اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الشريف البسيطه للموفنج (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11164)

momenforex 15-08-2011 11:37 AM

رد: ورشة الشريف البسيطه للموفنج

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momenforex (المشاركة 185969)
شريف باشا الكبير ..
اللي عايز أقوله ف الشارت ده ... بالرغم ان موفنجات ال 15 اتقاطعت و كمان موفنجات ال 5 اتقاطعت ...
كان فيه حاجة تقلق هوا ان الموفنج 21 اكسبو قريب جدا جدا للسعر و ممكن يعمل دعم قوي للسعر و تحصل بعده حركة قوية (زي ما بيحصل ف الباك تست ) و كانت المسافة من مكان اكتمال الفرصة لحد مكان الموفنج ده حوالي 50 نقطة بس و هي سبحان الله كانت الهدف الأول فعلا و بعدها السعر عكس بقوة ...
عشان كده انا بفضل مندخلش فرصة زي دي الا لو اتكسر الموفنج 21 ساعتها تبقى حركة كويسة جدا كمان باذن الله
لكن حصل انه عمل دعم قوي للسعر فعلا بالذت بالذت كمان ان فيه خط دعم أفقي واضح اوي
بالنسبة للشموع بقى ::: لما حصلت شمعة الهامر الحلوة دي فوق الموفنج و خط الدعم أعلنت رسميا طيرااااااااااااااااااااان اليورو فرنك و فعلا حصل

اللي وصلتله .. اننا مندخلش ضد اتجاه الموفنح ال21 ده أبدا الا لو كااان بعيييد فعلا عن مكان تكون الفرصة عشان يكون فيه فرصة السعر يرووح يختبره ...
و كمان لو السعر اخترق الموفنجات ال 15 (( اللي لونها تخين عندي ف الشارت )) و حاجة فجأة وقفته بعددها علطوول و بصينا على اخر اأسبوع ف الشارت و لقينا مستوى دعم جوا الأسبوع ده .. يبقى دي اعادة اختبار و مش تغير اتجاه و فرصة ممتاااازة للدخوووووووول شراااء مع اعادة الاختبار .........
الله بقى لما المكان ده يكون فيه الموفنج 21 ...
و لاحظ شكل الشمعة اللي بتقفل لامسة الموفنج ده و شوف الحركة الاراتدادية الحلوة اللي في الشمعة أو الشموع اللي بعدها ...

و مستني رأيك في كل جزء من الكلام ده يا كبير :1 (76)::1 (76)::1 (76)::1 (76):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2011 (المشاركة 185161)

للتذكير اخ مومن ضرورى لفلترة صفقاتك

يريت تشرح اكتر موانع الدخول دي

الوقت غير مناسب ازاي ؟؟
وضع العملة ؟؟؟؟؟
متذبذب ؟؟؟؟ ازاي تقول عليها متذذب بالظبط ؟؟؟؟ تقصد لو كترت التقاطعات في مكان ضيق مثلا
و يريت أمثل لفرص اتفلترت بالفعل على كل مثال يا ريس عشان كلنا نفهم لان الاستراتيجية بجد جميلة و تستاهل

momenforex 15-08-2011 11:38 AM

الله يكرمك و مستني ارااء حضرتك في كل ما أقوله

alshreef2011 15-08-2011 04:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momenforex (المشاركة 185975)
الله يكرمك و مستني ارااء حضرتك في كل ما أقوله

جارى تجهيز الشرح بالصور ياغالى باذن الله

seragsamy 15-08-2011 05:20 PM

بالتوفيق لك ياغالى

alshreef2011 15-08-2011 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momenforex (المشاركة 185969)
شريف باشا الكبير ..
اللي عايز أقوله ف الشارت ده ... بالرغم ان موفنجات ال 15 اتقاطعت و كمان موفنجات ال 5 اتقاطعت ...
كان فيه حاجة تقلق هوا ان الموفنج 21 اكسبو قريب جدا جدا للسعر و ممكن يعمل دعم قوي للسعر و تحصل بعده حركة قوية (زي ما بيحصل ف الباك تست ) و كانت المسافة من مكان اكتمال الفرصة لحد مكان الموفنج ده حوالي 50 نقطة بس و هي سبحان الله كانت الهدف الأول فعلا و بعدها السعر عكس بقوة ...
عشان كده انا بفضل مندخلش فرصة زي دي الا لو اتكسر الموفنج 21 ساعتها تبقى حركة كويسة جدا كمان باذن الله
لكن حصل انه عمل دعم قوي للسعر فعلا بالذت بالذت كمان ان فيه خط دعم أفقي واضح اوي
بالنسبة للشموع بقى ::: لما حصلت شمعة الهامر الحلوة دي فوق الموفنج و خط الدعم أعلنت رسميا طيرااااااااااااااااااااان اليورو فرنك و فعلا حصل

اللي وصلتله .. اننا مندخلش ضد اتجاه الموفنح ال21 ده أبدا الا لو كااان بعيييد فعلا عن مكان تكون الفرصة عشان يكون فيه فرصة السعر يرووح يختبره ...
و كمان لو السعر اخترق الموفنجات ال 15 (( اللي لونها تخين عندي ف الشارت )) و حاجة فجأة وقفته بعددها علطوول و بصينا على اخر اأسبوع ف الشارت و لقينا مستوى دعم جوا الأسبوع ده .. يبقى دي اعادة اختبار و مش تغير اتجاه و فرصة ممتاااازة للدخوووووووول شراااء مع اعادة الاختبار .........
الله بقى لما المكان ده يكون فيه الموفنج 21 ...
و لاحظ شكل الشمعة اللي بتقفل لامسة الموفنج ده و شوف الحركة الاراتدادية الحلوة اللي في الشمعة أو الشموع اللي بعدها ...

و مستني رأيك في كل جزء من الكلام ده يا كبير :1 (76)::1 (76)::1 (76)::1 (76):

جيد انا تابعت على الشارت وهو جيد
وممكن نضيفه لاحقا ولكن محتاج متابعة اولا

وشكرا للاضافه وكما ذكرت لك لن تبقى كما هى فسيكون ليها اضافات وتحديث على مدار عملها
حتى تستطيع الاستمرار والا ستكون فى الارشيف وعليها التربة كالكثير من الاستراتجيات

حجربه ديمو وارى نتيجة ياغالى
وقريب حضيف موشر يريحنا العناء بالكامل فقط محتاج تجربة فتره وايضا نعمل باك تست

alshreef2011 15-08-2011 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momenforex (المشاركة 185974)
يريت تشرح اكتر موانع الدخول دي

الوقت غير مناسب ازاي ؟؟
وضع العملة ؟؟؟؟؟
متذبذب ؟؟؟؟ ازاي تقول عليها متذذب بالظبط ؟؟؟؟ تقصد لو كترت التقاطعات في مكان ضيق مثلا
و يريت أمثل لفرص اتفلترت بالفعل على كل مثال يا ريس عشان كلنا نفهم لان الاستراتيجية بجد جميلة و تستاهل

الوقت غير مناسب
الاستراتجية تعمل من الساعه 2 صباحا حتى 6 مساءا
فى حال تحقق الشروط فى غير ذلك فانها فترته تذبذب ومافيش اتجاه واضح
لذلك لو تحققت الشروط لاندخل
وضع العملة غير مستقر

مثلا عملها عليها اخبار كتتتتير ومتوقع حركات فجائية هذه ايضا لانفضل الدخول

متذبذب مثلا فى يوم حاصل 5 تقاطعات على زوج واحد فى حيز ال100 نقطة مثلا فهذا لايعبر عن اى اتجاهات ولا يفضل الدخول

اى خدمى واى شرح انا فى الخدمة

alshreef2011 17-08-2011 05:29 PM

للاسف الاستراتجية لم تثبت امام التذبذب الحاصل فى السوق
لذلك حغلقها لحين تحديث اخر وتم اغلاق موضوع توصياتها ايضا
توصيات عروس الصعيد رجعت تانى

momenforex 17-08-2011 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2011 (المشاركة 187224)
للاسف الاستراتجية لم تثبت امام التذبذب الحاصل فى السوق
لذلك حغلقها لحين تحديث اخر وتم اغلاق موضوع توصياتها ايضا
توصيات عروس الصعيد رجعت تانى

بالعكس انا شايف انها استرتتيجية جميلة جدا بس لازم معاه شوية دعوم و مقومات بسيطة

momenforex 17-08-2011 10:50 PM

وريني طيب صور للصفقات الخسرانة اللي ضربت ستوب وانا افككر معاك ف فلترتها بادعوم و المقاومات
مستني منك رد

alshreef2011 30-10-2011 04:43 PM

ان شاء الله
جارى انهاء اخر ترتيبات التحديث الاخير لاستراتجية الموفنج
فانتظرونا وسيتم بدء التجريب من الاسبوع المقبل :1 (48):
فانا من انطلاقها وانا شغال عليها متابعة
تقبلوا تحياتى

الساعة الآن 09:41 PM