اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

oshee 28-08-2013 11:17 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 548644)
السلام عليكم

انا اجرب على الديمو استراتيجية سكالبينج تعتمد على عدم الخسارة في المقام الاول وليس الربح حيث عند الدخول ويتحرك السعر في الاتجاه اقوم فورا بتحويل الستوب لوز الى نقطة دخولي الصفقة فان ذهب السعر في اتجاهي فخير وبركة وان ارتد فلن اخسر شيئ سؤالي هل هذا قانوني عند الشركات تحريك الستوب لوز الى نقطة البداية واين مكسب الشركة في هاته الحالة وهل يمكنني تحريك الستوب لوز داخل الربح معناه ادا كانت الصفقة حققت 20 نقطة واردت تاكيد ربح 10 مناه اقوم بتغيير الستوب لوز الى +10 هل هذا قانوني وشكرا لكم اخواني على مساعدتنا

يمكنك بالفعل تحريك الاستوب داخل الربح من خلال

الاستوب لوز المتحرك

الوقف المتحرك Trailling Stop

هو تحريك نقطه الاستوب لوز الى الامام بعدد من النقاط وحسب رؤية صاحب الصفقه عند تحقيق ارباح للصفقه للحفاظ على الصفقه في حالة الارتدادات والتراجعات ويتم

هذا الامر اوتوماتيكيا بعد تفعيله وتحديد عدد النقاط له من خلال منصة العمل التي نعمل عليها.

على سبيل المثال انت قمت بشراء صفقه ثم وضعت حد الخساره لها عن طريق Stop Order خمسين نقطه

بحيث اذا وصلت خسارتك خمسين نقطه تقفل الصفقه ولكن الصفقه والحمد لله محققه ربح الى الان عشر نقاط مثلا فيصبح الفارق بينك وبين الاستوب لوز ستين نقطه

يعني لوعكست الصفقه معك حتخسر العشره اللي ربحتهم والخمسين نقطه اللي حددتهم اليس كذلك بالتاكيد الاجابه بنعم

هنا ياتي دور Trailing Stop حيث يقوم برفع الاستوب عشرة نقاط على سبيل المثال لا الحصربحيث يحافظ على الفارق بينك وبين الاستوب ولو عكست العمليه حتكون

الخساره اربعين نقطه وهكذا كلما زاد الربح ارتفع الاستوب حتى انه ممكن يضرب عندك الاستوب وانت رابح من الصفقه

كليك يمين علي الشارت هتظهر كما بالصوره

noureddine 29-08-2013 12:33 AM

بارك الله فيك اخي oshee على هذا الشرح الرائع معلومات رائعة ومفيدة جدا حسب ما فهمت من كلامك في حالة ما حددت stop ordre ب 15 نقطة ثم قمت بتفعيل Trailing Stop ايضا ب 15 نقطة فاذا وصل ربح الصفقة الى 15 نقطة فلن تكون خاسرة مهما عاد السعر شيء جيد جدا ويتوافق مع تفكيري وهو تجنب الخسارة قبل الربح اضن بان اخر Trailling Stop هو ب 15 نقطة لكن اخي في حالة اردت اقل من هذه النقاط اضن انني استطيع القيام بذالك يدويا فمثلا ارى الصفقة رابحة اقوم بتحريك sl الى اقل من 5 نقاط من الربح مثلا هل ممكن وبارك الله فيك وزاد الله في حسناتك

م.جمانه 29-08-2013 12:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 548664)
بارك الله فيك اخي oshee على هذا الشرح الرائع معلومات رائعة ومفيدة جدا حسب ما فهمت من كلامك في حالة ما حددت stop ordre ب 15 نقطة ثم قمت بتفعيل Trailing Stop ايضا ب 15 نقطة فاذا وصل ربح الصفقة الى 15 نقطة فلن تكون خاسرة مهما عاد السعر شيء جيد جدا ويتوافق مع تفكيري وهو تجنب الخسارة قبل الربح اضن بان اخر Trailling Stop هو ب 15 نقطة لكن اخي في حالة اردت اقل من هذه النقاط اضن انني استطيع القيام بذالك يدويا فمثلا ارى الصفقة رابحة اقوم بتحريك sl الى اقل من 5 نقاط من الربح مثلا هل ممكن وبارك الله فيك وزاد الله في حسناتك

نعم أخي يدويا يمكنك ، لكن اقل شئ في تريلنج ستوب هو 15 نقطه ، وعلى الميتا تريدر يكون شغال أمامك وإلا لن يعمل أوتو ماتيكيا ،،

noureddine 29-08-2013 12:52 AM

شكرا لك اخي على التوضيح كنت اضن انه يعمل اتوماتيكيا يعني ابط الصفقة والاهداف واغلق الكمبيوتر وهو يتحرك يعدد النقاط المحددة اذا لازم الميتاتريدر يكون شغال شكرا لك على المعلومة وبارك الله فيك

oshee 29-08-2013 11:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 548664)

توضيح نقطه بسيطه انه عند تحقيق ربح 15 نقطه يتحرك الاستوب من السعر اللي انت وضعه للاستوب 15 نقطه واذا استمر وتحرك الربح 15 اخري يعلي معه الاستوب الي ان يتحول الي ربح اذا عكست الصفقه

CARLOS 30-08-2013 12:37 PM

السلام عليكم
هل اخ كاوبوي المسؤول عن قسم التعليم؟

اخواني اريد هذا المؤشر لم اقدر علا تحميله من هذا الموقع
اقوى مؤشر قمم وقيعان ودعم ومقاومة في العالم

ارجوا من يقدر علا تحميله يرسله لي جراكم الله خير

السؤال الثاني اريد عمل اكسبرت ولكن لم يرد علي احد نهائيا في قسم المؤشرات
حاولت تعلم البرمجه عن طريق برنامج EA GENERATOR ولكنه عند تركيب الاكسبرت لايعمل
تظهر علامه اكس عالشارت
واذا اشتغل تظهر علامته في نافيقيشن بار عاليسار لونه ليس اصفر بل رمادي (طافي)
وماهو الحل جراكم الله خير اريد اكسبرت لاستراتيجيتي

oshee 30-08-2013 05:04 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARLOS (المشاركة 548989)
السلام عليكم
هل اخ كاوبوي المسؤول عن قسم التعليم؟

اخواني اريد هذا المؤشر
اقوى مؤشر قمم وقيعان ودعم ومقاومة في العالم

ارجوا من يقدر علا تحميله يرسله لي جراكم الله خير

السؤال الثاني اريد عمل اكسبرت ولكن لم يرد علي احد نهائيا في قسم المؤشرات
حاولت تعلم البرمجه عن طريق برنامج EA GENERATOR ولكنه عند تركيب الاكسبرت لايعمل
تظهر علامه اكس عالشارت
واذا اشتغل تظهر علامته في نافيقيشن بار عاليسار لونه ليس اصفر بل رمادي (طافي)
وماهو الحل جراكم الله خير اريد اكسبرت لاستراتيجيتي

مؤشر في المرفقات

اما الاكسبيرت اكتب موضوع طلب اكسبيرت في قسم المؤشرات والتأخير ممكن يكون لوجود طلبات كتيره وممكن تسأل لحل مشكلات الاكسبيرت اللي انت عملته

بالتوفيق

CARLOS 30-08-2013 07:11 PM

هذي بوسه علي راسك :*

تسلم يالغالي ماقصرت حبيب قلبي

شكرا شكرا شكرا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 549044)
مؤشر في المرفقات

اما الاكسبيرت اكتب موضوع طلب اكسبيرت في قسم المؤشرات والتأخير ممكن يكون لوجود طلبات كتيره وممكن تسأل لحل مشكلات الاكسبيرت اللي انت عملته

بالتوفيق

oshee 31-08-2013 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARLOS (المشاركة 549077)
هذي بوسه علي راسك :*

تسلم يالغالي ماقصرت حبيب قلبي

شكرا شكرا شكرا

ربنا يكرمك وبالتوفيق واي مساعده نحن تحت امرك

noureddine 31-08-2013 07:31 PM

السلام عليكم

انا اتدرب على استرتيجية سكالبينج واريد ان ادعمها لبالموفينج افرج السريع والبطيء ارجو ان تساعدونني ماهي الاعدادات اللازمة لفريم 15 دقيقة وشكرا

oshee 31-08-2013 09:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 549294)
السلام عليكم

انا اتدرب على استرتيجية سكالبينج واريد ان ادعمها لبالموفينج افرج السريع والبطيء ارجو ان تساعدونني ماهي الاعدادات اللازمة لفريم 15 دقيقة وشكرا

للموفينج اعدادات كثيره تستخدم في كثير من الاستراتيجيات اهمها ال50 وال100 وال200

bujassim 01-09-2013 08:03 PM

بخصوص شارت 4 ساعات هل اهو أصدق تحليل نعتمد عليه ؟

بحيث

اذا اخترق المقاومة زوج ما وأغلق اعلاها معناتها الى الصعود ؟

او اذا مااستطاع اختراق المقاومة يهبط الزوج ؟

الاحظ المنتدى أكثر شي يعتمد على شارت 4 ساعات !!!

أ.نادر غيث 01-09-2013 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7anon (المشاركة 549434)
بخصوص شارت 4 ساعات هل اهو أصدق تحليل نعتمد عليه ؟

بحيث

اذا اخترق المقاومة زوج ما وأغلق اعلاها معناتها الى الصعود ؟

او اذا مااستطاع اختراق المقاومة يهبط الزوج ؟

الاحظ المنتدى أكثر شي يعتمد على شارت 4 ساعات !!!

مساء الخير

الأمر لا يقاس هكذا ، هناك قاعدة كلما كبر حجم الفريم زادت مصداقيته ، يعني الاربع ساعات اصدق من الساعة واليومي اصدق من الاربع ساعات وهكذا ..
الاربع ساعات اكثر شعبية لان اغلبية المتداولين هنا يتداولون بشكل يومي ولا يحتاجون لمتابعة فريمات كبيرة مثل الاسبوعي او المونثلي ..
الاربع ساعات يناسب المتاجرة اليومية وجيد ..

bujassim 01-09-2013 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 549439)

مساء الخير

الأمر لا يقاس هكذا ، هناك قاعدة كلما كبر حجم الفريم زادت مصداقيته ، يعني الاربع ساعات اصدق من الساعة واليومي اصدق من الاربع ساعات وهكذا ..
الاربع ساعات اكثر شعبية لان اغلبية المتداولين هنا يتداولون بشكل يومي ولا يحتاجون لمتابعة فريمات كبيرة مثل الاسبوعي او المونثلي ..
الاربع ساعات يناسب المتاجرة اليومية وجيد ..

اها لاني اشوفه مناسب جدا 4 ساعات

شكرا اخي نادر

noureddine 01-09-2013 10:13 PM

السلام عليكم

فيما يخص استراتيجية ًthv ماهي الأوقات التي تناسب هاته الاستراتيجية وهل هي فعلا الاحسن لتجارة سكالبينج وشكرا

oshee 01-09-2013 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 549453)
السلام عليكم

فيما يخص استراتيجية ًthv ماهي الأوقات التي تناسب هاته الاستراتيجية وهل هي فعلا الاحسن لتجارة سكالبينج وشكرا

تفضلي اطلعي علي هذا الموضوع وان شاء الله تجدين الاجابه

T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه

mostafabook 02-09-2013 02:22 PM

انا اتعلمت التحليل و قريت كتير لاكن مشكلتي اني مش عارف ابقي مرن مع السوق مش عارف ليه يعني لما اجي اخش صفقه بحس ان ده غلط و ساعات الاقي تحليلي غير تحليل ورشه اليورو دولار مش عارف ليه الدنيا ابتدت تسود في وشي !!! :1 (26)::1 (26):

علي العلم اني معنديش استراتيجيه انا عايز اشتغل علي التحليل الكلاسيكي الاول !!! :1 (26)::1 (26):

و بخش و بخسر مش عارف ليه !!! :1 (26):

انا قلت بعد ما اتعلم هعرف اتاجر لاكن للاسف خيبه امل راكبه جمل ههه:1 (2)::1 (82):

مش عارف اعمل ايه ياريت تنصحوني !!! :1 (26):

في حاجه نقصاني و مش عارف ايه هي يريت لو تعرفوها تقبوهالي !!

oshee 02-09-2013 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 549573)
انا اتعلمت التحليل و قريت كتير لاكن مشكلتي اني مش عارف ابقي مرن مع السوق مش عارف ليه يعني لما اجي اخش صفقه بحس ان ده غلط و ساعات الاقي تحليلي غير تحليل ورشه اليورو دولار مش عارف ليه الدنيا ابتدت تسود في وشي !!! :1 (26)::1 (26):

علي العلم اني معنديش استراتيجيه انا عايز اشتغل علي التحليل الكلاسيكي الاول !!! :1 (26)::1 (26):

انا قلت بعد ما اتعلم هعرف اتاجر لاكن للاسف خيبه امل راكبه جمل ههه:1 (2)::1 (82):

اللي ناقصك يا مصطفي الثقه بالنفس مش معني ان التحليل لورشه اليورو مخالف لتحليلك تبقي غلط حيث ان او جه التحليل تختلف من حيث الفتره الزمنيه للتحليل والمؤشرات هذه الثقه تكتسب بالتجريب والتمرين وهذا يمكن ان تفعله علي الحساب التجريبي وممكن تختار استراتيجيه وتجربها معي في الموضوع الجديد في القسم استراتيجيات تحت الاختبار ....لكل محتار وربنا يوفقك الثقه بالنفس اهم شيء

mostafabook 03-09-2013 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 549595)
اللي ناقصك يا مصطفي الثقه بالنفس مش معني ان التحليل لورشه اليورو مخالف لتحليلك تبقي غلط حيث ان او جه التحليل تختلف من حيث الفتره الزمنيه للتحليل والمؤشرات هذه الثقه تكتسب بالتجريب والتمرين وهذا يمكن ان تفعله علي الحساب التجريبي وممكن تختار استراتيجيه وتجربها معي في الموضوع الجديد في القسم استراتيجيات تحت الاختبار ....لكل محتار وربنا يوفقك الثقه بالنفس اهم شيء

طب و الله يا اوشي انتي بتشجعيني و بشكرك بس تابعي معايا بس

عايز منك طلب رشحيلكي كده استراتيجيه حلوه تكون انتي جربتيها و تكون سهله بدل ما انتعب في البحث انا قارئ ل حد دلوقت بتاع مليون استراتيجيه :1 (26)::1 (26): و حصلي تشتت رهيب و الله ريت ترشحيلي حاجه و انا هجربها معاكي في موضوعك

و شكرا ل مسعدتك و و قوفك بجانبي :1 (50)::1 (50):

ميحرمنيش منك :1 (82)::1 (82):

oshee 03-09-2013 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 549712)
طب و الله يا اوشي انتي بتشجعيني و بشكرك بس تابعي معايا بس

عايز منك طلب رشحيلكي كده استراتيجيه حلوه تكون انتي جربتيها و تكون سهله بدل ما انتعب في البحث انا قارئ ل حد دلوقت بتاع مليون استراتيجيه :1 (26)::1 (26): و حصلي تشتت رهيب و الله ريت ترشحيلي حاجه و انا هجربها معاكي في موضوعك

و شكرا ل مسعدتك و و قوفك بجانبي :1 (50)::1 (50):

ميحرمنيش منك :1 (82)::1 (82):

شكرا لثقتك بي بس الموضوع وانا عايزاك تنتقي بوجه نظرك انت وقرأتك للاستراتيجيات وتختار واحده ونجرب مع بعض وليس انا اللي ارشح عشان نتعاون معا ونتعلم سوي ونشوف شد حيلك وانا في انتظارك

hunter-woman 03-09-2013 03:01 PM

انا اتعلمت الفوركس من فتره وسيبته لان كانت فيه حاجات كتير مش واضحه بالنسبالنى فسبت الموضوع دا وبعدين رجعتله وقررت افهمه بجد انا كان ليا كام سؤال كدا كنت عاوز اى حد يساعدنى فيهم
اولا بالنسبه للرافعه هل فى حاله المكسب كل اللى بيرجعلى الربح مع الهوامش ولا الربح مع الهامش المستخدم فقط ولا الربح بس من غير اى هوامش ؟؟
ثانيا :- ازاى الرافعه كل اما زادت كل اما زادت المخاطره على الرغم ان لما الرافعه بتزيد بيقل الهامش وبتقل معاه سعر النقطه وعلى حسب فهمى ان اللوت ثابت وحجم النقطه ثابت صح كدا ؟؟ ولا انا فاهم غط انا ماشى حسب قوانين كتبتها على قد مفهمت ممكن حد ياكدلى عليها بس لانى حاسس انها مش صح انا كل اللى اعرفه او المعطيات اللى عندى هيا حجم النقطه واللوت والرافعه تمام \ فى حاله زوج العملات الذى يكون فيه الدولار عمله غير مباشره
1:- الهامش = اللوت / الرافعه
2:- قيمه النقطه = الهامش / 100
قيمه لنقطه النهائيه = قيمه النقطه * عدد العقود

Ahmed114 03-09-2013 04:54 PM

السلام عليكم انا لاحظت ان في فرق في صافي ربح او خسارة الصفقة عن الربح او الخسارة الفعلية للصفقة وذلك حسب الصورة المرفقة ارجوا التوضيح للفهم وشكرا

http://www.fx-arabia.com/vb/data:ima...AASUVORK5CYII=

أ.نادر غيث 03-09-2013 06:14 PM

اقتباس:

شوف يا مصطفى ، انك تحقق خسائر حالياً ده شيئ طبيعي كونك لا زالت مبتدئ وفي بداية الطريق ..
اكيد مش حتكون محترف من اولها يا كوتش :)
هذا ناهيك ان الخسارة بالسوق محتملة حتى للمحترفين من وقت لاخر ..
تمرس على المتاجرة والتداول ، وحينما تدخل صفقة اسئل نفسك ما اسباب دخولك ، لماذا من هنا وكم الهدف والاستوب ولماذا اللخ..
وحينما تخسر ابحث لماذا وما اسباب ذلك واعرف السبب وحاول ان تتجنبه لاحقاً
وان شاء الله مع الوقت ستصبح افضل وافضل تدريجياً ..
تحيتي

rtkwar 03-09-2013 07:33 PM

اقتباس:

اقتباس:

انا اتعلمت التحليل و قريت كتير لاكن مشكلتي اني مش عارف ابقي مرن مع السوق مش عارف ليه يعني لما اجي اخش صفقه بحس ان ده غلط و ساعات الاقي تحليلي غير تحليل ورشه اليورو دولار مش عارف ليه الدنيا ابتدت تسود في وشي !!! http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gif
وهو انتا اصلا بتشتت نفسك وبتدخل ورش ليه؟ مادام شغال على الديمو اعتمد على نفسك ومتبصش لاى حاجة تانية
اذا انتا كنت بتشعر انك داخل الصفقة خطأ وخايف اومال هتعمل ايه على الحقيقى؟!!
--------------

اقتباس:

علي العلم اني معنديش استراتيجيه انا عايز اشتغل علي التحليل الكلاسيكي الاول !!! http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gif

و بخش و بخسر مش عارف ليه !!! http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gif
يعنى ايه تشتغل بتحليل كلاسيكى من غير استراتيجية؟! , لو انتا حابب التحليل الكلاسيكى او عايز تدرب عليه لازم يكون دخولك من خلال استراتيجية , يبقى تبحث عن استراتيجية بتعتمد على التحليل الكلاسيكى
--------------------------
اقتباس:

انا قلت بعد ما اتعلم هعرف اتاجر لاكن للاسف خيبه امل راكبه جمل هههhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...%20%282%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gif
انتا يمكن اتعلمت الاساسيات بس لازم تتعلم تسخرها ازاى عن طريق ايجاد استراتيجية تتناسب معاك وموضوع ايجاد استراتيجيات ده اتفق معاك على انه صعب انا بقالى شهور ببحث وفى شهر 6 اللى فات بدئت اتلمس الطريق
-----------------

بص الفوركس عامل زى ساحة الحرب لازم تزود ترسانة الاسلحة بتاعتك عشان تسحقه وتشترى بقى دبابات على طيارات انا دخلت فى اول رمضان معركة مع الفوركس بحساب حقيقى باستخدام احد الاستراتيجيات بس كان فى عيب صغير فى الاستراتيجية بالرغم من انها كانت ممتازة العيب ده خلى قوات الفوركس تهزمنى بعد ماكنت متقدم روحت انسحبت من المعركة وبعيد ترتيب القوات وزيادة ترسانة الاسلحة عشان الضربة العسكرية القادمة والمفروض كانت تبدء فى الشهر ده بس نظرا لان قواتى لسة محتاجة تتسلح قررت تاجيل الضربة العسكرية لشهر 12 ولو ان فى احتمال انى اوجه ضربة جوية بسيطة يوم 20/9 لجس النبض والتقدم البطىء فى السوق الى حين موعد الضربة العسكرية شهر 12

oshee 03-09-2013 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter-woman (المشاركة 549815)
انا اتعلمت الفوركس من فتره وسيبته لان كانت فيه حاجات كتير مش واضحه بالنسبالنى فسبت الموضوع دا وبعدين رجعتله وقررت افهمه بجد انا كان ليا كام سؤال كدا كنت عاوز اى حد يساعدنى فيهم
اولا بالنسبه للرافعه هل فى حاله المكسب كل اللى بيرجعلى الربح مع الهوامش ولا الربح مع الهامش المستخدم فقط ولا الربح بس من غير اى هوامش ؟؟
ثانيا :- ازاى الرافعه كل اما زادت كل اما زادت المخاطره على الرغم ان لما الرافعه بتزيد بيقل الهامش وبتقل معاه سعر النقطه وعلى حسب فهمى ان اللوت ثابت وحجم النقطه ثابت صح كدا ؟؟ ولا انا فاهم غط انا ماشى حسب قوانين كتبتها على قد مفهمت ممكن حد ياكدلى عليها بس لانى حاسس انها مش صح انا كل اللى اعرفه او المعطيات اللى عندى هيا حجم النقطه واللوت والرافعه تمام \ فى حاله زوج العملات الذى يكون فيه الدولار عمله غير مباشره
1:- الهامش = اللوت / الرافعه
2:- قيمه النقطه = الهامش / 100
قيمه لنقطه النهائيه = قيمه النقطه * عدد العقود

يجب ان تطلع علي ذلك الموضوع

معنى الرافعة الماليه فى سوق الفوركس

انا جمعت لك معلومات عن الموضوع ارجو ان توضح لك الموضوع

oshee 03-09-2013 08:45 PM

oshee 03-09-2013 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed114 (المشاركة 549858)
السلام عليكم انا لاحظت ان في فرق في صافي ربح او خسارة الصفقة عن الربح او الخسارة الفعلية للصفقة وذلك حسب الصورة المرفقة ارجوا التوضيح للفهم وشكرا

http://www.fx-arabia.com/vb/data:ima...AASUVORK5CYII=

الصوره غير واضحه يرجي التوضيح

mostafabook 03-09-2013 11:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 549880)

شوف يا مصطفى ، انك تحقق خسائر حالياً ده شيئ طبيعي كونك لا زالت مبتدئ وفي بداية الطريق ..
اكيد مش حتكون محترف من اولها يا كوتش :)
هذا ناهيك ان الخسارة بالسوق محتملة حتى للمحترفين من وقت لاخر ..
تمرس على المتاجرة والتداول ، وحينما تدخل صفقة اسئل نفسك ما اسباب دخولك ، لماذا من هنا وكم الهدف والاستوب ولماذا اللخ..
وحينما تخسر ابحث لماذا وما اسباب ذلك واعرف السبب وحاول ان تتجنبه لاحقاً
وان شاء الله مع الوقت ستصبح افضل وافضل تدريجياً ..
تحيتي

شكرا ابو بشار و الله انت ال كوتش العلم مش سهل و محتاج ممارسه و مفيش حاجه بتجيب فلوس بالساهل :D ربنا يخليك ليه و ميحرمنيش منك ابو بشار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 549932)
وهو انتا اصلا بتشتت نفسك وبتدخل ورش ليه؟ مادام شغال على الديمو اعتمد على نفسك ومتبصش لاى حاجة تانية
اذا انتا كنت بتشعر انك داخل الصفقة خطأ وخايف اومال هتعمل ايه على الحقيقى؟!!
--------------

يعنى ايه تشتغل بتحليل كلاسيكى من غير استراتيجية؟! , لو انتا حابب التحليل الكلاسيكى او عايز تدرب عليه لازم يكون دخولك من خلال استراتيجية , يبقى تبحث عن استراتيجية بتعتمد على التحليل الكلاسيكى
--------------------------

انتا يمكن اتعلمت الاساسيات بس لازم تتعلم تسخرها ازاى عن طريق ايجاد استراتيجية تتناسب معاك وموضوع ايجاد استراتيجيات ده اتفق معاك على انه صعب انا بقالى شهور ببحث وفى شهر 6 اللى فات بدئت اتلمس الطريق
-----------------

بص الفوركس عامل زى ساحة الحرب لازم تزود ترسانة الاسلحة بتاعتك عشان تسحقه وتشترى بقى دبابات على طيارات انا دخلت فى اول رمضان معركة مع الفوركس بحساب حقيقى باستخدام احد الاستراتيجيات بس كان فى عيب صغير فى الاستراتيجية بالرغم من انها كانت ممتازة العيب ده خلى قوات الفوركس تهزمنى بعد ماكنت متقدم روحت انسحبت من المعركة وبعيد ترتيب القوات وزيادة ترسانة الاسلحة عشان الضربة العسكرية القادمة والمفروض كانت تبدء فى الشهر ده بس نظرا لان قواتى لسة محتاجة تتسلح قررت تاجيل الضربة العسكرية لشهر 12 ولو ان فى احتمال انى اوجه ضربة جوية بسيطة يوم 20/9 لجس النبض والتقدم البطىء فى السوق الى حين موعد الضربة العسكرية شهر 12

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه :1 (82)::1 (82)::1 (82):

ايه يا عم ده كلوا هو انت داخل ميدان رابعه :1 (82)::1 (82):
دا السيسي معملش كده :1 (82)::1 (82):
انا هكلم السيسي يبعت لينا حبت طيارات علي حبت ترسسانه علي حبه دبابات و اخش بقلب جامد :1 (50)::1 (50):

حبيبي و الله ما عارف اشكرك ازاي كلامك شجعني و ز:1 (82):زادني خبره حربيه :1 (82)::1 (82):
و لو لقيت اي استراتيجيه كده بتعتمد علي التحليل الكلاسيكي متستخسرهاش في اخوك :1 (74)::1 (74):

أ.نادر غيث 04-09-2013 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 549999)
شكرا ابو بشار و الله انت ال كوتش العلم مش سهل و محتاج ممارسه و مفيش حاجه بتجيب فلوس بالساهل :D ربنا يخليك ليه و ميحرمنيش منك ابو بشار

و لو لقيت اي استراتيجيه كده بتعتمد علي التحليل الكلاسيكي متستخسرهاش في اخوك :1 (74)::1 (74):

العفو يا يا غالي
لو عايز استراتيجية محترمة لتحليل الكلاسيكي انصحك باستراتيجية الوافي
ابحث عنها بالمنتدى من ايقونة البحث اعلاه وحيطلع لك الموضوع وملف الاستراتيجية ..
تبقى تحمله وتدرسها على رواقه مع فنجان قهوة تقيييل :D
تحيتي

Ahmed114 04-09-2013 10:31 AM

عندي سؤال: عند دخول الصفقات ادخل بعد صدور الاخبار لمعرفة موقف العملة ولا ادخل قبل الاخبار بناء على الاخبار المتوقعة للعملة وطبعا بعد التحليل الفني ارجو الاجابة لاني بكون في حيرة من اتخاز القرار . وشكرا

oshee 04-09-2013 01:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed114 (المشاركة 550050)
عندي سؤال: عند دخول الصفقات ادخل بعد صدور الاخبار لمعرفة موقف العملة ولا ادخل قبل الاخبار بناء على الاخبار المتوقعة للعملة وطبعا بعد التحليل الفني ارجو الاجابة لاني بكون في حيرة من اتخاز القرار . وشكرا

انا من رأي ان هناك نوعان اذا وافق التحليل المتوقع من الخبر وهذا يكون مريح نوعا ما او خالفه الحامي الاول والاخير هو استخدام استوب لوز

اما انتظار نتيجه الخبر مقلقه لان احيانا يكون تأثير الخبر محدود ووقتي وسرعان ما يعود لاتباع التحليل الفني

Ahmed114 04-09-2013 01:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 550080)
انا من رأي ان هناك نوعان اذا وافق التحليل المتوقع من الخبر وهذا يكون مريح نوعا ما او خالفه الحامي الاول والاخير هو استخدام استوب لوز

اما انتظار نتيجه الخبر مقلقه لان احيانا يكون تأثير الخبر محدود ووقتي وسرعان ما يعود لاتباع التحليل الفني

اشكرك على ردك واهتمامك ودائما ردودك رائعة

rtkwar 04-09-2013 02:31 PM

اقتباس:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gif

ايه يا عم ده كلوا هو انت داخل ميدان رابعه http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gif
دا السيسي معملش كده http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gif
انا هكلم السيسي يبعت لينا حبت طيارات علي حبت ترسسانه علي حبه دبابات و اخش بقلب جامد http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2850%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2850%29.gif

حبيبي و الله ما عارف اشكرك ازاي كلامك شجعني و زhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifزادني خبره حربيه http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2882%29.gif
و لو لقيت اي استراتيجيه كده بتعتمد علي التحليل الكلاسيكي متستخسرهاش في اخوك http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2874%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2874%29.gif

كويس انى مكنتش مكان السيسى على كده كنت رميت نووى على رابعة
بس عموما زى ماقال ابو بشار استراتيجية الوافى ممتازة ولو انى لسة مستوعبتهاش وعندك كمان الاستراتيجية اللى انا كنت بعتها لك

mostafabook 04-09-2013 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 550087)
كويس انى مكنتش مكان السيسى على كده كنت رميت نووى على رابعة
بس عموما زى ماقال ابو بشار استراتيجية الوافى ممتازة ولو انى لسة مستوعبتهاش وعندك كمان الاستراتيجية اللى انا كنت بعتها لك

ههههههههههههههههههههههههههههههههه لا يا عم و امريكا تيجي و الدولار يطلع و يحصل حاجات غربيه كفايا كده حبيبي شكرا جاري الدراسه :1 (82):

mostafabook 04-09-2013 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 550001)

العفو يا يا غالي
لو عايز استراتيجية محترمة لتحليل الكلاسيكي انصحك باستراتيجية الوافي
ابحث عنها بالمنتدى من ايقونة البحث اعلاه وحيطلع لك الموضوع وملف الاستراتيجية ..
تبقى تحمله وتدرسها على رواقه مع فنجان قهوة تقيييل :D
تحيتي

و الله يا ابو بشار عمرك اطول من عمري دا انا كونت لسه هعمل موضوع و اطلب استراتيجيه لاكن انت مش بتخليني عايز حاجه ربنا يكرمك يا باشا

bo7ason 05-09-2013 01:13 AM

السلام عليكم اخواني انا ابي اعرف العمليه الحسابيه لكي استخرج قيمه المارجن المحجوز بعد فتح اي عمليه بالاضافه في مؤشر يبين لك قيمه السبريد في الشارت نفسه ياليت تفيدوني لاني بحثت عنه بالمنتدى ومالقيته

أ.نادر غيث 05-09-2013 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7ason (المشاركة 550245)
السلام عليكم اخواني انا ابي اعرف العمليه الحسابيه لكي استخرج قيمه المارجن المحجوز بعد فتح اي عمليه بالاضافه في مؤشر يبين لك قيمه السبريد في الشارت نفسه ياليت تفيدوني لاني بحثت عنه بالمنتدى ومالقيته

وعليكم السلام

بخصوص المارجن اليك الموضوع ادناه شرح مفصل حول هذا الامر ..

ط§ظ„ط±ط§ظپط¹ط© ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط© ظˆ ط§ظ„ظ…طھط§ط¬ط±ط© ط¨ظ†ط¸ط§ظ… ط§ظ„ظ‡ط§ظ…ط´

اما بخصوص مؤشر السبريد على الشارت اليك الموضوع ادناه موجود المؤشر بالمرفقات وكذلك شرح لتركيبة :)
اريد مؤشر لاظهار السبريد على الشارت

تحيتي

bo7ason 05-09-2013 02:59 AM

بوبشار كل الشكر لك اخوي شكلك مستعجل على الهديه ههههههه :1 (2):

أ.نادر غيث 05-09-2013 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7ason (المشاركة 550254)
بوبشار كل الشكر لك اخوي شكلك مستعجل على الهديه ههههههه :1 (2):

شكلو هيك ، انت كريم واحنا بنستاهل ههههه
حياكم الله

bo7ason 05-09-2013 03:24 AM

ابو بشار حبيبي المؤشر اللي اقصده هذا مرفق لك بالصوره لكن عشان اوضح لك المؤشر اللي ابيه مايكون رسم بياني يكون رقم بالشارت نفسه زي هذا
هاذي الصوره اخذتها من احد الاخوان ارجو ان يسامحني فأنا اقصد التوضيح ليش اكثر

الساعة الآن 04:36 PM