اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4 (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34302)

walidleeda 26-04-2014 01:14 AM

رد: موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

السلام عليكم ... عايز اتعلم ازاي احول مؤشر لاكسبيرت ... هل ممكن ؟

اسلام العوامى 26-04-2014 09:17 AM

رد: موضوع مخصص للاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda (المشاركة 700808)
السلام عليكم ... عايز اتعلم ازاي احول مؤشر لاكسبيرت ... هل ممكن ؟

،،،فضلا قم بمتابعة دورة البرمجة على الرابط التالى وبعد الانتهاء منها ستستطيع برمجة اى شئ تريده ، وانا موجود لاى استفسار،،،

دورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

،،،تحياتى،،،

abdosoltan 01-05-2014 12:59 PM

السلام عليكم
كل عام وانتم بخير وربنه يجعل مساعدتك لنا فى مزان حسناتك ويبنىلك بها قصرا فى الجنه امين
الان وبفضل من الله اكملت الاكسبرت ولك كل الشكرا والتقدير على شرحك السلس ولاكنالاكسبرت يعمل على الباك تست ولا يعمل على الحقيقى ويظهر هذه الرسالهhttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1398937584.png ويفتح عقد واحد وتتحقق الفرص كثيره لايفتح اى عقد حتى يغلق العقد المفتوح هل ممكن ارفعه لك كى ترى ماهوى الخطاء وشكرا لك

abdosoltan 01-05-2014 01:03 PM

اسف ولى عندك طلب ممكن تنصحنى بشركه ااجر فيه سيرفر ولك الشكر

اسلام العوامى 01-05-2014 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdosoltan (المشاركة 702431)
السلام عليكم
كل عام وانتم بخير وربنه يجعل مساعدتك لنا فى مزان حسناتك ويبنىلك بها قصرا فى الجنه امين
الان وبفضل من الله اكملت الاكسبرت ولك كل الشكرا والتقدير على شرحك السلس ولاكنالاكسبرت يعمل على الباك تست ولا يعمل على الحقيقى ويظهر هذه الرسالهhttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1398937584.png ويفتح عقد واحد وتتحقق الفرص كثيره لايفتح اى عقد حتى يغلق العقد المفتوح هل ممكن ارفعه لك كى ترى ماهوى الخطاء وشكرا لك

،،،هذا ليس خطأ ، وبالطبع يمكنك رفع الاكسبيرت لمراجعته ومعرفة الخطأ،،،

،،،تحياتى،،،

abdosoltan 01-05-2014 05:26 PM

2 مرفق
انا عاجزا عن الشكر ربنه يبركلك ويزيدك من فضله
مرفق الاكسبرت

معلش ممكن كمان تنصحنى بشركه للسرفر وجزك الله خيرا

ghazal 01-05-2014 10:26 PM

السلام عليكم
اذي حضرتك استاذ اسلام - احب اشكر حضرتك على الدوره بس عندي سؤال بسيط تقريبا فى المحاضره التاسعه انا مشيت معاك وعملت الاكسبرت تمام بس انا عندي فى المنصه - مؤشرات مثلا واسهم مش بس عمله وعايز الاكسبرت يشتغل عليهم كمان لانه مش بيرضى يشتغل الا على الفوركس - حولت افكر فى كود واقعدت ابحث فى F1 عن كود خاص بكده انه يخلى الاكسبرت يشتغل على اى زوج - محتاجينه يقرأ الاسعار ال INT يعني سعر مفهوش فاصله مثل سعر مؤشر الداو او الكاك او جيرمني 30 او اسهم - فلو تقولى ايه الكود الخاص بانه يخليه يتعامل مع اى زوج - اكون شاكر لحضرتك ( انا فكرت _DIGITS ,و MODETRADEALLOWED و حتى فكرت فى المعادله بتاعت 0.00001 الى ضفناها فى الاخر بس معرفتش اوصل ) هل هناك حاجه سريعه كده تحل المشكله على ما اخلص حلقات الدوره

فضلا تقبل تحياتي

Qadri 03-05-2014 06:50 PM

استاذ اسلام
السلام عليكم ورحمة الله

ازاى اقوم بتصحيح الخطأ "y" - unexpected token لانه بيقابلنى فى مؤشرات كتيره بعد التحديثات الاخيرة فى الميتاتريدر

ولحضرتك جزيل الشكر مقدما

abdosoltan 08-05-2014 10:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdosoltan (المشاركة 702572)
مرفق الاكسبرت

السلام عليكم
لعلا المنع خير ان شاء الله

samehfree 09-05-2014 12:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة valantinolala (المشاركة 689115)

شكرا يا بشمهندس علي سرعه ردك

بس في مشكله جديده ظهرت

possible use of uninitialized variable 'g'

نفس المشكلة بتظهر عندى بسبب نسخة البرنامج الجديدة
possible use of uninitialized variable 'g'
كود:

double lastlot()
{
  double y;
  for (int i=0;i<=OrdersHistoryTotal();i++)
  {
  OrderSelect (i,SELECT_BY_POS,MODE_HISTORY);
  if (OrderSymbol()==Symbol()&& OrderMagicNumber()==magic)
      {
      double y= OrderLots();
      }
  }
  return (y);
}

الكود قبل الاعلان عن المتغير y فى اول الوظيفة قبل For
كود:

double lastlot()
{
  for (int i=0;i<=OrdersHistoryTotal();i++)
  {
  OrderSelect (i,SELECT_BY_POS,MODE_HISTORY);
  if (OrderSymbol()==Symbol()&& OrderMagicNumber()==magic)
      {
      double y= OrderLots();
      }
  }
  return (y);
}

اسلام العوامى 10-05-2014 09:50 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdosoltan (المشاركة 702572)
مرفق الاكسبرت

،،،معذرة على التأخير ، مرفق الاكسبيرت بعد التعديل ، وبالنسبة لشركات سيرفر فلم اتعامل معها منذ فتره كبيره لذا لا اعرف اى شركة جيدة الان ولكن حاول ان تتعامل مع البروكر نفسه الذى يوجد به حسابك،،،

،،،تحياتى،،،

اسلام العوامى 10-05-2014 09:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghazal (المشاركة 702663)
السلام عليكم
اذي حضرتك استاذ اسلام - احب اشكر حضرتك على الدوره بس عندي سؤال بسيط تقريبا فى المحاضره التاسعه انا مشيت معاك وعملت الاكسبرت تمام بس انا عندي فى المنصه - مؤشرات مثلا واسهم مش بس عمله وعايز الاكسبرت يشتغل عليهم كمان لانه مش بيرضى يشتغل الا على الفوركس - حولت افكر فى كود واقعدت ابحث فى F1 عن كود خاص بكده انه يخلى الاكسبرت يشتغل على اى زوج - محتاجينه يقرأ الاسعار ال INT يعني سعر مفهوش فاصله مثل سعر مؤشر الداو او الكاك او جيرمني 30 او اسهم - فلو تقولى ايه الكود الخاص بانه يخليه يتعامل مع اى زوج - اكون شاكر لحضرتك ( انا فكرت _DIGITS ,و MODETRADEALLOWED و حتى فكرت فى المعادله بتاعت 0.00001 الى ضفناها فى الاخر بس معرفتش اوصل ) هل هناك حاجه سريعه كده تحل المشكله على ما اخلص حلقات الدوره

فضلا تقبل تحياتي

،،، وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، بالنسبة للتعامل مع ارقام صحيحة لن تحتاج اى كود اضافى لان فى هذه الحالة لن تقوم بالضرب فى POINT للتحويل الى عدد عشرى،،،

،،،تحياتى،،،

ghazal 10-05-2014 03:46 PM

السلام عليكم
طيب مهو انا لم احط الاكسبرت وفيه الكود بتاع العلامات العشريه الى حضرتك عملته فى الانشيليز - 0.00001 و 0.001 لما بيكون موجود الاكسبرت فقط يشتغل على اليورو او البوند او اى حاجه فى سعرها فاصله - لاكن بيجي فى الازواج الى سعرها صحيح مبيشتغلش بيطلع الحسبه غلط - انت تقصد انى اعمل كمان متغيرين للربح والخساره بس يستعملوا فى حالة الازواج العاديه من غير الضرب فى البوينت - بس كده هيبقوا اكسبرتين وانا عايز الموضوع يبقي اسكبرت واحد

والسؤال التاني - عايز كود اقول فيه للاكسبرت انه كل تحرك للسعر 4 نقاط يفتح باي و سيل و انا عملت الكود انه لما البروفيت بتاع اى اوردر مفتوح يوصل -4 يفتح باي وسيل بس طول ما السعر محقق ال -4 بيفضل يفتح وانا مش عايز كده انا عايز يفتح مره واحده - ينفذ مره واحده من السعر

باختصار عندي باي و سيل ولو اى حد من الاتنين خسر -4 يفتح باي وسيل برضه و من الباي والسيل الاخاره الو حد جاب منهم -4 يفتح باي وسيل ويفتح مره واحده بس

ghazal 10-05-2014 04:18 PM

وعايز كود كمان بعد اذنك انه بمجرد وصول ربح الصفقات المفتوحة الى رقم ولنقل 10 يورو او دولار - اتوماتيك يغلق كل العقودر المفتوحه سواء بيع او شراء - ويبتدى يشتغل من جديد

abdosoltan 10-05-2014 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام العوامى (المشاركة 705146)

،،،معذرة على التأخير ، مرفق الاكسبيرت بعد التعديل ، وبالنسبة لشركات سيرفر فلم اتعامل معها منذ فتره كبيره لذا لا اعرف اى شركة جيدة الان ولكن حاول ان تتعامل مع البروكر نفسه الذى يوجد به حسابك،،،

،،،تحياتى،،،

السلام عليكم
اسف على الازعاج الاكسبرت لايفتح صفقات حولت اعمله تست لم يفتح اى صفقات

abdosoltan 15-05-2014 11:51 PM

السلام عليكم
اسف على كثرة الاسئله ولاكن عشمنه فيك كبير وكرمك يساعدا لاعلى المنع خيرا
لى طلب وارجوا مساعدتى فيه اريد كود اذا تحقق الشرط ينفز الامر ولايهتم بعدد الصفقات المفتوحه او كود ينفز الامر اذا تحقق شرط البيع ولا يهتم بصفقه الشرءالمفتوحه والعكس --- لان عنى اكسبرت اذا تحقق شرط البيع ينفذ الامر واذا تحقق شرط الشرء والبيع لم يصل للهدف لاينفذا الامرا بمعن اخر ينفذ اول شرط يتحقق بيع او شرء ولا ينفذ اى اومر اخرى الا اذا اغلق الصفقه المفتوحه على ربح اوخسره

اسلام العوامى 16-05-2014 06:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdosoltan (المشاركة 706537)
السلام عليكم
اسف على كثرة الاسئله ولاكن عشمنه فيك كبير وكرمك يساعدا لاعلى المنع خيرا
لى طلب وارجوا مساعدتى فيه اريد كود اذا تحقق الشرط ينفز الامر ولايهتم بعدد الصفقات المفتوحه او كود ينفز الامر اذا تحقق شرط البيع ولا يهتم بصفقه الشرءالمفتوحه والعكس --- لان عنى اكسبرت اذا تحقق شرط البيع ينفذ الامر واذا تحقق شرط الشرء والبيع لم يصل للهدف لاينفذا الامرا بمعن اخر ينفذ اول شرط يتحقق بيع او شرء ولا ينفذ اى اومر اخرى الا اذا اغلق الصفقه المفتوحه على ربح اوخسره

،،،وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،

،،،حل هذه المشكلة يختلف من اكسبيرت لاخر ولكن اغلب الظن انك تستخدم الكود التالى قبل امر الشراء او البيع،،،

كود:

if(OrdersTotal()==0)
،،،يجب عليك استبدال هذا الكود بكود اخر يبحث عن صفقات الشراء بمفردها وصفقات البيع بمفردها وستجد شرح الكود بالتفصيل فى فيديوهات الدورة التعليمية،،،

،،،تحياتى،،،

abdosoltan 19-05-2014 02:56 PM

1 مرفق
السلام عليكم
لعلك بخير ان شاء الله
ارجوا من حضرتك ان تعرفنى ما هوى السبب فى عدم عمل الاكسبرت على الحساب الحقيقى
اثناء البرمجه كل معمل اكسبرت اعمله باك تست تمام واول موضعه على الحساب الحقيقى لايعمل
--وده اكسبرت حضرتك عمله وقفله وانا محتاج اعمل به مع بعض التعديلات عليه فممكن
حضرتك تزودلى عليه الوظائف دى او تسمحلى بتزويدهاعليه بعد ازنك
الوظائف هى1-اخفاء التيك برفت
2- المضاعفات
3- انه يفتح صفقات على اكثر من عمله فى نفس الحساب
4- ادارت رئس المال
ولك الشكر على تعاونك وسعة صدرك وكرمك علينا فانت من علمتنا البرمجه وحببتنا فيها فجعله الله فى مزان حسناتك وبنا لك بها قصرا فى الجنه امين يارب العالمين

abdosoltan 07-06-2014 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام العوامى (المشاركة 667421)

،،،اذا اردت استخدام هذا المؤشر لعمل اكسبيرت يبيع ويشترى حسب الاسهم فيجب ان تقوم بمعرفة رقم السهم الاخضر ورقم السهم الاحمر من الاندكس ثم تقوم بمعرفة قيمة السهم عند ظهوره وعند عدم الظهور وانت فى هذا المثال تقول عند الظهور يعطى السعر وعند عدم الظهور يعطى قيمة كبيرة وهذه القيمة تسمى EMPTY_VALUE،،،

،،،نفرض ان السهم الاحمر رقمه فى الاندكس 0 والاخضر 1 فنقوم بكتابة شروط الدخول كالتالى،،،

كود:

if(red!=EMPTY_VALUE){OrderSend();}
if(green!=EMPTY_VALUE){OrderSend();}

،،،وتقوم باكمال ordersend حسب الكود الخاص بك،،،

،،،تحياتى،،،

السلام عليكم
لك الشكر والتقدير على ما قدمته من علم نفعنى كثيرا وجعله الله فى مزان حسناتك امين
ارجوا منك ان توضح لى هذا الامر كيف اعرف الاكسبرت الون red! واللون green! وما هى وظيفة هذة العلامه ! فى البرمجه \انا عرفتهم فى الجلوبر ارى ظل يفتح صفقات كثيره فى المنطقه التى يظهر فيها السهم ولك الشكر والتقدير فوالله انا عجزا عن اعطائك حقق فى الشكر على العلم الذى قدمته لى فلا املك الا الدعاء لك ولوالديك

abdosoltan 10-06-2014 10:50 PM

السلام عليكم
ان شاء الله تكون بخير وصحه جيده
ارجوا استفسار عن هذه الرساله تاتى ولا اعرف لها حل والمؤشر موجود فى المنصه ارجوا الرد شكرا لكhttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1402429630.png

mostafa mosbah 13-06-2014 06:38 PM

الله ينور بس فين هو الموضوع

ghazal 13-06-2014 07:51 PM

السلام عليكم
استاذ اسلام اتمني تكون بخير
مر شهر وانا سألت حضرتك سؤالين فى الصفحه الى قبل ديه وحضرتك جاوبت على غيري ومجوبتش علي اسألتى - لعل المانع خير
الان بالاضافه للاسئله الى فاتت عندي كمان سؤالين
1- عايز اكتب كود للكسبرت بحيث مثلا فيه صفقه مفتوحه باي مثلا ب 20 لوت عايز اقوله لو الصفقه ديه تحديدا خسرت 4 نقاط افتح صفقه اخري بشروط اخري
يعني عايز اعرف اذاى اكلم الصفقات المفتوحه واخلى الاكسبرت يفهم انا اقصد اى صفقه
2- اذاى احمي الاكسبرت من البروكر - اشفره مثلا اذاى و امنع اى تلاعب فى الاكسبرت او نسخه - هل فى طريقه
فضلا تقبل كل التحيه والتقدير

hre007 10-07-2014 02:41 AM

استاذ اسلام .. السلام عليكم ورحمة الله
انا شفت الدورة حديثا واستفدت من الدروس وجزاك الله كل خير عنا جميعا
لس طلب لو سمحت ولم يذكر في الدورة ..
وهو كيف وضع تاريخ انتهاء لصلاحية الاكسبيرت ؟؟ وكيف نربط الاكسبيرت بحساب معين .. عن طريق رقم الحساب
مشكور مقدما
وتقبل تحياتي

kisssyu 10-07-2014 04:58 PM

1 مرفق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ولكم تحياتي
لدي اكسبرت مرفق لايعمل على ميتاترايدر4 بعد التحديث الاخير الذي طرءبالصوره الصحيحه وهو مهم جدا بالنسبة لي فهل من مبرمج يقوم باصلاحه ليعمل المؤشر بالصوره الصحيحه كما كانت قبل التحديث اكون سعيد وشاكر لكم ومقدر جهودكم وحس تعاونكم معنا

اسلام العوامى 12-07-2014 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hre007 (المشاركة 719282)
استاذ اسلام .. السلام عليكم ورحمة الله
انا شفت الدورة حديثا واستفدت من الدروس وجزاك الله كل خير عنا جميعا
لس طلب لو سمحت ولم يذكر في الدورة ..
وهو كيف وضع تاريخ انتهاء لصلاحية الاكسبيرت ؟؟ وكيف نربط الاكسبيرت بحساب معين .. عن طريق رقم الحساب
مشكور مقدما
وتقبل تحياتي

،،،يمكنك استخدام الكود التالى لعمل صلاحية للاكسبيرت،،،

كود:

if (Year() >= 2014 && Month() >= 7 && Day() > 10) {return(0);}

،،،وهذا الكود لربط اكسبيرت بحساب معين،،،

كود:

if (AccountNumber() != 123456) {return(0);}

،،،تحياتى،،،

bachouche lyamine 12-07-2014 12:42 PM

تحياتي
هذا عمل جيد سنحاول صنعها بايدينا
لكن لدي مشكلة اين هو الرابط لتحميل الدروس
جزاك الله خيرا

اسلام العوامى 12-07-2014 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bachouche lyamine (المشاركة 720068)
تحياتي
هذا عمل جيد سنحاول صنعها بايدينا
لكن لدي مشكلة اين هو الرابط لتحميل الدروس
جزاك الله خيرا

،،،يمكنك مشاهدة الدروس فى الموضوع على الرابط التالى،،،

دورة تعليم البرمجة الاحترافية بلغة mql4

،،،تحياتى،،،

minismsm 16-07-2014 04:09 AM

مرحبا إسلام ..

أنا كنت استفسرت عن حاجة في موضوع اسأل .. استشير عن الفوركس وحضرتك رديت .. بس تركت لك رد هناك ومردتش .. هو ده الرد :

اخي لم افهم بالضبط SELECT_BY_POS .. يعني الآن تقصد ترتيب الصفقات المفتوحة ؟ .. يعني انا الان نفرض اني فتحت صفقتين .. لو خليت البارامتر SELECT_BY_POS = 1 .. معنى ذلك انه سيتم اختيار الصفقة الي فتحت الاول؟ ممكن توضح اكثر .؟ وهل يتضمن ذلك الصفقات المعلقة ؟؟

وبالنسبة للـ ticket .. هل يتم توليد هذا الرقم عند فتح الصفقة ؟ ولا مثلا اذا وضغت صفقة معلقة .. يتم وضع رقم ticket ايضا قبل ان تفتح وهي لازالت معلقة ؟ ولا بعد ما تفتح الصفقة ؟

شكرا جزيلا :)

اسلام العوامى 16-07-2014 10:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minismsm (المشاركة 721818)
مرحبا إسلام ..

أنا كنت استفسرت عن حاجة في موضوع اسأل .. استشير عن الفوركس وحضرتك رديت .. بس تركت لك رد هناك ومردتش .. هو ده الرد :

اخي لم افهم بالضبط SELECT_BY_POS .. يعني الآن تقصد ترتيب الصفقات المفتوحة ؟ .. يعني انا الان نفرض اني فتحت صفقتين .. لو خليت البارامتر SELECT_BY_POS = 1 .. معنى ذلك انه سيتم اختيار الصفقة الي فتحت الاول؟ ممكن توضح اكثر .؟ وهل يتضمن ذلك الصفقات المعلقة ؟؟

وبالنسبة للـ ticket .. هل يتم توليد هذا الرقم عند فتح الصفقة ؟ ولا مثلا اذا وضغت صفقة معلقة .. يتم وضع رقم ticket ايضا قبل ان تفتح وهي لازالت معلقة ؟ ولا بعد ما تفتح الصفقة ؟

شكرا جزيلا :)

،،،بالضبط اخى الكريم ، الاولى تختار الصفقات بترتيب الفتح والثانية برقم التيكيت الذى يتولد تلقائيا عند تعليق امر او فتح امر مباشر،،،

،،،تحياتى،،،

minismsm 17-07-2014 11:15 PM

استاذ اسلام عندي سؤال .. هو لو انا شغال بطريقة مضاعفات كالتالي .. عامل counter = 0 في الاول .. ومع كل مضاعفة بزود الكاونتر بواحد وبشوف شرط اذا كان يساوي واحد نفذ مضاعفة اولى .. لو 2 نفذ مضاعفة تانية وهكذا .. لو السيرفر قطع اتصال او حدث مشكلة هل الكاونتر بيرجع يتصفر ويعيد من الاول ؟ ؟؟ .. لاني حدث معايا مشكلة زي كده كان في المضاعفة الرابعة .. وبعد الانقطاع .. لقيته رجع للمضاعفة الاولى !!! ايه تفسير ده ؟
مشكلة القطع الي حصلت بقى لقتها في الجورنال كالتالي :
login
login
ping failed
login

انا كنت معلق الاوامر ومكنتش موجود وكانت واصلة للمضاعفة الرابعة ولكا رجعت لقيت لقيته رجع للاولى ولما بصيت ف الجورنال لقيت هذا الكلام ..!

م. نور الدين 23-07-2014 03:06 PM

السلام عليكم باشمهندس اسلام ، اخوك نور الدين اللى قابلتك فى افطار ارابيا وقت اكلة السمك :D

تحياتى لك اولا يا غالى
ثانيا انا خلال قرائتى للدرس السابع و جيت اطبق لرسم مؤشر auto ma

لقيت فى دالة int start()
انها مش موجوده اصلا فى التحديث الجديد ولا متغير counted_bars

و مكان الداله هذا الكود
//+------------------------------------------------------------------+
//| Custom indicator iteration function |
int OnCalculate(const int rates_total,
const int prev_calculated,
const datetime &time[],
const double &open[],
const double &high[],
const double &low[],
const double &close[],
const long &tick_volume[],
const long &volume[],
const int &spread[])
{
//---

//--- return value of prev_calculated for next call
return(rates_total);
}

ما الحل الان هل اكتب الكود للاصدار القديم بايدى و سيعمل المؤشر عادى ام ماذا ؟؟

السؤال الثانى ، لماذا كتبت دوال رسم المؤشر setindex و عرفت متغيرات فى وظيفة int init
كان ممكن يتم تطبيق كل ذلك فى وظيفة int start

ولا هايبقى تحميل على رامات الجهاز ؟

السؤال الثالث ، وظيفة init فى المؤشر تعمل عند وضع المؤشر على الشارت و ايضا عند تغيير التايم فريم صحيح ؟؟

السؤال الرابع و اخر سؤال ، لاحظت ان الدوره على الميتا تريدر القديم و الان انا اعمل على الجديد هل يوجد اختلاف جوهرى برمجيا تم الغائه مثلا و واجب على معرفته

ام مع الوقت الامر بسيط ؟

تحياتى لك يا هندسه

اسلام العوامى 23-07-2014 04:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 724795)
السلام عليكم باشمهندس اسلام ، اخوك نور الدين اللى قابلتك فى افطار ارابيا وقت اكلة السمك :D

تحياتى لك اولا يا غالى
ثانيا انا خلال قرائتى للدرس السابع و جيت اطبق لرسم مؤشر auto ma

لقيت فى دالة int start()
انها مش موجوده اصلا فى التحديث الجديد ولا متغير counted_bars

و مكان الداله هذا الكود
//| Custom indicator iteration function |
int OnCalculate(const int rates_total,
const int prev_calculated,
const datetime &time[],
const double &open[],
const double &high[],
const double &low[],
const double &close[],
const long &tick_volume[],
const long &volume[],
const int &spread[])
{
//---

//--- return value of prev_calculated for next call
return(rates_total);
}

ما الحل الان هل اكتب الكود للاصدار القديم بايدى و سيعمل المؤشر عادى ام ماذا ؟؟

السؤال الثانى ، لماذا كتبت دوال رسم المؤشر setindex و عرفت متغيرات فى وظيفة int init
كان ممكن يتم تطبيق كل ذلك فى وظيفة int start

ولا هايبقى تحميل على رامات الجهاز ؟

السؤال الثالث ، وظيفة init فى المؤشر تعمل عند وضع المؤشر على الشارت و ايضا عند تغيير التايم فريم صحيح ؟؟

السؤال الرابع و اخر سؤال ، لاحظت ان الدوره على الميتا تريدر القديم و الان انا اعمل على الجديد هل يوجد اختلاف جوهرى برمجيا تم الغائه مثلا و واجب على معرفته

ام مع الوقت الامر بسيط ؟

تحياتى لك يا هندسه

،،،اهلا اخى نور ، اللقاء كان ممتع وخصوصا بعد السمك :1:،،،

بالنسبة لكود المؤشر اكتبه بيدك وسيعمل معك ، وبالنسبة لدوال رسم المؤشر نحن لانحتاجها الا وقت تحميل المؤشر على الشارت لذا فالوظيفة on int هى انسب مكان لها وهذه الوظيفة بالفعل تعمل عند تغيير التايم فريم وعند سحب المؤشر على الشارت ،،،

،،،بخصوص النسخة القديمة فعلا هناك فرق بينها وبين النسخه الحديثة ولكنها اختلافات بسيطة ومع الوقت لن تلاحظها،،،

،،،تقبل تحياتى،،،

م. نور الدين 23-07-2014 06:18 PM

تحياتى ليك يا غالى
بالفعل جربت اكتبها بايدى و تمام التمام

بصراحه الدورس ممتازه
بارك الله لك و نفعك بها اجر فى الدنيا و الاخره ان شاء الله
بجد ممتااز ما شاء الله

،،
انا حاليا فى الدرس الثامن
و برمجت اسكبرت تقاطع الموفينجات و كلو تمام و اشتغل على الباك التيست

لكن فى تحذيرين = Return value of "ordersend" should be checked
دورت على الانترنت شويه لقيت الناس كلها ظهرت عندها بعد التحديث الجديد

و فى حل تم طرحه بتعريف متغير جلوبال اسمه bool dummyresult;
و من ثم dummyresult= ordersend(Symbol .. etc

جربته و راح التحذير فعلا بس هل ده حل ؟
بانى ارجع قيمه الداله لمتغير ترو اور فلس !! بدون ما اعمل check مثل ما البرنامج عايز ؟!

ودى و تقديرى

abdosoltan 07-08-2014 01:30 AM

السلام عليكم
حولت انفذ الوظيفه دى عشان اجيب سعر افتتاح الصفقه لاكن فى مشكله بتظهر وانا وضعها خارج استرت

لانى عوز احدد نقطه يفتح منها اومر معلقه ولم اتمكن من حل هذه المشكله
ولك الشكر

abdosoltan 07-08-2014 02:22 AM

السلام عليكم
انا عوز كود كل ميفتح صفقه يفتح صفقه معلقه عكس الصفقه المفتوحه ولك الشكر

atheer76 11-08-2014 10:01 AM

السلام عليكم استاذ اسامة اسف بخصوص طلبي السابق لجهلي قوانين المنتدى وان عضويتي لاتسمح لي بارسال رسالة خاصة لك في المنتدى
طلبي هو سكربت Robot Forex 2015 Profesional او Robot Forex 2014 Profesional يسمح لي بالتداول الحقيقي معدل على الميتا تريدر 5 واخباري في اي ملف اضعه في البرنامج اذا كان ذا امتداد ex5

اسلام العوامى 12-08-2014 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atheer76 (المشاركة 730731)
السلام عليكم استاذ اسامة اسف بخصوص طلبي السابق لجهلي قوانين المنتدى وان عضويتي لاتسمح لي بارسال رسالة خاصة لك في المنتدى
طلبي هو سكربت Robot Forex 2015 Profesional او Robot Forex 2014 Profesional يسمح لي بالتداول الحقيقي معدل على الميتا تريدر 5 واخباري في اي ملف اضعه في البرنامج اذا كان ذا امتداد ex5

،،،اخى الفاضل ، هذا الموضوع خاص بالاسئلة والاستفسارات الخاصة بدورة البرمجة ، يمكنك توجيه طلبك فى موضوع الاكسبيرت الذى تسأل عنه،،،

،،،تحياتى،،،

brahimoooo 19-08-2014 02:46 AM

السلام عليكم
اولا :الدورة رائعة و جد مفيدة و اتمنى ان تستمر
ثانيا: لي طلب من الاخوة المبرمجين و هو
كيف استطيع ان اجعل الاكسبرت يفرق بين الصفقات المفتوحة
بمعنى : ادا كانت 1-buy و 2-buy و 3-buy ثلات صفقات مفتوحة
وعند ظهور اشارة الاغلاق يغلق الصفقة buy-2 وحدها فقط و تبقى الصفقة buy-1 وbuy-3 مفتوحتين
اتمنى من الاخوة ان لا يبخلو بالجابة
ولكم كل التقدير و الاحترام

اسلام العوامى 22-08-2014 04:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brahimoooo (المشاركة 731885)
السلام عليكم
اولا :الدورة رائعة و جد مفيدة و اتمنى ان تستمر
ثانيا: لي طلب من الاخوة المبرمجين و هو
كيف استطيع ان اجعل الاكسبرت يفرق بين الصفقات المفتوحة
بمعنى : ادا كانت 1-buy و 2-buy و 3-buy ثلات صفقات مفتوحة
وعند ظهور اشارة الاغلاق يغلق الصفقة buy-2 وحدها فقط و تبقى الصفقة buy-1 وbuy-3 مفتوحتين
اتمنى من الاخوة ان لا يبخلو بالجابة
ولكم كل التقدير و الاحترام

،،،اهلا بك اخى الفاضل ، بالنسبة لسؤالك فهناك اكثر من طريقة حسب فكرة الكود نفسها فيمكنك ان تبحث عن الصفقة برقمها او تقوم بفتح كل صفقة منهم بماجيك نمبر مختلف واختياره بعد ذلك للاغلاق ، فعلى حسب سير الكود الخاص بك يتم تحديد الطريقة،،،

،،،تحياتى،،،

fknight72 22-08-2014 05:03 PM

السلام عليكم استاذي اسلام
لقد شاهدت كل فيديوهات الدورة وهي ممتاز
بارك الله فيك وجعلة في ميزان حسناتك
عندي استفسار بالنسبة للبريك ايفن كيف نضيف كود يجعلة يتحرك باستمرار
كما في هذا الاكسبيرت من تصميمك EL AWAMY Trailing Break Even EA.ex4
واذا تكرمت هل يمكنك ارفاق الصيغة المصدرية لهذا الاكسبيرت
جزاكم الله خيرا وبارك في رزقك

الساعة الآن 07:29 PM