اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   ما حكم الشرع فى الفوركس forex (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=604)

amraamdiyab 04-03-2012 02:51 AM

رد: ما حكم الشرع فى الفوركس

جزاك الله خيراً

usama_0077 06-03-2012 02:06 PM

الموضوع ده لخبطنى جدا يا جماعة ... انا مبقتش عارف الفوركس حرام ولا حلال ؟؟؟ .... طيب وبالنسبة لتجارة الذهب والنفط وخلافة ايه حكم الشرع فيها ؟؟؟

أرجوكم لو حد بحث الموضوع بحث وافى يكتب نتيجه بحثة بشكل مختصر .. لان الابحاث الموجوده والخلافات لخبطتنى أكثر من اللازم خصوصا انى مش متخصص ولا أعلم ما تقوم به شركات الوساطة بشكل مفصل وكذالك لست فقيه فى الدين (فى انتظار ردكم)

تحياتى

عماد 05-05-2012 03:31 PM

اخى الكريم معاذ شكرا لمشاركتك الكريمة ولاهمية الموضوع
جزاك الله عنا خيرا ورزقنا واياك وجميع المسلمين من حلال من حلال

mohamed salah eldin 16-05-2012 11:25 PM

مشكووور يا دكتور اسامه

mohammed 13 28-05-2012 10:41 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتصلت بدار الافتاء المصرية على رقم (107) او رقم (02-25970400) والمفروض انى اترك السؤال وبعدين اسمع الفتوى فى خلال 24 ساعة ولكن الموظف اللى رد لما عرف انى بستفسر عن الفوركس طلب منى ان اترك السؤال كامل بمعنى طريقة المعاملة مع الشركة بالتفصيل (وسيط - بنك )وهكذا كل شىء بالتفصيل عشان السؤال يتقبل للرد عليه ولانى طبعا معدوم الخبرة بالفوركس كان سؤالى (هل الرافعة المالية حلال ام حرام )ولكن اتصلت بعدها بفترة واترفض سؤالى

فأنا دلوقتى بطلب من اى حد عنده علم قوى فى الفوركس وبطريقة المعاملة مع شركة fxdd (الحسابات الاسلامية )يتصل ويطرح السؤال بطريقة مناسبة وبعدين يدينا رقم السؤال عشان نتصل ونسمع الاجابة او يقولها على الموقع ولو اترفض بردوا يكتب بالتفصيل طريقة المعاملة على الموقع وانا ان شاء الله هروح دار الافتاء واستفسر بنفسى ( بس اخلص امتحانات )

والله يا جماعة انا بعمل الموضوع ده عشانى وعشان اى حد عنده شك فى قلبه من ناحية الفوركس عشان نشتعل كلنا فى السليم ان شاء الله
فياريت محدش يزعل منى انى بفتح الموضوع من جديد للنقاش وشكرا جزيلا

mohammed 13 31-05-2012 03:46 PM

فى انتظار الرد

السيد الجبالي 31-05-2012 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed 13 (المشاركة 342154)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتصلت بدار الافتاء المصرية على رقم (107) او رقم (02-25970400) والمفروض انى اترك السؤال وبعدين اسمع الفتوى فى خلال 24 ساعة ولكن الموظف اللى رد لما عرف انى بستفسر عن الفوركس طلب منى ان اترك السؤال كامل بمعنى طريقة المعاملة مع الشركة بالتفصيل (وسيط - بنك )وهكذا كل شىء بالتفصيل عشان السؤال يتقبل للرد عليه ولانى طبعا معدوم الخبرة بالفوركس كان سؤالى (هل الرافعة المالية حلال ام حرام )ولكن اتصلت بعدها بفترة واترفض سؤالى

فأنا دلوقتى بطلب من اى حد عنده علم قوى فى الفوركس وبطريقة المعاملة مع شركة fxdd (الحسابات الاسلامية )يتصل ويطرح السؤال بطريقة مناسبة وبعدين يدينا رقم السؤال عشان نتصل ونسمع الاجابة او يقولها على الموقع ولو اترفض بردوا يكتب بالتفصيل طريقة المعاملة على الموقع وانا ان شاء الله هروح دار الافتاء واستفسر بنفسى ( بس اخلص امتحانات )

والله يا جماعة انا بعمل الموضوع ده عشانى وعشان اى حد عنده شك فى قلبه من ناحية الفوركس عشان نشتعل كلنا فى السليم ان شاء الله
فياريت محدش يزعل منى انى بفتح الموضوع من جديد للنقاش وشكرا جزيلا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed 13 (المشاركة 343739)
فى انتظار الرد

اتفضل يا اخي هذه الموضوع ... واتمني ان تكون فيه الفائده ...

(((.. بالتفصيل شرح موقف الشريعه الاسلاميه من الفوركس..)))

Benisafcom 31-05-2012 11:14 PM

موضوع قيم للاخ السيد الجبالي
رابط و موفقين
وجزاك الله خيرا يا حبيبي

(((.. بالتفصيل شرح موقف الشريعه الاسلاميه من الفوركس..)))

mohammed 13 01-06-2012 03:39 AM

شكرا جزيلا لك اخى السيد الجبالى على المعلومات المفيدة وجزاك الله كل خير وجعله فى ميزان حسناتك

mohammed 13 01-06-2012 03:45 AM

شكرا لك مشرفنا العزيز وجزاك الله كل خير والى الامام دائما وبالتوفيق

الساعة الآن 02:27 PM