اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

الحالم 02-01-2012 06:31 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 251918)
عندي ملاحظات قد تفيدك على الفريم ده لو حتتقبلها بصدر رحب حكتبها هنا غير كده مفيش داعي حد يعرفها
تحياتي

لا تقلق اكتب ما تشاء نحن نتعلم بارك الله فيك

ghlhv 02-01-2012 06:35 PM

اعتقد انه رايح 2870 الان صح ولا ايه

jallo 02-01-2012 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحالم (المشاركة 251859)

شوف عيوني
انت طبعا راسم منحنيات فوق كل ترند بما يعني رأس وكتفين ودي مش مضبوطة لأنه الأكتاف غير متساوية ولا حتى قريبة من التساوي على الأقل
ثانيا انت منزل فيبو ناتشي من نقطة غير مضبوطة لأنه لازم ينزل من النقطة 1.3070 وبالتالي يكون تصحيحه لحد 61 فيبو وهي كما حصل بالضبط من عند 1.2994
ثالثاً أنا مش فاهم الضلع السفلي ده انت منزله منين اتلغى الفريم ده وتم تشكيل ضلع آخر صاعد على فريم الساعة العالم كله اشتغل عليه اليوم من الصبح وانا دخلت بعد كسره للأسفل
رابعا الضلع السفلي المرسوم مش دي مراكزه ابدا انت طبعا رسمته متأخر والواجب يكون صاعد من أدنى نقطة للترند الصاعد ومساند لكل الشموع الهابطة الى أن يتم كسره
تقبل تحياتي والى محاولات أخرى ناجحة باذن الله

jallo 02-01-2012 06:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 251928)
اعتقد انه رايح 2870 الان صح ولا ايه

عارف لو في سيولة في السوق والتداول أيام عادية مش اجازات كنا وصلنا ليها من الضهر وبنصحح
بس الملل ده عايزله صبر وشاهي رايح قهوة جاية وشيش وكده يعني عموما فضل حتة صغير ة بس الآن السعر كسر الضلع وأكد الهبوط قبل شوية فضل بس يثبت تحت النقطة اللي ذكرتها سابقا لمدة أقل من ساعة لآن الشمعة الحالية عمرها 47 دقيقة لحد الآن

ghlhv 02-01-2012 06:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 251942)
عارف لو في سيولة في السوق والتداول أيام عادية مش اجازات كنا وصلنا ليها من الضهر وبنصحح
بس الملل ده عايزله صبر وشاهي رايح قهوة جاية وشيش وكده يعني عموما فضل حتة صغير ة بس الآن السعر كسر الضلع وأكد الهبوط قبل شوية فضل بس يثبت تحت النقطة اللي ذكرتها سابقا لمدة أقل من ساعة لآن الشمعة الحالية عمرها 47 دقيقة لحد الآن

يعنى انت تعتقد انه لو نزل على 287 ممكن يرتد لمستوى التعينات فى القريب العاجل ولا يتاخر شوية لانى كنت اشتريت لوط صغير قوى عند سعر 299 بس الحمد لله دخلت معاك بيع من الصبح وربنا يكرمك وارجو الافادة

jallo 02-01-2012 06:54 PM

السعر بينتر من مقاومة تعتبر صعبة في ضل هيمنة ضعف السيولة ولا هي مقاومة عادية جدا بس هو عموما اليورو دولار مدي عزم ضعيف شوية في الهبوط ودي اشارات قرب الصعود الكبير
خد بالك الكلام ده من الكونترول ههههههههههه ومش حيكون قبل 1.2850 1.2800 أو أقل

jallo 02-01-2012 06:59 PM

أنا شغلي تقدر تسميه لحظي وتقدر تسميه حسب الفرص يعني بشتغل عالفريمات واللي بقراه في التشارت وقد تستغرب أنه يكون كتير مدين توصيات اتجاه وانا ماشي عكسه تماما دي حاجة تخوف وتقلق
لعلمك حتى انا بقلق منها ولولا ثقتي في قدرتي على التحليل كنت رحت فستين داهية مع التوصيات الفاشلة اللي كل شوية بنقراها في كل موقع والآن في عز الهبوط قد تظهر فرصة شراء مش حفوتها بس طبعا مش اليوم لأنه اليوم السوق مفيهوش حيل يعمل اتجاهين يدوبك عارف ينزل

jallo 02-01-2012 07:01 PM

الآن ثبت النزول أي تصحيح للأعلى ولو بسيط يعتبر فرصة متتعوضش للبيع فقط استوب عالي حبتين ودخول بيع للي فاته النزول من الأول وللي عايز يدبل الصفقة

jallo 02-01-2012 07:06 PM

السكوت ده معناه ان في كتير هربو من الصفقة ومسمعوش الكلام ولا اتبعو الأستوبات ودلوقتي قاعدين يقولوا ياريت مخرجناش طيب أدي فرصة تانية الآن ومؤكدة جدا المرة دي ولا في أخبار حتطفشها ولا هم بحزنون دخول مع أول تصحيح بسيط واتوكلوا على الله

ghlhv 02-01-2012 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 251965)
السكوت ده معناه ان في كتير هربو من الصفقة ومسمعوش الكلام ولا اتبعو الأستوبات ودلوقتي قاعدين يقولوا ياريت مخرجناش طيب أدي فرصة تانية الآن ومؤكدة جدا المرة دي ولا في أخبار حتطفشها ولا هم بحزنون دخول مع أول تصحيح بسيط واتوكلوا على الله

توكلنا على الله ومتهيقلى كفاية حتى 289 مش كده ياباشا

الساعة الآن 01:34 AM