اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

imrane 03-01-2012 02:02 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

شباب شو المعلومات على اليورو ؟؟ عندي صفقة شراء من 3024 شو رأيكم أخليها و لا أوقفها ؟؟

zafa 03-01-2012 02:03 PM

مع احترامى لحضرتك انت دخلت ف وقت غلط واتسرعت كان لازم تستنى تشوف شمعه ال 4 ساعات هتقفل على الترند ولا لأ
وخصوصا ان كل المرشرات بتاكد ان الصعود كان قوى والفيبو بيقول انه مكمل لفوق
هو كل حاجه كانت بتقول اننا لازن نستنى شمعه ال 4 ساعات لان اتحدد عليها حاجات كتير
وان شاء الله خير ومتوقع الصعود هيكمل لمستوى 61 وخوصا ان شمعه الساعه قفلت فوق مستوى ال 50 فيبو

iam2serve 03-01-2012 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zafa (المشاركة 252682)
مع احترامى لحضرتك انت دخلت ف وقت غلط واتسرعت كان لازم تستنى تشوف شمعه ال 4 ساعات هتقفل على الترند ولا لأ
وخصوصا ان كل المرشرات بتاكد ان الصعود كان قوى والفيبو بيقول انه مكمل لفوق
هو كل حاجه كانت بتقول اننا لازن نستنى شمعه ال 4 ساعات لان اتحدد عليها حاجات كتير
وان شاء الله خير ومتوقع الصعود هيكمل لمستوى 61 وخوصا ان شمعه الساعه قفلت فوق مستوى ال 50 فيبو

محتاجين ننتظر شمعة كمان فوق ال50 فايبوناتشي علشان يتأكد الصعود للـ 61
لكن مع تذبذب السوق .. السعرد ممكن ينزل تاني

iam2serve 03-01-2012 02:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imrane (المشاركة 252681)
شباب شو المعلومات على اليورو ؟؟ عندي صفقة شراء من 3024 شو رأيكم أخليها و لا أوقفها ؟؟

رأيي انها تتقفل على المكسب هذا تقريبا 20 نقطة كويسين .. لأن ممكن السعر ينزل تاني

Tarek adel 03-01-2012 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 252666)
والله ياغالى لو كانت سيمبل ما كان حد غلب فى كل نقطه السعر يتحرك مليارات العالم تتحرك
للاسف الفوركس ملئ بالقواعد الخطأ مثل ترند از يور فريند على نفس جمله حضرتك
مع العلم ان الجميع يعلم ان ثلث الوقت ترند وثلثيه تذبذب فكيف يكون فريند فضلا عن ان الترند قد لايعود بك لنقطه دخولك اذا كان دخول متاخر اما مستويات دخول الارتداد لابد لابد ان تعود بك بضوابط اقل من الترند
العمل على الارتداد ثلثى الوقت مربح فى التذبذب على فكره ايضا ليا رؤيات غير قابله للنقض عن التذبذب والترند والفرق بينيهما وعلاماتهما لكن انا عارف ان هنا موش هاعرف اكتب
تحياتى

سواء كان التذبذب ثلثى الوقت او اكتر فلا شك ان نقاط التحرك مع الترند اكثر بمراحل من نقاط اللى عكس الترند
فكيف ترى ان الترند ليس صديقك؟

imrane 03-01-2012 02:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 252686)
رأيي انها تتقفل على المكسب هذا تقريبا 20 نقطة كويسين .. لأن ممكن السعر ينزل تاني

مشكوووور أخي على الرد

falcon1 03-01-2012 02:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 252678)
أنت تقدم معلومة رائعة ... وتستحق عليها الشكر .. ولكن اذا كان هناك معارض لها .. يمكنه ان يقدم رأيه بتحليل الشارت .... وأنا اعتقد من حق كل انسان ان يشعر انه يكتب بحرية .. وخصوصاً اذا كان يقدم معلومة جيدة ... ولكن أنا احترم جداً الارتداد ولانعكاس ..ز لأنهم هم أهم محورين يتعامل معهم اللي بيحبوا يعملوا سكالبينج ... لكن طبعاً الترندات والدعوم والمقومات .. مبتخيبش ابداً ولكن فقط لما يكونوا مرسومين على فريمات كبيرة مثل الفريم الأسبوعي أو اليومي مثلاً .... يعني بالمختصر

الترندات والدعوم والمقوامات = فريم عالي يومي أو أسبوعي = صفقة طويلة الأجل = يومين 3 أيام = نقاط كبيرة أكبر من 70 الي 90 نقطة

ارتداد وانعكاس = فريم صغير خمس دقائق ربع ساعة نص ساعة ساعة = صفقات قصيرة الاجل = 3 الي 4 ساعات واحيانا 12 ساعة = نقاط صغير 10 الي 30 نقطة مع مراعاة الستوب لوز واحترام رأس المال

السلام عليكم ياغالى
شكرا لحضرتك
وبالفعل كلام سليم
المضاربه على الترند من اسباب الخساره لانه خائن ثلثى الوقت اما المضاربه على النقاط الارتداديه او الانعكاسيه هى بالفعل طريقه المضاربه الصحيحه مع الاخذ فى الاعتبار عند وجود علامات ترند تسارفى على الزوج محل المضاربه تلغى النقاط الارتداديه ولاستم العمل الا من خلال المستويات الانعكاسيه والاساسيه فقط
وبالمناسبه فى عجاله السعر لايرى كل النقاط كما نراها السعر عينه لاترى الا نقاط معينه فقط على الشارت وله ذاكره ثبت بالباك تست انها لاتنسى على الاطلاق
تلك النقاط التى يراها السعر ولا يرى غيرها اطلق عليها الغرب دعوم ومقاومات
ولدى انا اطلق عليها مستويات مميزه للسعر
وفسمتها بعد دراسه الى مستويات مميزه رئيسيه ومستويات فرعيه (والفرعيه - فرعيه اساسيه وفرعيه ثانويه) طريقه الاستخراج
الاخ اللى قال كيب ات سيمبل يجاوب
ولابد من الالتزام بالاستوب فى حاله الدخول انعكاسا على ترند تسارعى

tarek123 03-01-2012 02:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek123 (المشاركة 252657)
أنا موش فاهم إيه المقصود بهذه العبارة
اخذ الزوج عزم الاختراق ليس من المحور الريئيسى3002 وانما من المستوى الفرعى الثانوى3008
ماهو المقصود ب....
المحور الريئيسى
المستوى الفرعى الثانوى

تقبل تحياتي

سيدي
إما أن تحترم عقلية المتلقي للعلم وتجاوب علي سؤاله ليفهم مايقال بالتدريج وببساطة فلسنا كلنا علي قدر علمك
وإما أن تفتح لك موضوع منفصل في المنتدي ليدخله من يستطيع فهمك

iam2serve 03-01-2012 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imrane (المشاركة 252689)
مشكوووور أخي على الرد

العفو ... بالتوفيق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 252691)
السلام عليكم ياغالى
شكرا لحضرتك
وبالفعل كلام سليم
المضاربه على الترند من اسباب الخساره لانه خائن ثلثى الوقت اما المضاربه على النقاط الارتداديه او الانعكاسيه هى بالفعل طريقه المضاربه الصحيحه مع الاخذ فى الاعتبار عند وجود علامات ترند تسارفى على الزوج محل المضاربه تلغى النقاط الارتداديه ولاستم العمل الا من خلال المستويات الانعكاسيه والاساسيه فقط
وبالمناسبه فى عجاله السعر لايرى كل النقاط كما نراها السعر عينه لاترى الا نقاط معينه فقط على الشارت وله ذاكره ثبت بالباك تست انها لاتنسى على الاطلاق
تلك النقاط التى يراها السعر ولا يرى غيرها اطلق عليها الغرب دعوم ومقاومات
ولدى انا اطلق عليها مستويات مميزه للسعر
وفسمتها بعد دراسه الى مستويات مميزه رئيسيه ومستويات فرعيه (والفرعيه - فرعيه اساسيه وفرعيه ثانويه) طريقه الاستخراج
الاخ اللى قال كيب ات سيمبل يجاوب
ولابد من الالتزام بالاستوب فى حاله الدخول انعكاسا على ترند تسارعى

هدو العب يا شباب :) الدنيا بسيطة في الالاف الاستيراتيجيات ... وطرق كثير للتداول ... هدو اللعب شوية .. علشان الحوار ميبقاش حاد

تحياتي:1 (32):

falcon1 03-01-2012 02:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 252688)

سواء كان التذبذب ثلثى الوقت او اكتر فلا شك ان نقاط التحرك مع الترند اكثر بمراحل من نقاط اللى عكس الترند
فكيف ترى ان الترند ليس صديقك؟

السلام عليكم
حضرتك لوشايفه صديق صارح نفسك صديقك دا مخلص ولا خائن
هههههه باهرج معاك
بص ياغالى
حضرتك اربح ايام المضاربه هى غالبا ايام الاغلاقات
لماذا؟
لان السعر يتذبذب بما يسمح لمجموع نقاط اكبر
السعر يتحرك فى التذبذب معدل اكبر هذه حقيقه ارجو ان تقبلها بلا نزاع ولا شك
وتقبل تحياتى

الساعة الآن 11:23 PM