلك في اليوتيوب حتى وجدت موسوعة الدكتور اسامة عادل وكانت اول فيديوهات يقوم بعملها ومنها اشتركت في المنتدى وبدأت ان اتعرف على الفوركس حتى تعلمته

وما اتمناه ان احقق عائد مالي كل شهر يساعدني على المعيشة

ELGHOUL2012
24-06-2015, 02:02 PM
انا تعرفت علي الفوركس عن طربق البحث عن الانترنت وجدت شركات كثيرة
وعن طريق اصدقاء لى عرفت منتدي اف اكس ارابيا وبدات بالتعلم فيه وشروحات الموقع المميزة والتى لم اجدها فى اى مكان

فى بداء الامر فتحت حساب دون دراية بمبلغ صغبر لاجرب وخلال يومين اتمرجن الحساب ثم حاولت جاهدا ان اتعلم ووجدت كل ما يلزمن فى هذا المنتدى لكى اتعلم وتدرجت تدريجيا الى اصبحت ملما اكثر قاكثر بسوق الفوركس

وبحاول جاهدا ان اكون استراتجية خاصة بى وشكرا وبالتوفيق للجميع ولادارة المنتدى والمشرفين لما يبذلونه من جهد لخدمة الاعضاء .....

Karam Almadhoun
24-06-2015, 02:05 PM

تعرفت على الفوركس عن طريق صديقي العزيز مهند, وبعدها قمت بالبحث في الإنترنت ومن إعلان لآخر, ومن منتدى لمنتدى وجدت FX_ARABIA

أتداول الفوركس حتى استطيع تأمين دخل شهري مناسب

رمضان كريم

هيثم
24-06-2015, 02:07 PM
عليكم السلام ورحمه الله
تعرفت على الفوركس من خلال اول ويبينار قدمه الدكتور اسامه ومن ساعتها بدات ادرس الفوركس وخسرت كتير لحد ماتتعلمت وطبعا بوجه لدكتور اسامه الشكر اما عن هدفى من الفوركس انا عايز اوصل لمبلغ يمكننى من انشاء مشاريعى ايلى بحلم بيها وايضا اكون عصامى بناء نفسى بنفسى :1 (114):

mohamed_gamal0001
24-06-2015, 02:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كيف تعرفت على الفوركس : ممكن تقول صدفة او حب استطلاع ( مجال غامض تقدر تحقق منة ربح كويس جدا وبا اقل مجهود فقلت اخد فكرة ومن هنا بدءت حياتى الفوركسية
لماذا اتداول فية : اظن كلنا هانجاوب نفس الاجابة بس ممكن تقول لتحقيق دخل شهرى معقول يغطى احتياجاتى بس .
وكل سنة وحضراتكم طيبين تحياتى

kamizidan
24-06-2015, 02:16 PM
السلام عليكم
تعرفت على الفوركس من خلال ايميلات لا ادري كيف وصلتني هههه تقريبا هذا كم 7 سنوات
ومن يومها وانا ابحث عن الربح خهههههه

hussien86
24-06-2015, 03:20 PM
تعالو كلكم صفو جمبي كده ناخد صورة جماعيه ماشاء الله كلكم بديتو من شركات paid to click ههههه
فكرتوني بايام زمان ..لما كان ينشف ريقي وانا ابص علي العداد اشوف كم حوشت من ورا الضغط :1 (82):
كل عام وانتم بخير ياقوووم ..رمضان كريم :1 (58):

amirepst
24-06-2015, 04:01 PM
السلام عليكم و رمضان مبارك للجميع

تعرفت على الفوركس بالصدفة في احدى أقسام المنتديات العامة الذي لم يكن له أي صلة بعالم الفوركس
بعد أن فهمت ما هو الفوركس أعجبت كثيرا بهذه الفكرة و أكثر ما أعجبني هو أن كل انسان بغض النظر عن لونه,بلده,وضعيته المالية أو الاجتماعية يمكن أن يصبح ميليونيرا بالاعتماد على عقله و الاستثمار في شخصه , أعجبتني بساطة الدخول الى هذا العالم , كل ماتحتاجه هو جهاز كمبيوتر و اتصال بالانترنت و تدخل الى عالم الأحلام هههه
بعد ذلك قررت تعلم أسايسات هذا المجال لذلك ذهبت الى أحد المواقع الأجنبية و دخلت دورة تدريبية كاملة لأساسيات الفوركس ثم تعرفت على موقع أف اكس أرابيا الذي وجدت فيه الألاف من عشاق هذا السوق الخطير و الخبراء الذين بعثوا فينا الأمل مرة أخرى بعد أن حطمه التهور في أول الأمر.

هدفي من الفوركس ككل المتاجرين فيه هو أن أفهم هذا السوق و أن أحقق منه ثروة

Mostafa22
24-06-2015, 05:00 PM
السلام عليكم

أظن من أواخر عام 2011 , كان يوجد منتدي يقدم مشاريع استثمارية
المهم أنة كان يوجد مشروع استثماري ضخم فى ذلك المنتدي , والمشروع كان عبارة عن تجميع الاموال من الاعضاء واستثمارها في الفوركس
وأنا دخلت حينها ب 40 دولار ايام بنك ليبرتي و أظن بنك الرت باي , المهم فات حوالي شهر وفوجئت ان الراجل اللي ماسك المشروع بيقول ان الفلوس خسرت وطالب الراجل اللي ماسك حساب الفوركس أنة يشرح للناس ازاي خسر لأنة استهتار منة عشان كان مفروض كان فى نسبة خسارة محددة .

طبعًا انا الموضوع أثر فيا عشان كان يمكن اول فلوس استثمرها عبر الانترنت .
بعدها بالصدفة كان فى شركة بتقدم 25 دولار بونص , اشتركت وخدت البونص , وتداولت وكسبت حوالي 5 دولار , وبعدها خسرت كل الحساب
بعدها اتجهت لشركة تانية كان موجودة موضوعها فى منتدي ما , وبرضو حطيت فلوس وضاعفتها وافتكرت ساعتها ان الموضوع سهل , وتاني يوم او تالت يوم الفلوس كلها طاارت .
دي كانت بدايتي فى الفوركس .

gemmy
24-06-2015, 05:08 PM
كيف عرفت الفوركس
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/19970_01435153637.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)
فى البدايه ونتيجة تفرغى فى اجازة رايت ان ابحث عن وسيلة للربح من المنزل وبعد تجريب اكثر من شىء هدانى الله الى هذا السوق الواسع مصنع السعادة للكثير ومصنع الالم لاكثر دخوله يعنى مصاحبة صديقان او ثلاثة .. الامل و السعادة والالم وبعد التعمق فيه يموت كل هؤلاء الاصدقاء لمعرففة صديقك جديد وهو الاتزان النفسى
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/19970_01435154271.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
اول ما بدأت به وارى انه افضل ما بدأت به وهو الفيديوهات التعليمية للاستاذ الكبير أسامة عادل
دروس تعليم فوركس كاملة عام 2012 (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26244)
حقا تعلمت منها الكثير والكثير لا اختلاف على انها من اروع ما قدم عن تعليم الفوركس باللغة العربية وارى انها افضل بداية لتعلم ولكن ليست الغاية فهى اهم خطوه فى الرحلة وكانت دليلى على اول الطريق .. تعلمت منها يعنى ايه فوركس وايه الشارت الغريب ده ويعنى ايه ترند يعنى ايه تحليل فنى بما فيه من مستويات دعوم ومقاومات وونماذج سعرية وشموع يابانية وايه الفايبوناتشى ده
وايضا تحليل اساسى (اقتصادى) وازاى افهم الخبر بل مجموعة الاخبار فالتحليل الاساسى لا يقتصر على خبر واحد بل يحتاج تدقيق ونظرة عامة
لذا فهى فعلا افضل شىء يمكن من تعليم الفوركس كبداية ومرشد الى الطريق و لكى اسير فىى الطريق فان خير صاحب هو هذا المنتدى ذو العلم الغزير و الفريق العظيم
ولكن من يريد ان يتعلم الفوركس من وجهة نظرى يجب ان يبحث كثيرا ويتعلم ويختبر ما تعلم على حساب تجريبى او حقيقى صغير ويربح تارة ويخسر تارات كثيرة ويستمع الى هذه الاستراتيجية والى تلك حتى يصل الى الاستراتيجيه التى تناسبه وعلى الارجح لن تكون واحدة مما تعلمها بل حصيلة ما تعلمه
واهم ما فى الامر هو ان عمر الانسان ما هيتعلم من يوم وليلة وان الصبر افضل سلاح تتسلح به
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/19970_01435154851.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)
وان عمرك ما هتكسب من اول يوم او اسبوع او شهر او حتى سنة لازم تاخد وقتك عشان تتعلم وماتقلقش ان شاء الله هتوصل للخير الكثير والربح الوفير بس اصبر..
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/19970_01435154653.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

drissou45
24-06-2015, 06:13 PM
يييه الايام لما سمعت بالربح من الانترنيت بدات ابحت عملت عده مجالات ولكن لما ظهر اعلان تداول فقط ب 100$ وحولها الى 20.000$ في اسبوع ههههههه قلت في نفسي الآن سوف اصبح ثريا فقط بالجلوس امام الحاسوب ؛كم جميله تلك الايام ، رمضان مبارك كريم للاخوه ولجميع المسلمين

Benisafcom
24-06-2015, 06:27 PM
ســـلام عليكـم
بدايتي كانت من ايامي الاولى في الجامعه فكنت ادرس 4 ايام و اعمل يومان + نهاية اسبوع في سيببر اي مقهى انترنت
و اثناء دلك كنت مهوس بالانترنت بكل مافيها ..فبدأت اضع كلمات مفتاحية في جوجل ... كيف تزد دخلك بالانرنت ... اكسب و انت جالس في بيتك + ....و هكدا نظرا لوجود وقت كبير و انا متصل من محل عمل الانرنت ...
الى ان وقعت وقررت الدخول في مواقع البي تي سي التي تعطيك سنت على كل ظغطة مدتها 30 ثانية لقراءة الاعلان
تبقى حياتك كاها ضغطات هههه لتنصب في الاخير اكثر الشركات ...وكنت ارى اعلانات الفوركس لكنني لم افهمه .....
ثم كانت المرحلة التالية من حياتي هي مواقع الابلودر ترفع ملفات و تعطيهم للناس ترفعه و تكسب 2 دولار لكل الف تحميلة ...و بدأت تنصب المواقع لعدم قدرتها على الدفع لاعضائها ...... و بالصدفة رايت موضوع تام شامل في منتديات برامج نت عن الفوركس (حتى المواضيع لم تكن جيدة مواضيع يعنوان ادخل و لك 100 الف دولار حساب ديمو و انا لا اعرف اصلا كلمة ديمو ) فكانت متروكة ()والي 4اشهر من الاعلانات و شهرين من الابلودر)
ثم دخلت مباشرة الى جوجل وكتبت مفهوم الفوركس وماهو الفوركس و كان منتدى عربي و اف اكس ارابيا و سجلت فيهم الاثنين ....
و كنت افتح مواضيع استفسار في كلا المنتديين و كان هنا الاستاد معاد يجيب في نفس الوقت مما بقيت انشط في هدا المنتدى ...