اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34344)

Hosni Elshobaki 15-10-2013 09:04 PM

رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر حلفا (المشاركة 562539)
وانت كدا لخبط الامور بصراحة
نحن بنتكلم عن شارت اربعة ساعات وتحليل اربعة ساعات والدخول مش هيكون الا باغلاق اربعة ساعات اسفل 1.5915
وكل اللي بيحصل علي الفريمات الصغيرة من حركات زي دي بتكون زيول علي الفريمات الاكبر

وصراحة انا اخر فريم بشوفو هو الساعة وانت طالع

:1 (18):

تحياتي

انا عندى طريقه تانيه فى التحليل مختلفه شويه :1 (2):
ع العموم كل ده على حساب ديمو..انما فى الحساب الحقيقى بيكون فى انضباط اكتر فى تحديد الأهداف والستوب..ومش بسيب الشارت الا لما الصفقه تخلص او اطلع الستوب لحد سعر الدخول او اعلى..

قاسم أمين 15-10-2013 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562570)
لاى تحليل وخصوصا التحليلات والاستراتيجيات اللى بتعمد على التحليل الكلاسيكى البسيط
هدف الورشة هو خروج المبتدئين اللى بقالهم فترة على الديمو واصبح عندهم خلفية نوعا ما من مستوى الديمو لمستوى الحسابات الحقيقية والشغل اللى بجد
سواء كان هذا بطريقة واحدة او بطرق مختلفة يعنى مثلا نادر بيشتغل على التحليل الفنى باغلب ادواته انا بتاجر على الدعوم والمقاومات وتقريبا مصطفى قاعد يغنى حاسس بفراغ كبير
اهداف الورشة:
1-محاولة ايجاد كل شخص لطريقة تداول صالحة للتداول اليومى
2-محاولة ايجاد طريقة تداول تناسب كل شخص صالحة للتداول بعيد المدى سوينجات
3-محاولة ايجاد طريق تداول سكالبينج
ثم افتتاح ورشة جديدة وترك تلك الورشة للاجيال القادمة
وحاليا نحن مازلنا فى المرحلة الاولى وهى التدرب على المضاربة اليومية ومحاولة تحقيق الربح وتحليل الشارتات ومناقشتها سويا

ميه ميه انا معاك انت و مصطفي و نادر و بوب و باذن الله نوصل للي احنا عايزينه

عموما انا مبتدأ طريقتي هي الترند العام و الدعوم و المقاومات اهم شئ عندي

انا بدور علي كل المقومات مثلا فان تم اختراقها يبقي السعر هيوصل للي بعدها

وهكذا في الدعوم ان تم كسره فسيصل السعر للي بعده

فاحلل الشارت جيدا و اطلع بمقاومات ذات قوة قوية و متوسطة و ضعيفة

فهذه نبذه عن الية عملي لتوضح للشباب

السؤال هل يمكنني الانضمام ليكم شباب ؟؟؟؟

تحياتي

rtkwar 15-10-2013 11:31 PM

اقتباس:

ميه ميه انا معاك انت و مصطفي و نادر و بوب و باذن الله نوصل للي احنا عايزينه

عموما انا مبتدأ طريقتي هي الترند العام و الدعوم و المقاومات اهم شئ عندي

انا بدور علي كل المقومات مثلا فان تم اختراقها يبقي السعر هيوصل للي بعدها

وهكذا في الدعوم ان تم كسره فسيصل السعر للي بعده

فاحلل الشارت جيدا و اطلع بمقاومات ذات قوة قوية و متوسطة و ضعيفة

فهذه نبذه عن الية عملي لتوضح للشباب

السؤال هل يمكنني الانضمام ليكم شباب ؟؟؟؟

تحياتي
ياسلام انتا تنور طالما طريقتك فى التداول مريحاك وهتعرف تشتغل بيها فى الورشة يبقى اهلا بيك

قاسم أمين 16-10-2013 01:15 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1381874805.jpg[/URL]

السلام عليكم شباب اول تحليل ليا معاكوا اهه ..يالا نبدأ

ظهور نموذج القمم الثنائية علي فريم الديلي و علي الرغم من تحقيقه للهدف المطلوب من ظهور النموذج الا انني

طمعان في 30 نقطة كمان و علي الله .....نتابع مع بعض

ملحوظة الهدف المرسوم علي الشارت المرفق هو الهدف البعيد

وايضا عند ارتداد السعر من المنطقة الحالية و اغلاقه عند شمعه اسفل المقاومة 0.9520 يلغي هذا السيناريو

تحياتي

rtkwar 16-10-2013 06:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاسم أمين (المشاركة 562641)
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1381874805.jpg[/URL]

السلام عليكم شباب اول تحليل ليا معاكوا اهه ..يالا نبدأ

ظهور نموذج القمم الثنائية علي فريم الديلي و علي الرغم من تحقيقه للهدف المطلوب من ظهور النموذج الا انني

طمعان في 30 نقطة كمان و علي الله .....نتابع مع بعض

ملحوظة الهدف المرسوم علي الشارت المرفق هو الهدف البعيد

وايضا عند ارتداد السعر من المنطقة الحالية و اغلاقه عند شمعه اسفل المقاومة 0.9520 يلغي هذا السيناريو

تحياتي

اهم شىء تحريك الاستوب بقى عشان لو السعر ارتد

Hosni Elshobaki 16-10-2013 07:18 AM

صباح الخير يا أصدقاء
الدهب امبارح نزل 1200 نقطه فى اتجاهى ورجع عكس :1:
يعنى لو كنت داخل عقد ستندرد على الحقيقى واخدت الـ1200 نقطه دول مكنتش داخل خالص تانى الأسبوع ده :1:
يومكوا اخضر ان شاء الله

rtkwar 16-10-2013 07:21 AM

التقرير الحربى بتاريخ 15\10\2013
نتائج المعارك
الصفقات التى تم الدخول عليها
AUD/JPY=+58 PIPS
CHF/JPY=+20 PIPS
EUR/GBP=+14 PIPS lot:0.20
الصفقات التى لم تستطع تحقيق اهدافها ولكن خرجنا منها بتعادل
AUD/USD=+1 PIPS
EUR/CAD=--
EUR/AUD=--
الصفقات الخاسرة
EUR/AUD=-19 PIPS
EUR/GBP=-24 PIPS lot:0.10
CAD/JPY=-12 PIPS
CAD/CHF=-27 PIPS
انتهى التقرير

rtkwar 16-10-2013 07:23 AM

اقتباس:

صباح الخير يا أصدقاء
الدهب امبارح نزل 1200 نقطه فى اتجاهى ورجع عكس :1:
يعنى لو كنت داخل عقد ستندرد على الحقيقى واخدت الـ1200 نقطه دول مكنتش داخل خالص تانى الأسبوع ده :1:
يومكوا اخضر ان شاء الله
ماشاء الله عليك بالتوفيق شكلك من محبى السوينجات ولا ايه؟
عموما انا الذهب مبضاربش عليه

Hosni Elshobaki 16-10-2013 07:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562739)
ماشاء الله عليك بالتوفيق شكلك من محبى السوينجات ولا ايه؟
عموما انا الذهب مبضاربش عليه

أيوا انا بدخل سوينجات بس يا صاحبى..مش بتداول اى حاجه غير كده..وانا كمان مش بضارب على الدهب الا ديمو بس..عايز افهمه اكتر بس لعل وعسى بعد شويه ابدأ اضارب عليه..دى ميزة حسابات الديمو بتعلم جامد جدا.

rtkwar 16-10-2013 07:40 AM

اقتباس:

أيوا انا بدخل سوينجات بس يا صاحبى..مش بتداول اى حاجه غير كده..وانا كمان مش بضارب على الدهب الا ديمو بس..عايز افهمه اكتر بس لعل وعسى بعد شويه ابدأ اضارب عليه..دى ميزة حسابات الديمو بتعلم جامد جدا
اختيار موفق فعلا السوينجات بتبقى حاجة روعة وخصوصا لو الواحد معاه طريقة الهدف فيها اضعاف الاستوب
انا بتهيالى ان احسن طريق للنجااح بالفوركس اما الاسكالبينج او السوينجات
ياسلام لو الواحد يلقى طريقة باستوب مثلا 50 ولا 60 نقط وتارجت 200 ولا 300 نقطة يبقى ضمن المليون فى جيبه
اصل لو جينا نحسبها وقولنا ان الواحد هيدخل بحساب حقيقى بمبلغ 200 دولار وهيدخل فى الاسبوع 5 صفقات هيخسر من ال5 واحدة ويكسب ال4 التانيين والنقطة ب10 سنت يعنى هيكسب 200*4=80 دولار يعنى ممكن فى شهر يدبل حسابه فى حدود حوالى 10 صفقات والشهر اللى بعده يضاعف اللوت ويدخل ب اللوت ب 20 سنت ويدبل وهكذا
بس للاسف الواحد لسة بيستكشف طريقة للسوينجات
اما بالنسبة للذهب فانا مبضاربش عليه لانى اسمع ان المضاربة على الذهب لاتجوز وفقا لاحكام الشريعة

Hosni Elshobaki 16-10-2013 07:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562744)
اختيار موفق فعلا السوينجات بتبقى حاجة روعة وخصوصا لو الواحد معاه طريقة الهدف فيها اضعاف الاستوب
انا بتهيالى ان احسن طريق للنجااح بالفوركس اما الاسكالبينج او السوينجات
ياسلام لو الواحد يلقى طريقة باستوب مثلا 50 ولا 60 نقط وتارجت 200 ولا 300 نقطة يبقى ضمن المليون فى جيبه
اصل لو جينا نحسبها وقولنا ان الواحد هيدخل بحساب حقيقى بمبلغ 200 دولار وهيدخل فى الاسبوع 5 صفقات هيخسر من ال5 واحدة ويكسب ال4 التانيين والنقطة ب10 سنت يعنى هيكسب 200*4=80 دولار يعنى ممكن فى شهر يدبل حسابه فى حدود حوالى 10 صفقات والشهر اللى بعده يضاعف اللوت ويدخل ب اللوت ب 20 سنت ويدبل وهكذا
بس للاسف الواحد لسة بيستكشف طريقة للسوينجات
اما بالنسبة للذهب فانا مبضاربش عليه لانى اسمع ان المضاربة على الذهب لاتجوز وفقا لاحكام الشريعة

الله ينور عليك..كلامك صح 100%..ولعلمك تدبيل الحساب فى شهر فى منتهى السهوله..ممكن كمان فى أسبوع..بس هتدخل فى السوينجايه الواحده مرتين مثلا..والستوب فى اى سوينجايه فى أقصى حاله بيبقى 50 نقطه ستوب..والهدف مابين 100 و 200 نقطه..بس فى احيانا طبعا الصفقه مش بتجيب الهدف لأن ساعات السعر بيكون خلص السوينجاينه وبيرجع عشان يعمل تصحيح ويطلع سوينجايه غيرها..فا أكيد انت لما هتلاقى علامات على ان السعر جاب أخره وهينزل يصحح عشان يكمل او حد يعكس التريند فا انت هتقفل مش شرط يعنى تستنى عليه وتتحداه عشان يجيب الهدف والا هياخد كل الربح اللى انت عملته ومش كده بس دا جايز يعكس كمان ويضربلك ستوب ويغير التريند..ايه المانع؟..ع العموم انا قاعد اجرب فى طريقتى دى عشان اعرف كل تفاصيلها.وربنا يسهل.

Hosni Elshobaki 16-10-2013 07:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 562745)
الله ينور عليك..كلامك صح 100%..ولعلمك تدبيل الحساب فى شهر فى منتهى السهوله..ممكن كمان فى أسبوع..بس هتدخل فى السوينجايه الواحده مرتين مثلا..والستوب فى اى سوينجايه فى أقصى حاله بيبقى 50 نقطه ستوب..والهدف مابين 100 و 200 نقطه..بس فى احيانا طبعا الصفقه مش بتجيب الهدف لأن ساعات السعر بيكون خلص السوينجاينه وبيرجع عشان يعمل تصحيح ويطلع سوينجايه غيرها..فا أكيد انت لما هتلاقى علامات على ان السعر جاب أخره وهينزل يصحح عشان يكمل او حد يعكس التريند فا انت هتقفل مش شرط يعنى تستنى عليه وتتحداه عشان يجيب الهدف والا هياخد كل الربح اللى انت عملته ومش كده بس دا جايز يعكس كمان ويضربلك ستوب ويغير التريند..ايه المانع؟..ع العموم انا قاعد اجرب فى طريقتى دى عشان اعرف كل تفاصيلها.وربنا يسهل.

اما حوار الدهب والشريعه ده فا أنا مش متأكد منه..لو هو حرام يبقى تجارة الفوركس كلها حرام..لأنها نفس المبدأ..بتشترى حاجه ولما سعرها يغلى تبيعها..مفيش فرق بين الدهب والعمله..

rtkwar 16-10-2013 07:58 AM

اقتباس:

بالتوفيق فعلا اللى عايز يدبل حسابه اما يختار السوينجات او الاسكالبينج وانا بفضل السوينجات لانها امنة اكتر اما المتاجرة اليومية مبتبقاش جايبة همها اوى وميزة السوينجات انها ممكن تديك الفرصة اللى تحرك فيها ستوبك لنقطة الدخول وتبقى بمأمن حتى لو السعر عكس

rtkwar 16-10-2013 07:59 AM

اقتباس:

اما حوار الدهب والشريعه ده فا أنا مش متأكد منه..لو هو حرام يبقى تجارة الفوركس كلها حرام..لأنها نفس المبدأ..بتشترى حاجه ولما سعرها يغلى تبيعها..مفيش فرق بين الدهب والعمله..
هو الفكرة مش انك تبيع وتشترى بس اللى اسمعه ان الذهب لابد للتعامل فيه ان يكون يدا بيد

Hosni Elshobaki 16-10-2013 08:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562748)
هو الفكرة مش انك تبيع وتشترى بس اللى اسمعه ان الذهب لابد للتعامل فيه ان يكون يدا بيد

يدا بيد دى يا صاحبى كانت أيام الجاهليه..قبل الفيزا كارد والتجاره الالكترونيه والكلام ده..متصدقش الدروشه دى :1: والا يبقى الفوركس من أوله لآخره حرام..ولا كل واحد هيحلل ويحرم اللى على مزاجه..

rtkwar 16-10-2013 08:23 AM

حى
اقتباس:

يدا بيد دى يا صاحبى كانت أيام الجاهليه..قبل الفيزا كارد والتجاره الالكترونيه والكلام ده..متصدقش الدروشه دى :1: والا يبقى الفوركس من أوله لآخره حرام..ولا كل واحد هيحلل ويحرم اللى على مزاجه..
اختلفت الاراء فى هذا الموضوع فانا مكنتش اعرف الموضوع ده بس قريت فى كذا منتدى ان المعادن لها ااحكام خاصة بها عموما سابتعد عنها تجنبا للشبهات

rtkwar 16-10-2013 08:25 AM

للاسف النهاردة فى فرصتين سخنين طاروا

Hosni Elshobaki 16-10-2013 08:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562751)
حى
اختلفت الاراء فى هذا الموضوع فانا مكنتش اعرف الموضوع ده بس قريت فى كذا منتدى ان المعادن لها ااحكام خاصة بها عموما سابتعد عنها تجنبا للشبهات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562752)
للاسف النهاردة فى فرصتين سخنين طاروا

استفتى قلبك ي صاحبى لو اختلفت الأراء..اعتبر صفقة الدولار اللى بتدخلها كلها كوينز معادن هتلاقيها هى هى..الفوركس أصلا حرام :1: http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1381901318.jpg

rtkwar 16-10-2013 08:35 AM

اقتباس:

استفتى قلبك ي صاحبى لو اختلفت الأراء..اعتبر صفقة الدولار اللى بتدخلها كلها كوينز معادن هتلاقيها هى هى..الفوركس أصلا حرام :1:
حي
بس حتى لو مش حرام الذهب سبريده عالى اوى ولسة قارى عن موضوع تجارة المعادن ده ان قرصته بتوجع
فما راى الشيخ صفوت

rtkwar 16-10-2013 08:39 AM

مشهد اعجبنى

Hosni Elshobaki 16-10-2013 08:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562754)
حي
بس حتى لو مش حرام الذهب سبريده عالى اوى ولسة قارى عن موضوع تجارة المعادن ده ان قرصته بتوجع
فما راى الشيخ صفوت

السبريد بتاعه تقريبا 33 نقطه على FXDD بس الديلى رينج بتاعه آخر 100 يوم 2757 نقطه..أظن الرساله وصلت..امبارح مشى زى ما انا عايز 1200 نقطه..يعنى صفقه واحده بـ 20 او 30 صفقه سوينجات..حلاوه يعنى :1::1::1::1:

rtkwar 16-10-2013 08:43 AM

اقتباس:

السبريد بتاعه تقريبا 33 نقطه على FXDD بس الديلى رينج بتاعه آخر 100 يوم 2757 نقطه..أظن الرساله وصلت..امبارح مشى زى ما انا عايز 1200 نقطه..يعنى صفقه واحده بـ 20 او 30 صفقه سوينجات..حلاوه يعنى :1::1::1::1:
عموما ربنا يوفقك طالما الذهب مريحك يبقى خلاص

Hosni Elshobaki 16-10-2013 08:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562757)

عموما ربنا يوفقك طالما الذهب مريحك يبقى خلاص

انا لسه مش بتتداول عليه ع الحقيقى..ومش دلوقتى خالص..فى المستقبل يعنى.اهو الواحد بيتعلم عليه ديمو وخلاص.

rtkwar 16-10-2013 08:50 AM

سؤال بطرحه دائما على نفسى ولكن لااجد اجابة
ليه مبنقدرش ندخل نتاجر يوميا ونضارب على كل العملات اللى فى السوق وبعدين هل موضوع عدم تكون فرصة على الزوج ده سببه الزوج نفسه ولا عجز مننا على التحليل؟
وازاى فى تجار بيقدروا يحققوا ارقام خرافية فى حساباتهم 300 % و500% هل بيفكروا زينا كده وينتظروا تكون الفرصة واالكلام ده ولا ايه -
وايه رايكم فى الراى اللى بيقول انك مينفعش تاخد الفوركس كوظيفة ثابتة او تفتكر انك هتحقق الثراء وانك تكتفى بربح بسيط والكلام ده

rtkwar 16-10-2013 08:54 AM

ملاحظاتى على المتاجرة باستخدام الدعوم والمقاومات:
اعتقد اننى هكمل بالطريقة دى مع محاولة تقنينها بالحيث لازم اقلل الخسارة لسة معرفش ازاى هقننها بس فى الغالب هحاول فى خلال الفترة القادمة تجربة الدمج بين الفريمات

Hosni Elshobaki 16-10-2013 09:53 AM

صفقة الـ AUDUSD بتاعت امبارح لسه شغاله!

rtkwar 16-10-2013 10:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 562763)
صفقة الـ AUDUSD بتاعت امبارح لسه شغاله!

استنى اما الصفقات بتاعتك تقفل سواء يوميا ااو اسبوعيا او حسب طريقة شغلك وخصوصا الصفقات السوينجية يصعب تحديدها
يعنى انا مثلا كان فى شركة مديانى 200 دولار بونص دخلت بيهم صفقات سوينجية وحققت فى 3 ايام 25 % من الحساب بس بعد كده السعر عكس عليا والدنيا اظلمت وانتا عارف الباقى بقى
وانا برضه فاتح صفقات سوينجية بس ممكن متنجحش لانى حبيت بس اجرب انا كمان نظرية فى دماغى
عموما بعد ماصفقاتك تقفل ممكن ترفق التقرير بتاعك
االتقرير اللى برفقه ده مش استعراض او حاجة ده بيبقى مرجع ليا اخر الاسبوع بحيث اقدر اعرف ايه الصفقات اللى كسبت وايه اللى خسرت وايه النقاط الضائعة

Hosni Elshobaki 16-10-2013 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562764)
استنى اما الصفقات بتاعتك تقفل سواء يوميا ااو اسبوعيا او حسب طريقة شغلك وخصوصا الصفقات السوينجية يصعب تحديدها
يعنى انا مثلا كان فى شركة مديانى 200 دولار بونص دخلت بيهم صفقات سوينجية وحققت فى 3 ايام 25 % من الحساب بس بعد كده السعر عكس عليا والدنيا اظلمت وانتا عارف الباقى بقى
وانا برضه فاتح صفقات سوينجية بس ممكن متنجحش لانى حبيت بس اجرب انا كمان نظرية فى دماغى
عموما بعد ماصفقاتك تقفل ممكن ترفق التقرير بتاعك
االتقرير اللى برفقه ده مش استعراض او حاجة ده بيبقى مرجع ليا اخر الاسبوع بحيث اقدر اعرف ايه الصفقات اللى كسبت وايه اللى خسرت وايه النقاط الضائعة

انت كده هتخلينى اقعد على الحساب الديمو وأسيب الحقيقى :1: انا كنت بقولك بس عشان انت امبارح كنت بتقول بايع الأسترالى باين.

rtkwar 16-10-2013 10:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 562765)
انت كده هتخلينى اقعد على الحساب الديمو وأسيب الحقيقى :1: انا كنت بقولك بس عشان انت امبارح كنت بتقول بايع الأسترالى باين.

هههههه انتا فاكرنى بايعه من امبارح
انا بايعه من يوم 7 \10
والصفقة بتاعت امبارح كانت قصيرة الامد وخرجت منها بسلام وجبت نقطة لو راجعت التقرير هتلاقينى كاتب الكلام ده

Hosni Elshobaki 16-10-2013 10:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562766)
هههههه انتا فاكرنى بايعه من امبارح
انا بايعه من يوم 7 \10
والصفقة بتاعت امبارح كانت قصيرة الامد وخرجت منها بسلام وجبت نقطة لو راجعت التقرير هتلاقينى كاتب الكلام ده

مخدتش بالى خالص من حوار التقرير ده.انا فكرتك بايع من امبارح مع الافتتاح..انا شوفت الماتش الخره ده امبارح ونمت على طول.ياريتنى ما كنت اتفرجت اصلا

rtkwar 16-10-2013 10:26 AM

انا لاحظت انك ااقدم مننا هنا انتا مسجل من 2011 يعنى اكيد برضه عندك خبرة عننا
وهو انتا اما بتدخل على الحقيقى بتعمل ارباح كويسة لانى انا كام مرة كده دخلت على الحقيقى بس عملت ارباح تاعبانة اوى

rtkwar 16-10-2013 10:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562738)
التقرير الحربى بتاريخ 15\10\2013
نتائج المعارك
الصفقات التى تم الدخول عليها
AUD/JPY=+58 PIPS
CHF/JPY=+20 PIPS
EUR/GBP=+14 PIPS lot:0.20
الصفقات التى لم تستطع تحقيق اهدافها ولكن خرجنا منها بتعادل
AUD/USD=+1 PIPS
EUR/CAD=--
EUR/AUD=--
الصفقات الخاسرة
EUR/AUD=-19 PIPS
EUR/GBP=-24 PIPS lot:0.10
CAD/JPY=-12 PIPS
CAD/CHF=-27 PIPS
انتهى التقرير

شعار الامس 6-1 والدولار مايزال فى جيبى

Hosni Elshobaki 16-10-2013 10:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562770)
انا لاحظت انك ااقدم مننا هنا انتا مسجل من 2011 يعنى اكيد برضه عندك خبرة عننا
وهو انتا اما بتدخل على الحقيقى بتعمل ارباح كويسة لانى انا كام مرة كده دخلت على الحقيقى بس عملت ارباح تاعبانة اوى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 562772)
شعار الامس 6-1 والدولار مايزال فى جيبى

ايوا خدت بالى من التقرير..
بص الفرق بين الديمو والحقيقى..فرق نفسى مش أكتر..ده زى ده..يعنى لو اتعاملت نفسيا مع الحساب الحقيقى زى ما بتتعامل مع الديمو هتعمل ارباح حلوه..انما المشكله الناس اول ما بتتدخل الحقيقى بتخاف وتبقى حريصه قوى وتلاقيها عامله ستوبات صغيره قوى ولما تربح كام نقطه بتقفل الصفقه عشان خايف السعر يعكس..وهو ده اللى بيخسر.

rtkwar 16-10-2013 11:16 AM

اقتباس:

ايوا خدت بالى من التقرير..
بص الفرق بين الديمو والحقيقى..فرق نفسى مش أكتر..ده زى ده..يعنى لو اتعاملت نفسيا مع الحساب الحقيقى زى ما بتتعامل مع الديمو هتعمل ارباح حلوه..انما المشكله الناس اول ما بتتدخل الحقيقى بتخاف وتبقى حريصه قوى وتلاقيها عامله ستوبات صغيره قوى ولما تربح كام نقطه بتقفل الصفقه عشان خايف السعر يعكس..وهو ده اللى بيخسر.
هو الواحد من حيث النفسية اكتسب بلادة نفسية نوعا ما بس اللى فاضل ايجاد طريقة التداول وباذن الله الطريقة اللى بشتغل بيها تنجح واعرف ابدء على الحقيقى

mostafabook 16-10-2013 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 562756)

صباح الفل يا رجاله صباح الفل يا حسني نورت الورشه يا كبير
بقول لك ايه ازاي اسبرد الدهب 33 نقطه انا دخلت شرا دلوقت اخد مني 3 دولار يعني 3 نقط جت منين 33 نقطه دي :1 (82)::1 (82):

Hosni Elshobaki 16-10-2013 02:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 562794)

صباح الفل يا رجاله صباح الفل يا حسني نورت الورشه يا كبير
بقول لك ايه ازاي اسبرد الدهب 33 نقطه انا دخلت شرا دلوقت اخد مني 3 دولار يعني 3 نقط جت منين 33 نقطه دي :1 (82)::1 (82):

دا نورك يا معلم
العقد الستندرد فى الدهب بيبقى النقطه فيه بواحد دولار..العقد الستندرد بيبقى 100 أونصه..السبريد بتاع 33 نقطه يعنى تقريبا 33 دولار..فى العقد المينى بيبقى النقطه بـ10 سنت..سبريد 33 نقطه يعنى 3.3 دولار..بيبقى العقد 10 أونصات دهب..يعنى انت تلاقيك داخل عقد مينى 0.10..النقطه فيه بـ10 سنت..غير عقد المينى بتاع العملات بيبقى النقطه فيه بدولار والستندرد النقطه بـ10 دولار. :1 (82): :1 (82): :1 (82):

العيد سفيان 16-10-2013 04:50 PM

السلام عليكم وعيد سعيد للجميع

وأيضا أرجوا من الأخ rtkwar

أضن أن هذا التحليل صحيح

rtkwar 16-10-2013 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العيد سفيان (المشاركة 562841)

أضن أن هذا التحليل صحيح

خاطىء

mostafabook 16-10-2013 10:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العيد سفيان (المشاركة 562841)

أضن أن هذا التحليل صحيح

خاطي ليه بس ما هو الترند حلو اهو و لو نزل بيه علي الأربع ساعات يبقي تمام يمكن يكون فيه حاجه انا مش شايفها :1 (74)::1 (74):
بس الدخول الاضمن بكسر الترند و تغير الاتجاه ايع ال خاطي عمنا rtkwar منك نستفيد :1 (50):

mostafabook 16-10-2013 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 562796)
دا نورك يا معلم
العقد الستندرد فى الدهب بيبقى النقطه فيه بواحد دولار..العقد الستندرد بيبقى 100 أونصه..السبريد بتاع 33 نقطه يعنى تقريبا 33 دولار..فى العقد المينى بيبقى النقطه بـ10 سنت..سبريد 33 نقطه يعنى 3.3 دولار..بيبقى العقد 10 أونصات دهب..يعنى انت تلاقيك داخل عقد مينى 0.10..النقطه فيه بـ10 سنت..غير عقد المينى بتاع العملات بيبقى النقطه فيه بدولار والستندرد النقطه بـ10 دولار. :1 (82): :1 (82): :1 (82):

هو ليه الاستاندر ب دولار امال 10 اسمه ايه
و ليه بيديني 100 اونصه و 10 في الميني ؟
انا والله دخلت صفقه استاندر ب دولار و خدوا مني 3 دولار بس تفتكر لي يمكن عشان انا مصطفي و مهم و كده ولا ايه :D :D

الساعة الآن 03:44 AM