اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Benisafcom 14-03-2012 07:03 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

المشكلة في المتاتريدر لحظة يجب ان تلغي ثثبيت البرنامج و ساتيك برابط الدي حملت منه انا

Benisafcom 14-03-2012 07:11 PM

تفضل
اما كمان كانت الصفقات تقفل من تلقاء نفساها
حمل من هنا و جزا الله احمد صلاح كل خير

matrex14 16-03-2012 02:18 AM

انا بشوف في التوصيات والورش ان في هدف اول عند كذا وهدف تاني عند كذا
ازاي هل معني ذلك اني بكون داخل بعقدين وبقفل الاول عند تحقيق الهدف الاول ولا
وكمان ممكن حد يشرحلي يعني ايه تعزيز

Benisafcom 16-03-2012 02:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrex14 (المشاركة 295642)
انا بشوف في التوصيات والورش ان في هدف اول عند كذا وهدف تاني عند كذا
ازاي هل معني ذلك اني بكون داخل بعقدين وبقفل الاول عند تحقيق الهدف الاول ولا
وكمان ممكن حد يشرحلي يعني ايه تعزيز

اهلا اخي
يعني تفتح صفقتين في نفس الوقت ونفس الاتجه و نفس الزوج
الهدف في الصفقة الاولى و الصفقة الثانية بالهدف اثاني بعد ان تضرب الصفقة الاولى الهدف الاول ضع ستوب لوز في الصفقة الثانية عند نفس هدف الصفقة الاولى
اتمنى اني قد اجبتك
اي استفسار تفضل
:)

Benisafcom 16-03-2012 02:56 AM

التعزيز

هو فتح عقود جديدة في اتجاة عقد مفتوح اصلا في نفس الاتجاة ويكون السعر قد تحرك في صالحنا اي ان الحالة الحالية ربح فنقوم بفتح عقود جديدة في نفس اتجاة الربح اذا كان لدينا يقين ان السعر في رالي او علي الاقل سيكمل في نفس الاتجاة مما يشجعنا علي زيادة الربح

الشامي 16-03-2012 11:17 AM

سلام عليكم
عندي سؤال
المضاربة في الفوركس بتعتمد على الكسر سواء كسر الموفنج او الفايبو او الترند او النماذج السعرية
طيب دلوقتي ينفع اعتمد اعلى الارتداد ولا لازم الكسر بمعنى
لو عندي مثلا ترند صاعد او قناة صاعدة والسعر صاعد ممكن اول ما يلمس القناة او الترند اعمل صفقة بيع على اساس انه هيهبط وازاي اتأكد انه هيهبط مش هيكسر ؟
سؤال تاني هل التحليل الفني والاخبار ساعات بيكونوا الاتنين غير صادقين على الشارت يعني مثلا اليورو دولار الايام دي لا تحليل ولا اخبار
امبارح مثلا اخبار الدولار كانت ايجابية ولقينا السعر لم يهبط بل صعد وكسر الترند المكسور
ارجو تفسير

معاذ عودات 16-03-2012 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس (المشاركة 295750)
سلام عليكم
عندي سؤال
المضاربة في الفوركس بتعتمد على الكسر سواء كسر الموفنج او الفايبو او الترند او النماذج السعرية
طيب دلوقتي ينفع اعتمد اعلى الارتداد ولا لازم الكسر بمعنى
لو عندي مثلا ترند صاعد او قناة صاعدة والسعر صاعد ممكن اول ما يلمس القناة او الترند اعمل صفقة بيع على اساس انه هيهبط وازاي اتأكد انه هيهبط مش هيكسر ؟
سؤال تاني هل التحليل الفني والاخبار ساعات بيكونوا الاتنين غير صادقين على الشارت يعني مثلا اليورو دولار الايام دي لا تحليل ولا اخبار
امبارح مثلا اخبار الدولار كانت ايجابية ولقينا السعر لم يهبط بل صعد وكسر الترند المكسور
ارجو تفسير

اهلا يا غالي
السوال الاول : ينفع تدخل ولكن يجب المحافظه على ستوب مناسب .. والدخول يكون اخطر من الدخول بعد الكسر
السوال التاني : التحليل الفني ممكن ان تفهمه وممكن ان يكون يخطأ ولكن التحليل الاخباري
لا انت ولا انا منقدر نفهمه بشكله الصحيح .. فهو صعب جدا .. والخبر يجب ان تعرف ماذا يقصد
يعني التحليل الاخباري لو تفهمه 100% سيكون لك مقعد في الفوركس وتعمل شغل كبير

الشامي 16-03-2012 12:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 295754)

اهلا يا غالي
السوال الاول : ينفع تدخل ولكن يجب المحافظه على ستوب مناسب .. والدخول يكون اخطر من الدخول بعد الكسر
السوال التاني : التحليل الفني ممكن ان تفهمه وممكن ان يكون يخطأ ولكن التحليل الاخباري
لا انت ولا انا منقدر نفهمه بشكله الصحيح .. فهو صعب جدا .. والخبر يجب ان تعرف ماذا يقصد
يعني التحليل الاخباري لو تفهمه 100% سيكون لك مقعد في الفوركس وتعمل شغل كبير

طيب معلش سؤال تاني بالنسبة للدخول بعد الكسر انا في صفقات كتير بلاقي مثلا ترند وموفنج مكسورين بستنى اعادة الاختبار وفعلا تيجي الشمعة بعد الكسر تلمس الترند المكسور وتغلق خارجة فأدخل الفرصة لكن فجأة الاقي الشمعة اللي بعدها اغلقت داخله تاني مع اني انتظرت شمعتين بعد الكسر هل دا سوء توفيق ولا في حاجة غلك في دخولي

معاذ عودات 16-03-2012 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس (المشاركة 295760)
طيب معلش سؤال تاني بالنسبة للدخول بعد الكسر انا في صفقات كتير بلاقي مثلا ترند وموفنج مكسورين بستنى اعادة الاختبار وفعلا تيجي الشمعة بعد الكسر تلمس الترند المكسور وتغلق خارجة فأدخل الفرصة لكن فجأة الاقي الشمعة اللي بعدها اغلقت داخله تاني مع اني انتظرت شمعتين بعد الكسر هل دا سوء توفيق ولا في حاجة غلك في دخولي

بس هذه الحالات قليله اخوي ..
ونحن نفلترها من خلال الستوب

النسبه الاكبر .. تمشي مع صفقتك

Benisafcom 16-03-2012 07:40 PM

ان شاء الله يفيدك الموضوع دا في معرفة الكسر ان كان صحيحا او كادبا
ميل السعر (الترند) تعريفه وانواعه وطرق رسمة والخاتمة بفرص حية

الساعة الآن 09:23 PM