المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أسباب ارتفاع الدولار

Wigan
08-03-2011, 03:44 PM
السلام عليكم

اوجز لحضراتكم اسباب ارتفاع الدولار بامر الله

- تصريحات كتير بخصوص البترول وان المشكلة ليست بالكبيرة واوبك ليست ف حاجة لزيادة الانتاج

ارتفاع عائد السندات اليونانية بسبب عمليات "تخلص" من السندات اليونانية ((ضغط سلبى جدا على اليورو))

رجوع مشاكل دول الازمة للمرة الالف واليونان ف الصورة بعد التخفيض الائتمانى ليها امس "توقعت اليورو اليوم 3900 بعد الخبر"

اختراق الدولار لمستويات مقاومة على الاندكس "حاليا عند مقاومة قوية" بجانب حركة تصحيحية للدولار بعد انخفاض شديد لمدة اسبوعين متتاليين

ارتفاع الدولار امام الفرنك والين يعتبر دافع قوى للدولار امام بقية العملات

Wigan
08-03-2011, 03:52 PM
بجانب ما سبق تصريحات nowotny عضو المركزى الاوربى ان ارتفاع التضخم جارى احتوائه زاد من الضغط السلبى على اليورو

واضح ان فى خلاف بكواليس المركزى الاوربى / مجموعة بتصرح ان الفائدة اقتربت جدا من الرفع ومجموعة بتقول مش هنعلن ولا هنسبق الاحداث !!

وباذن الله جارى اضافة كل جديد

anteater
08-03-2011, 03:54 PM
بارك الله فيك شكرا لك يا لاحبيب على التوضيح

لكن حبدا لو تعطينا من جبت هده الاخبار لاني صراحة لا اعرف الكثير من مواقع التي تعطي الاخبار و لا تقول لي الفاكتوري لأنه ضعيف

على حسب فهمي ان الاخبار دي غير مجدية مادام الزوج نزل لي نزل و صعد لي صعد
كان لازم قبل ما ينزل او قبل ما يصعد نكون على علم بالاخبار ونحتاط منها :1 (103):على الاقل كي لا ينفجر الشارت ههه
لأن هدا النزول سبب لي مشكل :1 (67)::1 (67):

أخي ويجان لا تزعل من كلامي هدا فانا فقط اريد ان ادردش :D

وشكرا مرة ثانية على التوضيح بارك الله فيك:1 (105):

m.youssif
08-03-2011, 03:57 PM
اعتقد الارتفاع مؤقت مجرد تصحيح

Wigan
08-03-2011, 04:04 PM
اهلا بيك يا غالى انته على راسى من فوق

معظم الاخبار من مقالات المواقع الاجنبية زى وول ستريت ورويترز واف اكس ستريت ودايلى اف اكس بجانب اخبار الميتا وهى الاهم

تقدر تستفيد جدا من خلال استخلاص النقط الهامة اللى هتديك مفتاح للاتجاه دا لو ليك معرفة بالاقتصاد
يعنى مثلا خبر زى / ارتفاع عائد السندات اليونانية=بيع سندات اليونان والتخلص منها + تصريحات المركزى ان التضخم جارى احتوائه = ضغد سلبى على اليورو

الاخبار دى بحاول على اد مقدر اجبها هنا بشكل لحظى عشان النس تستفاد منها بجانب انى بشرح الاخبا ر عشان بعد كده تقدر حضرتك تستفاد
المهم انك تبئه عارف ايه اللى بيتئال وتاثيره ايه

][A.FaYeZ][
08-03-2011, 04:05 PM
ضيف يا مصطفى على كل دا
ان انا بايع يورو
ودا بيزود ضغط على اليورو عشان ينخفض
ماهو السيوله ليها عامل قوي دلوقتى فى الفوركس هههههههههههههههه

تسلم ايدك ياغالي
بس عايزينك بعد كدا تنزلنا بدري شويه
عشان تطمنا على الاقل

Wigan
08-03-2011, 06:33 PM