اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

اسلام ابن النيل 05-11-2013 04:06 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 568723)

من السياق كده فهمت ان قصده ان ال9 مراحل دول يعنى 9 ايام
يعنى على مدار 9 ايام تكون حققت ربح مجمل فى الحساب و تبدا من الاول و جديد

يعنى اعتقد اسؤا تقدير من الاخ اسلام ان تطول المضاعفات و الحساب خاسر إلى 9 ايام

السؤال للاخ اسلام هل حضرتك فعلا جربت الطريقه !! لان ممكن فعلا اننا نخسر باللوت الكبير و نعوض بالصغير كده هاتبقى التعويض اصعب

للاخ شادى انت اشتغلت على الطريقه التانيه ؟؟ اصل كنت فاكر انك فهمتها كويس ما شاء الله
علشان لو اشتغلت بيها فتره و جابت معاك ربح احاول افهمها تانى

هلا بيك يا اخى .. من السياق كدا فهمت خطأ:1 (114): . انا اقصد بالمرحله اى صفقتين متتاليتين . واسوا تقدير ما يوصل حته لاربع ايام مش 9 ايام وحتى لو وصل 20 يوم اى شهر كامل انتى ايضا فى الامان

بخصوص تخوفك من اننا نخسر لوت كبير ونعوض بالصغير ويصير هناك خسائر تراكميه .. فهذا تخوفك يناقض نفسه لان ببساطه انتى من اين خسرت كبيرا .. الخساره الكبيره التى تتكلم عنها هنا من اين اتت . مهو من ارباحك وكونك هتعوض باللوت صغير غير منطقى لان اللوت الصغير لو هيعوض فقط كيف وصلنا للوت الكبير . ما فى اى خسائر تراكميه .. لان حتى لو انتى خسرت يومين ورا بعض دا معناها انك خسرت لوت واحد فقط .. فما بالك لو تخلل اليومين الخساره يوم رابح

بخصوص تجربتى للطريقه .. لا املك الا ان اكون امين معك فانا هنا لست ادافع عن طريقه ابتكرتها او طريقه اعمل عليها وانما كل ما اتمناه ان افيد اخوتى . اخى فى الله انا لم اجرب هذه الطريقه فى حسابى اطلاقا . انا متوقف عن التداول منذ اكثر من شهرين لظروف صعبه ما جربته فى حساباتى الحقيقه هو الطريقه الاولى والثانيه . اما الطريقه الثالثه فقد عملت لها باك تست يدوى عامين كاملين وهى جيده جدا ..

بتمنالك التوفيق اذا جربتها وواجهتك اى مشاكل بلغنا بيها وما تحرمنا من النتائج التى توصلت لها

اسلام ابن النيل 05-11-2013 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 568863)
تسلم اخي اسلام
الحمد الله فهمت موضوع المتتالية اللي اقصده هنا فلنفرض صفقة استمرت معايا لتاني يوم لا جابت هدف او ستوب (و لو ان ده مستبعد ) بس مجرد خاطر خطر في بالي و جزاك الله خير و ان شاء الله هعمل باك تست و نشوف النتائج
و بالنسبة للسبريد اظن ميعملش مشكلة لان هدف رقم 20 و ستوب 20 يعني بمجرد ما افعل الاوردر اشوف السعر اللي اتفعل عنده و ازود 20 و انقص 20
و الله كريم

ياخى ما اظن السوق يظل 24 ساعه ما يتحرك 20 نقطه . لانك بتترك الصفقه وتدخل تانى يوم فى نفس التوقيت يعنى 24 ساعه كاملين يعنى فتره اوربيه وامريكيه واستراليه ويابانيه كيف فى كل هذه الفترات ما يتحرك عشرين نقططه .. يعنى فعلا احتمال صعب حدوثه . ولكن ان حدث صراحتا هناك اكثر من حل . مثلا ممكن تعتبر الصفقه خاسره وتكمل على اساس انها خسرت . والحل الافضل انك تتركها وما تدخل الا اذا خسرت او ربحت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 568864)
إسلام بيه بعد اذنك هو الهدف كام و الاستوب كام للصفقات ؟!

ياغالى سؤالك فى اى طريقه تقصد

الطريقه الاولى الهدف ضعف الاستوب يعنى مثلا 10 و20 ويكون سبريدك ما يتعدى نقطه
الطريقه التانيه الهدف يساوى الاستوب .. الهدف = 20+الاسبريد والاستوب لوس =20- الاسبريد
الطريقه التالته الهدف يساوى الاستوب .. الهدف = 20+الاسبريد والاستوب لوس =20- الاسبريد

jemy89 05-11-2013 04:30 PM

تسلم اخي اسلام و ان شاء الله نطبق و نوافيك بالاستفسارات و النتائج

shady hamza 05-11-2013 07:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 568723)

من السياق كده فهمت ان قصده ان ال9 مراحل دول يعنى 9 ايام
يعنى على مدار 9 ايام تكون حققت ربح مجمل فى الحساب و تبدا من الاول و جديد

يعنى اعتقد اسؤا تقدير من الاخ اسلام ان تطول المضاعفات و الحساب خاسر إلى 9 ايام

السؤال للاخ اسلام هل حضرتك فعلا جربت الطريقه !! لان ممكن فعلا اننا نخسر باللوت الكبير و نعوض بالصغير كده هاتبقى التعويض اصعب

للاخ شادى انت اشتغلت على الطريقه التانيه ؟؟ اصل كنت فاكر انك فهمتها كويس ما شاء الله
علشان لو اشتغلت بيها فتره و جابت معاك ربح احاول افهمها تانى

عليكم السلام

نعم اخى انا اشتغلت بالطريقة التانية وهى جميلة جدا فعلا وارباحها حلوة ولكن حاليا انا موقف عشان ادرس الطريقة التالتة

shady hamza 05-11-2013 07:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 568857)
اهلا بك اخى .. انتى فاهم الطريقه خطأ احنا مش بنضاعف التريده وخلاص . كمان انتى بتقول رغم ان مبدأ الطريقه يعتمد على ان السوق لا يعيد نفسه ولن نربح الا اذا عاد نفسه .. كيف ياغالى اصلا لو السوق عاد نفسه يبقى احنا خصرنا تريده ورجعنا مرحله للخلف وكل ما السوق يعيد نفسه احنا بنخسر .. سوالى لك على شارت الربع ساعه كم نسبه تشابه حركه السعر امس مع حركه اليوم . السوق يعيد نفسه بالحركات الكبيره لا بالعشرين نقطه والعشر نقاط

ثم انه فى ميزه مهمه جدا انا لم اذكرها بالتفصيل وتركتها للاخوه يكتشفوها بانفسهم .. احنا علشان نكسب مرحله ونضافع التريده محتاجين صفقه هدفها صعف الاستوب .. فى حين ان نظامنا الهدف فيه 3 اضعاف الاستوب .. يعنى فى كل صفقه ثانيه لدينا مخزون اضافى فى الحساب لن نمسه ويظل يتراكم بالحساب مما يعطى قوه وثبات للحساب .. ارجو منك قراه الطريقه مره اخرى بتانى واذا عندك اى استفسار انا تحت امرك قدر استاطعتى

هلا بيك ياشادى "" ترى اسمك عاجبنى والله ان شاء الله اسمى ابنى شادى اذا ما امه اعترضت :1 (114)::1 (114):""

بص يالغالى من بدايه الموضوع اداره راس المال الى اتفقنا عليها بتقول ان الهدف ضعف الاستوب . يعنى محتاجين صفقتين ورا بعض رابحتين .. يعنى المرحله هيا صفقتين رابحتين .. كل صفقتين رابحتين يطلعوك مرحله وكل صفقتين خاسرتين ينزلوك مرحله ..

راجل هذا الموضوع اعتقد انه هيفيدك فى فهم اليه اداره راس المال الى شغالين عليها
www.fx-arabia.com/vb/archive/index.php/t-29463.html‏

:1 (114): ههههههههههه شكرا لك يا غالى ربنا يرزقك كل خير يا رب ان شاء الله :1 (114):

shady hamza 05-11-2013 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مساهمكو (المشاركة 568813)
جزاك الله خيرا أخي الكريم/ اسلام، وللأخوة الأخرين الذين أثرو الموضوع.
موضوع شيق وجميل وقد قرأت كامل الموضوع تقريباً. ولكن لدي سؤال بشأن الطريقة الثالثة (والتي تبدو أأمن وأسهل)، هل يمكنني أن أحذف يوم الجمعة من حساباتي تماماً، بحيث أتداول ثمان ساعات في اليوم من العاشرة صباحا إلى 4 عصرا، من يوم الأثنين إلى يوم الخميس فقط، وفي الأسبوع التالي تبدأ متاجرتي كذلك من يوم الأثنين إلى يوم الخميس دون اعتبار ليوم الجمعة – صعب جدا أن أتداول بنفس النظام في يوم الجمعة- ولثمان ساعات متواصلة.
بارك الله في ونفع بك.

بص يا غالى عن تجربة فى الطريقة التانية بتاعه اسلام
مش عارف دى صدفة ولا ايه بصراحة
بس ساعات مثلا بيبقى فى حساب فى الطريقة التانية عكككس معايا 7 ولا 8 ايام ورا بعض ودايما يوم الجمعة هو اللى بيبقى مكسب يعنى اليوم اللى بيكسب فيه الحساب ده
بس للامانة معرفش صدفه ولا ايه لان اسلام من زمان مش بيتاجر يوم الجمعة ف ممكن يكون الموضوع
ده صدفه معايا
ملحوظة تانية ممكن لو انت معندكش وقت ممكن تستعمل اكسبيرت بتحدد انت الاوامر والساعة اللى يفتح فيها وكده وهو الاكسبيرت يعمل كله لوحده

shady hamza 05-11-2013 07:48 PM

كل سنة وانتوا طيبين بمناسبة العام الهجرى الجديد
اللهم صلى على سيدنا محمد (ص) واصلح احوالنا جميعا واحوال البلاد يا رب

shady hamza 05-11-2013 07:53 PM

بعد قراءة للموضوع كذا مرة فهمت الطريقة الحمد لله
بس لى استفسارين بعد اذنك

الاول انا فهمت الطريقة بس هربح امتى مش عارف ( المفروض انى هربح مثلا لما اكسب يومين ورا بعض اليوم الرابع والخامس مثلا انا كده ربحت ) هل اقفل وابتدى من اللوت الاول ولا ايه مش فاهم
التانى انه انا لو كملت وزودت اللوت كل ما ربحت طب اكيد هخسر وهبتدى ارجع خطوة للخلف وممكن ارجع للخطوة الاولى تانى
فهل فى حد معين نقف عنده ولا لا
برده اكيد هتظهر لما اطبقهاا عملى قريب ان شاء الله بكره او بعده باذن الله هبتدى اطبقها

jemy89 05-11-2013 08:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 568947)
بص يا غالى عن تجربة فى الطريقة التانية بتاعه اسلام
مش عارف دى صدفة ولا ايه بصراحة
بس ساعات مثلا بيبقى فى حساب فى الطريقة التانية عكككس معايا 7 ولا 8 ايام ورا بعض ودايما يوم الجمعة هو اللى بيبقى مكسب يعنى اليوم اللى بيكسب فيه الحساب ده
بس للامانة معرفش صدفه ولا ايه لان اسلام من زمان مش بيتاجر يوم الجمعة ف ممكن يكون الموضوع
ده صدفه معايا
ملحوظة تانية ممكن لو انت معندكش وقت ممكن تستعمل اكسبيرت بتحدد انت الاوامر والساعة اللى يفتح فيها وكده وهو الاكسبيرت يعمل كله لوحده

شادي باشا ممكن تحطلنا الاكسبيرت الي بنحدد بي الاوامر و العقد و الوقت
و انا عملت باك تست على شهر 10 وصلت لخد يوم 16 و النتيجة ما شاء الله رائعة و المخاطرة جدا قليلة يعني لحد يوم 15 الربح وصل 760 نقطة و يوم 16 لوحده جاب 800 نقطة (قيمة النقطة 10 سنت) يعني 156 دولار من راس مال 1000 و دي نسبة ممتازة و ممكن بعد تحقيق 10% نعيد وكده
بس بعد اذنك يا زعيم ممكن الاكسبيرت بتاع وضع الصفقات بالوقت :1 (109):

shady hamza 05-11-2013 09:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 568971)
شادي باشا ممكن تحطلنا الاكسبيرت الي بنحدد بي الاوامر و العقد و الوقت
و انا عملت باك تست على شهر 10 وصلت لخد يوم 16 و النتيجة ما شاء الله رائعة و المخاطرة جدا قليلة يعني لحد يوم 15 الربح وصل 760 نقطة و يوم 16 لوحده جاب 800 نقطة (قيمة النقطة 10 سنت) يعني 156 دولار من راس مال 1000 و دي نسبة ممتازة و ممكن بعد تحقيق 10% نعيد وكده
بس بعد اذنك يا زعيم ممكن الاكسبيرت بتاع وضع الصفقات بالوقت :1 (109):

ده الاكسبيرت اللى بستعمله فى كل الطرق من صنع المبدع كيرا

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

الطريقة التانية لما تطبقها هتكتشف فيها حاجات رهيبة مش هتكتشفها فى الباك تيست
بس خد بالك لازم اكونت ميكرو عشان دى مضاعفات نصفية او يكون المبلغ اللى هتبتدى بيه كبير

بس اسلام بيقول الطريقة التالتة اامن اتمنى منك برده انك تجربها معنا وتطلعنا على النتايج

م. نور الدين 05-11-2013 11:02 PM

تمام كده
فهمت الطريقه و الفيصل هو التجربه ان شاء الله :)

م. نور الدين 05-11-2013 11:17 PM

تمام كده

redaa_20 06-11-2013 12:20 AM

السلام عليكم
شباب إيه قصدكم بالطريقة 1 و 2 و 3 ؟؟
انا أرى الشرح لي في الصفحة الأولى وبس ؟؟؟

shady hamza 06-11-2013 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redaa_20 (المشاركة 569034)
السلام عليكم
شباب إيه قصدكم بالطريقة 1 و 2 و 3 ؟؟
انا أرى الشرح لي في الصفحة الأولى وبس ؟؟؟

راي الشخصي سيبك من الطريقه الاولي لانها مخاطره عاليه شويه
الطريقه التانيه في الصفحه21

بس حاليا احنا بنجرب الطريقه التالته اسلام يقول انها احسن واامن ركز فيها وجربها وخير ان شاء الله

redaa_20 06-11-2013 01:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569062)
راي الشخصي سيبك من الطريقه الاولي لانها مخاطره عاليه شويه
الطريقه التانيه في الصفحه21

بس حاليا احنا بنجرب الطريقه التالته اسلام يقول انها احسن واامن ركز فيها وجربها وخير ان شاء الله

ألف شكر أخي
والطريقة 3 أين هي ؟؟

shady hamza 06-11-2013 01:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redaa_20 (المشاركة 569066)
ألف شكر أخي
والطريقة 3 أين هي ؟؟

الصفحه 47 وما بعدها
اقرا لاخر الموضوع عشان في حاجات مهمه

بالتوفيق اي استفسار حاضرين ان شاء الله

t19226 06-11-2013 10:06 AM

كل الشكر للاخ اسلام على جهوده ...

jemy89 06-11-2013 03:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 568977)
ده الاكسبيرت اللى بستعمله فى كل الطرق من صنع المبدع كيرا

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

الطريقة التانية لما تطبقها هتكتشف فيها حاجات رهيبة مش هتكتشفها فى الباك تيست
بس خد بالك لازم اكونت ميكرو عشان دى مضاعفات نصفية او يكون المبلغ اللى هتبتدى بيه كبير

بس اسلام بيقول الطريقة التالتة اامن اتمنى منك برده انك تجربها معنا وتطلعنا على النتايج

تسلم اديك مهو التست اللي عملنو كان على الطريقة 3 جدا ممتازة و ان شاء الله اتابع معاكو :1 (109):

shady hamza 06-11-2013 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 569200)
تسلم اديك مهو التست اللي عملنو كان على الطريقة 3 جدا ممتازة و ان شاء الله اتابع معاكو :1 (109):

السلام عليكم هو تست يدوى ولا اوتوماتيك ولو اوتوماتيك ياريت تقولى الطريقة بعد اذنك عشان معرفش
ولو يدوى ياريت تخبرنا بالنتايج بعد اذنك

shady hamza 06-11-2013 10:04 PM

السلام عليكم
ياريت بس لو اسلام او حد من الاخوه اللى جرب الطريقه يقولى النقاط اللى مش فاهمها

انا فهمت الطريقة بس هربح امتى مش عارف ( المفروض انى هربح مثلا لما اكسب يومين ورا بعض اليوم الرابع والخامس مثلا انا كده ربحت ) هل اقفل وابتدى من اللوت الاول ولا ايه مش فاهم
التانى انه انا لو كملت وزودت اللوت كل ما ربحت طب اكيد هخسر وهبتدى ارجع خطوة للخلف وممكن ارجع للخطوة الاولى تانى

اسلام ابن النيل 06-11-2013 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 568880)
تسلم اخي اسلام و ان شاء الله نطبق و نوافيك بالاستفسارات و النتائج

اتمنى اخى ما تبخل على اخوانك بالنتائج اللى راح تتوصل لها . واى استفسار عندك انا تحت امرك ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 568995)
تمام كده

منتظرين النتائج اللى راح تتوصل لها اخى ما تبخل علينا باى نصيحه او ملاحظات
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t19226 (المشاركة 569137)
كل الشكر للاخ اسلام على جهوده ...

العفو يالغالى . كلنا اخوه وكلنا نفيد ونستفاد من بعض . اذا جربت الطريقه اتمنى تطلعنا على النتائج
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 569200)

اتمنى تطلعنا اخى على النتائج عندما يسمح وقت . ملحوظه ما تعتمد على التست الاتوماتك ما بيكون دقيق وفى امور ما راح تفهمها الا بالتست اليدوى او بالتجربه فتره على حساب ديمو
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569321)
السلام عليكم
ياريت بس لو اسلام او حد من الاخوه اللى جرب الطريقه يقولى النقاط اللى مش فاهمها

انا فهمت الطريقة بس هربح امتى مش عارف ( المفروض انى هربح مثلا لما اكسب يومين ورا بعض اليوم الرابع والخامس مثلا انا كده ربحت ) هل اقفل وابتدى من اللوت الاول ولا ايه مش فاهم

هلا بيك اخى شادى .. بص هو امتى تربح .. دى بتكون نسبيه من شخص لاخر يعنى ممكن واحد اول ما يلاقى حسابه زايد 15 او 20 % يقفل كل الصفقات ويرجع يبتدى من اول خالص . وفى ناس بتكمل الى الملايين كل واحد وقناعته ياشادى .. انتى متخوف لربما اللى كسبته ترجع تخسره تانى بس دا صعب لان حتى لو جاك يومين متشابيهن ورا بعض دول ما خسروك غير مرحله واحده والطبيعى مثلا انتى كل ما السوق يكون اليوم مختلف عن اليوم اللى قبله اربع ايام او خمس ايام راح بيجى يوم ويكون متشابه معاه .. يعنى ما فيها اى مشكله كل ما تطلع مرحلتين تلاته ترجه مرحله

فى النهايه طول ما السوق بيختلف عن اليوم اللى قبله دا معناه ان نسبه صعودك مراحل اعلى اكبر من نسبه هبوطك مراحل اقل ودا كويس جدا فى حد ذاته .. كانك بالزبط طالع سلم للدور الثانى وانتى كل ما تتطلع درجتيت او ثلاث درجات بترجع تقف تستريح او ترجع درجه للخلف وبعدين بترجع تواصل صعودك .. ولا تنسى انك بتدخل على 10 اوقات مختلفه .. يعنى لو السوق مختلف فقط عن امس بنسه ب60% فقط ودى نسبه قليله وحتى لو دا حصل فعلا دا معناه ان عندك 6 اوقات بيطلعو لفوق درجه واربع اوقات بينزلو لتحت درجه .. يعنى فى الاجمالى طالع ..

كمان ما تنسى ابدا ان الخطوه لفوق اضعاف مضاعفه الخطوه لتحت .. يعنى مثلا لو انتى عندك توقيت معين مثلا صفقه الساعه 11 وصلت للمرحله الخامسه وعندك مثلا الصفقه بتاعت الساعه 9 لسه فى المرحله الاولى .. دا فعليا معناه ان الصفقه بتاعت الساعه 11 الخطوه بتاعتها ب16 ضعف للخطوه بتاعت الساعه 9 .. تخيل انتى الفرق وكم الارباح مقارنه بالخسائر ..

اخى شادى لك ان تتخيل انك لو صفقه واحده فقط وصلت معاك للمرحله السادسه او السابعه والتسع اوقات الاخرى خاسره هذا يعنى انك فى الاجمالى رابح بنسبه كبيره فما بالك لو ربحت توقيتن او تلاته من اصل عشره

اتمنى تطلعنا على النتائج اللى راح تتوصل ليها بعد التجربه . بالتوفيق اخى

jemy89 06-11-2013 11:25 PM

السلام عليكم
التست كان يدوي من 1-16 من شهر 10 و كانت كالاتي
0
-180
-60
-60
-120
-40
و كان الصافي 1560 تقريبا يعني 15% من الحساب و ده جدا ممتاز والمخاطرة جدا بسيطة ان شاء الله اشوف الاكسبيرت و اظبط الصفقات و نتابع سوا و جزاك الله حير اخي اسلام

jemy89 07-11-2013 02:31 AM

بالنسبة للاكسبيرت الاعدادات زي ما هية بس زبط نوع البروكر و الصفقات و اوقاتها
هل في تغيبر تاني في المجيك نبر و الكلام ده

shady hamza 07-11-2013 04:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 569327)
اتمنى اخى ما تبخل على اخوانك بالنتائج اللى راح تتوصل لها . واى استفسار عندك انا تحت امرك ان شاء الله

منتظرين النتائج اللى راح تتوصل لها اخى ما تبخل علينا باى نصيحه او ملاحظات

العفو يالغالى . كلنا اخوه وكلنا نفيد ونستفاد من بعض . اذا جربت الطريقه اتمنى تطلعنا على النتائج

اتمنى تطلعنا اخى على النتائج عندما يسمح وقت . ملحوظه ما تعتمد على التست الاتوماتك ما بيكون دقيق وفى امور ما راح تفهمها الا بالتست اليدوى او بالتجربه فتره على حساب ديمو

هلا بيك اخى شادى .. بص هو امتى تربح .. دى بتكون نسبيه من شخص لاخر يعنى ممكن واحد اول ما يلاقى حسابه زايد 15 او 20 % يقفل كل الصفقات ويرجع يبتدى من اول خالص . وفى ناس بتكمل الى الملايين كل واحد وقناعته ياشادى .. انتى متخوف لربما اللى كسبته ترجع تخسره تانى بس دا صعب لان حتى لو جاك يومين متشابيهن ورا بعض دول ما خسروك غير مرحله واحده والطبيعى مثلا انتى كل ما السوق يكون اليوم مختلف عن اليوم اللى قبله اربع ايام او خمس ايام راح بيجى يوم ويكون متشابه معاه .. يعنى ما فيها اى مشكله كل ما تطلع مرحلتين تلاته ترجه مرحله

فى النهايه طول ما السوق بيختلف عن اليوم اللى قبله دا معناه ان نسبه صعودك مراحل اعلى اكبر من نسبه هبوطك مراحل اقل ودا كويس جدا فى حد ذاته .. كانك بالزبط طالع سلم للدور الثانى وانتى كل ما تتطلع درجتيت او ثلاث درجات بترجع تقف تستريح او ترجع درجه للخلف وبعدين بترجع تواصل صعودك .. ولا تنسى انك بتدخل على 10 اوقات مختلفه .. يعنى لو السوق مختلف فقط عن امس بنسه ب60% فقط ودى نسبه قليله وحتى لو دا حصل فعلا دا معناه ان عندك 6 اوقات بيطلعو لفوق درجه واربع اوقات بينزلو لتحت درجه .. يعنى فى الاجمالى طالع ..

كمان ما تنسى ابدا ان الخطوه لفوق اضعاف مضاعفه الخطوه لتحت .. يعنى مثلا لو انتى عندك توقيت معين مثلا صفقه الساعه 11 وصلت للمرحله الخامسه وعندك مثلا الصفقه بتاعت الساعه 9 لسه فى المرحله الاولى .. دا فعليا معناه ان الصفقه بتاعت الساعه 11 الخطوه بتاعتها ب16 ضعف للخطوه بتاعت الساعه 9 .. تخيل انتى الفرق وكم الارباح مقارنه بالخسائر ..

اخى شادى لك ان تتخيل انك لو صفقه واحده فقط وصلت معاك للمرحله السادسه او السابعه والتسع اوقات الاخرى خاسره هذا يعنى انك فى الاجمالى رابح بنسبه كبيره فما بالك لو ربحت توقيتن او تلاته من اصل عشره

اتمنى تطلعنا على النتائج اللى راح تتوصل ليها بعد التجربه . بالتوفيق اخى

اها فهمت كلامك انا حاليا مشغل اكونت ديمو عليها وبعمل باك تست هخلصه ان شاء الله واكتب النتايج
بس من البداية كده الطريقة ماشاء الله مذهلة لدرجة انى مصدقتش فى الاول الباك تست ف قعدت اغير فى المواعيد وكده برده ماشاء الله رهيبة

shady hamza 07-11-2013 04:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 569335)
السلام عليكم
0
-180
-60
-60
-120
-40
و كان الصافي 1560 تقريبا يعني 15% من الحساب و ده جدا ممتاز والمخاطرة جدا بسيطة ان شاء الله اشوف الاكسبيرت و اظبط الصفقات و نتابع سوا و جزاك الله حير اخي اسلام

شكرا لك ربنا يوعدنا ونبقى نطبق كده على الحقيقى

forexone 07-11-2013 12:03 PM

السلام عليكم
استاذ اسلام وعلى جميع الاخوة
في الحقيقة انا اشتغلت على الطريقة الاولة والثانية
وانشاء الله سوف اجرب هذة الطريقة
هوسي الطرق الرقمبة

newmonmon 07-11-2013 03:31 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه جديده فى الفوركس وبشتغل على حساب تجريبى
وبحب الطرق الرياضيه جدا والنظريات بتاعتها وشوفت الموضوع ده امبارح وبدأت اجربه النهارده
انا عندى استفسار
يعنى مثلا لو الترند صاعد وانا كسبت منه النهارده الساعه 2 وهو صاعد وبكره فى نفس الوقت لقيته لسه صاعد فينفع ادخل شراء تانى واخلى البيع لثالث يوم لما اشوف تذبذب او هبوط

قصدى ليه ادخل صفقه وهى خسرانه ومحولش خسارتى لمكسب و فبكده اخلى النظريه ناجحه اكتر

newmonmon 07-11-2013 03:32 PM

وبحب الطرق الرياضيه جدا والنظريات بتاعتها وشوفت الموضوع ده امبارح وبدأت اجربه النهارده
انا عندى استفسار
يعنى مثلا لو الترند صاعد وانا كسبت منه النهارده الساعه 2 وهو صاعد وبكره فى نفس الوقت لقيته لسه صاعد فينفع ادخل شراء تانى واخلى البيع لثالث يوم لما اشوف تذبذب او هبوط

قصدى ليه ادخل صفقه وهى خسرانه ومحولش خسارتى لمكسب و فبكده اخلى النظريه ناجحه اكتر

وشكرا ليك اخى على مجهودك الرائع وجزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

newmonmon 07-11-2013 03:44 PM

معلش عندي سؤال كمان الصفقه اللى الساعه 10 النهارده buy معملتش ربح او خساره
فماذا افعل فى اليوم التالى الساعه 10؟

t19226 07-11-2013 04:19 PM

صعبه يوم كامل اربع وعشرين ساعه يتذبذب بين عشرين نقطه شبه مستحيله

اسلام ابن النيل 07-11-2013 05:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 569335)
السلام عليكم
0
-180
-60
-60
-120
-40

اهلا بك اخى . ملاحظ انك جربت على 12 فتره زمنيه .. ودا شى كويس كل ما تزود الامان بيكون اكبر .. ايضا لا مشكله اذا كان الوقت لدى البعض لا يسمح يمكنه ان يجرب على 10 فترات او 7 او حتى 5 فترات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569395)
اها فهمت كلامك انا حاليا مشغل اكونت ديمو عليها وبعمل باك تست هخلصه ان شاء الله واكتب النتايج
بس من البداية كده الطريقة ماشاء الله مذهلة لدرجة انى مصدقتش فى الاول الباك تست ف قعدت اغير فى المواعيد وكده برده ماشاء الله رهيبة

ياشادى ياغالى .. سيبك من التجربه بالاكسبرتات .. النتيجه اللى راح تتوصللها بالاكسبريت غير دقيقه واهم عيب فيها انك مش بتفكر غير فى النتيجه فقط .. حاول تختبرها يدويا لان اليدوى بيديك افكار جديده تطور وكمان بتستفاد منه خبرات وبتلاحظ بعض الامور عمرك مهتكتشفها بالاكسبرتات وحتى انا نفسى مش عرفتا شرحها او اوصلها . الحكمه بتقول "" تشتغل يدوى عقلك يشتغل اما تشتغل اتوماتك عينك هيا اللى هتشتغل"
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexone (المشاركة 569465)
السلام عليكم
استاذ اسلام وعلى جميع الاخوة
في الحقيقة انا اشتغلت على الطريقة الاولة والثانية
وانشاء الله سوف اجرب هذة الطريقة
هوسي الطرق الرقمبة

ان شاء الله الطريقه الثالثه تعجبك . اتمنى توافينا بالنتائج
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569565)
انا عندى استفسار

اهلا بكى اختى .. صراحته ما فهمت سؤالك يخص اى طريقه هل الطريقه الاولى ام الثانيه ام الثالثه .. الاخوه هنا بيتكلمو عن الطريقه الثالثه .. راح اجاوبك اجابه عامه فى حد زاته اذا انتى حددتى ترند وفهمتى انه صاعد هنا ما فى اى داعى انك تشتغلى على اى طريقه اخرى . احنا مشكلتنا اننا مش بنقدر نحدد الترند صاعد ولا هابط وامتى هيعكس وهيعكس كام نقطه وهل هيرتد ولالا .. يعنى النظريه اللى انا نطرحتها هنا هى للتعامل مع السوق فى اى حال واى وقت لان ما فى رؤيه واضحه للحركه الخاصه بالسوق .. يعنى بعطيك مثال بسيط انتى ذكرتى انك ليه تدخلى صفقه عكس الترند اللى انتى شايفه لان ببساطه انتى مش ضامنه الترند دا صح ولا غلط .. ايضا فى الطريقه الثانيه والاولى دخولك عكس الترند يعنى ببساطه ارباح اكثر ..
بتمنالك التوفيق واى استفسار ان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى
اهم شى ما تستعجلى فى التداول على الحقيقى الى ان تتمكنى مدامك لسه جديده
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569576)

اليوم اختى لسه مخلصش اعتقد انه غدا قبل الساعه عشره هيكون السوق تحرك . لان مش معقوله اطلاقا يظل 24 ساعه وما يتحرك 20 نقطه . وانتى لسه مكملتيش 12 ساعه .. فى اسوء الاحوال اذا ظل السوق وما تحرك 20 نقطه لا تدخلى وادخلى فى اليوم التالى بعد ما الصفقه المفتوحه تغلق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t19226 (المشاركة 569619)
صعبه يوم كامل اربع وعشرين ساعه يتذبذب بين عشرين نقطه شبه مستحيله

صح كلامك اخى
:1 (62)::1 (62)::1 (62):

shady hamza 07-11-2013 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 569675)
اهلا بك اخى . ملاحظ انك جربت على 12 فتره زمنيه .. ودا شى كويس كل ما تزود الامان بيكون اكبر .. ايضا لا مشكله اذا كان الوقت لدى البعض لا يسمح يمكنه ان يجرب على 10 فترات او 7 او حتى 5 فترات

ياشادى ياغالى .. سيبك من التجربه بالاكسبرتات .. النتيجه اللى راح تتوصللها بالاكسبريت غير دقيقه واهم عيب فيها انك مش بتفكر غير فى النتيجه فقط .. حاول تختبرها يدويا لان اليدوى بيديك افكار جديده تطور وكمان بتستفاد منه خبرات وبتلاحظ بعض الامور عمرك مهتكتشفها بالاكسبرتات وحتى انا نفسى مش عرفتا شرحها او اوصلها . الحكمه بتقول "" تشتغل يدوى عقلك يشتغل اما تشتغل اتوماتك عينك هيا اللى هتشتغل"

ان شاء الله الطريقه الثالثه تعجبك . اتمنى توافينا بالنتائج

اهلا بكى اختى .. صراحته ما فهمت سؤالك يخص اى طريقه هل الطريقه الاولى ام الثانيه ام الثالثه .. الاخوه هنا بيتكلمو عن الطريقه الثالثه .. راح اجاوبك اجابه عامه فى حد زاته اذا انتى حددتى ترند وفهمتى انه صاعد هنا ما فى اى داعى انك تشتغلى على اى طريقه اخرى . احنا مشكلتنا اننا مش بنقدر نحدد الترند صاعد ولا هابط وامتى هيعكس وهيعكس كام نقطه وهل هيرتد ولالا .. يعنى النظريه اللى انا نطرحتها هنا هى للتعامل مع السوق فى اى حال واى وقت لان ما فى رؤيه واضحه للحركه الخاصه بالسوق .. يعنى بعطيك مثال بسيط انتى ذكرتى انك ليه تدخلى صفقه عكس الترند اللى انتى شايفه لان ببساطه انتى مش ضامنه الترند دا صح ولا غلط .. ايضا فى الطريقه الثانيه والاولى دخولك عكس الترند يعنى ببساطه ارباح اكثر ..
بتمنالك التوفيق واى استفسار ان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى
اهم شى ما تستعجلى فى التداول على الحقيقى الى ان تتمكنى مدامك لسه جديده

اليوم اختى لسه مخلصش اعتقد انه غدا قبل الساعه عشره هيكون السوق تحرك . لان مش معقوله اطلاقا يظل 24 ساعه وما يتحرك 20 نقطه . وانتى لسه مكملتيش 12 ساعه .. فى اسوء الاحوال اذا ظل السوق وما تحرك 20 نقطه لا تدخلى وادخلى فى اليوم التالى بعد ما الصفقه المفتوحه تغلق

صح كلامك اخى
:1 (62)::1 (62)::1 (62):

تمام يا باشا انا قصدى باك تست بس يدوى طبعا لان انا اصلا معرفش الباك تست الاوتامتيك بيتعمل ازاى
انا بجرب على ساعات مختلفة وايام مختلفة عشان اقدر اوصل للصورة العامة بتبقى ازاى
تحياتى لك

shady hamza 08-11-2013 02:42 AM

السلام عليكم

ده موضوع جديد لاسلام كتبه فى المنتدى
المتاجره بالسعر فقط من ابسط الاستراتجيات الفعاله جدا

khaled_82 08-11-2013 07:59 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
استاذ اسلام ممكن ايميل حضرتك على الخاص للاهمية عشان للاسف لسة ماكملتش 50 مشاركة وجزاك الله خيرا

newmonmon 08-11-2013 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569576)

شكرا لك اخى ابو النيل على ردك ولكنى لم اقصد تحرك السوق عشرين نقطه فى اليوم وانما فى الساعه
ما فهمته اننا ندخل السوق مثلا بيع الساعه 10 ونستى ضرب ستوب او تحقيق بروفيت وعلى هذا الاساس نكررها اونعكس الصفقه فى نفس الميعاد (10) اليوم التالى
ولكن احيانا تكون الساعه غير كافيه لتحرك السوق هل اترك الصفقة مفتوحه وافتح صفقة الساعة 11 فى نفس اليوم واسيب الاتنين شغالين
ولا اقفل صفقة عشره لما تيجى الساعة 11 بدون تحقيق ربح او خساره وفى هذا الحال مش هعرف هى كسبانه بيع ولا كسبانه شرا فهعمل ايه اليوم اللى بعده فى الساعه 10 اللى بيعتمد عليها
وشكرا لك

shady hamza 08-11-2013 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569982)
شكرا لك اخى ابو النيل على ردك ولكنى لم اقصد تحرك السوق عشرين نقطه فى اليوم وانما فى الساعه
ما فهمته اننا ندخل السوق مثلا بيع الساعه 10 ونستى ضرب ستوب او تحقيق بروفيت وعلى هذا الاساس نكررها اونعكس الصفقه فى نفس الميعاد (10) اليوم التالى
ولكن احيانا تكون الساعه غير كافيه لتحرك السوق هل اترك الصفقة مفتوحه وافتح صفقة الساعة 11 فى نفس اليوم واسيب الاتنين شغالين
ولا اقفل صفقة عشره لما تيجى الساعة 11 بدون تحقيق ربح او خساره وفى هذا الحال مش هعرف هى كسبانه بيع ولا كسبانه شرا فهعمل ايه اليوم اللى بعده فى الساعه 10 اللى بيعتمد عليها
وشكرا لك

لا يا غالى انت بتسيب الصفقة لغاية تانى يوم الساعة 10
صفقة الساعة 11 مالها اى علاقة بصفقة الساعة 10
يعنى انت تفتح صفقة الساعة 10 وتسيبها لحد تانى يوم الساعة 10

newmonmon 08-11-2013 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569988)
لا يا غالى انت بتسيب الصفقة لغاية تانى يوم الساعة 10
صفقة الساعة 11 مالها اى علاقة بصفقة الساعة 10
يعنى انت تفتح صفقة الساعة 10 وتسيبها لحد تانى يوم الساعة 10

شكرا اخى شادى على ردك

الحسين شعيب 09-11-2013 07:44 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وااله واحشني كل اعضاء المنتدي
زي ما قال الاستاذ اسلم ان الطريقة التالتة اسهل واكتر امان
انا قرتها امبارح وركزت فيها جامد ويارب اكون فهمتها صح المرة دي
وعملت باك تيست من يوم 9/9/2013
ولقيت نتيجتها هايلة واكثر من رائعة
وان شاء الله هحاول ارفعه اليومين دول بس المشكلة اني مليش في برامج الجداول
بس ليا سؤال للاستاذ اسلام انا لاحظت ان كلامك عن الباك تيست اليدوي صحيح هو افضل من الاوتوماتيك لانك بتعرف حاجات تانية اهم من الطريقة نفسها
السؤال في حالة الصفقات الرابحة بنضاعف حسب المتوالية 1 2 2 4 4 8 8 16 16 لحد كدة تمام مفيش مشكلة
اما بالنسبة للصفقات الخاسرة احنا بنمشي في الاتجاه العكسي للمتولية ولا بنمشي في الاتجاه العكسي للصفقات السابقة
علشان يبقي السؤال مفهوم انا هضرب مثال/ نفترض لن البداية شراء النقطة ب 10 سنت وكان التتابع كالتالي
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت
اليوم التاسع حجم الصفقة هيكون كام
اي الترتيب W W L W L W L L
الترتيب الطبيعي 10 20 20 20 40 20 04 20 ؟
هل يكون بنفس قيمة اليوم الخامس 40 ام نمشي حسب المتوالية وندخل ب 10
ارجو الرد جزاكم الله خيرا

jemy89 09-11-2013 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحسين شعيب (المشاركة 570421)
بس ليا سؤال للاستاذ اسلام انا لاحظت ان كلامك عن الباك تيست اليدوي صحيح هو افضل من الاوتوماتيك لانك بتعرف حاجات تانية اهم من الطريقة نفسها
السؤال في حالة الصفقات الرابحة بنضاعف حسب المتوالية 1 2 2 4 4 8 8 16 16 لحد كدة تمام مفيش مشكلة
اما بالنسبة للصفقات الخاسرة احنا بنمشي في الاتجاه العكسي للمتولية ولا بنمشي في الاتجاه العكسي للصفقات السابقة
علشان يبقي السؤال مفهوم انا هضرب مثال/ نفترض لن البداية شراء النقطة ب 10 سنت وكان التتابع كالتالي
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت

السلام عليكم اخي
اعتقد العقود هتكون كالاتي
10
20
20
20
20
20
20
20
10
و الله اعلم

ibrahimt 10-11-2013 12:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحسين شعيب (المشاركة 570421)
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت

الطريقة الثالثة تحت التجربة ويبدو انها ممتازة

اعتقد ان الترتيب الصحيح حسب فهي كما يلي
اليوم الاول ربحت 10
اليوم الثاني ربحت 20
اليوم الثالث خسرت 20
اليوم الرابع ربحت 10
اليوم الخامس خسرت 20
اليوم السادس ربحت 10
اليوم السابع خسرت 20
اليوم الثامن خسرت 10