اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

shady hamza 19-06-2013 02:20 AM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

صح معلش يا جماعة انا غلطت متاسف
انا قلت انه لازم اركز :D

kamell28 19-06-2013 12:49 PM

السلام عليكم

أنا شفت الطريقة الثانية ، و لكن أظن أني لم أستوعب الفكرة جيدا، حيث لاحظت أنه دائما صفقات الساعة الخامسة (في المثال) يكونوا هيدج، لإنه صفقات الساعة 10 أكيد صفقتين راح يجيبوا الهدف يا إما صفقتي الشراء أو البيع ،
إذا كان كذلك لزمتهم إيه صفقات الساعة 17 ؟؟

Modariba 19-06-2013 12:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 525486)
صح معلش يا جماعة انا غلطت متاسف
انا قلت انه لازم اركز :D

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ولا يهمك اخي ان ايضا فهمت الموضوع خطا

لو فيه حد يرفق جدول رقمي للطريقة الثانية جزاه الله خيرا لأن في فهمي الطريقة الأولى آمنة اكثر باستعمال المضاعفات النصفية

ما رأيكم ؟؟

أختكم في الله مضاربة

kamell28 19-06-2013 04:18 PM

أنا تلخبطت، ممكن أخي الكريم شرح أو توضيح عن كيفية تطبيقها في حساب واحد و ليكن 2000 دولار ؟

shady hamza 19-06-2013 05:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modariba (المشاركة 525564)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ولا يهمك اخي ان ايضا فهمت الموضوع خطا

لو فيه حد يرفق جدول رقمي للطريقة الثانية جزاه الله خيرا لأن في فهمي الطريقة الأولى آمنة اكثر باستعمال المضاعفات النصفية

ما رأيكم ؟؟

أختكم في الله مضاربة

انا برده افكر فى هذا الامر تكون الطريقة الاولى بمضاعفات نصفية ولكن طبعا لسه بدرى اوى على ما اقرر انا حاطط لنفسى مدة شهر ادرس فيها كل الطرق الموجودة واجرب ديمو وبعدين ابتدى اشتغل
احسن حاجة بلاش استعجال نفكر براحتنا مع المعلم الكبير بتاعنا وان شاء الله نوصل لخلطة ولا خلطة كنتاكى :D

shady hamza 19-06-2013 08:04 PM

السلام عليكم
يا ريت يا اسلام بعد اذنك اذا امكن ترفق لنا سكانر فترة اخر شهر او شهرين عشان نكون شايفين ايه اللى حصل زى ما وعدتنا فى اول الموضوع لانه الباك تست صعب واحنا دلوقتى شغالين ديمو لفترة جاية بس عايزين نشوف ايه اللى حصل فى اخر شهر مثلا اذا امكن وشكرا لك
واسف ان طلباتى طترت واعلم انك مشغول بس ممكن تبقى تنزل السكانر فى الاجازة مثلا

shady hamza 19-06-2013 08:49 PM

ملحوظة دليل على ان السوق نااااااااايم
امبارح الصفقة بتاعه الساعة 6 بتوقيت مصر لسه مفتوحة لغاية دلوقتى يعنى بقالها يوم كامل وساعتين زيادة كمان ولسه مقفلتش

Modariba 19-06-2013 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 525719)
السلام عليكم
يا ريت يا اسلام بعد اذنك اذا امكن ترفق لنا سكانر فترة اخر شهر او شهرين عشان نكون شايفين ايه اللى حصل زى ما وعدتنا فى اول الموضوع لانه الباك تست صعب واحنا دلوقتى شغالين ديمو لفترة جاية بس عايزين نشوف ايه اللى حصل فى اخر شهر مثلا اذا امكن وشكرا لك
واسف ان طلباتى طترت واعلم انك مشغول بس ممكن تبقى تنزل السكانر فى الاجازة مثلا

خير إن شاء الله

nagysol 20-06-2013 11:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 525288)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين

تحيه من القلب لكل الاخوه

حساب رقم 1 عليه ان يدخل صفقه شراء الساعه 10 صباحا واذا خسرت لا يدخل الساعه خمسه مساء واذا ربحت يدخل صفقه شراء الساعه 5 مساء بلوت ضعف لوت الساعه 10 صباحا
حساب رقم 2 عليه ان يدخل صفقه شراء لساعه 10 صباحا واذا خسرت لا يدخل الساعه خمسه مساء واذا ربحت يدخل صفقه بيع الساعه 5 مساء بلوت ضعف لوت الساعه 10 صباحا
حساب رقم 3 عليه ان يدخل صفقه بيع الساعه 10 صباحا واذا خسرت لا يدخل الساعه خمسه مساء واذا ربحت يدخل صفقه بيع الساعه 5 مساء بلوت ضعف لوت الساعه 10 صباحا
حساب رقم 4 عليه ان يدخل صفقه بيع الساعه 10 صباحا واذا خسرت لا يدخل الساعه خمسه مساء واذا ربحت يدخل صفقه شراء الساعه 5 مساء بلوت ضعف لوت الساعه 10 صباحا

براحه كدا واقراء وافهم الخطه اللى اتفقو عليها الاربع اشخاص

طيب دلوقتى الاربع اشخاص بيدخلو فى نفس التوقيت بنفس الثانيه على نفس البروكر بنفس السعر بنفس الاستوب لوس وبنفس التاك بروفت وكل واحد بالطريقه المحده اللى اتفقو عليها اللى ذكرنها
الحساب اللى صفقاته تخسر الساعه 10 صباح كدا خلاص اليوم بالنسابه انتهى ويبدى من بكره يوم جديد واللى صفقته تكسب الساعه 10 يدخل بلوت مضاعف الساعه خمسه كما وضحنا فى الخطه اللى اتفقو عليها فى الاعلى

طيب الصفقه اللى تربح الساعه 10 والساعه خمسه تبتدى تانى يوم بنفس اللوت الابتدائى مثلا 10 سنت لكل 2000 دولار والصفقه اللى تخسر تانى يوم تدخل بنفس اللوت +نصف اللوت اللى خسرته امس يعنى لو دخلت ب10 سنت وخسرت تانى يوم تدخل ب15 سنت . ثم 22.5 سنت ثم 33.75 سنت . يعنى مضاعفات نصفيه . (( المضاعفات النصفيه هيا اللى بيكون عندك الهدف ضعف الاستوب ولما تخسر بتدخل بلوت بحيث تكسب نفس البروفت وتعوض خساره الصفقه السابقه)

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شكرا أخى الكريم علي هذه الأفكار الجميلة

هل حساب رقم 1و 2جميع صفقاتهم شراء
وحساب رقم 3و 4جميع صفقاتهم بيع في جميع الأيام بغض النظر عن المكسب أو الخسارة

بارك الله فيك

Mido0o 20-06-2013 06:23 PM

بالنسبة لى هناك نقاط غير مفهومة كثيرا فى الطريقة الثانية و لذا سأعرض سيناريوهات بها الاسئلة التى لا أفهمها

السيناريو الاول:
اليوم الاول

أفتح هيدج الساعة العاشرة بلوت 0.1 مثلا شراء و بيع بهدف و ليكن 10 و أستوب 10 -----> النتيجة هى ربح الشراء و خسارة البيع والمحصلة صفر.
أفتح صفقة شراء الساعةالخامسة بلوت 0.2 ولا أفتح بيع لانه خسر فى بداية اليوم. -----> ربح الشراء لتكون النتيجة +20 نقطة.

اليوم الثانى

أفتح هيدج الساعة العاشرة بلوت 0.1 شراء 0.15 بيع بهدف 10 و أستوب 10 -----> النتيجة هى ربح البيع و خسارة الشراء والمحصلة +5.
أفتح صفقة بيع الساعةالخامسة بلوت 0.2 ام 0.3 (السؤال الاول)ولا أفتح شراء لانه خسر فى بداية اليوم. -----> ربح البيع لتكون النتيجة +20 او 30 نقطة حسب أجابة السؤال الاول و النتيجةلليوم هى +25 او +35 نقطة.

السيناريو الثانى

أفتح هيدج الساعة العاشرة بلوت 0.1 مثلا شراء و بيع بهدف و ليكن 10 و أستوب 10 -----> النتيجة هى ربح الشراء و خسارة البيع والمحصلة صفر.
أفتح صفقة شراء الساعةالخامسة بلوت 0.2 ولا أفتح بيع لانه خسر فى بداية اليوم. -----> خسر الشراء لتكون النتيجة -20 نقطة.

اليوم الثانى

أفتح هيدج الساعة العاشرة بلوت 0.1 أم بلوت 0.3 للشراء على اساس خسارة الساعة الخامسة لليوم السابق؟ (السؤال الثانى) و 0.15 بيع بهدف 10 و أستوب 10 -----> النتيجة هى ربح البيع و خسارة الشراء
أفتح صفقة بيع الساعةالخامسة بلوت 0.2 ام 0.3 (نفس السؤال الاول) ولا أفتح شراء لانه خسر فى بداية اليوم. -----> ربح البيع لتكون النتيجة +20 او 30 نقطة حسب أجابة السؤال الاول و النتيجةلليوم هى على حسب أجابة الاسئلة.

بعداجابة السؤالين ربما افهم كثيرا الفكرة بشكل واضح

الساعة الآن 02:46 PM