اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Benisafcom 18-11-2012 09:38 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 427671)
السلام عليكم
ممكن اعرف بالنسبة لو حبيت ادخل تنبيه alert للميتاتريدر انزلو فين؟
اقصد في الانديكيتورز ولة مكان تاني؟
شكرا

ادا كان مؤشر للتنبيه ادخله عادي كاي مؤشر

Benisafcom 18-11-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 427557)
السلام عليكم
شكرا اخي على الرد و جزاك الله خيرا

لا شكر على واجب اي سؤال تفضل
اخوكم خالد

noureen 18-11-2012 10:09 PM

كان عندى استفسار ارجو الاجابه عليه
دلوقت انا بحدد اذا كان دعم او مقاومه على اى اساس يعنى مثلا احيانا بيكون عندنا منطقه طعم قوى و بيخترقها السعر بتتحول لمنطقه مقاومه طيب لو انا عندى دلوقت ان النقطه دى قويه بحدد هى قويه كدعم او مقاومه على اى اساس اذا كانت مرت بكونها دعم و بكونها مقاومه مره اخرى بحددها على اساس اخر مره مر بها السعر من هذه المنطقه و لا على اى اساس

ammarmaher2 18-11-2012 10:27 PM

السلام عليكم
سؤال صغير لماذا يقوم السعر باعاده الاختبار للترند وفى اوقات بيعيد الاختبار اكثر من مره؟
شكرا

ahmedamz 18-11-2012 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 427686)
قرب الفارة منه واضغط يمين
ديليت انديكيتور
او
في الميتاتريدر اعلاه توجد كلمة شارت بجانب (فايل..فيو..انسرت...شارتس...تولززز)
ستجد الخاصية الاولى اسمها انديكاتور ليست اعمل تعديل او حدف
بالتوفيق

شكرا على اهتمامك لكن هذه الطريقة انا بالفعل اعرفها فى طريقة اخرى انك بتضغط على مفتاح معين فى الكيبورد فيظهر جميع المؤشرات فتمسح ماتريد انا جربت كل الفاتيح لكنى لم اجده

ahmedamz 18-11-2012 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 427547)
اهلا تفضل اخي هدا الموضوع المهم حيفيدك كمل يحتوي على مؤشر كدلك
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23225

مشكوووووووووووووور جداجدا لكن كنت عايز اعر برضوا لو انى لا املك مؤشر البايفوت فكيف احددها بواسطة اليد على الشارت
تحياتى لك

pure_laser 19-11-2012 01:24 AM

السلام عليكم
سؤال سريع جدا
هي منصة الاف اكس دي دي فيها الكونيكشن مقطوع لان من اول ما فتح السوق و هي مفيهاش كونكشن

Benisafcom 19-11-2012 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 427728)
مشكوووووووووووووور جداجدا لكن كنت عايز اعر برضوا لو انى لا املك مؤشر البايفوت فكيف احددها بواسطة اليد على الشارت
تحياتى لك

لا شكر على واجب
انظر جيدا يا اخي
في الموضوع توجد الطريقة و كيفية حسابات الهاي و اللو

Benisafcom 19-11-2012 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 427767)
السلام عليكم
سؤال سريع جدا
هي منصة الاف اكس دي دي فيها الكونيكشن مقطوع لان من اول ما فتح السوق و هي مفيهاش كونكشن

شغالة عادي
اعمل اعادة تسجيل الدخول
ان شاء الله خير

Benisafcom 19-11-2012 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 427725)
شكرا على اهتمامك لكن هذه الطريقة انا بالفعل اعرفها فى طريقة اخرى انك بتضغط على مفتاح معين فى الكيبورد فيظهر جميع المؤشرات فتمسح ماتريد انا جربت كل الفاتيح لكنى لم اجده

لم استعمل الطريقة التي دكرتها
ان شاء الله يفيدك الاخوة الاعضاء

Benisafcom 19-11-2012 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureen (المشاركة 427710)
كان عندى استفسار ارجو الاجابه عليه
دلوقت انا بحدد اذا كان دعم او مقاومه على اى اساس يعنى مثلا احيانا بيكون عندنا منطقه طعم قوى و بيخترقها السعر بتتحول لمنطقه مقاومه طيب لو انا عندى دلوقت ان النقطه دى قويه بحدد هى قويه كدعم او مقاومه على اى اساس اذا كانت مرت بكونها دعم و بكونها مقاومه مره اخرى بحددها على اساس اخر مره مر بها السعر من هذه المنطقه و لا على اى اساس

الدعم والمقاومة :هما العمود الفقرى للفوريكس وهى مناطق يمر عليها السعر ويحترمها بشرط احترام الترندات وبما يخدم الاتجاه العام للزوج وحركة السعر والحاله الاقتصادية للدول والاخبار الاساسية .... الخ والدخول دائما مع الاتجاه العام

والدعم : هو كل ما يرفع السعر الى اعلى وهو ما يكون قاع وتختلف قوة الدعم من فريم لاخر فكلما كان الفريم اكبر كلما كان هناك مصداقية اكبر وعند كسر الدعم يتحول الى مقاومة وهنا ندخل بيع ونضع الاستوب لوز عند نقطة الكسر

والمقاومة عكس الدعم وهى كل ما ترد السعر لاسفل وهى ما تكون القمة وعند اختراق المقاومة تتحول الى دعم وهنا ندخل شراء ونضع الاستوب لوز عند نقطة الاختراق

المقاومات والدعوم المستهلكة:هى التى لم يعد السعر يستهلكها ويكون احترمها اقل(اى عند دخول صفقات لا يمكن الاعتماد عليها) بسبب انه تم كسرها اكثر من مرة او لم يعد السعر يمر بها

كيف نستفيد من الدعوم والمقاومات فى تجارة الفوريكس؟
نستفيد من الدعوم والمقومات فى انه عند وجود دعم سابق يعطى دفعة لوجود ارتداد عند هذه النقطة ووجود ارتداد عند يمر السعر بنفس النقطة غالبا

كيف نستخدم الدعوم والمقاومات فى التداول؟
نستفيد من الدعوم والمقاومات فى التداول اننا نقوم بالشراء من الدعوم فى الاتجاه الصاعد او من اختراق المقاومة فى الاتجاه الصاعد
ونقوم بالبيع من المقاومة فى الاتجاه الهابط او من كسر الدعم فى الاتجاه الهابط

اذن متى نتاكد ان هناك كسر للدعم او اختراق للمقاومة ؟
بالنسبة للمقاومة عند يحدث اغلاق بالصعود فوق مستويات المقاومة ويحدث اعادة اختبار هنا يحدث اختراق للمقاومة والعكس للدعم
وكما ذكرنا مرارا كلما كان الفريم اكبر كلما كان اصدق وادق

ماهو الترند وكيفية رسمه؟
الترند هو توصيل عده نقط دعومات ببعضها البعض ويسمى وقتها الترند الصاعد او خط الارتكاز الصاعد سواء على مستوى افقى او مستوى مائل (صعب يكون راسى)
والترند العام او الاتجاه العام : هو حركة السعر فى اتجاه معين واحد لمده 10 ايام اى انه لو ان السعر استمر لمده 10 ايام فى الاتجاه الصاعد يصبح الاتجاه العام صاعد
(ولكن فى الحقيقة نعتبر الاتجاه العام للسعر على اساس لا يقل عن شهر)

اهمية الترند: هى النقط الاقولى اى عندما نصل بين نقط دعم مع بعض على الاقل 2 ونقط مقاومة مع بعض على الاقل 2 فتظهر نقاط نعتمد عليها فى استنباط الترند(حركة السعر فى الفترة القادمة)

وكلما كان التداول على فريم اكبر كلما كان افضل وهناك مصداقية ودخول افضل ومكاسب اكبر
وكلما زادت عدد الدعوم كلما كان الترند اقوى واكثر قوة
وكما هو الحال فى الدعوم والمقاومات يحدث كسر للترندات ويحدث اعادة اختبار

ويمكن اختراق بعض الذيول او جزء من الاجسام للشموع شرط الحصول على ارتكاز افضل لتعامل السعر (الحصول على دعم او مقاومة اضافية لتقوية الترند)
ونلاحظ انه كلما كان الترند حاد كلما كان اقل مصداقية

الترند والكسر واعادة الاختبار والاختبار الكاذب:

الكسر الكاذب: يحدث عكس اتجاه السعر العام ليقنع التجار بالشراء او البيع للمخادعة ويكون بسبب اخبار او تدخلات فى السوق من بنوك كبرى بهدف ضرب الاستوب لوز للمستثمرين
عد كسر الدعم او اختراق المقاومة فان السعر يقوم بعمل اعادة اختبار ويغير اتجاهه
عند كسر الترند وقفلهداخل المدى فان هناك احتمال ان يعود السعر ليكمل فى اتجاهه الاساسى ولا يعكس اتجاهه (اغلاق تاريخى)

وللدخول الصحيح
فاننا ننتظر بعد كسر السعر وعكسه لاتجاهه فاننا ننتظر الى ان يقوم بعمل اعادة اختبار
فمثلا عند كسر الدعم فانه يهبط ثم يقوم بعمل اعادة اختبار وعندما يرتفع بعض الشىء قبل ان يقوم بالهبوط هنا نقوم نحن نقوم بالبيع تحت الترند بقليل ونضع الاستوب لوز فوق المنحنى الاساسى للترند بقليل والافضل ان يكون الدخول مع الاتجاه العام سواء صاعد ام هابط فلو الاتجاه صاعد نقوم بالشراء والعكس لو الاتجاه هابط نقوم بالبيع ولابد من الوصول لنقطة ارتكاز سواء دعم او مقاومة او ترند حتى نقوم بالمتاجرة ولا نقوم بالشراء او البيع ابدا
وطالما حدث كسر خارج الترند فانه يعنى انه كسر حقيقى اما لو الكسرداخل الترند فانه كسر كاذب

الترند الذى تم كسره مرة وعمل اعادة اختبار وعاد مرة اخرى ولم يحترمه السعر فانه ترند مستهلك لم يحترمه السعر وانتهت اهميته

مثال: عندما يكون الاتجاه العام صاعد وفى ترند صاعد اخر فى نفس الاتجاه ووجدنا ان السعر يكسر الترند الصاعد فاننا ننتظر فاذا وجدناه يصعد مرة اخرى فاننا نقوم هنا بالشراء حيث انه مع الاتجاه العام الصاعد كما بالرسم

اما اذا استمر فى الهبوط وكسر الاتجاه العام فاننا ننتظر الى ان يقوم بعمل اعادة اختبار ونتاكد من الهبوط فاننا نغير استراتيجتنا فى هذه الحاله لان معنى ذلك ان السعر سيغير الاتجاه العام ويتجه للهبوط فى الفترة القادمةفاذا كنا قد قمنا بالشراء فاننا نقوم باغلاق الصفقةعند عمل اعادة اختبار وصعود السعر بعض الشىء

وفى حاله انه تم كسر الترند الصاعد وكنا داخلين شراء وهبط الى ان وصل لخط الاتجاه العام فى هذه الحاله لا نضع ستوب لوز بل نقوم بعمل تعزيز(اى الشراء من هذه المستويات) بغرض ان السعر سيصعد مرة اخرى عند عمل اعادة اختبار

هنا يكون لدينا عقدين الصفقة الثانية كسبت عند صعود السعر مرة اخرى باعادة الاختبار
اما الصفقة الاولى اصبحت عن نفس سعر الدخول فاننا ننتظر اذا عمل شمعة انعكاسية هابطة او اى ايحاء بالهبوط هنا نقوم بالبيع
اما لو قفل مرة اخرى داخل الترند فان السعر سيصعد مرة اخرى وهنا كان كسر كاذب وننتظر حتى يصعد مرة اخرى

وممكن فى الحاله السابقة اننا ندخل شراء من الترند الاول وخط الدعم والرتند الثانى (العام)
فعندما يرتفع السعر هنكسب كل المسافة من الترند الثانى وايضا هنكسب الفرق بين خط الدعم والسعر الحالى وممكن اكسب لو ارتفع السعر عن الترند الاول هذا افضل من ان ننتظر الى ان يهبط السعر كل هذه المسافة وندخل مرة واحده فقط

الاساسيات عند رسم الترند
1- ممكن نقطع ذيول او اجزاء شموع بغرض الحصول على ارتكاز جديد
2- الترند الحاد جدا ليس له اهمية فالترند الجيد يكون بزاوية حوالى 45 درجة
3- عععشان نتاكد ان الكسر صحيح يقوم السعر بعمل اعادة اختبار وكلما كانت اعادة الاختبار على فريم اكبر كلما كان الدخول افضل
4- اعادة الاختبار اكثر من مرة تفقد الترند مصداقيته
5- لمتابعة الكسر لابد ان يكون فى نفس الاتجاه العام حيث الكسر الكاذب عكس الاتجاه العام والافضلمتابعة الكسر على فريم كبير

والله الموفق لنا جميعا

رعد 19-11-2012 04:26 PM

ارجو المساعدة

أمير سعيد 19-11-2012 06:15 PM

السلام عليكم
هل من الصح رسم fbioعلي كل الفريمات ولا بس علي الديلي زي الدكتور اسامة و هل للصفقات السكالبينج ممكن نرسم fbio مثلا علي فريم 15 يبقي يترسم ازاي علي اخر موجة ولا علي كل الشارت
شكرا

aref.J.sabra 19-11-2012 07:16 PM

السلام عليكم يا أخواتي و أخواتي أنا مبتدئ في الفوركس و خسرت 1000$ في أول أسبوع لي لماذا ؟ لأني ضائع و أخاف أحيانا من أن تنجر خساراتي فأغلق حينها العملية .
أرجوكم دلوني على إستراتيجية أو طريقة ليل خروج و الدخول .
و شكرا كثيرا

أمل بنصر الله و فتح قريب .

pure_laser 19-11-2012 07:20 PM

2 مرفق
السلام عليكم
انا نزلت اكسبرت على الميتاتريدر و الحمد لله افتكرت انو شغال و تمام بس فيه حاجه مش فاهمها
الي اعرفو ان الاكسبرت لما يشتغل بيقوم بتنفيذ صفقات من نفسو صح ولة انا غلطان؟
و حسب الي اعرفو ان لما يكون فيه وجه مبتسم في الاعلى معناها الكسبرت شغال و تمام بس انا في الحاتلني مفيش حاجه بتتغير عندي
اقصد زي ما باين في المرفقات مرة شغلتو و كان الوجه مبتسم و معناها الاكسبرت شغال و تمام و بعدها رجعت قفلتو و برضو مفيش تغيير بيحصل
انا متاكد ان فيه حاجه غلط او انا مش فاهمها او فيه حاجه ناقصة المفروض اعملها
يا ريت الي يعرف الرد ميبخلش عليا و جزاه الله خيرا
شكرا

Badr 19-11-2012 07:33 PM

استفسار عن المتاجرة على الدهب

على اى اساس يم احستاب عدد النقاط ؟
هل يتم حسابها هكذا ؟
من 1733.50 الى 1733.60 = 1 نقطة
من 1733.60 الي 1733.70 = 1 نقطة
.
و هكذا ؟

+
انا سمعت ان القطة = 10 نقاط فى التجارة على الذهب
لكنى دخلت كتجربة و خرجت ب نقطتان بلوت 10 سن
بأجمالي ربح 20 سنت ؟ فكيف النقطة = 10 على الذهب ؟
ام المقصود بأن النقطة = 10 هو كما ذكرت من 1733.50 الى 1733.60 = 1 نقطة ؟ لكن الربح واحد فى كل اللأجوال
1 نقطة = 1 دولار لعقد ميني .. و هكذا ؟

احمد صلاح 19-11-2012 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رعد (المشاركة 428042)

للاسف اخى رعد ,
ازواج الين انطلقت من الاسبوع الماضى وذلك بسبب اطلاق الحكومه اليابانيه للتيسر النقدى
وهو ما نفس ما حدث خلال اول العام وادى الى صعود قوى للازواج الين
ان لم تغلق ازواج الين بشموع انعكاسيه على الفريم اليومى فأذن سيكون هناك صعود متستمر

تحياتى
ولا يوجد حل الا الدخول فى هيدج لو اخترقت الازواج القمم الذى كونتها

احمد صلاح 19-11-2012 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirsaid (المشاركة 428069)
السلام عليكم
هل من الصح رسم fbioعلي كل الفريمات ولا بس علي الديلي زي الدكتور اسامة و هل للصفقات السكالبينج ممكن نرسم fbio مثلا علي فريم 15 يبقي يترسم ازاي علي اخر موجة ولا علي كل الشارت
شكرا

تفضل هذا شرحى لطريقتى فى رسم الفيبوناتشى
شرح فيديو لـ الطريقه المثلى لرسم الفيبوناتشى Fibonacci RetracemenT

تحياتى

احمد صلاح 19-11-2012 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aref.J.sabra (المشاركة 428104)
السلام عليكم يا أخواتي و أخواتي أنا مبتدئ في الفوركس و خسرت 1000$ في أول أسبوع لي لماذا ؟ لأني ضائع و أخاف أحيانا من أن تنجر خساراتي فأغلق حينها العملية .
أرجوكم دلوني على إستراتيجية أو طريقة ليل خروج و الدخول .
و شكرا كثيرا

أمل بنصر الله و فتح قريب .

والله يا غالى انا انصحك فى الاول ان تقرأ عن اداره راس المال
قبل البحث عن اى استراتيجيه
انصحك بمشاهده هذا الفيديو
فيديو : اداره رأس المال فى الفوركس ( مفهوم , عناصر , التطبيق العملى )

pure_laser 19-11-2012 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 428161)

والله يا غالى انا انصحك فى الاول ان تقرأ عن اداره راس المال
قبل البحث عن اى استراتيجيه
انصحك بمشاهده هذا الفيديو
فيديو : اداره رأس المال فى الفوركس ( مفهوم , عناصر , التطبيق العملى )

السلام عليكم
اشكرك استاذ احمد على نصيحتك و انا فعلا قريت ادارة راس المال و فاهمها كويس و مش ناوي افتح حساب حقيقي غير لما استكمل كل الدروس و اكررها كمان
بس احيانا بتصادفني بعض الامور بحتاج اجربها و اعرف نتيجتها
اشكرك مره ثانيه يا استاذ و يا ريت تجاوبني:1 (27):

casper1350 20-11-2012 11:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 425106)

اخى الغالى
هل هذه شركه FXDD ؟؟ ام شركه اخرى

؟

لا هى شركة FXDD

MoHaMeD EgY 20-11-2012 01:25 PM

انا مبتدأ فى الفوركس
واتعلمت التحليل الفنى جيدا .. فهل يمكن الأعتماد و المضاربة بالتحليل الفنى فقط ولا لازم اعرف تحليل الاخبار ؟

Benisafcom 21-11-2012 04:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 428370)
انا مبتدأ فى الفوركس
واتعلمت التحليل الفنى جيدا .. فهل يمكن الأعتماد و المضاربة بالتحليل الفنى فقط ولا لازم اعرف تحليل الاخبار ؟

اكيد
السوق عدوك
و الاخبار هي محرك
رغم ان التحليل الفني اشهرها
انت ابدا ما تعلمته بتطبيقه على الديمو و في نفس الوقت تراجع التحليلات الباقية لتصقل نفسك
لكن لابد ان تكون لك مبادئء التحليل الاساسي الدي هو تحليل الاخبار ومتابعتها

pure_laser 21-11-2012 06:24 PM

السلام عليكم
سؤال مش فوركساوي شوية
ممكن حد يعلمنا ازاي بيتعمل التوقيع الي في مشاركات الاخوة
شكرا

pure_laser 21-11-2012 08:09 PM

السلام عليكم
انا نزلت سكربت خاص باغلاق جميع الصفقات المفتوحه و خليتو في المكان الصحيح داخل الميتاتريدر بس مش فاهم ازاي اشغلو
اقصد اخليه يقفل الصفقات ازاي؟
شكرا

pure_laser 21-11-2012 09:27 PM

السلام عليكم
انا عارف ان النهارده اسالتي كتيرة
بس كنت عاوز اعرف ايه المعنى التحليلي لصفقات التبريد
اقصد ليه ندخل فيها من باب التوقع بان السعر حيرتد مثلا؟
لان صفقات الهيدج مفهومة نوعا ما بس التبريد؟؟؟؟؟؟ وليه اسمها تبريد مثلا ليه مش تسخين؟؟؟؟؟؟:1:
شكرا

Benisafcom 21-11-2012 09:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428935)
السلام عليكم
انا عارف ان النهارده اسالتي كتيرة
بس كنت عاوز اعرف ايه المعنى التحليلي لصفقات التبريد
اقصد ليه ندخل فيها من باب التوقع بان السعر حيرتد مثلا؟
لان صفقات الهيدج مفهومة نوعا ما بس التبريد؟؟؟؟؟؟ وليه اسمها تبريد مثلا ليه مش تسخين؟؟؟؟؟؟:1:
شكرا

اهلا
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران

Benisafcom 21-11-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428896)
السلام عليكم
انا نزلت سكربت خاص باغلاق جميع الصفقات المفتوحه و خليتو في المكان الصحيح داخل الميتاتريدر بس مش فاهم ازاي اشغلو
اقصد اخليه يقفل الصفقات ازاي؟
شكرا

مش مجربه شخصيا لكن ان كان عمله كاي مؤؤشر
اسحبه بالفارة الى الشارت زي المؤشرات العادية
او انتظر يفيدوك الاخوة الدين جربوه

Benisafcom 21-11-2012 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428857)
السلام عليكم
سؤال مش فوركساوي شوية
ممكن حد يعلمنا ازاي بيتعمل التوقيع الي في مشاركات الاخوة
شكرا

في اعلى يسار الصفحة ستجد اسم عضويتك و تحته الرسائل و تحته بقليل ستجد كلمة خيارات سريعة
اضغط عليها ستجد كلمة تعديل التوقيع

pure_laser 21-11-2012 10:06 PM

السلام عليكم
سؤال الى الاخوة العاملين بالفوركس منذ فتره طويل
هل تؤمن بالحظ بالفوركس و ما هي النسبة باعتقادك؟
شكرا

pure_laser 21-11-2012 10:15 PM

السلام عليكم
رجعتلكم تاني
هل من المناسب بعد رسم الzigzag الاعتماد عليه في رسم المقاومات و الدعوم و الترندات ام ان عمله مختلف عن ذلك؟؟؟؟؟؟
شكرا

احمد صلاح 21-11-2012 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428968)
السلام عليكم
رجعتلكم تاني
هل من المناسب بعد رسم الzigzag الاعتماد عليه في رسم المقاومات و الدعوم و الترندات ام ان عمله مختلف عن ذلك؟؟؟؟؟؟
شكرا

من الممكن ياغالى
وسيكون الافضل ان تنظر على المنطقه التى تتقابل فيها اكثر من قمه او اكثر من قاع
فستكون هيا مستويات الدعم والمقاومه القويه

تحياتى لك ياغالى

احمد صلاح 21-11-2012 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428959)
السلام عليكم
سؤال الى الاخوة العاملين بالفوركس منذ فتره طويل
هل تؤمن بالحظ بالفوركس و ما هي النسبة باعتقادك؟
شكرا

نعم أؤمن بالحظ فى الفوركس
لكن نسبته قليله جدا جدا جدا لا تتعدى 1 %
نادرا لما نسمع مع المتاجرين ان الحظ قد تدخل فى صفقه ما فى تجارتهم وكانت بمثابه انقاذ
لكن مافيش افضل من التعليم لاننا ليس فى نادى قمار :D
بالتوفيق للجميع

pure_laser 22-11-2012 03:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pure_laser (المشاركة 428968)
السلام عليكم
رجعتلكم تاني
شكرا

السلام عليكم
شكرا اخي الكريم على الاجابة المفيدة

pure_laser 22-11-2012 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 428944)
اهلا
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران

السلام عليكم
شكرا اخي الكريم على التوضيح

aref.J.sabra 22-11-2012 02:08 PM

السلام عليكم يا إخواني أنا مبتدئ في الفوركس أرجوكم ساعدوني لدي مشكلة أني هينين أقوم بعمليات شراء بعدها أرى أن السعر قد هبط فأغلق العملية لكن بعد قليل أرى أن السعر قد صعد من جديد . دلوني يا إخواني كيف أتاجر و و بي ما أستعين ب أي إستراتيجية أو أي شيء يدلني متى أشتري متى أبيع .
شكرا جزيلا

pure_laser 22-11-2012 03:12 PM

السلام عليكم
اخواني الخبراء والمشرفين ممكن تقولنا ببساطه رايك ايه في استراتيجية الكلب الاسود؟
و الي جربها يا ريت كمان يقولنا رايو باختصار؟
شكرا

pure_laser 22-11-2012 03:41 PM

السلام عليكم
فيه سؤال مهم جدا ابتديت اعاني منو واكيد كل الي عندهم خبرة عانو من نفس المشكله قبلي و عاوز اعرف اتصرفو ازاي و عملو ايه
المشكلة اني تقريبا قريت دلؤتي عشرات الاستراتيجيات و عرفت عشرات المؤشرات ودة غير اني طبعا قريت و شفت الفيديوات تبع الدكتور اسامه و فاهم الاساسيات
مشكلتي دلؤتي بحس اني بقيت زي الي دخل في دوامة كبيرة
اطبق ايه ولة اعمل ايه وامشي ازاي و اتجه فيه
بارك الله في كل من سوف يرد عليا الرد الي حاسس انو حيخلصني من الدوامة دي
شكرا

pure_laser 22-11-2012 04:10 PM

السلام عليكم
اعتقد انتو خلاص عرفتوني اني اكتر واحد بيسال و بيتعبكو
سؤالي اني ازاي اقدر اعمل باك تيست لاستراتيجية
انا ااعرف اعمل باك تيست بس قصدي ازاي اطبقو على استراتيجيه معينه بحد ذاتها و اعرف نتائجها؟؟؟؟؟
جزاكم الله خيرا

mahmoudismail 23-11-2012 02:05 AM

شباب السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ممكن مساعده بخصوص هل من الممكن اضافه الاكسبرتات و المؤشرات علي منصه الميتا تريدر 4 للاجهزه الاندرويد و كيفيه التعامل معها و هل هي مثل التي نعمل بها في اللاب توب
و اجهزه الكمبيوتر
عاوز حد من الشباب بيتداول عن طريق الهاتف او اجهزه التابلت الجديده
و شكرا

الساعة الآن 09:30 AM