اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

gaint18 24-06-2013 04:16 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 526898)
السلام عليكم رحمه الله وبركاته
اعتذر مره اخرى عن التاخر فى المتابعه
وشكرا لكل من تابع واضاف الردود الجميله المشجعه واعتزر لانى لم اجيب على ردود الاخوه السابقه . فى الاسفل شرح على الصوره حاولت قدر استطاعتى ان ابسط الموضوع . اتمنى ان يكون هذه المره بسيط ويزيل الغموض فى الطريقه المكتوبه يعنى مع بعض الربط بين الطريقه المكتوبه والصوره راح يزيل الغموض وان شاء الله سوف ارد على جميع الاستفسارت والاسئله القادمه .

اتمنى ان اكون وفقت فى الشرح . واذا ظلت الطريقه مش مفهومه . ان شاء الله اعمل شرح بطريقه اخرى .
بالتوفيق للجميع

وقت دخول الصفقات بتوقيت المنصة ؟

Mido0o 24-06-2013 04:17 PM

بالنسبة لطريقة المضاعفات النصفية بهدف و ستوب ثابت أعتقد ام هناك خطأ حيث بأفتراض ربح 10 نقاط و خاسرة 10 نقاط مثلا ..

اليوم الاول لوت 1 يعنى خسارة 10 نقاط
اليوم الثانى لوت 1.5 يعنى خسارة 15 نقطة
اليوم الثالث لوت 2.25 يعنى ربح 22.5 نقطة

فالمحصلة ستكون سالبة أى -2.5 نقطة.. و هذا بدون حساب السبريد هل هناك من توضيح لهذه النقطة؟

اسلام ابن النيل 24-06-2013 07:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imaddima (المشاركة 526928)

مجهود طيب ياغالى . واتمنى الاخوه يطلعو عليه
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 526955)
الله يباركلك
انا فهمت كتير والحمد لله من الاسترتيجية بس فى حاجات كده مش فاهمها خالص
اول حاجة وهى خطوة التنفيذ اللى هى اخر حاجة خالص كتبتها فى الشرح اخر نقطة ياريت معلش اذا انت فاضى او احد الاخوة يوضحها
تانى حاجة هى ان ( الستوب والتيك بروفت 15 مثلا يعنى وانا السبريد عندى 3 نقاط ) طيب هل السبريد محسوب بيهم ولا لا ----- كذلك عند اغلاق الصفقات يعنى مثلا لو انا داخل بيع تمام الستوب لو انا عامله 1200 يبقى هيضرب عند 1197 لان السبريد 3 نقاط وبرده صفقة البيع لما تيجى تقفل على التيك بروفت وهو مثلا 1100 يبقى لازم السعر ينزل ل 1097 اللى اقصده انه ممكن الستوب يضرب على نقطة ويرد وبكده صفقة البيع والشراء ممكن يضربوا الستوب مع بعض يعنى هلى تفرق السبريد نصف نقطة من 3 نقاط ام لا فهل انا فاهم حاجة غلط ولا ده ممكن يحصل فعلا ومعلش يا جماعة سامحونى فى كثرة الاسئة بس كلنا بنتعلم

اهلا شادى . ما فى هيدج ياشادى يعنى انتى بتدخل صفقه واحده فقط يعنى انتى لو كان عندك النهرده صفقتين باى بلوت النقطه به 10 دولار وصفقتين سيل بلوت النقطه به 7 دولار . المفروض بدل ما تفتح اربع صفقات اتنين باى واتنين سل . افتح واحده فقط باى بلوت 3 دولار للنقطه . ياريت تتعمق اكتر فى موضوع الهيدج هتلاقى انه سبريد اضافى بدون جدوى وانا شارح على اربع حسابات للفهم فقط يعنى مش تفتح اربع حسابات انا بس بوضح الطريقه . اما بخصوص سبريد 3 نقاط . فالله يعنيك ويرزقك الرزق الطيب وتشوف شركه سبريدها اقل شويه . اما الان فعليك ان تحسب الاسبريد يعنى لو الاصل ان الاستوب لوس والتاكبروفت 20 . يبقى بالنسبالك 17 ستوب و23 بروفت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 527218)
بص يا باشا.. عندك حلين للموضوع دة .. اولا حاول تخلى للأسف ربح واحدة من صفقات الهيدج يقل عن ربح الثانية بنقطتين بحيث يغلق الأثنين معا احدهما رابح و الاخر خاسر هذا فى خالة ان سبريدك نقطة واحدة او حاول ايجاد بروكر جيد يعطيك سبريد كما قال احد الشباب لا يزيد عن نصف نقطة و بالتالى سيكون فرق الخسارة نقطة واحدة فقط بمعنى تربح 14 و تخسر 15.

و فى حالة انك تعمل مع أنستا فوركس يمكنك الاشتراك فى نظام الريبيت تحتى و سأمنحك كل ما احصل عليه و بالتالى سيكون سبريدك فعليا نصف نقطة فقط .. اى ان السبريد اصلا 3 نقاط و ستحصل انت على 1.5 نقطة و سأعطيك النقطة التى أربحها انا أيضا ليكون الاجمالى 1.5+1 أى نصف نقطة للسبريد..

ياغالى ما فى هيدج اطلاقا ارجو منك قرات الموضوع بهدوء وسوف تلاحظ انه لا يوجد هيدج ما فى اى داعى له
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gaint18 (المشاركة 527219)
وقت دخول الصفقات بتوقيت المنصة ؟

ما فى توقيت دخول . انا ذكرت الساعه 7 صباحا والساعه 4 مساء . كمثال . يعنى انتى شوف الوقت المناسب ليك وتداول عليه المهم يكون فى وقت كافى بين الصفقتين علشان السوق ياما يضرب استوب ياما بروفت .. اى وقتين سوف يكونو رابحين مادام بينهم وقت كافى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 527220)
بالنسبة لطريقة المضاعفات النصفية بهدف و ستوب ثابت أعتقد ام هناك خطأ حيث بأفتراض ربح 10 نقاط و خاسرة 10 نقاط مثلا ..

اليوم الاول لوت 1 يعنى خسارة 10 نقاط
اليوم الثانى لوت 1.5 يعنى خسارة 15 نقطة
اليوم الثالث لوت 2.25 يعنى ربح 22.5 نقطة

فالمحصلة ستكون سالبة أى -2.5 نقطة.. و هذا بدون حساب السبريد هل هناك من توضيح لهذه النقطة؟

هلا بيك ياغالى
لو اعدت قرات الموضوع بهدوء شويه سوف تلاحظ انه ما فى اى خطأ . يعنى اليوم الثالث فى مثالك سوف يربح 6.75 . لان احنا بندخل تانى صفقه بلوت ضعف اول صفقه

بالتوفيق للجميع

shady hamza 24-06-2013 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imaddima (المشاركة 526957)

نعم انت على حق لطرحك مشكلتك المتعلقة بالسبريد. ولكن لا يوجد عاقل بالدنيا يتاجر بسبريد 3 نقاط على اليورو دولار. انا اتاجر على منصات لا تزيد عن 0.5 بيب. هذي اول حاجة

تاني جاجة. انت في الاساس مش حتفتح صفقتين. كلها صفقه وحده صباحا واخرى مساءا.

انظر لملف الاكسل المرفق. حتجد حجم اللوط الي لازم تدخل بيه صباحا و مساءا (مظلل بالاسود). ان كان رقم موجب تعني تخش باي. وان كان الرقم بالسالب تعني خش سيل.

طيب تقولى ايه هى الشركات المناسبة للمتاجرة ب سبريد نص نقطة غير دوكاسكوبى لانها تحتاج فلوس كتير شوية عشان الاجراءات بتاعتها
معلش حاجة كمان اخر نقطة وهى ان اذا كان الرقم موجب تخش باى ولو سالب تخش سيل معلش مش فاهم النقطة دى

shady hamza 24-06-2013 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 527218)
بص يا باشا.. عندك حلين للموضوع دة .. اولا حاول تخلى للأسف ربح واحدة من صفقات الهيدج يقل عن ربح الثانية بنقطتين بحيث يغلق الأثنين معا احدهما رابح و الاخر خاسر هذا فى خالة ان سبريدك نقطة واحدة او حاول ايجاد بروكر جيد يعطيك سبريد كما قال احد الشباب لا يزيد عن نصف نقطة و بالتالى سيكون فرق الخسارة نقطة واحدة فقط بمعنى تربح 14 و تخسر 15.

و فى حالة انك تعمل مع أنستا فوركس يمكنك الاشتراك فى نظام الريبيت تحتى و سأمنحك كل ما احصل عليه و بالتالى سيكون سبريدك فعليا نصف نقطة فقط .. اى ان السبريد اصلا 3 نقاط و ستحصل انت على 1.5 نقطة و سأعطيك النقطة التى أربحها انا أيضا ليكون الاجمالى 1.5+1 أى نصف نقطة للسبريد..

شكرا لك يا غالى انا افكر فى هذا
ولكن هل عمليا كده كان الاسبريد بتاعى مظبوط يعنى انا اقصد انه ميفرقش معايا انى ازود الستوب 3 نقاط واعوضهم من الريبيت ولكن اللى يفرق معايا انه ابقى كانى شغال ب سبريد نص نقطة عشان ميبقاش مثلا البيع ضربت الستوب و الصفقة التانية مقفلتش واحتمال اخسر الصفقتين
مع تفضيلى ل موضوع انى ابحث على شركة سبريد نص نقطة تناسبنى

imaddima 24-06-2013 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 527324)
طيب تقولى ايه هى الشركات المناسبة للمتاجرة ب سبريد نص نقطة غير دوكاسكوبى لانها تحتاج فلوس كتير شوية عشان الاجراءات بتاعتها
معلش حاجة كمان اخر نقطة وهى ان اذا كان الرقم موجب تخش باى ولو سالب تخش سيل معلش مش فاهم النقطة دى

هلا اخي. بخصوص الشركات التي اتداول عليها. انا بتعامل مع الشركات المرخصة وتقدم سبريد منخفض جدا على العملات الرئيسية من 0.3 الى 0.5 لا اعلم هل يمكنني وضع الاسماء هنا ام هذا مخالف للقوانين.

بالنسبة للرقم موجب وسالب. بفرض صفقات الصباح هي
1- باي بقيمه 0.45 لوط. انا ومزت لها في الاكسل ب +0.45
2- سيل بقيمه 0.6 لوط. انا رمزت لها ب -0.6

بجمع القيمتين تتحصل على سالب 0.15 اي انها صفقة سيل وليست باي.
في حال تحصلت على مجموع موجب فالصفقة تكون باي.
هذه ليست قاعده ضمن الاستراتيجية ولكني حاولت شرح ملف الاكسل المرفق.
في هذا الاكسل انا استعملت تارجت 15 بيب وستوب 15 بيب. لوط ابتدائي 0.1 ستاندارد لوط.

ابو شجون 25-06-2013 01:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imaddima (المشاركة 527331)

هلا اخي. بخصوص الشركات التي اتداول عليها. انا بتعامل مع الشركات المرخصة وتقدم سبريد منخفض جدا على العملات الرئيسية من 0.3 الى 0.5 لا اعلم هل يمكنني وضع الاسماء هنا ام هذا مخالف للقوانين.

في هذا الاكسل انا استعملت تارجت 15 بيب وستوب 15 بيب. لوط ابتدائي 0.1 ستاندارد لوط.

يعطيك العافية على المجهود و الرد على الاعضاء

لكن لدي سؤال بخصوص الشركة التي تتعامل معاها

هل السبريد بتعها ما يتعدى 0.5 ؟؟؟

لأن كل الشركات اللي تكلمت معاهم والسبريد بتاعهم متحرك يقولوا

في حالة الاخبار لا نستطيع التحكم في السبريد احيانا بيكون اكثر من 3 نقاط لليورو دولار ؟

لكن لو الشركة التي تتعامل معاها تضمن ان لا يتعدى النقطة الواحدة بالكثير يا ريت تفصح عنها او ترسلها على الحاص في حالة لو كان هذا مخالف للقوانين

آآسف على الاطالة

Modariba 26-06-2013 06:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 526898)
السلام عليكم رحمه الله وبركاته
اعتذر مره اخرى عن التاخر فى المتابعه
وشكرا لكل من تابع واضاف الردود الجميله المشجعه واعتزر لانى لم اجيب على ردود الاخوه السابقه . فى الاسفل شرح على الصوره حاولت قدر استطاعتى ان ابسط الموضوع . اتمنى ان يكون هذه المره بسيط ويزيل الغموض فى الطريقه المكتوبه يعنى مع بعض الربط بين الطريقه المكتوبه والصوره راح يزيل الغموض وان شاء الله سوف ارد على جميع الاستفسارت والاسئله القادمه .

اتمنى ان اكون وفقت فى الشرح . واذا ظلت الطريقه مش مفهومه . ان شاء الله اعمل شرح بطريقه اخرى .
بالتوفيق للجميع

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خيرا على الملف الجديد

سادرس الموضوع من جديد

ولو يتفضل من قام بالتجربة بإرفاق النتائج اكون له شاكرة جدا

موفقين أجمعين إن شاء الله

والسلام عليكم ورحمة الله

shady hamza 26-06-2013 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imaddima (المشاركة 527331)

السلام عليكم ممكن تكلمنى على الخاص وتقولى اسم شركة مناسبة لهذه الطريقة سبريد نص نقطة

Modariba 26-06-2013 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imaddima (المشاركة 526928)

يا جماعة الخير ممكن رفع الملف من غير ضغط لو سمحتو

هل يوجد حسابات إسلامية عند شركة دوكاسكوبي ام الطريقة لا تحتاج ان يكون الحساب إسلامي

سامحوني على كثرة طلباتي

وجزاكم الله خيرا

الساعة الآن 11:55 PM