اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

Amjad Shadid 20-02-2013 06:52 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

- يقول الخبراء الفنيون بـ بنك UBS، " لا زلنا نرى أن عودة الأوضاع الاقتصادية إلى طبيعتها في منطقة اليورو على الأقل على المدى القصير هو مؤشر إيجابي لليورو. وقد قام دراجي بتصحيح الأوضاع في المؤتمر الصحفي لشهر فبراير، التي أعتقد البعض أنها كانت خطأ منه في يناير وقتما كانت التوقعات تدور حول حدة موقف البنك المركزي الأوروبي، وذلك بشكل ماهر".

ومن الواضح أن موقف البنك المركزي الأوروبي حيادي للغاية في الوقت الحالي. رغم أن الموازنة للبنك قد انكمشت بشكل أساسي مع تسارع وتيرة تنفيذ عمليات التمويل طويلة الأجل وهذا موقف مغاير تماما للبنوك الرئيسة الأخرى. جدير بالذكر أن عملية ارتفاع أسعار قد تراجعت جزئيا منذ ذلك الحين، مع إشارة مسئولي البنك المركزي الأوروبي إلى أن السيولة ستظل وفيرة، ولكن الحقيقة هي أن البنك المركزي ليس محكم السيطرة تماما هنا حيث أن البنوك ليس لديها مطلق اتخاذ القرارات الخاصة بها.

وعلاوة على ذلك، قد يكون الاضطراب الذي وقع بالسوق في الآونة الأخيرة حول ذكر دراجي سعر صرف اليورو خلال مؤتمره الصحفي في فبراير، مبالغا فيه. ويضيف الخبراء، "إن ارتفاع سعر الصرف يؤثر بالسلب على النمو الاقتصادي ولكن في حالة التضخم فإن التأثير سوف يتم يقابله ارتفاعه في أسعار الطاقة. ونعتقد أن توقعات التضخم ستظل متوازنة بشكل كبير وأن البنك المركزي الأوروبي لن يتخذ مزيد من إجراءات السياسة النقدية التوافقية".

Amjad Shadid 20-02-2013 07:06 PM

- مُنى الدولار الاسترالي بتراجع ملحوظ خلال تعاملات اليوم مقابل نظيره الأمريكي، متأثراً بالتراجع الحاد في أسعار الذهب والتي أثرت بدورها في الدولار النيوزلاندي في وقت سابق من تعاملات اليوم، فضلاً عن تصريحات ويلر محافظ البنك الاحتياطي النيوزلاندي الصادرة صبيحة اليوم بشأن كون البنك على أهبة استعداده للتدخل في سوق العملات إذا اقتضت الضرورة ذلك.

من جانبه تكبد زوج الـ AUD/USDخسارة بلغت 85 نقطة وربما تعدت ذلك حتى وقتنا الراهن ليتراجع الزوج إلى ما دون الدعم 1.0300 ( أدنى مستوياته في يومين) ومقترباً من المستوى 1.0281. هذا ويتم التداول على زوج العملات في الوقت الراهن عند المستوى 1.0290 بانخفاض بلغت نسبته 0.6% مقابل سعره الافتتاحي.

ومن المنظور الفني، ففي حالة فشل زوج الـ AUD/USD في اختراق المقاومة 1.0370 ، فإن ذلك سوف يتم ترجمته إلى المزيد من التراجع وذلك وفقاً للرسم البياني اليومي لإطار زمني مدته ساعة واحدة والذي يشير إلى فقدان الزوج بالفعل لزخم تعافيه حتى وقتنا الراهن، مما سيدعم انزلاقه ووفقاً أيضاً لتوقعات باليريا بيدناريك الخبير الفني للعملات بـ FXstreet.com. أما عن الرسم البياني لإطار زمني مدته 4 ساعات فيؤكد أيضاً على سيناريو هبوط الزوج خصوصاً مع بداية تكوين الزوج لشمعة إغلاق 20 يوم . وبالتالي ففي حالة انزلاق الزوج إلى المستوى 1.0260 خلال الساعات القادمة فإن ذلك قد يدفعه لاستهداف الدعم التالي عند المنطقة 1.0220.

yasser81 20-02-2013 09:52 PM

اهلا بيكم.....
انا شايف شمعة انعكاسية جميلة جدا على الباوند استرالي دايلي...لكن ما استطعت استخرج ليها و لا نموذج...عدا abcd غير مكتمل. يا ريت حد من المجموعة الطيبة يعمل لينا تحليل.. انا دخلت الصفقة و محققة معايا شوية ربح لكن مش عارف اخليها و الا ننتظر ان تتساوى الاضلاع ab cd

yasser81 20-02-2013 09:57 PM

1 مرفق
يعني لازم نستنى شوية:1 (90):

Amjad Shadid 20-02-2013 10:58 PM

مساء الخير

لدي سؤال للجميع ارجو مساعدتي في حله وهو لماذا لم يرتفع الدولار مقابل الين ؟!!

تحياتي

COWBOY 21-02-2013 12:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 468417)
اهلا بيكم.....
انا شايف شمعة انعكاسية جميلة جدا على الباوند استرالي دايلي...لكن ما استطعت استخرج ليها و لا نموذج...عدا abcd غير مكتمل. يا ريت حد من المجموعة الطيبة يعمل لينا تحليل.. انا دخلت الصفقة و محققة معايا شوية ربح لكن مش عارف اخليها و الا ننتظر ان تتساوى الاضلاع ab cd

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 468422)
يعني لازم نستنى شوية:1 (90):

GBP\ AUD

نموذج جارتلى ..

دعم تاريخى ومستويات شهرية واسبوعية

دايفرجنس .. سهم اخضر ننتظر اغلاق ازرق اعلى الموفنج .. ونتوكل على الله . الاستوب قاع الزاوية .. والهدف .. نقطة البيفوت الاسبوعى ..

COWBOY 21-02-2013 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468449)
مساء الخير

لدي سؤال للجميع ارجو مساعدتي في حله وهو لماذا لم يرتفع الدولار مقابل الين ؟!!

تحياتي

استاذ امجد .. انت عايزة يصعد لية :D فى الصباح حقق لنا تقريبا 55 نقطة .. ونبهت ان يحجز الشباب .. ربح وها هو يعود لنقطة الدخول مرة اخرى ويهبط 20 نقطة لصالحنا .. اتمنى ان ينتهى على خير ويحجز منها من حجز ربحا فى ظل هذا الاسبوع الملل .. وبشكل فنى سريعا الزوج محصور داخل ذلك المثلث والمستويات القوية التى نعتمدها

اما بشكل اقتصادى .. منتظرين تحليلك :)

qnet_mansoura 21-02-2013 01:43 AM

[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1361399969.gif[/IMG]
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1361399925.gif[/IMG]

سلام عليكم اخوانى الاعزاء مرورا وجدت هذه الورشه و حبيت اشاركوا بوجه نظرى و نستفيد من بعض حسيت فيكم بحب التعلم و كذالك المنفعه فاردت بعد اذن صاحب الموضوع ان ارفق لكم هذه الشارتات كبدايه و بعد تحقيقها باذن الله سوف ارفق لكم الشارتات المحدثه بوجه جديده و اهداف اكبر باذن الله ((( التحليل هذا مدعوم من انواع اخرى و انا شايف الورشه عن الهارمونك بس فا مش حبيت اصدعكوا ))))الهدف على 140.72 باذن الله

Amjad Shadid 21-02-2013 01:51 AM

استاذ خالد ، انشاء الله انكم تخرجو باحلى ربح ، انا بصراحة كنت بحاول اقول انه الزوج الوحيد اللي الناس كانت حتربح لو طلع ، احنا في الورشة بايعين بس كل السوق شاري ، والباوند العكس

تحياتي

COWBOY 21-02-2013 01:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 468545)
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1361399969.gif[/IMG]
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1361399925.gif[/IMG]

سلام عليكم اخوانى الاعزاء مرورا وجدت هذه الورشه و حبيت اشاركوا بوجه نظرى و نستفيد من بعض حسيت فيكم بحب التعلم و كذالك المنفعه فاردت بعد اذن صاحب الموضوع ان ارفق لكم هذه الشارتات كبدايه و بعد تحقيقها باذن الله سوف ارفق لكم الشارتات المحدثه بوجه جديده و اهداف اكبر باذن الله ((( التحليل هذا مدعوم من انواع اخرى و انا شايف الورشه عن الهارمونك بس فا مش حبيت اصدعكوا ))))الهدف على 140.72 باذن الله

اهلا بيك اخى الفاضل .. ممكن تلقى نظرة على المجنون هو الان عند سعر 140.55 يعنى انت متاخر اوى :1 (47)::1 (47)::1 (47)::1 (47)::1 (47): .. انا مش فاهم تقصد اية بالضبط .. ؟؟ وعلى العموم التحليل متوقع بطريقتنا وتحليل سابق لاختى مها على ما اتذكر .. وكان فى وقته :D

COWBOY 21-02-2013 02:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468551)
استاذ خالد ، انشاء الله انكم تخرجو باحلى ربح ، انا بصراحة كنت بحاول اقول انه الزوج الوحيد اللي الناس كانت حتربح لو طلع ، احنا في الورشة بايعين بس كل السوق شاري ، والباوند العكس

تحياتي

احنا بعنا وحقق 55 ونبهت لحجز الارباح .. وهو الان داخل النموذج الذى حددتة لك .. ومتذبذب جدا .. ويمكن للشباب الخروج براحتهم .. انا عن نفسى حجزت ربح .. واغلقت الصفقة .. المهم .. لو السوق كلة فى اتجاة وتحليلى فى اتجاة اخر .. سألتزم بتحليلى .. وللجميع الحرية فى دخول الصفقة او الخروج منها .. لا اثق الا فى نفسى .. تحياتى :)

qnet_mansoura 21-02-2013 02:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 468557)

اهلا بيك اخى الفاضل .. ممكن تلقى نظرة على المجنون هو الان عند سعر 140.55 يعنى انت متاخر اوى :1 (47)::1 (47)::1 (47)::1 (47)::1 (47): .. انا مش فاهم تقصد اية بالضبط .. ؟؟ وعلى العموم التحليل متوقع بطريقتنا وتحليل سابق لاختى مها على ما اتذكر .. وكان فى وقته :D

اولا استاذى انا ااعتبرها بدايه لمناقشه الفرص سويا و ثانيا السعر الان على المنصه عند 142.77 و لسه على الهدف 200 نقطه الاخت الفاضل مها قامت بانزال شارت للشراء من 143.10 بهدف 146 فا يبقى انا المنصه عندى بتخرف او فى حاجه غلط

Amjad Shadid 21-02-2013 02:09 AM

هو تمام كده استاذ خالد وده اللي انا قصدته لو انك ماشي مع السوق لاسمح الله كنت خسرت ، لانه تم ضرب كل الاستوبات على الاسترالي والباوند والنيوزلندي واليورو والين ( بيع )

تحياتي

COWBOY 21-02-2013 02:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 468561)
اولا استاذى انا ااعتبرها بدايه لمناقشه الفرص سويا و ثانيا السعر الان على المنصه عند 142.77 و لسه على الهدف 200 نقطه الاخت الفاضل مها قامت بانزال شارت للشراء من 143.10 بهدف 146 فا يبقى انا المنصه عندى بتخرف او فى حاجه غلط

انا اللى غلط فى كتابة الرقم .. لانك عارض الفرصة من سعر 145 .. وهى الان 142 يعنى متاخر اوى وكان مفروض توضح دة فانا كنت اقصد فعلا 142 بس اتلغبط :1 (71): ... بالنسبة لتحليل مها .. يوجد تحليل اخر لفكرة البيع .... وعمتا .. تحليلك يحترم اى كان شكلة .. لكن انا هنا لى اسلوب معتمد .. انت بقة عايز تطرح اية بغض النظر عن الفرص السابقة !! يعنى اية الفكرة الجديدة التى لديك تختلف عنا .. تريد طرحها للنقاش

Samuel 21-02-2013 02:22 AM

متااااااااابع معاكوا انشاء الله
ورشه موفقه
تحاتي

Amjad Shadid 21-02-2013 08:36 AM

صباح الخير

بالامس كانت وقفة عيد ذبح فيها الباوند مع الفجر ، ولايزال معلقا ، بغض النظر عن كافة التقارير والتحليلات ، الهبوط للباوند يتم ضمن استهداف سعري للبنك المركزي البريطاني ، بالتعاون مع محافظ كبيرة ، الباوند سيواصل الهبوط اليوم ثم سيصعد فجأة اما اليوم او غدا عندما يصل الى اهدافه ، كافة الاستوبات امام هذه التحركات ستكون معرضة لقصف مركز ، اليورو يهبط ايضا كلما علت نبرة الارتفاع ويعلو كلما كثر الحديث عن الهبوط ، بالنظر الى شارت الدولار ، اعتقد ان ما تبقى من هذا الاسبوع وجزء غي بسيط من الاسبوع القادم ان لم يكن كله للدولار :

وهنا ادعو الجميع لعدم الدخول بالصفقات من النقاط التي يكثر الحديث عنها ويتفق عليها معظم المحللين ، المفاجاءات ستكون سيدة الموقف

تحياتي

مها 21-02-2013 11:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468639)
صباح الخير

بالامس كانت وقفة عيد ذبح فيها الباوند مع الفجر ، ولايزال معلقا ، بغض النظر عن كافة التقارير والتحليلات ، الهبوط للباوند يتم ضمن استهداف سعري للبنك المركزي البريطاني ، بالتعاون مع محافظ كبيرة ، الباوند سيواصل الهبوط اليوم ثم سيصعد فجأة اما اليوم او غدا عندما يصل الى اهدافه ، كافة الاستوبات امام هذه التحركات ستكون معرضة لقصف مركز ، اليورو يهبط ايضا كلما علت نبرة الارتفاع ويعلو كلما كثر الحديث عن الهبوط ، بالنظر الى شارت الدولار ، اعتقد ان ما تبقى من هذا الاسبوع وجزء غي بسيط من الاسبوع القادم ان لم يكن كله للدولار :

وهنا ادعو الجميع لعدم الدخول بالصفقات من النقاط التي يكثر الحديث عنها ويتفق عليها معظم المحللين ، المفاجاءات ستكون سيدة الموقف

تحياتي

صباح الخير استاذ امجد فعلا امبارح مذبحة الاسترليني :1 (27): واظن الدولار النموذج المتكون دلوقتي اخره 81.73 ويبتدي ينزل منه :1 (88):

مها 21-02-2013 11:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 468561)

انا فعلا حطيت احتمال للشراء من منطقة 143.10 علي اساس تخمين تكون نموذج وحطيت احتمال نزوله بس كنت شايفة احتمال نزوله علي الديلي اقوي علشان يبقي تصحيح اقوي فبالتالي ربطت احتمال نزوله بطلوعه علي الديلي عند مستوي 147 نموذج حضرتك تمام بس حضرتك عرضه متاخر فاعذرني حضرتك جاي تناقش نموذج خالص حضرتك كان ممكن تحطه في بدايته او تستني قرب انتهاءه وتقول نموذج بينتهي ونستني مناطق شراء علي نموذج مكتمل انا مع حضرتك نموذج حضرتك مفيهوش مشكلة ونحي حضرتك عليه بس بداية نقاش في نموذج في منتصفه هنتناقش علي ايه تقبل مروري واهلا بيك :1 (27):

أبو ياسر 21-02-2013 12:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 468686)

انا فعلا حطيت احتمال للشراء من منطقة 143.10 علي اساس تخمين تكون نموذج وحطيت احتمال نزوله بس كنت شايفة احتمال نزوله علي الديلي اقوي علشان يبقي تصحيح اقوي فبالتالي ربطت احتمال نزوله بطلوعه علي الديلي عند مستوي 147 نموذج حضرتك تمام بس حضرتك عرضه متاخر فاعذرني حضرتك جاي تناقش نموذج خالص حضرتك كان ممكن تحطه في بدايته او تستني قرب انتهاءه وتقول نموذج بينتهي ونستني مناطق شراء علي نموذج مكتمل انا مع حضرتك نموذج حضرتك مفيهوش مشكلة ونحي حضرتك عليه بس بداية نقاش في نموذج في منتصفه هنتناقش علي ايه تقبل مروري واهلا بيك :1 (27):

تحياتي أختي العزيزة ... ما شاء الله عليكي من ساعة ما نورتي الورشة بمشاركاتك وأنتي شعلة من النشاط والحيوية ، واستطعتي في زمن بسيط جدا استيعاب طريقة العمل في الورشة بقوة ... موفقة دوما ان شاء الله

بس همسة صغيرة بيني وبينك ومحدش سامعنا... ايه كمية (حضرتك) دي كلها :1 (82)::1 (82)::1 (82):

أبو ياسر 21-02-2013 12:06 PM

صباح الفل على أحلى ورشة ...
اليورو/دولار الى 1.3160
اليورو/ين الى 122.40
المجنون الى 140.35

والله تعالى أعلى وأعلم
:1 (114):

Amjad Shadid 21-02-2013 12:09 PM

منور يا نجم انت فينك ياراجل صباح الفل

أبو ياسر 21-02-2013 12:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468698)
منور يا نجم انت فينك ياراجل صباح الفل

حبيب قلبي الراااااااائع واحشني والله يا باشا ... بس ببعتلك لايكاتي كل يوم عشان تسلم عليك ، يا رب تكون بتوصلك :1 (114)::1 (114)::1 (114):
وعن نفسي موجود والله يا باشا بس مش لاقي حاجة أعملها للأسف :confused::confused::confused:

وانت عارفني مبحبش أكتب حاجة وأنا مش مقتنع بيها ... هتلاقي آخر نموذج رفعته (النيوزلندي/دولار) حقق الهدفين بحمد الله زي الكتاب ما كان بيقول زمان ... ومن ساعتها وأنا شغال Scalping ومش عارف أرسم نموذج أقتنع بيه عشان أرفعه وأتحمل مسئولية ان حد يصدقه ويدخل على أساسه ... فعشان كده قلت ألتزم الصمت أفضل ، وفي انتظار كرم ربنا علينا جميعا ان شاء الله والراجل اللي ماسك المراجيح يزهق وياخد أجازة ويسيبنا نشتغل زي زمان :1 (87)::1 (87)::1 (87):

Amjad Shadid 21-02-2013 12:24 PM

انشاء الله يانجم ، هو السكالبينج شغال كويس دلوقتي ، بس متعب وعاوز ملازمة الشاشة ، انشاء الله تفرج واللي بيمرجن الحسابات يتمرجن من الفوركس لانه في ريحة مش كويسة بطريقة الشغل اللي حاصله دلوقتي

مها 21-02-2013 12:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 468691)
تحياتي أختي العزيزة ... ما شاء الله عليكي من ساعة ما نورتي الورشة بمشاركاتك وأنتي شعلة من النشاط والحيوية ، واستطعتي في زمن بسيط جدا استيعاب طريقة العمل في الورشة بقوة ... موفقة دوما ان شاء الله

بس همسة صغيرة بيني وبينك ومحدش سامعنا... ايه كمية (حضرتك) دي كلها :1 (82)::1 (82)::1 (82):

احم احم يعني لازم اقول حضرتك لشخص مش اعرفه :$
وميرسي كتير لذوق حضرتك :P

Amjad Shadid 21-02-2013 01:01 PM

سجل صافي إقتراض القطاع العام في المملكة المتحدة، عجزا بنحو 9.861- مليار إسترليني في يناير بعد أن كان هناك فائض بمعدل 12.416 مليار إسترليني في ديسمبر، وفقا للبيانات الصادرة اليوم الخميس عن مكتب الإحصاء الوطني. وهذا أكبر عجز سجله المؤشر منذ أبريل 2012، ولكنه كان أكثر إيجابية مقارنة بالتوقعات المسجلة 11.200- مليار إسترليني

Amjad Shadid 21-02-2013 01:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 468681)

صباح الخير استاذ امجد فعلا امبارح مذبحة الاسترليني :1 (27): واظن الدولار النموذج المتكون دلوقتي اخره 81.73 ويبتدي ينزل منه :1 (88):

والله اخت مها ، الدولار حسب الشارت المرفوع يومي ، يعني على الاربع ساعات حيطلع وينزل بس بتصور انه حيطلع اكثر مما ينزل ، وخاصة انه ازواج العملات المقابلة لم تصل الى اهداف ارتدادية مثل اليورو اللي معلق كالعادة بين 200 و 120 على الاضلاع المقابلة يعني مفيش مستوى يرد منه وطبعا اليورو غدار ممكن يعمل اي حاجة بعيد عن التوقعات ، يعني 70 % من المشترين اتجمعوا عند النقاط الحالية وفي 30 % عند 1.3080

حيمشي مع مين ده للسوق مع انه التقارير الاوروبية مش كويسه برضه اليوم

تحياتي وبالتوفيق للجميع انشاء ال
له

أبو ياسر 21-02-2013 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468707)
انشاء الله يانجم ، هو السكالبينج شغال كويس دلوقتي ، بس متعب وعاوز ملازمة الشاشة ، انشاء الله تفرج واللي بيمرجن الحسابات يتمرجن من الفوركس لانه في ريحة مش كويسة بطريقة الشغل اللي حاصله دلوقتي

والله يا باشا الاسكالبنج اذا الواحد مطمعش واشتغل عليه ساعتين تلاتة ويقول (بارك اللهم فيما رزق ، سواء كانت مكسب أو خسارة) وبعديها يقوم يشوف حاله يبقى عامل ساعتها زي النماذج اللي بنحطلها ستوب لوز وتيك بروفت ونقوم نشوف حالنا ... أما موضوع الريحة فهية بصراحة عرض مستمر يزداد وقاحة مع مرور الأيام ، يعني من أول ديسمبر الماضي وفيه حاجة مش كويسة بتحصل ، بس كانت مدارية شوية ، دلوقتي بقت على عينك يا تاجر ... يللا ربنا يهدهم ان شاء الله ويسيبونا في حالنا عشان نشوف أكل عيشنا ، وربنا يستر معانا جميعا ويوفقنا للخير :1 (114):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها (المشاركة 468709)

احم احم يعني لازم اقول حضرتك لشخص مش اعرفه :$
وميرسي كتير لذوق حضرتك :P

أختنا الغالية ، من غير احم ولا حاجة ... أعتذر جدا اذا كنت تسببت في أي احراج ليكي ، وطبعا عندك حق في كلامك وردك يدل على حسن أخلاقك ما شاء الله ... بس أنا حبيت أرحب بيكي في الورشة بطريقتي الخاصة (الهزار) :1 (114)::1 (114)::1 (114):

وهمسة تانية صغيرة ... يعني مفيش فايدة برضه ، حتى أنا حضرتك ، لأ أنا معترض بقى :1 (90)::1 (90)::1 (90): اذا هتحضري الناس كلها أنا منفعش أتحضر ، ممكن تحججيني (يا حاج) أو تأستذيني (يا أستاذ) أو تريحي نفسك وتريحيني وتكلميني زي الناس كلها (أبو ياسر) ... كفاية علينا بقيت الناس يا اما اتحضرت (على وزن حضرتك) ، يا اما اتمسترت (على وزن "مستر خالد") :1 (82)::1 (82)::1 (82):

وبرضه هزار :1 (114)::1 (114)::1 (114):

أبو ياسر 21-02-2013 02:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 468693)
صباح الفل على أحلى ورشة ...
اليورو/دولار الى 1.3160
اليورو/ين الى 122.40
المجنون الى 140.35

والله تعالى أعلى وأعلم
:1 (114):

اليورو/ين ........ وصل المحطة (122.40) وعلى السادة الركاب اغلاق صفقاتهم والرضا بـ88 نقطة مكسب ، وأي حد طماع أنا مليش دعوة بيه كده :1 (114)::1 (114)::1 (114):

النسر الذهبى 21-02-2013 02:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 468751)
والله يا باشا الاسكالبنج اذا الواحد مطمعش واشتغل عليه ساعتين تلاتة ويقول (بارك اللهم فيما رزق ، سواء كانت مكسب أو خسارة) وبعديها يقوم يشوف حاله يبقى عامل ساعتها زي النماذج اللي بنحطلها ستوب لوز وتيك بروفت ونقوم نشوف حالنا ... أما موضوع الريحة فهية بصراحة عرض مستمر يزداد وقاحة مع مرور الأيام ، يعني من أول ديسمبر الماضي وفيه حاجة مش كويسة بتحصل ، بس كانت مدارية شوية ، دلوقتي بقت على عينك يا تاجر ... يللا ربنا يهدهم ان شاء الله ويسيبونا في حالنا عشان نشوف أكل عيشنا ، وربنا يستر معانا جميعا ويوفقنا للخير :1 (114):

أختنا الغالية ، من غير احم ولا حاجة ... أعتذر جدا اذا كنت تسببت في أي احراج ليكي ، وطبعا عندك حق في كلامك وردك يدل على حسن أخلاقك ما شاء الله ... بس أنا حبيت أرحب بيكي في الورشة بطريقتي الخاصة (الهزار) :1 (114)::1 (114)::1 (114):

وهمسة تانية صغيرة ... يعني مفيش فايدة برضه ، حتى أنا حضرتك ، لأ أنا معترض بقى :1 (90)::1 (90)::1 (90): اذا هتحضري الناس كلها أنا منفعش أتحضر ، ممكن تحججيني (يا حاج) أو تأستذيني (يا أستاذ) أو تريحي نفسك وتريحيني وتكلميني زي الناس كلها (أبو ياسر) ... كفاية علينا بقيت الناس يا اما اتحضرت (على وزن حضرتك) ، يا اما اتمسترت (على وزن "مستر خالد") :1 (82)::1 (82)::1 (82):

ازيك يا حاج مالك زعلان من الفوركس كده ليه اظاهر فيه تحول للأسكالبنج كبير الأيام دي وربنا يكرم
شكلهم هينزلولنا كمان في الأسكالبنج :1 (5)::1 (5)::1 (5):

وصباح الفل علي كل المحاربين من قادة الجيوش وحتي اجدع جندي :)

أبو ياسر 21-02-2013 02:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 468778)

ازيك يا حاج مالك زعلان من الفوركس كده ليه اظاهر فيه تحول للأسكالبنج كبير الأيام دي وربنا يكرم شكلهم هينزلولنا كما في الأسكالبنج :1 (5)::1 (5)::1 (5):

وصباح الفل علي كل المحاربين من قادة الجيوش وحتي اجدع جندي :)

:1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):
حبيبي يا هيما والله ، واحشني يا مدير ، وحاج منك زي العسل والله ويا رب تتكتبلنا جميعا
مش زعلان ولا حاجة يا هيما ، بس عايز أرجع للشغل بتاع زمان (تحليل وعصر دماغ وفي الآخر الواحد يتكل على الله ويحط تيك بروفت وستوب لوز ويقول يا رب) انما السوق مش مريحني خالص ، فقاعد مقضيها سكالبنج وخلاص ، وعشان بحب الناس اللي في المنتدى والورشة دي بالذات بدخل أصبح وأمسي ع الطاير عشان مينسونيش :1 (114)::1 (114)::1 (114):

وايه حكاية ينزلولنا في الاسكالبنج دي كمان :1 (90)::1 (90)::1 (90):
هية ناقصاهم ، ربنا يسترها معانا جميعا :1 (47)::1 (47)::1 (47):

COWBOY 21-02-2013 03:20 PM

دولار ين الحمد لله الى الان 80 نقطة
يفضل الخروج من البيع الان .. او حجز الارباح المهم الاستفادة من الصفقة بشكل جيد

COWBOY 21-02-2013 03:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 468571)
متااااااااابع معاكوا انشاء الله
ورشه موفقه
تحاتي

اهلا بيك يا صديقى :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468639)
صباح الخير

تحياتي

تحليل ممتاز استاذ امجد .. والحمد لله الدولار ين استمر فى صالح صفقتنا .. كما تحدثنا امس :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 468706)
حبيب قلبي الراااااااائع واحشني والله يا باشا ... بس ببعتلك لايكاتي كل يوم عشان تسلم عليك ، يا رب تكون بتوصلك :1 (114)::1 (114)::1 (114):
وعن نفسي موجود والله يا باشا بس مش لاقي حاجة أعملها للأسف :confused::confused::confused:

وانت عارفني مبحبش أكتب حاجة وأنا مش مقتنع بيها ... هتلاقي آخر نموذج رفعته (النيوزلندي/دولار) حقق الهدفين بحمد الله زي الكتاب ما كان بيقول زمان ... ومن ساعتها وأنا شغال Scalping ومش عارف أرسم نموذج أقتنع بيه عشان أرفعه وأتحمل مسئولية ان حد يصدقه ويدخل على أساسه ... فعشان كده قلت ألتزم الصمت أفضل ، وفي انتظار كرم ربنا علينا جميعا ان شاء الله والراجل اللي ماسك المراجيح يزهق وياخد أجازة ويسيبنا نشتغل زي زمان :1 (87)::1 (87)::1 (87):

اهلا ابو ياسر .. اخبارك اية يارب تكون بخير دائما ان شاء الله

Amjad Shadid 21-02-2013 04:08 PM

تراجع مؤشر DAX 30 الألماني (بنسبة -1.88%) ومؤشر CAC 40 الفرنسي (بواقع -1.75%) ومؤشر FTSE MIB الإيطالي (بنحو -2.83%) ومؤشر IBEX 35 الإسباني (بنسبة -1.65%) وذلك في ردة فعل عن بيانات PMI الضعيفة بمنطقة اليورو (على الرغم من ارتفاع التوقعات) فضلاً عن عدم وجود إجماع بين أعضاء لجنه الاحتياطي الفيدرالي حول إمداد التسهيلات النقدية بالولايات المتحدة وطرح السلطات الصينية قانون التحكم في أسعار العقارات. وبناءً عليه، تراجعت جميع الأسهم الأوروبية في المنطقة الحمراء اليوم الخميس.

وعلى صعيد البيانات الاقتصادية، تراجع مؤشر PMI المركب الصادر عن مؤسسة ماركيت من 48.6 إلى 47.3 ليخالف التوقعات التي سجلت ارتفاعًا بنحو 49.9. كما جاءت قراءة التقديرات الأولية لمؤشر PMI التصنيعي مخيبة للآمال حيث هبطت من 47.9 إلى 47.8 (وكانت توقعات السوق قد تنبأت أن يسجل المؤشر 48.5)، وتراجع مؤشر PMI الخدمي من 48.6 إلى 47.3 (كانت توقعات السوق قد تنبأت أن يسجل المؤشر 49.0). وكما كان متوقعًا، جاء أداء البيانات الفرنسية أقل من نظيرتها الألمانية فقد جاء مؤشر PMI التصنيعي بألمانيا فوق المستوى 50.0 ليتسع مرة ثانية إلا أنه لم يكن مرتفعًا كما كان متوقعًا (50.1 مقارنة بالتوقعات التي سجلت 50.5),.
هذا وتحسن متوسط العائد لسندات Letra الآجلة لعشرة أعوام من 5.290% إلى 5.202%. كما خفضت السندات الآجلة لعامين من تكاليفها من 2.823% إلى 2.540%. ومن المقرر أن تصدر البرتغال رصيد الحساب الجاري في تمام الساعة 12:00 بتوقيت جرينتش.

كما تراجع مؤشر FTSE 100 البريطاني بواقع -1.53%. وشهدت الفترة الأوروبية بيع الحكومة البريطانية سندات الجيلتز الآجلة لعشرة أعوام بمتوسط عائد مرتفع من 1.9% إلى 2.15%. وتحسن مؤشر CBI لتوقعات الطلبات الصناعية من -20 إلى -14 في شهر فبراير ليخالف التوقعات التي سجلت -15.

هذا وسجلت العقود الآجلة لمؤشر ستاندرند أند بورز 500 الأمريكية ومؤشر ناسداك 100 ومؤشر داو جونز 30 مؤشرات افتتاحية منخفضة بين -0.25% و-0.40% قبيل الفترة الأمريكية. ومن المقرر صدور كل من مؤشر أسعار المستهلكين الأمريكي وإعانات البطالة ومؤشر PMI التصنيعي وبيانات الإسطان ومؤشر فلادلفيا التصنيعي

أبو ياسر 21-02-2013 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 468795)

اهلا ابو ياسر .. اخبارك اية يارب تكون بخير دائما ان شاء الله

حبيبي يا ريس ... ببعتلك لايكاتي تسلم عليك كل يوم بدال ما أملى الورشة كلام ورغي ودوشة (زي النهاردة كده) :1 (106)::1 (106)::1 (106):
ربنا يطمنا عليك دايما يا باشا ومنتحرمش من سؤالك :1 (114)::1 (114)::1 (114):

Amjad Shadid 21-02-2013 04:22 PM

لا يزال التداول على الزوج EUR/USD منحصرا دون المستوى 1.3200 اليوم الخميس قبيل صدور بيانات التضخم، وبيانات سوق العمل والـ PMI التصنيعي عن Markit.

هذا وقد انعكست القراءة الضعيفة دون التوقعات للـPMI الصادر عن منطقة اليورو، على مناقصة سندات الخزانة الإسبانية وسلكت الاتجاه السلبي بالنسبة للعائدات.

أما في الوقت الحالي، فيتم التداول على الزوج متراجعاً بنحو %0.66 مقابل سعره الافتتاحي اليوم، عند المستوى 1.3195 ليلاقي الدعم التالي عند 13039 (أدنى مستوياته في 10 يناير) ومن ثم 1.3018 (أدنى مستوى للزوج في 7 يناير) و1.2998 (أدنى نقطة سجلها الزوج في 4 يناير)..
وعن سيناريو الصعود، فإذا تجاوز الزوج 1.3367 (المتوسط المتحرك لإغلاق 10 أيام) فقد يختبر المقاومة التالية عند 1.3440 (المتوسط المتحرك لإغلاق 21 يوم) وأخيرا 1.3456 (أعلى مستوى للزوج في 14 فبراير).

yasser81 21-02-2013 04:24 PM

1 مرفق
صورة جميلة جدا.....ما الذي ينقص هذه الصفقة.....حسب الاسلوب الجديد للمتاجرة بالهارمونيك...الذي تعتمدونه...:1 (47):

Amjad Shadid 21-02-2013 04:31 PM

البيانات الامريكية : مختلطة الى سلبية ، افضل النتائج كانت لمعدل الشكوى من البطالة

yasser81 21-02-2013 04:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 468828)
البيانات الامريكية : مختلطة الى سلبية ، افضل النتائج كانت لمعدل الشكوى من البطالة

اعتقد العكس..هي ايجابية في العموم.....لانو معدلات الشكاوي من البطالة قد تقرا على ان البطالين بداو يتقدمون بطلبات العمل لتفاؤلهم بالحصول عليه....كما ان الانفاق زاد.....في تصوري هذه هي لحظة تحول السوق.. و سيعود كل شيء كما كان منذ اسبوعين....و شايف انو الخاسر الاكبر سيكون الين...الياباني

Amjad Shadid 21-02-2013 05:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 468843)
اعتقد العكس..هي ايجابية في العموم.....لانو معدلات الشكاوي من البطالة قد تقرا على ان البطالين بداو يتقدمون بطلبات العمل لتفاؤلهم بالحصول عليه....كما ان الانفاق زاد.....في تصوري هذه هي لحظة تحول السوق.. و سيعود كل شيء كما كان منذ اسبوعين....و شايف انو الخاسر الاكبر سيكون الين...الياباني

اهلا اخي ياسر

هذه البيانات الامريكية

1- درجة الاهمية هام جدا : مؤشر أسعار المستهلكين باستثناء الغذاء والوقود - سنوي (يناير) : سابق : 1.9 متوقع 1.8 حالي 1.9 يعني بدون تغيير هذا لايشير الى اي تقدم او تراجع ومن ثم انا اقراءه حيادي .
2- درجة الاهمية هام جدا : مؤشر أسعار المستهلكين - سنوي (يناير) : سابق : 1.7 متوقع 1.6 حالي 1.6 يعني بتراجع ولو كان مثل التوقعات الا انه لايضيف اي مؤشر تحسن .
3- درجة الاهمية متوسطة : طلبات البطالة المبدأية (فبراير 17) سابق : 342 متوقع 355 حالي 362 اي هناك زيادة في طلبات البطالة .
4- درجة الاهمية متوسطة : مؤشر أسعار المستهلكين باستثناء الغذاء والوقود - شهري (يناير) : سابق : 0.1% متوقع 0.2% حالي 0.3% ايجابي وهو مؤثر على التضخم .
5- درجة الاهمية متوسطة : مؤشر مديري المشتريات الصناعي (فبراير) : سابق : 55.8 متوقع 55.5 حالي 55.2 سلبي ويدل على تراجع الاداء الصناعي .
6- درجة الاهمية محدودة طلبات الإعانة المستمرة (فبراير 10) : سابق : 3.137 متوقع 3.170 حالي 3.148 واعتقد ان هذا جعلك تعتقد ان القراءة جيدة ، ياصديقي الحالي اسوء من السابق ولكنه افضل من المتوقع يعني البطالة زادت

وتحت امرك في اي استفسار

تحياتي

مها 21-02-2013 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 468751)

اهلا بيك اخونا ابو ياسر اي وقت وعارفة اكيد انك بتهزر ومش هحضرك ولا همسترك اللي انت عايزه :1 (7):

الساعة الآن 02:13 AM