اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

مصطفي حلمي 04-04-2013 10:53 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490503)
قارن بنفسك يا اخى .. واختار مايناسب تحليلك ومتاجرتك
انا قمت بعرض وجهه نظرى الشخصيه .. فقد تتفق معك او لا تتفق معك
وتمنياتى لك بالتوفيق :)

ابو يوسف حبيبى :)
هل انا لما انتقدت الرينكو كنت بعمل دعايه لنفسى ؟! .. انا انتقدت استراتيجيتى قبل أن انتقد الرينكو
كمان وليد صاحب الموضوع قال بنفسه انه يكره المؤشرات .. وانا بحاول اوضح الفكره دى للأعضاء
وكمان انا اقدر مجهود وليد ومجهودك ومجهود باقى الأخوه واخرهم انا .. ولكن اذا وجدنا شئ افضل
فهل يحق أن نستمر على النهج القديم بحجه المجهود ؟!
لأبد من وجود مجهود وتعب و سهر .. عشان نوصل لأفضل النتائج
فأنا يا اخى قمت بالنقد مصاحباً ببعض الشارتات .. فأذا كنت تريد مناقشتى .. فدع الشارتات هى التى تتكلم .. و الأعضاء هم من يحكموا
ومن خلال لغه الشارتات سينتج امران لا ثالث لهما
1- اما أن يكون كلامى محق .. وفى هذه الحاله نحاول مع بعض الوصول الى الافضل
2- او أن يكون كلامك انت المحق .. وفى هذه الحاله ستذداد قوه فكره الرينكو عند الأعضاء بعد هذا التشتيت
يعنى فى الحالتين سنستفيد جميعاً

أما اذا كنت تريد التعصب .. و عدم تحمل النقد .. فأذاً تفضل بأكمال مشوارك .. وسأكون من اول متابعينك :)

سبحان مغير الاحوال ...
اسيب الموضوع و محمد الاسيوطي واخد جايزة افضل استراتيجية علي الاسيوطي ...ارجع الاقه بيقول ما في الخمر علي الرينكو ..
هو يا اخي من شارت علي عمله في يوم السعر عامل فيه قناه سعرية تشتري من تحت و تبيع من فوق و حققت ربح يبقا هو ده كل الدنيا ؟؟؟؟؟؟؟
ا اخي اتفق معاك 100% ان المؤشرات 99% منها فاشل و تابعة للسعر ..بس الموضوع مش المؤشرات علي شارت الرينكو ..الموضوع شارت الرينكو نفسه
متابعة price action علي شارت بلا تذبذب و حط عليه بعد كده اي حاجه ان شا الله عسل بطحينة حتكسب ..
شارت الرينكو اللي ارفقته بتاع الاسترالي بدون اي مؤشرات و فقط بالقنوات السعرية و الدبل توب و الدبل بوتوم تقدر تاخد منه عشرات النقاط بدون اي مؤشرات

بص يا اخي الكلام ليك يا اخي و ياريت ابو يوسف يسمع مني
احنا مش في خناقة ولا الهدف نبين مين اشطر من التاني و مين استراتيجيته احسن من التاني ... الهدف المكسب و الربح .. يعني حلل اساسي كلاسيكي هارمونيك رينكو قرع عسلي المهم تكسب في الاخر
شوف الطرقة اللي تريحك و اللي بتكسب بها و الله يوفقك
بس مش من المقبول ابدا الهجوم غير المبرر علي فكرة الرينكو و كل من في الورشة تقريبا كسبوا من وراها و حققوا ارباح بشكل غير مبرر لمجرد انك شفت ( من وجهة نظرك ) طريقة تحليل تانية تديك نقط دخول اقوي ...

ارججو ان تتقبل كلامي بصدر رحب و انتا اخونا و بمبونايه الموضوع ... و الدنيا كبيرة و طرق المكسب كتير و اختر لنفسك ما شئت و اترك للناس حرية الاختيار
مع حبي و تحياتي

مصطفي حلمي 04-04-2013 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 490512)
محمد ايجى صديقى العزيز دعنى اسئلك سؤال ببساطة وتقبله بصدر رحب
انت حكمت على الرينكو بالفشل .. هل لفشل استراتيجية الاسيوطى وعدم قدرتك على استخدام اسكالبينج داو .. ام انك وجدت غايتك فى الكلاسيك !!
سأحدثك عن تجربتى .. مع الرينكو .. وجدتة شارت ممتاز لاخذ قدر بسيط من النقاط .. وهذا ما تعبت فى توضيحة من بداية الموضوع وعندما وجدت ادارة راس مالى لا تتناسب معه .. ووقتى لايسمح للمتابعة .. وضحت ذلك ..سريعا ... ومن خبرتى مازلت محتفظ بوجهه نظرى ان الرينكو شارت ممتاز لمن يفهمة .. ولكن البعض بسبب الافكار الخاطئة وسهولة التعامل مع الشارت واللوتات الخرافية !! الديمو
وقلة الخبرة .. دمروا فكرتهم الجيدة عن هذا الشارت باديهم
وسامحنى انت واحد منهم .. طرحت استراتيجيتك دون سابق خبرة بمؤشراتك .. وادى ذلك الى خسارتك
فحكمت على الرينكو من خلال الاسيوطى ..

لذا يا صديقى .. لاتعتقد ان التحليل الفنى هو طوق النجاة او حتى الهارمونيك .. او الدورات السعرية
واستغربت ايضا من ترتيبك لاهمية كل فن فيهم .. الدورات السعرية اتقنتها بكل جوانبها خلال يومان او 3 والهارمونيك اخذ منى الكثير المهم

طوق النجاه الحقيقى هو شخصيتك وتفكيرك وصدقنى كشف حسابك .. خاسر كان ام رابح .. يعبر عن شخصيتك

وتذكر تلك الكلمة من اخ لك
انا ارفض التغير .. واعشق التطوير
التغير وجد لتصحيح الخطأ .. الى متى سنظل نتغير كل يوم
التطوير وجد .. من اجل الرقى والدليل على الخبرة

ولك تحياتى يا عزيزى :)

اجدع 1800000 لايك لابو الفوارس
اكتر ما عجبني فكرتك في موضوع التغيير و التطوير
الغريبة ان محمد نفسه اللي قال في اوائل الموضوع ان احنا لازم نستقر علي استراتيجية واحده و نجرب و نحسن فيها
وده كان اول النجاح
و بداية عدم النجاح هي الجري وراء كل شيء
كل محنشوف استرتيجية او اسلوب تحليل نمشي وراه
يبقا لا حنتعلم و لا حنكسب و حنقع في دايرة مفرغة من الفشل و الاحباط
ده رأيي و وجهة نظري
مع احترامي للجميع

م.حسن محمد 04-04-2013 11:09 PM

اسناذ خالد كنت عاوز أسأل حضرتك هل استراتيجية حضرتك الخاصة بالعمل على كسر السعر للزاوية 22.5 كما تصلح للرينكو تصلح على الشارت العادي سواء شارت الساعة أو الاربع ساعات وأيهم الأفضل للطريقة الساعة أم الأربع ساعات؟وهل ممكن أعتمد عليها فقط بدون اضافة أي شيء أخر أم أنها تحتاج غلى تأكيد مؤشر اخر لأني بصراحة تعبت من كتر المؤشرات وكم نسبة نجاحها بالإعتماد على شارت الأربع ساعات؟وهل تصلح لجميع الأزواج أم لا؟
وكنت عاوز أسال حضرتك هل جربتها فترة طويلة مع الرينكو بتمبيليت كاوبوي رينكو وأثبتت نجاحها سكالبينج؟وعلى أي بوكس 10 أم 5؟
وشكرا جزيلا مقدما لسعة صدرك:1 (48):

TREND_SEEKER 04-04-2013 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490482)
النور الأخضر نور .. وتم تحقيق 60+ نقطه حتى الآن .. ومازلت الصفقه مفتوحه :1 (25):

اما بالنسبه للرينكو
فأستراتيجيه الأسيوطى اعطت اشارة دخول بعد ما سعر جرى 50 نقطه :1 (46):

اما موفنج 20 .. فقطعه السعر بعد 60 نقطه :1 (64):

اما عمنا داو Daw .. فهو ليه نظره أخرى .. فهو كسر القمه السابقه ومنتظر اى هبوط (تصحيح) للدخول بعد كسر القمه الجديده
يعنى بيقلوك متدخلش دلوقتى خاااالص :D

أتمنى اى حد يدخل فرصه ع الرينكو .. يرجع للشموع العادية .. ويشوف الفرصه من أين بدأت .. و يبتدى يقارن بنفسه
و أتمنى أن يكون فى تمييز و تفرقه بين انتقاد الأشخاص و أنتقاد الأفكار .. فأنا انتقادى واضح على الأفكار
:)
مع أحترامى الكامل للأستاذ وليد و حبيببى ابو يوسف
:1 (77):

على فكره أنتقاد فكرة ناجحه لشخص معين هو أنتقاد للشخص نفسه حتى لو هتكتب كلام كبير ورنان أن أحنا لا نميز ولا نفرق بين أنتقاد الفكره وأنتقاد الشخص نفسه ؟ وأن انا حبيبك ؟ فين بقى حبيبك ده ؟

لما تنتقد فكره ناجحه لمجرد انها لم تنجح معك أو انك وجدت فكره تمشي مع ميولك على الشارت فهذا انتقاد لصاحب الفكره دون أن تشعر .
لما وليد أرفق نظرية داو وشرحها وتعب في شرحها تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ
ولما ظهرت طريقة المنحنيات تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد داو
ولما ظهر تمبلت ADX and Moving تقبلناه ونجح مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات
ولما ظهرت فكرة الزوايا لكاوبوي تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving

ولما ظهرت فكرة لاما تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving أو الزوايا

ولما ظهرت فكرة الساحر تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving او الزوايا او فكرة لاما

ولما ظهرت فكرة هارفت تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving او الزوايا او فكرة لاما او الساحر

ولما ظهرت فكرة الأسيوطي تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving او الزوايا او فكرة لاما او الساحرأو هارفت
ولما ظهرت فكرة أوبرا تقبلناها ونجحت مع ناس وناس لأ , ولم ننتقد نظرية داو أو نظرية المنحنيات أو ADX and Moving او الزوايا او فكرة لاما او الساحرأو هارفت أو الأسيوطي
ولما ظهرت افكار أخرى ربما أقوى تقبلناها ولم ننتقد ما قبلها ولم نحذر الناس منها .

لما تنتقد فكره فاشله فهذا أنتقاد للفكره وليس لصاحبها لأنها فشلت بوجه عام ومع الجميع , ومن الواجب التحذير منها وأنتقادها .

ولكن أنتقاد فكره ناجحه , هو شئ في حد ذاته بناء وهادف في مجمله العام , ولكنه يمس بشكل أو بآخر صاحب الفكره وهذا ليس فيه جدال أو مداهنه لأحد , خصوصا إذا كانت الفكره نجحت مع ناس وناس لأ , فهذا بسبب ميول ورغبات المتاجرين وليس بسبب أنها فكره تسبب خسائر مستمره إلي من يستخدمها , مثل فكرة طوبه صاعده وطوبه هابطه كانت فاشله تماما ونصحنا الجميع بالأبتعاد عنها , بالرغم من أنها فكرة أخ عزيز علينا كلنا , ولكنه هو نفسه خسر بسببها , فلم يأخذ تحذيرنا للناس على محمل جارح لأن التحذير من الضرر هو الواجب علينا جميعا , أما التحذير من فكره لمجرد أنها فشلت معاك فهذا ليس كافي أبدا أبدا أن تحذر الجميع منها .

ولكن تعجبي الشديد جدا و سؤالي هو :
وأعرف أنك مش هتجاوبه أجابه شافيه وواضحه .....

كيف أنك من يوم أو يومين فقط قلت في ورشة أكسبرت الهايكن او هنا مش فاكر , المهم انك قلت انك تعمل انت وأخونا المبرمج طارق على أكسبرت لأستراتيجية الأسيوطي المطوره وتستخدم فيها مؤشرات
وعلى رأس هذه المؤشرات كان مؤشر AppliedPrice
وكنت تشكر فيه جدا جدا
ونفس المؤشر أرفقته أمس في مشاركتك وكنت تشكر فيه جدا جدا وانه عامل شغل عالي معاك
وانك مجربه فتره طويله وحققت من وراه مكاسب كتيره
وانك تنصح الناس به مع الرينكو , رغبة منك في أفادة الجميع
وفجأه ...... فجأه ...... بدون مقدمات

وفي يوم وليله بالزبط , مش اكتر من كده تتحول 360 درجه ضد افكارنا كلها مش بس افكارنا أو مؤشراتنا الي عملناها تمبلت وتعبنا فيها على قد ما ربنا قدرنا عشان نطرحها للناس
وتعبنا قوي قوي بصراحه في الموضوع يا محمد وأفدنا ناس كتير وانت أولهم , لأ , أنت كمان طالب من الناس تعيد حساباتها في الرينكو أيضا يعني الناس كلها تعيد حساباتها وتفكر الف مره قبل ما يدخلوا هذه الورشه !!
واول بشاير تحذيراتك أن أحد الأخوه اصابه التشتت وحكم هو الآخر على موضوع الرينكو الي انت اتعلمت منه كتير قوي , حكم عليه بالفشل وبيطلب مننا نساعده في القرار لأنك شتته .
بصراحه مش مسدق انها تيجي من أهل الدار , ولو الموضوع مات بسببك وذهب الى الصفحات الأخيره
انا مش هسامحك

وكمان وقفت ضد أستراتيجية الأسيوطي كمان يعني الموضوع الي انت فتحته وأخذت عليه الجائزه لأحسن ورشه والمنتدى دفعلك 100$ وأحنا كلنا فرحنالك وباركنالك , المفروض دلوقتي انك ترجعها للمنتدى ولا أيه مش فاهم ؟ لأنك طالب من المنتدى حذف الموضوع الي أدولك عليه جايزه ؟ لأنه موضوع فاشل وتحذر الجميع منه بشده ؟ وعايزك تسأل بجد اي شيخ هل ال 100$ دي أصبحت حلال أم فيها شبهه ؟
لأنك تحذر الناس بشكل مخيف وغريب جدا من فشل موضوع الجايزه ( الأسيوطي ) يبقى الجايزه وجب ترجيعها لأن الجوائز لا تمنح لمواضيع فاشله كما تقول .
والناس بدأت تشتغل بالأسيوطي , وشايف ناس بدأت تكسب منها
وبدأوا في صدمتهم منك وأتشتتوا جدا ... ليه كده ؟
يا اخي انت متعرفشي ان في ناس كسبت من الأسيوطي ؟
ولو شافو تحذيرك يمكن يفقدوا ثقتهم في نفسهم ويخسروا , لأنهم شافو صاحب الفكره هو من ينتقدها بعد ثقتهم فيه ؟

الناس دي يمكن منفعشي معاهم حاجه غير الأسيوطي ويمكن ميقدروش يشتغلوا على التحليل الفني والكلاسيكي والدورات الزمنيه الي انت أحترفتها فجأه في يوم وليله , وغيرك بياخد شهور يدرسها بس وشهور تانيه عشان يطبقها عملي .

والموفنج 20 بالذات الي هو أساس شغل الساحر والي انت حرقت دمي كتير بسبب استفساراتك التي كانت أكثرها ليس بغرض التعلم , ولكن بغرض أظهار عيوب لها فقط , وانت أعترفت بهذا صراحتا في أحد مشاركاتك أنك كنت تستفسر لمجرد استخراج العيوب وليس للتعلم , بالرغم من كده كان على قلبي زي العسل وكنت اقول انه من حقه يتعلم ويستفسر ولازم أساعده , ربما كان الأنتقاد بداخلك من فتره طويله ولم اشعر بهذا .....
انت طلبت مني أني افكر بصوت عالي
وانا اتكلمت بصوت عالي
وعارف ردك هيكون ايه من قبل ما تكتبه
واتمنى أنك متردش افضل
بس تعرف ؟
انا بجد اتسدت نفسي عن الكتابه أو مساعدة اي حد تاني عايز يتعلم , لأنك عملت قدوه ليا أني افكر الف مره اشرح لحد واستحمل صعوبة اسئلته , ويطلع في النهايه ينتقد فكره فضلت اشرحهاله مده طويله واتعب معاه وفي الأخر ألاقيه ينتقدها ويقول :
أتمنى أن يكون فى تمييز و تفرقه بين انتقاد الأشخاص و أنتقاد الأفكار .. فأنا انتقادى واضح على الأفكار :)
مع أحترامى الكامل للأستاذ وليد و حبيببى ابو يوسف

أنا بعرف أميز يا بمبوناية الموضوع أيه الي بين السطور كويس قوي .

ولن أدخل معك في رحلة تعصب كما تقول ولكنني استوضحت بعض النقاط واستوضحت لنفسي بعض الدروس في مساعدة الغير
وانت صاحب الفضل حبيبي ومعنديش وقت اضيعه تاني .

COWBOY 04-04-2013 11:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 490515)
اجدع 1800000 لايك لابو الفوارس
اكتر ما عجبني فكرتك في موضوع التغيير و التطوير
الغريبة ان محمد نفسه اللي قال في اوائل الموضوع ان احنا لازم نستقر علي استراتيجية واحده و نجرب و نحسن فيها
وده كان اول النجاح
و بداية عدم النجاح هي الجري وراء كل شيء
كل محنشوف استرتيجية او اسلوب تحليل نمشي وراه
يبقا لا حنتعلم و لا حنكسب و حنقع في دايرة مفرغة من الفشل و الاحباط
ده رأيي و وجهة نظري
مع احترامي للجميع

اهلا مصطفى هو دة اللى انا اقصدة بالضبط (الاصابة بالاحباط ) لقلة الخبرة .. وليك مليون لايك :D
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.حسن محمد (المشاركة 490526)
اسناذ خالد كنت عاوز أسأل حضرتك هل استراتيجية حضرتك الخاصة بالعمل على كسر السعر للزاوية 22.5 كما تصلح للرينكو تصلح على الشارت العادي سواء شارت الساعة أو الاربع ساعات وأيهم الأفضل للطريقة الساعة أم الأربع ساعات؟وهل ممكن أعتمد عليها فقط بدون اضافة أي شيء أخر أم أنها تحتاج غلى تأكيد مؤشر اخر لأني بصراحة تعبت من كتر المؤشرات وكم نسبة نجاحها بالإعتماد على شارت الأربع ساعات؟وهل تصلح لجميع الأزواج أم لا؟
وكنت عاوز أسال حضرتك هل جربتها فترة طويلة مع الرينكو بتمبيليت كاوبوي رينكو وأثبتت نجاحها سكالبينج؟وعلى أي بوكس 10 أم 5؟
وشكرا جزيلا مقدما لسعة صدرك:1 (48):

اهلا بيك .. شوف خليك فاهم نقطة عن اى حاجة بطرحها .. رينكو او شارت عادى .. يجب التحليل ثم ما اضعه يكون فلتر الدخول .. ارى شارت الرينكو شارت اسكالبينج صريح ولايمكن ان ابنى عليه وجهه نظر بعيدة .. لكن كاسكالبينج اراه ممتاز
وبنا ء على ذلك ما تم طرحة هنا فهو لشارت الرينكو فقط .. هل يحتاج الى اضافة .. نعم يحتاج الى اساس وهو تحليلك .. ووضحت ربط داو بالزوايا كثيرا سابقا اى ربط التحليل بفكرتى .. ولكنه يحتاج الى متابعه .. فوضحت انى لا املك الوقت .. ولست مقتنع بادراة راس مالى مع الرينكو تماما ووضحت ذلك وهذا امر يخصنى .. وكنت اعتمد بوكس 10 ..
موفق ان شاء الله :)

MoHaMeD EgY 04-04-2013 11:29 PM

مرحباً اخى خالد :)

اقتباس:

محمد ايجى صديقى العزيز دعنى اسئلك سؤال ببساطة وتقبله بصدر رحب
انت حكمت على الرينكو بالفشل .. هل لفشل استراتيجية الاسيوطى وعدم قدرتك على استخدام اسكالبينج داو .. ام انك وجدت غايتك فى الكلاسيك !!

انا حكمت على الرينكو بسبب أنى لقيت نفسى بلحس المعلقه من أخر الطبق :D
يعنى باخد 10 او 20 نقطه .. والزوج ممكن يكون جرى 200 نقطه

اقتباس:

سأحدثك عن تجربتى .. مع الرينكو .. وجدتة شارت ممتاز لاخذ قدر بسيط من النقاط .. وهذا ما تعبت فى توضيحة من بداية الموضوع وعندما وجدت ادارة راس مالى لا تتناسب معه .. ووقتى لايسمح للمتابعة .. وضحت ذلك ..سريعا ... ومن خبرتى مازلت محتفظ بوجهه نظرى ان الرينكو شارت ممتاز لمن يفهمة .. ولكن البعض بسبب الافكار الخاطئة وسهولة التعامل مع الشارت واللوتات الخرافية !! الديمو
وقلة الخبرة .. دمروا فكرتهم الجيدة عن هذا الشارت باديهم

اعتقد هذا الكلام كان صعب استيعابه عندما كنت سالب مبتدأ .. لكن الحمد لله .. فأنا اصبحت الآن مبتدأ

اقتباس:

وسامحنى انت واحد منهم .. طرحت استراتيجيتك دون سابق خبرة بمؤشراتك .. وادى ذلك الى خسارتك
فحكمت على الرينكو من خلال الاسيوطى

بالفعل يا اخى انا كنت واحد منهم .. فانا انتقدت
الأستراتيجه بتاعتى .. على الرغم من النتائج اللى حققتها انا ومشرفنا جوزيف وباقى الاعضاء
وعلى فكره انا سبت استراتيجية الاسيوطى مش عشان انا خسرت .. لالالالالا .. بالعكس كنت بحقق منها مكاسب حلوه .. ومازالوا متابعينها وبيحققوا ربح
بس ذى ماقولتلك أنى لقيت نفسى بلحس المعلقه من أخر الطبق :D

اقتباس:

لذا يا صديقى .. لاتعتقد ان التحليل الفنى هو طوق النجاة او حتى الهارمونيك .. او الدورات السعرية
واستغربت ايضا من ترتيبك لاهمية كل فن فيهم .. الدورات السعرية اتقنتها بكل جوانبها خلال يومان او 3 والهارمونيك اخذ منى الكثير المهم

طوق النجاه الحقيقى هو شخصيتك وتفكيرك وصدقنى كشف حسابك .. خاسر كان ام رابح .. يعبر عن شخصيتك

انا لا اعتقد ان التحليل الكلاسيك هو طوق النجاه .. انا اساسا فاااااشل فى التحليل ولسا بتعموا واحده واحده
وبالنسبه لترتيب الأفكار .. فأنا قلت ان الهارمونيك رقم 2 بعد التحليل الكلاسيكى وهذا من وجهه نظرى الشخصيه

اقتباس:

وتذكر تلك الكلمة من اخ لك
انا ارفض التغير .. واعشق التطوير
التغير وجد لتصحيح الخطأ .. الى متى سنظل نتغير كل يوم
التطوير وجد .. من اجل الرقى والدليل على الخبرة

ولك تحياتى يا عزيزى :)

شكراً لك .. وبالتوفيق لك ياصديقى :)

COWBOY 04-04-2013 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490539)

اعتقد هذا الكلام كان صعب استيعابه عندما كنت سالب مبتدأ .. لكن الحمد لله .. فأنا اصبحت الآن مبتدأ

بالفعل يا اخى انا كنت واحد منهم .. فانا انتقدت
الأستراتيجه بتاعتى .. على الرغم من النتائج اللى حققتها انا ومشرفنا جوزيف وباقى الاعضاء
وعلى فكره انا سبت استراتيجية الاسيوطى مش عشان انا خسرت .. لالالالالا .. بالعكس كنت بحقق منها مكاسب حلوه .. ومازالوا متابعينها وبيحققوا ربح
بس ذى ماقولتلك أنى لقيت نفسى بلحس المعلقه من أخر الطبق :D

انا لا اعتقد ان التحليل الكلاسيك هو طوق النجاه .. انا اساسا فاااااشل فى التحليل ولسا بتعموا واحده واحده
وبالنسبه لترتيب الأفكار .. فأنا قلت ان الهارمونيك رقم 2 بعد التحليل الكلاسيكى وهذا من وجهه نظرى الشخصيه

شكراً لك .. وبالتوفيق لك ياصديقى :)

اهلا محمد بأختصار ..
اذا كنت ترى الاسيوطى ناجحة وممتازة لماذا ظهر الكارت الاحمر والتحذير بغلق موضوع الاسيوطى .. !!!!!!!!!!!!!!!!!
اذا كنت ترى انك بتاخد 10 \ 20 نقطة فى حين انك ممكن تاخد 200 نقطة
اعذرينى دليل على قلة خبرتك .. وانت اخى ويجب ان انصحك .. هل تعتقد ان ال200 سهلين .. وكم حجم لوت ال10 نقاط ... هل افتقدت طعم الفرق بين الاسكالبينج والسونج !!

ترتيبك ووجهه نظرك للفنون .. احترمها مهما كانت حتى لو كنت تعتمد على اى شىء .. ولكن ارجوا ان تطبق نفس الفكرة ونفس اللهجة .. على شارت الرينكو والشارت العادى .. ان هذا رايك الشخصى .. وليس كارت احمر عام .. بالتوفيق يا صديقى :)

م.حسن محمد 04-04-2013 11:42 PM

طيب يااستاذ خالد هل ممكن اعتمد على هذه الفكرة فقط في التداول كما ذكرت حضرتك في موضوع (الزجزاج بين القمة والقاع) وخصوصا اذا اعتمدت فريم صادق مثل الأربع ساعات -طبعا مع أفضلية دمج تحليلي الأساسي عليه- ام لا؟؟!!

Mohamed_Amr 04-04-2013 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490539)

للاسف اخى محمد كلامك متناقض تماما
الان فقط اكتشفت انك بتلحس المعلقه وبتاخد من 10 الى 20 نقطه؟؟؟
مع ان عنوان موضوعك هو استراتيجيه الاسيوطى لربح 50 الى 200 نقطه؟؟؟
هل وقتها كانت المعلقه كبيرة شويه؟؟؟؟ ولا حضرتك نزلت حاجه على العام ومكنتش
عارف قوتها؟؟؟ ولو كان كذلك ازاى حكمت عليها وعملت عنوان رنان
وخرجت من موضوع ورشه الرينكو ولم يفعل احد ذلك مثل اخونا ابو يوسف والاخت لاما
مع انهم وضعوا استراتيجيات اراها قويه جدا
وردك يوم 2-4-2013 على ابو يوسف
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة -
يدل انك مازلت متابع للرينكو؟؟
هل تغير الامر فى يومين فقط؟؟؟
اولا انا اتمنى لك الربح من كل قلبى ولكن بصراحه
اجد هجوم غير مبرر منك على الرينكو؟؟؟ ولااجد اى تفسير
وعموما نتمنى لك التوفيق مع اى شارت
وبالتوفيق للجميع

TREND_SEEKER 05-04-2013 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490503)
قارن بنفسك يا اخى .. واختار مايناسب تحليلك ومتاجرتك
انا قمت بعرض وجهه نظرى الشخصيه .. فقد تتفق معك او لا تتفق معك
وتمنياتى لك بالتوفيق :)

ابو يوسف حبيبى :)
هل انا لما انتقدت الرينكو كنت بعمل دعايه لنفسى ؟! .. انا انتقدت استراتيجيتى قبل أن انتقد الرينكو
كمان وليد صاحب الموضوع قال بنفسه انه يكره المؤشرات .. وانا بحاول اوضح الفكره دى للأعضاء
وكمان انا اقدر مجهود وليد ومجهودك ومجهود باقى الأخوه واخرهم انا .. ولكن اذا وجدنا شئ افضل
فهل يحق أن نستمر على النهج القديم بحجه المجهود ؟!
لأبد من وجود مجهود وتعب و سهر .. عشان نوصل لأفضل النتائج
فأنا يا اخى قمت بالنقد مصاحباً ببعض الشارتات .. فأذا كنت تريد مناقشتى .. فدع الشارتات هى التى تتكلم .. و الأعضاء هم من يحكموا
ومن خلال لغه الشارتات سينتج امران لا ثالث لهما
1- اما أن يكون كلامى محق .. وفى هذه الحاله نحاول مع بعض الوصول الى الافضل
2- او أن يكون كلامك انت المحق .. وفى هذه الحاله ستذداد قوه فكره الرينكو عند الأعضاء بعد هذا التشتيت
يعنى فى الحالتين سنستفيد جميعاً

أما اذا كنت تريد التعصب .. و عدم تحمل النقد .. فأذاً تفضل بأكمال مشوارك .. وسأكون من اول متابعينك :)

لا أخي أنا لم أتعصب
والشارتات تحدثت بالفعل من فتره طويله ولا يوجد وجه مقارنه بين شارتاتي وشارتاتك
ونعم يجب أحترام مجهود الغير خصوصا إذا كان مربح ومثمر مع غيرك
وليس هناك نهج قديم كده مش صح الكلام عيب .
فلا تكيل الأمور بمكيالك الشخصي فهذا خطأ .

وانا أتقبل النقد من شخص اكثر مني خبره ولا أقبل النقد من شخص أقل مني خبره

ولا يجوز أن تنتقد من هو أكثر منك خبره .
ولا يجوز تنتقد من تعلمت منه شئ في يوم من الأيام .
والحكمه الشهيره تقول :
من علمني حرفا صرت له عبدا وليس منتقدا .

انت لم تبذل مجهود في شئ يذكر , غير أنك استنسخت افكارك من مجهود غيرك

وليس لي مشوار لأكمله معك أو مع غيرك , ولا أطلب منك أنك تكون من أول متابعيني أو حتى من آخرهم
ولكن أتمنى لك كل التوفيق , وننتظر تطويراتك الجديده والمتقدمه .

yacine 05-04-2013 12:15 AM

أخي MoHaMeD EgY
أنا أظن أن 10 إلى 20 نقطة مضمونة خير من 200 نقطة غير مضمونة و إذا كانت إستراتجيتك تحقق هذا فما العيب فيها

Moh'd Issa 05-04-2013 01:06 AM

هذي تداولاتي اخر ست او خمس ايام ديمو على الاسيوطي وتم تحقيق 50% من الحساب

راح اكمل بالطريقة بالرغم من تحذير راعي الاستراتيجية لانها ناجحة معاي و وجدت ضالتي فيها
وانصح الي شغالين عليها يستمروا فيها دامهم يحققون ارباح وهذا المهم

COWBOY 05-04-2013 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.حسن محمد (المشاركة 490546)
طيب يااستاذ خالد هل ممكن اعتمد على هذه الفكرة فقط في التداول كما ذكرت حضرتك في موضوع (الزجزاج بين القمة والقاع) وخصوصا اذا اعتمدت فريم صادق مثل الأربع ساعات -طبعا مع أفضلية دمج تحليلي الأساسي عليه- ام لا؟؟!!

يااخى تم طرح الزوايا كفكرة فلتر وليس استراتيجية .. الزويا لاتمثل لى شىء غير فلتر .. وفى موضوع الهارمونيك تم تتطوير هذا الفلتر .. لا اكثر من ذلك ولا اقل .. وقد ذكرت ذلك كثييييييييييييييييييييييييرررررررررررررررررررررررر رررررررررااااااااااااااا :D وكان هدفى منها .. ان احدد القمة والقاع المختار بناء على معادلة الزوايا .. لكن مع تطور اسلوبى فى العمل .. اصبحت تمثل فلتر متاح وليس شرط فى المتاجرة .. الاساس عندى الهارمونيك .. من اول مشاركه كتبتها فى المنتدى .. موفق ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 490613)

راح اكمل بالطريقة بالرغم من تحذير راعي الاستراتيجية لانها ناجحة معاي و وجدت ضالتي فيها

مبروووك .. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله :)

kira-h 05-04-2013 01:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 490625)

.. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله :)

نعم الاختيار يا إفكس أرابيا
تستحق وبجدارة أن تكون مستشارا :D

MoHaMeD EgY 05-04-2013 01:56 AM

اسمحولى ارد على جميع المشاركات فى مشاركه واحده :)

اولاً: عايز اعرف ليه لما قدمت فكره الاسيوطى .. كلكم صفقتولى .. ولما قدمت فكره اخرى بعيده عن الرينكو .. قابلتونى بالنقد ؟
هل عشان هى ضد الرينكو ؟ .. طيب هو الرينكو دا نازل من السما عشان يبقى ممنوع من النقد ؟!
طيب لو حد جه غريب ونقد الرينكو ! .. هتقلوله آيه ؟
الطبيعى اننا هنقوله .. انه يدرس الرينكو وبعد كدا ينتقد .. ودا اللى انا عملتوه .. درستو وبعد كدا انتقده

ثانياً: انتوا بتقولوا انى غيرت رأى عن الرينكو فى يوم وليله!
وهذا حقيقى .. انا كنت بشتغل ع التحليل الكلاسيك من حوالى 15 يوم .. ومش بقول انى بقيت محترف فى التحليل من 15 يوم .. بالعكس .. انا مبتدأ وفااااااشل .. وكنت حاطط امل فى اكسبيرت يحقق ارباح وانا نايم (حلم كسول :D) وقولت افضل النتائج للأكسبيرت والمؤشر هى على الرينكو .. فحبيت اشاركم فكره الأكسبيرت واقولكم آيه رأيكم من ناحية الأكسبيرت .. وليس كأستراتيجيه
ولسا مقتنع ان الأكسبريتات أدائها افضل ع الرينكو

ثالثاً: بالنسبه لموضوع استراتيجه الاسيوطى
انا بالفعل كنت شايف وقتها انها قويه .. ولكن عند ظهور الاقوى .. طبيعى جداً أن اذهب إليه
(من وجهه نظرى)
ولما قولت انى عايز اقفل الموضوع .. فهذا كان بسبب وجود الأقوى (من وجهه نظرى) .. ولكن ذى مابنقول لكل شيخ و له طريقه .. ويمكن هما عجباهم طريقتى فى الأسيوطى ( اللى انا مش مقتنع بيها :D) .. فأذاً هنيئا لهم الأستراتيجيه وارباحها .. وساتراجع عن فكره القفل :)
اما بالنسبه لموضوع الجائزه .. فتشكر أنك فكرتنى أن كان فى جايزه اصلاً .. الجائزة موجودة فى برنامج الرصيد حتى الآن .. ولم اسحبها .. واذا ارادت الأداره بسحبها فلتتفضل بكل سرور

رابعاً : بالنسبه للمجهود اللى بيتكلم عليه ابو يوسف
فلو انت زعلان انى خالفتك و شايف انك بتعمل المساعده عشان كلمه شكراً .. فأعتقد انك اخدتها كتييير فى هذا الموضوع .. واذا كنت بتعمله حباً فى المساعده ولوجه الله .. فالمفروض انك متفرقش معاك واحد خرج عن نظامك ولا انتقد فكرتك .. واعتقد انى ما أنكرتش مجتهودك
وبالنسبه للجمله دى ( انت لم تبذل مجهود في شئ يذكر , غير أنك استنسخت افكارك من مجهود غيرك)
فأنا اعتقد انى مقولتش ان المؤشرات دى بتاعتى .. انت كل اللى عملتوه جبت مؤشر من هنا على مؤشر من هنا (وطبعاً مدروسين بناءاً على خبرتك) فأصبحت استراتيجيه ناجحه
ودا اللى انا عملتوه بالظبط.. لقيت مؤشرين لا بيتوافقوا مع بعض .. ولكن شفت
(من وجهه نظرى) انهم ممكن يعتبروا منطقه دخول حلوة .. وظبطت اعداداتهم .. و عرضها عليكم .. فأصبحت استراتيجيه ناجحه برضو
وبعد كدا اكتشفت ان فى طريقه بتوضح منطقه الدخول افضل .. فعرضت عليكم وجهه نظرى مش أكتر

خلاصه الكلام
انا كنت شايف ان فكرة الاسيوطى حلوة وعرضتها عليكم .. وبعدين شوفت ان فكرة الرينكو للمتابعه فقط .. فعرضها عليكم ايضاً
لكن لأعرف لماذا كل هذا الهجوم على فكره المساس بالرينكو
انتوا عارفين لو كانت فكرة الهجوم على الموضوع الاساسى اللى طرحته وهو أن دخول الفرصه على الشارت العادى اسرع من الرينكو .. كان زمانى ابقى مستريح .. لكن المشكله انكم رافضين فكره الهجوم أو المساس بالرينكو .. وكأن الرينكو شئ مقدس ممنوع المساس بيه !! .. وبدأتوا تتكلموا على حاجات غريبه ملهاش دعوه بالفكره الأساسيه
وبتسألونى غيرت رأيك ليه ؟ .. وانت شكلك بتعمل دعايه .. وطوق النجاه .......الخ

رد سريع لبعض الجمل

هو يا اخي من شارت علي عمله في يوم السعر عامل فيه قناه سعرية تشتري من تحت و تبيع من فوق و حققت ربح يبقا هو ده كل الدنيا ؟؟؟؟؟؟؟
اهلا يامصطفى .. هل كل دخولى من فوق وتحت .. وهل انا قولت هو دا كل الدنيا ؟!!!

متابعة price action علي شارت بلا تذبذب و حط عليه بعد كده اي حاجه ان شا الله عسل بطحينة حتكسب ..
شارت الرينكو اللي ارفقته بتاع الاسترالي بدون اي مؤشرات و فقط بالقنوات السعرية و الدبل توب و الدبل بوتوم تقدر تاخد منه عشرات النقاط بدون اي مؤشرات
قد اتفق معك فى هذه النقطه .. لكن الاستخراج ع الشارت العادى من وجهه نظرى افضل

احنا مش في خناقة ولا الهدف نبين مين اشطر من التاني و مين استراتيجيته احسن من التاني ... الهدف المكسب و الربح .. يعني حلل اساسي كلاسيكي هارمونيك رينكو قرع عسلي المهم تكسب في الاخر
شوف الطرقة اللي تريحك و اللي بتكسب بها و الله يوفقك
انت كدا جبت من الآخر .. برافوا عليك :)

ولو شافو تحذيرك يمكن يفقدوا ثقتهم في نفسهم ويخسروا , لأنهم شافو صاحب الفكره هو من ينتقدها بعد ثقتهم فيه ؟
متخافش انا اساسا شخص مبتدأ ومازلت مبتدأ .. يعنى محدش هيسمع كلام مبتدئين وياخد عليه

فكره أنتقاد فكرة ناجحه لشخص معين هو أنتقاد للشخص نفسه
يا رااااجل .. دا على أساس انى قولت فكرتك هى بس اللى وحشه .. لاحظ ان كان كلامى للتعميم واولهم كان عن نفسى فى الأسيوطى

لما تنتقد فكره ناجحه لمجرد انها لم تنجح معك أو انك وجدت فكره تمشي مع ميولك على الشارت فهذا انتقاد لصاحب الفكره دون أن تشعر .
طيب كويس انك نبهتنى للموضوع دا

يا اخي انت متعرفشي ان في ناس كسبت من الأسيوطي ؟
تراجعت عن فكره غلق الموضوع مدام فيه ربح للناس .. ولكن كنت اتمنى لهم اكثر :)

اذا كنت ترى الاسيوطى ناجحة وممتازة لماذا ظهر الكارت الاحمر والتحذير بغلق موضوع الاسيوطى .. !!!!!!!!!!!!!!!!!
لأن فيه افضل منها

اعذرينى دليل على قلة خبرتك .. وانت اخى ويجب ان انصحك .. هل تعتقد ان ال200 سهلين .. وكم حجم لوت ال10 نقاط ... هل افتقدت طعم الفرق بين الاسكالبينج والسونج !!
بالفعل يا اخى فانا قليل الخبرة ومازلت اتعلم .. وقد يكون معك حق انى فشلت مع الاسكالبيج فأتجهت للسوينجات
بالتوفيق لك ياصديقى :)

الان فقط اكتشفت انك بتلحس المعلقه وبتاخد من 10 الى 20 نقطه؟؟؟
مع ان عنوان موضوعك هو استراتيجيه الاسيوطى لربح 50 الى 200 نقطه؟؟؟
اهلاً يامحمد عمر :)
انا مازلت عند رأيى انى باخد 10 او 20 نقطه بس .. ولكن هذا فى الفرصه الواحده التى تحقق اكثر من 50 نقطه فى الشارت العادى.. يعنى لو طلعت 4 او 5 فرص فى اليوم ع الأسيوطى .. فهتقدر انك تحقق الربح اللى موجود فى العنوان .. ولكن محتاج متاااابعه لصيقه

وخرجت من موضوع ورشه الرينكو ولم يفعل احد ذلك مثل اخونا ابو يوسف والاخت لاما
خرجت للموضوع منعاً للتشتيت .. وانه يبقى موضوع متجمع فى حته واحده .. وكنت اتمنى انهم يفعلوا كذلك بدل التشتيت فى وسط الموضوع وكبر حجم الموضوع .. والناس تتخض من حجم الموضوع وتهرب ... الخ .. ودا اللى حصل بالفعل .. انا بعض الأستراتيجات تاهت فى وسط الموضوع وعشان كدا جمعتهم
وكمان وليد صاحب الموضوع بنفسه كان موافق .. وكمان انا كنت برد على اى استفسار للأسيوطى سواء هنا او هناك

أنا أظن أن 10 إلى 20 نقطة مضمونة خير من 200 نقطة غير مضمونة و إذا كانت إستراتجيتك تحقق هذا فما العيب فيها
بالفعل يا اخى yacine .. لا يوجد عيب .. ولكن انا كنت ابحث عن الافضل من وجهه نظرى :)

مبروك يا Moh'd Issa .. واذا ارادت المساعده فأنا معك :)

----------------------------------------------------------
شكراً لكم جميعا .. وبعتزر اذا كان اسلوبى فيه نقد جارح .. وسأظل متابع الرينكو حتى نصل الى اكسبيرت ناجح أن شاء الله
وبعتذر: انى لن اقوم بالرد على اى هجوم اخر .. حتى لايتطور الموضع اكثر من هذا .. وأى استفسار خارج هذا السياق .. فأنا تحت أمركم :)
تحياتى لكم جميعاً .. وبالتوفيق لكم :1 (73):

kira-h 05-04-2013 02:06 AM

شارت الرينكو أفضل مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ون مرة من الشارت العادي البايخ جدا والمليء بالأفخاخ والقنابل الملغمة

شارت الرينكو (خصوصا بوكس 10)

إشارات المؤشرات التابثة أكثر صدقا على الرينكو
شارت منتظم يصلح للاستراتيجيات الرياضية
شارت الرينكو يعطيك الحجم الحقيقي للسوق أفضل من تحليل ال VSA المعقد
يتميز بوضوح القمم والقيعان
وضوح ترندات وقنوات ونماذج عالية الدقة

وأقوى ما يميز شارت الرينكو الذيول لوحدها تحقق أحلامك

ده نمودج منها لليوم فقط

وفي النهاية ونصيحة للجميع
فوركس 2013 ضرب معظم المفاهيم وتقريبا كل أنواع التحليل سواء فني او أساسي ولا يصلح الان إلا للسكالبينغ
إذن فالرينكو هو الملاذ الآمن

kira-h 05-04-2013 02:07 AM

لا يهم عدد النقاط المحققة بل المهم الاستمرارية وإدارة رأس مال سليمة

تحياتي للجميع

goggo 05-04-2013 04:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yacine (المشاركة 490582)
أخي MoHaMeD EgY

لا يوجد شيء مضمون في الفوركس اخي و لا تفكر هكذا و الفرق في الاستراتيجية يكمن في المخاطرة
اعمل حساب للخسارة قبل الربح اذا اردت ان تنجح في الفوركس
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 490613)

50% من الحساب لكن لاحظ ان اللوت كبير اخي يجب ان تراعي ادارة راس المال و اسالك سؤال هل ستحقق هذه النسبة على الحقيقي
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 490625)

مبروووك .. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله :)

كلام لا يصدر الا من شخص محترف
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 490643)
[B]

اخي محمد انا تابعت كل النقاش و رايي ان كل كلامك بسبب انك دخلت مباشرة على الرينكو و انت مبتدا و لم تمر بالمراحل التي يمر بها اي متداول
خلاصة القول التحليل الكلاسيكي رائع و اذا اتقنته ستحقق احلامك لكن لا تستهن بالرينكو فهو قوي ايضا و اذا دمجت الاثنين فانت ملكت الفوركس
ملاحظة _ لازم تعرف الفرق بين السكالبينغ و السوينج _

Riyadksa 05-04-2013 05:12 AM

اخي محمد انا بعطيك الخلاصه من الاخر

انا وانت ابتدينا تقريبا في نفس الفتره لاكن الفرق

انت دخلت بقوه على الرينكو بدون اي خبره متوسطه او قويه للتحليل الفني (الكلاسيكى) على الشارت العادي

وهذا الفخ وقعت انا فيه ودمر لي اكثر من حساب رجعت اسجل الملاحظات واشوف الاخطاء وعند تكرارها ابعد عنها وفعلا لو دخلت ضربت استوبات

وربي رزقنا بأخ اكبر لنا هنا اسمه ابو يوسف لو كل شخص اخذ كشف الحساب اللي ينزله ابو يوسف ويروح يتأمل في الشارت على استراتيجية الساحرويبحث عن الاسباب لماذا تم الدخول من هنا والخروج من هنا

تعرف قوة الكلاسيكي عند ابو يوسف على الرينكو وتعزيز الارباح وفكرته فعلا رائعه وهي اللي انقذتني واصبحت انا والمارجن اعداء بعد هذا المكر من ابو يوسف على المارجن

وطبعا داو حبيب الاخ الغالي وليد هو وضح لنا ماينفع وقت التذبذب لان التذبذب ينفع معه المضاعفات وتم شرحها بالصور في الموضوع

وزوايا فارسنا خالد لم ولا اعتقد يوجد اقوى منها على الذهب شي راااااااااااااائع جدا جدا جدا

وباقي الاستراتيجية للاسف لم اجربها

الخلاصه حبيبي محمد انت ابتدي في نفسك اولا ثم في الفوركس ككل

الاحظ من ردودك النفسية اصبحت مستأة قليلا وهذي ممكن تدمر حسابات مو حساب واحد

ابتدي بالكلاسيكي واتقنه واستخرج الدعوم والمقاومات القويه بعدها اتجه للرينكو واستخرج الدعوم اللي مش ضاهر او واضحه على الشارت العادي

وضارب بين المستويات او الارتدادات من البايفوت فهي كنز بحد ذاتها

وصدقني حين تضارب الاشاره بين الكلاسيكي والرينكو غالبا يكسب الرينكو حتى لو مشت معك اليوم صفقة الاسترالي فهي كانت في منطقة قويه جدا

والدليل اليورو ين جاب لي الجنان على الشارت العادي والرينكو دائما يكسب

خلاصة الخلاصة لاتتسرع لاتتسرع لاتتسرع فأنت اخ عزيز وغالي ووليد وابو يوسف وخالد وبقية الاخوه كلهم بمثابة الاباء الروحيين لي في الفوركس ومستحيل انسى جميلهم علي

لم يتعبو ويشرحو على الفاضي الا لما وجدو كنز موجود في الرينكو وهم اصحاب خبره فلا اعتقد انا وانت المبتدئين نقدر نحكم الا لما نتعلم اغلب النواحي الفنيه ونقارنها بالرينكو

وليد على البايفوت 22 الف نقطة في شهر على عملة واحد فقط >> ومن 2000 الى 47 الف في ثلاث شهور مستحيل وسابع المستحلات تجيبها على الشارت العادي
ابو يوسف ماشاء الله كل يوم والثاني يعرض كشف حساب لايقل عن 5000 نقطة >> وايضا مستحيل الشارت العادي يعطيك منهم خمسين
ابو عصام >> هنا اقف احتراما لشخصه فهو ملك التدبيلات ماشاء الله تبارك الرحمن وهذا الاحتراف اللذي ارغب الوصول اليه

اسماء كثيره يا اخي محمد لها الخبره القوية جدا جدا صعب انك تقيم فكرتهم او الاقتراب من اسمائهم بالنقد

لو لم يرغبو لنا الخير لما تعبوا هنا وشرحوا فأتمنى ياعسل ان تقف عن الانتقاد احتراما لهم ولافكارهم

فالعيب فينا وليس فيهم والدليل الصفقات الخضراء لديهم اللهم زد وبارك

ومن باب النصح أنت اخطأت في حقهم وانت معروف باخلاقك وذوقك الرفيع عشان كذا الكل استغرب منك هذا الانتقاد الحاد فأتمنى ان تعتذر من معلمي ومعلمك وليد وابو يوسف وكل من ساهم في الشرح هنا

وارجوا ان تتقبل كلامي بصدر رحب يا اخي محمد فأنا وانت في نفس المرحلة تقريبا وحاسس بالاحباط اللي جاك من الرينكو لانه جاني بدري فتوقفت لاني انا من احتاج التغيير وليس الشارت
لهذا وجب علي نصحك ولاتزعل من كلامي فو الله الكلام كله من محبه لك وللجميع

وتحياتي للجميع

forexone 05-04-2013 05:21 AM

[CENTER][B][COLOR="darkred"][SIZE="4"]هو موفنج افرج على شارات الرنكو اعداداتة كما يلي

يمكنك تغير الـ Shift الى -4 او -6

شكرا" لكي اختي لاما

forexone 05-04-2013 05:40 AM

انا متايع الموضوع من الاول بس انا قليل المشاركة اعتقد ان الذي حصل هو حوار ساخن بس ديموقراطي
اخي محمد انت ماتعرفنيش بس انا متابعك من اول يوم انت دخلت الموضوع الرنكو
انت قولت انك مش بتحب تلحس المعلقة من الاخر
في هذا السوق القوي لازم كل واحد يرضى بحجم اللحسة
وانا عن نفسي معنديش مانع اني اخرج من المعلقة بشىء بسيط كل يوم

هذة نتائج اكثر من شهر على الرنكو فقط منحنيات او داو
طبعا" انا داخل بالوت كبيرة شوية حبتين بس هو يتناسب مع حجم الحساب
والمهم النقط وادارة راس المال
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1365129199.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1365129244.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1365129295.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1365129327.jpg[/IMG]

اخواني انا دخلت الفوركس منذ حواب 3 سنوات ومرجنت 3 حسابات حقيقية
وانشالله بعد حواي شهر من الان ناوي افتح حساب حقيقي اخر ياانا يا الفوركس
وعند امل كبير في الرنكو وداو بفضل اخي وليد وابو يوسف
بعد الله سبانه وتعالى

COWBOY 05-04-2013 11:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 490637)
نعم الاختيار يا إفكس أرابيا
تستحق وبجدارة أن تكون مستشارا :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 490647)
شارت الرينكو أفضل مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ون مرة من الشارت العادي البايخ جدا والمليء بالأفخاخ والقنابل الملغمة

ده نمودج منها لليوم فقط

فوركس 2013 ضرب معظم المفاهيم وتقريبا كل أنواع التحليل سواء فني او أساسي ولا يصلح الان إلا للسكالبينغ

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 490648)

لا يهم عدد النقاط المحققة بل المهم الاستمرارية وإدارة رأس مال سليمة

تحياتي للجميع

اهلا يا مستر حسن .. على طول مجتهد ونشيط .. ان شاء الله ربنا يكرمك دائما وكما ذكرت المهم الاستمرارية .. بالتوفيق ان شاء الله :)

م.حسن محمد 05-04-2013 02:29 PM

طيب ياأستاذ خالد لو حبيت أدمج الزوايا مع تحليلي الخاص ما هو أفضل فريم يبعدني بدرجة كبيرة عن التذبذب؟ولو سمحت عاوز أعرف طريقتك الشخصية في التحليل بناء على خبرتك؟
هل تعتمد على الكلاسيكي فقط؟
أو تعتمد على الهارمونيك فقط؟
أو حضرتك بتضم هذا كله في نظام خاص بك؟
شكرا لحضرتك وآسف على الإطالة

Learn4X 05-04-2013 04:10 PM

السلام عليكم
اريد ان اوضح شيء مهم
هدفنا في هذا السوق هو (الربح) نعم هو الربح سواء كان بالرينكو او بمؤشرات او بأخبار او غيره
وانا اشبه سوق الفوركس بالحياة الطبيعية فليس كل انسان سيصبح طبيبا وليس كل انسان سيصبح سائق تكسي وطرق تداولنا هي مثل هذه الاعمال قد لا ينفع معنا احدها ولكن ليس لنا ان نهاجمها لأننا فشلنا بها ومن يفعل ذلك اعتقد انه اقل من مبتدئ
شخصيا اكبر خطأ ارتكبته في هذا المجال اني سمعت لاناس قالوا لا تتعلم الاستراتيجية الفلانية لانها فاشلة ولو ركزنا في هذا الكلام لوجدنا في كل استراتيجية وجهة نظر مماثلة في انها فاشلة
المهم في كل شخص ان يجد شخصيته

COWBOY 05-04-2013 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.حسن محمد (المشاركة 490774)
طيب ياأستاذ خالد لو حبيت أدمج الزوايا مع تحليلي الخاص ما هو أفضل فريم يبعدني بدرجة كبيرة عن التذبذب؟ولو سمحت عاوز أعرف طريقتك الشخصية في التحليل بناء على خبرتك؟
هل تعتمد على الكلاسيكي فقط؟
أو تعتمد على الهارمونيك فقط؟
أو حضرتك بتضم هذا كله في نظام خاص بك؟
شكرا لحضرتك وآسف على الإطالة

الزوايا لاتفكر فيها على فريم اقل من 4 ساعات على الشارت العادى ومن كثرة متابعتى لها وجدت اسلوب افضل للتحكم فى فكرة الزوايا .. بنسب الفايبو داخل الهارمونيك لذا حاليا لست معتمد عليها وكما ذكرت سابقا وكثيرا الزوايا بالنسبة لى هى فلتر .. اعتمد عليه او لا اعتمد عليه حسب الاسلوب الذى احلل به .. يعنى اداة من الادوات .. .. لااكثر من ذلك ولا اقل
طريقة تحليلى تضم الكلاسيك و الهارمونيك وعصبها الاساسى الفايبو وبعض الفلاتر الاخرى .. جمعة مباركة :)

hossammax 05-04-2013 05:06 PM

اخوانى محتاج المؤشر اللى ينقل الستوب لنقطة الدخول بعد حركة السعر ل 10 نقاط مثلا

م.حسن محمد 05-04-2013 05:21 PM

ألف شكر ليك يااستاذ خالد على سرعة الرد

naser_mohammad 05-04-2013 11:03 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossammax (المشاركة 490909)

تفضل اخ حسام مرفق اكسبيرت تريلينج راءع

Lama-FX 06-04-2013 10:33 AM

صباح الخير جميعا
واضح انه فاتني الكثير هاليومين

Lama-FX 06-04-2013 10:35 AM

صباح الخير جميعا

MoHaMeD EgY 06-04-2013 11:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 490860)

الزوايا لاتفكر فيها على فريم اقل من 4 ساعات على الشارت العادى ومن كثرة متابعتى لها وجدت اسلوب افضل للتحكم فى فكرة الزوايا .. بنسب الفايبو داخل الهارمونيك لذا حاليا لست معتمد عليها وكما ذكرت سابقا وكثيرا الزوايا بالنسبة لى هى فلتر .. اعتمد عليه او لا اعتمد عليه حسب الاسلوب الذى احلل به .. يعنى اداة من الادوات .. .. لااكثر من ذلك ولا اقل
طريقة تحليلى تضم الكلاسيك و الهارمونيك وعصبها الاساسى الفايبو وبعض الفلاتر الاخرى .. جمعة مباركة :)

اهلا ياخالد http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2877%29.gif
هل تعتمد على الزاويه 22.5 فقط .. ام تعتمد على باقى الزاويا ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossammax (المشاركة 490909)

اعتقد يا اخى انه ليس مؤشر .. بل اكسبيرت يقوم بوضع خاصيه البريك افين
ابحث عنه فى قسم الاكسبيرتات .. والله اعلم :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 491314)
صباح الخير جميعا

صباح النور يا لاما :)

tameroo 06-04-2013 11:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 490647)

ده نمودج منها لليوم فقط

اخى الكريم انا مش فاهم فكرة الاستفادة من الذيول ممكن توضح ازاى استفاد من الذيل

Lama-FX 06-04-2013 12:32 PM

1 مرفق

هذا مؤشر اختبرته ويعطينا فكرة على وقت الخروج

واذا فقط عملنا علية من الطرف الى الطرف فهو حتى باوقات التذبذب لا يخسر

اضفة على البفيوت وزوايا كايبوي وداو

الرنكو طريقة سهلة للحصول على نقاط بشكل بسيط ولا تعقيد تحتاج بعض التمرس والتعود

ملاحظه مهمة جدا يجب الانتباه الى الاعدادات
TMAPeriod = 25

COWBOY 06-04-2013 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 491317)
اهلا ياخالد http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2877%29.gif
هل تعتمد على الزاويه 22.5 فقط .. ام تعتمد على باقى الزاويا ؟

اهلا محمد .. المعادلة التى تم بناء الزوايا عليها وجدت من اجل توقع افضل قمة او قاع بشكل بسيط لتوقع الارتداد من قمم وقيعان الزجزاج .. وهذا ما تمثل لى .. الزوايا 22.5 فقط لتوقع القمة والقاع مجرد فلتر .. حاليا مع ازدياد تمكنى منها ومن الفايبو لااعتمد عليها .. وداخل موضوعى وضحت كيف يمكن الاستغناء عنها بضم PRZ الهارمونيك لتوقع الارتداد فهى اقوى بكثيرررررر مع باقى شروطى .. اما مع الرينكو .. الهارمونيك يحتاج الى عامل زمنى .. اكبر من سعرى والرينكو يفتقدة لذا .. كانت الزوايا اسهل وتتوافق مع نظرية داووووو ووضحت الفكرة .. لذا لاتتناسب معى على الشارت العادى .. ولى صديق فى منتديات الجوار وهو الاستاذ عمرو الذى نبهنى فى الاساس منذ شهور عديدة الى فكرة الزوايا .. واستخدامه لها .. مع الدورات السعرية .. ولانى ايضا متقن والحمد لله الدورات السعرية ايضا .. لاارى الا الاتى .. زوايا مؤشر الزجزاج فقط 22.5 .. اما اذا ارتد الاعتماد على زوايا حقيقة .. عليك بالدورات السعرية .. اجازة سعيدة :)

COWBOY 06-04-2013 01:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 491359)

هذا مؤشر اختبرته ويعطينا فكرة على وقت الخروج

واذا فقط عملنا علية من الطرف الى الطرف فهو حتى باوقات التذبذب لا يخسر

اضفة على البفيوت وزوايا كايبوي وداو

الرنكو طريقة سهلة للحصول على نقاط بشكل بسيط ولا تعقيد تحتاج بعض التمرس والتعود

ملاحظه مهمة جدا يجب الانتباه الى الاعدادات
TMAPeriod = 25

صباح الخير لاما .. المؤشر يسير مع السعر .. :D

MoHaMeD EgY 06-04-2013 01:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 491380)

اهلا محمد .. المعادلة التى تم بناء الزوايا عليها وجدت من اجل توقع افضل قمة او قاع بشكل بسيط لتوقع الارتداد من قمم وقيعان الزجزاج .. وهذا ما تمثل لى .. الزوايا 22.5 فقط لتوقع القمة والقاع مجرد فلتر .. حاليا مع ازدياد تمكنى منها ومن الفايبو لااعتمد عليها .. وداخل موضوعى وضحت كيف يمكن الاستغناء عنها بضم PRZ الهارمونيك لتوقع الارتداد فهى اقوى بكثيرررررر مع باقى شروطى .. اما مع الرينكو .. الهارمونيك يحتاج الى عامل زمنى .. اكبر من سعرى والرينكو يفتقدة لذا .. كانت الزوايا اسهل وتتوافق مع نظرية داووووو ووضحت الفكرة .. لذا لاتتناسب معى على الشارت العادى .. ولى صديق فى منتديات الجوار وهو الاستاذ عمرو الذى نبهنى فى الاساس منذ شهور عديدة الى فكرة الزوايا .. واستخدامه لها .. مع الدورات السعرية .. ولانى ايضا متقن والحمد لله الدورات السعرية ايضا .. لاارى الا الاتى .. زوايا مؤشر الزجزاج فقط 22.5 .. اما اذا ارتد الاعتماد على زوايا حقيقة .. عليك بالدورات السعرية .. اجازة سعيدة :)

شكراً اخى خالد ع التوضيح .. بالتوفيق لك :1 (58):

Lama-FX 06-04-2013 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 491382)

صباح الخير لاما .. المؤشر يسير مع السعر .. :D

طبيعي يسير مع السعر

:1:

ولا انت عايزة يمشي لوحده

:1: :1: :1:

لكن على الرنكو لا يغير شكلة
واذا وصل الى طرف القناه فهو اشارة ارتداد
هذا المؤشر اخذتة من استراتيجية تعمل على الاربع ساعات وتعتمد على هذا المؤشر بشكل كبير ( لا يحضرني اسمها)
فقمت بمراقبتة على شارات الرنكو حتى اني اصبحت اعتمد علية

كل الصفقات التي دخلتها بالرنكو كنت اخذه في الحسبان
يمكن صدفة لاني طبعا لا ادخل على اشارته منفردة
لكن لم يغير اشارتة معي

Lama-FX 06-04-2013 02:35 PM

اعتقد هةو من عائلة الستاتوستك

عصام 7 06-04-2013 02:57 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا اليوم دخلت ومن فتره منقطع عنكم والذي جعلني أكتب هذه الكلمات لما رأيت مشاركات محمد إيجي وأرجوا أن تعذرني يامحمد وتتقبل الكلام بصدر رحب
أحزنني ردودك السلبيه على أخونا أبويوسف فلم أتمالك نفسي من هول مارأيت من إنتقادك التعسفي هل تعلم أنا أبويوسف هو أكثر شخص وقف معك وكان
يرد على أسألتك وأستفساراتك وعلى كل صغيره وكبيره وهل تعلم أنا أبويوسف هو من أحيا هذه الورشه بأستراتيجياته ومشاركاته ومساعدته للأعضاء
وهل تعلم أن ابويوسف هو أكثر مشاركات هادفه وبنائه في هذه الورشه ( وعندما يرد على الأعضاء الجدد أنا أول واحد أستفيد منه قبل الأعضاء الجدد وكنت أتحرى أحد يسأله لكي أستفيد من رده لأنني بصراحه لا استطيع أن أسأله وأثقل عليه لما أرى من جهوده ومساعيه الجباره لخدمة الأعضاء فأقول في نفسي يكفيه هذا الجهد ولاتثقل عليه )
وهل تعلم أن ابويوسف خبير ومحترف ومتمكن وصاحب الصدر الواسع لتحمل جميع الإنتقادات الهادفه وليست الهدامه
كما فعلت أنت وأنتقدت الرينكو شارت - أنت تقول ماهذا التعصب والتقديس لرينكو هذا ليس تعصب ولا تقديس - أنت في سوق تريد تكسب منه
فوجدنا أن الرينكو يحقق أرباح هائله وقويه لا تكاد تراها في الشارت العادي - وأنت تقول أنك تدخل في الصفقه من الأخير بعد ما يجري السعر خمسون نقطه
وأنا أقول لك إنني أدخل من بداية الرالي وفي أفضل نقطه وأحقق مكاسب في الحساب أكثر من 100% ماذا يعني هذا ؟؟؟؟ يعني أنك فشلت في إستخدامك لرينكو وكيفية التعامل معه وليس الرينكو الذي فشل - فأنت يامحمد من الهواة وليس من المحترفين لكي تنتقد شارت الرينكو - فأنت شذذت بحكمك على الرينكو والشاذ لاحكم له
وأنت وضعت نفسك في وجه المدفع وأنتقدت الرينكو بدل ماتنتقد طريقتك ولو أعلنت فشلك في التعامل معه لكان أفضل ولما وجدت هذه الردود و الإنتقادات
أنت في سوق لايرحم صناعه هم الرأس ماليه أي البقاء للأقوى أي أصحاب الأموال والأرصده الكبيره - أما صغار المضاربين ( أي الهواة ) فيذهبون في مهب الريح ويخسرون أموالهم
وتذهب أموال المستثمرين الصغارالهواة في جيوب كبار المضاربين - فأنت تبحث عن الربح ولقمة العيش وشراء سياره ومنزل وتتزوج وتفتح مشروع تجاري لتأمين
حياة سعيده لك - إذاً ماهو السبيل لذلك ؟؟؟ الجواب الدخول مع صناع السوق والخروج معهم
لاكن السؤال هنا كيف يتم الدخول مع الصناع والخروج معهم ؟؟؟
الجواب / يأتي هنا دور المحترفين المتمكنين وأصحاب الخبره فيبدئون بالتحليل الأساسي والفني ثم المتاجره بأستراتيجيتهم التي أتقنوها مع خبرتهم في السوق مع وقف الخساره لو فشل التحليل أو جاء أمر طارئ أوكوارث أوشئ غير متوقع فوقف الخساره هو طوق النجاة وهو العدو الأول لصناع السوق ولا يجدون السبيل إليهم لأخذ أموالهم ومما يجعل المحترفين يستمرون في السوق مع حصد الأرباح - وأعلم يامحمد أن السوق لايتحرك عشوائي وإنما يتحرك بنظام وتوازن
بتدخل الماركت وصناع السوق وهنا يأتي دور المحترفين لكشف نقاط دخول الصناع والخروج وكشف الإختراقات الكاذبه ومعرفة مناطق التصريف والتجميع لصناع السوق .

فيا محمد أنا أستطيع أن أعمل تدبيله 100% بستراتيجيتك الأسيوطي - وأقول لك ليس السر في الأسيوطي وإنما السر في الرينكو
وطريقتي قبل الدخول في الصفقات أبدأ بالتحليل الفني بالشارت العادي أو الرينكو ثم أتاجر بالرينكو
وهذا التحليل بالهارمونيك
وهذا بالقنوات القنوات السعريه
وهذا بشارت الرينكو وطريقة التعامل معه

COWBOY 06-04-2013 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 491421)

طبيعي يسير مع السعر

:1:

ولا انت عايزة يمشي لوحده

:1: :1: :1:

لكن على الرنكو لا يغير شكلة
واذا وصل الى طرف القناه فهو اشارة ارتداد
هذا المؤشر اخذتة من استراتيجية تعمل على الاربع ساعات وتعتمد على هذا المؤشر بشكل كبير ( لا يحضرني اسمها)
فقمت بمراقبتة على شارات الرنكو حتى اني اصبحت اعتمد علية

كل الصفقات التي دخلتها بالرنكو كنت اخذه في الحسبان
يمكن صدفة لاني طبعا لا ادخل على اشارته منفردة
لكن لم يغير اشارتة معي

ما هى دى المشكلة ان الجميع مش فاهم يعنى اية يسير مع السعر ويعيد رسم نفسة والخطا فى استخدامة وما هو الضرر المترتب بعد ذلك على تلك الفكرة انا اساسا مش هتكلم تانى عن اى مؤشر لانى تعبت :D .. بالتوفيق ان شاء الله والمهم تربحى وهذا ما يجتمع عليه الجميع :)

الساعة الآن 08:57 PM