اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29755)

MOVING_AVERAGE 10-03-2013 12:36 AM

رد: مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي (المشاركة 477173)

........................
هذا هو الكلام ..... بدانا في اللعب مع الكبار

- خط البولنجرباند الاوسط هو خط موفنج 20 ( وكثير محللين يقول لك افتتاح اليوم فوق خط البولنجر الاوسط يعني السعر صاعد )
- وتحرك السعر شمعتين متتاليات يعني قطع موفنج 20
- وموفنج 20 او 21 كثير ناس تستخدمه في تحديد الاتجاه ( فاذا بدنا فلترة للتذبذب ايضا بدنا فلترة للاتجاه حتى نعرف هو تصحيح ولا اتجاه )
وهيك بنكون خرجنا من الرنكو ورحنا لعند زنكو ++ شارت الخسائر شارت الوقت ++

(لما قلنا شمعتين متتاليات دخول يعني السعر عكس 30 نقطة يعني قطع موفنج 20 وشكل له اتجاه هذا الاتجاه هل هو حقيقي او خادع).
- وفيه استراتيجية عند الجيران اسمها رن يورو رن تعتمد على تحرك اليورو 30 نقطة والها زباينها وشغاله ميه ميه ...

احنا دخولنا ع شمعتين ميه ميه ولا احد يقدر يقول فيه شي ... المشكلة وين في 30 نقطة الانعكاس شلون نقدر نكسبها لصالحنا فقط

واذا تحتاج فلترة في كثير استراتيجيات ناجحة ومفلترة وعلى كيف كيفك بس انت اشتغل
منها استراتيجية الساحر والاسيوطي واستراتيجيتك انت واستراتيجية كاوبوي وغيرها الكثير .,... فيها كثير مؤشرات فلتر على كيفك

خلينا هنا احنا بدون فلترة ( ابعدنا ع التكنولوجيا والفلاتر ) والي يرحم والديك .. حتى ما يتاثر عمل الاكسبيرت

تصدق في ناس تستعمله فقط للدخول في الصفقات وبعد كذا يغلقوه ويتحكموا في الهدف يدوي على حسب القناعه ( لان الاكسبيرت سريع في الدخول حتى لو كان السعر نازل مثل الصاروخ )

ارجع واقول سر نجاح الاكسبيرت اعتمادها على مؤشر واحد فقط والاهم من هذا كله مبرمج محترف مزمز عليه ع فنجان قهوه وبعيد عن الفلترة.. خايف بعد الفلترة ابطل فوركس وارجع للمكوى ( على راي شعبوله) :1 (41):

الفلتره بشموع الرنكو لازواج مختلفة

لن ادخل اي مؤشر في الموضوع

issra2010 10-03-2013 07:37 PM

ماشاء الله فكرة قوية والاكسبرت كدلك بالتوفيق

TREND_SEEKER 10-03-2013 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOVING_AVERAGE (المشاركة 477182)
الفلتره بشموع الرنكو لازواج مختلفة

لن ادخل اي مؤشر في الموضوع

كلامك صحيح 100%
يارب ياكريم

TREND_SEEKER 10-03-2013 11:39 PM

ممكن توضيح لآخر خاصيه تم اضافتها ما هي وظيفتها بالزبط ؟
عشان نتائج الأعدادات مبشره الى حد ما , ولكن أريد ان اعرف وظائف كل بند في الأعدادات لكي اضع اعدادات على فهم لكل وظيفه مما يساعد على عصر الأكسبرت واستخراج أعداداته النهائيه .
منتظر المساعده بإذن الله .

TREND_SEEKER 10-03-2013 11:57 PM

من فضلكم جميعا

أرفاق نتائج نتيجة العمل بتمبلت معين أو أستراتيجيه معينه ده شئ عادي وغير ناقص من المعلومات شئ , لأن من يرفق نتائج تمبلت او استراتيجيه هو بالفعل تم ارفاق هذا التمبلت او الأستراتيجيه

أما هنا , فهذه ورشه لتطوير أكسبرت .

وهنا الكلام والتفاعل والشغل يختلف تماما كليا وجزئيا عن اي نوع شغل آخر
برجاء شديد لكي يوفقنا الله معا
أنا لا أعرف من يختبر على الديمو الآن
وانا استخرج الأعدادات من الباك تست وليس عندي مساحه ولا مجال ولا وقت للأسف لتشغيل اي اكسبرتات على الديمو
والباك تست كاذب
المطلوب والمقصود بشده وتشديد والمرجوا من اي أحد يشغل الأكسبرت ويرفق نتائج جيده أن يرفق مع النتائج بكل صدق وسماحه ملف الأعدادات لكي نبدأ منه .

اما لو الشغل سوف يكون نفسي نفسي ؟!! ونحتفظ بالأعدادات لأنفسنا دون ارفاقها

فأنا هقدر أعرف وأستشف هذا بكل سهوله , وساعتها مش هيكون في سماحه ولا تعاون وأخلاص في هذه الورشه الطيبه
وبالتالي لن يوفقنا الله عز وجل

لأن الله لا يبارك في عمل به نفوس عطلانه ابدا .

برجاء قرائة هذه المشاركه بعنايه شديده وعدم العمل بنفوس خبيثه وغير سمحه .

شغل الأعدادات والأكسبرتات شغل صعب ومؤرف الى اقصى درجه , ولكن لو وجد التعاون والصدق سوف استمر معكم الى النهايه .
ولو لقيت الدنيا خبث وخباثه وأنانيه يبقى البعد عنكم غنيمه , ولن أضيع الوقت معكم .

هذا الكلام ربما يزعل البعض ولكني في الشغل ميهمنيش زعل النفوس العطلانه .

من هنا ورايح الي يرفق نتائج جيده بدون أعدادات يبقى كده في شئ مش صح وهنعمل كلنا وقفه حازمه على هذا الشخص مهما كان .
حتى لو كان شخص عزيز وغالي علينا .
الي عايز يشتغل صح يا مرحب بيه
غير كده يبقى نوفر التعب افضل لشئ تاني .

بالتوفيق للجميع

zeoo torkt 11-03-2013 12:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 477180)
هاقولكم ع فكرة ويارب تعجبكوا دلوقتي مشكلتنا كلها في وقت التذبذب من ملاحظتي ع الشارت معظم العملات ان تغيير الاتجاة دايما بعد 5 او 6 بوكسات 10 نقط

طبعا بتختلف من زوج لزوج طيب اية رايكوا لو اشتغلنا ع 6 او 7 ازواج في نفس الوقت وكمان هانزود عدد الصفقات من نفس نقطة الدخول الطريقة هاتكون كالاتي

زوج اليورو دولار بعد 5 بوكسات بيكون كدة اكد الاتجاة هانخلي الهدف 10 نفط فقط يكفينا فاليوم 10 نقط لكن هانزود عدد الصفقات هانخليهم 3 او زي ماتحب هايكون كدة اخدنا من الزوج دا 30 نقطة فاليوم

وهكذا ع باقي الازواج

+زوج الباوند دولار محتاج 6 بوكسات

اليورو ين 6 بوكسات

الاسترالي دولار 5 بوكسات

النيوزيلندي دولار 5 بوكسات

الدولار ين 5 بوكسات

الدولار فرنك 5 بوكسات

لاحظوا دا ع شارات الازواج دي وانتوا هتلاحظوا ان فعلا بعد عدد البوكسات دي هايجيب معاه بوكس واكتر كمان

لو اشتغلنا ع 7 ازواج *30 نقطة هايكون 210 نقطة فاليوم تمام التمام ومش عايزين اكتر من كدة

شوفوا الشارت وقولوا ملاحظتكوا

ابو يوسف اية رايك حضرتك في الفكرة دي

TREND_SEEKER 11-03-2013 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 477487)
ابو يوسف اية رايك حضرتك في الفكرة دي

الفكره لو صحيحه في عدد الشموع المذكوره لكل زوج تبقى قمبله
ولكن عدد الشموع المذكوره لكل زوج ربما تكون غير دقيقه هي ايضا
انت افكارك حلوه
اعصر دماغك في شئ تاني جديد
ربما تيجي معاك .
ابعد عن فلاتر اي مؤشرات
خلينا رقمي افضل زي ما موفنج قال .

zeoo torkt 11-03-2013 12:16 AM

طيب حضرتك القي نظرة ع زوج وبارقام الشموع الي موجودة ولو فيها تعديل قولة هيا هاتكون صفقات قليلة لكن نقدر نزود عدد الصفقات براحتنا

MOVING_AVERAGE 11-03-2013 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOVING_AVERAGE (المشاركة 476240)
تم اضافة خاصية عدم فتح صفقتين خلف بعض من نفس النوع

يجب تفعيل هذا الخيار لكي لا يفتح صفقتين خلف بعض

active_sell_buy

اخر خاصية

fxstart 11-03-2013 12:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 477484)
من فضلكم جميعا

أرفاق نتائج نتيجة العمل بتمبلت معين أو أستراتيجيه معينه ده شئ عادي وغير ناقص من المعلومات شئ , لأن من يرفق نتائج تمبلت او استراتيجيه هو بالفعل تم ارفاق هذا التمبلت او الأستراتيجيه

أما هنا , فهذه ورشه لتطوير أكسبرت .

وهنا الكلام والتفاعل والشغل يختلف تماما كليا وجزئيا عن اي نوع شغل آخر
برجاء شديد لكي يوفقنا الله معا
أنا لا أعرف من يختبر على الديمو الآن
وانا استخرج الأعدادات من الباك تست وليس عندي مساحه ولا مجال ولا وقت للأسف لتشغيل اي اكسبرتات على الديمو
والباك تست كاذب
المطلوب والمقصود بشده وتشديد والمرجوا من اي أحد يشغل الأكسبرت ويرفق نتائج جيده أن يرفق مع النتائج بكل صدق وسماحه ملف الأعدادات لكي نبدأ منه .

اما لو الشغل سوف يكون نفسي نفسي ؟!! ونحتفظ بالأعدادات لأنفسنا دون ارفاقها

فأنا هقدر أعرف وأستشف هذا بكل سهوله , وساعتها مش هيكون في سماحه ولا تعاون وأخلاص في هذه الورشه الطيبه
وبالتالي لن يوفقنا الله عز وجل

لأن الله لا يبارك في عمل به نفوس عطلانه ابدا .

برجاء قرائة هذه المشاركه بعنايه شديده وعدم العمل بنفوس خبيثه وغير سمحه .

شغل الأعدادات والأكسبرتات شغل صعب ومؤرف الى اقصى درجه , ولكن لو وجد التعاون والصدق سوف استمر معكم الى النهايه .
ولو لقيت الدنيا خبث وخباثه وأنانيه يبقى البعد عنكم غنيمه , ولن أضيع الوقت معكم .

هذا الكلام ربما يزعل البعض ولكني في الشغل ميهمنيش زعل النفوس العطلانه .

من هنا ورايح الي يرفق نتائج جيده بدون أعدادات يبقى كده في شئ مش صح وهنعمل كلنا وقفه حازمه على هذا الشخص مهما كان .
حتى لو كان شخص عزيز وغالي علينا .
الي عايز يشتغل صح يا مرحب بيه
غير كده يبقى نوفر التعب افضل لشئ تاني .

بالتوفيق للجميع

بالراحة بس يا ابو يوسف احسن الظن
ان شاء الله نشارك كلنا وربنا يبارك في جهد الاخوة ان شاء الله والله كثير منهم او المعظم لا يوفر جهد لكن تيست الديمو دائما ثقيل على الاخوة وبطيء وللأسف كله مستني الثاني يشتغل
وكفاية انك موجود في ورشة ده ينجحها ويجيب المفيد انا مشارك في تيست الديمو ان شاء الله
من أي اعدادات نبدأ؟

ملحوظة: هذا الاكسبيرت واستراتيجيته تعتمد على المدى الطويل لانها تعتمد على الفرق بين التذبذب والراليات يعني الديمو ممكن يعطيك انطباع سيء لاعدادات معينة على المدى القصير وتكون ناجحة على المدى الطويل والعكس

الساعة الآن 07:30 PM