اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

محمد احمد 08-03-2012 03:52 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

يعنى نبيع ولا نشترى

!سعود! 08-03-2012 03:53 PM

كما كان متوقع
المركزي الاوربي يثبت الفائدة عند مستوى 1%
والامر كذالك في بريطانيا تثبيت الفائدة عند مستوى 0.50%

raafat_193 08-03-2012 03:53 PM

جميلة مشركتكم ووضعكم للاخبار اهو كده الشغل كل واحد يعمل اللى يعرفة ويتقنة حنساعد بعض وكل واحد يرجع خسارتة ويربح ربح مشفهوش عمره

محمد احمد 08-03-2012 03:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 290224)
جميلة مشركتكم ووضعكم للاخبار اهو كده الشغل كل واحد يعمل اللى يعرفة ويتقنة حنساعد بعض وكل واحد يرجع خسارتة ويربح ربح مشفهوش عمره

طيب يعنى ثبات سعر الفايده يعنى ان السوق يظل كما هوعليه في حالته دي ولا ايه النظام ؟؟؟؟؟

raafat_193 08-03-2012 03:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد (المشاركة 290222)
يعنى نبيع ولا نشترى

ولا تبيع ولا تشترى انتظر

محمد احمد 08-03-2012 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 290226)

ولا تبيع ولا تشترى انتظر

شكرا دكتور رأفت وفي انتظار توصياتك

ELSHARKI 08-03-2012 03:57 PM

انا صراحه مش بحب اشارك فى الورشه نهائيا افضل المشاهده فقط بسبب كثره المشاحنات الفاضيه اللى مش بشوفها فى اى منتدلى تانى
بس اليوم بجد والله العظيم حاجه مشرفه جدا اللى بيحصل بارك الله فيكم وايامكم خضراء ان شاء الله

raafat_193 08-03-2012 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 290229)
انا صراحه مش بحب اشارك فى الورشه نهائيا افضل المشاهده فقط بسبب كثره المشاحنات الفاضيه اللى مش بشوفها فى اى منتدلى تانى
بس اليوم بجد والله العظيم حاجه مشرفه جدا اللى بيحصل بارك الله فيكم وايامكم خضراء ان شاء الله

كفاية مشاركتك دى ومرورك العطر ودعائك الجميل

أبو أمجد2006 08-03-2012 05:00 PM

النهاية بيع ولا شراء

محمد احمد 08-03-2012 05:03 PM

محدش لسه أفادنا بحاجه

mohamedlee 08-03-2012 05:05 PM

يا جماعة افضل فرصة للشراء الان مع وضع ستوب لوست 10 او 15 نقطة حيث تم اغلاق الشمعة لاربع ساعات داخل فايبو 38 لاربع ساعات ايضا وكمان الشمعتين السابقين صعوديين ومدعم ذلك هو اختراق الموفينج 100 والموفينج 200 وايضا تم الاختراق فى اتجاة صعودى بعد اختراق الترند الخاص بالمقاومة السابقة ويدعم كل ما سبق الاخبار الايجابية فى منطقة اليورو وخاصة اليونان وايجابية تنفيذ برنامج التقشف وبالتوفيق للجميع

محمد احمد 08-03-2012 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 290240)
يا جماعة افضل فرصة للشراء الان مع وضع ستوب لوست 10 او 15 نقطة حيث تم اغلاق الشمعة لاربع ساعات داخل فايبو 38 لاربع ساعات ايضا وكمان الشمعتين السابقين صعوديين ومدعم ذلك هو اختراق الموفينج 100 والموفينج 200 وايضا تملاختراق فى اتجاة صعودى بعد كسر الترند الخاص بالمقاومة السابقة وبالتوفيق للجميع

الدكتور رأفت والأخوه المشرفين متفقين علي أمر الشراء هذا ؟؟

Mohamed Ghanem 08-03-2012 05:10 PM

السلام عليكم ورحمة الله ممكن حد يفدني من الخبراء انا بايع اليورو من 1.3125والسعر عكس عليه ووصل 1.3248 ومش عارف اطلع من الصفقة دي ازاي علي اقل خسارة هل استمر ولا اقفل الصفقه دي قبل ما يضرب المارجن ولا اعمل ايه بالظبط

Tarek adel 08-03-2012 05:16 PM

اليورو مش بتاع تحليلات
ده يتاع ساندوتشات..زوبتنجان كمان

محمد احمد 08-03-2012 05:46 PM

الناس ساكته ليه

espoir154 08-03-2012 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد (المشاركة 290258)
الناس ساكته ليه

بنستوعب الصدمة.ههههههههههههه

Mohamed Ghanem 08-03-2012 06:02 PM

يا جماعة حد يقولي اعمل ايه بالظبط وانهي نقطه خروج من الصفقة دي انا بايع من 1.3125 والسعر عكس عليه ووصل 1.3248 يا ريت حد يفدني ويقولي اعمل ايه بالظبط قبل ما الحساب يتمرجن

eng.m.afifi 08-03-2012 06:12 PM

انا شايف الوضع دلوقتى وضع الثبات والسوق تشبع بالفترة الللى فاتت ومحدش يقدر يقول انه طالع ولا نازل دلوقتى
فالافضل الانتظار

!سعود! 08-03-2012 06:12 PM

دراجي: ارتفاع أسعار النفط وضعت مزيداً من الضغوط على كاهل التضخم الأوروبي

قرر مجلس إدارة البنك المركزي الأوروبي الإبقاء على معدلات الفائدة دون جديد لتستقر عند المستوى 1.0% وذلك للشهر الثالث على التوالي في مارس. أيضاً نوه ماريو دراجي رئيس البنك المركزي الأوروبي خلال المؤتمر الصحفي المصاحب لقرار الفائدة، نوه على الاعتبارات الكامنة وراء هذا القرار.

من جانبه أعرب دراجي أيضاً على أن معدل التضخم لا يزال متجاوزاً 2%( ويعود السبب في ذلك إلى ارتفاع أسعار النفط علاوة على ارتفاع الضرائب غير المباشرة)، إلا أن ذلك المعدل قد ينخفض خلال العام المقبل 2013، في حين ستظل السلطات النقدية تسعى من أجل استيعاب معدلات التضخم المرتفعة ومعالجتها. هذا ومن المتوقع أن يسجل التضخم خلال العام 2012 مقابل التقديرات السابقة البالغة 2%.

وفيما يتعلق بأزمة الدين بمنطقة اليورو والتس ساهمت بدورها في تراجع النشاط الاقتصادي للبلاد، لكن لاتزال هناك توقعات بإمكانية هدوء حالة عدم اليقين التي تشهدها الأسواق ومن ثم تراجع حدة انكماش الأسواق. حيث لا تزال بوادر الاستقرار الاقتصادي ملحوظة في ظل تعافي العديد من اقتصاديات منطقة اليورو على نحو تدريجي خلال العام 2012.

من جانبه صرح ماريو دراجي رئيس المركزي الأوروبي أن البنك قد خفض بالفعل من توقعات النمو خلال العام 2012 مسجلة 0.1% مقابل التقديرات السابقة البالغة 0.3%، كما خفض البنك من توقعات النمو للعام 2013 ليسجل 1.1% مقابل 1.3%.

وأكد دراجي على أن التأثيرات الأولية لعمليات التمويل طويلة الأجل جاءت على نحو إيجابي لكن لا تزال هناك حالة من الترقب لتعافي الأوضاع المالية بمنطقة اليورو .

وحث دراجي الدول الأعضاء بالاتحاد الأوروبي بأن يأخذوا على كاهلهم الإصلاحات الهيكلية من أجل تعزيز التنافس التجاري وخلق فرص جديدة للتوظيف بالإضافة إلى خفض العجز التجاري. وأعرب عن أن العديد من حكومات الاتحاد الأوروبي قد أدخلوا بالفعل العديد من الإصلاحات المالية حيز التنفيذ.

eng.m.afifi 08-03-2012 06:14 PM

بخصوص الاخ محمد غنيم مقدرش افيدك دلوقتى لان مفيش اى بيا نات بس العموم لو انا مكانك مش هاخطر بالحساب لحد ما يتمرجن
هخرج دلوقتى و ابتدى من تانى ومعملش الحركة اللى انت عملتها دى تانى وكلنا بنتعلم

eng.m.afifi 08-03-2012 06:18 PM

االمفروض يا جماعة لكل المبتدئين اللى زى العبد لله ما يتاجرش باكتر من عشرة فى الماية بس من رصيدة وكمان العشرة فى الماية كتيير
عشان لما تيجى الخسارة اللى هى واردة جدا يقدر الحساب يتحملها وكمان يكون الاستوب لوز صغير مش كبير و ربنا يوفق الجميع

!سعود! 08-03-2012 06:26 PM

دراجي: القروض طويلة الأجل كان لها أثرا ايجابيا على الأسواق في منطقة اليورو

قال رئيس البنك المركزي الأوروبي "ماريو دراجي" في مؤتمره الشهري الذي أتي عقب قرار تثبيت الفائدة ان عملية " LTRO" كان لها أثرا ايجابيا على الأسواق والمعنويات في منطقة اليورو.

وقال ان تلك العملية التي تهدف إلى تقديم قروض طويلة الأجل لمدة ثلاث سنوات بفائدة منخفضة 1% "حققت نجاحا لا يمكن الشك فيه"، لكنه أكد ان جميع التدابير غير القياسية تبقى مؤقتة.

وكان البنك قد قام الأسبوع الماضي بإقراض 800 مصرفا من جميع أرجاء الإتحاد الأوروبي 529.5 مليار يورو "حوالي 700 مليار دولار"، بعد أقل من ثلاثة أشهر لتقديم عمليته الأولى بقروض ناهزت 489 مليار يورو.

هذا وقد أشار "دراجي" إلى ضرورة استمرار عملية "LTRO" من أجل دعم منطقة اليورو، على الرغم من رؤية البعض أنها بمثابة شراء الوقت بالنسبة للسياسيين، من أجل حل أزمة الديون السيادية.

وقال "دراجي" أيضا انه يرى بعض التحسن خلال الشهور الثلاثة الأخيرة، وان الإنتعاش الإقتصادي في منطقة اليورو سيكون تدريجيا، مجددا تعهد البنك بالمحافظة على استقرار حركة الأسعار، في حين تشير توقعات المركزي الأوروبي إلى ان معدل التضخم سوف يظل فوق مستوى 2% خلال العام الحالي.

أما توقعات البنك الخاصة بنمو اقتصاد منطقة اليورو فيراها بين 0.5%- إلى 0.3% خلال عام 2012، في حين تبقى المخاطر الهبوطية نتيجة تزايد أسعار الطاقة في الفترة الأخيرة.

ahmeddina4ever92 08-03-2012 06:34 PM

اعزائي الكرام اعضاء الورشة

نلاحظة محاولة شمعة الاربع ساعات ان تكون شهاب مما يشير الى توقع بحدوث هبوط قوي وقد ينتج من هذا الهبوط العودة اسفل الترند الصاعد مررة اخرى

كما ارجو الا نقوم باي عمليات بيع الا بعد اغلاق شمعة 4 ساعات بعد نصف ساعة من الان

raafat_193 08-03-2012 06:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Ghanem (المشاركة 290242)
السلام عليكم ورحمة الله ممكن حد يفدني من الخبراء انا بايع اليورو من 1.3125والسعر عكس عليه ووصل 1.3248 ومش عارف اطلع من الصفقة دي ازاي علي اقل خسارة هل استمر ولا اقفل الصفقه دي قبل ما يضرب المارجن ولا اعمل ايه بالظبط

لو لسة الصفقة مفتوحة تابع معايا التوصية وعرفنى رصيدك كام علشان احسب لك ادارة المال وبكام تتاجر ووقف الخسارة وعدد اللوت

Mohamed Ghanem 08-03-2012 06:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.m.afifi (المشاركة 290286)
بخصوص الاخ محمد غنيم مقدرش افيدك دلوقتى لان مفيش اى بيا نات بس العموم لو انا مكانك مش هاخطر بالحساب لحد ما يتمرجن
هخرج دلوقتى و ابتدى من تانى ومعملش الحركة اللى انت عملتها دى تانى وكلنا بنتعلم

اشكرك يا باشا ولكن كل توقعلت امبارح كانت بتقول ان اليورو هابط واعتقدت انو صاعد علشان تصحيح فقط خصوصا ان فيه تريند مكسور وهيرجع تاني يهبط بس الظاهر ان اليور مش بيحترم ترندات ولا تحليلات وعلي العموم انا اتعلمت من الخطأ بس مسألة اني احط استوب لوز والسعر يطلع يضرب استوب ويرجع تاني يجيب هدفه فهي مسألة مرفوضه والدرس الي ادهولي اليورو اني مدخلش في اي صفقة بأكتر من 10% من الحساب
ارجو من الاعضاء انهم يتعلمو من الدرس ده وانا عن نفسي مش هكرر الخطأ ده تاني

ELSHARKI 08-03-2012 06:45 PM

FXstreet.com ‏(Barcelona) - مع ارتفاع حدة شهية المخاطرة صعدت التداولات على الأسهم والسلع حيث أن اليوم هو الموعد النهائي لإتمام اتفاقية المقايضة الائتمانية باليونان، و هناك ثقة تجاه تجاوز اليونان لهذا الأمر. بالإضافة إلى مزيد من الأحداث و البيانات الاقتصادية التي تسهم في دعم شهية المخاطرة.

هذا و قد ورد عن فاسيلي سيريبياكوف المحلل الاستراتيجي لدى Wells Fargo Bank:"بينما من المقرر صدور نتائج الاتفاقية غداً،فقد تم إصدار بعض التقارير التي تشير إلى أن المشاركين قد تجاوزت نستهم الـ %75".

و يضيف المحلل:"و أيضاً، كانت هناك تلميحات إيجابية لصالح اليورو من خلال تعليقات دراجيه رئيس البنك المركزي الأوروبي على الاقتصاد الأوروبي، كما تم صدور القراءة القوية للإنتاج الصناعي الألماني".و يشير أيضاً إلى قرارات البنوك المركزية.

فقد أبقى البنك المركزي الأوروبي و بنك إنجلترا و بنك كندا معدلات الفائدة كما هي بدون تغيير بنحو %1 و %0.5 و %1 على التوالي. و كذلك المعدلات الأساسية في نيوزيلندا و كوريا الجنوبية و اندونيسيا، ظلت كما هي بنحو %2.5 و %3.25 و أخيراً %5.75 على التوالي.

أما عن البنك المركزي البرازيلي، فقد خفض معدل الفائدة بنحو مفاجئ بنحو 75 نقطة. فأصبح معدل الفائدة في الوقت الحالي بنحو %9.75.

و يختم سيريبياكوف :"بالنظر إلى ارتفاع التداولات اليوم، فقد نفسر ارتفاع اليورو مؤخراً على أنه ارتفاع مؤقت و من المستبعد أن يستمر. و لكن نعتقد أن شهية المخاطرة ستستمر لصالح بعض عملات السلع و العملات الناشئة مثل الدولار الكندي و البيسو المكسيكي".

Mohamed Ghanem 08-03-2012 07:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 290300)
لو لسة الصفقة مفتوحة تابع معايا التوصية وعرفنى رصيدك كام علشان احسب لك ادارة المال وبكام تتاجر ووقف الخسارة وعدد اللوت

اشكرك اخي رأفت علي سرعة استجابتك ولكني اغلقت الصفقة اتمني التوفيق للجميع

mohamedlee 08-03-2012 07:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 290240)
يا جماعة افضل فرصة للشراء الان مع وضع ستوب لوست 10 او 15 نقطة حيث تم اغلاق الشمعة لاربع ساعات داخل فايبو 38 لاربع ساعات ايضا وكمان الشمعتين السابقين صعوديين ومدعم ذلك هو اختراق الموفينج 100 والموفينج 200 وايضا تم الاختراق فى اتجاة صعودى بعد اختراق الترند الخاص بالمقاومة السابقة ويدعم كل ما سبق الاخبار الايجابية فى منطقة اليورو وخاصة اليونان وايجابية تنفيذ برنامج التقشف وبالتوفيق للجميع

نلاحظ ان السعر بالفعل فى طريقة للصعود كما اشرت اليه بالسابق وهو الان منحصر ما بين فايبو 38 و 50 على فريم الاربع ساعات واذا تم اختراق فايبو 50 سوف يكون هناك المزيد من الصعود وهذا ما اتوقعة اليوم باذن الله

raafat_193 08-03-2012 07:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Ghanem (المشاركة 290317)
اشكرك اخي رأفت علي سرعة استجابتك ولكني اغلقت الصفقة اتمني التوفيق للجميع

متزعلش سيبها على الله واللى جاى اكتر وتتعوض بغيرها كتير

محمد احمد 08-03-2012 07:11 PM

الأخ رأفت .. ممكن نعرف توصيتط الحاليه شراء أم بيع ؟

raafat_193 08-03-2012 07:21 PM

فى توصيات 20 و15 نقطة هل تحبوا تدخلوها واحط التوصية

raafat_193 08-03-2012 07:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد (المشاركة 290325)
الأخ رأفت .. ممكن نعرف توصيتط الحاليه شراء أم بيع ؟

انت سألت سؤال روعة انا مضارب يعنى لان سوق الفوركس طالع نازل على مدار اليوم وله اتجاة عام على مدار الاسبوع وبالتالى على الشهرى . تمام لحد كده وبما انى عارف الاتجاة العام اى الشهرى والاسبوعى فاطول اليوم اشترى وابيع او ابيع وارجع اشترى وهكذا ولكن بحترس انه يسبنى مثلا ويصعد وانا اكون بايعه والاتجاة العام صاعد (الاسبوعى والشهرى) فى هذة الحالة اخرج بخسارة افضل وبتكون 2% للحفاظ على ادارة المال . واضح كلامى عرفنى وانا تحت امرك وامر الجميع

forex killer 08-03-2012 07:40 PM

على ما اعتقد لقد حان الوقت للهبوط من 1.3250 الى 1.2850 ان شاء الله
رحلة ال25 دولار - الصفحة 20

waelwebas 08-03-2012 07:43 PM

مش قبل ال 3284 وال 3330 بعد اغلاق شمعة الاربع ساعات اعتقد كده الاهداف زو ماذكرت والاستوب اغلاق اربع ساعات اسفل 3240
باالتوفيق

simos 08-03-2012 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 290349)
انت سألت سؤال روعة انا مضارب يعنى لان سوق الفوركس طالع نازل على مدار اليوم وله اتجاة عام على مدار الاسبوع وبالتالى على الشهرى . تمام لحد كده وبما انى عارف الاتجاة العام اى الشهرى والاسبوعى فاطول اليوم اشترى وابيع او ابيع وارجع اشترى وهكذا ولكن بحترس انه يسبنى مثلا ويصعد وانا اكون بايعه والاتجاة العام صاعد (الاسبوعى والشهرى) فى هذة الحالة اخرج بخسارة افضل وبتكون 2% للحفاظ على ادارة المال . واضح كلامى عرفنى وانا تحت امرك وامر الجميع

جميل جدا!
هناك حكمة شهيرة تقول:: لاتقول لي..ودعني أري ::

محمد احمد 08-03-2012 07:52 PM

يعنى حاليا اتجاه شراء وليس بيع مثل مايقول الأخوه الأفاضل

raafat_193 08-03-2012 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simos (المشاركة 290360)

جميل جدا!
هناك حكمة شهيرة تقول:: لاتقول لي..ودعني أري ::

اتفقنا خد التوصية دى وتابعها انا مش حسبها الا لما توصل للهدف رغم انه ارتدد صعودا ولكن لكل فعل رد فعل ........................http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1331225377.png

Mohamed Ghanem 08-03-2012 08:02 PM

ممكن من الاخ اوراق الخريف يوضحلنا اتجاه السوق حاليا واي نقطه دخول صحيحه لاني اثق جدا في تحليله

اوراق الخريف 08-03-2012 08:04 PM

بكل بساطة
ان استطاع اليورو الاغلاق اسفل مستويات 3220 سيهبط غدا بشكل كبير جدا
اما ان اغلق فوق مستويات 3220 فاعتقد انه سيملك القوة الدافعة لايصاله الى مستويات 3360 ليس بالضرورة غدا ان يصلها

لكن سيكون مهيأ ان يصلها

راقبوا الاغلاق ان افتتح فوق فالشراء من نقطة 3220 وستوب 3200 وهدف 3280
وان افتتح اسفل فهو بيع من 3220 وستوب 3240 وهدف 3066

احتمالية ارتداد السعر من نقاط مثل 3285 او 3333 او 3357 بطريقة دبل توب

اقواهم عالاطلاق هي 3357

raafat_193 08-03-2012 08:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد (المشاركة 290366)
يعنى حاليا اتجاه شراء وليس بيع مثل مايقول الأخوه الأفاضل

ايوه شراء على الاتجاة العام اليورو كان فى منطقة تصحيح وانتهت لكن حتفيدك باه اشترى وبيع وتابع التوصيات

الساعة الآن 08:22 PM