اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

mohamed tamory 06-06-2013 04:47 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

انا ح أطرح فكرة وعطوني أراكم فيها ...
شو رأيكم نعمل الاحتمال الصفقات 50% بيع و 50% شراء يعني كل يوم عندنا 5 صفقات بيع و 5 شراء

بمعنى أول يوم ... صفقة الأولى بيع , الثانية شراء , الثالثة بيع , الرابعة شراء ... وهكذا
وفي اليوم التالي ... التي تربح نغيرها و التي تخسر ايضا نغيرها
يعني اليوم الثاني .. الصفقة الاولى تصبح شراء وإن خسرت في اليوم الأول نجعلها بضعف اللوت .. الصفقة الثانية تصبح بيع وإن ربحت في اليوم الأول تبقى باللوت البدائي
يعني بالنهاي الصفقة إن خسرت او ربحت رح نغيرها بس يلي ح تخسر ح نعملها مضاعف
وهيك كل يوم وبكل الصفقات هناك 5 صفقات سوف تبقى بيع و5 صفقات سوف تبقى شراء ... لكن اللتي تخسر سوف نضاعفها و الستوب و التاركيت تبقى كما هي
وبهي الطريقا المفروض ان لازم يكون في صفقات رابحة يمكن انو تغطي جزئ من الخسائر يلي يمكن تولدها المضاعفات بنفس اليوم ... هذه فكرة لكن لا اعرف مدى صلاحيتها على الشارت

منتظر أرائكم ...

shady hamza 09-06-2013 05:00 PM

فكرة روعة عجبتنى الصراحة
بس فين استاذ اسلام ابن النيل بقاله فترة مختفى
اتمنى ان تعود للموضوع

shady hamza 10-06-2013 07:55 PM

السلام عليكم
ممكن يا اسلام بعد اذنك تبعتلى اكونت الفيس بتاعك اذا امكن لان مشاركاتى اقل من 50
عايز بعد اذنك اتشاور معاك فى موضوع ما وشكرا

اسلام ابن النيل 13-06-2013 10:04 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتزر للجميع عن تاخرى فى الرد . فكنت قد اتخذت قرار باعتزال المنتدى لاسباب ما . ولكن بعد بعض الهدوء والتروى ومراجعه الامر وبعض ملاحظات الاخوه والاحباب اقتنعت ان اعود للكتابه وبعض المشاركات على قدر الوقت المتاح .
ما كان يجب انسحب واعتزل الكتابه . فما كنت لاكتب لى او لاحد بشخصه . وانما اكتب لاخوتى فى الله . لذا فقد قررت العوده

سوف اعود لارد على استفسارات وتعليقات الاخوه
وان شاء الله سوف افتح موضوع جديد لنفس النظريه ولكن بتطبيق اخر "" هديه العوده للكتابه""

بالتوفيق للجميع

Mohamed_Amr 13-06-2013 10:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 523633)
اعتزر للجميع عن تاخرى فى الرد . فكنت قد اتخذت قرار باعتزال المنتدى لاسباب ما . ولكن بعد بعض الهدوء والتروى ومراجعه الامر وبعض ملاحظات الاخوه والاحباب اقتنعت ان اعود للكتابه وبعض المشاركات على قدر الوقت المتاح .
ما كان يجب انسحب واعتزل الكتابه . فما كنت لاكتب لى او لاحد بشخصه . وانما اكتب لاخوتى فى الله . لذا فقد قررت العوده

وان شاء الله سوف افتح موضوع جديد لنفس النظريه ولكن بتطبيق اخر "" هديه العوده للكتابه""

بالتوفيق للجميع

اهلا بعودتك استاذى الحبيب اسلام
وياريت لاتكرر الغيبه لاى سبب من الاسباب
انت من الاعضاء اللى ليهم محبه فى قلبى
ربى يبارك فيك
تحياتى

اسلام ابن النيل 13-06-2013 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yossry77 (المشاركة 519596)

اولا تسجيل اعجاب و احلي لايك للمجهود

انا مسبتش مشاركه ماقريتهاش لاني مغرم بالرقمي

كل المؤشرات عندي للاطلاع فقط و نادرااا ما اخذ قرار بيها

الاستراتيجيه جميله و اتمني انك تعاود للمتابعه و الرد علي الاستفسارات

انا عندي استفسارات برجاء الاهتمام بها

1 - حضرتك ذكرت ان الحساب الملائم 10 سنت مع المضاعفات و انه لا يوجد مشكله من الوصول للمضاعفه 14 مثلا كيف هذا تعالي نشوف مثلا 12 مضاعفه

10 . - 20. - 40. - 80. - 1.6 - 3.2 - 6.4 - 12.8 - 25.6 - 51.2 - 102.4 - 204.78

دول 12 مضاعفه مستحيل اي حد يستحملهم و لو حتي 10 الاف دولار

بس برضه انا معجب بالاستراتيجيه

طب نتغلب علي النقطه دي ازاي

احنا قلنا اللي تكسب نعكسها و االي تخسر نمشي زي ما هي

ايه رايك لو نعكسها برضه و بالاحتمالات ان كتر التغير ممكن تخليها تكسب

---- ملاحظه هامه جدااا

عايزين متبرع او حضرتك تعطي لينا كلمه مشاهده لحساب او نتائجه علي حساب حقيقي ونتائجه مع حضرتك

و تقبل خالص شكري

اهلا بك اخى
انت تسال كيف الحساب يستحمل 12 مضاعفه . اذا لاحظت سوف تجد ان الصفقات التى تصل للمضاعفه 12 صفقه او اتنين . فين باقى 20 صفقه بتوع كل يوم .. سوف تجد انهم رابحين منهم من يربح من اول مره ومنهم من يربح من خامس مره هذا الربح هو الذى يمكن الحساب من التوانز واستحمال المضاعفات

بالنسبه لحساب للمشاهده . فانا لا اعتمد الميتاتريدر والبرنامج الذى اعتمد عليه لا يوجد به خاصيه باسورد المشاهده . انا اعتمد برنامج دكاسكوبى اذا فى موقع ممكن اربط به حسابى الحقيقى مثل ماى اف اكس بوك . دلونى عليه وانا راح اربطلكم حسابى الحقيقى . للاسف ماى اف اكس بوك لا يعتمد البرنامج التى اتداول عليه
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareem19 (المشاركة 519756)
السلام عليكم.مجهود رائع من الاخوة بس في حاجة....دلوقتي لو الساعة عدت ومفيش ضرب للاستوب او البروفيت ندخل برضو ولا نستني الساعة اللي بعدها

اشتغل عادى مفيش علاقه بين الساعه واخرى فى نفس اليوم
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cobtan with out ship (المشاركة 520128)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاخ العزيز اسلام استراتيجية غاية فى الروعة
بس انا ظروف شغلى بتسمحلى انى اتاجر من الساعة 11 م بتوقيت القاهرة لحد الساعة 3 ص
ممكن تقولى اية الزوج اللى تكون حركتة كويسة وسريعة فى الوقت دة عشان اتاجر علية
ولك جزيل الشكر

للاسف اخى مش هقدر افيدك لانى معظم تجارتى على اليورو دولار
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed tamory (المشاركة 520347)
انا ح أطرح فكرة وعطوني أراكم فيها ...
شو رأيكم نعمل الاحتمال الصفقات 50% بيع و 50% شراء يعني كل يوم عندنا 5 صفقات بيع و 5 شراء

بمعنى أول يوم ... صفقة الأولى بيع , الثانية شراء , الثالثة بيع , الرابعة شراء ... وهكذا
وفي اليوم التالي ... التي تربح نغيرها و التي تخسر ايضا نغيرها
يعني اليوم الثاني .. الصفقة الاولى تصبح شراء وإن خسرت في اليوم الأول نجعلها بضعف اللوت .. الصفقة الثانية تصبح بيع وإن ربحت في اليوم الأول تبقى باللوت البدائي
يعني بالنهاي الصفقة إن خسرت او ربحت رح نغيرها بس يلي ح تخسر ح نعملها مضاعف
وهيك كل يوم وبكل الصفقات هناك 5 صفقات سوف تبقى بيع و5 صفقات سوف تبقى شراء ... لكن اللتي تخسر سوف نضاعفها و الستوب و التاركيت تبقى كما هي
وبهي الطريقا المفروض ان لازم يكون في صفقات رابحة يمكن انو تغطي جزئ من الخسائر يلي يمكن تولدها المضاعفات بنفس اليوم ... هذه فكرة لكن لا اعرف مدى صلاحيتها على الشارت

منتظر أرائكم ...

قرات ردودو الاخوه واجد ان الاعضاء مجاوبين علي الاستفسارات ونقاش مثمر

شكرا لكل من تابع وناقش . واعتزر اذا ما لم اجيب على احد سهوا منى . اذا فى اى شى غامض او مشروح بطريقه مش مفهومه فى طريقه الدخول ما يتردد احد فى الاستفسار

اسلام ابن النيل 13-06-2013 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 523640)
اهلا بعودتك استاذى الحبيب اسلام
وياريت لاتكرر الغيبه لاى سبب من الاسباب
انت من الاعضاء اللى ليهم محبه فى قلبى
ربى يبارك فيك
تحياتى

اهلابك اخى محمد . شكرا لاحساسك الطيب ويعلم الله المحبه من القلب للقلب
وان شاء الله ما فى غيبه على قدر المستطاع

sheko88 13-06-2013 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 523633)

بالتوفيق للجميع

اهلا بعودتك اسلام باشا.انا متابع للموضوع لكن غير مشارك وكل يوم انتظر رجوعك .والحمد لله بدات تطبيق الطريقة منذ 6 ايام وهى فعالة جدا وفى توازن قوى فى الحساب رغم عدد الصفقات الخسارة اكبر والمضاعفات الا ان الحساب فى ربح وان شاء الله يكون فيها الخير للجميع شكرا جزيلا لك وفى انتظار موضوعك الجديد :1 (77):

Mido0o 13-06-2013 11:43 PM

حسنا صراخة قرأت الموضوع من مدة و كانت لدى تحفظات كثيرة و لكن خطرت لى فكرة قد تكون جيدة.
أولا الفكرة لا غبار على صحتها فى ان السعر يجب ان يغير وتيرته و هذا مصدر قوة و لكن ماذا اذا وصلنا الى مضاعفات عالية فكما رأيت وصلنا الى المضاعفة الـ 12 و للعلم فقط الحساب لن يتحملها ليس بسبب الخسائر و لكن بسبب انه لا توجد رافعة يمكنها تحمل قيمة لوت 20 على حساب 2000 دولار فهذا مستحيل نظريا اذ بعد خصم 3 نقاط سبريد سيتبقى فقط 7 نقاط على المارجن كول هذا اذا سمحت الرافعة اصلا بفتح الصفقة.. عندها لا يمكن الحديث عن صفقات توازن الحساب.. لانه بفرض ان الحساب قد تدبل من 2000 الى 4000 دولار قبل هذه الصفقة سيظل الامر كارئيا اذ سيكون هناك فقط 17 نقطة على تصفير الحساب بمعنى ان خسارة هذه الصفقة تعنى انتهاء الحساب و سيتبقى فقط 2000 دولار من أصل 4000 دولار و لن يمكن فتح المضاعفة التالية أى 40 لوت.

لاحظوا المثال: حساب 2000 دولار و قيمة النقطة 0.01 لوت يعنى 10 سنت للنقطة و المضاعفات ثنائية:

0.01
0.02
0.04
0.08
0.16
0.32
0.64
1.28
2.56
5.12
10.24
20.48

و هنا كما هو واضح أنتهى الحساب فعليا..
حسنا ما هو الحل؟ من وجهة نظرى هناك نقطة قوة كبيرة فى الاستراتيجية و هى ان الهدف هو ضعف الاستوب و هذا يمنحنا خيار المضاعفات النصفية و التى ستحمى الحساب بشكل قوى جدا فلو افترضنا المثل حساب 2000 دولار و 0.01 لوت للنقطة الاولى ستكون المضاعفات كالتالى:

0.01
0.02
0.03
0.05
0.08
0.12
0.18
0.27
0.41
0.68
1.02
1.53

و هذا رائع جدا و سنظل نربح و لكن ليس بنفس القدر الاول و لكن حماية الحساب أصبحت عالية جدا و لم نقلل اللوت الاول مما يعنى ان الارباح لن تقل بفارق كبير و سيسمح لنا بالوصول بمضاعفات أكبر حيث عند الوصول الى المضاعفة الـ 15 سيكون الامر لايزال جيدا لاحظوا المضاعفة الـ 13 و الـ 14 و الـ 15 ستكون بالشكل التالى:

2.3
3.5
5.25

مما يعنى انه لا يزال معنا بعد المضاعفة الـ 15 اكثر من 400 نقطة بحجم اللوت الاخير و هذا سيسمح بالمزيد من المضاعفات أيضا و لن يتوقف الامر على المضاعفة الـ 15 بل لديك حتى الـ 18 و سيكون الحساب لا يزال موجودا و لكنه فى مرحلة الخطر.

فى انتظار أرائكم.

Mido0o 13-06-2013 11:47 PM

لدى أيضا فكرة أخرى و سأعرضها قريبا جدا ربما تكون جيدة ايضا فى حماية الحساب.

الساعة الآن 11:26 PM