اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   توصيات اليورو دولار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8487)

أحمد الرويني 27-09-2011 11:35 PM

رد: توصيات لليورو دولار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 206089)
عندى سؤال بدائى جدا يا ميدو
شمعة الدايلى بتاعه امبارح دى انعكاسية طبعا
لكن هل هى هامر"تعنى الصعود" على اساس ان الترند كان هابط؟ولا هى رجل مشنوق "تعنى الهبوط" على اساس ان الشمعة السابقة لها كانت صاعده؟

أهلا يا طارق منور الموضوع أسف لو كنت أتأخرت في الرد لاني بجد مكنتش قدام الجهاز

معلش يا طارق أنت بتتكلم بالنسبة لليورو دولار ولا

بص يا باشا هو بالنسبة لشموع اليورو دولار بالظبط الي حصل شمعة يوم 22/11 كانت هابطة و جاء بعدها يوم 23/11 شمعة صاعدة تسمي شمعة الحرامي و هذه الشمعة تدل علي وجود أتجاه للصعود فجأت شمعة يوم 26/11 بتاعة أمبارح صاعدة و مقدرش أقول علي شمعة أمبارح أنها هامر لأن شمعة الهامر تعني إنعكاس الترند و الصعود و لازال الترند هابط

و لكن ممكن فعلا يقال عليها شمعة رجل مشنوق علي أساس أن الشمعة السابقة كانت صاعدة

و الله أعلم طبعاً

أحمد الرويني 27-09-2011 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_pharon383 (المشاركة 206097)
ميدووووووووووووووووووو يا ريت تشوفى شمعة الساعه ايلى قفلت دى ظروفها ايه وابيع نااااااااو ولا استنى لان الامل بدأ يرجعلى والشيطان بيقولى اصبر الدولار هيصعد وانت عارف الشيطان ابن الكلب لما يلعب فى دماغ الواحد

لا لأهم حاجة بلاش تجري وراء الشموع أكبر غلط طبعا

أنت فاتح صفقة لو لسة مسلبة معاك خليك وراء لغاية ميلمس الترند الهابط و يجيبلك أهدافك و بعدين شوفة حيتعامل أزاي مع الترند الهابط حيخترقة و يغلق أعلي منة أشتري تاني أو أحتفظ بعقودك الشراء

ولو لم يستطيع إغلاق أعلي منها و أغلق أسفل الترند مره أخري بساعة أتوكل علي الله و بيع و أول أهدافك 1.0166 إن شاء الله

ربنا معاك و زي مقولتلك بلاش تجري و راء الشموع و ألتزم بأهدافك و أستوباتك لو عايز تربح فعلا

egyptian_pharon383 27-09-2011 11:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_1982 (المشاركة 206112)
لا لأهم حاجة بلاش تجري وراء الشموع أكبر غلط طبعا

أنت فاتح صفقة لو لسة مسلبة معاك خليك وراء لغاية ميلمس الترند الهابط و يجيبلك أهدافك و بعدين شوفة حيتعامل أزاي مع الترند الهابط حيخترقة و يغلق أعلي منة أشتري تاني أو أحتفظ بعقودك الشراء

ولو لم يستطيع إغلاق أعلي منها و أغلق أسفل الترند مره أخري بساعة أتوكل علي الله و بيع و أول أهدافك 1.0166 إن شاء الله

ربنا معاك و زي مقولتلك بلاش تجري و راء الشموع و ألتزم بأهدافك و أستوباتك لو عايز تربح فعلا

الف شكر يا ميدو

Tarek adel 27-09-2011 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_1982 (المشاركة 206111)
أهلا يا طارق منور الموضوع أسف لو كنت أتأخرت في الرد لاني بجد مكنتش قدام الجهاز

معلش يا طارق أنت بتتكلم بالنسبة لليورو دولار ولا

بص يا باشا هو بالنسبة لشموع اليورو دولار بالظبط الي حصل شمعة يوم 22/11 كانت هابطة و جاء بعدها يوم 23/11 شمعة صاعدة تسمي شمعة الحرامي و هذه الشمعة تدل علي وجود أتجاه للصعود فجأت شمعة يوم 26/11 بتاعة أمبارح صاعدة و مقدرش أقول علي شمعة أمبارح أنها هامر لأن شمعة الهامر تعني إنعكاس الترند و الصعود و لازال الترند هابط

و لكن ممكن فعلا يقال عليها شمعة رجل مشنوق علي أساس أن الشمعة السابقة كانت صاعدة

و الله أعلم طبعاً

شكرا يا باشا ..انا طبعا كنت اقصد شموع اليورو دولار..
شكرا لاهتمامك وعلى فكرة..احنا لسه فى شهر سبتمبر ياعم انت شككتنى فى نفسى والله
قلت الايام جريت بسرعه اوى:D

أحمد الرويني 27-09-2011 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 206118)
شكرا يا باشا ..انا طبعا كنت اقصد شموع اليورو دولار..
شكرا لاهتمامك وعلى فكرة..احنا لسه فى شهر سبتمبر ياعم انت شككتنى فى نفسى والله
قلت الايام جريت بسرعه اوى:D

اووووووووووووف ههههههههههههههه أسف جداً و الله غلطة مطبعية :)

mr.ahmed 28-09-2011 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_1982 (المشاركة 206003)
أرية رأيك بقي يا باشا في بيع الزوج من مستوي المقومة 1.3645 حيث يوجد ترند هابط لم يستطيع السعر أختراقة و أغلق أسفل منة و نخلي أول أهدافنا عند 1.3630 ثم 1.3620 و أستوبنا فوق الترند الهابط عند مستوي 1.3660

و أيضاً علي فريم الخمس دقائق وجود شمعة شهاب إنعكاسية مع إحتمال أرتداد الزوج إلي مستوي موفينج 55 عند مستوي 1.3620

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مسلم (المشاركة 206009)
انا بعت فعلا يا احمد من 3640 و بهدف 3605 ، الحقيقة انا بدخل على الزوج ده بيع فقط من فترة و هستمر ان شاء الله شوية على نفس النظام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dib_card (المشاركة 206046)
على فكرة يا ميدو ابسط يا باشا حالة ديفر جانس زى الفل هبوطية و على الساعة يعنى خلى الهدف 30 نقطة مش 15

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_1982 (المشاركة 206052)
الحمد لله تم تفعيل التوصية بإغلاق ساعة أسفل الترند الهابط و حققنا الهدف الاول عند 1.3630 و أيضاً الهدف الثاني عند 1.3620 و إنش اء الله ممكن نستكمل الاهداف إلي مستوي 1.3590

و ممكن كمان يتحقق الأهداف الي علي الشارت المرفق

مبرووووووك تحقيق كل الاهداف يا ميدو زي محضرتك قولت 1.3590 و فعلا قوية علية مش قادر يكسرها

أنا بفضل الخروج من هذا المستوي و الحمد لله علي أرباح النهاردة

تصبح علي خير يا معلم

أحمد الرويني 28-09-2011 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.ahmed (المشاركة 206129)
مبرووووووك تحقيق كل الاهداف يا ميدو زي محضرتك قولت 1.3590 و فعلا قوية علية مش قادر يكسرها

أنا بفضل الخروج من هذا المستوي و الحمد لله علي أرباح النهاردة

تصبح علي خير يا معلم

شكرا يا بوحميد و ربنا يديم عليك الارباح :)

mbh4u 28-09-2011 12:23 AM

ينفع ياميدو اشتري عند 1.3590 دلوقتي؟

Hema 28-09-2011 12:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dib_card (المشاركة 206043)
طريقة الانسايد بار طريقة معروفة و سهلة جدا و هى فى الاصل مستنتجة من عملية التصحيح هية دى حقيقتها و اللى بيسميها بعض المضاربين ب abc
و هى تكون شمعة و يفضل ان تكون ليموزين ثم بعدها شمعة ارتداد معاكسة و لكن بشرط عدم الوصول او كسر اعلى او اسفل الشمعة الام الاولى يعنى بالبلدى شمعة كبيرة و شمعة مزنوقة بعدها الشمعة اللى جاية او اللى بعديها ب 3 شمعات لو كسرت مستوى اخر هاى للشمعة الام يبقا صعود و العكس صحيح مع فلترة ببعص مؤشرات الزبزبة و اللى تفضلة طبعا مش شرط اللى بتبين ان السوق حاليا فى حالة حيرة و داخل على قرار سيتغل هذة الحالة معظم المضاربين الكبار لانها مضمونة بنسبة لا تقل عن 95%
و يفضل ان تكون مطلع على الشارت بشغف اكثر من ساعة قبل الدخول حتى تلمس روح السوق و تشعر بالنسايد بار القوية كما يفضل انتظار الانسايد بار فى نهاية الضلع الثانى من التصحيح ساعتها تبقا عسل و بتكون اهدافها فوق ال20 نقطة فى 5 دقائق اتمنى تكون و ضحت و لون الشرح ضعيف
ممكن حضرتك تشوف الصور اللى حطتها فى الفرص المطروحة و تتمعن فى الكلام و حتلاقى الصورة وضحت و الافضل انك تشوف بعض الفيديوهات عن الانسايد بار على اليوتيوب
حتلاقى كتير جدا من الخبراء الاجانب بيبنو الاستراتيجيات بتاعتهم عليها و هى فرصة للمضارب المبتدا لان تحددها بيكون سهل و سلس و نسبة الخطا ضعيفة جدة
اتمنى اكون افدتك

الف شكر يا غالى على التوضيح الجميل تعبتك معايا :1 (72):

genral 28-09-2011 12:44 AM

أنا دخلت بيع من 1.3650 و لما شفت الكلام هنا ارتحت اني دخلت صح و كنت أرجو هدف 1.3450 و ستوب عند 1.3668 التحليل هنا كويس جداً و أرجو الانضمام لكم في المستقبل لأني أول مره أدخل علي الموضوع ده بالصدفه :) و لو سمحت يا ميدو تقولي هل هدفي ممكن تحقيقه ولا أنا بحلم ^_^ و شكراً لك مقدماً.

الساعة الآن 10:28 AM