المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مواعيد افتتاح واغلاق البورصات العالمية

santiagoo
12-06-2010, 10:16 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا جايبلكم النهارده مواعيد افتتاح البورصات العالمية التي يجهلها كثير من المضاربين في سوق العملات مع انها غاية في الاهمية واتمنى ان تستفيدو منه

Samy
12-06-2010, 11:35 PM
رائع زيزو
يجب معرفة و تحديد مواعيد عمل كل سوق

نظرا لإختلاف طبيعة حركة الاسعار فى كل سوق عن الاخر

drshemo
13-06-2010, 01:00 AM
الجدول ده جميل لازم كلنا نعرفو عشان نعرف امتى البورصات كلها بتبقى فاتحه
وده اكتر وقت ممكن تكسب فيه واكتر وقت فيه مخاطره
اهم حاجه الواحد يعرف هو عايز ايه ويبص للخساره الاول قبل المكسب

م.نادر فريد
15-06-2010, 12:14 AM
فعلا مواعيد هامة للغاية شكرا يا زيزو

Alexander
15-06-2010, 03:28 PM
شكرا يا زيزو بس عندي سؤال صغير هي المواعيد دي حسب التوقيت الصيفي ولا الشتوي

rWESh
15-06-2010, 05:10 PM
جدول مفيد و كويس والله ربنا معاك

santiagoo
15-06-2010, 05:46 PM
شكرا يا زيزو بس عندي سؤال صغير هي المواعيد دي حسب التوقيت الصيفي ولا الشتوي
فى الوقت الحالى فروق التوقيت ثابته لاننا و امريكا نعمل بالتوقيت الصيفى يعنى هو الجدول ثابت فى التوقيت الصيفى او الشتوى

saky
16-06-2010, 02:31 PM
جميل جدا جدا

بس انا ليا استفسار

هي البورصات دي تعمل في تداول العملات فقط

وايه تأثير كل منهم علي عمله بلدها وعلي العملات الاخري من خلال التداول

وهتفرق معانا ايه معرفه هذه التوقيتات

محمد نوارج
16-06-2010, 02:48 PM
جميل جدا جدا

بس انا ليا استفسار

بالطبع هذه البورصات لا تعمل في تداول العملات فقط ..

تأثير كل بورصة على عملة بلدها من خلال السيولة .. وزيادة سيولة العملة في السوق

هتفرق معانا معرفة التوقيتات في معرفة أوقات إنخفاض أو زيادة السيولة ومع زيادة السيولة يزيد سرعة تحرك السوق والعكس صحيح ..،

زمومز
19-06-2010, 11:37 PM
انا مش فاهم حاجه .. ممكن مزيد من التوضيح .. و شكرا

zizolove
20-06-2010, 03:48 AM
مشكور الف شكر

saky
27-06-2010, 01:28 AM
جميل جدا جدا

بس انا ليا استفسار

بالطبع هذه البورصات لا تعمل في تداول العملات فقط ..

تأثير كل بورصة على عملة بلدها من خلال السيولة .. وزيادة سيولة العملة في السوق

هتفرق معانا معرفة التوقيتات في معرفة أوقات إنخفاض أو زيادة السيولة ومع زيادة السيولة يزيد سرعة تحرك السوق والعكس صحيح ..،

جميل جدا جدا بس بصراحه انا محتاج تفسير دقيق ان لم يسبب لك ضيق لاني مش فاهم بصراحه

انا هسأل تاني

1-هي البورصات دي تعمل في تداول العملات فقط

2-وايه تأثير كل منهم علي عمله بلدها وعلي العملات الاخري من خلال التداول

3-وهتفرق معانا ايه معرفه هذه التوقيتات

4-وايه اهميه بورصه عن الاخري

5-5-5-5-الاهم عندي هل هذه البورصات تختلف عن ناسداك وداوجونز وهكذا

6--6---6---ويا تري ايه هي الاستراتيجيه او النظام المتبع للاستفاده من هذه البورصات واذاي اتابع اخباراها يعني فين ؟

صدقني اجاباتك هتفرق معايا كثيرا جدا جدا جدا جدا جدا جدا

واتمني ان تجيب علي ال 6 اسئله

wambasic
27-06-2010, 10:59 AM
شكرا بس عندى سؤال يعنى مثلا لو انا بتاجر باليورو دولار افضل انى اتاجر فى وقت بورصه نيوورك ؟؟؟؟
وليد

مدير الموقع
27-06-2010, 11:57 AM
جميل جدا جدا بس بصراحه انا محتاج تفسير دقيق ان لم يسبب لك ضيق لاني مش فاهم بصراحه

انا هسأل تاني

هذه البورصات تعمل فى تداول العملات و الاسهم معا و تتاثر بها الاثنين و لكن فى العملات يكون التأثير و الحركة اكبر على العملة التى بورصتها تعمل فى الوقت الحالى..

تأثير الاسهم و العملات عكسى لكل منهم و التأثير يكون فى سرعة الحركة و كمية السيولة الموجودة على الزوج الذى به عملة بورصتها تعمل فى الوقت الحالى يعنى مثلا تجد قوة و حركة على ازواج الين فى فترة طوكيو و ذلك للمضاربة عليه من اهل بلده و هكذا..,
العملات الاساسية قد تختلف قليلا حيث ان المضاربة عليهم تكون فى كل اوقات التداول و تعكس سرعة و قوة حركتهم بوقت البورصة فمثلا بورصة سيدنى او طوكيو تختلف قوة السيولة فيها عن بورصة لندن او نيويورك او فترة التلاحم بين الاثنين حيث يكون السوق ساخنا

تفرق فى تمركز السيولة و قوتها فسيولة سيدنى اقل منها فى طوكيو اقل منها فى لندن اقل منها فى نيويورك
و تبقى فترة التلاحم بين لندن و نيويورك هى الفترة الاقوة من الساعة الثالثة و حتى السادسة عصرا و الفارق هنا فى سرعة الحركة و الذيول الطويلة و هو ما يجعلك تأخذ حذرك على ستوباتك و تاتى اهدافك اسرع منها فى طوكيو..

لا افهم معنى اهمية بورصة عن الاخرى و لكن اتمنى ان تكون اجاباتى السابقة فى حل للسؤال.

البورصة تتعامل مع الاثنين الاسهم و السندات و العملات و السى اف دى و ناسداك و داوجونز هى مؤشرات لقياس اداء البورصات و هو يخص سوق الاسهم اكثر منه فى البورصة مثله مثل مؤشر النيكاى و الخاص بالسوق اليابانى و لا نعتبر اختلاف و لكنها شبكة واحدة و خيوطها متشعبة حول الجميع.,
ساقوم بشرح هذا فى قسم التعليم بالفيديو عندما يحين الكورس الخاص به ان شاء الله..,

6--6---6---ويا تري ايه هي الاستراتيجيه او النظام المتبع للاستفاده من هذه البورصات واذاي اتابع اخباراها يعني فين ؟

هناك الف استراتيجية و الف نظام متبع و كلهم فيهم نسب نجاح و فشل و عليك انت ان تختار الى ما تستطيع التعامل معها بشكل جيد كى تستطيع الاستفادة من السوق فمثلا سوق اسيا و و سيدنى متذبذب الى حد كبير لضعف السيولة عنها فى نيويورك مثلا و لذا فاستراتيجيات الذبذبة تنفع هنا على عكس سوق نيويورك او لندن الذى تنفع مع استراتيجيات الاتجاه اكثر منها الذبذبة..
و تتابع اخبارها عن طريق موقع فوركس فاكتورى الذى نقوم حاليا بربط مفكرته الى مفكرة الاخبار الخاصة بنا ليتم التحديث اوتوماتيكيا لدينا هنا و سيتم هذا فى وقت قصير جدا ان شاء الله.,

اتمنى ان الاجابات تكون شافية و انا تحت امرك فى اى استفسار اخر فى اى وقت..,
الله كريم.,

مدير الموقع
27-06-2010, 12:00 PM
شكرا بس عندى سؤال يعنى مثلا لو انا بتاجر باليورو دولار افضل انى اتاجر فى وقت بورصه نيوورك ؟؟؟؟
وليد

اليورو عملة اساسية يمكنك المتاجرة عليها فى اى وقت و لكن يفضل ان تتاجر عليها فى لندن و نيويورك حيث تكون سرعة الزوج اسرع فى الحركة بسبب وجود سيولة ضخمة..,
الله كريم.,

Claymore
29-06-2010, 03:20 AM
شكرااا

elngar
29-06-2010, 06:20 AM
thank you

saky
30-06-2010, 02:29 AM

هذه البورصات تعمل فى تداول العملات و الاسهم معا و تتاثر بها الاثنين و لكن فى العملات يكون التأثير و الحركة اكبر على العملة التى بورصتها تعمل فى الوقت الحالى..

يعني فعلا في بورصه عملات فقط وازاي تتأثر ببورصه الاسهم وهل لها مؤشرات لقياس هبوط وصعود؟

تأثير الاسهم و العملات عكسى لكل منهم و التأثير يكون فى سرعة الحركة و كمية السيولة الموجودة على الزوج الذى به عملة بورصتها تعمل فى الوقت الحالى

ازااااااااااااااااي؟؟

تفرق فى تمركز السيولة و قوتها فسيولة سيدنى اقل منها فى طوكيو اقل منها فى لندن اقل منها فى نيويورك
و تبقى فترة التلاحم بين لندن و نيويورك هى الفترة الاقوة من الساعة الثالثة و حتى السادسة عصرا و الفارق هنا فى سرعة الحركة و الذيول الطويلة يعني ايه ؟؟و هو ما يجعلك تأخذ حذرك على ستوباتك و تاتى اهدافك اسرع منها فى طوكيو..

لا افهم معنى اهمية بورصة عن الاخرى و لكن اتمنى ان تكون اجاباتى السابقة فى حل للسؤال.

يعني ترتيب اهميه البورصات علي العملات من حيث التأثير في الاسعار اقصد الفتره اللي يتعملها حساب لما تبدا العمل فيها

البورصة تتعامل مع الاثنين الاسهم و السندات و العملات و السى اف دى و ناسداك و داوجونز هى مؤشرات لقياس اداء البورصات و هو يخص سوق الاسهم اكثر منه فى البورصة مثله مثل مؤشر النيكاى و الخاص بالسوق اليابانى و لا نعتبر اختلاف و لكنها شبكة واحدة و خيوطها متشعبة حول الجميع.,
ساقوم بشرح هذا فى قسم التعليم بالفيديو عندما يحين الكورس الخاص به ان شاء الله.., يا تري هتبدأ امتي ان شاء الله

هناك الف استراتيجية و الف نظام متبع و كلهم فيهم نسب نجاح و فشل و عليك انت ان تختار الى ما تستطيع التعامل معها بشكل جيد كى تستطيع الاستفادة من السوق فمثلا سوق اسيا و و سيدنى متذبذب الى حد كبير لضعف السيولة عنها فى نيويورك مثلا و لذا فاستراتيجيات الذبذبة تنفع هنا على عكس سوق نيويورك او لندن الذى تنفع مع استراتيجيات الاتجاه اكثر منها الذبذبة..
و تتابع اخبارها عن طريق موقع فوركس فاكتورى الذى نقوم حاليا بربط مفكرته الى مفكرة الاخبار الخاصة بنا ليتم التحديث اوتوماتيكيا لدينا هنا و سيتم هذا فى وقت قصير جدا ان شاء الله.,
طيب وازاي اقدر اتعلم الاستراتيجيات دي ومنين وابدأ باي يل ريت ترسم خطوات وتنورني انا فعلا نفسي اتعلم صح بس مش عارف وحاسس اني تايه

اتمنى ان الاجابات تكون شافية و انا تحت امرك فى اى استفسار اخر فى اى وقت..,
الله كريم.,

جزاك الله خيرا