اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32328)

ENG.MOATASEM 09-06-2013 03:49 AM

رد: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521494)
تمام يعنى كل شئ اتوماتيك دون تدخل يدوى للمسح ....... كدا تمام نتوكل على الله و نجرب

طيب هل فيه امل لدمج الاكسبرتين فى اكسبرت واحد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521469)

اوكي تمام الزوج العاشر ممكن يكون زوج cadjpy لانه اقل سبريد بالنسبة لازواج الين التي لم نختارها ..بالنسبة لرأس المال اوكي نخليه 1000
اذن نلخص كمان مره

المنصة اف اكس دي دي
الرافعه كما هي 1:200
الازواج المستخدمة 10 ازواج : 7 ازواج رئيسية و3 كروسات
راس المال : 1000 دولار
الريسك : 2% لكل صفقة بمجموع ريسك لايتخطي 20%

توكلوا على الله .
إن شاء الله النتايج حتكون أكثر من رائعه .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521497)
اخي كيرا ،، الصوره لاتظهر ،، وكذلك جميع مشاركاتك الصور لاتظهر ،، ماهي المشكله ، وياريت تحلها !!!

حبيبي فؤاد الصوره طالعه عندي , أظن المشكله من المتصفح عندك.
تفضل هذا رابط تاني للصوره

fuad 09-06-2013 04:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتصم (المشاركة 521500)
توكلوا على الله .

حبيبي فؤاد الصوره طالعه عندي , أظن المشكله من المتصفح عندك.
تفضل هذا رابط تاني للصوره

حبيبي معتصم تسلم ،، عرفت المشكله من وين : المشكله ان الموقع الذي يرفع عليه الصور اخونا كيرا محجوب عندنا ،، تحياتي يالغالي .

fuad 09-06-2013 04:16 AM

انتباه

اخواني اعضاء الورشه نظرا لكثره الاكسبيرتات وكثره السوال عن الاكسبيرت المعتمد حاليا ،، فيجب القول ان الاكسبيرت الاخير (كلوس-اوبن) هو الاكسبيرت المعتمد -تحت التجربه- الى الان ،، نظرا لما يمتلكه من دقه في الدخول والخروج ،،،
الشارت (25 رينكو) اصبح منظما ومتناسقا بشكل رائع مع المستويات ،،" واعتقد ان الدخول والخروج من الصفقه سيكون دقيق للغايه" .
المطلوب من عبقري الورشه كيرا : هو الاجتهاد في ضم الاكسبيرتين في اكسبيرت واحد ان امكن لكي لاتكثر الاكسبيرتات ع الشارت ويكون سهل التركيب للاعضاء المبتدئين ،،، شكرا للجميع ع الاهتمام من كل قلبي .

forex 2012 09-06-2013 05:14 AM

تم بحمد الله رفع اكسبرتين الاوبن والكلوز على السرفر للعمل 24 ساعة

على 10 ازواج تم تحديدهم مع صديقى حسين اللى ضحك عليا واعطانى تجربة ذات 40 شارت (( 20 عادى + 20 رينكو )) ههههههه

وتم وضع كل اكسبرت على شارت بماجيك نمبر مختلف وفى انتظار افتتاح السوق

وهذه بيانات الحساب المرفوع على السرفر لمن يحب يطلع على النتائج

Login : 11253567
Investor : djul2sf
FXDD-MT4 Demo Server 2

وايضا سوف يتم ربط الحساب بموقع ماى اف اكس بوك ولمتابعة نتائجه ستجده فى توقيعى ان شاء الله

ونسال الله التوفيق لنا جميعا ان شاء الله

بس كنت حابب اسئل الاخ حسن كيرا عن التوقيت المكتوب فى اعدادات الكسبرت وهى من 1 الى 23 هل نتركها كما هى ام نعدلها من 0 الى 24

وايضا ما معنى المتغيير MINLOTS

منتظرك يا حسين ترفع تجربتك انت ايضا و تعطينا البيانات كالعادة ...... مع العلم انى مشغل الاعدادات على ريسك 2% لكل عملة وليس لوت ثابت

تحياتى للجميع

forex 2012 09-06-2013 05:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتصم (المشاركة 521500)
توكلوا على الله .

اهلا اخ معتصم .... توكلنا على الله ومنتظرين افتتاح السوق

وشكرا لردك لانك الوحيد الذى اعارنا انتباهه لحديثى انا وحسين ..... وايضا الشكر للاخ حسن كيرا لتجاوبه على استفسارتنا بشأن الاكسبرتات

موفقين جميعا ان شاء الله

fuad 09-06-2013 05:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521520)

على 10 ازواج تم تحديدهم مع صديقى حسين اللى ضحك عليا واعطانى تجربة ذات 40 شارت (( 20 عادى + 20 رينكو )) ههههههه

FXDD-MT4 Demo Server 2

وايضا سوف يتم ربط الحساب بموقع ماى اف اكس بوك ولمتابعة نتائجه ستجده فى توقيعى ان شاء الله

بس كنت حابب اسئل الاخ حسن كيرا عن التوقيت المكتوب فى اعدادات الكسبرت وهى من 1 الى 23 هل نتركها كما هى ام نعدلها من 0 الى 24

منتظرك يا حسين ترفع تجربتك انت ايضا و تعطينا البيانات كالعادة ...... مع العلم انى مشغل الاعدادات على ريسك 2% لكل عملة وليس لوت ثابت

تحياتى للجميع

اخي العزيز شكرا شكرا شكرا ،، تسلم يااخي ع رفعك الاكسبيرت وتجربتك له ،،منتظرين النتائج ان شالله ،،،تحياتي حبيبي.

fuad 09-06-2013 05:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521522)
اهلا اخ معتصم .... توكلنا على الله ومنتظرين افتتاح السوق

وشكرا لردك لانك الوحيد الذى اعارنا انتباهه لحديثى انا وحسين ..... وايضا الشكر للاخ حسن كيرا لتجاوبه على استفسارتنا بشأن الاكسبرتات

موفقين جميعا ان شاء الله

اخي الحبيب ،عفوا واسف لم انتبه لحاوركم فقد كنت مشغول بمشاهده الاكسبيرت الاخير والتفكير فيه ،،لذا ارجو المعذره ،،الف شكرا لما تقدمه من اهتمام وتجربه الاكسبيرت ،،منتظرين نتائج الاكسبيرت الذي رفعته ،،حبي وشكري ياغالي

hussien86 09-06-2013 05:33 AM

اقتباس:

FXDD-MT4 Demo Server 2

تحياتى للجميع

الله يعطيك العافية يافوركساوي ..بص انا شكلي كده هلبس 20 شارت مثلك :D:D لانه علي كلام اخي فؤاد الاكسبيرت هادا ادق من اي نسخه سابقة ..
ياريت اخي فؤاد تأكدلي هل استخدم النسخه الرابعه ولا اجرب اخر نسخه للاوامر المعلقه لانك قلت انها ادق بكل شئ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

fuad 09-06-2013 05:34 AM

سؤال للاعضاء : كيف يتم اضافه M3 (فريم الثلاث دقائق) الى قائمه الاوفلاين ؟؟!!! فهو ليس موجود عندي بالقائمه !!!! مشكورين مقدما اخواني

hussien86 09-06-2013 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521527)
سؤال للاعضاء : كيف يتم اضافه M3 (فريم الثلاث دقائق) الى قائمه الاوفلاين ؟؟!!! فهو ليس موجود عندي بالقائمه !!!! مشكورين مقدما اخواني

اخي فؤاد من نفس الاكسبيرت المغذي لشارت الرينكو لو فتحته فيه خانه اسمها كده RenkoTimeFrame
هذه القيمة تكون 2 يعني تظهر شارت الفريم افلاين 2M
لو غيرتها الي 3 سيظهر عندك شارت الفريم افلاين 3M من قائمة الاوفلاين
اتمني تكون وضحت

fuad 09-06-2013 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521526)

الله يعطيك العافية يافوركساوي ..بص انا شكلي كده هلبس 20 شارت مثلك :D:D لانه علي كلام اخي فؤاد الاكسبيرت هادا ادق من اي نسخه سابقة ..
ياريت اخي فؤاد تأكدلي هل استخدم النسخه الرابعه ولا اجرب اخر نسخه للاوامر المعلقه لانك قلت انها ادق بكل شئ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حبيبي حسين ، انا اسف لاني لم اتابع مشاركتك السابقه لاني كنت مشغول بالاكسبيرت الاخير ،، اخي الكريم الاكسبيرت الاخير (كلوس-اوبن) الظاهر عليه قوي لانه يحترم المستويات ويدخل وفق استراتيجيتنا بالضبط ،، لذلك من الافضل تجرب هذا الاكسبيرت الجديد لانه سيكون الدخول والخروج والاغلاق وجميع الشرائط موافقه لشروط استراتيجيتنا وهذا مانحن نطلبه ،، اترك الاكسبيرت 4 لانه كما ذكرت سابقا يحتوي ع اخطاء ويوجد لدينا بديل جديد يلتزم باستراتيجيتنا الى حد كبير فلتجرب الاكسبيرت (اوبن -كلوس) ،، شكرا يا غالي

fuad 09-06-2013 05:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521528)

اخي فؤاد من نفس الاكسبيرت المغذي لشارت الرينكو لو فتحته فيه خانه اسمها كده RenkoTimeFrame
هذه القيمة تكون 2 يعني تظهر شارت الفريم افلاين 2M
لو غيرتها الي 3 سيظهر عندك شارت الفريم افلاين 3M من قائمة الاوفلاين
اتمني تكون وضحت

حبيب قلبي ياحسين ،،شكرا اخي ع سرعه الرد ،،تحياتي.

hussien86 09-06-2013 05:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521529)
حبيبي حسين ، انا اسف لاني لم اتابع مشاركتك السابقه لاني كنت مشغول بالاكسبيرت الاخير ،، اخي الكريم الاكسبيرت الاخير (كلوس-اوبن) الظاهر عليه قوي لانه يحترم المستويات ويدخل وفق استراتيجيتنا بالضبط ،، لذلك من الافضل تجرب هذا الاكسبيرت الجديد لانه سيكون الدخول والخروج والاغلاق وجميع الشرائط موافقه لشروط استراتيجيتنا وهذا مانحن نطلبه ،، اترك الاكسبيرت 4 لانه كما ذكرت سابقا يحتوي ع اخطاء ويوجد لدينا بديل جديد يلتزم باستراتيجيتنا الى حد كبير فلتجرب الاكسبيرت (اوبن -كلوس) ،، شكرا يا غالي

ماعليك اخي انا لسه ماجهزت المنصة خلاص هجرب مع فوركساوي نفس الاكسبيرت اليوم مساء اكون جهزت كل شي ان شاء الله
تحياتي لك

goggo 09-06-2013 05:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521527)

لا يتم اضافته الى قائمة الاوفلاين انما يصنعه اكسبيرت الرينكو و عليك فتح شارتين للدقيقة و في الاعدادات اجعل واحد m2 و الاخر غيره الى m3

forex 2012 09-06-2013 05:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521524)
اخي العزيز شكرا شكرا شكرا ،، تسلم يااخي ع رفعك الاكسبيرت وتجربتك له ،،منتظرين النتائج ان شالله ،،،تحياتي حبيبي.

لا شكر على واجب يا اخى الكريم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521525)
اخي الحبيب ،عفوا واسف لم انتبه لحاوركم فقد كنت مشغول بمشاهده الاكسبيرت الاخير والتفكير فيه ،،لذا ارجو المعذره ،،الف شكرا لما تقدمه من اهتمام وتجربه الاكسبيرت ،،منتظرين نتائج الاكسبيرت الذي رفعته ،،حبي وشكري ياغالي

ولا يهمك يا عزيزى كان الله فى العون

بس ملحوظة للشباب : تم تغيير باسورد المشاهدة الى cNrCvGv

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521526)

ههههههههههه اللبس علشان خارجيين هههههههههههه :1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83):

fuad 09-06-2013 05:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goggo (المشاركة 521532)
لا يتم اضافته الى قائمة الاوفلاين انما يصنعه اكسبيرت الرينكو و عليك فتح شارتين للدقيقة و في الاعدادات اجعل واحد m2 و الاخر غيره الى m3

مشكور حبيبي ع التفاعل ،تم حل المشكله ، احلى لايك لاحلى GOGGO :) .

hussien86 09-06-2013 06:23 AM

اقتباس:

ههههههههههه اللبس علشان خارجيين هههههههههههه
اكيد طالما نقيت عليا هلبس هههههههههههههههه بعدين انا مش خارج غير لما اطلع بنتيجه :p:p

ahmednoooh 09-06-2013 06:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521443)

تمام الازواج الرئيسية هيا اللي هنشتغل عليها :
eurusd
gbpusd
usdjpy
usdchf
usdcad
audusd
nzdusd
ممكن نضيف الكروسين المجنون واليورو ين او ممكن واحد منهم ..
الحساب مثلا 2000 دولار بريسك 20% لمجموع الصفقات كلها ..
المنصة اف اكس دي دي الرافعه 1:200
ايه رأيك منيح كده ولا كيف :1 (88):؟؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521459)
طيب كدا معانا 7 ازواج رئيسية واتنين كروس .... محتاجين زوج اضافى اخر ليصبحوا 10 ازواج ونعطى لكل زوج ريسك 2 % ليصبح المجموع الكلى 20 %
وخلى راس المال للبداية 1000 والرافعة 200 تمام

حدد الزوج العاشر وانا افضل ان يكون من ضمن عائلة الين ايضا لتحركها السريع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521469)

اوكي تمام الزوج العاشر ممكن يكون زوج cadjpy لانه اقل سبريد بالنسبة لازواج الين التي لم نختارها ..بالنسبة لرأس المال اوكي نخليه 1000
اذن نلخص كمان مره

المنصة اف اكس دي دي
الرافعه كما هي 1:200
الازواج المستخدمة 10 ازواج : 7 ازواج رئيسية و3 كروسات
راس المال : 1000 دولار
الريسك : 2% لكل صفقة بمجموع ريسك لايتخطي 20%

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521488)
تمام كدا يا صديقى والله يعينى على 20 شارت رنكو ... اكيد السرفر حيدعى عليا هههههههههه

بس فاضل استفسار واحد اعتقد ان اجابته حتكون عند اخونا حسن كيرا

كيف سيعرف اى اكسبرت من الاتنين ان الاخر فتح صفقة ليقوم هو بمسح الامر المعلق الاخر ...... ام هذا الامر ستم يدويا ؟؟؟؟؟؟؟

فوركساوى ملك السيرفرات و الباك تيست و الاكسبرتات موجود هنا الله يعطيك العافية يا صديقى كيف حالك ضمنا اختبار حقيقى للاكسبيرتات
احب ابشرك انك مش هتفتح 20 شارت لااااااااااا 20 شارت رينكو و متنساش 20 كمان عادى يعنى 40 ههههههههههههه كان الله فى العون

ahmednoooh 09-06-2013 06:50 AM

معلش سؤال مهم انا شايف الشباب ما شاء الله بيتكلموا على تحديد نسبة المخاطر فى الاكسبيرت 10% او 20 %
مش دى المشكلة ( المشكلة انى يظهر نظرى ضعف ) حد يقولى خانة تحديد الريسك فى الاكسبيرت موجودة فيييييييييييييييين هههههههههههههههه

forex 2012 09-06-2013 09:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 521537)
فوركساوى ملك السيرفرات و الباك تيست و الاكسبرتات موجود هنا الله يعطيك العافية يا صديقى كيف حالك ضمنا اختبار حقيقى للاكسبيرتات
احب ابشرك انك مش هتفتح 20 شارت لااااااااااا 20 شارت رينكو و متنساش 20 كمان عادى يعنى 40 ههههههههههههه كان الله فى العون

اهلا يا احمد ..... كيفك ..... بقى يا راجل عاملين موضوع وكل الحبيايب هنا وماحدش يدينى مزد كول حتى هههههههههههههه

وبعدين يا مان انا لا ملك ولا حاجة الملك لله وحده

وفعلا تم فتح 40 شارت والله يكون فى عون السرفر بقى ومايفتحش بقه ولا يطلع لسانه ههههههههههههههههه :1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 521538)
معلش سؤال مهم انا شايف الشباب ما شاء الله بيتكلموا على تحديد نسبة المخاطر فى الاكسبيرت 10% او 20 %
مش دى المشكلة ( المشكلة انى يظهر نظرى ضعف ) حد يقولى خانة تحديد الريسك فى الاكسبيرت موجودة فيييييييييييييييين هههههههههههههههه

الف سلامة على الجزر ههههههه قصدى النظر

حتلاقيها اسمها RISK MM

TREND_SEEKER 09-06-2013 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 521535)

اكيد طالما نقيت عليا هلبس هههههههههههههههه بعدين انا مش خارج غير لما اطلع بنتيجه :p:p

حسين86 حبيبي هنا ؟
أشرقت الأنوار
بروحك الحلوه وتفائلك الكبير
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521552)
اهلا يا احمد ..... كيفك ..... بقى يا راجل عاملين موضوع وكل الحبيايب هنا وماحدش يدينى مزد كول حتى هههههههههههههه

وفعلا تم فتح 40 شارت والله يكون فى عون السرفر بقى ومايفتحش بقه ولا يطلع لسانه ههههههههههههههههه :1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83):

حتلاقيها اسمها RISK MM

وكمان ملك ملوك الأكسبرتات والباكتست ؟
فوركساوي السكره نوارة المنتديات ؟
كده كتير علينا بصراحه :1 (21)::1 (21)::1 (21)::1 (21):

forex 2012 09-06-2013 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 521553)

حسين86 حبيبي هنا ؟
أشرقت الأنوار
بروحك الحلوه وتفائلك الكبير

وكمان ملك ملوك الأكسبرتات والباكتست ؟
فوركساوي السكره نوارة المنتديات ؟
كده كتير علينا بصراحه :1 (21)::1 (21)::1 (21)::1 (21):

اهلا بيك يا ابو يوسف .... انا لسه واخد بالى من الموضوع امبارح بس

كيفك انت يا ملك الرنكو الساحر

ahmednoooh 09-06-2013 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521552)

حتلاقيها اسمها RISK MM

الحمد لله كيفك انا يا رجل , عندك حق كان يجب انى اديك الووووووووووو
و بعدين النظر مش عارف مالة معايا (شارت الفوركس) بعيد عنك عامينى عايزين نرتاح بقى و نشغل اكسبيرت و ننام ههههههههههههههههههه
اما بخصوص خانة الريسك موجودة فى الاكسبيرت الاخير بتاع الكلوز و الاوبن
اما بخصوص النسخة 4 و 5 السابقين مش لاقيها ( نظرى باظ تانى ولا مش موجودة) هههههههههههههههههه من بكرة
اوعدك هاكل كيلوا جزر على الريق

forex 2012 09-06-2013 10:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 521562)
الحمد لله كيفك انا يا رجل , عندك حق كان يجب انى اديك الووووووووووو
و بعدين النظر مش عارف مالة معايا (شارت الفوركس) بعيد عنك عامينى عايزين نرتاح بقى و نشغل اكسبيرت و ننام ههههههههههههههههههه
اما بخصوص خانة الريسك موجودة فى الاكسبيرت الاخير بتاع الكلوز و الاوبن
اما بخصوص النسخة 4 و 5 السابقين مش لاقيها ( نظرى باظ تانى ولا مش موجودة) هههههههههههههههههه من بكرة
اوعدك هاكل كيلوا جزر على الريق

لا انا ماجربت اى نسخة سواء 4 او 5 ..... انا دخلت على الاوبن والكلوز مرة واحدة وكنت اعقتد انك تتكلم عليه

ahmednoooh 09-06-2013 10:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 521569)
لا انا ماجربت اى نسخة سواء 4 او 5 ..... انا دخلت على الاوبن والكلوز مرة واحدة وكنت اعقتد انك تتكلم عليه

نستنى اخونا حسين و حسن وفؤاد يمكن يطلع نظرهم قوى و يقولونا ا النسخة 4 و5 فيها تحديد الريسك ولا لأ؟

Learn4X 09-06-2013 11:12 AM

السلام عليكم
ما شاء الله الموضوع خلال ايام حصل على 70 صفحة و 100 مشاهد لحظي
ساقرأه كله الان

munaf55 09-06-2013 11:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة awad991 (المشاركة 521442)
ماشي ياريت بعض ما نخلص التجربة المسؤولين يرفعوا كل الاكسبيرتات والمؤشرات من تانى فى ملف واحد مع موجز سريع عن طريقة تركيبهم وعملهم عشان الناس ما تتلخبطش فى الصفحات وتتوه جواها

اكيد سيتم رفع النسخة النهائية بعد الانتهاء من فترة التجربة والتاكد من الفاعلية

munaf55 09-06-2013 11:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 521460)

مش فاهم بالضبط ماذا تقصد بالمستويات -3 +3!!! يمكن تقصد فارق السبريد وهذا عادي
يغلق البيع على خسارة قبل خط الستوب بفارق السبريد، ويغلق الشراء على خسارة بعد خط الستوب بفارق السبريد ، والعكس صحيح بالنسبة للهدف
لأن سعر الشراء بالـ Ask وسعر البيع بالـ Bid

ولا ننسى الأوامر المعلقة أيضا معرضة لإعادة التسعير عند الحركة السريعة وهذا راجع لقوة شركة الوساطة
بالنسبة للهدف والستوب يمكن تعديل حسابهما يبدأ من اغلاق الشمعة Close1 وليس من سعر السوق Ask;Bid
لكن قبل عمل هذا التعديل ولعدم التشتيت وسط النسخ المتراكمة فالأفضل نجرب النسخة الأخيرة فلا أعتقد انه سيحصل إعادة تسعير بأكثر من 5 نقاط وإلا فالشركة أصلا ضعيفة
يجب أن تتاجر بشركة ECN أو STP كي تضمن الدخول والتنفيذ الفوري في المكان المناسب

تحياتي

الله يبارك فيك عزيزي
تستحقون كل خير وأنا في الخدمة دائما على قدر استطاعتي
راجع الفكرة البديلة بتمعن وتركيز ستجدها مطابقة للاستراتيجية وننتظر الافتتاح للتأكد من عمل الاكسبيرت
بالتوفيق

طيب لو انا قمت بتغيير TP/SL يدويا بعد ما تكون فتحت الصفقة اتوماتيكيا هل سيؤثر هذا على عمل الاكسبيرت؟

munaf55 09-06-2013 11:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 521374)
السلام عليكم إخواني الكرام
تحية طيبة
بعد معاينة كود مؤشر الخطوط لاحظت أنه مبرمج بطريقة لن تتوافق مع أكواد الاكسبيرت +++ لا أستطيع شرح التفاصيل لتعقيدها +++ ويحتاج إلى مبرمج أكثر خبرة مني :1 (24):
المهم خطرت ببالي فكرة وفعلا وجدت أنها الحل الأمثل لعمل اكسبيرت أوامر معلقة، يعني دخول صفقات بدقة عالية بشارت الرينكو كما فعلت سابقا بعدة اكسبيرتات
لكن لن نستطيع عمل باكتيست دقيق للأسف لكن في نفس الوقت يكفينا التيست اليدوي الأكثر دقة

على العموم لاحظو معي صورة شارت رينكو بوكس 25 نقطة
نلاحظ تطابق إغلاقات وافتتاحات شموع الرينكو مع المستويات

سنضع امرين معلقين باي ستوب وسيل ستوب عند إغلاق الشمعة سواء صاعدة او هابطة وبمسافة 5 نقاط عن الاغلاق فوق وتحت (تماما كما بالاستراتيجية)
أيضا سنضع أمرين معلقين باي ستوب وسيل ستوب عند افتتاح الشمعة السابقة ( بالنسبة للباي ستوب عند الافتتاح سيوضع بعد ان يكون السعر أسفله وهي أفضل من وضع باي ليميت وكأننا ننتظر إغلاق شمعة بوكس 5 :D )
وطبعا عند تفعيل أمر سيلغى الأمر المقابل له

إليكم الصورة شرحت فيه الجزء الأول لاكسبيرت الكلوز (الاغلاق) وهو نفس سيناريو اكسبيرت الأوبن (الافتتاح)

بالمرفقات اكسبيرتي الأوبن والكلوز بدون مضاعفات
BreakOut-Lines-Close
BreakOut-Lines-Open

أما المضاعفات جاري محاولة دمج الاكسبيرتين معا في اكسبيرت واحد

الاعدادات الافتراضية مطابقة لشروط الاستراتيجية

من بين الاعدادات يوجد
BuyStep وهي مسافة الأمر المعلق بالنسبة للشراء
SellStep وهي مسافة الأمر المعلق بالنسبة للبيع

وذلك لراحة المستخدم في اختيار المسافة حسب السبريد أو حتى بتغيير حجم البوكس تغير معها المسافات بما يناسب

تم حذف خاصية HighSpread لأنه لا يمكن ربطها بالأوامر المعلقة

بالنسبة لطريقة التركيب
يجب فتح شارتين رينكو بوكس 25 لكل زوج M2 و M3 ثم نضع اكسبيرت الكلوز بشارت M2 و اكسبيرت الأوبن بشارت M3 مع اختلاف الماجيك نمبر

الاكسبيرتين لا يحتاجان للمؤشر إنما يمكن استخدام المؤشر فقط للتأكد من الصفقات :D

تم تجربة الاكسبرتين بالباكتيست يعمل بكفاءة

بالتوفيق

طبعا الشارت الاصلي يلي حنركب عبيه الرنكو لازم يكون على فريم M1 صح؟

munaf55 09-06-2013 11:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 521374)
السلام عليكم إخواني الكرام
تحية طيبة
بعد معاينة كود مؤشر الخطوط لاحظت أنه مبرمج بطريقة لن تتوافق مع أكواد الاكسبيرت +++ لا أستطيع شرح التفاصيل لتعقيدها +++ ويحتاج إلى مبرمج أكثر خبرة مني :1 (24):
المهم خطرت ببالي فكرة وفعلا وجدت أنها الحل الأمثل لعمل اكسبيرت أوامر معلقة، يعني دخول صفقات بدقة عالية بشارت الرينكو كما فعلت سابقا بعدة اكسبيرتات
لكن لن نستطيع عمل باكتيست دقيق للأسف لكن في نفس الوقت يكفينا التيست اليدوي الأكثر دقة

على العموم لاحظو معي صورة شارت رينكو بوكس 25 نقطة
نلاحظ تطابق إغلاقات وافتتاحات شموع الرينكو مع المستويات

سنضع امرين معلقين باي ستوب وسيل ستوب عند إغلاق الشمعة سواء صاعدة او هابطة وبمسافة 5 نقاط عن الاغلاق فوق وتحت (تماما كما بالاستراتيجية)
أيضا سنضع أمرين معلقين باي ستوب وسيل ستوب عند افتتاح الشمعة السابقة ( بالنسبة للباي ستوب عند الافتتاح سيوضع بعد ان يكون السعر أسفله وهي أفضل من وضع باي ليميت وكأننا ننتظر إغلاق شمعة بوكس 5 :D )
وطبعا عند تفعيل أمر سيلغى الأمر المقابل له

إليكم الصورة شرحت فيه الجزء الأول لاكسبيرت الكلوز (الاغلاق) وهو نفس سيناريو اكسبيرت الأوبن (الافتتاح)

بالمرفقات اكسبيرتي الأوبن والكلوز بدون مضاعفات
BreakOut-Lines-Close
BreakOut-Lines-Open

أما المضاعفات جاري محاولة دمج الاكسبيرتين معا في اكسبيرت واحد

الاعدادات الافتراضية مطابقة لشروط الاستراتيجية

من بين الاعدادات يوجد
BuyStep وهي مسافة الأمر المعلق بالنسبة للشراء
SellStep وهي مسافة الأمر المعلق بالنسبة للبيع

وذلك لراحة المستخدم في اختيار المسافة حسب السبريد أو حتى بتغيير حجم البوكس تغير معها المسافات بما يناسب

تم حذف خاصية HighSpread لأنه لا يمكن ربطها بالأوامر المعلقة

بالنسبة لطريقة التركيب
يجب فتح شارتين رينكو بوكس 25 لكل زوج M2 و M3 ثم نضع اكسبيرت الكلوز بشارت M2 و اكسبيرت الأوبن بشارت M3 مع اختلاف الماجيك نمبر

الاكسبيرتين لا يحتاجان للمؤشر إنما يمكن استخدام المؤشر فقط للتأكد من الصفقات :D

تم تجربة الاكسبرتين بالباكتيست يعمل بكفاءة

بالتوفيق

هاد كلام كتير حلو ومدوزن
طيب ممكن حضرتك تشرحلنا شو اللي حيصير في حالة الشمعتين اللي قبلها و باتجاهين
يعني لو الصفقات اللي على الشمعة الزرقاء اغلق بربح شو السيناريو يلي حيتطبق بالشعة الحمرا قبل الاخيرة
و بالعكس اذا الزرقاء ضربت ستوب واغلقت الصفقة بخسارة شو حيكون السيناريو
تحياتي

munaf55 09-06-2013 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Learn4X (المشاركة 521577)
السلام عليكم
ما شاء الله الموضوع خلال ايام حصل على 70 صفحة و 100 مشاهد لحظي
ساقرأه كله الان

طبعا وهذا بجهودكم جميعا وتفاعلكم مع الورشة بالشكل الفعال وانشالله رب العالمين ما رح يضيع هالتعب ابدا

munaf55 09-06-2013 11:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 521572)
نستنى اخونا حسين و حسن وفؤاد يمكن يطلع نظرهم قوى و يقولونا ا النسخة 4 و5 فيها تحديد الريسك ولا لأ؟

انا عم اشتغل على 5 وما قدرت اشوف خانة تحديد الريسك فيها
طبعا جربت 4 وكانت ممتازة بس ما انتبهت لهالموضوع
وينو دكتورنا فؤاد ووين معتصم وكيرا يخبرونا؟

munaf55 09-06-2013 11:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuad (المشاركة 521534)
مشكور حبيبي ع التفاعل ،تم حل المشكله ، احلى لايك لاحلى GOGGO :) .

انا لسا ما فهمت كيف نفتح الشارت M3
يمكن لأنو السوق مسكر او انو في عندي مشكلة؟
مع اني فتحت شارتين M1 وبعدين شغلت الرينكو على على اعدادات بوكس 25 تايم فريم 2 على الاول
والتاني شغلت عليه الرينكو على اعدادات 25 بوكس وتايم فريم 3
رحت للاوفلاين ما حصلت غير الفريم 2 اوفلاين
شو رأيك بهالحديث؟

تاجر فوركس 09-06-2013 12:08 PM

انا مش فاهم هنركب ايه وفين الاكسبرت للرينكو وفي الاكسبرت للطريقة وهنعمل ايه يا ريت شرح لان الكلام مش متجمع يا ريت شرح للطريقة كلها وتركيبها بالحاجات بتاعتها وشكرا للمجهود الوافر

ahmednoooh 09-06-2013 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة munaf55 (المشاركة 521586)
انا لسا ما فهمت كيف نفتح الشارت M3
يمكن لأنو السوق مسكر او انو في عندي مشكلة؟
مع اني فتحت شارتين M1 وبعدين شغلت الرينكو على على اعدادات بوكس 25 تايم فريم 2 على الاول
والتاني شغلت عليه الرينكو على اعدادات 25 بوكس وتايم فريم 3
رحت للاوفلاين ما حصلت غير الفريم 2 اوفلاين
شو رأيك بهالحديث؟

مظبوط كلامك يا اخى انت كدة عملت الصح , انتظر لعودة السوق
لأن تفعيل الرينكوا لا يعمل فى ايام العطلة ( يعمل فقط فى ايام السوق المفتوح )

و دى صورة توضيحية علشان الناس اللى هتوة فى فريم 3 دقيقة

simo10madridi 09-06-2013 12:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تاجر فوركس (المشاركة 521587)
انا مش فاهم هنركب ايه وفين الاكسبرت للرينكو وفي الاكسبرت للطريقة وهنعمل ايه يا ريت شرح لان الكلام مش متجمع يا ريت شرح للطريقة كلها وتركيبها بالحاجات بتاعتها وشكرا للمجهود الوافر

اهلا اخي انا ايضا مستني الاخوة انهم ينزلو اخر اكسبرت لرينكو وجميع مراحيله ومع الشرح ايضا لو كان ممكن للاخوة الافاضل

shamel-fx 09-06-2013 12:38 PM

Re: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

السلام عليكم
يعنى اشتغل بالنسخه الرابعه فريم ال3M
معلهش انا مش ملاحقه الردود كتير و انا تهت
ممكن حد يدنى المختصر المفيد
وجزاكم الله خيرا

ahmednoooh 09-06-2013 12:46 PM

رد: Re: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تاجر فوركس (المشاركة 521587)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simo10madridi (المشاركة 521597)
اهلا اخي انا ايضا مستني الاخوة انهم ينزلو اخر اكسبرت لرينكو وجميع مراحيله ومع الشرح ايضا لو كان ممكن للاخوة الافاضل

يا اخوان الشباب ما قصروا فى موضوع تركيب الرينكو و منزلين فيديوها كمان بس اتعبوا شوية و ارجعوا كم صفحة للخلف هتلاقوا الطريقة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shamel-fx (المشاركة 521599)
السلام عليكم
وجزاكم الله خيرا

النسخة الرابعة ؟ لا انتى فاتك كتير , فية نسخة خامسة و نسخة اخرى سادسة من قسمين ( اكسبيرت اوبن و اكسبيرت كلوز )
ارجعى 4 او 5 صفحات هتلاقى اخونا حسن كيرا شرح كيفية وضعهم
اما عن طريقة عمل رينكو جديد فريم 3 الصورة فى نفس الصفحة بتوضح

abou osama 09-06-2013 01:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله
طيب احنا خلاص اتفقنا على تجربة الاكسبرتين open and close مع بداية السوق
والتجربة على 10 ازواج
والريسك 2
المنصة fxdd

السؤال :

هل ستتحمل منصة واحدة 10 ازواج على الرينكو؟

ام يمكن استعمال منصتين مثلا وليكن fxdd and insta???????

,اما بالنسبة للحساب فانا ساجرب من 500 دولار فهل هذا المبلغ سوف يتحمل ام انه من الممكن ان يتمرجن فى دقايق؟

ارجوا من الاخوة الخبراء الرد على استفساراتى

وجزاكم الله خير

kira-h 09-06-2013 01:30 PM

رد: Re: استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

اقتباس:

FXDD-MT4 Demo Server 2

تحياتى للجميع

ممتاز
خلي التوقيت كما هو 1/23 لن يؤثر على العمل
MinLots معناه أقل لوت لن يفتح الاكسبيرت أقل منه وذلك في حالة تفعيل ال RiskMM
مثال جعلت RiskMM =10 ورأس مال 1000 دولار
ثم جعلت MinLots = 0.08
ماذا سيحدث ؟
سيضل الاكسبيرت يفتح بلوت ريسك 10%
وتقريبا عند كل ربح 100 دولار يزداد اللوت بـ 0.01 وعند خسارة 100 دولار ينقص اللوت ب 0.01
فنفرض مثلا حصلت خسارة ب 300 دولار وأصبح الحساب 700 دولار يعني بريسك 10% هيفتح بلوت 0.07 لكن بما أن الـ MintLots =0.08 فسيفتح الاكسبيرت بلوت 0.08

نفس السيناريو للـ MaxLots أقصى لوت لن يتجاوزه الاكسبيرت

وعلى فكرة أنا أنصح باستخدام لوت تابث لأن العمل على سلة عملات، فلازم تكون اللوتات متساوية فيما بينهم وهذا لن يحصل عند تفعيل إدارة المال RiskMM

بالتوفيق أخي
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة munaf55 (المشاركة 521579)
طيب لو انا قمت بتغيير TP/SL يدويا بعد ما تكون فتحت الصفقة اتوماتيكيا هل سيؤثر هذا على عمل الاكسبيرت؟

نعم سيؤثرعلى عمل الاكسبيرت لأن به يكود يقوم بتنفيذ الهدف والستوب المخفي في حالة عدم تفعيله من قبل البروكر وذلك لكي لا نقع في فخهم
لأنه في بعض المرات لا يحصل موديفاي الصفقة بسبب تهنج سيرفر الشركة وتخيل لو الصفقة بقيت بدون هدف ولا ستوب
هنا الهدف والستوب المخفي يقوم بالواجب

ولكن إذا أردت تغييره يدويا يجب أن تغيره من الاكسبيرت أو اصنع لك نسخة ليس فيها الاغلاق المخفي

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة munaf55 (المشاركة 521582)
هاد كلام كتير حلو ومدوزن
طيب ممكن حضرتك تشرحلنا شو اللي حيصير في حالة الشمعتين اللي قبلها و باتجاهين
يعني لو الصفقات اللي على الشمعة الزرقاء اغلق بربح شو السيناريو يلي حيتطبق بالشعة الحمرا قبل الاخيرة
و بالعكس اذا الزرقاء ضربت ستوب واغلقت الصفقة بخسارة شو حيكون السيناريو
تحياتي

لا أستطيع ان أشرح أكثر من هذا
بالتجربة هتفهم كل شيء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة munaf55 (المشاركة 521585)
انا عم اشتغل على 5 وما قدرت اشوف خانة تحديد الريسك فيها
طبعا جربت 4 وكانت ممتازة بس ما انتبهت لهالموضوع
وينو دكتورنا فؤاد ووين معتصم وكيرا يخبرونا؟

إذا وجدت متغير RiskMM فهو لادارة المال وإذا وجدت LotsMpOnProfit فهو للمضاعفات ولا يوجد إدارة مال في هذه الحالة
ويمكن دمج إدارة المال مع المضاعفات برمجيا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shamel-fx (المشاركة 521599)
السلام عليكم
وجزاكم الله خيرا

الاكسبيرت بمشاركتي هو المعتمد ولم نتأكد بعد من خلوه من الأخطاء
أما باقي الاكسبيرتات فيها أخطاء في نقطة الدخول
http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...&postcount=630

الساعة الآن 05:01 PM