اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21094)

jmeel 26-10-2012 05:39 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

1 مرفق
عيد مبارك
ارفقت لك ملف جهزت لك فيه احد المؤشرات وعليك اضافة الثاني حتى تتعلم التعامل مع البرنامج واضافة الملفات

exnard 26-10-2012 08:47 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

2 مرفق
الاخوة الاعزاء ،،
اتمنى المساعدة بمعرفة المشكلة لعدم عمل هذا الاكسبرت بالطريقة التي اريدها
فكرة الاكسبرت هي مضاعفات و لكن بطريقة مختلفة عن الطريقة التقليدية حيث ان :
العقد الاول مثلاً بيع بهدف 10 نقاط بلوت 0.1 ... فان وصل للهدف يكون مكسب و ان ارتد 10 نقاط يقوم الاكسبرت بفتح عقد جديد بلوت 0.15 بهدف 15 نقطة و اغلاق العقد الاول ...بحيث نصل الى المضاعفة السابعة بلوت 1.0
( المضاعفات بالطريقة التقليدية هي: 0.1 - 0.2 - 0.4 - 0.8 - 1.6 - 3.2 - 6.4 )
كما نلاحظ ان المضاعفة السابعة في طريقتي هي 1.0 اما في الطريقة التقليدية 6.4 مما لا نستطيع تحمله

تجدون في المرفقات الملف الذي عملت عليه لاكثر من ثلاثة ايام و لم ينجح
اتمنى من الاخوة المساعدة في حل المشكلة

vamoscapitos 26-10-2012 09:30 PM

ربنا يكرمك استاذ جمال

Shereftiger 28-10-2012 01:45 AM

يا جماعه ممكن حد يقولي لو عايز امر شراء او بيع علي شمعه الساعه 4 بتوقيت جرينتش ازاي اعمله buy limit or stop او sell limit or stop

jmeel 28-10-2012 01:22 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة exnard (المشاركة 417032)
الاخوة الاعزاء ،،
اتمنى المساعدة بمعرفة المشكلة لعدم عمل هذا الاكسبرت بالطريقة التي اريدها
فكرة الاكسبرت هي مضاعفات و لكن بطريقة مختلفة عن الطريقة التقليدية حيث ان :
العقد الاول مثلاً بيع بهدف 10 نقاط بلوت 0.1 ... فان وصل للهدف يكون مكسب و ان ارتد 10 نقاط يقوم الاكسبرت بفتح عقد جديد بلوت 0.15 بهدف 15 نقطة و اغلاق العقد الاول ...بحيث نصل الى المضاعفة السابعة بلوت 1.0
( المضاعفات بالطريقة التقليدية هي: 0.1 - 0.2 - 0.4 - 0.8 - 1.6 - 3.2 - 6.4 )
كما نلاحظ ان المضاعفة السابعة في طريقتي هي 1.0 اما في الطريقة التقليدية 6.4 مما لا نستطيع تحمله

تجدون في المرفقات الملف الذي عملت عليه لاكثر من ثلاثة ايام و لم ينجح
اتمنى من الاخوة المساعدة في حل المشكلة

حياك أخي ، في البرنامج يوجد ملف للمساعدة بيشرح تفصيل لكل امر وأين موضعه ، وأنت بذلت جهد ممتاز احييك عليه وكان الخطأ بسيط جدا ، فقط
لاتربط Check Open Orders بعد الأومر ولكن اربطه مباشرة بعد On Every New Bar وأرفقت لك نموذج صححت لك فيه اول اثنين وعليك اكمال الباقي بنفس الطريقة . تحياتي .

jmeel 29-10-2012 08:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shereftiger (المشاركة 417343)
يا جماعه ممكن حد يقولي لو عايز امر شراء او بيع علي شمعه الساعه 4 بتوقيت جرينتش ازاي اعمله buy limit or stop او sell limit or stop

اعمل محاولة وارفع الملف وحنتعاون مع بعض في تنفيذ الفكرة

exnard 29-10-2012 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jmeel (المشاركة 417408)

حياك أخي ، في البرنامج يوجد ملف للمساعدة بيشرح تفصيل لكل امر وأين موضعه ، وأنت بذلت جهد ممتاز احييك عليه وكان الخطأ بسيط جدا ، فقط
لاتربط Check Open Orders بعد الأومر ولكن اربطه مباشرة بعد On Every New Bar وأرفقت لك نموذج صححت لك فيه اول اثنين وعليك اكمال الباقي بنفس الطريقة . تحياتي .

أشكر مرورك العطر اخ جميل ... و ان شاء الله ساعمل في الايام القادمة سأكمل الاكسبرت لوضع افضل اهداف و افضل مضاعفات و سأفتح موضوع لتجربة الاكسبرت
شاكر و مقدر لتعاونك
جزاك الله كل خير

mesurge 23-11-2012 02:18 PM

اخونا الفاضل اسستاذ جميل
لك كل التحيه و التقدير لمجهودك الرائع
و اسمح لى ان استفسر منك عن عمليه فى قمة السهوله بس البرنامج مش عاو ينفذها
الفكره بكل بساطه هى تحديد اتجاه كروس المؤشر لمستواه
بمعنى ايه
مثلا SSRC
احنا بنكتبله لما يكون اكبر من -0.75 شرا فى حين انه ممكن يكون اكتر من -0.75 فعلا بس فعليا هو رايح للــ -0.75 جاى من فوق هبوط
عاوز اقوله لما يكون تحت -0.75 الأول و بعدين يصبح اكتر من -0.75 يبقى اشترى
و العكس بالعكس من 0.75
بالأضافه انى عاوز اقوله انه لما يكون فوق 0.75 و ينزل و فى امر شراء يقفله و يفتح بيع و العكس ايضا من -0.75
و الله بقالى 15 يوم باحاول ليل مع نهار و مش عاو اسأل بس لما يأست قلت اسألك لأنى مش عارف اعملها ازاى فى البرنامج
الف شكر ليك مقدما

jmeel 23-11-2012 03:12 PM

ابشر أخي ، ارفع ملف المحاولة وحنشتغل مع بعض لغاية مانوصل الى حل

bendar 25-11-2012 10:38 PM

ياريت احد يرفع البرنامج على Modifiers للتحميل.

و لو كان النسخه الاحدث يكون افضل .

الساعة الآن 10:59 AM