اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

momobanker 08-01-2013 11:53 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 446423)

اليورو متذبذب اليوم جدا وغير واضح المعالم لان بالاسفل هناك خطوط ترند صاعده
وبالاعلى مقاومه 1.3130 هامه ثم 1.3170 لا افضل البيع ولا الشراء الان
البيع بكسر 3055 على الفريم اليومى والشراء بالاغلاق اعلى 1.3130 او 1.3170 والاستوبات اسفلهم

وحضرتك ممكن فى صفقه البيع ان تضع الاستوب لوس 1.3105 لو كنت داخل بلوت كبير
اما لو كنت بلوت خفيف ممكن تتركه ولا تغلقه الا لو اغلق اعلى 1.3130

شخصيا اميل الى الهبوط وخاصه ان الاغلاق الويكلى للاسبوع السابق سلبى
ولكن لا أرى على الشارت على الفريمات الصغيره تؤكد كلامى
ومايؤكد احساسى بالهبوط هو الاغلاق ادنى 1.3055 بشمعه يومية حينها البيع سيكون جيد مع الخروج بالاغلاق اعلى المستوى 1.3100

ولا تنسوا يوم الخميس سيكون يوم عاصف بسبب الاخبار للبنوك المركزيه الاوربيه والبريطانيه فتوخى الحذر من الدخول فى اتجاه معين وينعكس عليك السوق كثير , فلا تتاجر بدون ستوب لوس

تحياتى لك متابعين الورشه ,
وبالتوفيق فى كل صفقاتكم :)

تحليلك دايما ممتاز ربنا يوفقك لما يحب و يرضى

النسر الذهبى 09-01-2013 12:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 446418)

ليه بتقول كدة اخى الكريم انت او اى عضو ليكم حرية التحليل وتعبر عن رأيك متى شئت فى التحليل الفنى ولا تقلل من شأنك اخى الكريم ابدا وبالنسبة لرد حضرتك على السؤال اصبت ومنطقى جدا فعل الاخ الكريم اخطأ فى حالة دخولة فى متصف الاتجاه وهذا ما يوقع كثيرا من المستثمرين والمضاربين فى الكثير من الخسائر الفادحة بسبب انعكاس الاتجاه على العموم الهدف القادم باذن الله كما ذكرت او ممكن يزيد حتى الوصول الى 1.3034 كهدف اول وثانى باذن الله حتى 1.3015 حتى 1.3008 ان شاء الله وبعدة محاولة كسر نموذج الوتد او الارتداد منه لاعلى مرة اخرى

ابو ياسر يقصد ان كلامه ملوش اى لازمة بالنسبة للأخ السائل لانه المفروض لما يدخل بيع يكون محدد هوا عايز ايه رايح فين وجاي منين هدفه فين استوبه فين لكن مش يدخل وبعدين يسأل.

عموما يا ابو ياسر متعصبش نفسك وضح قصدك للسائل ببساطه :)

تحياتى

mohamedlee 09-01-2013 12:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 446423)

اليورو متذبذب اليوم جدا وغير واضح المعالم لان بالاسفل هناك خطوط ترند صاعده
وبالاعلى مقاومه 1.3130 هامه ثم 1.3170 لا افضل البيع ولا الشراء الان
البيع بكسر 3055 على الفريم اليومى والشراء بالاغلاق اعلى 1.3130 او 1.3170 والاستوبات اسفلهم

وحضرتك ممكن فى صفقه البيع ان تضع الاستوب لوس 1.3105 لو كنت داخل بلوت كبير
اما لو كنت بلوت خفيف ممكن تتركه ولا تغلقه الا لو اغلق اعلى 1.3130

شخصيا اميل الى الهبوط وخاصه ان الاغلاق الويكلى للاسبوع السابق سلبى
ولكن لا أرى على الشارت على الفريمات الصغيره تؤكد كلامى
ومايؤكد احساسى بالهبوط هو الاغلاق ادنى 1.3055 بشمعه يومية حينها البيع سيكون جيد مع الخروج بالاغلاق اعلى المستوى 1.3100

ولا تنسوا يوم الخميس سيكون يوم عاصف بسبب الاخبار للبنوك المركزيه الاوربيه والبريطانيه فتوخى الحذر من الدخول فى اتجاه معين وينعكس عليك السوق كثير , فلا تتاجر بدون ستوب لوس

تحياتى لك متابعين الورشه ,
وبالتوفيق فى كل صفقاتكم :)

ممتاز اخى الكريم احمد فعلا اخبار البنوك المركزية مهمة جدا وسوف تؤثر على اتجاه الزوج بصورة كبيرة جدا ربنا يستر بس يوجد خبر مهم جدا وهو مخزون النفط الخام الامريكى والمتوقع ايجابى للدولار

mocha2011 09-01-2013 12:15 AM

وضعت هدف 3015 و استوب 3160

أبو ياسر 09-01-2013 12:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 446407)

يا باشا انت اللي بايع ... بيعت على أي أساس ؟!!!
عموما من وجهة نظري (اللي ممكن يكون ملهاش أي لازمة) أعتقد ان الهدف 1.3015 وستوب لوز 1.3115
ربنا يوفقك ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 446418)

ليه بتقول كدة اخى الكريم انت او اى عضو ليكم حرية التحليل وتعبر عن رأيك متى شئت فى التحليل الفنى ولا تقلل من شأنك اخى الكريم ابدا وبالنسبة لرد حضرتك على السؤال اصبت ومنطقى جدا فعل الاخ الكريم اخطأ فى حالة دخولة فى متصف الاتجاه وهذا ما يوقع كثيرا من المستثمرين والمضاربين فى الكثير من الخسائر الفادحة بسبب انعكاس الاتجاه على العموم الهدف القادم باذن الله كما ذكرت او ممكن يزيد حتى الوصول الى 1.3034 كهدف اول وثانى باذن الله حتى 1.3015 حتى 1.3008 ان شاء الله وبعدة محاولة كسر نموذج الوتد او الارتداد منه لاعلى مرة اخرى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 446428)
ابو ياسر يقصد ان كلامه ملوش اى لازمة بالنسبة للأخ السائل لانه المفروض لما يدخل بيع يكون محدد هوا عايز ايه رايح فين وجاي منين هدفه فين استوبه فين لكن مش يدخل وبعدين يسأل.

عموما يا ابو ياسر متعصبش نفسك وضح قصدك للسائل ببساطه :)

تحياتى

ههههههههههههههههه
واضح ان الكلام بالبلدي بيوقع في الغلط ... والله بحاول دايما أكتب عربية فصحى عشان كده
كلمة (اللي ممكن يكون ملهاش أي لازمة) أو (اللي ملهاش أي تلاتين لازمة) اللي أحيانا بكتبهم مقصود بيها تريقة مش أكتر ... والتريقة على نفسي مش على غيري ومش بقلل من نفسي برضه ولا حاجة ، بس هية (عبارة اعتراضية) بقت منتشرة في مصر الأيام دي وبنستخدمها كتير ... حلوة عبارة اعتراضية دي :1 (2)::1 (2)::1 (2):
عامة حصل خير والمهم ان الأخ العزيز اللي سأل يكون قدر يوصل للي هوه عايزه

mohamedlee 09-01-2013 12:32 AM

جاء خبرى مخزون النفط الخام والغاز الامريكى الاسبوعى مرتفع فوق المتوقع اظن الاتجاة سوف يستكمل هبوطة فى خلال الساعات القادمة ان شاء الله

7up7up 09-01-2013 12:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 446448)
جاء خبرى مخزون النفط الخام والغاز الامريكى الاسبوعى مرتفع فوق المتوقع اظن الاتجاة سوف يستكمل هبوطة فى خلال الساعات القادمة ان شاء الله

السلام عليكم

تقريبا كم المدة ( ساعتين او خلال 12 ساعة ) بصراحة ابى اروح انننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننام :1 (13):

mohamedlee 09-01-2013 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7up7up (المشاركة 446455)
السلام عليكم

تقريبا كم المدة ( ساعتين او خلال 12 ساعة ) بصراحة ابى اروح انننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننام :1 (13):

ضع تيك بروفيت عند 1.3012 ونام واحلام سعيدة انا هاحصلك دلوقتى تصبح على خير وتصبحو جميعا كلكم على خير اخوانى

7up7up 09-01-2013 12:56 AM

انا حاط ( 1.3022 ) ان شاء الله يوصل :1 (13):

mouadbourse 09-01-2013 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mocha2011 (المشاركة 446439)
وضعت هدف 3015 و استوب 3160

وأنا دخلت معاك كمان ،أنا وياك في الهوا سوا:1 (21)::1 (21)::1 (21)::1 (21):

الساعة الآن 02:24 AM