المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ضاعت 2000 دولار فى 7 أيام..على يد سمير صيام.احذروا

أحمد 2000
17-01-2016, 06:27 AM
السلام عليكم

الموضوع تحذير للأخوة المتاجرين مهما كان اسم مدير المحفظة كبير و له تاريخ فى المنتديات..احذروا

كل كلامى بالأدلة و بردود مدير المحفظة سمير صيام من ايميله و حسابى تفاصيله لمن يريد رؤية المأساة:
wwm
login : 41052
investor pass : a123456

التفاصيل:
تم تسليم الحساب له و به 3165 دولار..يوم 10/11/2015
يوم 8/1/2016 نهاية الحساب..قمت بالغاء الادارة و أغلقت كل الصفقات المفتوحة و التى بلغت

المجنون: 161 صفقة شراء و 81 صفقة بيع!!!!!!!!
الكيبل: 35 صفقة شراء و 19 صفقة بيع......أجمالى صفقات مفتوحة:::
296 صفقة !!!!!
296 صفقة !!!!!
296 صفقة !!!!!

ملحوظة: بعد اغلاقى الصفقات بساعات قليلة..الحساب نظريا ضرب مارجــــــن

الراجل ده ضيعلي 16 الف جنيه (الفين دولار) في 7 ايام
كل كلامي بالادلة من ردوده بايميله

الحكاية باختصار اني من شهرين لقيت عضو كبير فى منتديات الفوركس عامل منتدى بيقول انه بقى مدير محفظة لادارة

الاموال وكاتب في المنتدى انه مدير المحفظة ومن مميزات المحفظة ربح يصل الى 10% شهري و نسبة مخاطرة لاتتعدى 25% من الحساب..ليطمئن الناس على فلوسهم كاتب في حال بلوغ خسارة الحساب 25% يتم التوقف تلقائيا اتاري ده مش

اطمئنان لكن ده عشان يوقع الفريسة في المصيدة
كل كلامي بالادلة بردوده من ايميله

ولانه المفروض ثقة قولت اشغل فلوسي معاه يبدو عليه امين وكويس وله تاريخ في المجال ده سلمته حسابى امانة عنده 3165 دولار تقريبا وكان شغال على الكيبل فقط بهدوء و أمان لأن الحساب صغير كما أخبرنى..حتى يوم 28/12/2015

قام بادخال المجنون بجانب الكيبل و فى خلال أسبوع الحساب طاااااار

يوم الخميس 7/1/2016 قمت بالدخول لحسابى للاطمئنان عليه و وجدت الخسارة 1750 دولار..اتصلت به و انا مصدوم و وجدته منتهى البرود و لا علم له بالحاصل فى الحساب!!!

قولتله ما الحل؟ما العمل؟ الحساب ضاع قال لى ما يهمك بكرة الجمعة السوق يعدل! جاء يوم الجمعة و طول اليوم موبايله

مقفول مغلق مغلق مغلق منتهى البرود و الاستهتار بأموال الناس..قمت بالتواصل مع الشركة و ألغيت التفويض و أغلقت

جميع الصفقات 296 صفقة!! و بعدها بساعات قليلة السعر نزل اكثر و الخسارة كانت ستبلغ 3700 دولار! يعنى كول مارجن
بعد ما فوقت من الصدمة أرسلت له الايميل الاتى: انت مش قولت هتقفل تلقائي عند 25% من الحساب ومكتوب كده في المنتدى؟؟و فى شروط المحفظة؟
رد على :
بالنسبة للاتفاق على الخسارة 25% نعم تم ذلك لكن ليس انا المنوط بيه فعل ذلك لكن هو انت بمعنى انك عندما تجد الخسارة وصلت 25% تطلب وقف الادارة او تقوم بتغيير كلمة السر كما فعلت
أى ان هذا المستهتر باموال الناس يريدنى ان اتابع حسابى 24 ساعة! و ما وظيفته كمدير حسابات؟؟؟؟

رديت عليه : الاتفاق واضح أن الحساب سيتوقف تلقائيا تلقائيا عند خسارة 25%

رد على:
عند اتصالك بي كنت غير متابع للحساب اصلا انا فتحت عشان اشوف لما كلمتني

ما رأيكم فى هذا الاستهتار!! الرجل لا يتابع الحسابات أصلا!! يعنى رفع الحساب على السيرفر و قام بتشغيل الاكسبيرت و كفى! لا يهمه ما يحصل فى الحسابات! تكسب..تتدمر..لا يهم ..المهم عمولته مضمونة و لنذهب نحن الى ال.....!!

ثم طبعا حاول التنصل من شرط ال25% و قال لى أنه ترك المنتدى من

شهر و هو غير مسؤل عنه و رديت عليه أننى مشترك معك من شهرين! فحاول التنصل

مرة أخرى و اخترع حجة جديدة أن الشركة هى المسؤلة عن وقف الحساب عند خسارة 25%...أي انه

سيقوم بادارة الحساب الى حين وصوله الى الكول المارجن..و اما أن أقوم انا بايقافه او تقوم الشركة بايقافه على حد زعمه!

قمت بمخاطبة الشركة و قالو لى بعدم وجود هذه الخاصية اصلا فى الميتاتريدر و ان هذه وظيفة مدير الحساب!
و طبعا اختفى و لم يرد على باقى ايميلاتى!!!!!

معلش طولت عليكم لكن واجب على تحذير اخوانى حتى لا يقعوا فريسة لهذه النوعية من المتاجرين بأموال الناس مستغلا تاريخه الطويل فى الفوركس ...
ان شاء الله لن أتركه و جارى اتخاذ الاجرائات القانونية فى مباحث الأموال العامة و باذن الله حقى سيرجع

كےـريّےـمِےـ
17-01-2016, 09:38 AM
اخي اريبيا تحذر دائما من ادراة الحسابات
تحذير من إدارة الحسابات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=44228)

amrgamal
17-01-2016, 11:23 AM
لا حول ولا قوة الا بالله

يا ريت تذكر اسم المنتدي او الموقع عشان الناس تاخد بالها

أحمد 2000
17-01-2016, 11:31 AM
لا اله الا الله.....الرجل مازال يبحث عن ضحايا جدد !!!!!!!!!

هل مات الضمير الى هذا الحد؟؟؟

المشكلة تاريخه الكبييييير فى المنتديات و الرجل يدعى الصلاح و مساعدة المتاجرين حتى يكتسب سمعة جيدة

هناك أعضاء كبار مثل وضاح عطار و وليد الحلو مثلا اذا وجدت عضو كبير مثلهم يعلن أنه يدير الحسابات بأمان و ربح معقول 10% شهريا مع ايقاف الحساب عند خسارة 25% من الطبيعي أننى سأثق فى تاريخه و سمعته الحسنة! حسبي الله و نعم الوكيل

أرجو من الاخوة الحذر من أمثاله فالرجل حتى الان مازال يبحث عن ضحايا جدد !!!! جبروت و ظلم لا حدود له

أبو أنس
17-01-2016, 11:56 AM
الله يعوض عليك أخي..
مع إني ضد إدارة المحافظ لكن يجب عليك المطالبة وعدم السكوت عن حقك لكيلا يقع أحد آخر في مصيدته

BASSEM HASSANI
17-01-2016, 02:28 PM
أنا ضدد إدارة الحسابات بأى حال من الاحوال وحتى لو كان الشخص الى بيدير حسابك موثوق منه لأنك إزاى عايز تحقق ربح من السوق الكبيرة دى وأنت حتى مش عارف تفتح الحساب الخاص بيك علشان تديره بنفسك ,,, وطبعا اغلب مديرى الحسابات بيكون هدفهم المغامرة بأموال الناس من غير ما يعملوا حساب لأى حد والمنتدى كان بيحذر من التعامل مع مديرى حسابات غير موثوق فيهم ,,, والصراحة دى غلطتك من الأول انك وثقت فى حد بالشكل دا ,,, وكمان إنت غامرت بمبلغ كبير 2000 دولار مع شخص لم تتعامل معه مره مسبقا ,, وربنا يعوضك خير .

Benisafcom
17-01-2016, 03:43 PM
ربي يعوضك اخحي الكريم
سيكون درس لن تنساه و تبقى تجربة لنتتكرر

انا اندهش من كلام مديري الحسابات لما يقولك 10 بالمة او تدبيل شهري كانه يعرف المستقبل
ولو تكلمه عن اسماء و مسميات لا يستعملها الاالمحترفين لا يعرفها
انا انصح بالتعلم و التداول بنفسك

Samer Alajlani
17-01-2016, 10:17 PM
ربنا يعوضك .. الحذر واجب

ilyes
18-01-2016, 12:04 AM
الاستثمار في نظام البام افضل

jamalscalper
18-01-2016, 02:41 AM
من ايم تقريبا اكتر من 10 اشخص وقعو في فخ بصاب فيسبوكه ابو معتز عمل قروب فين وادعى الخبره حتى وقفعو في شركه عمل حساب مجمع مرجنو في اقل من اسبوع يعني يقامر بمالهم ادا ربح ياخد ال 20% وادا خساره يختفي ويضهر باسم تاني اكتر من 1900 دولار لعب فيها بكته العقد وتبريدات متواصله بينها مسافات عشوايه وكلما تحرك السعر معه 5 نقاط يفتح تبريد وكانه من المبتدئين الدين يضنون ان الحض الى جانبهم وان السعر سستمر في ربحهم حتى الهدف ويتوقف!!!

ايمون
18-01-2016, 02:54 AM
من ايم تقريبا اكتر من 10 اشخص وقعو في فخ بصاب فيسبوكه ابو معتز عمل قروب فين وادعى الخبره حتى وقفعو في شركه عمل حساب مجمع مرجنو في اقل من اسبوع يعني يقامر بمالهم ادا ربح ياخد ال 20% وادا خساره يختفي ويضهر باسم تاني اكتر من 1900 دولار لعب فيها بكته العقد وتبريدات متواصله بينها مسافات عشوايه وكلما تحرك السعر معه 5 نقاط يفتح تبريد وكانه من المبتدئين الدين يضنون ان الحض الى جانبهم وان السعر سستمر في ربحهم حتى الهدف ويتوقف!!!

تقصد ده ؟؟
????????

م.محمد عبد القوى
18-01-2016, 12:22 PM
تقصد ده ؟؟
????????

نرجوا عدم وضع اى روابط لصفحات خارجية
تحياتى..

محمد عواد
25-01-2016, 08:49 AM
السلام عليكم

اخي بالنسبة لسمير بصراحة هذا الشخص من الناس الخبرة بالسوق ومحلل بارع
اما موضوع انه يدخل اكثر من 200صفقة باسبوع فهذا معناه انه شخص فاشل وبستفيد من العمولة والتسويق فقط وباللهجة الاردنية من الاخر خز نشيط لشركات الوساطة لو كان محترف وناجح كان اشتغل وغامر بفلوسه

وهذا درس ياعرب يا مثقفين
مو كل واحد احترف التحليل اصبح ناجح
في فرق كبير بين محلل ومضارب وتاجر ناجح ويالنسبة لبعض المنتديات العربية الكبيرة والمعروفة بتمنى تراجع اوراقها وتتقي الله باموال الناس حتى ما افرد الكروت والعب على المكشوف

مع تحيات عاشق كسر الروس محمد العورتاني...