اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32328)

البدوي 12-06-2013 07:13 PM

رد: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

الاخ كيرا

اي اكسبيرت على شارت الرنكو يتوفر فيه خاصية الدخول مع كل شمعة او كل شمعتين

ماذا لو جعلنا حجم الشمعة 30 نقطة (نفس شروط استراتيجية فؤاد - 25 نقطة +5 نقاط- ) واصبح الاكسبيرت يدخل مع كل شمعة فلو كانت صاعده يفتح الشمعة التي بعدها شراء ولو كانت هابطة يفتح صفقة بيع

- هل تصلح هذه الفكره لهذه الاستراتيجية برمجيا ؟!

موفقين شباب

fuad 12-06-2013 07:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 523032)
الاخ كيرا

ماذا لو جعلنا حجم الشمعة 30 نقطة (نفس شروط استراتيجية فؤاد - 25 نقطة +5 نقاط- ) واصبح الاكسبيرت يدخل مع كل شمعة فلو كانت صاعده يفتح الشمعة التي بعدها شراء ولو كانت هابطة يفتح صفقة بيع

موفقين شباب

فكره رائعه جدا اخي بدوي ، ولاستيب ولاهم يحزنون ،، ياريت اخونا كيرا يلتفت الى هذه الفكره البسيطه (الدخول عند اغلاق شمعه رينكو بوكس (30) بالضبط والاغلاق عند الخط القادم بالضبط ، وكذلك البيع ، بيع عند اغلاق شمعه رينكو (30) (وهنا لن نحتاج للاستيب ) والدخول -على ما اعتقد سيكون دقيق - كيرا اتعبناك معنا بعرف حبيبي ،، تحملنا مالنا غيرك بعد الله :)

غريب محمد 12-06-2013 07:35 PM

طيب لو افترضنا ان الشمعه 30 احنا مش هينفع تغلق الصفقه عند الشمعه القادمة لازم قبلها بخمس نقاط اللي ضفناهم علي الشمعه لو قفلت عليها كده الربح 30 بالاسبيريد تقريبا كده مش هتظبط والله اعلي واعلم

غريب محمد 12-06-2013 07:38 PM

هو الاكبيرت حاليا يوجد به اخطاء بسيطة وان شاء الله يعدلها الاخ كيرا لكن الفكرة ممتازة وانا بحاول اتابع الاكسبيرت وبكمل اخطاءه بالحل يدوي وربنا يكرم لحد ما تحل مشاكله

fuad 12-06-2013 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب محمد (المشاركة 523041)
طيب لو افترضنا ان الشمعه 30 احنا مش هينفع تغلق الصفقه عند الشمعه القادمة لازم قبلها بخمس نقاط اللي ضفناهم علي الشمعه لو قفلت عليها كده الربح 30 بالاسبيريد تقريبا كده مش هتظبط والله اعلي واعلم

اخي غريب وانا لماذا قلت الهدف الخط القادم ؟؟!!! بعد اخذ الربح سيمشي السعر خمس نقاط ويغلق شمعه وبذلك ندخل صفقه جديده ،،، المشكله اذا ظهرت ستكون :هل يمكننا اخذ الربح عند الخط القادم ؟ اعتقد ان كيرا يقدر على ذلك مثلما عمل في الاكسبيرت النسخه رقم 5 ...تحياتي .

kira-h 12-06-2013 08:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_35 (المشاركة 523026)

أخي الفاضل كيرا

فكرة برمجية انا مبتدئ في البرمجة لاكن مايمنع نناقش الفكرة فقد تكون صحيحة

هل نستطيع برمجة الإكسبرت بالطريقة التالية :

نضع متغير بقيمة = 50 نقطة
ومتغير بقيمة = 75 نقطة
نقوم بتقريب السعر الحالي لواسطة الأمر NormalizeDuoble()
يعني نقول السعر مثلا 1.43221 سيتم تقريبة الى 1.43200
السعر المقرب + المتغير الأول = 12050
وهكذا بقية المستويات
تعمل if شرطية لفحص السعر فإذا كان أصغر من أوي يساوي 20 نقطة من أي من الأهداف المحددة يعمل أوامر البيع والشراء المعلقة حسب شروط الإسترتيجية.

كما قلت سابقاً هذي مناقشة مبتدئ مع أخي كيرا فأنا حتى الفكرة لا استطيع برمجتها.

أنتطر رد أخي كيرا

أخي الكريم شكرا على الفكرة لكن نحن لدينا مؤشر الخطوط سهل علينا برمجة الاكسبيرت
وعلى فكرة انا كمان مبتدئ في البرمجة وبحاول أتذكر برمجة لغة السي++ الذي درسته منذ 10 سنين :1 (103):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 523032)
الاخ كيرا

موفقين شباب

لن تصلح هذه الطريقة وليست تطبيق للاستراتيجة
استخرج شارت رينكو 30 وضع عليه الخطوط ستجد فقط صفقات عند إغلاق الشموع عندما تكون في اتجاه واحد
فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 523038)

فكره رائعه جدا اخي بدوي ، ولاستيب ولاهم يحزنون ،، ياريت اخونا كيرا يلتفت الى هذه الفكره البسيطه (الدخول عند اغلاق شمعه رينكو بوكس (30) بالضبط والاغلاق عند الخط القادم بالضبط ، وكذلك البيع ، بيع عند اغلاق شمعه رينكو (30) (وهنا لن نحتاج للاستيب ) والدخول -على ما اعتقد سيكون دقيق - كيرا اتعبناك معنا بعرف حبيبي ،، تحملنا مالنا غيرك بعد الله :)

ولا تعب ولا حاجة أخي الكريم فالاسلام يجمعنا والعروبة تجمعنا
كلنا أخوة في الله قبل كل شيء

البدوي 12-06-2013 08:34 PM

استخرج شارت رينكو 30 وضع عليه الخطوط ستجد فقط صفقات عند إغلاق الشموع عندما تكون في اتجاه واحد
فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D ( الابتسامه حلوه .. :1 (76): )

--------------------------------

حسن كيرا .. الايام بينا .. ورح تكتشف انها نفس الاستراتيجية تقريبا (فرق النقاط ) .. مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع

(ربما ندور في حلقة مفرغه)

استراتيجيتي .. شيبت موفنج افرج وقدم استقالته .. ما اعرف استراتيجية فؤاد شو رح تعمل فيك .. :D

fuad 12-06-2013 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب محمد (المشاركة 523041)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 523061)
أخي الكريم شكرا على الفكرة لكن نحن لدينا مؤشر الخطوط سهل علينا برمجة الاكسبيرت
وعلى فكرة انا كمان مبتدئ في البرمجة وبحاول أتذكر برمجة لغة السي++ الذي درسته منذ 10 سنين :1 (103):

فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D

ولا تعب ولا حاجة أخي الكريم فالاسلام يجمعنا والعروبة تجمعنا
كلنا أخوة في الله قبل كل شيء

الله محيي اصلك ،،كبير بجد ياكيرا ،، بالنسبه للفكره كلامك صح ، الشموع (30بوكس) بوادي والخطوط بوادي ،،خلينا ننتظر مستر دولار نشوف ايش المعلومه الي رح يضيفها منشان نعدل على احد الاكسبيرتات الاولى ،، تحياتي من القلب يازعيم

abdosoltan 12-06-2013 09:47 PM

السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصين اوعوا تبخلواعلينا وده السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصين
السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصينبورصه المعلم مارجني للخاسرين - الصفحة 2

ENG.MOATASEM 12-06-2013 11:04 PM

الإكسبيرت شغال تمام
لكن ليه في يعض الأحيان بضع أمر بيع بدون أمر شراء, أو العكس ؟

الساعة الآن 10:25 AM