المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب شرح

NaderMaher
21-08-2015, 02:34 PM
السلام عليكم
من فضلك اريد شرح لخاصية iCustom حيث ان انا عايز احول مؤشر معايا الmq4 بتاعو لأكسبيرت
حيث ان المؤشر بيدى اشارات دخول بيع او شراء فى نافذة تحت الشارت , يعنى الاكسبيرت يفعل بيع لما يكون bar اخضر و يبيع لما يتكون bar احمر
و برضو عايز اعرف ازاى ادمج مؤشرين مع بعض ف اكسبيرت واحد, يعنى يدخل بيع لما الاتنين يدو اشارة بيع و العكس ( يعنى لما مؤشر واحد بس يدى اشارة , الاكسبيرت يستنى المؤشر التانى يدى نفس الاشارة )
و شكرا مقدما

اسلام العوامى
21-08-2015, 03:20 PM
السلام عليكم
من فضلك اريد شرح لخاصية iCustom حيث ان انا عايز احول مؤشر معايا الmq4 بتاعو لأكسبيرت
حيث ان المؤشر بيدى اشارات دخول بيع او شراء فى نافذة تحت الشارت , يعنى الاكسبيرت يفعل بيع لما يكون bar اخضر و يبيع لما يتكون bar احمر
و برضو عايز اعرف ازاى ادمج مؤشرين مع بعض ف اكسبيرت واحد, يعنى يدخل بيع لما الاتنين يدو اشارة بيع و العكس ( يعنى لما مؤشر واحد بس يدى اشارة , الاكسبيرت يستنى المؤشر التانى يدى نفس الاشارة )
و شكرا مقدما

،،،وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،

،،،اهلا بك اخى الفاضل ، لقد قمت بشرحها لك سابقا واخبرتك ان كل مؤشر يعطى قيم للاندكس ويجب معرفة تلك القيم لبرمجة الاكسبيرت ، واخبرتك ايضا بارفاق المؤشر الذى تريد معرفة طريقة ربطه وسأقوم بعمل اكسبيرت مفتوح الكود له حتى تستطيع قرائته ومعرفة الطريقة،،،

،،،تقبل تحياتى،،،

NaderMaher
21-08-2015, 03:26 PM
تمام متشكر لحضرتك على الرد
المؤشر فى المرفقات
( ملحوظة ان انا مبتدء فى البرمحة )

اسلام العوامى
22-08-2015, 09:48 AM
تمام متشكر لحضرتك على الرد
المؤشر فى المرفقات
( ملحوظة ان انا مبتدء فى البرمحة )

،،،مرفق الكود،،،

،،،تحياتى،،،

NaderMaher
22-08-2015, 01:17 PM
شكرا استاذ اسلام على تعبك معايا
انا فهمت شوية اكواد بس مقدرتش افهم كل حاجة
الفكرة كاملة هى مايكونش فية SL او TP و حتى لو وجدو كاعدادات خارجية يبقى انا لو خليتهم =0 يبقى ميحطش اصلا SL او TP
و كمان يدخع بيع لما المؤشر يدى احمر و شراء لما المؤشر يدى اخضر ( حط المؤشر فى المنصة عند حضرتك عشان تفهم فصدى )
و يقفل الصفقة القديمة سواء على مكسب او حسارة طالما ظهرت اشارة جديدة

و لو حضرتك تقدر تشرح اداة iCustom فيديو للمنتدى و يبقى فية شرح ادخال مؤشر خاص و عمل اكسبيرت له يبقى حضرتك و ربنا يعوض تعبك