المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الكيبل ونموزج الراس والكتفين فى الفوركس وهدف سوينقى يصل الى 700 بيب باذن الله

صقر الجزيره
23-12-2010, 03:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الكيبل (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16310) ونموزج الراس والكتفين وهدف سوينقى يصل الى 700 بيب باذن الله!!!!!
فى بداية مشاركاتى فى هذا الصرح العظيم حبيت اشارككم هذه الفرصه الرائعه وهدف سوينق يصل الى 700 بيب باذن الله الكريم
وساحدد سبب الدخول ومناطق الدخول ان شاء الله تعالى
اولا تكون لدينا نموزج الراس والكتفين وكلنا يعلم ما هو الراس الكتفين
هو نموزج من اقوى النمازج الانعكاسيه وتكون قوته كلما جاء بعد ترند صاعد او ترند هابط ولدينا على الشارت تكون النموزج بعد ترند صاعد (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18969)حاد وجاء وقت التصحيح ونهاية الاتجاه الصاعد بعد ظهور هذا النموزج
كما لاحظنا اختبار السعر لموفينج 200 المتوافق مع خط العنق وكسر السعر مستويات كثيره مهمه
الان ننتظر اختراق خط العنق باغلاق يومى اسفله والدخول سيكون مع اعادة الاختبار بهدف من خط العنق الى الراس يعنى حوالى 700 بيب
ستقسم على اجزاء وستستغرق وقت ممكن يطول والله اعلم حسب مجريات السوق
ولكن لابد من ملاحقة الربح اول باول وتقسيم الاهداف الى اكثر من هدف مع وضع استوب متحرك لجنى الارباح اولا باول
والله ولى التوفيق
ولو هناك عند البعض اى راى اخر فمرحبا به فى اى وقت كما يسعدنا سماع ارائكم وانتقاداتكم الكريمه
دمتم بود

محمد نوارج
23-12-2010, 03:40 PM
بالتوفيق يا ريس في أولى مشاكاتك ..،

delpiero
23-12-2010, 04:25 PM
نموذج جميل و متفق معاك فى الهبوط
و نورت المنتدى يا غالى

seragsamy
23-12-2010, 05:32 PM
بالتوفيق ياغالى فى تلك الرؤية الجميلة للسوق

المسلم أمره لله
23-12-2010, 05:47 PM
أهلا أخي الكريم
نورت المنتدى
و بداية موفقة
الى الأهداف

صقر الجزيره
23-12-2010, 05:52 PM
بالتوفيق يا ريس في أولى مشاكاتك ..،

بارك الله فيك اخى محمد

دمت بود

صقر الجزيره
23-12-2010, 06:04 PM
نموذج جميل و متفق معاك فى الهبوط
و نورت المنتدى يا غالى

النور نورك يا الحبيب
وان شاء الله الى الاهداف
شرفنى مرورك العطر
تحياااااااااااااااااااااااتى

صقر الجزيره
23-12-2010, 06:08 PM
بالتوفيق ياغالى فى تلك الرؤية الجميلة للسوق

بارك الله فيك اخى الحبيب

تحياااااااااااااااااااااااتى:1 (105):

معاذ عودات
23-12-2010, 06:11 PM
رأس وكتفين جميل جدا جدا
متابعين معك ان شاءالله
وهو الان عند خط العنق

صقر الجزيره
23-12-2010, 06:12 PM
أهلا أخي الكريم
نورت المنتدى
و بداية موفقة
الى الأهداف

النور نورك اخى الحبيب
وتشرفنا بتواجدنا بينكم
نفيد ونستفيد باذن الله تعالى
وان شاء الله تعالى نتعاون دائما على حب الخير ان تيسر لدينا الوقت

دمت كما تود
تحياااااااااااااااااااتى:1 (105):

محمد الدمنهورى
23-12-2010, 06:53 PM
انا بايع الكيبل من 1.5378
هدف 40 نقطه
استوب 30 نقطه

ايه الكلااام ياجماعه مش هيضرب استوب ولا ايه
وان شاء هيكمل هبوط وينزل يجيب الهدف

هل من مساعد

صقر الجزيره
23-12-2010, 06:59 PM
هدف 40 نقطه
استوب 30 نقطه

هل من مساعد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حيا الله الاخ محمد
بالنسبه للكيبل احنا محللينه مدى متوسط يعنى قد يستغرق ايام واسابيع
وبالنسبه لدخولك فاظن انه تم تفعيل الوقف يا عزيزى
ان شاء الله تتعوض المهم التزم باوقات الدخول بعد الكسر واعادة الاختبار
تحيااااااااااااااااااااتى

محمد الدمنهورى
23-12-2010, 07:02 PM
يعنى ايه تم تفعيل الوقف

ممكن توضح اكتر ياالغالى

انا لسه مبتدأ

صقر الجزيره
23-12-2010, 10:13 PM
هدف 40 نقطه
استوب 30 نقطه

هل من مساعد

يعنى ايه تم تفعيل الوقف

ممكن توضح اكتر ياالغالى

انا لسه مبتدأ

حياك الله اخى الكريم
بالنسبه لتفعيل الوقف اى ان العمليه ضربت اللستوب
بنائا على انك ذكرت انك بايع من 1.5378 والسعر صعد الى تقريبا 1.5429 تقريبا يعنى ضرب اللستوب لوس
ارجو اكون قد وفقت فى الاجابه
ومنتظر اى سؤال او استفسار
تحياااااااااااااااااتى

r7aal
24-12-2010, 02:49 AM
يا ريت توضح النمووووووووذج يا باشا بتشاراتات توضيحيية بعد ازنك

بارك الله فيك

nasef
24-12-2010, 10:45 AM
ايه راى حضرتك شراء الى 1.5654 اولا ثم البيع بعد ذلك

مدير الموقع
24-12-2010, 04:52 PM
اهلا يا صقر الجزيرة
ما شاء الله اول تواجد و اول موضوع به صفقة دسمة,
للاسف لم استطع ان اتبين الشارت لصغره و ياريت لو ترفعه لنا فى مركز رفع الملفات بدلا من ارفاقها كملف, وان كنت بالفعل قد شاهدت الشارت من خلال التكبير الاقصى له و اسمح لى ان اختلف معك جملة و تفصيلا و ليس فى الهدف و لكن فى النموذج,
اتفق معك مبدئيا فى ان الرأس و الكتفين نموذج انعكاسى (غالبا) و هو ما يدفعنا ان نفكر فى البيع اكثر منه للشراء و هو نفس تفكيرى ايضا و لكن ارى ان خط العنق غير مثالى حيث انك اعتمد على مجموعة قيعان هابطة متتالية لتكوين خط العنق و هو ما يعطى النموذج ضعفا اكثر ما يعطيه قوة و كان الافضل هو الاعتماد على خط عنق صاعد و فى انتظار كسره للدخول بعد الكسر لانه بالوضع الحالى سنستمر طويلا للتأكيد من كسر خط العنق,
مع احترامى ايضا لرسمك و لكن ارى ان الاكتاف ليست فى نفس المستوى السعرى و هو ما يعطى النموذج ايضا ضعفا اكثر مما يعطيه قوة.

طيب اسمح لى اشاركك بنموذج رأس و كتفين صحيح (من وجهة نظرى) و خط عنق قوى و كسر بالفعل للنموذج,
لاحظ فى الشارت الموضح ان الكتفين فى نفس المستوى تقريبا و هو ما يعطى النموذج قوة لنموذجيته و لاحظ ايضا تكون خط الدعم (العنق) فى اتجاه صاعد و مع كسر الزوج للرأس و الكتفين و موفنج 200 الدايلى الرهيب و المتواجد فى نفس المكان اصبح عليه ان يقوم باعادة اختبار ناجح للهيد ان شولدرز قبل ان يبدأ رحلته الهبوطية بقوة و ليكون هدفه النموذجى هو 900 بيب,
اذن نحن متفقين على البيع
متفقين اهداف بعيدة نسبيا
متفقين على الهيد ان شولدرز كمان و لكن مختلفين فى تكون النماذج
و الاختلاف فى الرأى دائما لا يفسد للود قضية
تحياتى يا صقر :)

r7aal
24-12-2010, 06:07 PM
متفق معاك جدااااااااااااا يا صقر

صقر الجزيره
24-12-2010, 06:37 PM
اهلا يا صقر الجزيرة
للاسف لم استطع ان اتبين الشارت لصغره و ياريت لو ترفعه لنا فى مركز رفع الملفات بدلا من ارفاقها كملف, وان كنت بالفعل قد شاهدت الشارت من خلال التكبير الاقصى له و اسمح لى ان اختلف معك جملة و تفصيلا و ليس فى الهدف و لكن فى النموذج,
اتفق معك مبدئيا فى ان الرأس و الكتفين نموذج انعكاسى (غالبا) و هو ما يدفعنا ان نفكر فى البيع اكثر منه للشراء و هو نفس تفكيرى ايضا و لكن ارى ان خط العنق غير مثالى حيث انك اعتمد على مجموعة قيعان هابطة متتالية لتكوين خط العنق و هو ما يعطى النموذج ضعفا اكثر ما يعطيه قوة و كان الافضل هو الاعتماد على خط عنق صاعد و فى انتظار كسره للدخول بعد الكسر لانه بالوضع الحالى سنستمر طويلا للتأكيد من كسر خط العنق,
مع احترامى ايضا لرسمك و لكن ارى ان الاكتاف ليست فى نفس المستوى السعرى و هو ما يعطى النموذج ايضا ضعفا اكثر مما يعطيه قوة.

طيب اسمح لى اشاركك بنموذج رأس و كتفين صحيح (من وجهة نظرى) و خط عنق قوى و كسر بالفعل للنموذج,
لاحظ فى الشارت الموضح ان الكتفين فى نفس المستوى تقريبا و هو ما يعطى النموذج قوة لنموذجيته و لاحظ ايضا تكون خط الدعم (العنق) فى اتجاه صاعد و مع كسر الزوج للرأس و الكتفين و موفنج 200 الدايلى الرهيب و المتواجد فى نفس المكان اصبح عليه ان يقوم باعادة اختبار ناجح للهيد ان شولدرز قبل ان يبدأ رحلته الهبوطية بقوة و ليكون هدفه النموذجى هو 900 بيب,
اذن نحن متفقين على البيع
متفقين اهداف بعيدة نسبيا
تحياتى يا صقر

اهلا بيك يا دكتور وسعدت جدا برؤيتك ومشاركتك الثاقبه
وعجبنى اسلوبك جدا فى العمل ولكن لى تعليق بسيط
اولا ليس من الضرورى ان تاتى النماذج بالضبط مثاليه كما نراها فى الكتب
والا انتظرنا شهورا وسنين لو بنشتغل على اليومى علشان نجد نموزج مثالى 100%
وانا معك فى ان النموذج لما يكون الكتفين فى مستوى واحد او قريب من الاخر بيكون النموذج اقوى
لكن مش بالضرورى اننا نجد النموذج دائما فى هيئته المثاليه
لازم يكون فيه مرونه فى التعامل مع النماذج واستنباطها باى شكل من الاشكال المهم فى النهايه يكون النموزج يؤدى الغرض منه
واشكر مداخلتك الكريمه
كما يسعدنى سماع ارائك الثاقبه على الرحب والسعه
تقبل ودى:1 (87):

صقر الجزيره
24-12-2010, 06:41 PM
متفق معاك جدااااااااااااا يا صقر

بالتوفيق يا صديقى
والى مزيد من التقدم والنجاح
تشرفنا بمرورك الكريم
:1 (105):تحيااااااااااااااااااااااااااتى:1 (105):

nasef
24-12-2010, 06:47 PM
مفيش رد ليه ياجماعة على الدايلى قناة يحترمها السعر تمتد من 1.5354 الى 1.5674 ولا انا كلامى غلط انا مش عارف ارفع الصورة لانى لسة مبتدا

مدير الموقع
24-12-2010, 06:59 PM
اهلا بيك يا دكتور وسعدت جدا برؤيتك ومشاركتك الثاقبه
وعجبنى اسلوبك جدا فى العمل ولكن لى تعليق بسيط
اولا ليس من الضرورى ان تاتى النماذج بالضبط مثاليه كما نراها فى الكتب
والا انتظرنا شهورا وسنين لو بنشتغل على اليومى علشان نجد نموزج مثالى 100%
وانا معك فى ان النموذج لما يكون الكتفين فى مستوى واحد او قريب من الاخر بيكون النموذج اقوى
لكن مش بالضرورى اننا نجد النموذج دائما فى هيئته المثاليه
لازم يكون فيه مرونه فى التعامل مع النماذج واستنباطها باى شكل من الاشكال المهم فى النهايه يكون النموزج يؤدى الغرض منه
واشكر مداخلتك الكريمه
كما يسعدنى سماع ارائك الثاقبه على الرحب والسعه
تقبل ودى:1 (87):

شكرا يا صقرنا الطائر,
اتفق معك انه لا يمكننا ابدا ان نبحث عن نماذج صحيحة 100% لانه امر نادر الحدوث و لكن دائما نبحث عن الافضل على الاقل لنعرف اين نضع ستوباتنا,
مثلا النموذج الذى ارفقته هو نموذج ليس مثاليا 100% نظرا لان الارتكاز الاول من خط العنق مأخوذ من اتجاه بعد قاع و ليس من قاع واضح.
ايضا نموذج الرأس و الكتفين هو نموذج انعكاسى (غالبا) كما ذكرت و بالنموذج المرسوم فانت رسمت رأس و كتفين فى اتجاه هابط لذا فنحن فى (الغالب) نتوقع الانعكاس نحو الاتجاه الصاعد مجددا و هو ما يبعد عن تحليلنا فى ترند عام هابط.,
شكرا لكلامك الرقيق و نحن هنا لنستفيد من بعضنا و انت مثلا ذكرتنى بالنموذج لاننى كنت حللته من فترة و مسحته و الان حان وقت التفكير فيه كنموذج قوى مجددا,
دمت بكل خير يا قناص.

مفيش رد ليه ياجماعة على الدايلى قناة يحترمها السعر تمتد من 1.5354 الى 1.5674 ولا انا كلامى غلط انا مش عارف ارفع الصورة لانى لسة مبتدا

الصراحة انا مش قادر اطلع قناة صاعدة و ممكن يكون فى قناة هابطة,
لو فى قناة صاعدة يبقى لازم نشترى من القيعان لو فى ترند صاعد و لكن نحن الان فى ترند هابط فنحن نفكر فى البيع اكثر سواء من كسر القناة او من ضلعها العلوى للبيع و الاستمرار مع الاتجاه.,
تريند ايز يور فريند يا صاحبى :)

لرفع الصور يرجى قراءة هذا الموضوع,

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://fx-arabia.com/vb/t555.html)

تحياتى دائما.
الله كريم,’

nasef
24-12-2010, 07:06 PM
شكرا جدا يادكتور ربنا يخليك وانا فعلا بعتز ان بداية تعلمى للتحليل الفنى من فيديوهات حضرتك وهى فعلا القناة هابطة

صقر الجزيره
24-12-2010, 08:02 PM
[QUOTE=د.أسامة عادل;94961]

شكرا يا صقرنا الطائر,
اتفق معك انه لا يمكننا ابدا ان نبحث عن نماذج صحيحة 100% لانه امر نادر الحدوث و لكن دائما نبحث عن الافضل على الاقل لنعرف اين نضع ستوباتنا,
مثلا النموذج الذى ارفقته هو نموذج ليس مثاليا 100% نظرا لان الارتكاز الاول من خط العنق مأخوذ من اتجاه بعد قاع و ليس من قاع واضح.
ايضا نموذج الرأس و الكتفين هو نموذج انعكاسى (غالبا) كما ذكرت و بالنموذج المرسوم فانت رسمت رأس و كتفين فى اتجاه هابط لذا فنحن فى (الغالب) نتوقع الانعكاس نحو الاتجاه الصاعد مجددا و هو ما يبعد عن تحليلنا فى ترند عام هابط.,
شكرا لكلامك الرقيق و نحن هنا لنستفيد من بعضنا و انت مثلا ذكرتنى بالنموذج لاننى كنت حللته من فترة و مسحته و الان حان وقت التفكير فيه كنموذج قوى مجددا,
دمت بكل خير يا قناص.
بالتوفيق يا دكتور
والى مزيد من التالق والنجاح
وهذا ليس بالجديد على شخصك الكريم
شرفنى مرورك العطر
تقبل ودى:1 (105):

معاذ عودات
26-12-2010, 11:33 PM
نتابع من جديد ..
من بداية الاسبوع

م.نادر فريد
27-12-2010, 05:57 AM
غريبة أنا شايف العكس مادام الأختلاف فى الرأى لايفسد للود قضية :) ...
اولا تساوى الكتفين يعنى ضعف النموذج وليس قوته .... قوة النموذج ومثاليته ان يكون الكتف الأيمن اكثر ارتفاعا من الأيسر وكلما كان اكبر منه واصغر من الرأس يكون النموذج مثالى اكثر ....
فى حين ضعف الراس يظهر بقوة فى نموذج د.أسامة فالرأس لا يجب ان تتكون من قمتين والا يلغى النموذج ويسمى اى اسم أخر .... جميع النماذج لها تفسيرات نفسية ووجود رأسين يلغى تفسير النموذج وكونه انعكاسى ...
كما انه نموذج صقر الجزيرة الكتف الأيمن أعلى بالفعل .... فالمسافة تقاس من القاعدة فى اتجاه عمودى عليها وليس رأسيا ولو طبقنا هذة القاعدة لوجدنا النموذج مثالى و الهدف تقريبا 750 بيب وطبعا ممكن ميحصلش الهدف بالكامل .... ومن مشاكل النموذج الحالى كما قال د.أسامة التأخر فى التأكد من الكسر ولكن ما يخدمه انه سيكون فى اتجاه التداول الحالى .... وان كنت اعتقد ان النموذج سيفشل . الكمبيوتر هنج سأضيف الشارت بعد الريستارت .

م.نادر فريد
27-12-2010, 02:18 PM

أعتقادى فى فشل النموذج سببه قلة أحجام التداول فى الأيام الحالية فكسر العنق لن يكون حقيقيا أن كسر ... فى اعتقادى .

خالوود
27-12-2010, 02:40 PM

أعتقادى فى فشل النموذج سببه قلة أحجام التداول فى الأيام الحالية فكسر العنق لن يكون حقيقيا أن كسر ... فى اعتقادى .

اسباب تريثي وشكي من هدا النمودج:
1: دايفرجنس على سي سي اي 50.
2: خط ديمرك الاسفل اقوى من الاعلى لارتكازه على قاعين قويين.
3: وجود مقاومات شهرية في طريقه.
انا ارى تدبدبات كثيرة في المستقبل.:1 (95):
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1272_01293449985.gif (http://fx-arabia.com/vb)

greenius
27-12-2010, 09:27 PM
اهلا يا صقر الجزيرة

اذن نحن متفقين على البيع
متفقين اهداف بعيدة نسبيا
تحياتى يا صقر :)

نعم النموزج ضعيف

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/964_11293474422.png (http://fx-arabia.com/vb)