اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

husseney 04-01-2012 07:39 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

لم تتضح الروية بعد للهبوط او الصعود لذالك نفضل الانتظار
وانى ارجع الصعود لليورو اكثر من الهبوط

ابو اسكندر 04-01-2012 07:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 253631)
هلا بالغالى والله ذوقك يأسر اى انسان فعلا محترم
حضرتك تامرنى ياحبيبى خلال اسبوعين ان شاء الله لانى مسافر ومحتاج ارتاح فعلا جو الورشه هنا رغم ان الاغلبيه افاضل لكن كتير بعتوا ليا ان الافضل صفحه خاصه اللى يشارك فيها يشارك وفق ضوابط اضعها انا اول صفحه فيها ضوابط للمشاركه معايا حافاظا على الموضوع من السفهاء والهذليين وحفظا للاحترام والتقدير لكل من يشارك واذا لم يساعدنى دكتور اسامه فى التخلص من السفهاء ممكن اكتب فى منتدى اخر لان بالفعل فى منتديات ليس بها اطفال الكى بوردات الموجودين هنا مع امساك اللفظ عن الساده المحترمين الافاضل هنا ايضا لهم منى التحيه والتقدير وتحت امر صغيرهم وكبيرهم
لانى عصبى مع قله الذوق اعتقد انسان بمثل اخلاقك الرفيعه العاليه وعزه نفسك فاهمنى واكيد مثلى تعانى من الهذليين سورى من الانفعال خرجت من الموضوع المهم
انا تحت امرك ياغالى بالله

سفر موفق ان شاء الله
وارجو الا يطول غيابك
:1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96):
:1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96):

ghlhv 04-01-2012 07:44 PM

انت يافالكون عامل مشاكل ليه الحكاية ايه 0000000 انا بهرج معاك والله انت زى العسل بس ارجوك ابوس راسك اقول كلام سهل شوية وتحياتى لك ولكل الاعضاء وهيه الحياة كده لازم فرفشة شوية لحسن الواحد يطق

اوراق الخريف 04-01-2012 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو اسكندر (المشاركة 253638)
وفي حالة تماسك 2906 حتى غدا
ما الوضع حينها؟؟

النظرية يا صاحبي يومية وهي فقط لليوم وللاسف نقطة 2906 لم تتماسك وانما ذهب السوق الى 2897 يعني من نظري ان السوق سيواصل الهبوط وهي مسالت نصف ساعة ويعود للهبوط

iam2serve 04-01-2012 07:54 PM

شباب ... معتقدش ان حد ممكن يتكلم في اليورو دلوقتي .. علشان لو حد فتح الشارت على فريم الاربع ساعات .. هي شمعه حائرة مثالية ... بعد ما تقفل نقدر نشوف اللي هيحصل بعدها ايه .. لكن مرجع الصعود للمستوى 1.2970 ... وستوب لوز 100 نقطة .. ومتخفوش هو مستحيل يوصل للستوب ده .. إلا أذا حصلت كارثه يعني انا شايف بعد قفل شمعة الاربع ساعات ... لو قفلت في المستوى 1.2931 يبقى هيصعد للمستوى 1.2970 هدف أولى ... 1.3000 هدف ثانوي .. ولا يفضل الشراء من هدف 1.3000 لأنه متذبذب عند عذه النقطة ... فيفضل اللعب على اهداف صغيرة .. لحين استكمال صورة اليورو .... لي تعليق اخر هكتبه بعد ده
موفقين يا شباب

محمد العضيان 04-01-2012 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليان (المشاركة 253635)
والله لازم احد يشرح اسئلة الموجه لفالكون عشان احنا ان شاء الله نفهم بعدين الاجابة ههههههههههههههههههههه
ونصيحة احنا لازم نفهم فالكون بعدين لازم نفهم الفوركس وهذا افضل حل انا اشوفة للتداول والله انا هالاسبوعين كرهت الفوركس بسبب خساراتي المستمرة وضعف التوجية لاني فقط الان لقيييييييت فالكون لانة ماقصر معاي بس كان الديمو شئ مختلف كانت الرؤية واضحة وجميع اللى درسته استطعت ان اطبقة مع فروقات بسيطة ولكن للاسف الحساب الحقيقي شئ محبط للغاية رغم تحديد حسابي في الديمو بنفس الحساب الحقيقي الان وربحت بطريقة خيالية الا بالحساب الحقيقي للاسف صارلي حاطة نفس المبلغ مرتين هل هذا الشئ بس معاي وقصور مني ام يحدث مع الاخرين ياليت احد يخفف عني لكن بصراحتة قي الاجابةكي اتعلم واستمر على نور والله يجزي كل من يجبيني

اهلين اخت ليان .. انا كمان زيك لما بدأت على الديمو كل صفقه بتزبط معاي وارباح وخير كتير .. ولكن لما بدات بالجد اااااااااااه حصلت خساير وبهدله بس مع الوقت الواحد يتعلم من الممارسه والإطلاع ومن الأساتذه الكبار وتجاربهم

Elmasry 04-01-2012 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 253639)

اليورو كسر الترند اليومي وهو ترند مهم جدا ومرتكز 5 ارتكازات

والان يعمل علي اعاده اختبار

iam2serve 04-01-2012 08:10 PM

السلام عليكم يا شباب ... أنا بصراحه حزين جداً من اللي بيحصل في الورشه!؟ مش عارف السبب ايه .. هل هو الضغط النفسي اللي موجود عندنا كلنا بيخلينا مش مستحملين بعض ولا ايه؟ ولو حد قال تحليل خلال لحظات تدخل علشان تشوف التحليل تفوجء انك لازم ترجع 4 صفحات ورا علشان تشوف التحليل!!!
يا محبوبين .. احنا لازم ناخد بالنا ان الورشة مش شات روم .. يعني صعب قوي نكتب فيها كلام مقطع .... يعني اللي يكتب تحليل ... يفضل انه يرفقه بصورة من الشارت تتدعم التحليل ونظريته ولو ليه توصيه يبقى مشكور بجد ... والكل لازم يحترم وجهة النظر والتحليل ... وطبعاً في الاخر لازم الكل يتحمل مسؤلية دخوله الصفقات ... ولو كنا مركزين مع ويبينار دكتور اسامة .. اكتر حاجة اكد عليها انه قال ... يفضل اننا ندرس الشارت ونقعد قدامة وقت طويل علشان نعرف نحلله ونطلع من عليه توصيتنا بنفسنا .. ومناخدتش توصيات حد من بره وخلاص.
طبعاً في اساتذه في التوصيات وطبعاً ليهم جزيل الشكر حقا
لكن اللي انا عايز اقوله , ان اللي يدخل الورشه محتاج يشوف كلام بناء وكلام يساعده في فهم الوضع الحالي لليورو .. لكن للاسف احنا أسلوبنا مع بعض حاد جداً وفي ناس كتير بتشد على بعضها وفي الاخر يعتذروا لبعضهم .. طيب هو اللي هيدخل الورشة لو شاف تعليق عباره عن اعتذار هيتابع تحليل اليورو ولا هيتابع اصل المشكلة كان فين ويشوف مين اللي غلططان ومين اللي بيعتذر؟؟؟
يا شباب احنا عارفين كويس قوي ان الفوركس ليه تأثير نفسي سلبي قوي جداً .. لو مستحملناش بعض .. الورشه هتفقد قيمتها
وبعدين انا متمرمط في الفوركس ... انا كنت شغال على حساب ديموا زي الصاروخ .. فتحت حساب حقيقي بـ 100 دولار اخدت بونص 30 دولار ... الحمدلله ضاع منهم 96 دولار مش باقي غير 4 دولار والبونص ... وكل التحليل والتوصيات بحاول افهمها من الورشة ومن نفسي .... وبالرغم من كده ... بحاول احافظ على هدوئي في الحوار .. وفي تعاملي مع الناس اللي في البيت عندي .. بالرغم من اني هطق .. بس بحاول بقدر الامكان اكون هادي ... وبعدين الحمدلله ان انا بتاجر بفلوسي .. يعني مافيش حد حاطت فلوس معايا علشان اقلق عليها لو ضاعت ..
خلاصة الكلام
احنا لازم نبقى مدركين ومايكونش فيه اي شك اننا فعلاً بنحترم بعض جداً جداً جداً وبنحب بعض جداً جداً جداً ... وان هدفنا الاول والاخير هنا اننا نساعد بعض على تحقيق الربح او مساعدة الخسران انه يهون من خسارته .. وياريت نساعد بعض على كده .. ونقلل من حساسيتنا شوية تجاه الأمور .. ونوسع صدرنا شوية للأسئلة البسيطة ...
يعني ابسط حاجة .. انا كنت بسأل ازاي اعمل صفقة مؤجلة ... سؤال اهبل بس مكنتش عارف ازاي ... بس في ناس محبوبين وشكرا ليهم بجد فتحوا صدورهم لأنهم يردوا على سؤالي ... وفعلاً استفدت كتير منه وعملت صفقة مؤجلية ونجحت وحققت ارباح ... وكنت فرحان .. لأن من سؤال اهبل عوضت وهونت شوية من الخسارة .. ايه يعني عوضت سنتات بس سنت على سنت هيعمل الدولار

انا بحترم كل اللي المنتدي بجد ... وفعلاً جهودكم جباره ... وعقلياتكم فعلاً ممتازة ... وانا انسان بسيط جداً ولسه بادئ في الفوركس .. ياريت تستحملوني شوية وتستحملوا قله فهمي .. وتعاملوني كأني طفل صغير .. ونفسي اتعلم منكم التحليل.

يارب يكون كلامي مش مزعل حد ... لكن انا حبيت اطلع اللي في قلبي

:1 (58):تحياتي :1 (58):

احمد صلاح 04-01-2012 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled reda (المشاركة 253595)
أعتقد ان البيع حاليا أفضل و أضمن
و الله أعلم

اهلا بكم أعضائنا الاحباء ,,

اليورو دولار حتى الان فقد مكاسب أمس بالكامل بعد كسر القناه السعريه الصاعده على فريم الساعه والاغلاق اسفلها ,
افضل البيع من المناطق 1.2970 وماحولها ,
او بكسر 1.2880

متابعين ,,

husseney 04-01-2012 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 253639)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 253650)
شباب ... معتقدش ان حد ممكن يتكلم في اليورو دلوقتي .. علشان لو حد فتح الشارت على فريم الاربع ساعات .. هي شمعه حائرة مثالية ... بعد ما تقفل نقدر نشوف اللي هيحصل بعدها ايه .. لكن مرجع الصعود للمستوى 1.2970 ... وستوب لوز 100 نقطة .. ومتخفوش هو مستحيل يوصل للستوب ده .. إلا أذا حصلت كارثه يعني انا شايف بعد قفل شمعة الاربع ساعات ... لو قفلت في المستوى 1.2931 يبقى هيصعد للمستوى 1.2970 هدف أولى ... 1.3000 هدف ثانوي .. ولا يفضل الشراء من هدف 1.3000 لأنه متذبذب عند عذه النقطة ... فيفضل اللعب على اهداف صغيرة .. لحين استكمال صورة اليورو .... لي تعليق اخر هكتبه بعد ده
موفقين يا شباب

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elmasry (المشاركة 253657)
اليورو كسر الترند اليومي وهو ترند مهم جدا ومرتكز 5 ارتكازات

والان يعمل علي اعاده اختبار

تمام كده لقيت حد رايوا زى وكمان انا شارى باوند وبايع دولار كندى علشان كل دول بيدعموا صعود اليورو والانخفاض حصل على اليورو فقط وما حدث الا وهو ذيل على شارت الاربع ساعات واختراق كاذب على الساعه

الساعة الآن 12:42 PM