اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

مصر 18-04-2012 03:03 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصر (المشاركة 312672)
سؤال موجه للكتور الكبير . أو أي حد من المشرفين العسل :
انا مبتدي : وعندما دخلت الموقع الجميل الله يبارك فيه ، احترت ابد منييين . وادخل فيييييييييين . مفيش خارطة في الموقع . بترشدنا نبدا بأي موضوع ثم نشاهد أي فيديو وبعدين متى نشارك في الورش .
بخلاصة انا وزي كثييييييييييير مش عارفين إذاي نبدا . ويش الجطوات اللي نمشي عليها في دا المنتدى حتى نستفيد .
سوالي ورجائي ان المشرفين يحطوا لنا خارطة طريق ، أول مايدخل المبتي يقأها ويمشي في تسلسل منطقي مفيد بدل ما يتخبط ولا يدري ممكن يقرا في موضوع للمحترفين وهو ما يدري ويبدأ يلخبط .
إن شاء الله فكرتي وصلت . وإن شاء الله اجد رد سريع وجمييييييييييل يريحني والمبتدئن زي . وآسف على الاطالة ياأكتر من حلويييييييييييين

ياجماعة ليش مافي رد هو السؤال قد كده صعب . والا المشرفين والدكتور في اجازة . والا السؤال سخيف وانا ماني داري . والا ايه ياجماعة نورونا

moataz_07 18-04-2012 03:21 PM

اريد معرفه رأى الاخوه فى fxcm وهل هى مضمونه ام لا ؟؟؟ وهل يوجد احد قام بسحب اموال منها ام لا ؟؟؟

معاذ عودات 18-04-2012 04:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz_07 (المشاركة 312888)
اريد معرفه رأى الاخوه فى fxcm وهل هى مضمونه ام لا ؟؟؟ وهل يوجد احد قام بسحب اموال منها ام لا ؟؟؟

اهلا يا غالي
تفضل هذا القسم ..
قسم تقييم شركات الوساطة
يوجد فيه الكثير عن الشركه
معلومات + اراء الناس + تقييم الشركه ..

ويوجد فيه تقييم جميع الشركات

ahmed.slaama 18-04-2012 05:26 PM

انا جديد زى حضرتك ولسه مش عملت حساب حقيقى ، وطارح سؤال بسيط والاخوة هنا جاوبوا على اللى بعد سؤالى ولا عبرونى هههههههههه ، انا رأيى الشخصي ان حضرتك تبدأ بالقراءة ، فى كتاب رائع اسمه فوركس للعرب ارجو من حضرتك انك تطلع عليه وتقراه مرة واتنين، والكتاب ده هتلاقيه فى المكتبة هنا على ما اعتقد وبعدين ادخل على دروس الفيديو الخاصة بشرح الفوركس على يوتيوب ، بس انا بطلب من حضرتك انك تبقى رخم على نفسك شوية سورى فى اللفظ يعنى ،يعنى تعيد وتزيد كتير فى القراءة ومتابعة الدروس لانى شخصيا فضلت اكتر من اسبوع علشان اعرف يعنى ايه فوركس بس ، مش عارف ده سوء حظ منى ولا غباء من الاخرين على رأى هانى رمزى :1 (82):، يمكن علشان المجال جديد جدا على الواحد
تحياتي لحضرتك

naseem 18-04-2012 08:17 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
سؤالي الى الدكتور أسامه بارك الله فيه . وجزاك عنا خير جزاء .
أنا لست مبتدئه في الفوركس . لكنني تعذبت كثيرا في هذا السوق . وأصبت بالكثير من الخسائر . فتركته لمده سنه تقريبا وها أنا اليوم أعود اليه من جديد لأنني على قناعه بأن العيب لم يكن من السوق . وانما العيب مني .

وأعترف أن السبب الرئيسي في خسائري . أنني لم أعر موضوع ادارة رأس المال اهتمام كبير . وتخيلت أنني بمجرد الهدج والتعزيز والمضاعفات أستطيع أن أتغلب على السوق . وتناسيت أن الأمر لو كان بهذه البساطه .... ماكنش حد غلب .

المهم .. اليوم بعد عودتي للسوق يا دكتور . أنا أريد من حضرتك أن توضح لي بمثال عملي . كيف أدير رأس المال .
لا تقل لي أنا شرحتها قبل كده ارجعي للمحاضرات . أن سمعت المحاضرات وقرأت كتيييييير جدا عن ادارة رأس المال . والى الأن لم أعرف كيف أطبق ما قرأت .
يعني عندما يقل لي أن لا أتاجر بأكثر من 10% المئه من رأس المال . طيب أنا فاهمه أنه لو حسابي مثلا 1000 دولار . لازم ما أتاجرش بأكتر من 100 دولار .
أنا فاهمه الكلام ده رياضيا . لكن يعني ايه ما أتاجرش بأكتر من 100 دولا ؟؟ أنا بفتح عقد قيمة النقطه دولار واحد مثلا . فين ال 100 دولار الي بتاجر فيهم ؟؟

نظريا أنا فاهمه وحافظه كل كلمه في ادارة رأس المال . لكن عمليا مش فاهمه حاجه .
ياريت تساعدني الله يخليك . اني أفهم القصه دي كويس .

تحياتي وتقديري .

naseem 18-04-2012 08:22 PM

عندي سؤال ثاني .

أنا طالبه في كلية الاقتصاد والعلوم الاداريه . مستوى ثاني .
وبعد أن أنهي المستوى الثاني . يجب أن أختار التخصص . وعندي مسارين : ادارة أعمال - او اقتصاد .

سؤالي : هل لو أنا تخصصت اقتصاد . ده ممكن يعزز ويدعم موقفي في سوق الفوركس ؟؟
والا ليس له علاقه ؟؟
يعني لو درست اقتصاد حبقى فاهمه الفوركس أكثر . ومتمكنه منه أكتر ؟؟؟

احمد صلاح 18-04-2012 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naseem (المشاركة 313163)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
سؤالي الى الدكتور أسامه بارك الله فيه . وجزاك عنا خير جزاء .
أنا لست مبتدئه في الفوركس . لكنني تعذبت كثيرا في هذا السوق . وأصبت بالكثير من الخسائر . فتركته لمده سنه تقريبا وها أنا اليوم أعود اليه من جديد لأنني على قناعه بأن العيب لم يكن من السوق . وانما العيب مني .

وأعترف أن السبب الرئيسي في خسائري . أنني لم أعر موضوع ادارة رأس المال اهتمام كبير . وتخيلت أنني بمجرد الهدج والتعزيز والمضاعفات أستطيع أن أتغلب على السوق . وتناسيت أن الأمر لو كان بهذه البساطه .... ماكنش حد غلب .

المهم .. اليوم بعد عودتي للسوق يا دكتور . أنا أريد من حضرتك أن توضح لي بمثال عملي . كيف أدير رأس المال .
لا تقل لي أنا شرحتها قبل كده ارجعي للمحاضرات . أن سمعت المحاضرات وقرأت كتيييييير جدا عن ادارة رأس المال . والى الأن لم أعرف كيف أطبق ما قرأت .
يعني عندما يقل لي أن لا أتاجر بأكثر من 10% المئه من رأس المال . طيب أنا فاهمه أنه لو حسابي مثلا 1000 دولار . لازم ما أتاجرش بأكتر من 100 دولار .
أنا فاهمه الكلام ده رياضيا . لكن يعني ايه ما أتاجرش بأكتر من 100 دولا ؟؟ أنا بفتح عقد قيمة النقطه دولار واحد مثلا . فين ال 100 دولار الي بتاجر فيهم ؟؟

نظريا أنا فاهمه وحافظه كل كلمه في ادارة رأس المال . لكن عمليا مش فاهمه حاجه .
ياريت تساعدني الله يخليك . اني أفهم القصه دي كويس .

تحياتي وتقديري .

تسمحيلى ارد ,

اولا بمنتهى البساطه كدا لو معاكى 1000 دولار وعايزه تتاجرى ب 10 %
هذا يعنى ان اقصى خساره ممكن تخسريها هى 100 دولار
اى الاستوب لوس يكون للصفقه 100 دولار
وهذا يعنى لو دخلتى عقد مينى ال هو النقطه ب 1 دولار يكون الاستوب لوس 100 نقطه

فهمتى كدا ؟؟

عمتا انا هقدملك ملف لاداره راس المال فى منتهى الروعه
فقط تكتبى رصيدك ومقدار المخاطره وسعر العمله الان وهو بيقلك تدخلى بلوت بحجم ايه

تفضلى
http://www.fx-arabia.net/vb/uploaded...1333802212.rar

ولو هناك اى اى استفسار نحن هنا فى الخدمه دائما

بالتوفيق

احمد صلاح 18-04-2012 08:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naseem (المشاركة 313171)
عندي سؤال ثاني .

أنا طالبه في كلية الاقتصاد والعلوم الاداريه . مستوى ثاني .
وبعد أن أنهي المستوى الثاني . يجب أن أختار التخصص . وعندي مسارين : ادارة أعمال - او اقتصاد .

سؤالي : هل لو أنا تخصصت اقتصاد . ده ممكن يعزز ويدعم موقفي في سوق الفوركس ؟؟
والا ليس له علاقه ؟؟
يعني لو درست اقتصاد حبقى فاهمه الفوركس أكثر . ومتمكنه منه أكتر ؟؟؟

لا طبعا اكيد الاقتصاد هايفرق معاكى كتير ,,
هايكون دا طريقك للتخصص فى التحليل الاساسى الذى هو شىء هام اكيد لتحليل اتجاهات واقتصاديات العمله

بالتوفيق

احمد صلاح 18-04-2012 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad2591988 (المشاركة 312583)
ما هي اكثر عملة متذبذبة؟؟؟

اكثر العملات المتذبذبه هى ازواج الين ياغالى ,
واهمهم
المجنون ( الجنيه الاسترلينى الين اليابانى )
الدولارالكندى الين اليابانى
الدولار الاسترالى الين اليابانى

بالتوفيق واسفين على التأخير ياكبير
ومنأدرش نغفل سؤال احد

naseem 18-04-2012 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 313189)

لا طبعا اكيد الاقتصاد هايفرق معاكى كتير ,,
هايكون دا طريقك للتخصص فى التحليل الاساسى الذى هو شىء هام اكيد لتحليل اتجاهات واقتصاديات العمله

بالتوفيق

ربنا يوفقك ويسعدك ويدخل السرور لقلبك زي ما فرحتني بجوابك . وأنرت لي طريقي . لأني كنت محتاره كتير في التخصص . وأنا بحب الفوركس جدا رغم اني انكسرت فيه أكتر من مره . بس أنا على يقين أنه مافيش حد بيتعلم الا من أخطاؤه وتجاربه . أنا باذن الله من بكره ححول لقسم اقتصاد وحدرسه وأنا سعيده جدا .

بالنسبه للسؤال الأول بتاع ادارة راس المال . حضرتك لو أنا حطيت ستوب لوز 100 نقطه . يعني هدفي لازم يكون 200 صح ؟؟

بس ستوب لوز 100 مش كتير ؟؟؟؟

الساعة الآن 03:38 AM