اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Eng Emad 04-12-2011 11:20 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

السلام عليكم...عندي سؤال يا ريت حد يجاوبني عليه...
هو انا لو شغال سكالبنج و رسمت ترند علي فريم 1/2 ساعه و رحت انتظر فرص التماس و الارتداد من هذا الترند علي 1/4 ساعه...هل السعر يمكن ان يحترم هذا الترند المرسوم علي فريم صغير (1/2) و يرتد منه عند ملامسته فعلا و لو ل5 نقط؟؟؟؟ لاني احترم جدا المضاربه علي الترندات و الدعوم و المقاومات......شكرا و عذرا علي الاسئله الكتير

معاذ عودات 04-12-2011 11:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Emad (المشاركة 241020)
السلام عليكم...عندي سؤال يا ريت حد يجاوبني عليه...
هو انا لو شغال سكالبنج و رسمت ترند علي فريم 1/2 ساعه و رحت انتظر فرص التماس و الارتداد من هذا الترند علي 1/4 ساعه...هل السعر يمكن ان يحترم هذا الترند المرسوم علي فريم صغير (1/2) و يرتد منه عند ملامسته فعلا و لو ل5 نقط؟؟؟؟ لاني احترم جدا المضاربه علي الترندات و الدعوم و المقاومات......شكرا و عذرا علي الاسئله الكتير

اكيد يا غالي
والفروض تعمل هيك
ترسم على فريم معين وتروح تراقب على فريم الاصغر منه
حتى تتضح لك الرؤيه

Eng Emad 04-12-2011 11:43 AM

أخي معاذ شكرا علي ردودك السريعه و لكن ما دفعني للسؤال هو أن السعر مرات كثيره لم يحترم هذا الترند!!! سؤال تاني هو لازم علي الفريمات الصغيره يكون الترند ثلاثي الارتكازات و لا لو مفيش يمشي ثنائي؟

معاذ عودات 04-12-2011 11:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Emad (المشاركة 241023)
أخي معاذ شكرا علي ردودك السريعه و لكن ما دفعني للسؤال هو أن السعر مرات كثيره لم يحترم هذا الترند!!! سؤال تاني هو لازم علي الفريمات الصغيره يكون الترند ثلاثي الارتكازات و لا لو مفيش يمشي ثنائي؟

ثنائي ينفع .. بس ما انصح فيه
لانو ما رح يكون قوي
خلي ترنداتك ثلاثيه واكثر

Eng Emad 04-12-2011 12:07 PM

شكرا جزيلا أخي معاذ...و الشكر الوافر للدكتور أسامه علي الفيديوهات القنبله التي جعلتي اجد ضالتي...شكرا لكل من بالمنتدي

Benisafcom 04-12-2011 05:44 PM

السلام عليكم
شباب احنا عندما تعلمنا الفوركس عرفنا الحساب الديمو به رمز رجل اخضر و الحساب الحقيقي رجل اصفر...لمادا اغلب المسابقات والراليات بها الرجل لاصفر...هل يعني ان المسابقات تكون باموال حقيقية دون معرفة المتسابقين انه مال حقيقي ام هو استغلال لالناس

معاذ عودات 04-12-2011 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة benisafcom (المشاركة 241155)
السلام عليكم
شباب احنا عندما تعلمنا الفوركس عرفنا الحساب الديمو به رمز رجل اخضر و الحساب الحقيقي رجل اصفر...لمادا اغلب المسابقات والراليات بها الرجل لاصفر...هل يعني ان المسابقات تكون باموال حقيقية دون معرفة المتسابقين انه مال حقيقي ام هو استغلال لالناس

لا ما اظن يا غالي
صحيح اللون يدل على نوع الحساب
بس مش فرض انو يكون حساب حقيقي
عادي ممكن تلاقي ديمو بالون اصفر

Benisafcom 04-12-2011 05:50 PM

اوكي مشكور على التوضيح اخي معاد

Tarek adel 04-12-2011 08:35 PM

من المعروف فى المنتدى ان العضو يمكن ان يرفه ملفات لا يزيد حجمها عن 100 ميجا..
ماذا لو اقتربنا من هذا الحد؟انا ملا مش برفع صور كتير لكن المجلد قرب على 20 ميجا وحاولت امسح الصور طلعت رساله انى ليس لى صلاحية ,اعرف انه لسه بدرى على ما اقفل مساحتى لكن برضه الواحد يعرف راسه من رجليه.

معاذ عودات 04-12-2011 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 241199)
من المعروف فى المنتدى ان العضو يمكن ان يرفه ملفات لا يزيد حجمها عن 100 ميجا..
ماذا لو اقتربنا من هذا الحد؟انا ملا مش برفع صور كتير لكن المجلد قرب على 20 ميجا وحاولت امسح الصور طلعت رساله انى ليس لى صلاحية ,اعرف انه لسه بدرى على ما اقفل مساحتى لكن برضه الواحد يعرف راسه من رجليه.

اذا اقتربت ومليت الحجم ,.
نقدر نوسعلك المساحه ان شاءالله

الساعة الآن 09:24 PM