اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

COWBOY 22-10-2012 10:21 AM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

COWBOY 22-10-2012 10:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رعد (المشاركة 414562)
الله يعطيك العافيه
سؤال نوخذه شراء ام بيع؟؟ظ

لا شراء ولا بيع اخى اذا لم تكن متقن لما شرحت يا غالى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 414580)
صباح الخيرات عليكم جميعا و اسبوع موفق ان شاء الله

صباح النور يا عزيزى واسبوع موفق للجميع ان شاء الله ولا تحرمنا من مشاركتك ابدا :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 414581)
أولا تحياتي لأستاذي الغالي ... بتسأل اذا كنت قريت ردك عن موضوع الزوايا ؟! تفتكر يا باشا أنا ممكن أفوت حاجة انت بتكتبها في الموضوع بصفة عامة عشان أفوت ردك عليا أنا :1::1::1: ... طبعا قريته وقريته كويس جدا كمان وفعلا بحاول أعمل شوية مجهود (على قد حالي) في البحث عن الزوايا واسلوب جان وزي ما قلتلك أنا بالفعل كنت قريت فيه كتير (لو فاكر لما قلتلك ده الهندي اسهل منه) ...
وبرضه حرصا على اني مبقاش خارج موضوع الورشة ... أنا والله يا باشا ملتزم جدا :D:D:D
كل الفكرة اني حطيت شارت على الساعة قبل كده (اللي زغلل عيني لو فاكر) وضرب الستوب لوز ... ولاحظت ان الشارت كان متسرع ومبني على توقع ارتداد بدون تأكيد للارتداد زي ما انت وضحت مؤخرا في الأجازة ... الفكرة كلها ان المؤشر المرة دي (لوحده والله) رسم زاوية 22.50 فقلت أحط الفرصة للمتابعة مش أكتر :1 (27)::1 (27)::1 (27): ... انما أنا فعلا مش عايز أشتت أعضاء الورشة وبالذات ان (ماشاء الله) بشوف كل يوم اخوة جدد بيشدهم موضوع الهارمونيك ... أرجو اني أكون وضحت الموقف لاني حسيت انك متضايق اني بشتت الزملاء بالخروج عن الموضوع ، وده تقريبا وصلك لما شوفت الشارت فيه زوايا كتير غير 22.50 بس مش مقصودة فعلا ولا كان ليها أي أهمية :1 (75):

شوفت بقة انت فهمتنى غلط ازاى تشتيت اية يا راجل :1::1: بالعكس انت بتتكلم فى صلب الموضوع .. انا عايزك تفكر وتطرح افكار هو دة المطلوب .. انا لكن وجهة نظرى من تجربة يعنى مثلا الصورة دى هتضوحلك يعنى اية المؤشر مع الزجزاج رنجة ضيق ومش هتكون مفيدة ليك

علشان كدة انا متمسك فقك بالزاوية 22.5 . امام فن الزوايا بشكل عام فهذا موضوع اخر .. وانا ارسمها بنفسى بمؤشرات اخرى .. وطبعا يجب اتقان هذا الفن على العموم اى حاجة تفكر فيها يسعدنى النقاش معاك :)

COWBOY 22-10-2012 10:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 414550)

كما توقعنا :)

COWBOY 22-10-2012 10:33 AM

الاسترلينى كندى احتمال يزور نموذج الديلى

bobba 22-10-2012 10:41 AM

السلام عليكم استاذ خالد
ان شاء الله متابعة مع حضرتك اول باول
بستاذنك بس بالنسبة للرسم ممكن توضحلى فريم ايه ؟؟ علشان عاوزة ارسم وبعدين اصحح لنفسى من رسم حضرتك
وشكرا ليك تحياتى للجميع

أبو ياسر 22-10-2012 04:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 414692)
لا شراء ولا بيع اخى اذا لم تكن متقن لما شرحت يا غالى

صباح النور يا عزيزى واسبوع موفق للجميع ان شاء الله ولا تحرمنا من مشاركتك ابدا :)

شوفت بقة انت فهمتنى غلط ازاى تشتيت اية يا راجل :1::1: بالعكس انت بتتكلم فى صلب الموضوع .. انا عايزك تفكر وتطرح افكار هو دة المطلوب .. انا لكن وجهة نظرى من تجربة يعنى مثلا الصورة دى هتضوحلك يعنى اية المؤشر مع الزجزاج رنجة ضيق ومش هتكون مفيدة ليك

علشان كدة انا متمسك فقك بالزاوية 22.5 . امام فن الزوايا بشكل عام فهذا موضوع اخر .. وانا ارسمها بنفسى بمؤشرات اخرى .. وطبعا يجب اتقان هذا الفن على العموم اى حاجة تفكر فيها يسعدنى النقاش معاك :)

يا باشا يسعدني اني أكون بشارك ولو بنقطة في موضوع بقيمة الموضوع ده ... ومعلش اذا كنت فهمت غلط بان مشاركتي سببت تشتيت للغير ... تحياتي ومستنيين الاستراتيجية الجديدة كاملة بقى (بلاش الكسل ده) ... أما موضوع الزوايا بشكل عام فأنا كمان شغال عليه وبرسمها بـ Cycle Lines و مؤشر SQ9... ومنعا للتشتيت هسيب الموضوع ده لمعاده (مش عارف ليه حاسس ان ده هيكون جزء من الاستراتيجية الجديدة فبلاش ألخبط حد من دلوقتي) ... وكالعادة متاااااااااابع معاك وربنا يفتح عليك ويوفقك زي ما خليتنا نشوف الفوركس بشكل جديد ومختلف :1 (27)::1 (27)::1 (27):

COWBOY 22-10-2012 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba (المشاركة 414699)
السلام عليكم استاذ خالد
ان شاء الله متابعة مع حضرتك اول باول
بستاذنك بس بالنسبة للرسم ممكن توضحلى فريم ايه ؟؟ علشان عاوزة ارسم وبعدين اصحح لنفسى من رسم حضرتك
وشكرا ليك تحياتى للجميع

وعليكم السلام اختى الكريمة .. انا اسف على التأخير فى الرد .. ان شاء الله هرفق الرسم بعد كدة موضوح علية كل حاجة .. ان شاء الله ربنا يوفقك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 414854)
يا باشا يسعدني اني أكون بشارك ولو بنقطة في موضوع بقيمة الموضوع ده ... ومعلش اذا كنت فهمت غلط بان مشاركتي سببت تشتيت للغير ... تحياتي ومستنيين الاستراتيجية الجديدة كاملة بقى (بلاش الكسل ده) ... أما موضوع الزوايا بشكل عام فأنا كمان شغال عليه وبرسمها بـ Cycle Lines و مؤشر SQ9... ومنعا للتشتيت هسيب الموضوع ده لمعاده (مش عارف ليه حاسس ان ده هيكون جزء من الاستراتيجية الجديدة فبلاش ألخبط حد من دلوقتي) ... وكالعادة متاااااااااابع معاك وربنا يفتح عليك ويوفقك زي ما خليتنا نشوف الفوركس بشكل جديد ومختلف :1 (27)::1 (27)::1 (27):

يا صديقى ربنا يوفقك ان شاء الله .. الاستراتيجية الجديدة .. تحتاج الى كثير من التعديلات البرمجية .. وبصراحة تعبت علشان .. اقدر اصلح فى تركيب بعض المؤشرات لكن لا جدوى .. على العموم هى محاولة منى و شىء جانبى وليس اساسى :) فاتقان الرسم اليدوى هو الاساس .. بالنسبة للتحليل الزمنى .. فهو مهم جدا .. وانا بدرس الان على اى ضلع نقدر نبدا الرسم .. علشان نقدر نتوقع الحركة القادمة بحيث يكون هو الفلتر الحقيقى للدعم والمقاومة .. لان الهارمونيك فكرتة هى توقع الحركة القادمة .. والزوايا مهمتها تحليل الفراغ .. وتوقع مدى الحركة .. ودمجهم مع بعض فية خير كثير جدا ان شاء الله .. وببساطة .. الفكرة هتعتمد على تحليل الشارت تحليل زمنى اولا

ثم نستخرج النماذج الخاصة بالهارمونيك على اساس هذا التحليل .. لكن الفكرة كدة هتحتاج الى بعض الوقت والمجهود .. والدمج ليس بسهل على اخوانى المبتداين فى المجال .. علشان كدة عايز ادرسه صح علشان اقدر اقدمة بطريقة جيدة .. وخليك عارف يا غالى ان مشاركتك دائما وافكارك اضافة للموضوع ولك تحياتى

Maxwell 22-10-2012 09:04 PM

ايه الاخبار يا شباب عاملين ايه
وحشنى والله يا استاذ كابوى
كنت فى الفترة الاخيرة بدرس موضوعات الاستاذ حماد سلام
وكنت عايز اناقشك فيها علشان استفيد وخايف انزل شارتات هنا فى الورشة اشتت الناس المبتدئين

COWBOY 22-10-2012 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maxwell (المشاركة 415015)
ايه الاخبار يا شباب عاملين ايه
وحشنى والله يا استاذ كابوى
كنت فى الفترة الاخيرة بدرس موضوعات الاستاذ حماد سلام
وكنت عايز اناقشك فيها علشان استفيد وخايف انزل شارتات هنا فى الورشة اشتت الناس المبتدئين

اهلا ماكس :)
تناقش معى على الخاص يا عزيزى وان شاء الله اقدر اقدم اللى فيه الفائدة :)

COWBOY 22-10-2012 09:21 PM

الساعة الآن 09:28 AM