اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34344)

rtkwar 25-09-2013 12:15 AM

رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 556050)
تحت امرك يا استاذ ابو بشار - يا رب كده تكون الصورة اوضح http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1380053252.png

انا دخلت شراء برضه على الزوج ده بس بدرى من اسبوعين كده صفقة سوينجية عموم هو الزوج عندى لسة عامل 60 نقطة واتمنى الصعود له بالرغم من انه الاسبوع شكله احمر من اوله

mada0202 25-09-2013 12:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر حلفا (المشاركة 556067)
اخي في قاعدة في الفوركس للتعامل مع الفايبو اتعلمتها من الاستاذ الجليل القدير ربنا يرحمه ويغفر له استاذنا سامي
ادعو له رجاءا

ان الفايبو ناتشي عندما يتم اختراق مستوى 0.23 بسهولة جدا فانه يصعب عليه كسر مستوى 0.38 ودا الحاصل بالوقت مع الزوج

ثانيا الارتداد من الترند ليس بمجرد ملامسته بل التاكد بسلوك الشموع والدخول مع اكتمال نموذج الشموع
يعني شروط الهامر انو تجي شمعة تكسر الهاي بتاعها وتقفل فوق ليها ودا لسا ما حصل مع الزوج والترند الحالي

الهبوط قد يكون سيد الموقف خصوصا ان الين حاليا يرتفع امام العملات

الفايبو رسمتو من الاسفل لان الموجة بادية من تحت والبيحصل دا مجرد تصحيحات من مستويات الفايبو
يعني لما تكون في موجة كبيرة متكتملة من الافضل رسم الفايبو من عندها مع مراعاة ان المستويات لابد ان تكون قريبة من السعر
ولو الموجة المكتملة الفايبو فيها بعيد من السعر ممكن اتخطي جزو من الموجة واركز في البعدها

راجع روس دكتور اسامة في فيديو عن الفايبو منفصل

اسف طبعا على الشرح المكلكع دوت بس تنقصني الخبرة مثلك يا اخي:1 (85):

تسلملى على شرحك - طيب عموما هو الشمعة الاربع ساعات اللى اشتريت منها اول ما فتحت فوق خط الدعم - لقيتها نزلت 40 نقطة و قفلت عند خط الترند السفلى - تفتكر كده ان السعر هيكسر الترند لان الشمعة نزلت مرة تانية بسرعة و لمستها تانى ؟؟؟

mada0202 25-09-2013 12:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 556069)

على راسي ندوره
يا ريت تقتبس لي المشاركات المطلوبة ..

اكيد مستواك حيبقى احسن ابو احميد ..

ما يؤمر عليك ظالم ، ايوا كده اوضح
ماشي الاتجاه العام صاعد والترند الصاعد صحيح ..
لكن هذه المقاومة المخترقة غير دقيقه ..
لان تكونها يجب ان يكون بشموع صاعده من الاسفل الى الاعلى وليس العكس
وبتالي الشراء يكون من خط الترند الصاعد الي هو بالسعر الحالي مرتكز الان على الترند تمام بسعر 132.90
مع استوب اغلاق شمعة اربع ساعات ادنى الترند بحالة كسره ، طبعاً كسره وارد ويعتبر فرصة للبيع كذلك ..

تمام اوى الشرح ده - طب فى الحالة دى ننتظر على احتمالية كبيرة لكسر الترند السفلى ولا ندخل شراء ونتوكل على الله ؟؟

mada0202 25-09-2013 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 556077)
انا دخلت شراء برضه على الزوج ده بس بدرى من اسبوعين كده صفقة سوينجية عموم هو الزوج عندى لسة عامل 60 نقطة واتمنى الصعود له بالرغم من انه الاسبوع شكله احمر من اوله

60 نقطة فى اسبوعين بس ؟؟؟

rtkwar 25-09-2013 12:52 AM

اقتباس:

60 نقطة فى اسبوعين بس ؟؟؟
لا كان صعد وعمل 243 نقطة بس الاسبوع ده ياقلبى ماتحزن نزل النهاردة وقعد يتأرجح لحد مااستقر على 60 نقطة
دى صورة تذكارية اما كان عامل 196 نقطة كان هو اللى فيهم
عموما انا مكمل معاه ليطلع تانى ليضرب ستوب

أ.نادر غيث 25-09-2013 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 556086)
تمام اوى الشرح ده - طب فى الحالة دى ننتظر على احتمالية كبيرة لكسر الترند السفلى ولا ندخل شراء ونتوكل على الله ؟؟

انا عن نفسي شخصياً دائما ادخل على الكسر والاختراق لانه السيولة تبقى اقوى ..
اي بعد الكسر والاغلاق ، والدخول من اقرب منطقة بعد الكسر بحال لم يكن السعر بعيد ..

mada0202 25-09-2013 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 556099)

انا عن نفسي شخصياً دائما ادخل على الكسر والاختراق لانه السيولة تبقى اقوى ..
اي بعد الكسر والاغلاق ، والدخول من اقرب منطقة بعد الكسر بحال لم يكن السعر بعيد ..

يعنى حضرتك بتدخل عكس الاتجاه صح كده ؟؟؟
بس سؤال مهم - دلوقتى انا طبقت كل اللى قاله الاستاذ اسامة عادل بخصوص الدخول فى الصفقة - يعنى ترند صاعد - داخل مع الاتجاه - شمعة هابطة لمست الترند السفلى و بعدين قفلت فوقه و بعدين انتظرت شمعة كاملة صاعدة و رحت داخل شراء - ليه مع كل كده السعر عكس عليا ؟؟؟؟

احمد حسّن 25-09-2013 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 556102)
يعنى حضرتك بتدخل عكس الاتجاه صح كده ؟؟؟
بس سؤال مهم - دلوقتى انا طبقت كل اللى قاله الاستاذ اسامة عادل بخصوص الدخول فى الصفقة - يعنى ترند صاعد - داخل مع الاتجاه - شمعة هابطة لمست الترند السفلى و بعدين قفلت فوقه و بعدين انتظرت شمعة كاملة صاعدة و رحت داخل شراء - ليه مع كل كده السعر عكس عليا ؟؟؟؟

اسف انى بتدخل فى المناقشه بس على فكره يا ماده لو الدخول مضمون 100% زى ما انت فاكر مكانش الاستوب لوز ليه لزمه .. معلش السعر عكس عليك مره المره الى بعديها مش حيعكس

bob_bob_bob 25-09-2013 01:36 AM

ما شاء الله في وجوه جديده النهارده وانا مبسوط بالمناقشات الي حصلت دي واتعلمت منها كتير
ويا 100 مرحبا يا mada0202 ويا احمد حسن عاوزينكم معانا في الورشه على طول بأمر الله

mada0202 25-09-2013 01:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد حسّن (المشاركة 556109)
اسف انى بتدخل فى المناقشه بس على فكره يا ماده لو الدخول مضمون 100% زى ما انت فاكر مكانش الاستوب لوز ليه لزمه .. معلش السعر عكس عليك مره المره الى بعديها مش حيعكس

يا احمد انت تتدخل براحتك فى اى وقت :)
النقطة بس هل فيه حاجة كانت ناقصانى مكنتش واخد بالى منها علشان كدا السعر عكس ؟؟؟ ولا هى ظروف سوق ؟؟؟

الساعة الآن 06:01 AM