المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شهادتي عن بوسطن ميرشنت فايننشال , تنويه وتحذير

فيليب
04-05-2011, 09:42 AM
السلام عليكم ورحمة الله

عملت كموظف بفرع شركة فوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20) اسمها بوسطن بالقاهرة لفترة وقدمت استقالتي منها لاسباب عديدة منها حقيقة الشركة وطريقة تعاملها مع موظفيها وامور اخري ليس هذا مجال كشفها ولكني رغبت بكشف بعض الحقائق حيث اني ساعدت لفترة بانتشار الشركة ثم اختلف تعامل الشركة من ناحية تنفيذ العقود وتكشفت امور كثيرة لذا اصبح هذا الموضوع واجبا ..

1 – شركة بوسطن ليست مسجلة بأية هيئة رقابية فعلية ولست بحاجة لاثبات هذا , فقط راسل اي هيئة رقابية من الهيئات التي تدعي بوسطن التسجيل بهذا واسالهم عن حقيقة التسجيل وستري الجواب .فضلا عن ان هذا الامر اصبح واضحا وعلى صدر الصفحة الرئيسية لموقعهم بعد ان اصبح لا يمكن اخفاؤه

2 – الشركة لا تقوم بتنفيذ اغلب العقود بالسوق الفعلي فهو مجرد برنامج وهمي وهنا اوضح ان بعض الوكلاء بالشركة يحصلون على نسبة من خسائر العملاء وذلك يؤكد طبيعة العمل من خلال هذه الشركة .

3 – الشركة فعليا تتبع الجزر العذراء ببريطانيا بما يعنيه هذا من عدم وجود اى ضمان على الاموال المودعة والمعروف ان تلك المنطقة مرتعا لغسيل الاموال وكثير من الانشطة الاقتصادية غير المشروعة .

رسالتي موجهة بالاساس لمن تعامل مع الشركة او عرفها من خلالي وانا ارغب فى ابراء زمتي من الشركة تماما وانوه ان التصرف الامثل ببساطة هو سحب الرصيد والانتقال الى شركة اخري قبل فوات الاوان

كما احذر الجدد من العمل بهذه الشركة وسوف لن ادخر جهدا فى ايصال هذا التحذير سواء عبر المنتديات المختلفة او عبر المراسلة البريدية المباشرة لعملاء الشركة .

بالنهاية اود التاكيد على انه لا مشكلة شخصية مع الشركة وساكون ان شاء الله جاهزا للرد على اى ادعاء من جانب الشركة سواء ضدي او محاولة اثبات عكس الحقائق التي ذكرت مسبقا

ولا تستغربوا دفاع بعض وكلاء الشركة عنها لان هناك مصلحة مادية مباشرة لهم فى ذلك

تمنياتي بالتوفيق للجميع

يقيني بالله يقيني
04-05-2011, 05:14 PM
دايما العملا بيدورا علي طرق الكسب بس و بينسي موضوع الشركة نهائيا و بيدأ يدور عن الرافعة العروض و بينسي تماما الشركة و مصداقيتها و السؤال عنها بجدية نتمني مزيد من المعلومات من الاخ فيليب حتي تتضح الحقيقة كاملة و نتمني نناقش ازاي نقدر نعرف شركة الوساطة المحترمة و نفرق بينها و بين اي شركة تانية زي بوسطن أزاي بالتوفيق للجميع

Oitbbitw
04-05-2011, 06:14 PM
طيب بالنسبة لرقم ال NFA و ارقام الهيئات الرقابية الموجودة في اسفل الموقع يا اخي الكريم ؟

فيليب
04-05-2011, 08:03 PM
دايما العملا بيدورا علي طرق الكسب بس و بينسي موضوع الشركة نهائيا و بيدأ يدور عن الرافعة العروض و بينسي تماما الشركة و مصداقيتها و السؤال عنها بجدية نتمني مزيد من المعلومات من الاخ فيليب حتي تتضح الحقيقة كاملة و نتمني نناقش ازاي نقدر نعرف شركة الوساطة المحترمة و نفرق بينها و بين اي شركة تانية زي بوسطن أزاي بالتوفيق للجميع

شكرا لمشاركتك وسوف يكون لنا باذن الله عودة لللمناقشة بما ذكرت وربما يكون لهذا موضوعا مستقلا

طيب بالنسبة لرقم ال NFA و ارقام الهيئات الرقابية الموجودة في اسفل الموقع يا اخي الكريم ؟

هذا ما هو مكتوب بموقعهم حاليا

BMF ومنتجاتها وخدماتها المقدمة على الموقع www.bmfn-arab.com (http://www.bmfn-arab.com/) ليست مسجلة ولا تخضع لإشراف أياً من الجهات التنظيمية الكندية أو الأسترالية، بما يشمل FINRA, SEC, NFA, CFTC, ASIC. إذا تلقيت أي معلومات تشير إلى أن BMF تخضع لإشراف في نطاق الولايات المتحدة أو كندا أو أستراليا يرجى الاتصال بـ compliance@bmfn.com للتوضيح.

وكما ذكرت ببساطة .. من يشكك بكلامي يمكنه مراسلتهم بمنتهي البساطة

تحياتي

Dr_aHmaaaaaD
04-05-2011, 08:27 PM
ياااه هو ممكن شركات تقول انها مسجله لدى كذا وكذا وتطلع كدابه

شكرا على التنبيه يا استاذ فليب

Oitbbitw
04-05-2011, 08:34 PM
جاري طلب بيانات و هيئات التسجيل من الشركة ان شاء الله

Oitbbitw
04-05-2011, 09:03 PM
انا دلوقتي كلمت الدعم الفني و كلمت الشركة نفسها

اولا الشركة مينفعش تكون مسجلة في NFA و السبب اكيد حضرتك عارفه بسبب الهيدج و بسبب اليفرج

و لكن الشركة الام الي مقرها امريكا موجودة فعلا و مسجلة في NFA

النقطة التانية

التسجيل في الشركة في الجزر العذراء

الشركة مش هقدر اقلك مسجلة فيه و لا لا لكن الشركة مسجلة بالفعل في هيئات بلغارية و روسية و استرالية

و نتكلم عن مصر

احنا تابعين لروسيا

اتفضل حضرتك اللينك اهو

ذ،ذ؟ذ¸رپذ¾ذ؛ ذ¾ر€ذ³ذ°ذ½ذ¸ذ·ذ°ر†ذ¸ذ¹, ذ¸ذ¼ذµرژر‰ذ¸ر… ذ»ذ¸ر†ذµذ½ذ·ذ¸رژ ذ±ذ¸ر€ذ¶ذµذ²ذ¾ذ³ذ¾ ذ؟ذ¾رپر€ذµذ´ذ½ذ¸ذ؛ذ°, رپذ¾ذ²ذµر€رˆذ°رژر‰ذµذ³ذ¾ ر‚ذ¾ذ²ذ°ر€ذ½ر‹ذµ ر„رŒرژر‡ذµر€رپذ½ر‹ذµ ذ¸ ذ¾ذ؟ر†ذ¸ذ¾ذ½ذ½ر‹ذµ رپذ´ذµذ»ذ؛ذ¸ ذ² ذ±ذ¸ر€ذ¶ذµذ²ذ¾ذ¹ ر‚ذ¾ر€ذ³ذ¾ذ²ذ»ذµ (http://www.fcsm.ru/ru/contributors/trademarket/exchangeintermediary/)

هو بالروسي لكن ممكن تترجمه من خلال جوجل و رقم الشركة هو
1220

و هو دة الي يهمنا زي ما في شركات فتحت بسبب السياسات الجديدة لل NFA في قبرص و مالطا و غيرها
فدة شئ عادي
اما عن جزر العذراء انا مش عارف بصراحة مسجلة و لا لأ لكن لو مسجلة مفيش مشكلة دة اضافة :)

و دة الهيئة الاسترالية

Australian Securities and Investments Commission - Licensing (http://www.asic.gov.au/asic/asic.nsf/byheadline/licensing)

ممكن تدخل هنا و تعمل سيرش عن الشركة برقم

14 145 724 509

لو حضرتك عندك اي سؤال او شك تاني مفيش مشكلة نفكر و نسال فيه

Samy
04-05-2011, 09:46 PM
من أول يوم للمنتدى و هو يسعى دائماً لعرض الرأى و الرأى الاخر
و تعهد بكشف اى أوجه خلل
بما يكون فى صالح العملاء فى المقام الاول
و لكن هذا الامر بكل تأكيد
لا يكون مبرر للخوض فى الحديث عن أى شركة الا من خلال كلام موثق و مدقق
و تكون العهده هنا و المسئوليه على القائل أو المتحدث عن تلك الشركه
و بالطبع للشركه حق الرد و حق الدفاع
حتى نتبين و يتبين العملاء حقيقة الامر
و كل هذا فى إطار من الشفافيه و الاخلاص و دونما تجريح
من أىٍ من الاطراف و هو ما لا نقبله

سلطان
04-05-2011, 09:54 PM
بقولك حاجه استاذ فيليب
انت كفيت ووفيت
احنا ولله الحمد قطعنا علاقتنا معها من يوم دكتورنا قطع معهم
وذلك بأسباب كثيره من يريد ان يعرف يجد الموضوع في المنتدى منتدى شركات الوساطه
بوسطن للاسف شركه مخادعه وقد بانت على حقيقتها والى كل من يدافع عنها ويعرف حقيقتها فأقول له خاف الله فسيأتي يوم لاينفع لامال ولابنيين

شكرا اخي

يقيني بالله يقيني
04-05-2011, 11:12 PM
انا دلوقتي كلمت الدعم الفني و كلمت الشركة نفسها

اولا الشركة مينفعش تكون مسجلة في NFA و السبب اكيد حضرتك عارفه بسبب الهيدج و بسبب اليفرج

و لكن الشركة الام الي مقرها امريكا موجودة فعلا و مسجلة في NFA

النقطة التانية

التسجيل في الشركة في الجزر العذراء

الشركة مش هقدر اقلك مسجلة فيه و لا لا لكن الشركة مسجلة بالفعل في هيئات بلغارية و روسية و استرالية

و نتكلم عن مصر

احنا تابعين لروسيا

اتفضل حضرتك اللينك اهو

ذ،ذ؟ذ¸رپذ¾ذ؛ ذ¾ر€ذ³ذ°ذ½ذ¸ذ·ذ°ر†ذ¸ذ¹, ذ¸ذ¼ذµرژر‰ذ¸ر… ذ»ذ¸ر†ذµذ½ذ·ذ¸رژ ذ±ذ¸ر€ذ¶ذµذ²ذ¾ذ³ذ¾ ذ؟ذ¾رپر€ذµذ´ذ½ذ¸ذ؛ذ°, رپذ¾ذ²ذµر€رˆذ°رژر‰ذµذ³ذ¾ ر‚ذ¾ذ²ذ°ر€ذ½ر‹ذµ ر„رŒرژر‡ذµر€رپذ½ر‹ذµ ذ¸ ذ¾ذ؟ر†ذ¸ذ¾ذ½ذ½ر‹ذµ رپذ´ذµذ»ذ؛ذ¸ ذ² ذ±ذ¸ر€ذ¶ذµذ²ذ¾ذ¹ ر‚ذ¾ر€ذ³ذ¾ذ²ذ»ذµ (http://www.fcsm.ru/ru/contributors/trademarket/exchangeintermediary/)

هو بالروسي لكن ممكن تترجمه من خلال جوجل و رقم الشركة هو
1220

و هو دة الي يهمنا زي ما في شركات فتحت بسبب السياسات الجديدة لل NFA في قبرص و مالطا و غيرها
فدة شئ عادي
اما عن جزر العذراء انا مش عارف بصراحة مسجلة و لا لأ لكن لو مسجلة مفيش مشكلة دة اضافة :)

و دة الهيئة الاسترالية

Australian Securities and Investments Commission - Licensing (http://www.asic.gov.au/asic/asic.nsf/byheadline/licensing)

ممكن تدخل هنا و تعمل سيرش عن الشركة برقم

14 145 724 509

لو حضرتك عندك اي سؤال او شك تاني مفيش مشكلة نفكر و نسال فيه

انا بس عايز اسال حضرتك حاجة ليه كل شوية يحطوا رقم ترخيص nfa و بعدين يرجعوا يشيلوه و الشركة دي اوف شور اصلا يعني محامي عمل ورق لانشاء شركة في جزر العذراء و اسال الشركة في الكلام دا

Oitbbitw
04-05-2011, 11:22 PM
انا بس عايز اسال حضرتك حاجة ليه كل شوية يحطوا رقم ترخيص nfa و بعدين يرجعوا يشيلوه و الشركة دي اوف شور اصلا يعني محامي عمل ورق لانشاء شركة في جزر العذراء و اسال الشركة في الكلام دا

انا قبل ما ارد عليك انا بس عايز انبه لحاجة
انا عمري ما هدافع عن حاجة ممكن تخسر الناس ولو شكيت للحظة واحدة اكيد هقول ان شاء الله
انا مش عندي استعداد اكون سبب خسارة حد

انا بس بفكر معاكم في الكلام الي اتقال بصوت عالي و لحد دلوقتي صاحب الموضوع مردش و اهلا و سهلا بيه في اي وقت

عموما بالنسبة لردك الشركة زي ما انا وضحت بالظبط ان المقر الرئيسي للشركة موجود في امريكا
و هو مسجل في NFA لكن باقي الفروع مش مسجلة في الهيئة دة و السبب انا قلته قبل كدة
و الكل عارفه ان كل الشركات دلوقتي بتفتح فروع و تاخد تصريح هيئات في اماكن تانية زي قبرص و زي مالطا و روسيا

فبالتالي انت لو جربت و سئلت الشركة هيقلك : لا يا فتدم احنا مش مسجلين في NFA

و انا جربت دة بنفسي دة بكل بساطة علي سؤال حضرتك

لو في اي مشكلة ممكن تقلي و لو في اي خطر علي اي عميل رد بس علي و انا هكلم الشركة و اشوف المشكلة في ايه

و لو فعلا في تلاعب او اي حاجة مش هتردد لحظة اني اقول

الفكرة منقلش حاجة و مفيش دليل في ايدنا

انا وضعت الدليل فوق و منتظر عكس الدليل دة و نناقشة ان شاء الله

مدير الموقع
04-05-2011, 11:40 PM
اهلا اخى فيليب..,
بداية اود ان اشكرك على تسجيلك فى المنتدى و اود ان اعرف الاعضاء هنا اننى اعرف الاخ فيليب من ايام كان هناك تعاقدا مع شركة بوسطن ميرشنت و الحمد لله اننا اول ما شعرنا بشك مع الشركة قررنا انهاء التعاقد معها فورا و الموضوع مثبت فى هذا الرابط..

اعلان:الغاء التعاقد مع شركة بوسطن ميرشنت فايننشيال (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=3099)

على اى حال هناك البعض ممن سيظن انك قلت هذا الكلام بعد ان تركت الشركة و اين كان الضمير انذاك عندما كنت تعمل معهم و ترى انهم خاطئون و شوية حرامية..
اعتقد انك لا يمكنك ان تعرف شخصا او شركة بدون التعامل معها و ان شاء الله تكون النية صافية من هذا الموضوع.

بالنسبة للاخ عمر عبد العزيز و موضوع ال NFA احنا ذكرناها فى الموضوع القديم.
الشركة لا تقدم اى من خدماتها داخل امريكا و متكوب فى موقعهم فما هو فائدة التسجيل لشركة لا تعمل بالفعل فى الولايات المتحدة و لا يوجد اى مراقبة لها..
اما التحويل لامريكا فاعمل سيرش عن ما يسمى الاوف شور بنك.

هم مش مسجلين فى اى حتة و احنا اول ناس قلنا الكلام ده و فى وجه فيليب نفسه و للامانة هو لم يرد على نافيا ما اقول انذاك (او مؤكدا) و هناك اخرين ممن يقدسون تراب هذه الشركة قاموا بالالتفاف فى الكلام و سكتنا لاننا لا نريد ان نتحدث كثيرا فى موضوع اخرق.

بالنسبة لتسجيل بلغاريا ده موقع البنك المركزى البلغارى و انت لو فاتح كشك صرافة لازم ترخص مع المركزى :) و ده غير مخول بالتحقيق فى امور التداول.
ايضا سويسرا لمكافحة غسيل الاموال و ليس لامور التداول.
و روسيا..فستك مفيش اى حاجة..ترجم انت و شوف.!

اما التلاعب ف...
انت تريدر على منصتهم و عارف :)

الى مزبلة الشركات يا بوسطن..
الان سقطت ورقة التوت..
ربى ارحمنا من هؤلاء..
الله كريم..,

يقيني بالله يقيني
05-05-2011, 12:42 AM
انا قبل ما ارد عليك انا بس عايز انبه لحاجة
انا عمري ما هدافع عن حاجة ممكن تخسر الناس ولو شكيت للحظة واحدة اكيد هقول ان شاء الله
انا مش عندي استعداد اكون سبب خسارة حد

انا بس بفكر معاكم في الكلام الي اتقال بصوت عالي و لحد دلوقتي صاحب الموضوع مردش و اهلا و سهلا بيه في اي وقت

عموما بالنسبة لردك الشركة زي ما انا وضحت بالظبط ان المقر الرئيسي للشركة موجود في امريكا
و هو مسجل في NFA لكن باقي الفروع مش مسجلة في الهيئة دة و السبب انا قلته قبل كدة
و الكل عارفه ان كل الشركات دلوقتي بتفتح فروع و تاخد تصريح هيئات في اماكن تانية زي قبرص و زي مالطا و روسيا

فبالتالي انت لو جربت و سئلت الشركة هيقلك : لا يا فتدم احنا مش مسجلين في NFA

و انا جربت دة بنفسي دة بكل بساطة علي سؤال حضرتك

لو في اي مشكلة ممكن تقلي و لو في اي خطر علي اي عميل رد بس علي و انا هكلم الشركة و اشوف المشكلة في ايه

و لو فعلا في تلاعب او اي حاجة مش هتردد لحظة اني اقول

الفكرة منقلش حاجة و مفيش دليل في ايدنا

انا وضعت الدليل فوق و منتظر عكس الدليل دة و نناقشة ان شاء الله

الرد موجود علي الموقع بتاع الشركة انهم مش مرخصيين في اي مكان و دا من موقعهم

يرجى العلم بأن الخدمات والمنتجات المشار إليها في http://www.bmfn-arab.com تقدمها شركة Boston Merchant Financial Ltd. وهي لا تقدم في كندا أو الولايات المتحدة، ولا تقدم للمقيمين في كندا أو الولايات المتحدة و/أو مواطنيها، كما هو منصوص عليه بموجب القانون الساري.

BMF ومنتجاتها وخدماتها المقدمة على الموقع http://www.bmfn-arab.com ليست مسجلة ولا تخضع لإشراف أياً من الجهات التنظيمية الكندية أو الأسترالية، بما يشمل FINRA, SEC, NFA, CFTC, ASIC. إذا تلقيت أي معلومات تشير إلى أن BMF تخضع لإشراف في نطاق الولايات المتحدة أو كندا أو أستراليا يرجى الاتصال بـ compliance@bmfn.com للتوضيح.

يعني مقلش فيه انه المقر الرئيسي في امريكا مرخص و الباقي لا هي كلها علي بعضها مش مرخصة هنا في مصر مفيش تراخيص فوركس اخرهم يبقوا مكتب تمثيل تجاري تبع هيئة الاستثمار

الشركة ترخيص انشائها من الجذر العزاء البريطانية و هي اوف شور خليهم يبعتوا ليك رقم ترخيص الان اف ايه و ادخل دور عليه و اقرا التراخيص دا لايه و شكرا

م.أحمد مقدادي
05-05-2011, 02:08 AM
اللهم احفظ اموال المسلمين
وابعدنا عن مثل هذه الشركات

Fx boy
05-05-2011, 03:16 AM
فعلا التعليم نص السكة
وبعد كدة الشركة النص التانى

فيليب
05-05-2011, 05:32 AM
اهلا اخى فيليب..,
بداية اود ان اشكرك على تسجيلك فى المنتدى و اود ان اعرف الاعضاء هنا اننى اعرف الاخ فيليب من ايام كان هناك تعاقدا مع شركة بوسطن ميرشنت و الحمد لله اننا اول ما شعرنا بشك مع الشركة قررنا انهاء التعاقد معها فورا و الموضوع مثبت فى هذا الرابط..

اعلان:الغاء التعاقد مع شركة بوسطن ميرشنت فايننشيال (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=3099)

على اى حال هناك البعض ممن سيظن انك قلت هذا الكلام بعد ان تركت الشركة و اين كان الضمير انذاك عندما كنت تعمل معهم و ترى انهم خاطئون و شوية حرامية..
اعتقد انك لا يمكنك ان تعرف شخصا او شركة بدون التعامل معها و ان شاء الله تكون النية صافية من هذا الموضوع.

بالنسبة للاخ عمر عبد العزيز و موضوع ال NFA احنا ذكرناها فى الموضوع القديم.
الشركة لا تقدم اى من خدماتها داخل امريكا و متكوب فى موقعهم فما هو فائدة التسجيل لشركة لا تعمل بالفعل فى الولايات المتحدة و لا يوجد اى مراقبة لها..
اما التحويل لامريكا فاعمل سيرش عن ما يسمى الاوف شور بنك.

هم مش مسجلين فى اى حتة و احنا اول ناس قلنا الكلام ده و فى وجه فيليب نفسه و للامانة هو لم يرد على نافيا ما اقول انذاك (او مؤكدا) و هناك اخرين ممن يقدسون تراب هذه الشركة قاموا بالالتفاف فى الكلام و سكتنا لاننا لا نريد ان نتحدث كثيرا فى موضوع اخرق.

بالنسبة لتسجيل بلغاريا ده موقع البنك المركزى البلغارى و انت لو فاتح كشك صرافة لازم ترخص مع المركزى :) و ده غير مخول بالتحقيق فى امور التداول.
ايضا سويسرا لمكافحة غسيل الاموال و ليس لامور التداول.
و روسيا..فستك مفيش اى حاجة..ترجم انت و شوف.!

اما التلاعب ف...
انت تريدر على منصتهم و عارف :)

الى مزبلة الشركات يا بوسطن..
الان سقطت ورقة التوت..
ربى ارحمنا من هؤلاء..
الله كريم..,

شكرا لك د / اسامة

الحقيقة من يقول لي لماذا لم تذكر هذا الكلام و انت بالشركة اقول له : كيف اذكره و انا اعمل بالشركة ؟

يجب ان اكون خارج الشركة اولا حتي استطيع ذكر هذا الكلام و هذا ما فعلته , والحقيقة اني مررت بصراع داخلي طويل بين الاستمرار فى العمل مع الشركة و الحفاظ على اموال العملاء قدر الامكان وبين ترك الشركة ويعلم الله حجم الخسارة المادية من هذا القرار

واضيف ايضا : اغلب موظفي الشركة يعيشون هذا الصراع وهم جميعا زملاء و اصدقاء لي ويشهد الله ان اغلبهم صافي النية وانا اتفهم استمرارهم بالعمل على الرغم من ثقتي فى خروج اناس منهم قريبا

بخصوص التراخيص : الشركة اوفشور وهي بفيرجن ايسلاند وانا لست مجرد عميل كان لديه حساب ب 100 دولار بل كنت موظفا اري حسابات جميع العملاء و ما يحدث بها وتكررت كثيرا مواقف قمت فيها بارجاع اموال لعملاء بعد ضغط شديد على الشركة

رسالتي الاخيرة لمن يدافع عن الشركة :
اذا كنت عميلا مع بوسطن و مرتاح معهم فلا مشكلة , بينما من يتستر وراء معرفات وهمية من موظفي الشركة ووكلاؤها فانه يستفزني لنشر مزيد من الوثائق التي تدين الشركة ووكلاؤها وانا اقول بوضوح اني لا ارغب بنشر وثائق تدين اشخاص محددين .. افلا تعقلون ؟

واقول للشركة و انا اعرف انهم يقرأون كل حرف يكتب هنا :
ما فعلته هو خطوة بسيطة فى طريق طويل سأسير عليه ينتهي بتاكد الجميع من وضع الشركة و حجمها والخطوات القادمة باذن الله اقوي و اشد تاثيرا فلا تنزعجوا من مجرد موضوع او اثنين بالمنتديات فالقادم اقوي

ليس لدي ما اخشاه لذلك اقول لكم : اتركوا الحقيقة تتضح للناس دون تشويش , واذا رغبتم بالرد فليكن رسميا وواضحا و باسماء اشخاص معروفين ولن اقبل من الان فصاعدا معرفات وهمية

مدير الموقع
05-05-2011, 11:46 AM
اهلا فيليب.,
شكرا على الردود.
اذا كان لديك المزيد من الوثائق يمكنك نشرها حتى تتضح الصورة امام الجميع بالادلة الواضحة.,
تحياتى يا غالى

mohamed1
05-05-2011, 01:37 PM
ربنا يخليك لينا يا دكتور لسامة

فيليب
05-05-2011, 07:02 PM
اهلا فيليب.,
شكرا على الردود.
اذا كان لديك المزيد من الوثائق يمكنك نشرها حتى تتضح الصورة امام الجميع بالادلة الواضحة.,
تحياتى يا غالى

مهلا اخي , واعد بأنني سابذل قصاري جهدي لتوضيح حقيقة الشركة و ما الكتابة بالمنتديات الى خطوة بسيطة من طريق طويل و سوف تتابع ما الذي يحدث

هدفي بالنهاية ان تصل رسالتي لكل من عرفوا الشركة من خلالي حتي ابرء ذمتي من هذه الشركة وانا اسابق الزمن لادفع من عرف الشركة من خلالي الى سحب اموالهم وايضا ان تتوقف الشركة عن الكذب وتتضح صورتها ثم من يقبل من العملاء بذلك فلا بأس

من يسال عن الاثبات ارفق صورة من موقع الشركة نفسه وموضح به انها غير مسجلة حتي ننهي هذه النقطة وسوف نتطرق الى امور اخري و مشاكل مع عملاء فى مداخلات قادمة

لك تحياتي

Digital
05-05-2011, 07:48 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,

أنا بصراحة ما كان بودي أن أعلق على الموضوع لكن قلت لربما يكون هناك توضيح بما يخفى على البعض,

في البداية دعوني أقول لكم بأني لست محسباً على أحد ولا أعمل لصالح أي شخص أو شركة ولايهمني مطلقاً شأن أي شركة كانت, ومثل ما يقولو شباب السعودية " ماعندي وماعند جدتي". :)

إذا نظرنا إلى كلام الأخ "فليب" في المشاركة الأولى فستلاحظون أنه أطلق الشهادة بالتعميم على أن شركة بوسطن هي شركة غير مرخصة وما شابه ولكن الحقيقة أن شركة بوسطن أراب www.bmfn-arab.com/ (http://www.bmfn-arab.com/) والتابعة لشركة بوسطن الأم هي الغير مرخصة وهنا إختلاف كبير,

أعطيكم مثال بسيط, وهو لو أني أفتتحت شركة بأسم أفكس دي دي وسميتها أفكس دي دي أراب لكن "وايت ليبل" بمعنى أني أتعامل مع العملاء كشركة أفكس دي دي لكن دون ترخيص وفي مقر آخر لتستفيد الشركة وأستفيد أنا في نفس الوقت, وحسب فهمي الشخصي هذا ما يحصل في بعض الشركات بل أكثرها,

شركة بوسطن هي عبارة عن آي بي "IB introducing broker" يعني أن الأسعار تأتي من خلال مزود آخر وهي الشركة الأم, يعني أن شركة بوسطن عبارة عن شركة تابعة لشركة أخرى,

الدليل على كلامي هذا موجود في سجل الهيئة الرقابية NFA وحتى FSA

لو كان غير ذلك لرفضت الرقابة الأمريكية أو الأوربية الترخيص وهذا ما لايعلمه أكثر المضاربين,

على كل حال المسألة بسيطة جداً ولاتحتاج إلى التكبير وهي واضحة وضوح الشمس,

وأعتقد أن أحد الأخوة علق على هذه النقاط بأن الشركة غير مايدعيه البعض,

نحن نعلم جيداً أن الستوبات والأهداف في وزنيتها تختلف على شركة بوسطن بحيث هناك زيادة نقطتين على صفقات البيع ولكنها مضبوطة بشكل جيد كما الشركات الأخرى في حالات الشراء,

أيضاً اللوت الواحد 1 ستاندرد يعادل 0.1 ميني لوت وهذا ما يختلف عليه الكثير لكن لافرق عندي بين هذا وذاك لأن كل متداول يستطيع أن يحسم المسألة بنفسه,

أعتذر على الإطالة ودمتم بخير,

ودي وتقديري,

مدير الموقع
06-05-2011, 12:06 PM
شكرا اخى مصطفى على التوضيح..,
اوكى بوسطن مسجلة فى NFA
طيب لماذا لا تقدم الشركة خدماتها فى امريكا كما هو مكتوب فى موقعها ؟
و ما هو فائدة ترخيص فى بلد لا تقدم فيه سلعتك هل هم ممنوعين من تقديم الخدمة هناك ام انهم لا يستطيعوا العمل هناك حيث المراقبة الصارمة على العقود..
يعنى بفكر معك كمتداول مش بعلق على الاوراق و التراخيص اللى ثبت انها غير مرخصة فى اى مكان.
تحياتى يا غالى

Digital
07-05-2011, 05:15 PM
شكرا اخى مصطفى على التوضيح..,
اوكى بوسطن مسجلة فى NFA
طيب لماذا لا تقدم الشركة خدماتها فى امريكا كما هو مكتوب فى موقعها ؟
و ما هو فائدة ترخيص فى بلد لا تقدم فيه سلعتك هل هم ممنوعين من تقديم الخدمة هناك ام انهم لا يستطيعوا العمل هناك حيث المراقبة الصارمة على العقود..
يعنى بفكر معك كمتداول مش بعلق على الاوراق و التراخيص اللى ثبت انها غير مرخصة فى اى مكان.
تحياتى يا غالى

هلا وغلا دكتور,

تصدق, الحين بس عرفت أني أكبر منك في السن... :) ده أنا صرت عجوز وراح أخرف قريباً جداً,

بالنسبة للسؤالك, كلام سليم لماذا يحدث ذلك؟

أنت تعلم الإجابة وهي أن الشركة تحاول طمئنة العملاء بأنها خاضعة لهيئة رقابية ومسجلة لديها وبهذا يستطيع العميل أن ينام وهو مرتاح البال لكن الحقيقة غير ذلك. الحقيقة أن ذلك التسجيل لايعني شيئاً لأن البزنس كله خارج البلد فلذلك لو حصل ما حصل, لن تستطيع الهيئة مقاضاة الشركة ولاحتى ملاحقتها قضائياً.

التسجيل خارج نطاق العمل عبارة عن أوراق فقط وليس لها أي مفعول ابداً.

طيب وماذا بعد, الآن التحديثات الحالية بصراحة جاءت نوعاً ما مفاجئة... أقراو معي:

Boston Merchant Financial, Ltd. (BMF) and the products and services offered on www.bmfn.com (http://www.bmfn.com) are regulated by the Federal Financial Markets Services (FFMS).

Please be advised, the services and products described on www.bmfn.com (http://www.bmfn.com) and offered by Boston Merchant Financial, Ltd. (BMF) are not being offered within Canada, Australia or the United States and not being offered to U.S., Australian and/or Canadian residents or citizens, as defined under applicable law.

BMF and its products and services offered on the site www.bmfn.com (http://www.bmfn.com) are NOT registered or regulated by any U.S., Canadian or Australian regulator, including FINRA, SEC, NFA, CFTC or ASIC. If you have received information indicating BMF is regulated within the U.S., Canada or Australia please contact compliance@bmfn.com (compliance@bmfn.com) for clarification.

ماذا يعني لكم ذلك؟

في البداية إذا بحثنا في موقع هيئة الرقابة البريطانية, نجد أن شركة بوسطن لازالت خاضعة ومسجلة عندها وهذا أمر غريب حقاً:
أبحث بأسم الشركة (Boston Merchant Financial) في رابط الهيئة: http://www.fsa.gov.uk/register/firmMainSearch.do

وإذا بحثنا أيضاً بنفس أسم الشركة لكن على موقع الرقابة الأمريكية, نجد أن الشركة لازالت موجودة وهذا رقم ملفها: NFA ID #0379830

الشيء المحير أننا إذا قرأنا في السطور المكتوبة بالإنجليزية نستطيع أن نفهم بأن الشركة تتجه نحو التشبث بالهيئة الرقابية الروسية وهنا نضع 1000 علامة إستفهام,

كلنا يعلم أن أسوء الهيئات الرقابية هي الروسية لأنها غير صارمة ولايوجد بها رقابة صارمة على الشركات,

يعني من الآخر الشركة مرخصة هنا أو هناك لكن الآن أستطيع أن أقول أن الشركة تحاول التغلغل بين أسوار الحماية لها من العملاء الناجحة فيسهل عليها إبتلاع أموال الخاسرين بسهولة,

بصراحة لايسعنى إلا أن أنبه وبشدة أن هذا الوضع خطير جداً وأرجو ممن لديه مال مع الشركة أن يسحبه في أقرب فرصة حتى لايخسره بأي لعبة يقومون بها,

لأن المسألة غير طبيعية وهذا ما قامت به أحد الشركات في الماضي من تحول إلى آخر,

ودي وتقديري,

alzmalkawy
13-05-2011, 06:29 AM
انتم كلكم متاخرين اوي هو لسا كنا محتاجين حضرتك تكشف حقائق الشركة ؟
بعدين هو حضرتك ماخدتش بالك الا دلؤتي انها مش كويسة ؟
يعني لما اعدت تشتغل معاهم و تسوق ليهم الفترة دي كلها كنت فاهم انهم مرخصين و مش شركة وهمية ولا برنامج وهمي ؟
طيب مكنتش بتاخد بالك من الريكوت و تجميد المحطة ؟
انت عامل موضوع تبتزهم بيه مش اكتر و الشركة دي كل الي اتعاملو معاها من زمان قالو نفس الكلام ده حضرتك مجبتش اي حاج جديدة و حضرؤتك او واحد طبعا كنت عارف كل اكلام ده مفهوش حاجة جديدة

ابو عافية
30-07-2011, 08:20 PM
مشكور يا اخى

ابو عافية
31-07-2011, 03:13 AM
رمضان كريم

كل عام وانتم بخير

Herr.Omar
31-07-2011, 04:25 AM
كل عام وحضراتكم بالف خير

:)

msaleh2000
09-08-2011, 04:09 PM
شكرا علي المعلومات

حسن الأقرع
13-11-2011, 03:35 PM
السلام عليكم

أولا اعرف بنفسي

حسن الأقرع مدير و مؤسس موقع الخبير للتوصيات و العملات

أولا

نحن من أوائل من تحصل على وساطة الشركة في نهاية عام 2009
و على أساس مسجله و بحثنا عنها و الامور تمام

و لكن بعد وقت ليس بطويل .. و عند القيام ببعض الاعمال التجارية على منصات التدوال

تفاجأنا بحدوث العديد من الاخطاء و نقصان في الرصيد و كانت الشركه بصراحه تعوضنا
و لكن من بعد ما نتكلم مع السيد فيليب على التعويض و هوا بدوره يضغط عليهم

و حدثت العديد من الاخطاء التى لم نعرفها او نعرف سببها و كنا نضنها عمليات سوقيه

و في النهايه خسرت احد مشاريعنا و التى يعرفها السيد فيليب تحت ظروف غامضه في ظل فصل خطوط الإنترنت في ليبيا

و اليوم و انا ( أعوذ بالله من كلمة انا )
أقرا شهادة فيليب و قرات بعض ردود الإخوة
و قرات ردود الإداره بصراحه تفاجأت .. لأننا كنا نضع هذه الشركه في درجة عالية من الثقه

و هناك العديد من النقاط التي ذكرتها الإدارة في موضوعها

إيقاف التعاقد : فعلا هذه النقاط صحيحه جدا و حدثت معنا نحن أيضا

الشركه ( لا تقبل أي شخص من أمريكا او كندا او بريطانيا )

و كما ذكر أحد الإخوه بسبب القيود الصارمة هناك
فهذا صحيح ..

و لنا تجربة مع هذا الأمر باحد العملاء من أصحاب الملايين
الذي واجه العديد من المشاكل بسبب إقامته في كندا
و إيداعه من دولة اخرى عبر البنك الروسي للشركه

أشكر إدارة المنتدي
و أشكر السيد فيليب
و اعتذر مسبقا من إدارة المنتدي
لأنني قمت بنقل الموضوع الخاص بإيقاف التعاقد مع الشركه إلى موقعنا مع إضافات بسيطه

شكرا لكم

حسن الأقرع
14-11-2011, 11:19 PM
السلام عليكم

و أخيرا ... الدليل الأكبر .. على أن ( بوسطن ميرشانت ) ليس شركة متخصصه في سوق الفوركس

و الله العظيم لما إكتشفت حقيقتها ( قعدت أضحك )

بوسطن ميرشانت ( وايت ليبل ) ... علامه بيضاء

يعني تروح تاخذلك وكيل رسمي لأي شركه بعقود و تسجيلات في مناطق غير مراقبه
و تاخذ برنامج التداول حق الشركه .. و ينكتب عليه إسمك انت

حتسألوني ما فهمتو .. بس أكيد الأغلب فهم

اليوم و انا داخل على التقارير .. عم دور على شيئ يدلني الى منطقه خارجيه
لقيت أسفل تقارير الوكيل مكتوب ( powred by actforex.com )

قلت يلا خلينا نجرب و نروح نشوف مين هذا المشغل

دخلت عليه ولا لقيته ( شركة متخصصه في فوركس العملات أمريكيه )

و لما شفت البرنامج حقهم .. لقيته نفس البرنامج

وضحت كل العمليه

و هذا الموقع .. و مين فيكم ما يعرف برنامج بوسطن ميرشانت
ActForex enterpriseFX platforms: Trade Forex, Future CFDs, Equity CFDs, Currency Options, ETFs, and Forwards with ActTraderâ„¢, ActBinaryâ„¢, ActPhoneâ„¢, ActPadâ„¢ and ActDroidâ„¢ (http://actforex.com/)

تحياتي لكم

مدير الموقع
15-11-2011, 11:21 AM
شكرا ليك اخى حسن الاقرع على مداخلتك و توضيحك الامر للجميع..
بالفعل شركة بوسطن ميرشنت احد الشركات السيئة السمعة فى السوق بشهادة عملائها ووكلائها و كمان اللى شغالين فيها..
يرجى الابتعاد عن هذا النوع الرخيص من الشركات..
بالتوفيق للجميع ان شاء الله