اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29755)

البدوي 19-04-2013 08:50 PM

رد: مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 499135)
1400مشاركه لحد دلوقتى ومفيش اى نتيجه :1 (64):
آيه كميه التعديلات دى كلها ؟! .. كل شويه عمالين تحذفوا كذا و تعدلوا على كذا وفى النهايه مفيش أى نتيجه لحد الآن:1 (24):
ربنا يكون فى عون موفنج افريج على كميه الطلبات دى :(
انا متابع معاكم فى صمت وعارف ان مفيش اى حاجه هتنجح لأن
مينفعش تشوف السعر اتحرك 20 او 30 نقطه لفوق فتدخل شراء ولو اتحرك 20 او 30 نقطه لأسفل فتدخل بيع
كدا يبقى انت رايح مع الرايح وجاى مع الجاى من غير ماتعرف سبب التحرك
اذا عتمدت على هذا فى الفوركس .. يبقى انت كدا بتلعب بالشارت وبتاجر بالحظ .. يا صابت يا خابت .. و لا يصح ان تقول انك متاجر عملات http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2853%29.gif

اللى شدنى للمشاركه دى هى جمله اخونا بدوى (
وشو الي سار .. لا الهيكن غلب ولا المضاعفات نجحت ) .. فكنت حابب اضيف لها تعديل بسيط لتصبح هكذا ( وشو الي سار .. لا الهيكن غلب ولا المضاعفات نجحت ولا الشمعتين نجحوا :D )
ياريت ياجماعه منحاولش نضيع وقت اكتر من كدا ونركز فى الأهم :1 (104):
وتحياتى لكم :)

ضيف وبيدك سيف .. له له .. شو رايك تقوم ندينا قلمين ...

قول لا اله الا الله ...

abolila 19-04-2013 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 499140)

ضيف وبيدك سيف .. له له .. شو رايك تقوم ندينا قلمين ...

قول لا اله الا الله ...

عجبنى قوى هذا المثل
بالله عليك يا بدوى كل ما تكتب مشاركة لا تنسى تضع فيها مثل شعبى ولو غامض شوى تشرحه لنا
جزاك الله خير

البدوي 19-04-2013 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 499135)
1400مشاركه لحد دلوقتى ومفيش اى نتيجه :1 (64):
آيه كميه التعديلات دى كلها ؟! .. كل شويه عمالين تحذفوا كذا و تعدلوا على كذا وفى النهايه مفيش أى نتيجه لحد الآن:1 (24):
ربنا يكون فى عون موفنج افريج على كميه الطلبات دى :(
انا متابع معاكم فى صمت وعارف ان مفيش اى حاجه هتنجح لأن
مينفعش تشوف السعر اتحرك 20 او 30 نقطه لفوق فتدخل شراء ولو اتحرك 20 او 30 نقطه لأسفل فتدخل بيع
كدا يبقى انت رايح مع الرايح وجاى مع الجاى من غير ماتعرف سبب التحرك
اذا عتمدت على هذا فى الفوركس .. يبقى انت كدا بتلعب بالشارت وبتاجر بالحظ .. يا صابت يا خابت .. و لا يصح ان تقول انك متاجر عملات http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2853%29.gif

اللى شدنى للمشاركه دى هى جمله اخونا بدوى (
وشو الي سار .. لا الهيكن غلب ولا المضاعفات نجحت ) .. فكنت حابب اضيف لها تعديل بسيط لتصبح هكذا ( وشو الي سار .. لا الهيكن غلب ولا المضاعفات نجحت ولا الشمعتين نجحوا :D )
ياريت ياجماعه منحاولش نضيع وقت اكتر من كدا ونركز فى الأهم :1 (104):
وتحياتى لكم :)

رجاء .. اسمعني يا محمد

3 اسابيع والتجارب 3 على سيرفرات الشباب وبنراقب فيها ولا .. قلت كلمه
ولا حكيبت ملاحظة شو اسباب الخساره ولا قلت اسباب الربح

الي انتظر اسبوعين 14 يوم وانا انتظر في تعديلات .. وبعدني انتظر

14 صفحة كتبتها عن التعديلات وعن الاستراتيجية والاعدادات
واخرها تقول وصلتوا لوين ...

اسمعني رجاء .. يا تسجل حضور ايجابي .. يا ترجع لورشتك ولا تدخل هنا .. مش ناقصين احنا نقد هدام ..

يا تقول كلمة خير وتعديل وتطوير .. او السكوت افظل

البدوي 19-04-2013 09:17 PM

بدك اتاجر على الاخبار .. في ورشات كثير ع الاخبار
ولا روح ادخل على صفحة المهندسة جمانه وتابع الاخبار

بدك تحليل فني في اربعطشر ورشة تحليل روح تابعها
وعندك الاخ ابو بشار محلل ممتاز وقدير

بدك مؤشرات في مؤشرات الها اول ما الها اخر

احنا هذي طريقتنا شمعتين دخول وشعمتين خروج

عجبك السوق تسوق

ما عجبك .. كل واحد في بيت اهله

MoHaMeD EgY 19-04-2013 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 499137)
هما بتوع التحليل الكلاسيكى نجحوا؟؟؟
نفسى اشوف النجاح دة على الحقيقى؟؟؟؟؟؟؟
نفسى اعرف يامجمد الكلاسيكى اللى انت شغال بيه بيعتمد على ايه؟؟؟
وياريت تفتح ورشه وتحط حساب عشان الكل يشوف
وانت بتخش الفرصه قبل ماتجرى 20 نقطه
وبالتوفيق حبيبى

مش عارف ليه يا محمد بتحسسنى من كلامك ان التحليل الكلاسيكى انا اللى اخترعته و عشان كدا بدافع عنه :D
يا باشا التحليل الكلاسيكى والاساسى هما اصل الفوركس .. وللأسف احنا غيبنا الناس عنه بسبب افكارنا وتجاربنا التى لم تنجح

انت بتقولى افتح ورشه و اعرض فيه حسابى
انا والله كنت بفكر فى كدا .. بس اللى مانعنى هو ضيق الوقت بسبب دراستى .. وعندما يتوفر لدى بعض الوقت باقوم بوضع بعض تحليلاتى المتواضعه فى الورش الرسميه للمنتدى

انظر مثلاً لتحليلى المتواضع اليوم لزوج
CHF-JPY

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات الكروسات crosses ‏

وقمت بالدخول بيع وحققت من الأرتداد 80+ نقطه من الصفقتين و الحمد الله

وسأنتظر افضل المناطق للشراء كما اشارت فى التحليل

كلمه اخيره لك يامحمد : انا مش عدوك او بهاجمك .. انا نفسى بس ربنا يهدينا للطريق الصحيح سواء هنا او هناك او فى اى حته
تعالى نفكر شويه انا وانت وكل اللى بيسمعنا
دور فى أى منتدى للفوركس .. وشوف مين اللى بيحط تجارب واستارتيجيات .. هتلاقيهم ان 95% هما مبتدأين فى مجال الفوركس
وانا كنت واحد منهم و وضعت استراتيجيه وكنت فاكرها انها هى اللى هتحققلى احلامى .. وعندما اكتشف خطأى قمت بمراسله المشرفين لغلق الموضوع حتى لا يتضرر احد منها

فكل اللى عايز اوصله ليكم .. اننا ليه نمشى ورا مبتدأين .. ليه نمشى ورا ناس عمرهم مافتحوا حساب حقيقى وكسبوا منهم .. ليه دايماً عنينا بتروح للمبتدأين عشان نتعلم منهم ونعيش مع تجاربهم ونترك من له خبره اكثر مننا ؟! :1 (75):

البدوي 19-04-2013 09:38 PM

محمد ايجي .. هذا اسمه علم
يدرس ويعمل له اكبر ورشات

علم اسمه price actoin

حركة السعر .. وكل العالم تعمل طرقها حتى تعرف السعر رايح فين

مش رايح مع الرايح .. وحاي مع الجاي

مش كمشة مؤشرات .. ويلا امشي .. مؤشر اعطاك سهم هابط بيع ولا مؤشر اصفر اعطاك شراء اشتري وانتظر تاكيد من تو موفنج

بعدين تعال هنا ... مين هو الي طلب راي حضرتك .. الي طلب رايك خذه معك ...

البدوي 19-04-2013 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 499161)
مش عارف ليه يا محمد بتحسسنى من كلامك ان التحليل الكلاسيكى انا اللى اخترعته و عشان كدا بدافع عنه :D
يا باشا التحليل الكلاسيكى والاساسى هما اصل الفوركس .. وللأسف احنا غيبنا الناس عنه بسبب افكارنا وتجاربنا التى لم تنجح

انا والله كنت بفكر فى كدا .. بس اللى مانعنى هو ضيق الوقت بسبب دراستى .. وعندما يتوفر لدى بعض الوقت باقوم بوضع بعض تحليلاتى المتواضعه فى الورش الرسميه للمنتدى

CHF-JPY

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات الكروسات crosses ‏

كلمه اخيره لك يامحمد : انا مش عدوك او بهاجمك .. انا نفسى بس ربنا يهدينا للطريق الصحيح سواء هنا او هناك او فى اى حته
دور فى أى منتدى للفوركس .. وشوف مين اللى بيحط تجارب واستارتيجيات .. هتلاقيهم ان 95% هما مبتدأين فى مجال الفوركس
وانا كنت واحد منهم و وضعت استراتيجيه وكنت فاكرها انها هى اللى هتحققلى احلامى .. وعندما اكتشف خطأى قمت بمراسله المشرفين لغلق الموضوع حتى لا يتضرر احد منها

فكل اللى عايز اوصله ليكم .. اننا ليه نمشى ورا مبتدأين .. ليه نمشى ورا ناس عمرهم مافتحوا حساب حقيقى وكسبوا منهم .. ليه دايماً عنينا بتروح للمبتدأين عشان نتعلم منهم ونعيش مع تجاربهم ونترك من له خبره اكثر مننا ؟! :1 (75):

محمد .. رجاء .. احنا موضوعنا مختلف .. عن موضوعك

فليس هذا مكانه .. شوف لك مكان فيه تحليل فني او كلاسيكي او تكتيكي وانشره عندهم ممكن يكون مفيد لهم

انت كده بتشوشر علينا وتعمل لنا تشويش

احنا النا اسبوعين ننتظر .. وعرفين شو الي نعمله

رجاء ..
يا تنتظر معنا .. يا تشوف لك تحليل كلاسيكي .. وتشاركهم تحليلاتك

البدوي 19-04-2013 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 498755)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اقتباس:

ملاحظات على اداء الاكسبيرت سعيا منا للتطوير وتحسين الاداء

ملاحظات على اوامر الاكسبيرت :

1 - win pip + win usd تعمل على منصات 4 ارقام ولا تعمل على منصات 5 ارقام
2 - بريك بدوي لا يعمل في حالات البيع على اغلاق الصفقات .

توضيح الية عمل بريك بدوي :

مثال (حالة شراء)
شراء اليورو دولار من سعر 1.30000 ( بداية عمل بريك بدوي)
1.29900 (نهاية عمل بريك بدوي )

اذا ضرب السعر بريك بدوي(الاستوب) هنا امام الاكسبيرت خيارين او حالتين :

1 - اما ان يعود السعر لنقطة البداية (1.30000) ومن ثم يفتح الاكسبيرت صفقة شراء جديده.
2 - او ان يستمر السعر في الهبوط ويفتح صفقة بيع حسب شروط الدخول (في اعدادات الاكسبيرت )

مشكلة بريك بدوي الحالية والموجوده في الاكسبيرت )

1 - السعر بين 1.30000 -1.29900 ( هو منطقة ترقب وانتظار وليس منطقة فتح صفقات )
المطلوب : ان لا يقوم الاكسبيرت بفتح صفقات في منطقة الترقب والانتظار. ( بين سعر 1.30000 الى 1.29900 )
(يفتح صفقة شراء جديده فقط اذا عاد السعر لنقطة بداية عمل بريك بدوي وهي هنا السعر 1.30000 )

الاضافات المطلوبه :

1- تريلنج ستوب (وقائي كالاستوب لوز - لحماية الحساب عند فصل النت او الكهرباء )
2 - ترينلج بدوي ( نفس الية عمل بريك بدوي ) ويكون لها خيار ‏true \ false

مهمة تريلنج بدوي اذا تم مثلا فتح اربع صفقات شراء وضرب تريلنج بدوي اخر صفقة يقوم الاكسبيرت على اغلاق جميع الصفقات المفتوحه.

الاوامر المطلوب حذفها :

1 - ‏active sell - buy لعدم استخدامها في الاستراتيجية الا اذا كان هناك سبب برمجي لبقائها.

ملاحظة :

1 - الافضل ان يعمل بريك بدوي وتريلنج بدوي معا (اذا تم تفعل امر تريلنج بدوي (‏true)
2 - اذا يصعب برمجيا تفيذ ذلك .. عندها يصبح عمل تريلنج بدوي يلغي عمل بريك بدوي.
( ربما يتم ربطها برمجيا مع خاصية every candel )

-----------------------------------------------------------------
بريك بدوي ..

1- الخسارة = 10 نقط فقط لاغير
2 - نقطة الشراء هي نقطة بداية عمل بريك بدوي .. ضرب بريك بدوي (خسارة 10 نقط ) وهي نقطة نهاية عمل بريك بدوي

مثل : حالة شراء

شراء اليورو دولار 1.30000 .. (بداية عمل البريك)
1.29900 .. (نهاية عمل البريك)
- اذا هبط السعر وضرب البريك .. هنا الاكسبيرت ينتظر ولا يفتح صفقات شراء الا اذا عاد السعر لنقطة البداية في الشراء ويفتح صفقة شراء جديده.
- بين 1.30000 الى 1.29900 (منطقة ترقب وانتظار لا يفتح الاكسبيرت فيها صفقات لا بيع ولا شراء.
- اذا استمر السعر في الهبوط يفتح صفقة بيع في الاتجاه الجديد وحسب شروط الدخول(n_candel )
- يثبت البريك لحجز الربح بعد 15 نقطة من نقطة البداية (وليس بعد 10 نقاط كما هو الان في الاكسبيرت

تريلنج بدوي .. سكالبنج ( الدخول مع كل شمعة )

- ( الخسارة 10 نقط فقط )
- نفس الية عمل بريك بدوي ولكن يعمل اذا تفعل خيار every candel =true
- اذا فتح الاكسبيرت 5 صفقات شراء مثلا وعاد السعر وضرب تريلنج اخر الصفقة هنا الاكسبيرت يقوم باغلاق جميع الصفقات المفتوحة . (يحجز ربح 4 صفقات واخر صفقة رقم 5 تخسر بقيمة التريلنج 10 نقط فقط)
- اذا عاد السعر للنقطة التي بدا منها عمل التريلنج (اخر صفقة ثم فتحها ) يقوم الاكسبيرت ومن جديد بفتح صفقة حسب الاتجاه ويقوم بفتح صفقة مع كل شمعة .
- التريلنج يعمل مع كل صفقة بيع او شراء ويعمل فقط مع اخر صفقة يتم فتحها .

هذا طلبنا .. وما زلنا ننتظر ... وبارك الله فيك وفي جهدك ..

بالتوفيق للجميع

ما زلنا ننتظر ... :1 (104):

خذ راحتك اخوي .. مصطفى .. بس انتبه ان شاء الله هذا اخر تعديل .. ويارب يكون الاكسبيرت جاهز .. وكعادتنا فيك .. بدون اخطاء

Mohamed_Amr 19-04-2013 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 499161)

CHF-JPY

يامحمد والله ولا انت عدوى بالعكس انا معجب بيك
بس بصراحه كلامك متناقض انا روحت للرابط وشوف الشارت بتاعك
هو الشارت كدة مفهوش مؤشرات؟؟؟؟ هو الفايبو عبارة عن ايه؟؟ والموفينج؟؟؟
وهل السعر دايما بيحترمهم؟؟؟
ولا كلها توقعات زيهم زى اى مؤشر تانى؟؟؟
عموما انا بتمنى اننا نكسب باى طريقه بس مفيش داعى للهجوم على الطرق التانيه
وفى انتظار ورشتك يا محمد
وتمنياتى لك بالتوفيق
خالص تحياتى

MoHaMeD EgY 19-04-2013 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 499164)
محمد ايجي .. هذا اسمه علم
يدرس ويعمل له اكبر ورشات

علم اسمه price actoin

حركة السعر .. وكل العالم تعمل طرقها حتى تعرف السعر رايح فين

مش رايح مع الرايح .. وحاي مع الجاي

مش كمشة مؤشرات .. ويلا امشي .. مؤشر اعطاك سهم هابط بيع ولا مؤشر اصفر اعطاك شراء اشتري وانتظر تاكيد من تو موفنج

بعدين تعال هنا ... مين هو الي طلب راي حضرتك .. الي طلب رايك خذه معك ...

اهلا يا بدوى :)
مينفعش يا بدوى انك تطرد ناس من اى موضوع حتى لو كان موضوعك
يعنى لايصح ولا يحق نهائياً انك تطرد كل من يخالفك فى الرأى .. يعنى اللى يجبلك سيرة المرجن كول او يخالفك تقوله اصمت :1 (53):
الكلام دا لما يكون انا داخل على بروفايلك فى الفيس بوك :1 (24):

لأنك انت هنا فاتح موضوع فى منتدى عام للفوركس .. يعنى مينفعش تختار الأراء على مزاجك و تطلب رأى هذا وتتطرد هذا
مدام انت فتحت موضوع عام لمناقشه فكره ما .. يبقى يفرض عليك سماع جميع الأراء .. سواء كانت مخالفه لرأيك او كانت مؤيده لرأيك
ولازم تبقى عارف ان فيه ناس لازم هتأيدك وناس هتختلف معاك .. فلا يوجد شئ واحد اجمعت عليه جميع الأراء
ولا تنسى أن فيه ناس اختلفت مع أراء و دين رسولنا الكريم وهو أعظم الخلق :1 (73):

انا نفسى اعرف ازاى حكمت بالفشل على شموع الهيكن والمضاعفات عالرغم انها مازلت تحت التجربه ؟!! .. وفى نفس الوقت زعلت لما انا حكمت على فشل فكرتك :1 (26):
يعنى انت عايز تفصل ليك قانون خاص ؟!! .. بانك تحكم بالفشل على الناس ولا تريد احد ان يحكم عليك !!:1 (67):

ولو انت مشاعرك حساسه قوى ولا تقبل النقد أو المخالفه لأرائك .. فالحل بسيط !:1 (18):
تتطلب من المشرفين غلق الموضوع وتكمل مشوارك عن طريق الرسائل الخاصه مع اخونا موفنج افريج وهو سوف لا يمانع من مساعدتك

وانا هنا مش عشان جاى اعمل دعايه لفكره اخرى ولكن انا بحاول أوضح الرأى الأساسى للفوركس
انا هنا بعمل بحديث رسولنا الكريم ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان ) رواه مسلم

الساعة الآن 09:23 PM