اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

adam.e9057 26-09-2013 07:48 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

السلام عليكم

دلوقتى انا شايف ان التجارة على الاخبار ممتازة لو كانت مدعومة بتحليل فنى ..
المهم دلوقتى انا بفتح forexfactory و بشغل الfilter لعملة الدولار فقط مثلا و اقارن التشارت مع الاخبار و بلاحظ ان احيانا بيكون خبر احمر و مؤثر و فأوقات تانية احمر برده و غير مؤثر و مش فاهم ايه هى اصلا الاخبار القوية من الضعيفة يعنى مثلا لاحظت ان FOMC مثلا مؤثر لكن باقى الاخبار مش عارف اى واحدة يعتمد عليها و تكون موثوقة للتجارة على اساسها و ايها لا !
هل من مساعدة لمعرفة اقوى الاخبار التى يجب انتظارها و اقتناصها و المتاجرة عليها ؟
و طيف يمكن معرفة مواعيد ضخ البنوك المركزية للدولار مثلا ؟
كلها فرص

معاذ عودات 26-09-2013 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam.e9057 (المشاركة 556434)
السلام عليكم

دلوقتى انا شايف ان التجارة على الاخبار ممتازة لو كانت مدعومة بتحليل فنى ..
المهم دلوقتى انا بفتح forexfactory و بشغل الfilter لعملة الدولار فقط مثلا و اقارن التشارت مع الاخبار و بلاحظ ان احيانا بيكون خبر احمر و مؤثر و فأوقات تانية احمر برده و غير مؤثر و مش فاهم ايه هى اصلا الاخبار القوية من الضعيفة يعنى مثلا لاحظت ان FOMC مثلا مؤثر لكن باقى الاخبار مش عارف اى واحدة يعتمد عليها و تكون موثوقة للتجارة على اساسها و ايها لا !
هل من مساعدة لمعرفة اقوى الاخبار التى يجب انتظارها و اقتناصها و المتاجرة عليها ؟
و طيف يمكن معرفة مواعيد ضخ البنوك المركزية للدولار مثلا ؟
كلها فرص

اهلا فيك اخوي
تفضل هذه اهم المؤشرات الاقتصاديه الامريكيه القويه
(3)ا تعريف لمؤشرات الاقتصادية الأمريكية

adam.e9057 26-09-2013 09:43 AM

شكرا لك اخ معاذ :)

زيتو 26-09-2013 11:07 AM

السلام عليكم اخوان

انا جديد في الفوركس و ارغب حاليا بالاكتفاء بالدعوم و المقاومات و الترند و الشموع اليابانية فقط بالاضافة الى التحليل الاخباري لان استعمال اساليب تحليل كثيرة يؤدي للتشتت

ما رايكم

oshee 26-09-2013 11:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيتو (المشاركة 556446)
السلام عليكم اخوان

انا جديد في الفوركس و ارغب حاليا بالاكتفاء بالدعوم و المقاومات و الترند و الشموع اليابانية فقط بالاضافة الى التحليل الاخباري لان استعمال اساليب تحليل كثيرة يؤدي للتشتت

ما رايكم

اختيار موفق بأذن الله واذا احتجت اي شيء نحن موجودين بالتوفيق

Ahmed114 26-09-2013 11:22 AM

السلام عليكم
انا عندي صفقتين على الديمو مفتوحين من يومين الاولى على USD/CAD محققة ربح وتم خصم Swap والصفقة الثانية على USD/CHF محققة خسارة ولم يخصم Swap فما هو السبب لعدم الخصم على الصفقة الثانية وشكرا

mostafabook 26-09-2013 03:13 PM

صباح الفل انا صحيت من بيتي الاولاني دخلت علي التاني :1 (74)::1 (74):
بقول لكم انا امبارح دخلت صفقه بناء علي مثلت التكسر و عمل اعاده اختبار قلت هيطلع راح دخل جوه المثلث تاني و ضرب استوب و ادي الرسمه يريت اعرف غلطي عشان اتعلم
بس برضه وراه لو كسر الترند الصاعد هدخل بيع يا انا يا هو :1 (74):

oshee 26-09-2013 05:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556489)
بقول لكم انا امبارح دخلت صفقه بناء علي مثلت التكسر و عمل اعاده اختبار قلت هيطلع راح دخل جوه المثلث تاني و ضرب استوب و ادي الرسمه يريت اعرف غلطي عشان اتعلم

اولا يا مصطفي ده مش مثلث خالص يعني الضلع العلوي عمله قمه واحده والسفلي كبير قوي ده ترند يا باشا وتستني كسره وتدخل بيع يا مصطفي راجع براحه شروط رسم المثلث في موضوعنا اللي بنتعلم فيه النماذج

فوازير فوركسيه عن (((((( النماذج السعريه)))))))

oshee 26-09-2013 06:18 PM

كمان يا مصطفي الفايبوناتشي خطه المنقط باحمر فين القمه اللي مرسوم منها

أ.نادر غيث 26-09-2013 06:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556489)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 556523)

اولا يا مصطفي ده مش مثلث خالص يعني الضلع العلوي عمله قمه واحده والسفلي كبير قوي ده ترند يا باشا وتستني كسره وتدخل بيع يا مصطفي راجع براحه شروط رسم المثلث في موضوعنا اللي بنتعلم فيه النماذج

فوازير فوركسيه عن (((((( النماذج السعريه)))))))

مثلث متماثل يا اوشي ..
انحصاره بين ترنداين متعاكسين دون ميل للاعلى او الاسفل ..
هو يا مصطفى الصعود لم يكن كبير بعد اختراق المثلث لان الضلع العلوي له ترند صغير ومنفرج للغاية بتالي تقل مصداقيته كما ذكرنا ..
على الرغم انه على فري الساعة حصل الاختراق واعادة الاختبار والارتفاع 15 بيب بحكم انه الترند صغير وليس قوي وعاد للهبوط بعد الاخبار السلبية
لليورو والايجابية للدولار ، بتالي يتم تجاهله بعد الاختراق والاغلاق ادناه والانتقال للبيع بعد كسر الترند الصاعد القوي ذو الاربع ارتكازات ..
حيث تم كسر والاغلاق اسفله بشمعة اربع ساعات وهبط منه حتى الان قرابة 25 نقطة وممكن يستمر بالهبوط اكثر لقوة الترند الصاعد المكسور..

أ.نادر غيث 26-09-2013 06:48 PM

نقطة اخرى اود التنوية لها لتصحيح المفاهيم ..

الكسر : يقال لكسر ترند صاعد او دعم للاسفل ..
الاختراق: يقال لاختراق ترند هابط او مقاومة لاعلى ..

oshee 26-09-2013 07:06 PM

طيب يا استاذنا الضلع العلوي فيه قمه واحده لم يتبعها قاع امال الشروط بتاعه كل نموذج اللي احنا بنقراها

وخصوصا الشرط الثاني

شروط النموذج
1- يجب ان يوجد ترند يسبق تكون النموذج و هذا الترند يكتمل فى اتجاهه بعد نهايه النموذج مره اخرى و يمكن اعتبار هذا النموذج كأى نموذج أستمرارى هو فى الأصل فتره يسير فيها الزوج أو السهم او كان فى اتجاه جانبى هذه الحركه غالبا ما تأتى كأستراحه محارب قبل أن يستمر فى تكمله الترند مره اخرى .

2- يجب تواجد 4 نقاط على الأقل حتى يتم رسم خطى المثلث عليها و يشترط ان تكون القاع الثانى أعلى من القاع الاول و القمه الثانيه أقل من القمه الاولى .

3- عامل الوقت مهم خصوصا فى الأسهم او بعض السلع فهو غالبا يأخذ بضع أشهر قبل ان يكتمل و غالبا ما تكون مده النموذج محصوره بين 3 أسابيع الى 3 شهور كما من أن أهم ما يميز هذا النموذج هو انه يحمل علاقه بين الزمن و السعر فغالبا ما يكسر العسر المثلث فى المنطقه المحصوره ما بين الثلثين و الثلاثه أرباع مابين بدايه المثلث و نقطه تلاقى خطى المثلث بمعنى نفترض أن هناك مثلث تكون فى يوم 1\1\2010 و ان عند رسم الخطين المكونين للمثلث تلاقى الخطين عند يوم 31\3\2010 أذا فيجب توقع أن المثلث سيتم كسره بين يوم 1\3\2010 و يوم 15\3\2010 و هكذا .

4- حجم التداول ينخفض كلما أستمر السعر داخل النموذج و هذا يشير الى الهدوء الذى يسبق العاصفه و غالبا ما يتحرك السعر بقوه بعد الخروج من النموذج.

5- يعتبر أتجاه كسر النموذج من الاشياء التى من الصعب أستنتاجها على الرغم من ان هذا النموذج أستمرارى و غالبا ما يكتمل السعر فى نفس اتجاه الترند السابق ألا أن من المفضل الانتظار حتى الكسر لتحديد الاتجاه الصحيح و يتم تاكيد الكسر بعده طرق منها طريقه ال3% و يتم حساب نسبه ال 3% من سعر السهم مثلا حاليا ثم أنتظار كسر النموذج بهذا المقدار حتى يتم تأكيد الكسر او أستخدام قاعده 3أيام و هى تنص على أن يغلق السعر لمده 3 أيام بعد الكسر خارج النموذج لتأكيد حدوث كسر حقيقى و فى حاله الاسهم و أو السلع او أيا كان من الموارد التى يمكن حساب حجم تداول لها غالبا يجب ان يحدث حجم تداول قوى و متزايد عند الكسر و خصوصا فى حاله المثلث الذى ياتى بعده أتجاه الصاعد .

6- فى بعض الأحيان يحدث اعاده أختبار على ضلع المثلث و خصوصا فى حاله أنه كان نمط المثلث المتماثل الذى ياتى بعد ترند صاعد .

انا بسأل مش بعترض

أ.نادر غيث 26-09-2013 07:17 PM

ايوا اكيد حقك طبعاً الاستفسار اخت اوشي ..
الضلع العلوي رغم هشاشة مصداقيته الا انه متكون من 3 ارتكازات ..
راجعي ذلك على فريم الساعة ..
الاهم الارتكازات وبمسافة متباعدة الى حد ما وليس مهم وصوله لضلع الاخر ..

اي ضلع يشترط قمتين او كثير ولا تتمسكي بالكلام اعلاه اوي ..
مدارس التحليل الفني تعترف به ، لكن المصداقية متفاوته كلما قلت الارتكازات ..
ومش شرط على فكرة يكون مكمل للاتجاه ، اي كسر او اختراق لاضلاعه يمكن العمل عليه ..
تحيتي

oshee 26-09-2013 07:21 PM

طيب هو كان بيسأل علي شارت الاربع ساعات وهو غير مثالي كما اوضحت حضرتك ولا توجد له ارتكازات يبقي كلامنا احنا الاثنين صح انا علي الاربع ساعات وحضرتك علي الساعه شكرا صح شكرا لحضرتك

أ.نادر غيث 26-09-2013 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 556576)
طيب هو كان بيسأل علي شارت الاربع ساعات وهو غير مثالي كما اوضحت حضرتك ولا توجد له ارتكازات يبقي كلامنا احنا الاثنين صح انا علي الاربع ساعات وحضرتك علي الساعه شكرا صح شكرا لحضرتك

موجود كمان على الاربع ساعات يا اوشي ، بس على الساعة اوضح ..
وعلى فكرة الشروط الي ذكرتيها حضرتك ليست خطأ وانما هي الشروط الاكثر مثالية للمثلث المتماثل وانا شخصياً بالتداول الحقيقي اعتمد ذلك ..
تحيتي

oshee 26-09-2013 07:29 PM

شكرا لحضرتك ربنا يكرمك ويعزك

oshee 26-09-2013 07:31 PM

فينك يا مصطفي سيبتلنا الشارت ورحت فين نحن في انتظارك

م.جمانه 26-09-2013 07:32 PM

بصراحه انتي يا وشي ،،، خطيرررره ،، حبيت الحوار اللي فات ،، نقاش قوي ،، والشكر لمشرفنا نادر ،،

oshee 26-09-2013 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 556581)
بصراحه انتي يا وشي ،،، خطيرررره ،، حبيت الحوار اللي فات ،، نقاش قوي ،، والشكر لمشرفنا نادر ،،

شكرا جومانا حبيبتي تسلميلي

وطبعا النقاش مع مشرفنا الكبير ابو بشار شرف لي كبير جدا

بس طلعنا انه ما شاء الله يتعامل مع الشارت بروح القانون قصدي (بروح الشارت) اما انا فأنفذ القانون بحذافيره فيجب المرونه فعلا بس بيني وبينك مع الحساب الحقيقي لابد بالنسبالي يكون مثالي يأما بلاش

mostafabook 27-09-2013 12:36 AM

يلاهوي علي النقاش الجامد ده افادني كتير :1 (74)::1 (74): عشت أبو بشار شكرا اوشي
انا بعاني جدا في الدخول علي اعاده التصحيح للترند ؟؟؟؟ كيف أقوم بذلك ؟؟
عايز الموضوع بتاع جومانه بتاع لماذا لا تتحق الهدف و الاسبرد ؟؟
بزمتكوا ده مش نموذج كوب و عروه ؟؟

أ.نادر غيث 27-09-2013 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 556584)

شكرا جومانا حبيبتي تسلميلي

وطبعا النقاش مع مشرفنا الكبير ابو بشار شرف لي كبير جدا

بس طلعنا انه ما شاء الله يتعامل مع الشارت بروح القانون قصدي (بروح الشارت) اما انا فأنفذ القانون بحذافيره فيجب المرونه فعلا بس بيني وبينك مع الحساب الحقيقي لابد بالنسبالي يكون مثالي يأما بلاش

الشرف ليا اخت الفاضلة اوشي ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556654)
يلاهوي علي النقاش الجامد ده افادني كتير :1 (74)::1 (74): عشت أبو بشار شكرا اوشي
انا بعاني جدا في الدخول علي اعاده التصحيح للترند ؟؟؟؟ كيف أقوم بذلك ؟؟
عايز الموضوع بتاع جومانه بتاع لماذا لا تتحق الهدف و الاسبرد ؟؟
بزمتكوا ده مش نموذج كوب و عروه ؟؟

لا مش شايف نموذج كوب واضح ..
الواضح قدامي 3 امور
1- اتجاه هابط
2- دبل بوتم
3- نموذج مستطيل

طبعاً السعر استمر بالاتجاه الهابط وعزز الهبوط الارتداد من القمة الثائية او الضلع العلوي للمستطيل وتم كسر الضلع الاسفل له ..
لو عدلت الترند الصاعد الي راسمة على شكل خط دعم افقي حتلاقي قاعين ..

mostafabook 27-09-2013 01:28 AM

:1 (82)::1 (82):يا أبو بشار يا جامد و عرفتها ازاي دي دي كانت فزوره اناهرده :1 (82)::1 (82): مع اوشي
طب بالنسبه للدخول مع التصحيح ازاي ؟

أ.نادر غيث 27-09-2013 01:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556667)
:1 (82)::1 (82):يا أبو بشار يا جامد و عرفتها ازاي دي دي كانت فزوره اناهرده :1 (82)::1 (82): مع اوشي
طب بالنسبه للدخول مع التصحيح ازاي ؟

موضوع اوشي ده ما دخلتوش صراحة بس شكله جااامد اوي وحبقى أمسي على الشباب هناك
بس تصحيح ماذا ؟

الدخول للبيع هنا بتم بعد الكسر للقاع او الضلع السفلي وافتتاح الشمعة الجديدة اسفل الدعم
الي يتحول الي مقاومة بعد الكسر والاغلاق طبعاً ..
لو كان قريب من الكسر تدخل ، لو بعيد تنتظر اعادة الاختبار لو حصلت ..
تحيتي

أ.نادر غيث 27-09-2013 01:37 AM

وعلى فكرة يا مصطفى احيانا بكون على نفس الشارت اكثر من نموذج بنفس المنطقة ..
فيعني مثلاً ممكن تطلع نموذج مستطيل وبنفس الوقت مثلث هابط او صاعد وده شيئ ليس صحيح وليس خاطئ ..

mostafabook 27-09-2013 01:55 AM

انا اقصد لما الترند يتكسر بيرجع عمل اعاده اختبار انا عايز اتاجر علي اعاده الاختبار دي ؟
و يعني ايه تعدد النماذج مش صح و مش غلط ؟؟

أ.نادر غيث 27-09-2013 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556675)
انا اقصد لما الترند يتكسر بيرجع عمل اعاده اختبار انا عايز اتاجر علي اعاده الاختبار دي ؟
و يعني ايه تعدد النماذج مش صح و مش غلط ؟؟

ألاستفسار الاول : عادي تاجر عليها يا برنس ، لو رجع وعمل اعادة اختبار تدخل ..
الثاني : تعدد النماذج هذه مثلاً ممكن تلاقي قناة هابطة او صاعدة وتكون كبيرة وداخلها تكون مستطيل مثلاً ..

mostafabook 27-09-2013 02:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 556676)

ألاستفسار الاول : عادي تاجر عليها يا برنس ، لو رجع وعمل اعادة اختبار تدخل ..
الثاني : تعدد النماذج هذه مثلاً ممكن تلاقي قناة هابطة او صاعدة وتكون كبيرة وداخلها تكون مستطيل مثلاً ..

ايوا مهو السوال بقي انا شايف انو خطر بصراحه هل تقوم بعمل ذلك علي حسابك الحقيقي أبو بشار و ازاي اعرف ان السعر راجع يعمل اعاده اختبار هل عن طريق الشموع اليابنيه

أ.نادر غيث 27-09-2013 02:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556681)
ايوا مهو السوال بقي انا شايف انو خطر بصراحه هل تقوم بعمل ذلك علي حسابك الحقيقي أبو بشار و ازاي اعرف ان السعر راجع يعمل اعاده اختبار هل عن طريق الشموع اليابنيه [/CENTER]

مش خطر خصوصاً لو السعر رجع يعمل اعادة اختبار بعد وقت قصير من الكسر وتكون المره الاولى .
لانه مع الوقت تفقد اهميتها وتقل مصداقيتها منطقة اعادة الاختبار لو تم اعادة اختبارها اكثر من مره بشكل تدريجي ..
وحصل النهاردة اعادة اختبار على الاسترالي دولار زي ما نزلت بتحليل أمس الخميس كمثال لاعادة الاختبار الاولى..
كيف تعرف الاعادة : مفيش حاجة ملزمة لسعر يرجع يعيد الاختبار ، الشموع اه ممكن تعطيك مؤشرات انه السعر حيرجع لاتجاه معين ..

mostafabook 27-09-2013 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 556690)

مش خطر خصوصاً لو السعر رجع يعمل اعادة اختبار بعد وقت قصير من الكسر وتكون المره الاولى .
لانه مع الوقت تفقد اهميتها وتقل مصداقيتها منطقة اعادة الاختبار لو تم اعادة اختبارها اكثر من مره بشكل تدريجي ..
وحصل النهاردة اعادة اختبار على الاسترالي دولار زي ما نزلت بتحليل أمس الخميس كمثال لاعادة الاختبار الاولى..
كيف تعرف الاعادة : مفيش حاجة ملزمة لسعر يرجع يعيد الاختبار ، الشموع اه ممكن تعطيك مؤشرات انه السعر حيرجع لاتجاه معين ..

ربنا يكرمك أبو بشار انا تعبك و قرفك معايا و انت عمال تشتم و انا رخم انا عارف
بس أقول لك
مش هسيبك ايلا لما اكسب بجد و مش هسيبك بعدها برضه :1 (2)::1 (2)::1 (2):

أ.نادر غيث 27-09-2013 02:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 556693)
ربنا يكرمك أبو بشار انا تعبك و قرفك معايا و انت عمال تشتم و انا رخم انا عارف[/CENTER]
بس أقول لك
مش هسيبك ايلا لما اكسب بجد و مش هسيبك بعدها برضه :1 (2)::1 (2)::1 (2):

ههههههه انت واد مشكلة على فكرة ..
يالله مش مشكلة مهو كل خميس بتكون الحفلة دي بتاعتك ..
وادعي لي يا عم نستفيد منك بحاجة على الاقل يا ناشف
تحيتي يا ميسو

mostafabook 27-09-2013 03:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 556694)

ههههههه انت واد مشكلة على فكرة ..
يالله مش مشكلة مهو كل خميس بتكون الحفلة دي بتاعتك ..
وادعي لي يا عم نستفيد منك بحاجة على الاقل يا ناشف
تحيتي يا ميسو

ههههههههههه ربنا يكرمك و يزيدك و يجعل اسبوعك اخضر و يخليلك بشار و تشوفه عريس و نحضر فرحه و ارقص له كمان ياسييدي :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (74)::1 (72)::1 (72)::1 (72)::1 (72):

bob_bob_bob 27-09-2013 02:13 PM

ايه الحلاوه دي يا ابو بشار يا برنس البارنيس انت :D

adam.e9057 27-09-2013 04:47 PM

عندى سؤال .. ما الفرق بين فتح حساب حقيقى على شركة اف اكس دى دى عن طريق المنتدى اى برابط من داخل المنتدى او الدخول على الشركة مباشرة ؟
ماذا يستفيد المنتدى ؟
انا اعلم انه بفتح حساب عن طرق المنتدى استفيد بالعروض و التوصيات على الهاتف و هل يتم خصم نقاط مقابل ذلك
تحياتى :)

معاذ عودات 27-09-2013 04:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam.e9057 (المشاركة 556812)
عندى سؤال .. ما الفرق بين فتح حساب حقيقى على شركة اف اكس دى دى عن طريق المنتدى اى برابط من داخل المنتدى او الدخول على الشركة مباشرة ؟
ماذا يستفيد المنتدى ؟
انا اعلم انه بفتح حساب عن طرق المنتدى استفيد بالعروض و التوصيات على الهاتف و هل يتم خصم نقاط مقابل ذلك
تحياتى :)

اهلا وسهلا فيك اخوي ادم ،،
طبعا المنتدى يستفيد من الشركه وليس من العملاء
المنتدى يستفيد من العمولات كي يغطي مصاريف الخدمات تقريبا :)

adam.e9057 28-09-2013 04:12 AM

شكرا لك استاذ معاذ على الاهتمام الدائم :)

adam.e9057 28-09-2013 08:43 AM

استفسار اخر بخصوص عملية سحب الاموال
لقد قرات فى ال form redemption الخاصة بشركة fxdd انه اذا تم الايداع عن طريق الpaypal يكون السحب من خلاله و ايضا بالنسبة لبطاقة الائتمان و التحويل البنكى
السؤال الان عن مصاريف السحب
مصاريف سحب الاموال على التحويل البنكى مرتفعة جدا تصل ل40$ (كم 40$ استطيع تحقيقها كمبتدىء!!) انا اعلم ان هذه المصاريف ليست لشركة fxdd و انما هى رسوم التحويل ,, فهل هناك طرق اخرى لسحب الموال و لو حتى على اكثر من عملية مثلا احول لحساب paypal و من ثم لحساب البنك و تكون مصاريف التحويل الاجمالية قليلة ؟!!
انا تاعبكم معاية انا عارف بس لازم افهم معلش :) و الف شكر على الردود و الاهتمام :)

معاذ عودات 28-09-2013 11:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam.e9057 (المشاركة 556967)
استفسار اخر بخصوص عملية سحب الاموال
لقد قرات فى ال form redemption الخاصة بشركة fxdd انه اذا تم الايداع عن طريق الpaypal يكون السحب من خلاله و ايضا بالنسبة لبطاقة الائتمان و التحويل البنكى
السؤال الان عن مصاريف السحب
مصاريف سحب الاموال على التحويل البنكى مرتفعة جدا تصل ل40$ (كم 40$ استطيع تحقيقها كمبتدىء!!) انا اعلم ان هذه المصاريف ليست لشركة fxdd و انما هى رسوم التحويل ,, فهل هناك طرق اخرى لسحب الموال و لو حتى على اكثر من عملية مثلا احول لحساب paypal و من ثم لحساب البنك و تكون مصاريف التحويل الاجمالية قليلة ؟!!
انا تاعبكم معاية انا عارف بس لازم افهم معلش :) و الف شكر على الردود و الاهتمام :)

اهلا وسهلا فيك اخوي ،،
لو انت لسه ما اودعت بحسابك
الافضل لك ان تخُرج فيزا وتودع من خلالها لان عمليه السحب سريعه جدا
ولا تحتاج الى مصاريف كبيره
ولكن لو تم الايداع عن طريق الحواله البنكيه للاسف لا يمكنك سحب عن طريق فيزا او بيبال

ahmedamz 29-09-2013 07:29 AM

السلام عليكم
لدى خبرة فالفوركس احمد الله عليها وكان لبعض الناس فضلا بعد الله فى اكتسابى الخبرة لكن الان سؤالى هو كيف احصل على شهادة او دبلومة معتمدة لسوق الفوركس فى مصر استطيع ان اعمل بها فى اى مكان سواء فى مصر او خارج مصر وهل ستكون مكلفة ام لا

معاذ عودات 29-09-2013 09:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 557208)
السلام عليكم
لدى خبرة فالفوركس احمد الله عليها وكان لبعض الناس فضلا بعد الله فى اكتسابى الخبرة لكن الان سؤالى هو كيف احصل على شهادة او دبلومة معتمدة لسوق الفوركس فى مصر استطيع ان اعمل بها فى اى مكان سواء فى مصر او خارج مصر وهل ستكون مكلفة ام لا

اهلا وسهلا فيك يا غالي
ممكن تاخذ دوره المحلل الفني المعتمد
ولمعلومات اكثر
هل يوجد اماكن تؤهلك لتصبح محلل فني معتمد دوليا
قنبلة اف اكس اريبيا احصل على شهادة محلل فني معتمد من الاتحاد الدولي للمحللين الفنيين بأمريكا
وهيك ممكن تشتغل في هذا المجال ويكون لديك خبره كبيره

Ahmed114 29-09-2013 01:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed114 (المشاركة 556450)
السلام عليكم
انا عندي صفقتين على الديمو مفتوحين من يومين الاولى على USD/CAD محققة ربح وتم خصم Swap والصفقة الثانية على USD/CHF محققة خسارة ولم يخصم Swap فما هو السبب لعدم الخصم على الصفقة الثانية وشكرا

الحمد لله يومين منتظر الرد ولم يرد على احد اظاهر ان السؤال لايستحق

الساعة الآن 08:33 AM