اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

bob_bob_bob 12-09-2013 07:31 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

هو انا اقدر اجيب التشارت بتاع الدهب منين انا مش لاقيه عندي !؟

bob_bob_bob 12-09-2013 08:03 AM

سؤال تاني معلش !
هو دلوقتي انا لو دخلت صفقه والنت فصل او الجهاز هنج او الكهربه قطعت او اى ظرف من الظروف دي هل الصفقه بتتقفل ولا بكون خسرتها
ولا وضعها بيكون ايه
عاوز بس اعرف بتفضل شغاله ولا بتقفل مع العلم طبعا انها لو فضلت شغاله بيكون مصلحه او مش مصلحه على حسب الصفقه و الاستوب لوز والتيك بروفيت

معاذ عودات 12-09-2013 09:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob (المشاركة 552528)
هو انا اقدر اجيب التشارت بتاع الدهب منين انا مش لاقيه عندي !؟

موجود في الميتاتريدر برمز
xau/usd

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob (المشاركة 552532)
سؤال تاني معلش !
هو دلوقتي انا لو دخلت صفقه والنت فصل او الجهاز هنج او الكهربه قطعت او اى ظرف من الظروف دي هل الصفقه بتتقفل ولا بكون خسرتها
ولا وضعها بيكون ايه
عاوز بس اعرف بتفضل شغاله ولا بتقفل مع العلم طبعا انها لو فضلت شغاله بيكون مصلحه او مش مصلحه على حسب الصفقه و الاستوب لوز والتيك بروفيت

لا يتم اغلاق الصفقه
لو كنت واضع هدف او ستوب .. تغلق بشكل طبيعي على الهدف او الستوب
ولكن لو مش واضع تبقى مفتوحه

bob_bob_bob 12-09-2013 12:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 552536)

موجود في الميتاتريدر برمز
xau/usd

لا يتم اغلاق الصفقه
لو كنت واضع هدف او ستوب .. تغلق بشكل طبيعي على الهدف او الستوب
ولكن لو مش واضع تبقى مفتوحه

شكرا علي التوضيح بس انا فعلا معنديش تشارت الدهب

م.جمانه 12-09-2013 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 446129)
آكثر الاسئله شيوعاًً

س: لماذا لا يظهر عندي كل العملات في الميتا ريدر ؟ وكيف اضيفهاا ؟
ج: من SHOW ALL
س: عملت الخطوات ولم تظهر العمله التي أريدها ؟
ج: شركتك لا تدعم هذه العمله في التداول
س: هل يمكن تحميلها العمله التي اريدها للميتا تريدر ؟
ج: لا للاسف لان شركه الوساطه لا تتعامل بها

م.جمانه 12-09-2013 12:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 447768)
س: ما هو رمز الذهب والنفط والفضه في برنامج الميتا تريدر ؟

ج:
XAU/USD
الذهب مقابل الدولار

الفضه مقابل الدولار
XAGUSD

النفط مقابل الدولار
OILUSD

س: اعلم بالرموز لكن لا اجدها ضمن قائمه الشارات ؟

ج: اضافة شارت الذهب والفضة والنفط

bob_bob_bob 12-09-2013 12:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 552557)

:1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114):
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا
واخيرا عرفت اجيبها واظهرها
الف شكر ليكم جميعا ووالله انتوا منتدي ميه ميه :1 (74):

م.جمانه 12-09-2013 02:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob (المشاركة 552560)
:1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114)::1 (114):
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا
واخيرا عرفت اجيبها واظهرها
الف شكر ليكم جميعا ووالله انتوا منتدي ميه ميه :1 (74):

هالموضوع شامل بكل ما يخص الميتاتريدر

م.جمانه 12-09-2013 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552508)

الترند ذات الون البرتقالي قمت برسمه علي الاربع ساعات لفد قمت رسم 2 فيبو واحد علي الموجه الكبيره وواحد علي الموجه الصغيره الفيو زات اللون البنفسجي علي الكبير و الفيبو الاخضر الموجه الصغره و الفيبو الاحمر علي الموجه الكبيره علي الديلي السعر كسر ال 3 موفنج 100 200 55 و مش همه حد

الحته ال انا مش فاهمها حته فنيه اعرف ازاي الحته ال الترند هيعمل منها اعاده تصحيح و يرجع دي الحته ال نقصاني في التحليل هل انتظر كسر الفيبو 61 الاخضر ولا انتظر 61 فيبو الاحمر الديلي القوي ولا هيكمل صعود و مش هيعمل اعاده اختبار ؟
هي دي الحته ال نقصاني في التحليل الفني ؟؟
و كمان بقي عاير اعرف تقدير عام لتحليلي عشان اعرف انا فضلي قد ايه عشان اوصل ؟؟
و هل ال يحلل اليورو دولار يعرف يحلل اي عمله عادي و لا بتختلف
انا عايز بقي رد فني حلو كده

مصطفى ،، كتير جداً اللي على الشارات ،،، يعني انت فيك مثلا تخفف من الفيبو ،، نفس المكان اللي انت راسمه هتلاقي في شرح التحليل الأسبوعي للدكتور راسمه ،،
مش شرط ترسم كل شئ على الشارات ، الي هيخدم تحليلك بس ،،،
لي رجعه تانيه برسمه من الشارات ،،،

mostafabook 12-09-2013 06:02 PM

طب ما انا يا جومانا برسم علي كل الفريمات و برسم كل حاجه طب انا دلوقت مشكلتي كبيره مش عارف ارسم علي الشارت و ارتبه ازاي ؟

يعني مثلا انا راسم 2 فيبو علي ال 4 ساعات و فيبو علي الديلي و ممكن كمان ارسمه علي الاسبوع طب انا اعمل ايه الرسمه بتتزحم وانا بحاول اخد كل احطياطي مش عارف اعمل ايه ؟؟

طب سوال مثلا انا راسم 2 فيبو علي ال 4 ساعات و فيبو علي الديلي ايه ال ملوش لازمه و ممكن اشيله ؟؟ انصحيني ارجوك جومانا ؟؟ :1 (74)::1 (74):

أ.نادر غيث 12-09-2013 08:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552508)

الترند ذات الون البرتقالي قمت برسمه علي الاربع ساعات لفد قمت رسم 2 فيبو واحد علي الموجه الكبيره وواحد علي الموجه الصغيره الفيو زات اللون البنفسجي علي الكبير و الفيبو الاخضر الموجه الصغره و الفيبو الاحمر علي الموجه الكبيره علي الديلي السعر كسر ال 3 موفنج 100 200 55 و مش همه حد

الحته ال انا مش فاهمها حته فنيه اعرف ازاي الحته ال الترند هيعمل منها اعاده تصحيح و يرجع دي الحته ال نقصاني في التحليل هل انتظر كسر الفيبو 61 الاخضر ولا انتظر 61 فيبو الاحمر الديلي القوي ولا هيكمل صعود و مش هيعمل اعاده اختبار ؟
هي دي الحته ال نقصاني في التحليل الفني ؟؟
و كمان بقي عاير اعرف تقدير عام لتحليلي عشان اعرف انا فضلي قد ايه عشان اوصل ؟؟
و هل ال يحلل اليورو دولار يعرف يحلل اي عمله عادي و لا بتختلف
انا عايز بقي رد فني حلو كده

هلا مصطفى

لا مهو انت لازم تعرف تصنف نوعيتك كمتاجر من اي نوع ..
لو سكابينغ مثلاً حتابع فريمات صغيرة مثل ربع ساعة والخمس دقايق ..
لو متاجر سوينجات حتابع فريم الويكلي واليومي بحد ادنى ..
لو متاجر يومي حتابع فريم الاربع ساعات والساعة ..
يعني لما تيجي ترسم الفايبو ترسم على فريم واحد على فريم واحد حسب نوعيتك كمتاجر يعني عارف نفسك ايه ..

يعني شوف الفايبو الي راسمه انت باللون الاخضر تححفه وهو فريم اربع ساعات بس كبر الشموع شوية
تقدر ترسم على فريم يومي علشان اتشوف ايه الاختلاف او المستويات التانية كاطلاع وترجع تحذفه وتخلي فايبو الاربع ساعات الي باللون الاخضر
بالشارت بتاعك بالاقتباس اعلاه ..

موفنجات بنظري احذفها بس بتملي الشارت على الفاضي وانا شخصياً لا اؤمن بها ..

بخصوص اعادة الاختبار ، الزوج مش ملزم او شرط يعني اعادة الاختبار ، يعني كتير الزوج يكسر ويكمل الاتجاه بدون ما يرجع يعيد الاختبار ..
بتالي هنا الناس نوعين ، الي بيدخل بمجرد الكسر بعد الاغلاق خصوصاً اذا كان الكسر او الاختراق مش بعيد اوي عن المستوى المكسور
يعني بتاع 10 او 15 نقطة وبتالي ما بكونش حاجة لانتظار اعادة الاختبار وضياع الفرصة فا بيدخل بمجرد الكسر بافتتاح الشمعة الجديدة ..
وفيه كان لو كان الكسر بعيد اوي بعد الاغلاق مثلا بعيد 40 او 50 بيب بنتظر اعادة الاختبار لرجوع لنفس المستوى والدخول وهذه الظاهرة تسمى ندم المستثمرين ..
وضحت الحته دي بموضوعي بتاع الترندات بالقسم التعليمي ..

ان شاء الله انكون افدتك ..

mostafabook 12-09-2013 09:10 PM

و الله و الله والله انا عامل ملف ورد مسميه ابو بشار باخد فيه نصايحك دي و بحفظها طب سوال اخير انا دلوفت انا صحيت اهو ضربت الشاي و فتحت الشارت اعمل ايه بقي كده خطوات بقي و انا متاجر يومي و عايز توضحلي الفريمات و كل شئ بالترتيب

1
2
3

انهارده الخميس و انت صهران معايا ؟؟؟ :D :D

أ.نادر غيث 12-09-2013 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552699)
و الله و الله والله انا عامل ملف ورد مسميه ابو بشار باخد فيه نصايحك دي و بحفظها طب سوال اخير انا دلوفت انا صحيت اهو ضربت الشاي و فتحت الشارت اعمل ايه بقي كده خطوات بقي و انا متاجر يومي و عايز توضحلي الفريمات و كل شئ بالترتيب

1
2
3

انهارده الخميس و انت صهران معايا ؟؟؟ :D :D

اسئل براحتك يا برنس ، كل ما يكون عندي وقت حكون تحت امرك ، تكرم عيونك

بما انك متاجر يومي
- طبعاً تحدد الاتجاه العام صاعد ولا هابط ولا تذبذب
- طبعاً فريم الاربع ساعات بشكل رئيسي لك ..
-فريم الساعة واليومي للاطلاع والتركيز على الاربع ساعات ..
- محاولة تحديد اهم 3 مناطق الدعم و3 المقاومة على الزوج سعر كذا وكذا ..
-البحث اذا كان هناك نموذج سعري (مستطيل ، وتد ، الخ..) ومتابعته للمتاجره على اختراقة او كسره ..
- رسم الترندات ان كانت موجودة ويفضل اعتماد الترند ذو ال 3 ارتكازات
- رسم الفايبو ان كان الزوج بحالة تصحيح
- تتابع الاخبار على الزوج الي حتدخل عليه ونتجتها ووضع اقتصاد العملة هل متفق مع التحليل الفني بالصعود ولا الهبوط الخ ..

mostafabook 12-09-2013 09:53 PM

سوال لولبي انا ما بصدق الاقيق فاضي عشان اخد من علمك الجمليل ده عايز اتعلم علي قد مقدر ؟؟ :D

ازاي اقدر اتابع السعر علي الفريم الاقل و اعرف اتجاه الاربع ساعات و اازاي اتابع ال اليومي عشان اعرف الاربع ساعات برضه ؟؟

انا بتاجر علي الاربع ساعات سؤال هيجنني برضه اجي اقول للناس ارسم الدعوم و المقومات علي اني فيريم يقولي كل ما كان الفريم اكبر كلما كان المستوي قوي منا لو رسمت علي الاربع و الديلي و الاسبوع و الساعه الشارت هيبقي زحمه و مش هخلص ؟؟
السوال باختصار عايز اعرف فن تحليل الاتجاه من الشارت السابق و التالي لل بتاجر عليه و ارسم الدعوم علي اي فريم ؟؟

اسئله كتير انا عارف بس بصراحه حرام يكون معايا واحد فنان زيك و مخدش منو كم من المعلومات ؟ :D :D :D حبيبي يا ابو بشار

أ.نادر غيث 12-09-2013 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552733)
سوال لولبي انا ما بصدق الاقيق فاضي عشان اخد من علمك الجمليل ده عايز اتعلم علي قد مقدر ؟؟ :D

ازاي اقدر اتابع السعر علي الفريم الاقل و اعرف اتجاه الاربع ساعات و اازاي اتابع ال اليومي عشان اعرف الاربع ساعات برضه ؟؟

انا بتاجر علي الاربع ساعات سؤال هيجنني برضه اجي اقول للناس ارسم الدعوم و المقومات علي اني فيريم يقولي كل ما كان الفريم اكبر كلما كان المستوي قوي منا لو رسمت علي الاربع و الديلي و الاسبوع و الساعه الشارت هيبقي زحمه و مش هخلص ؟؟
السوال باختصار عايز اعرف فن تحليل الاتجاه من الشارت السابق و التالي لل بتاجر عليه و ارسم الدعوم علي اي فريم ؟؟

اسئله كتير انا عارف بس بصراحه حرام يكون معايا واحد فنان زيك و مخدش منو كم من المعلومات ؟ :D :D :D حبيبي يا ابو بشار

ايوا يا برنس

بخصوص الاتجاه تحدد بعينك المجردة ، يعني لو شفت السعر باتجاه هبوطي من الاعلى للاسفل يبقى هابط والعكس صحيح
بخصوص اي فريم ما انا قلت لك يا برنس لو متاجر يومي تتابع فريم واحد بس والي هو الاربع ساعات ..
لانه حتشتت نفسك لو تابعت اكتر من فريم ، اوك كل ما كبر الفريم كل ما احترمه السعر ، بس فيه قيمة للوقت ..
يعني انت حتابع دعم على فريم يومي او ويكلي ممكن تقعد تنتظر 3 واربع ايام ويمكن اسبوع لما يكسره ويكبر معاه الهدف والاستوب
وده حيخليك متاجر من صنف تاني ..

انما لو انت عايز تدخل كل يوم او كل يومين بالكتير تتابع الاربع ساعات بس للمتاجرة واليومي للاستئناس ..
يعني الرسم والدعوم والمقاومات والفايبو حيكون كله على فريم واحد بس مش اكتر والا لن تستطيع ان ترى الشارت حينها من كتر المؤشرات والترندات لو تابعت كل الفريمات ههههه

أ.نادر غيث 12-09-2013 10:13 PM

واحيانا تلاقي مثلا الاتجاه على فريم الساعة هابط بينما على فريم اكبر مثل اليومي تلاقي صاعد ..
يعني احيان كتير يختلف الاتجاه من فريم لاخر لانك بتتعامل مع فترات زمنية مختلف ..
واحيانا لما بكون الاتجاه حاد وواضح حتلاقي على كل الفريمات نفس الاتجاه مثلا لو كان صاعد بشكل حاد حتلاق على الساعة والاربع ساعات واليومي نفس الاتجاه ..

mostafabook 12-09-2013 10:53 PM

بو الله ما عارف اقول ايه يا ابو بشار تعبك معايا و الله اسمع يا سيدي

انا دلوقت قمت برسم 2 ترند علي الاربع ساعات و 2 فيبو واحد علي الموجه الكبيره وواحد علي الصغيره قلت اروح علي الساعه رحت علي الساعه لقيت دا

لقيت السعر نازل ارتد من الترند ب 3 شموع رحت انا قلت دا هينزل لل 23 فيبو و بعد كده اشوف يا يكسر يا يرد ايه و ده نموذج مثلث يعني ده بيعمل اعاده تصحيح و راجع ولا ايه رايكوا ممكن الكلام ده يمشي

ahmedamz 12-09-2013 10:58 PM

السلام عليكم
هل هناك طريقة لاعادة بياناتالاكاونت هيستورى لانها حذفت بالكامل بعد ان فرمت الهارد وسطبت نسخة
تحياتى للجميع

oshee 12-09-2013 11:30 PM

لو تقصد الباس ورد ورقم الحساب من الايميل والهيستوري يمكن من الصوره الاتيه

أ.نادر غيث 12-09-2013 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552748)
بو الله ما عارف اقول ايه يا ابو بشار تعبك معايا و الله اسمع يا سيدي

انا دلوقت قمت برسم 2 ترند علي الاربع ساعات و 2 فيبو واحد علي الموجه الكبيره وواحد علي الصغيره قلت اروح علي الساعه رحت علي الساعه لقيت دا

لقيت السعر نازل ارتد من الترند ب 3 شموع رحت انا قلت دا هينزل لل 23 فيبو و بعد كده اشوف يا يكسر يا يرد ايه و ده نموذج مثلث يعني ده بيعمل اعاده تصحيح و راجع ولا ايه رايكوا ممكن الكلام ده يمشي

الترند الاول المخترق هو الصحيح ، طبعاً الثاني ده حديث ولم يثبت مصداقيته ، ليس المقصو 3 شموع بنفس المكان ..
الافضل تكون متباعدة بشكل متساوي كلما عاد لها السعر لتثبت انه ترند ..
شوف حلاوة الفايبو على الاربع ساعات ازاي السعر ملتزم بمقاومة 61 للفايبو ..
مفيش مثلث حسب ما انا شايف بالشارت ..

اعيد واكرر ارسم سواء فايبو او ترندات مقاومات دعوم الخ.. على فريم واحد فقط ..
لو انت مثلاً دخلت على الاربع ساعات وحددت مستوى دعم او ترند ولكن لقيت السعر لسه بعيد عنه ، ورحت فتحت يومي لقيت السعر
تقريباً على مستوى سعري (مقاومة دعم ترند الخ..) بشكل اقرب من فريم اربع ساعات ، هنااا تكون الاولوية لفريم اليومي لسخونة الوضع :)
وهكذا مع كل الفريمات ، لكن حدد وارسم على فريم وااااحد فقط والباقي للاطلاع مره واحده ان كان السعر قريب من مستويات هامة عليها ..

أ.نادر غيث 12-09-2013 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552762)
طيب يا استاذ بشار انا اتوقع ان السعر ينزل للفيبو 23 الاحمر علي الموجه الكبيره و بعدين اشوف السعر هيعمل ايه ولا اعمل ايه تتوقع ايه ال حيحصل علي حسب رسمي ؟؟

لا تقريباً فايبو 23 لازم تعرف انك تهمشه او تتجاهله لاحقاً ، يعني قوة الفايبو تبدا من 38 واقواها 61 ..
بس خد بالك انت مشكلتك حتى الان مش عارف تصنف نفسك ايه ، وبتابع فترات زمينة بأن واحد ..
من الضروري تتابع كل فترة زمينة على حدى ..

بخصوص تحليل اليورو دولار ، انا نزلت تحليل اليوم لزوج ..
هو حالياً محصور بين فايبو 61 من الاعلى الي هو مقاومة
ودعم 50 الي هو دعم من الاسفل ..
كسر فايبو 50 سيقود الى فايبو 38 ، واختراق فايبو 61 سيدفع بالزوج لمزيد من الصعود باتجاه مناطق 1.34

mostafabook 13-09-2013 12:00 AM

انا خلاص قررت انا متاجر يومي و هتاجر علي الاربع ساعات بس و هبص علي باقي الشارتات كده بحيث يدعم الاتجاه ال انا داخل فيه بس :D
و صلت يا باشا
انا كان المفروض ارسم الموجه الخضراء بس و الحمرا دي لو بتاجر علي الديلي صح
و الله يا استاز بشار انا ما عارف اشكرك ازاي و اقول لك ايه انا تعبك معايا و الله و مش عارف اشكرك ازاي ربنا يخليك لينا يا برنس و يطول عمرك و يخليلك بشار و الله مكسوف منك و عارف انك هتقولي احنا في خدمه الناس الطيبين انت ال طيب و ده من كرمك و اخلاقك العاليه

أ.نادر غيث 13-09-2013 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 552768)
انا خلاص قررت انا متاجر يومي و هتاجر علي الاربع ساعات بس و هبص علي باقي الشارتات كده بحيث يدعم الاتجاه ال انا داخل فيه بس :D
و صلت يا باشا
انا كان المفروض ارسم الموجه الخضراء بس و الحمرا دي لو بتاجر علي الديلي صح
و الله يا استاز بشار انا ما عارف اشكرك ازاي و اقول لك ايه انا تعبك معايا و الله و مش عارف اشكرك ازاي ربنا يخليك لينا يا برنس و يطول عمرك و يخليلك بشار و الله مكسوف منك و عارف انك هتقولي احنا في خدمه الناس الطيبين انت ال طيب و ده من كرمك و اخلاقك العاليه

ايوا طبعاً صح ، وهذا لا يمنع انك تتابع فريم اليومي لو كنت متاجر يومي بحالة كانت كان قريب علية مستويات هامة كما اخبرتك ..
ايوا دي الدعوات الحلوة بتاعتي ..
واحنا تاني برده بخدمة الناس الطيبة ههه :D

ahmedamz 13-09-2013 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 552757)
لو تقصد الباس ورد ورقم الحساب من الايميل والهيستوري يمكن من الصوره الاتيه

انا اقصد بيانات الصفقات السابقة التى فتحتها واغلقت غير موجودة فى هذه لانى اعتبر كدا جايب جهاز جديد واول مرة افتح علية هذا الحساب لكن الحساب نفسة فتحتة من جهاز اخر وعقدت صفقات من قبل ...... لكنها غير مسجلة بقائمة (account history) يعنى القائمة التى تشير انت لا يوجد بها بيانات الصفقات

rtkwar 13-09-2013 02:29 AM

اقتباس:

انا اقصد بيانات الصفقات السابقة التى فتحتها واغلقت غير موجودة فى هذه لانى اعتبر كدا جايب جهاز جديد واول مرة افتح علية هذا الحساب لكن الحساب نفسة فتحتة من جهاز اخر وعقدت صفقات من قبل ...... لكنها غير مسجلة بقائمة (account history) يعنى القائمة التى تشير انت لا يوجد بها بيانات الصفقات
اوشى قصدها انك تضغط على all history او تحدد المدة من custom period
وفى الحالة دى هيجبلك بيانات صفقاتك القديمة اللى مش ظاهرة

أ.نادر غيث 13-09-2013 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 552813)

شوف اخي احمد
لو انت معاك نفس اليوزر نيم والباس تبعت نفس الحساب الذي نفذت عليها الصفقات ..
تقدر تشوف الصفقات القديمة من اي جهاز تاني اذا كان نفس الحساب ..
لكن تأكد انه نفس الحساب وليس حساب جديد ..

ahmedamz 13-09-2013 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 552818)

شوف اخي احمد
لو انت معاك نفس اليوزر نيم والباس تبعت نفس الحساب الذي نفذت عليها الصفقات ..
تقدر تشوف الصفقات القديمة من اي جهاز تاني اذا كان نفس الحساب ..
لكن تأكد انه نفس الحساب وليس حساب جديد ..

الحمد لله عرفت المشكلة كانت من اية والف شكر للرد السريع تحياتى لك ابو بشار

rtkwar 13-09-2013 02:42 AM

اقتباس:

ايوا طبعاً صح ، وهذا لا يمنع انك تتابع فريم اليومي لو كنت متاجر يومي بحالة كانت كان قريب علية مستويات هامة كما اخبرتك ..
ايوا دي الدعوات الحلوة بتاعتي ..
واحنا تاني برده بخدمة الناس الطيبة ههه :D
بصراحة ردود استاذنا ابو بشار بيرفكت - انا برضه كنت هقول لمصطفى انه لازم يحدد هو اى نوع من المتاجرين لانى اول مابدئت كنت فاكر نفسى من بتوع السكالبينج بس بعد كده اكتشفت انه مايناسيبنيش ودلوقتى تركيزى على اليومى والسوينجات وعلى الاساس ده بحاول ادور على الاستراتيجيات اللى تناسبنى

bob_bob_bob 13-09-2013 02:51 AM

ابو بشار و مصطفي
المحادثه الي دارت بينكم هنا فى الموضوع ده مكسب كبييييييييييييييييييييييير وليه وحاجات كنت عاوز اسأل عليها
لكن انا لسه مخلصتش الفديهوات التعليميه وشكرا على المعلومات الحلوه دي
:D :1 (74):

rtkwar 13-09-2013 02:55 AM

بالمناسبة ياستاذنا ابو بشار واستاذتنا جمانة فيه بعض الاعضاء اللى مبقناش نشوفهم زى الاستاذ احمد و cowboy هما راحوا فين

أ.نادر غيث 13-09-2013 03:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 552820)
الحمد لله عرفت المشكلة كانت من اية والف شكر للرد السريع تحياتى لك ابو بشار

تمام يعني كده اعتقد اتحلت المشكلة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 552821)
بصراحة ردود استاذنا ابو بشار بيرفكت - انا برضه كنت هقول لمصطفى انه لازم يحدد هو اى نوع من المتاجرين لانى اول مابدئت كنت فاكر نفسى من بتوع السكالبينج بس بعد كده اكتشفت انه مايناسيبنيش ودلوقتى تركيزى على اليومى والسوينجات وعلى الاساس ده بحاول ادور على الاستراتيجيات اللى تناسبنى

اذا انا بيرفكت ، تبقى انت ايه ؟
بيرفكتات هههه
حبيبي ربنا يكرمك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob (المشاركة 552822)
ابو بشار و مصطفي
المحادثه الي دارت بينكم هنا فى الموضوع ده مكسب كبييييييييييييييييييييييير وليه وحاجات كنت عاوز اسأل عليها
لكن انا لسه مخلصتش الفديهوات التعليميه وشكرا على المعلومات الحلوه دي
:D :1 (74):

مستنيك يا بوب ومستني اسئلتك بس انت زبط نفسك كده بتعمن بالفيديوهات وربنا يكرم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 552824)
بالمناسبة ياستاذنا ابو بشار واستاذتنا جمانة فيه بعض الاعضاء اللى مبقناش نشوفهم زى الاستاذ احمد و cowboy هما راحوا فين

الاخوة احمد وكابوي عندهم ظروف معينة وتعذر عليهم المتابعة والتواجد معنا ..
نأمل ان يكونوا بيننا بالمستقبل القريب ..
تحيتي

mostafabook 13-09-2013 11:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 552827)

تمام يعني كده اعتقد اتحلت المشكلة

اذا انا بيرفكت ، تبقى انت ايه ؟
بيرفكتات هههه
حبيبي ربنا يكرمك

مستنيك يا بوب ومستني اسئلتك بس انت زبط نفسك كده بتعمن بالفيديوهات وربنا يكرم

الاخوة احمد وكابوي عندهم ظروف معينة وتعذر عليهم المتابعة والتواجد معنا ..
نأمل ان يكونوا بيننا بالمستقبل القريب ..
تحيتي

و الله استاذ ابو بشار ما قصر ربنا يكرمه

mostafabook 13-09-2013 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 552821)

شكرا لمرورك يا باشا

و انا قررت اني ابقي متاجر يومي و هستخدم التجليل الكلاسيكي فتره و بعد كده ادور علي استراتيجيه :D

قول يا باسط

bob_bob_bob 13-09-2013 03:03 PM

ان شاء الله يا ابو بشار اول ما هحتاج حاجه هسأل على طول ومنكم نستفيد

mostafabook 13-09-2013 11:03 PM

طب بوصوا بالراحه عليه كده ساعات يكون الاخبار متوقع لها حاجه و يجي عكس الحاجه خالص يعني يكون زي خبر مبيعات التجزئه اناهرده كان متوقع 0.5 جه 0.2 ازاي ده يا جدع ؟؟؟

و ساعات الخبر يجي سلبي و السعر يطلع زي خبر ثقه المستهلك برضه اناهرده بصراحه انا انهرده اتحولت :1 (66)::1 (66): اخش علي الخبر يجي العكس اخسر ؟؟؟؟:1 (26)::1 (26)::1 (26):

ahmedamz 13-09-2013 11:39 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
هل يوجد كتاب يشرح طريقة التعامل مع البورصة المصرية والعالمية بالنسبة لنا كناس فهمة الفوركس والتحليلات بانواعها اى يشرح فقط طريقة التعامل معها والية تداولها

rtkwar 14-09-2013 12:00 AM

اقتباس:

طب بوصوا بالراحه عليه كده ساعات يكون الاخبار متوقع لها حاجه و يجي عكس الحاجه خالص يعني يكون زي خبر مبيعات التجزئه اناهرده كان متوقع 0.5 جه 0.2 ازاي ده يا جدع ؟؟؟

و ساعات الخبر يجي سلبي و السعر يطلع زي خبر ثقه المستهلك برضه اناهرده بصراحه انا انهرده اتحولت http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2866%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2866%29.gif اخش علي الخبر يجي العكس اخسر ؟؟؟؟
http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2826%29.gif

بص ياعم مصطفى انا كنت لسة شايف فيديو من يومين كده بيتكلم عن الموضوع ده
لازم تعرف ان اللى بيحرك السوق هما الحيتان الكبيرة اما انتا مجرد سردينة مصرية
الحيتان الكبيرة بتنصب لك الافخاخ عشان توقعك يعنى ممكن يبقى الخبر جى صاعد وتلاقى السعر نزل وهكذا
ملازم الحيتان الكبيرة تصطاد السردين اومال هيكسبوا ازاى ملازم يوقعوك فى الفخ
ان بصراحة لسة مدرستش فيديو التحليل الاخبارى بتاع الدكتور ااسامة
بس اعتقد ان زى مابيقولوا كده لازم التحليل الاخبارى والتحليل الاساسى ينطبقوا ومايكونش الحيتان متربصين بالسردين المصرى
اما بالنسبة للحيتان متسألنيش اعرفهم منين
والله اعلم ومنتظرين رد الاستاذ بشار

rtkwar 14-09-2013 12:25 AM

وكما قال الكاتب
اقتباس:

A professional trader isolates himself from the ‘herd’ and becomes a predator rather than a victim. He
understands and recognises the principles that drive the markets and refuses to be misled by good or bad
news, tips, advice, brokers, or well-meaning friends. When the market is being shaken-out on bad news, he
is in there buying. When the ‘herd’ is buying and the news is good, he is looking to sell.

يلا عشان تعرف ان السردين احسن من القطيع

معاذ عودات 14-09-2013 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 553126)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
هل يوجد كتاب يشرح طريقة التعامل مع البورصة المصرية والعالمية بالنسبة لنا كناس فهمة الفوركس والتحليلات بانواعها اى يشرح فقط طريقة التعامل معها والية تداولها

اهلا وسهلا ـ
ممكن هذا الموضوع يفيدك
دليلك للاستثمار فى البورصة المصرية

bob_bob_bob 14-09-2013 05:31 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عندي كام سؤال كده على السريع يا جماعه
السؤال الاول : ازاي وانا بعمل حساب في شركه ال FXDD مثلا اقدر اعمل حساب اسلامي عشان مينزلش عليه فوايد

السؤال الثاني : ساعات بشوف فى مواضيع ناس بترد على ناس وتقولها ليك عندي مثلا 3 مشاركات فعاله عاوز اسأل الجمله دي معاناها ايه ! ؟

السؤال الثالث : احنا بنكسب وبنخسر طبعا بالنقط طيب جميل اوي انا عاوز اعرف النقطه دي تساوي كام ؟

شكرا مقدما على تعاونكم

الساعة الآن 08:54 AM