اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

michael thabet 25-02-2013 11:05 AM

رد: ★ اقتناص بعض النقاط بالتداول علي الاخبار ★

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 470420)
شكرا لك ياغالي

انتى منين عرفت تاثير الخبر الشهر الماضي ارجو الافادة

مبروك ياباشا
انا بقى لم أدخل المره دي
تعوض الشهر القادم. على العموم بعض أخبار الصين تؤثر على الأسترالي دولار
مبروك

• فهد • 25-02-2013 11:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_rn (المشاركة 469909)
قبل الخبر بعشر ثواني على الأكثر اشتري وبيع وحط الستوب على بعد 3 نقاط
لا تدخل إلى الأخبار المهمه كثير عشان ما يضرب مع الستوب قبل الخبر
لو الشراء جابلك 10 نقاط بتكون خسرت في البيع 5 نقاط ( 3 نقاط تعون الستوب والنقطتين تعون السبرد ) والعكس صحيح
لو كان ربحك بشكل عام 100 دولار بتخاطر ب-20% يعني 20 دولار
لو كان ربحك بشكل عام 1000 دولار بتخاطر ب-20% يعني 200 دولار
بدي اعتبر إنو إنت بدك تخاطر ب-20 دولار ...... في أسوء الحالات لما يضرب عندك الستوب تاع البيع وتاع الشراء بتكون خسرت 10 نقاط
20 دولار تقسيم 10 نقاط = دولارين .... يعني بتفوت بدولارين 0.02
لا تنسى نوع الأخبار إلي بنفوت عليه كل يوم في منه وحنا بنخاطر كل مره ب-20% من الربح مش من راس المال
لو استمريت على الطريقه هاي بعد شهرين بتسير تفوت ب-10 دولار وبعد 4 أشهر ب-30 دولار يعني ربحك بكون في تسارع اصبر وما تستعجل وما تخاطر بأكثر من 20% من الربح مش من راس المال
بتمنى انك تكون فهمت علي
لا تنسى أنا إلي شهرين بتاجر ومش كل يوم، يعني أنا كمان مبتدء :1 (114):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_rn (المشاركة 469912)
مررات الستوب ما بعمل بعني ممكن تكون خسارتك أكبر من إلي عملت حسابه
أنا كنت مع شركة fxcm وكان السوفت وير عندهم سيء وصل الربح عندي 2000 يورو بعديها الستوب ما جاوب معي فخسرني 2500 يورو لأني ما كنت أدخل 20% من الربح
أنا ألان من اسبوعين مع fxdd والربح عندي 103 يورو وما بخاطر إلا 20% عشان إذا ما جاوب الستوب تكون الخساره من باقي ال-80% من الربح مش من راس المال

فكرة جميلة جدا .. يعنى دلوقتى .. انا هحط امرين هيدج .. شراء وبيع .. استوب 3 نقاط وربح 7 نقاط مثلا .. بحيث السعر لما يتحرك 10 نقاط فقط يجيب الهدف .. طيب تمام جدا

وما دام احنا هنشتغل على 10 نقاط فقط .. يبقى كده ندخل على كل الاخبار حتى القوية علشان لو فى ذبذبة فى الاخبار القوية مش بتبقى اقل من 10 نقاط وهتجيب الهدف باذن الله

michael thabet 25-02-2013 12:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 470445)

فكرة جميلة جدا .. يعنى دلوقتى .. انا هحط امرين هيدج .. شراء وبيع .. استوب 3 نقاط وربح 7 نقاط مثلا .. بحيث السعر لما يتحرك 10 نقاط فقط يجيب الهدف .. طيب تمام جدا

وما دام احنا هنشتغل على 10 نقاط فقط .. يبقى كده ندخل على كل الاخبار حتى القوية علشان لو فى ذبذبة فى الاخبار القوية مش بتبقى اقل من 10 نقاط وهتجيب الهدف باذن الله

ولكنها لا مخاطرة كبيرة ممكن أيضا يضرب استوبين مع بعض وبعدين يحقق الهدف

م.جوزيف ايهاب 25-02-2013 12:42 PM

اهلا يا شباب
بالنسبة لشغل الهيدج شكرا للاخ الغالي اشرف علي شرحه طريقة دخوله مع اختلافي فقط معه في ستوب الصفقتين
انا شرحت من فترة فكرة الدخول هيدج علي الاخبار وهي لا تختلف كثيرا عن هذه الطريقة سوي في الستوب حيث اني اري 3 نقاط قليلة جدا وممكن يتم ضرب ستوب الصفقتين في وقت قليل جدا
بالنسبة لي اضع الستوب 10 نقاط لكل صفقة وهدف 20 نقطة وفي بعض الاحيان ممكن الاغلاق يكون يدوي

تحياتي

youssef zeada 25-02-2013 02:41 PM

شكرا على المجهود***الهمة يارجالة عايزين نشاط اكبر حد عارف اخبار مهمة غير خبر الصين

م.جوزيف ايهاب 25-02-2013 03:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef zeada (المشاركة 470543)
شكرا على المجهود***الهمة يارجالة عايزين نشاط اكبر حد عارف اخبار مهمة غير خبر الصين

اخبار علي الدولار غدا الساعة ال5 بتوقيت مصر
شخصيا لا ادخل عليها اطلاقا

• فهد • 25-02-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 470479)
اهلا يا شباب
بالنسبة لشغل الهيدج شكرا للاخ الغالي اشرف علي شرحه طريقة دخوله مع اختلافي فقط معه في ستوب الصفقتين
انا شرحت من فترة فكرة الدخول هيدج علي الاخبار وهي لا تختلف كثيرا عن هذه الطريقة سوي في الستوب حيث اني اري 3 نقاط قليلة جدا وممكن يتم ضرب ستوب الصفقتين في وقت قليل جدا
بالنسبة لي اضع الستوب 10 نقاط لكل صفقة وهدف 20 نقطة وفي بعض الاحيان ممكن الاغلاق يكون يدوي

تحياتي

تماااااام .. زى الفل كده ..

michael thabet 25-02-2013 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 470578)

اخبار علي الدولار غدا الساعة ال5 بتوقيت مصر
شخصيا لا ادخل عليها اطلاقا

يوجد خبر بكره على الميزان التجاري النيوذيلندي وده خبر متوسط بس ممكن نعمل من عشره لعشرين نقطة

م.جوزيف ايهاب 25-02-2013 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 470721)
يوجد خبر بكره على الميزان التجاري النيوذيلندي وده خبر متوسط بس ممكن نعمل من عشره لعشرين نقطة

انهي خبر ؟
في واحد الساعة 4 الفجر وفي الساعة 11:45 بالليل

michael thabet 25-02-2013 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 470758)

انهي خبر ؟
في واحد الساعة 4 الفجر وفي الساعة 11:45 بالليل

جو باشا
ليك وحشه بجد
الخبر 11.45بالليل بس تفتكر هينفع معاه نظام 10 نقط فوق واخري تحت بسبب السبريد عشان هما كلهم 10 او 20 نقطه

الساعة الآن 05:11 PM