اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

م.جوزيف ايهاب 19-04-2012 10:20 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cvvspam (المشاركة 314023)
اسف اسالتي كثيرة ولكن انا جربت اليور دولار وهو نفس الشي السعر لا يتحرك بسرعة يعني السعر يطلع وينزل وانا لم اتعدا 5 نقاط اربح هذا في منصة fxdd ولكن المنصات الاخرى سريعة الحركة يعني السعر يطلع قليل نقاط الارباح 10 نقاط هل هذا يعتمد على نوع العقد وشكرا

اهلا يا غالي
حركة السعر ثابتة في كل الشركات
الحركة بتقل بعد اغلاق السوق الاوروبي

وبالنسبة لFXDD فالسبريد يرتفع مع بداية الاسيوي

طبعا اللوت يفرق في الربح
يعني لو داخل 0.01 تبقي النقطة ب10 سنت
0.1 تبقي ب1 $
1.0 تبقي ب10$

husseney 19-04-2012 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة demetry (المشاركة 313754)
السلام عليكم
لو سمحتوا انا عايز اعرف ايه هى المؤشرات المستخدمة فى الصورة دى
وهكون شاكر جدااا لجميعكم
انا عارف ان فيها الفيبوناتشى والبولينجر باند
بس الفيبوناتشى غريب هنا لانه ليه نسب كتيرة وكمان السعر بيتكتب جنبها
يا ريت لو اى حد يقدر يرفع المؤشرات دى هكون شاكر جدا

استاذى يعجبنى سوال لانك تريد التعلم فالمؤشرات والسوق متاحين للجميع
بالنسبة للشارت المرفق فهو كالاتى :-
1- البولينجر باند
2- الموفينج افريج
3 - مؤشر بايفوت وليس مدرج فى الميتاتريد لانى هو مزود علية المؤشرات الرقمية اللى فى الاعلى وغير مفيدة اوى هى مساعد فقط فى السعر الحالى وفرق الاسبيرد ونقاط البايفوت الدعوم والمقاومة والخ
4- الفيبو الفيبو مؤشر يرسم جميع المستويات وابعتلى رسالة على الخاص هقولك ازاى تضيف اى مستوى عايزوا علشان دلوقتى مشغول شوية وانك تحط السعر جمب الفيبو دى سهله واحد الاعضاء ذكرها فى الاعلى

اى شى اسال وانا تحت امرك ولو لم اتابع هنا ابعتلى على الخاص او فى ورشتى الوايت هورس انك لديك استفسار وانا عينا ليك

احمد صلاح 19-04-2012 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 313844)

والله امرك غريب تتحدث كما وكأنك تريد ان تسرقنى وتوزع ما سرقته على الاعضاء بحجة انك تحب المنتدى واعضائة. وانى اتعجب لرد الادامن مثل الاخ معاذ ماذا اخذت انا من المنتدى لم ااخذ فلس بل اتيت حبا فى ابناء عروبتى فكيف لا ترد اخى معاذ وتقول له الزميل رافت له اسلوبه وطريقته الخاصة . فتعلم وادرس حتى تصبح مثله عموما . مؤشرى لونه اسود لان يراه احد وانا طبيب وعمرى 47 عام ولست غبى حتى اضع شارت يراه الكل الفوركس اسرار اسرار . تقبلوا فائق احترامى

سيدى الدكتور رأفت ,,

هل المؤشرات التى على الشارت من تأليفك وتملك براءه اختراعها ام هى مؤشرات عامه وجدتها فى اى منتدى ؟
والله اذا كانت تملك براءه اختراعها اذن فمن حقك ان تغضب عندما يريد العضو المحترم demetry
البحث عنها ,,
ام لو كانت عامه وموجده فى باقى المنتديات فيبقى ازاى دى تكون سرقه ؟؟!!

دكتور ,
لك مطلق الحريه فى اخفاء طريقتك فى التوصيات
فهى مسأله مبدأ
فهناك اشخاص ممكن يعطوا لأى طالب علم كل ماتعلموه لأفاده الاخرين
وهناك من لايريد حرق طريقته ليتميز بها وايضا له كامل الحريه

ولكن من حق الاخ demetry http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
وباقى الاعضاء البحث والاجتهاد كما اجتهدت حضرتك ووجدت هذه المؤشرات التى تساعدك فى متاجرتك
ولا يعيبهم اى شىء لأن كلنا فى هذا السوق اكيد نريد ان نربح

شكرا لتفهمك الامر وتقبل مرورى

bary_3 19-04-2012 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cvvspam (المشاركة 314023)
اسف اسالتي كثيرة ولكن انا جربت اليور دولار وهو نفس الشي السعر لا يتحرك بسرعة يعني السعر يطلع وينزل وانا لم اتعدا 5 نقاط اربح هذا في منصة fxdd ولكن المنصات الاخرى سريعة الحركة يعني السعر يطلع قليل نقاط الارباح 10 نقاط هل هذا يعتمد على نوع العقد وشكرا

السعر ثابت على جميع المنصات ،الان فترة تفريغ وداخلين على الجلسة الاسيوية ،لو فتحت المنصات الاخلرى ستجد نفس الهدوء
بالتوفيق

احمد صلاح 19-04-2012 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة demetry (المشاركة 313782)
اولا انا متشكر جدا على رد حضرتك
بس البيفوت انا مش لاقيه فى الميتاتريدر وكمان بحثت عنه لاقيته بيعطينى ارقام غير الارقام اللى بتطلع
لو حضرتك معاك المؤشر اتمنى انك ترفعه لى
كمان الفيبوناتشى يحتوى على نسب كثيرة اكثر من الفيبوناتشى العادى
واخيرا ما اسم الثلاث مؤشرات الذين فى اعلى الصفحة شمالا
ومتشكر جداا مرة تانية على المجهود المبذول من حضراتكم وعدم البخل علينا باى معلومة
ولذلك انا اثق تمام الثقة انكم ستكون فى القمة دائما

اخى الغالى ,
ارسلت لك رساله على الخاص ,
لـ استراتيجيه سأقوم بطرحها عقب ترجمتها لان اشارتها صادقه
وتحتوى على معظم المؤشرات التى تريدها ,

ان شاء الله تكون عون لك فى السوق
تحت امرك فى اى وقت وبأى سؤال وبأى معلومه لن اتأخر عليك ابدا

تحياتى لك

hossamelhomossany 20-04-2012 12:16 AM

اشتغلت مع اكبر الشركات العالمية وكسبت كتيير في حساب حقيقي والمكا سب زادت واول ملفت النظر تم الشغل ضدي وقعدوا واحد مخصوص لي والخلاصة ان هذه الشركات لايوجد غرفة مقاصة و ودخول علي السوق حقيقي وخسائركم مكسب لهم مهما قيل لك عن تجربة بس انا خدت حقي بالكامل مشيت الاول بالطريق القانوني واشتكيت في ال fsa ولاقيت الموضوع هيطول المهم خدت حقي منهم باالقوة عشان زهقت منهم وبطريقة معينة المهم انا بحكي الموضوع ده لوجه الله للتحذير هتخسر هتخسر مهما قيل لك كنا بارقام كبيرة والحمد الله محترفين بس هي منظومة تقدر تقول مسلطة لسلب الاموال خاصة من العالم العربي والكلام في الموضوع يطول وربما بعد مايتنصب عليك لاتستطيع انا تاخد حقك

كيف حالك إن شاء الله دائما بخير ؟
سؤالى لك يا اسامة بك عن تجربة صديق لى فى عالم الفوركس كما هو موضح اية هى الحقيقة هى كدة فعلا فيها شبهة نصب من بعض الشركات ولا اية بالظبط محتاج اجابة شافية عافية بدون مجاملة لهذا السوق الفوركساوى وشكرا لك يا غالى

Benisafcom 20-04-2012 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamelhomossany (المشاركة 314164)
اشتغلت مع اكبر الشركات العالمية وكسبت كتيير في حساب حقيقي والمكا سب زادت واول ملفت النظر تم الشغل ضدي وقعدوا واحد مخصوص لي والخلاصة ان هذه الشركات لايوجد غرفة مقاصة و ودخول علي السوق حقيقي وخسائركم مكسب لهم مهما قيل لك عن تجربة بس انا خدت حقي بالكامل مشيت الاول بالطريق القانوني واشتكيت في ال fsa ولاقيت الموضوع هيطول المهم خدت حقي منهم باالقوة عشان زهقت منهم وبطريقة معينة المهم انا بحكي الموضوع ده لوجه الله للتحذير هتخسر هتخسر مهما قيل لك كنا بارقام كبيرة والحمد الله محترفين بس هي منظومة تقدر تقول مسلطة لسلب الاموال خاصة من العالم العربي والكلام في الموضوع يطول وربما بعد مايتنصب عليك لاتستطيع انا تاخد حقك

كيف حالك إن شاء الله دائما بخير ؟
سؤالى لك يا اسامة بك عن تجربة صديق لى فى عالم الفوركس كما هو موضح اية هى الحقيقة هى كدة فعلا فيها شبهة نصب من بعض الشركات ولا اية بالظبط محتاج اجابة شافية عافية بدون مجاملة لهذا السوق الفوركساوى وشكرا لك يا غالى

اهلا اخي سؤالك مش واضح كثير
ادا كان صديقك ارجع ماله بالقوة و اشتك في fsa ثم يقولك هدا المجال مسلط لسلب الاموال العربية اكيد ما يعرفش الفوركس او الموضوع فيه حاجة غالط
كان بوسعه ان يحدرك من الششركة التي صعبت من سحبه وحاولت ان تنصب عليه
يعني نحن مجربين و الحمد لله لنا شركة متعاقد معاها المنتدى ومافي مشاكمل في السحب عن تجريب .
هده اجابة حسب ما فهمت ممكن توضح السؤال ادا كان هدا مش قصدك
ممكن الموضوع دا يفيدك
في احسن الشركات
قسم تقييم شركات الوساطة
تحياتي

cvvspam 20-04-2012 02:20 AM

1 مرفق
ارجو التوضيح لماذا عندما ابيع من نفس السعر ولكن اغير حجم الوت تتغير عدد النقاط يعني لمه اخذ لوت 1.00 غير عن الوت 0.01 في عدد النقاط مرفق الصورة لتوضيح وشكرا

Benisafcom 20-04-2012 02:25 AM

اهلا ممككن ترفق صورة لم استطع فتح المجلد لخلل مؤقت في جهازي

م.جوزيف ايهاب 20-04-2012 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cvvspam (المشاركة 314305)
ارجو التوضيح لماذا عندما ابيع من نفس السعر ولكن اغير حجم الوت تتغير عدد النقاط يعني لمه اخذ لوت 1.00 غير عن الوت 0.01 في عدد النقاط مرفق الصورة لتوضيح وشكرا

اللوت 0.01 النقطة ب10 سنت
اللوت 0.1 النقطة ب1 $
اللوت 1.0 النقطة ب10$

عدد النقاط لا يتغير ولكن قيمة النقطة تتغير بتغيير اللوت

الساعة الآن 10:54 AM