اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه الارباح 2 للحسابات الصغيره (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11115)

shobra 28-07-2011 11:20 PM

رد: استراتيجيه الارباح 2 للحسابات الصغيره

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedbalha (المشاركة 176328)
طب ياباشا كدة الخطين تقاطعو يبقى كدة في عكس اتجاه وهيصعد؟؟ وهنعمل ايه في الصفقات اللي خسرانه دلوقتي؟؟؟؟

هانفتح صفقه شرا ء واحده وبعد كل شمعه هابطه هانفتح صفقه شراء
وبالنسبه لصفقات البيع الخاسره فى ارتداد لو جابت منهم اى صفقه ربح هانقفلها يدوى على اى ربح

وما تقلقش كده كده الاكسبرت هيقفل جميع الصفقات عندما يكون الاجمالى ربح 1% من قيمه الحساب
ونكمل ونشوف ايه ايلى هايحصل ان شاء الله

ابو عافية 29-07-2011 12:05 AM

فكره عبقريه

shobra 29-07-2011 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عافية (المشاركة 176361)
فكره عبقريه

شهاده اعتز بها من اخ كريم بارك الله فيك ابو عافيه

shobra 29-07-2011 11:02 PM

الحمد لله وبعد نجاح الاستراتيجيه
نستكمل جنى الارباح ان شاء الله مع بدايه الاسبوع الجديد
اى استفسارات انا جاهز ان شاء الله

karimfotouh 04-11-2011 11:57 PM

الف شكر ياغالى

shobra 05-11-2011 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimfotouh (المشاركة 228726)
الف شكر ياغالى

الشكر لله

أحمد الرويني 05-11-2011 01:12 PM

كل عام و أنتم بخير :) عيد سعيد

mikooo 05-11-2011 03:24 PM

استفسار
يعنى الخط الاخضر لما يقطع الخط الاحمر من تحت لفوق ندخل صفقات شراء بعد كل شمعة هابطة
و لما الخط الاحمر يقطع الخط الاخضر من اعلى لأسفل ندخل صفقات شراء مع كل شمعة صاعده

انا عايز اتأكد انا كده فهمتك صح و لا لأ

شكرا جدا لك

mikooo 05-11-2011 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 175506)
والان اخوانى موعدنا مع الشرح

قبل الشرح لازم نعرف الشروط

1- ان يكون حجم لوط الصفقه 1/300 يعنى لو الحساب قيمته 300 $ حجم اللوط سيكون 0.01$ عشره سنت فقط

وطبعا يجب التجربه على حساب تجريبى الاول لفتره

وهذا الحساب سوف اتابع عليه الورشه ان شاء الله

ومن شركه البارى MetaTrader 4 Alpari UK لاننا شغالين فى الورشه الثانيه على حساب شركه اف اكس ديدى

Login: 3098933

Investor : shobra2
والان نأتى للشرح

العمل على فريم الربع ساعه

العمل على زوج GBP/USD

طريقه الشراء عندما يقطع الخط الاخضر الخط الاحمر من اسفل الى اعلى يكون الاتجاه صاعد نفتح صفقه شراء وعند كل شمعه هابطه نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الصاعد سنفتح الصفقات بعد الشموع الهابطه)

طريقه جنى الربح عند بلوغ اى صفقه ربح 8 نقط سيتم تتبع الربح بمعنى انه سيتم وضع الاستوب مثلا عند 4 نقط وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه

طريقه الاستوب لا يوجد استوب وفى حاله اذا كان هناك صفقات كثيره مفتوحه بعضها خاسر وبعضها كسبان سيتم اغلاق جميع الصفقات اذا كان الاجمالى ربح

طريقه البيع عندما يقطع الخط الاحمر الخط الاخضر من اعلى الى اسفل يكون الاتجاه هابط نفتح صفقه بيع وعند كل شمعه صاعده نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الهابط سنفتح الصفقات بعد الشموع الصاعده)

طريقه جنى الربح عند بلوغ اى صفقه ربح 8 نقط سيتم تتبع الربح بمعنى انه سيتم وضع الاستوب مثلا عند 4 نقط وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه

طريقه الاستوب لا يوجد استوب وفى حاله اذا كان هناك صفقات كثيره مفتوحه بعضها خاسر وبعضها كسبان سيتم اغلاق جميع الصفقات اذا كان الاجمالى ربح

طبعا الموضوع ده كله هيكون مرهق جدا طب نعمل ايه اقول لك لا تقلق اخى الحل موجود ان شاء الله

ستجد فى المرفقات افضل اكسبرت لاداره الصفقات ومعه الاعدادات وهو من تصميم الاخ اسامه بارك الله فيه ورزقه من حلاله واكثر من علمه

كل ما عليك انت افتح الصفقات والاكسبرت سيقوم بعمليه جنى الارباح

سؤال اخر طالما الخط الاخضر قطع الخط الاحمر من اسفل لأعلى طبيعى جدا انه فى نفس الوقت الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من أعلى لأسفل

shobra 05-11-2011 09:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 228852)
كل عام و أنتم بخير :) عيد سعيد

وانت بألف خير اخى احمد
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228902)
استفسار
يعنى الخط الاخضر لما يقطع الخط الاحمر من تحت لفوق ندخل صفقات شراء بعد كل شمعة هابطة
و لما الخط الاحمر يقطع الخط الاخضر من اعلى لأسفل ندخل صفقات شراء مع كل شمعة صاعده

انا عايز اتأكد انا كده فهمتك صح و لا لأ

شكرا جدا لك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228904)
سؤال اخر طالما الخط الاخضر قطع الخط الاحمر من اسفل لأعلى طبيعى جدا انه فى نفس الوقت الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من أعلى لأسفل

مرحبا اخى ليس مهم الوان الخطوط بقدر فهم الفكره فالخطوط ممكن انت تغير فيها براحنك من اعدادات المؤشر حسب الالوان ايلى انت بتحبها
وبالنسبه لى انا مزبطهم فى التمبليت ان الاخضر من فوق الاتجاه صاعد والاخضر من تحت يعنى الاتجاه هابط
والفكره بمنتهى البساطه انه عندما يتقاطع الخطين ويعطونا اشاره ان الاتجاه صاعد وحسب الوانهم زى ما انت مزبطهم اذا الشراء سيكون بعد كل شمعه هبطه واذا كان الاتجاه هابط فالبيع يكون بعد كل شمعه صاعده
برجاء للتذكير ان التجربه يجب ان تكون على حساب ديمو لان الاستراتيجيه ممتازه بس محتاجه ممارسه كتير وتدريب

mikooo 05-11-2011 11:11 PM

شكرا جدا لك انا كده فهمت الفكرة ... و سيتم تجربتها على حساب ديمو بداية من الاسبوع القادم ان شاء الله

shobra 05-11-2011 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 229096)
شكرا جدا لك انا كده فهمت الفكرة ... و سيتم تجربتها على حساب ديمو بداية من الاسبوع القادم ان شاء الله

بالتوفيق ان شاء الله

farok 06-11-2011 04:00 AM

كل سنة وانت طيب يامعلم

shobra 06-11-2011 08:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 229151)
كل سنة وانت طيب يامعلم

وانت وجميع الامه الاسلاميه بخير ان شاء الله

karimfotouh 09-11-2011 08:07 PM

الفكره جميله جدا بس عندى سؤال ؟
يعنى لما يكون الخط الاخضر فوق الخط الاحمر ندخل شراء ؟ والعكس ندخل بيع
وشكراا

shobra 09-11-2011 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimfotouh (المشاركة 230985)
الفكره جميله جدا بس عندى سؤال ؟
يعنى لما يكون الخط الاخضر فوق الخط الاحمر ندخل شراء ؟ والعكس ندخل بيع
وشكراا

نعم اخى لو شغلت التمبليت المرفق فى الموضوع وكمان ممكن تدخل اعدادات المؤشر وتغيير فى الالوان براحتك

nani26 10-11-2011 12:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 175147)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كانت بدايتانا الحمد لله فى استراتيجيه الارباح الاولى وهى بفضل الله ناجحه حتى الان

وكان شعارها
وداعا للقلق والتوتر
وداعا للتردد والحيره
وداعا للتعقيدات والتشتت بين انواع التحليلات المختلفه
وان شاء الله وداعا للخساره

والان كما وعدكم اخوانى موعدنا مع استراتيجيه الارباح 2 للحسابات الصغيره

وهى ايضا شعارها

وداعا للقلق والتوتر
وداعا للتردد والحيره
وداعا للتعقيدات والتشتت بين انواع التحليلات المختلفه
وان شاء الله وداعا للخساره

ولاكن يجب التجربه الاول على حساب ديمو لفتره حيث ان الاستراتيجيه تحت التطوير

ولا تنسو زكاه المال ولا تنسوا الصدقات

موعدنا مساء مع الشرح ان شاء الله

أ/ شبرا تحياتى لحضرتك
انا حملت الاكسبيرت والتمبلت
بس السؤال بقى عايزه افهم ايه الارقام اللى موجوده دى 8.42 >
وياترى الرقم 1.6365 ده السعر
ولو السعر انا لما حملته عندى لقيت انه شويه بخضر وشويه بيحمر فى نفس اللحظه ده ليه بقى
معلش بقى استحملنى لانى ما صدقت لقيت حاجه سهله كده

nani26 10-11-2011 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 175506)
والان اخوانى موعدنا مع الشرح

قبل الشرح لازم نعرف الشروط

1- ان يكون حجم لوط الصفقه 1/300 يعنى لو الحساب قيمته 300 $ حجم اللوط سيكون 0.01$ عشره سنت فقط

وطبعا يجب التجربه على حساب تجريبى الاول لفتره

وهذا الحساب سوف اتابع عليه الورشه ان شاء الله

ومن شركه البارى MetaTrader 4 Alpari UK لاننا شغالين فى الورشه الثانيه على حساب شركه اف اكس ديدى

Login: 3098933

Investor : shobra2
والان نأتى للشرح

العمل على فريم الربع ساعه

العمل على زوج GBP/USD

طريقه الشراء عندما يقطع الخط الاخضر الخط الاحمر من اسفل الى اعلى يكون الاتجاه صاعد نفتح صفقه شراء وعند كل شمعه هابطه نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الصاعد سنفتح الصفقات بعد الشموع الهابطه)

طريقه البيع عندما يقطع الخط الاحمر الخط الاخضر من اعلى الى اسفل يكون الاتجاه هابط نفتح صفقه بيع وعند كل شمعه صاعده نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الهابط سنفتح الصفقات بعد الشموع الصاعده)

طبعا الموضوع ده كله هيكون مرهق جدا طب نعمل ايه اقول لك لا تقلق اخى الحل موجود ان شاء الله

ستجد فى المرفقات افضل اكسبرت لاداره الصفقات ومعه الاعدادات وهو من تصميم الاخ اسامه بارك الله فيه ورزقه من حلاله واكثر من علمه

كل ما عليك انت افتح الصفقات والاكسبرت سيقوم بعمليه جنى الارباح

هل معنى كده ان الاستراتيجيه لا تصلح الا لزوج الباوند فقط ؟؟

shobra 10-11-2011 04:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 (المشاركة 231094)

أ/ شبرا تحياتى لحضرتك
انا حملت الاكسبيرت والتمبلت
بس السؤال بقى عايزه افهم ايه الارقام اللى موجوده دى 8.42 >
وياترى الرقم 1.6365 ده السعر
ولو السعر انا لما حملته عندى لقيت انه شويه بخضر وشويه بيحمر فى نفس اللحظه ده ليه بقى
معلش بقى استحملنى لانى ما صدقت لقيت حاجه سهله كده

مرحبا بكى اختى
بالنسبه للسؤال الرقم ده 8.42 > عباره عن تايمر للفريم الحالى يعرض لكى الوقت المتبقى لانتهاء الشمعه الحاليه
وبالنسبه للرقم ده 1.6365 هو فعلا السعر الحالى ولما يخضر معناه الشمعه تتحرك فى اتجاه الصعود ولو احمر معناه ان الشمعه تتحرك فى اتجاه الهبوط وانصحك ملناش دعوه بموضوع الاحمر والاخضر ده دلوقتى احنا ايلى يهمنا هو رقم السعر وبس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 (المشاركة 231099)

هل معنى كده ان الاستراتيجيه لا تصلح الا لزوج الباوند فقط ؟؟

الاستراتيجيه تصلح لكل الازواج ان شاء الله بس يفضل الازواج ايلى لها اسبريد قليل و الاستراتيجيه مفيده جدا فى وقت الذبذبه ايلى الناس بتخاف منه احنا بقى ما بنخافش ان شاء الله

اى استفسار لا تترددى فى اى وقت ومتنسيش شعار الاستراتيجيه
بالتوفيق ان شاء الله

karimfotouh 10-11-2011 04:33 AM

اوك الف شكر ياباشا انا شغال على التمبلت بتاعك واهم حاجه لما الخط الاخضر يكون فوق الاحمر اشترى ؟
صح والعكس عند البيع صح ؟

shobra 10-11-2011 04:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimfotouh (المشاركة 231234)
اوك الف شكر ياباشا انا شغال على التمبلت بتاعك واهم حاجه لما الخط الاخضر يكون فوق الاحمر اشترى ؟
صح والعكس عند البيع صح ؟

صح تمام ان شاء الله

shobra 10-11-2011 04:57 AM

اخوانى الاعزاء احب انبهكم جميعا ان الاستراتيجيه تحتاج الى تدريب جيد وايضا للابتكار والابداع فى التعامل معها وذلك للوصول لافضل النتائج بدون خساره ان شاء الله
ولكم مثال لاصعب يوم يتم فيه اختبار الاستراتيجيه وهو اليوم نزول اليورو اكثر من 300 نقطه مره واحده كان يوم كويس جدا لاختبار الاستراتيجيه

nani26 10-11-2011 05:51 AM

ا/ شبرا انا جربت الاستراتيجيه النهارده
لكن اللى لاحظته هو الاتى
ان بما ان الخط الاخضر قطع الاحمر لاسفل فا بالتالى بقينا فى اتجاه هابط
اللى انا لاحظته اننا طول ما احنا قريبين من تقاطع الخطين بتكون الاستراتيجيه فعاله
لكن كل ما الاتجاه بيكون على وشك التغيير بيكون مع الاسف الاستراتيجيه مش مظبوطه
وهذه هى صورة من حسابى
فا انا اتداول بعد غلق كل شمعه صاعده افتح صفقة بيع
ولو تم ان حدث اكثر من شمعه صاعده فا كما قلت قبل ذلك لاحد الاعضاء هنا انه يفتح مع اغلاق كل شمعه صاعده صفقة بيع
ولكن اوقفت فتح الصفقات لما وجدته من اقتراب للخطين وهو ما يوضح قرب التقاطع او تغيير الاتجاه وبالتالى فتح صفقات البيع غير مجدى
فأرجو من حضرتك دراسة الاستراتيجيه ونقاط الضعف التى بها لكى تعم الفائده
مثلا ان تقول لنا فى اى الاوقات تكون مثاليه للمتاجره بها
او عند توفر كذا وكذا تكون مفيده
ولكن هكذا فا انا اشك انها تجدى فى النهايه بثمار
وهناك ملحوظه اخرى
لاحظت فى الاتجاه العرضى ان خطوط المؤشر تخترق جسم الشموع وتسير معها
فماذا نفعل فى مثل هذا الاتجاه
وشكرا لسعة صدرك لكثرة اسئلتى واستفساراتى
ولكن يعلم الله اننى ومن مثلى فى احتياج شديد لهذه الاستراتيجيه ولكن ارجوا ان يتم اضافة تعديلات عليها
ولك منى جزيل الشكر

هذه صورة الصفقات

وهذه هى صورة تداخل الخطين مع الاسعار

shobra 10-11-2011 06:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 (المشاركة 231252)
ا/ شبرا انا جربت الاستراتيجيه النهارده
لكن اللى لاحظته هو الاتى
ان بما ان الخط الاخضر قطع الاحمر لاسفل فا بالتالى بقينا فى اتجاه هابط
اللى انا لاحظته اننا طول ما احنا قريبين من تقاطع الخطين بتكون الاستراتيجيه فعاله
لكن كل ما الاتجاه بيكون على وشك التغيير بيكون مع الاسف الاستراتيجيه مش مظبوطه
وهذه هى صورة من حسابى
فا انا اتداول بعد غلق كل شمعه صاعده افتح صفقة بيع
ولو تم ان حدث اكثر من شمعه صاعده فا كما قلت قبل ذلك لاحد الاعضاء هنا انه يفتح مع اغلاق كل شمعه صاعده صفقة بيع
ولكن اوقفت فتح الصفقات لما وجدته من اقتراب للخطين وهو ما يوضح قرب التقاطع او تغيير الاتجاه وبالتالى فتح صفقات البيع غير مجدى
فأرجو من حضرتك دراسة الاستراتيجيه ونقاط الضعف التى بها لكى تعم الفائده
مثلا ان تقول لنا فى اى الاوقات تكون مثاليه للمتاجره بها
او عند توفر كذا وكذا تكون مفيده
ولكن هكذا فا انا اشك انها تجدى فى النهايه بثمار
وهناك ملحوظه اخرى
لاحظت فى الاتجاه العرضى ان خطوط المؤشر تخترق جسم الشموع وتسير معها
فماذا نفعل فى مثل هذا الاتجاه
وشكرا لسعة صدرك لكثرة اسئلتى واستفساراتى
ولكن يعلم الله اننى ومن مثلى فى احتياج شديد لهذه الاستراتيجيه ولكن ارجوا ان يتم اضافة تعديلات عليها
ولك منى جزيل الشكر

هذه صورة الصفقات

وهذه هى صورة تداخل الخطين مع الاسعار

اولا اسمحيلى ان اشكرك جدا لهذه المشاركه الرائعه فهذه فعلا اول مشاركه مفيده وفعاله للاستراتيجيه وكما لاحظتى انتى الاستراتيجيه اشد نقطه ضعف لها هى منطقه تغيير الاتجاه اذا علينا التفكيير فى كيفيه التغلب على هذه المشكله و طبعا انا لو فكرت لوحدى مش زى ما نفكر كلنا مع بعض ونبتكر ويد الله مع الجماعه
بالنسبه للصوره الثانيه فهى من وجه ونظرى هى افضل اوقات ممكن نكسب فيها لان احنا بنبيع فى الشمعه الصاعده وبنشترى فى الشمعه الهابطه والاتجاه طالع نازل اذا سنجنى الربح من الناحييتين

وزى ما انا قولت من قبل احنا لازم نبتكر ونبدع وان شاء الله ربنا يوفقنا ولذلك انا فكرت ان احنا ممكن ما نلتزمش فى الاتجاه الصاعد بالشراء فى كل شمعه هابطه ولاكن ممكن نخليها كل شمعتين هابطين متتاليتين ورا بعض او كل ثلاث شمعات متتاليه هابطه ورا بعض
نعطى مثال
الخط الاخضر قطع الخط الاحمر من اسفل الى اعلى واصبح الاتجاه صاعد يبقى الشراء يكون عندما يتكون شمعتين ورا بعض هابطين نفتح صفقه شراء او كل ثلاث شمعات متتاليه ورا بعض نفتح صفقه وبكده هتكون قلت الصفقات التى ممكن ان تستنزف الحساب فى حاله تغيير الاتجاه

وهذه صوره توضح فكرتى الجديده ومنتظر رايك لمعرفه نقاط الضعف فيها ونحاول معالجتها ان شاء الله ونتمنى من الجميع المشاركه بالاراء الفعاله ان شاء الله

shobra 10-11-2011 06:32 AM

انظرى الى هذه الصوره السهم فيها يشير الى مناطق الشرء الممتازه كل ثلاث شمعات ورا بعض

علاء حمدان 10-11-2011 06:40 AM

كلام جميل واستراتيجية موفقة ان شاء الله والاخ شبرا لا يكل ولا يمل من تقديم كل ما هو مفيد
متابع ان شاء الله
ولي تعقيب بعد التجربة والمتابعه
وبالتوفيق ان شاء الله

nani26 10-11-2011 06:49 AM

ا/ شبرا من الاطلاع على الشارت
اتضح الاتى
ان ليس من المؤكد ان بعد كل ثلاث شموع هبوطا ندخل صفقة شراء
او العكس لانه كما موضح فستلاحظ انه لو اعتمدنا على هذا فا ستكون ايضا نسبة المخاطره عاليه
وانا وضحت لحضرتك على الشارت نقاط الضعف الموجوده
حضرتك لاحظ الدوائر التى باللون الاصفر تلاحظ ان الدخول فى صفقة شراء بعد 3 شموع هابطه كان خطأ وحتى لو السوق ارتد فإنه يرتد باحتمال ضعيف وطويل المدى لتحقيق تارجت قليل
وفى المثالين ستجد
الدائره الاول وهى شمعه الدخول السعر عكس ثم ارتد مع التعريض فتره ثم حقق الهدف ولكن ايضا الاحتمال كان ضعيف
والمثال الثانى طبعا حضرتك توقعت بعد شمعة الهامر هذه ان السعر سيصعد ولكن
معظم شموع الهامر الهابطه التى تأتى بعد اتجاه هابط تجعل السعر يسير فى نفس الاتجاه
ومع الاسف ايضا فا الدخول هنا غير صحيح
انا سوف افحص هذه الاستراتيجيه جيدا لكى اصل الى حل فيها
وياريت الاخوه الاعضاء يشاركونا باراءهم حتى تكتمل الفكره

علاء حمدان 10-11-2011 07:33 AM

انا شايف من اول تجربة اننا مثلا في حالة البيع الحالية على الباوند
ان السعر ( شمعة الربع ساعه ) لما يقفل فوق الخط الاخضر ادخل ابيع بغض النظر عن ظهور 3 شمعات صعود متتالية

واعتقد ان نفس الكلام موجود على شارت اليورو دولار

معلش مش هاقدر اجيب صور دلوقتي للشرتات بس الكلام واضح وسهل وان شاء الله متابع بالمستجدات

shobra 10-11-2011 04:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان (المشاركة 231269)
كلام جميل واستراتيجية موفقة ان شاء الله والاخ شبرا لا يكل ولا يمل من تقديم كل ما هو مفيد
متابع ان شاء الله
ولي تعقيب بعد التجربة والمتابعه
وبالتوفيق ان شاء الله

مرحبا بك اخى علاء
نورت الموضوع ياباشا بصراحه انت ليك مجهود رائع وربنا يجزيك خير ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 (المشاركة 231271)
ا/ شبرا من الاطلاع على الشارت
اتضح الاتى
ان ليس من المؤكد ان بعد كل ثلاث شموع هبوطا ندخل صفقة شراء
او العكس لانه كما موضح فستلاحظ انه لو اعتمدنا على هذا فا ستكون ايضا نسبة المخاطره عاليه
وانا وضحت لحضرتك على الشارت نقاط الضعف الموجوده
حضرتك لاحظ الدوائر التى باللون الاصفر تلاحظ ان الدخول فى صفقة شراء بعد 3 شموع هابطه كان خطأ وحتى لو السوق ارتد فإنه يرتد باحتمال ضعيف وطويل المدى لتحقيق تارجت قليل
وفى المثالين ستجد
الدائره الاول وهى شمعه الدخول السعر عكس ثم ارتد مع التعريض فتره ثم حقق الهدف ولكن ايضا الاحتمال كان ضعيف
والمثال الثانى طبعا حضرتك توقعت بعد شمعة الهامر هذه ان السعر سيصعد ولكن
معظم شموع الهامر الهابطه التى تأتى بعد اتجاه هابط تجعل السعر يسير فى نفس الاتجاه
ومع الاسف ايضا فا الدخول هنا غير صحيح
انا سوف افحص هذه الاستراتيجيه جيدا لكى اصل الى حل فيها
وياريت الاخوه الاعضاء يشاركونا باراءهم حتى تكتمل الفكره

بالنسبه لى انا لا اراها مخاطره عاليه لاننا اختصرنا اكثر من حوالى 20 صفقه خاسره فى وقت تغيير الاتجاه اختصرناها لتصبح بالطريقه الجديده صفقتين او ثلاثه فقط وطبعا اللوط لازم يكون ب10 سنت ولاكن حسب تجربتى فى الفتره السابقه للاستراتيجيه هى ممتازه ولاكن مرونتك انت فى التعامل معها هى المطلوبه وكيف نحقق هذه المرونه هناك اكثر من طريقه ونأخذ واحده منهم وهى بأختصار شديد اذا انعكس علينا الاتجاه وكانت هناك صفقات كثيره خاسره فى الاتجاه القديم نعد هما كام صفقه خاسره ونفتح عددهم هيدج وذلك لنوقف الخساره وبعد ذلك نشتغل عادى بطريقتنا المعروفه فتح الصفقه كل شمعتين متتالييتين او ثلاث شمعات متتاليه وكمان ممكن اربعه كل واحد ورؤيته وعندما يكون اجمالى جميع الصفقات ربح طبعا بغلق الجميع ونبدأ من جديد
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان (المشاركة 231277)
انا شايف من اول تجربة اننا مثلا في حالة البيع الحالية على الباوند
ان السعر ( شمعة الربع ساعه ) لما يقفل فوق الخط الاخضر ادخل ابيع بغض النظر عن ظهور 3 شمعات صعود متتالية

واعتقد ان نفس الكلام موجود على شارت اليورو دولار

معلش مش هاقدر اجيب صور دلوقتي للشرتات بس الكلام واضح وسهل وان شاء الله متابع بالمستجدات

كلامك صحيح اخى علاء ولاكن كثيرا ما يحدث هذا ويكون فى تذبذب وفى النهايؤدى الى الخساره وهذا من وجه نظرى الشخصيه

alshreef2011 10-11-2011 10:24 PM

مجهود رائع ياشبرا ماشاء الله
بالتوفيق ليك ولكل المتابعين

shobra 10-11-2011 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2011 (المشاركة 231613)
مجهود رائع ياشبرا ماشاء الله
بالتوفيق ليك ولكل المتابعين

شكرا لك اخى رشاد نورت الموضوع اخى

الساعة الآن 01:25 PM