اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

Waseem 25-07-2013 11:50 AM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

السلام عليكم ...

سؤال للأخ كيرا ...

استخدم v2 من الأكسبرت الي حضرتك عملته ...

لكنه يقوم بفتح الصفقات ليس بأوقات محددة بالأكسبرت .. كما في الصورة ..

ما الحل ؟

م. نور الدين 25-07-2013 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Waseem (المشاركة 537374)
السلام عليكم ...

سؤال للأخ كيرا ...

ما الحل ؟

نفس المشكله حصلت معى يا غالى ، و الاصدار الثالث ساعات بيفوت صفقه ميفتحهاش

حتى الان انا شغال يدوى لغايه ما نشوف حل ان شاء الله

kira-h 25-07-2013 05:47 PM

اقتباس:

السلام عليكم ...

سؤال للأخ كيرا ...

ما الحل ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 537444)

الاكسبيرت شغال تمام مفيش أخطاء حتى الان !!
وشوف الصورة لاختبار 3 أيام
كل الصفقات في اماكنها عند إغلاق كل شمعة ساعة، ونوع الصفقة كما حددتها في الاعدادات
إذن فالمشكلة إما من سيرفر الشركة أو ضعف النت... وحتى بالاعدادات ممكن تكون نسيت تفعيل صفقة ما وانت معتقد أنها مفعلة !!
أما تأخير وضع الصفقة فده اسمه إعادة التسعير والموجودة بالأخص في شركات الماركت ميكر وتحدث غالبا عند الحركة السريعة أو الحركة البطيئة جدا... لكن يمكنك التحكم بعدد محاولات الدخول عن طريق خاصية Slippage
أما إعادة فتح الصفقات فقد أغلقت المنصة الان عند آخر ساعة (كما بالصورة) وأعدت فتحها ولم يتم تفعيل أي صفقة لأنه وجد أن هناك صفقة بيع تمت عند تلك الساعة (يعني حسابات الاكسبيرت مضبوطة)
لا أفهم سبب حدوث هذا الخطأ معكم! أعتقد أن المنصة ضعيفة في تخزين بيانات الماجيك نمبر والله أعلم

Mido0o 25-07-2013 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 537229)

فكرتك كويسة فعلا في موضوع الاعتماد علي الريبيت او الكاش باك انا حتي كنت بفكر من كام يوم اني افتح حساب في اف اكس كوميشن واعتمد فقط علي الارباح من الكاش باك
لذلك هافتح حساب 500دولار حقيقي وهدخل عقود كبيرة باجمالي عدد صفقات يومي 10 صفقات فقط الهدف سيكون الخروج بدون ربح او خسارة والاعتماد علي ارباح الكاش باك او العمولة
للعقد الاستاندر 6 دولار 60 دولار يوميا انا شايف انة ربح كويس جدا علي الرغم من ان المخاطرة كبيرة شويةبس بشكل عام الربح جيد

بص يا باشا .. بلاش تستهدف الخروج بربح او خسارة 0% لانه صعب جدا يحصل فى حالة اعتمادك على هدف ضعف الاستوب.. و حتضطر تقفل صفقات بأيدك و بالتالى ستنسف اساس الطريقة و ستجد صعوبة كبيرة فى المضاعفات..
بالنسبة لحساب 500 دولار ممكن تخلى أقصى قيمة للنقطــة 5 سنت فقط .. اكتر من كدة هتبقى مخاطرة كبيرة الى حد ما..

و سيب الصفقات تضرب هدف أو ستوب.. و ان شاء الله هتخرج بربح كويس ..

بالنسبة للبروكر انا بستخدم انستا فوركس و باخد نقطتين على كل صفقة و مفيش موع تانى بيدى القيمة دى حتى أف اكس كوميشن.. غير ان لازم الريبيت تحصل عليه بسرعة علشان توازنحسابك و مينفعش تستنى شهر كامل لانك متعرفش ظروف حسابك ايه..

بشكل عام سبريد انستا 3 نقاط.. و بالتالى اللى عنده شركة فيها اسبريد أقل من كدة يزود الهدف و يقلل الستوب .. يعنى لو السبريد عندك 2 نقطــة يبقى هدفك 31 و ستوبك 14 و حتكسب فرق نقطتيــن فى كل صفقة كأنه ريبيت بالظبط..

لو عندك بقى سبريد نقطة واحدة يبقى تخلى الهدف 32 و الستوب 13 و حتطلع بفرق 4 نقاط و دة افضل بردو .. يعنى مش لازم ريبيت لكن ممكن تتصرف على حسب اسبريد شركتك .

طبعا بالنسبة للى عندهم سبريد اقل من نقطــة يبقى أحسن من اى ريبيت موجود فى السوق يعنى سبريد نصف نقطــة حتطلعك كأنك شغال على انستا بنفس طريقتى و معاك 5 نقاط ريبيت.

و بالتالى ربح 3 صفقات و خسارة 7 تعنى ربحك 10 نقاط بدون الحاجة لاى ريبيت..

اقتباس:

افكارك بنائه يا ميدو جدا
اعتقد ديه ائمن بكتير من المضاعفه على الساعه
هاجرب بكره الطريقه بفكرتك على حساب منفصل و اشوف ان شاء الله

انا اصلا بقالى يومين بجرب بدون مضاعفه و تمام
يحكمنا التجربه ان شاء الله و الهدف ربح 4 صفقات يوميا تبقى حلو اوى

ربنا يخليك يا نور..
و لو فضلت تضاعف فعلا لحد ما تكسب 4 صفقات .. حتطلع بربح كبير جدا لكن حدد لنفسك مضاعفة تقف عندها .. يعنى انا بختار المضاعفة السادسة و افضل بعدها ادخل بنفس القيمة لحد ما اكسب 4 صفقات و من ثم الرجوع الى اللوت الابتدائى..

فأنت شوف المضاعفة اللى تريحك و أقف عندها علشان الحالة النفسية تبقى مستقرة أكتر و ميبقاش فى قلق..

اقتباس:

السلام عليكم

خد بالك من حاجة فى نظام الريبيت اللى الاستاذ ميدو بيستعمله خد بالك ان الشركة مش بترجع ريبيت لو الصفقة اتقفلت على الربح زيرو

ولكن انا معنديش علم هل اف اكس كوميشن كده ولا لا بصراحة اسال الاول وشوف

مظبوط يا شادى .. علشان كدة قلت متقفلش صفقات يدوى و الاحست تستنى لما تكسب او تخســر .. او على الاقل لما تقفل صفقة يدوى تبقى كسبانة او خسرانة نقطة على الاقل فى حالة استخدام نظام ريبيت أنستا.

kira-h 30-07-2013 09:29 PM

م. نور الدين 31-07-2013 12:25 AM

ممتاز يا غالى
ده اكسبرت الاصدار الثالث صحيح .

و ممكن ترفق لنا ملف اعدادات الاكسبرت المرفوع

طب بالنسبه لعكس الصفقات الرابحه بتعكسها يدويا يوميا ام ماذا
و لو عكستها و اوقفت عمل الاكسبرت عن طريق تغيير الاعدادات هل بيكمل الاكسبرت عادى على مضاعفاته ام بيبدا من الاول
اعتقد لو الماجيك نامبر متغيرش هايكمل عادى
تحياااتى يا غالى؟

kira-h 31-07-2013 01:05 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 538817)
ممتاز يا غالى
ده اكسبرت الاصدار الثالث صحيح .

و ممكن ترفق لنا ملف اعدادات الاكسبرت المرفوع

طب بالنسبه لعكس الصفقات الرابحه بتعكسها يدويا يوميا ام ماذا
و لو عكستها و اوقفت عمل الاكسبرت عن طريق تغيير الاعدادات هل بيكمل الاكسبرت عادى على مضاعفاته ام بيبدا من الاول
اعتقد لو الماجيك نامبر متغيرش هايكمل عادى
تحياااتى يا غالى؟

شكرا جزيلا

نعم الاصدار التالث ولم أتدخل يدويا في عمل الاكسبيرت
وطبعا إذا أردت البدء من جديد يجب تغيير الماجيك نمبر
اعدادات الاكسبيرت المرفوع بالمرفقات
تحياتي

kira-h 01-08-2013 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 538778)

تم ربح 15 % من الحساب بعد ربح المضاعفة السابعة بتوقيت 09:00، فقمت بتغيير الماجيك نمبر للبدء من جديد باللوت الابتدائي وبالتالي سنتجاوز المضاعفة السابعة ليوم غد بتوقيت 11:00
بالتوفيق

walid roub 06-08-2013 11:22 PM

السلام عليكم

هل تنجح هذه الاستراتيجية مع حساب ب 300 دولار ؟ و لوت إبتدائي ب 0.01 ؟

هل منكم من جرب هذه الاستراتيجية في هذه الاشهر الأخيرة ( "05" . "06" . "07" ) و هل كانت ناجحة ؟ و كم كانت نسبة الربح في الاسبوع و الشهر ؟ و إن كانت خسارة كم تبلغ نسبة الخسارة في الاسبوع و الشهر ؟

سؤال بخصوص السكربت : عند تشغيل السكربت . هل يعمل عند غلق المنصة أو إنقطاع الكهرباء أو إنقطاع النت ؟

هذا السكربت يفتح الصفقات كل ساعة أو كل 30 دقيقة أو كل 10 دقائق ؟؟؟

و هل أستطيع تغيير الإعدادات الوقت ما بين الصفقات و تغيير اللوت ؟؟ و ماهي الإعدادات الانسب ؟

مذا تنصحونني في هذه الاستراتيجية ؟

WaylDz 06-08-2013 11:25 PM

وليد اخي الطريقة هنا تعتمد على مبدأ فلسفي يعني يمكن صحيح المبدأ ويمكن غلط , لكن احسن حل ان تجربها على الحساب التجريبي

walid roub 07-08-2013 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WaylDz (المشاركة 541448)
وليد اخي الطريقة هنا تعتمد على مبدأ فلسفي يعني يمكن صحيح المبدأ ويمكن غلط , لكن احسن حل ان تجربها على الحساب التجريبي

شكرا وائل على الرد و الإهتمام

walid roub 07-08-2013 12:28 AM

السلام عليكم

هل تنجح هذه الاستراتيجية مع حساب ب 300 دولار ؟ و لوت إبتدائي ب 0.01 ؟

هل منكم من جرب هذه الاستراتيجية في هذه الاشهر الأخيرة ( "05" . "06" . "07" ) و هل كانت ناجحة ؟ و كم كانت نسبة الربح في الاسبوع و الشهر ؟ و إن كانت خسارة كم تبلغ نسبة الخسارة في الاسبوع و الشهر ؟

سؤال بخصوص السكربت : عند تشغيل السكربت . هل يعمل عند غلق المنصة أو إنقطاع الكهرباء أو إنقطاع النت ؟

هذا السكربت يفتح الصفقات كل ساعة أو كل 30 دقيقة أو كل 10 دقائق ؟؟؟

و هل أستطيع تغيير الإعدادات الوقت ما بين الصفقات و تغيير اللوت ؟؟ و ماهي الإعدادات الانسب ؟

مذا تنصحونني في هذه الاستراتيجية ؟

walid roub 07-08-2013 01:05 AM

اكسبرت الإصدار الثالث لا يعمل

وجدت ملف واحد فقط بصيغة أو لإمتداد set

" kira.set "

saad forex 07-08-2013 08:29 AM

استراتيجيه على قد ما هى بسيطه ولكنها غريبه ايضا بس هجربها

walid roub 07-08-2013 03:45 PM

هذا سكربت GMT ؟
كيف في منصات +3 GMT ؟

الاصدار الثاني لا يعمل عندما تكون المنصة مقفلة

مذا عن الاصدار الثالث ؟ ارجو اعادة رفعه لأن ليس به الملف الصحيح

اما عن مشكل الاعضاء الذين قالو ان السكربت يقوم بفتح الصفقات في اوقات غير بداية الساعة فقد وجدت اين المشكل

اقتباس:

السلام عليكم ...

سؤال للأخ كيرا ...

ما الحل ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 537444)

المشكل هو : عندما يكون السكربت مفعل في الزوج و تكون المنصة مغلوقة لا يعمل لكن عندما تفتح المنصة مثلا على 11:37 يقوم السكربت بفتح الصفقة وقت فتح المنصة يعني على 11:37 ثم الصفقة القادمة تفتح على 12:00 ثم 13:00 .... الخ عادي

الحل هو : الحرص على بقاء المنصة مفتوحة طيلت الساعات العشر

jamalscalper 07-08-2013 08:18 PM

لو ممكن ترفعو لي آخر اصدار اكسبرت للي نجح معاكم اجربو ان شء الله

walid roub 07-08-2013 10:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gastro (المشاركة 541979)
لو ممكن ترفعو لي آخر اصدار اكسبرت للي نجح معاكم اجربو ان شء الله

أضيف صوتي إلى صوتك

walid roub 08-08-2013 08:27 PM

ورشة مــوســوعــة الاستراتيجيات

وضع استراتيجيات وطرحها للاعضاء لكى يستفيد منها الجميع
سنحاول بقدر الامكان ان تكون هناك أكثر من استراتيجيه في اليوم باذن الله
اتمنى ان اجد الدعم والتفاعل من الاعضاء

أخر إستراتيجية وضعت هي استراتيجية القنوات السعرية

الرابط

ورشة مــوســوعــة الاستراتيجيات - الصفحة 4

أو

http://www.fx-arabia.com/vb/showthre...t=33506&page=4

Hosam Hazem 11-08-2013 10:43 AM

يا باشا ده اسمه قمار كده مش متاجرة بقى .. مدام من غير علم ولا تفسير كبر مخك وادخل عادي عكس الترند بقى ولا معاه ومش عارف السعر جايبني منين وموديني على فين ... اقنعني ياباشا مع كامل احترامي لحضرتك

shady hamza 11-08-2013 07:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosam Hazem (المشاركة 543267)
يا باشا ده اسمه قمار كده مش متاجرة بقى .. مدام من غير علم ولا تفسير كبر مخك وادخل عادي عكس الترند بقى ولا معاه ومش عارف السعر جايبني منين وموديني على فين ... اقنعني ياباشا مع كامل احترامي لحضرتك

منتظرين مناقشة هذه النقطة ونتمنى راى اسلام فيها

بس لو زى ما بتقول حرام الطريقة دى يبقى كل اساليب وطرق المضاعفات المنتشرة فى المنتديات دى حرام صح وهل لو حرام فعلا المنتديات هتوافق على نشر المواضيع امضاعفات كده وعمل الاكسبيرتات للناس عادى كده وهما عارفين انها حرام
الله يبعدنا عن الحرام بس ايه جاب ده للقمار

Hosam Hazem 11-08-2013 10:50 PM

يافندم ده عبارة عن ايه .. ارمي الزهر وانت وحظك يا كسبت يا خسرت ..
زي هنا كده ادخل شرا او بيع بمزاجك لو جت اشطة ولو مجتش خش عكس تاني يوم .. بناءا على ايه واعتمادا على ايه غير الحظ .. وازاي تقولي لايمكن يومين يكونو زي بعض احب اقولك بص ع الدهب ف شهر مارس وابريل وانت تعرف ازاي وبص على البترول والمعادن والعملات وكله في 2008 وانت تعرف انا قصدي ايه ..
جايز انا محبكها حبتين عشان انا اصلا محلل فني ومؤمن بالتحليل حتى النخاع بس ياريت بجد الناس تفكر وتعقلها قبل ما تدخل .. الناس بتبقى عارفه الصح على فكره بس بتسكت وتكدب نفسها عشان المكسب السريع ومفيش تعب ولا ضياع وقت وههههههههوب كله سراب

shady hamza 12-08-2013 04:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosam Hazem (المشاركة 543362)
زي هنا كده ادخل شرا او بيع بمزاجك لو جت اشطة ولو مجتش خش عكس تاني يوم .. بناءا على ايه واعتمادا على ايه غير الحظ .. وازاي تقولي لايمكن يومين يكونو زي بعض احب اقولك بص ع الدهب ف شهر مارس وابريل وانت تعرف ازاي وبص على البترول والمعادن والعملات وكله في 2008 وانت تعرف انا قصدي ايه ..
جايز انا محبكها حبتين عشان انا اصلا محلل فني ومؤمن بالتحليل حتى النخاع بس ياريت بجد الناس تفكر وتعقلها قبل ما تدخل .. الناس بتبقى عارفه الصح على فكره بس بتسكت وتكدب نفسها عشان المكسب السريع ومفيش تعب ولا ضياع وقت وههههههههوب كله سراب

طيب اولا انا اتكلمت معاك هل حرام او لا ---- ليه قلبت مرة واحدة كده على التحليل الفنى وبدات تتكلم ان الطريقة فاشلة وده لانك مفهمتش كل حاجة لان اولا محدش جاب سيرة الدهب فى الموضوع كله

ثانيا هو انت لما بتدخل صفقة بتبقى متاكد انه طالع او نازل ولا انت بتحلل وبتدخل وبرده فى الاخر بتبقى ممكن تنجح وتفشل ( الا اذا انت كنت جهبذ ) عامة ربنا يهدى و اتمنى غلق النقاش فى هذا الامر وطبعا لك كامل الحرية

kira-h 13-08-2013 01:45 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid roub (المشاركة 541832)
هذا سكربت GMT ؟
كيف في منصات +3 GMT ؟

الاصدار الثاني لا يعمل عندما تكون المنصة مقفلة

مذا عن الاصدار الثالث ؟ ارجو اعادة رفعه لأن ليس به الملف الصحيح

اما عن مشكل الاعضاء الذين قالو ان السكربت يقوم بفتح الصفقات في اوقات غير بداية الساعة فقد وجدت اين المشكل

المشكل هو : عندما يكون السكربت مفعل في الزوج و تكون المنصة مغلوقة لا يعمل لكن عندما تفتح المنصة مثلا على 11:37 يقوم السكربت بفتح الصفقة وقت فتح المنصة يعني على 11:37 ثم الصفقة القادمة تفتح على 12:00 ثم 13:00 .... الخ عادي

الحل هو : الحرص على بقاء المنصة مفتوحة طيلت الساعات العشر

الاكسبيرت يعمل وفق توقيت المنصة لا غير
طبعا لن يعمل الاكسبيرت والمنصة مغلقة أما المشكلة لم تحصل معي حتى الان بهذا الاختبار

لكن هناك مشكلة حيث الماجيك نمبر الجديد لا يتفعل إلا عند تشغيل المنصة مرة أخرى بمعنى لا يتم العمل باللوت الأساسي إلا عند غلق وفتح المنصة...
لذلك قمت بتعديل الاكسبيرت أن يتم تفعيل الماجيك نمبر الجديد حتى لو المنصة بقيت مفتوحة
يعني اللوت الأساسي سيعمل مباشرة بعد تغيير الماجيك نمبر

الاكسبيرت المعدل بالمرفقات قم فقط باستبدال الاكسبيرت القديم بالجديد (بنفس الاعدادات) لكي تستمر في الاختبار الديمو

بالتوفيق

kira-h 13-08-2013 06:45 PM

1 مرفق
لتأكيد دقة حسابات الماجيك نمبر استخدمو النسخة المعدلة والأخيرة ولله الحمد والشكر وتم إضافة معلومات عن الحساب وحفظ الحقوق ...
الاستراتيجية مربحة إذا تم مراقبة الهدف الاجمالي مثلا إغلاق إجمالي عند تحقق ربح 10% من الحساب وتغيير الماجيك نمبر للبدء من جديد
الربح الشهري المتوقع يصل إلى 50% وربما أكثر حسب طبيعة حركة السوق وحسب الاغلاق الاجمالي ومنه يتحقق هدف وعنوان الموضوع ونرجو الدعاء لصاحب الموضوع المميز بأفكاره النيرة
ودعوة صالحة بظهر الغيب
تمنياتي بالتوفيق للجميع

shady hamza 13-08-2013 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 544042)
لتأكيد دقة حسابات الماجيك نمبر استخدمو النسخة المعدلة والأخيرة ولله الحمد والشكر وتم إضافة معلومات عن الحساب وحفظ الحقوق ...
الاستراتيجية مربحة إذا تم مراقبة الهدف الاجمالي مثلا إغلاق إجمالي عند تحقق ربح 10% من الحساب وتغيير الماجيك نمبر للبدء من جديد
الربح الشهري المتوقع يصل إلى 50% وربما أكثر حسب طبيعة حركة السوق وحسب الاغلاق الاجمالي ومنه يتحقق هدف وعنوان الموضوع ونرجو الدعاء لصاحب الموضوع المميز بأفكاره النيرة
ودعوة صالحة بظهر الغيب
تمنياتي بالتوفيق للجميع

معك حق اخى كمان الطريقة التانية جميلة اوى ونتمنى من صاحب الموضوع يطل علينا من جديد بقاله فترة غايب

kira-h 13-08-2013 06:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 544046)
معك حق اخى كمان الطريقة التانية جميلة اوى ونتمنى من صاحب الموضوع يطل علينا من جديد بقاله فترة غايب

الطريقة التانية تم برمجتها وللأسف فيها خطورة حيث يتمرجن بالباكتيست
شخصيا أنصح بالطريقة الأولى لأنها نظريا وعمليا قوية جدا
والله ولي التوفيق

hanyhamd2 14-08-2013 09:39 AM

شكرا اخى اسلام على الطريقة الممتازة وجعلة الله فى ميزان حسناتك
وشكرا للاخ kira-h لبرمجة الاكسبيرت

hanyhamd2 14-08-2013 09:44 AM

بالنسبة للاخ Hosam Hazem هل انت مفتى لتقول ان هذه الطريقة قمار
من فضلك ضع لنا دليل من موقع افتاء بالكتاب والسنة ولك الشكر

اسلام ابن النيل 18-08-2013 04:25 PM

السلام عليكم جميعا .. شكر من القلب لكل اخوتى واحبتى لاضافاتهم واسهامتهم . واشكر اخى كيرا لبرمجته لاكثر من نسخه من الاكسبريت لدرجه اننى تهت من كثره النسخ ان شاء الله تعبك اخى يستفاد منه الاخرون وترزق بدعوه خالصه من قلب اخ لك .. همسه اخى كيرا الطريقه الثانيه افضل من الطريقه الاولى من ناحيه الارباح والامان

ان شاء الله قريبا سوف اضع الطريقه الثالثه لنفس النظريه وان شاء الله تعجبكم وتكون افضل من الطريقه الاولى والثانيه . لم اعمل بها حتى الان فهى تحديثات قيد الدراسه وان شاء الله انتهى من دراستها قريبا وارفقها لاخوتى هنا
بالتوفيق للجميع

اسلام ابن النيل 18-08-2013 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 543329)
منتظرين مناقشة هذه النقطة ونتمنى راى اسلام فيها

بس لو زى ما بتقول حرام الطريقة دى يبقى كل اساليب وطرق المضاعفات المنتشرة فى المنتديات دى حرام صح وهل لو حرام فعلا المنتديات هتوافق على نشر المواضيع امضاعفات كده وعمل الاكسبيرتات للناس عادى كده وهما عارفين انها حرام
الله يبعدنا عن الحرام بس ايه جاب ده للقمار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosam Hazem (المشاركة 543362)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 543452)
طيب اولا انا اتكلمت معاك هل حرام او لا ---- ليه قلبت مرة واحدة كده على التحليل الفنى وبدات تتكلم ان الطريقة فاشلة وده لانك مفهمتش كل حاجة لان اولا محدش جاب سيرة الدهب فى الموضوع كله

ثانيا هو انت لما بتدخل صفقة بتبقى متاكد انه طالع او نازل ولا انت بتحلل وبتدخل وبرده فى الاخر بتبقى ممكن تنجح وتفشل ( الا اذا انت كنت جهبذ ) عامة ربنا يهدى و اتمنى غلق النقاش فى هذا الامر وطبعا لك كامل الحرية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyhamd2 (المشاركة 544258)
بالنسبة للاخ Hosam Hazem هل انت مفتى لتقول ان هذه الطريقة قمار
من فضلك ضع لنا دليل من موقع افتاء بالكتاب والسنة ولك الشكر

بهدوء ياجماعه ما مجال لاحد يفتى او احد يزعل من اخوه . كلنا اخوه .. بالنسبه لحلال وحرام اعتقد الفوركس نفسه باجماله يوجد به اقول مثل حلال وحرام كل انسان يبحث ويستفسر ويتعامل وفق ما يستقر به قلبه وعقله وعقيدته وفى النهايه .. تذكر اخى هذا الحديث

عن الحسن بن علي رضي الله عنه قال حفظت من رسول الله صلى الله عليه وسلم ( دع ما يريبك إلى ما لا يريبك ) رواه النسائي وقال الترمذي حديث حسن صحيح

من واجبى ان اوضح لك اخى طريقه العمل وانت لك ان تعمل كما ذكرت لك فى الاعلى وفق ما يستقر له قلبك وعقلك وعقيدتك .
انتى ذكرت ان طريقه عملنا تعتمد على الحظ مثل القاء حجر نرد .. ولكن ربما اختلط عليك الامر ولم تفهم الطريقه جيدا .. طريقه عملنا تعتمد على نظريه قويه وهى "" يستحيل على السوق ان يكرر نفس حركه امس اليوم وغدا "" راح اعطيك مثال بسيط لكى تفهم الطريقه مثلا انتى جيت الساعه 10 صباحا وفتحت صفقه بهدف واستوب 15 نققطه وكل ما السوق يتحرك فى اى اتجاه 15 نقطه تفتح صفقه اخرى . مثلا السوق من الساعه عشره لحد الساعه 5 مساء صعد 15 نقطه ثم صعد 15 اخرى ثم هبط 15 نقطه ثم صعد 15 نقطه ثم هبط 15 ثم هبط 15 نقطه .. فى مخيلتك اخى هل يستطيع السوق ان ياتى غدا من الساعه عشره لحد الساعه خمسه ويكرر نفس الحركه يضعد ثم يصعد ثم يهبط ثم يصعد ثم يهبط ثم يهبط وان حدثت هل يفعلها ايضا ثالث يوم .. اذهب الى الشارت وشاهد بنفسك

هذه النظريه التى نعتمد عليها فى طريقتنا ببساطته وهى استحاله تكرار نفس النمط لايام متتاليه

ارجو ان اكون وفقت فى تبسيط الطريقه

وفى النهايه اسال الله ان يرزقك ويرزقنا جميعا الرزق الحلال

walid roub 18-08-2013 10:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 545624)
السلام عليكم جميعا .. شكر من القلب لكل اخوتى واحبتى لاضافاتهم واسهامتهم . واشكر اخى كيرا لبرمجته لاكثر من نسخه من الاكسبريت لدرجه اننى تهت من كثره النسخ ان شاء الله تعبك اخى يستفاد منه الاخرون وترزق بدعوه خالصه من قلب اخ لك .. همسه اخى كيرا الطريقه الثانيه افضل من الطريقه الاولى من ناحيه الارباح والامان

ان شاء الله قريبا سوف اضع الطريقه الثالثه لنفس النظريه وان شاء الله تعجبكم وتكون افضل من الطريقه الاولى والثانيه . لم اعمل بها حتى الان فهى تحديثات قيد الدراسه وان شاء الله انتهى من دراستها قريبا وارفقها لاخوتى هنا
بالتوفيق للجميع

متابعين إن شاء الله

shady hamza 21-08-2013 05:03 PM

السلام عليكم
اخى كيرا لك رسالة على الخاص ارجو الاطلاع عليها

kira-h 22-08-2013 12:44 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 545624)

بالتوفيق للجميع

وعليكم السلام
الشكر لله أولا ثم لك بمشاركتك معنا طرقك المميزة في التداول جزاك الله خيرا
بالنسبة للاكسبيرت فهو ليس تطبيق 100% لشروط الطريقة الأولى !!
فقد اعتمدت الدخول كل ساعة بنوع صفقة مختلف عن نوع صفقة الساعة السابقة ( مثلا 7:00 شراء و 8:00 بيع و 9:00 شراء .... وهكذا) ولا أغير نوع الصفقة سواء ربحت أو خسرت وأقوم فقط بمضاعفة الصفقة الخاسرة
هنا باعتقادي قمت بزيادة أمان أكثر عن الشروط الأصلية حيث لن نقع في فخ الترند الحاد وبالطبع يجب عمل إغلاق يدوي لكل الطفقات مع تغيير الماجيك نمبر أول بأول عند كل ربح مثلا 10% من الحساب
وهذا ما جرى بالاختبار مع وجود ضعف في متابعة إغلاق الربح الكلي لضيق الوقت ...

بالمرفقات تقرير اختبار الديمو
والله الموفق

kira-h 22-08-2013 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 546474)
السلام عليكم
اخى كيرا لك رسالة على الخاص ارجو الاطلاع عليها

تمام
بالتوفيق

walid roub 22-08-2013 05:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 546691)
وعليكم السلام
الشكر لله أولا ثم لك بمشاركتك معنا طرقك المميزة في التداول جزاك الله خيرا
بالنسبة للاكسبيرت فهو ليس تطبيق 100% لشروط الطريقة الأولى !!
فقد اعتمدت الدخول كل ساعة بنوع صفقة مختلف عن نوع صفقة الساعة السابقة ( مثلا 7:00 شراء و 8:00 بيع و 9:00 شراء .... وهكذا) ولا أغير نوع الصفقة سواء ربحت أو خسرت وأقوم فقط بمضاعفة الصفقة الخاسرة
هنا باعتقادي قمت بزيادة أمان أكثر عن الشروط الأصلية حيث لن نقع في فخ الترند الحاد وبالطبع يجب عمل إغلاق يدوي لكل الطفقات مع تغيير الماجيك نمبر أول بأول عند كل ربح مثلا 10% من الحساب
وهذا ما جرى بالاختبار مع وجود ضعف في متابعة إغلاق الربح الكلي لضيق الوقت ...

بالمرفقات تقرير اختبار الديمو

والله الموفق

أقصى خسارة كانت

116.48 -

وهذا خطير جدا بنسبة للمحافظ الصغيرة ك 300 دولار و 500 دولار

وصلت المضعفات إلى لوت : 1.28

و هذا خطير جدا أيظا بنسبة للمحافظ الصغيرة ك 300 دولار و 500 دولار و بعيد كل البعد عن إحترام إدارة رأس المال

kira-h 22-08-2013 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid roub (المشاركة 546750)

أقصى خسارة كانت

116.48 -

وهذا خطير جدا بنسبة للمحافظ الصغيرة ك 300 دولار و 500 دولار

وصلت المضعفات إلى لوت : 1.28

و هذا خطير جدا أيظا بنسبة للمحافظ الصغيرة ك 300 دولار و 500 دولار و بعيد كل البعد عن إحترام إدارة رأس المال

أقل حساب للعمل بالطريقة 2000 دولار
اللوت 1.28 (المضاعفة السابعة) كان يقابلها صفقات رابحة
الالتزام بالاغلاق الكلي وتغيير الماجيك نمبر عند تحقق نسبة ربح إجمالي (لم ألتزم بهذا الشرط المهم لضيق الوقت ورغم ذلك النتيجة جيدة)

kira-h 22-08-2013 02:06 PM

قمت بإضافة خاصية مضاعفات الربح وهي اختيارية كذلك بالنسبة لمضاعفات الخسارة اختيارية
إضافة الهدف والستوب المخفيين دورهما حماية الحساب من تلاعب الشركة كعدم تفعيل الهدف والستوب لوز المرئيين أيضا يمكن تمويه الشركة مثلا بجعل الهدف والستوب المرئيين كبير 40 نقطة بينما الهدف والستوب المخفيين 10 و 20 نقطة
تعديل حسابات خاصية الماجيك نمبر
عند تغيير الماجيك نمبر أضف فقط رقم 1 إلى العدد السابق
مثلا إذا كان الماجيك نمبر 100 فعند تغييره نجعله 101 ثم 102 ثم 103 ... وهكذا وأي عدد تم العمل به لا نرجع له مثلا إذا وصلنا للعدد 104 فلا يجب الرجوع للأعداد 103 و102 و 101 و100 حيث ستدخل في دوامة مضاعفات قديمة...
عند تفعيل حساب جديد (ديمو أو حقيقي) يمكن العمل بالأعداد السابقة للماجيك نمبر أو البدء من جديد
مسألة الماجيك نمبر مهمة لأنها تتحكم في المضاعفات
النسخة النهائية من الاكسبيرت هنا http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1377170164.rar
بالتوفيق

kira-h 22-08-2013 04:10 PM

ويمكن العمل بالمحافظ الصغيرة على الأقل 200 دولار بشرط أن يكون حساب ميكرو أي أن اللوت 0.01 النقطة بسنت واحد (وليس 10 سنت)

mohamed sameh 24-08-2013 01:51 PM

السلام عليكم ورحمة الله
تسجيل حضور ومتابعة معكم بأمر الله

shady hamza 31-08-2013 10:36 PM

السلام عليكم
فى انتظار عرض الطريقة الثالثة ان شاء الله بالتوفيق يا اسلام

الساعة الآن 07:24 AM