اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

RENKO 24-12-2012 02:12 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440225)

مرحب أخي الحبيب
في الحقيقه مؤشر ADX من المؤشرات القويه والتي تجمع بين مؤشرات الزخم وكثافة البائعين والمشترين في وقت محدد وهو التقاطعات وكذلك تحديد الترندات الصاعده والهابطه قصيرة المدى وبعيدة المدى , وهو من أعلى قائمة المؤشرات الثابته في أشاراتها سواء كانت أسهم على الشارت أو خطوط وتقاطعات , وهو لا يعيد رسم نفسه أبدا ويمكن الأعتماد عليه وحده كأستراتيجيه للدخول والخروج . وبالنسبه للتقاطعات ليست كلها مربحه ولكن نسبة أرباح تقاطعات مؤشر ADX هي 80% ربح و 20% خساره سواء في أوقات التذبذب او الترندات والأخيره تغطي خسائر التذبذب بشكل مخيف
ولو وضعت معاه خطين موفنج أفرج يبقى هنيئا لك وهتعمل شغل عالي قوي في جميع أحوال السوق ومرفق نتائج العمل بخطين موفنج مع مؤشر ADX .

1200نقطه في أسبوعين تقريبا
ولله الحمد

أخي كلامك صحيح 100% المؤشر قوي واشاراته ثابته زي الجبل والشغل بالأسهم افضل من الخطوط لسهولة النظر على الشارت ولكن لو تكرمت ممكن ترفق المؤشر التاني الي حضرتك ارفقته مع مؤشر ADX اكون شاكر ليك جدا وسامحني مش عارف اوصل للمشاركه بتاعتك الي ارفقت فيها المؤشرات .

ما شاء الله
ربنا يزيدك وصفقات جامده
بس انا ملاحظ ان الصفقات يا بيع متواصل يا شراء متواصل ؟؟
]دا غير مؤشر البايفت الغريب الى عندك
ممكن ترفع المؤشرات والتمبليت مع الشرح؟
واكون شاكر ليك

TREND_SEEKER 24-12-2012 02:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENKO (المشاركة 440236)
ما شاء الله
ربنا يزيدك وصفقات جامده
بس انا ملاحظ ان الصفقات يا بيع متواصل يا شراء متواصل ؟؟
]دا غير مؤشر البايفت الغريب الى عندك
ممكن ترفع المؤشرات والتمبليت مع الشرح؟
واكون شاكر ليك

حاضر حبيبي من عنيه الأتنين
جاري تجهيز شرح وافي بالصور التوضيحيه لعيونك الحلويين مع أرفاق التمبلت والمؤشرات الموجوده في الصوره كلها وكيفية الأستفاده والعمل بها .

الصفقات المتكرره دي لأني بحب ادخل باكثر من صفقه من نفس المكان تقريبا لما بتكون فرصه قويه وشايف ان في حركة سيوله قويه .

أبو_تراب 24-12-2012 02:47 PM

اقتباس:

مرحب أخي الحبيب
في الحقيقه مؤشر ADX من المؤشرات القويه والتي تجمع بين مؤشرات الزخم وكثافة البائعين والمشترين في وقت محدد وهو التقاطعات وكذلك تحديد الترندات الصاعده والهابطه قصيرة المدى وبعيدة المدى , وهو من أعلى قائمة المؤشرات الثابته في أشاراتها سواء كانت أسهم على الشارت أو خطوط وتقاطعات , وهو لا يعيد رسم نفسه أبدا ويمكن الأعتماد عليه وحده كأستراتيجيه للدخول والخروج . وبالنسبه للتقاطعات ليست كلها مربحه ولكن نسبة أرباح تقاطعات مؤشر ADX هي 80% ربح و 20% خساره سواء في أوقات التذبذب او الترندات والأخيره تغطي خسائر التذبذب بشكل مخيف
ولو وضعت معاه خطين موفنج أفرج يبقى هنيئا لك وهتعمل شغل عالي قوي في جميع أحوال السوق ومرفق نتائج العمل بخطين موفنج مع مؤشر ADX .

ولله الحمد

أخي كلامك صحيح 100% المؤشر قوي واشاراته ثابته زي الجبل والشغل بالأسهم افضل من الخطوط لسهولة النظر على الشارت ولكن لو تكرمت ممكن ترفق المؤشر التاني الي حضرتك ارفقته مع مؤشر ADX اكون شاكر ليك جدا وسامحني مش عارف اوصل للمشاركه بتاعتك الي ارفقت فيها المؤشرات .

اخي الكريم ممكن ترفق لنا المؤشرات التي بالصورة كي يستفيد الاخوة منها

COWBOY 24-12-2012 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 440187)
مدام التقاطع ثابت و مش بيعيد رسم نفسه يبقى القياس منطقي جدا ... و كل الأرباح اللي علمها الناس و اللي عملتها أنا كمان كلها مبنيه على تقاطعات موفينج و ستوكاستك و غيره من المؤشرات .. ولو الإكسبيرت لو قوي مع بروكر محترم يقدر ينفذلك الدخول من نفس النقطة بتاعت التقاطع بالظبط مافيش مشكلة أبدا .......... هي إشكالية واحده بس .. لو التقاطعات ثابتة يبقى النتايج منطقية ...... و عموما أنا مش زعلان منك في أي شيء ... انت بتناقشني بطريقة محترمة جدا و أنا فرحان بالكلام معاك ..... لكني بس استغربت من كلمة إن الـ adx بيعيد رسم نفسه حسب فهمي من الريبينت ....

يا صديقى والله انا اسعد بالحوار معك .. انا بس حبيت اعرض راى فى انى لم اعترض على التقاطع وفسرت ذلك بان ما حدث حدث وانتهى ولن يعود المؤشرمرة اخرى بعد التقاطع فاعدة الرسم التى انا ذكرتها معتمدة على خطوط المؤشر فى الاساس و اعترض دائما فى تاخر اشارة اى مؤشر فدائما ياتى بعد الحدث وبما ان الاسكالبينج مثلا بالرينكو يبحث عن 5 او 10 نقاط مثلا فلامانع من استخدام اشارة المؤشر للدخول وليس للتحليل اعذرنى متعود على السونج :D .. ولك الحرية فى اخذ راى طبعا بالاعتبار .. الموضوع فى الاساس مبنى على التعاون وبداء بأول بلوك رينكو للتعاون:1 (77): وضعة الغالى الاستاذ وليد وتوالى بعد ذلك جهد باقى الاخوة والاعضاء .. شكرا على مشاركتى الحوار وكل عام وانت بخير واتمنى لك النجاح والتوفيق والصحة والعافية ان شاء الله ولك تحياتى
اقتباس:

مرحب أخي الحبيب

ولله الحمد

السلام عليكم .. عندما كنت اتابع عالم الاكسبيرتات والمؤشرات .. دائما ماكان يتردد اسم ابو يوسف المعروف بى (TREND_SEEKER) .. منورنا يا غالى وكان بيننا حوار بسيط فى احد المنتديات منذ 10 شهور تقريبا اعتقد انك لن تتذكرة ولكن انا اتذكرة وسعدت بة وشكرا على مشاركتك .. وبارك الله لك فى نتائجك وفيما رزق .. استراتيجيتك اتمنى من الله ان تستمر فى نجاحها .. وكان من فترة كبيرة الاستاذ الغالى النجف .. يستخدم ال ADX فى استراتيجية تدعى (حتشبسوت ) فى منتدى مجاور .. وكان لها نجاح باهر .. على الشارت العادى .. واتمنى من الله ان يكتب لك الخيرولكل الاخوة بتلك الطريقة الجديدة موفق دائما ان شاء الله ولك تحياتى

mustafa26 24-12-2012 06:30 PM

سوف اضيف لكم طريقه على شارت الرينكو نفسه اتمنا ان تساعدكم بتخاذ قرار البيع او الشراء

كثير منا يجهل رسم الترند او عدم رسمه بشكل صحيح ليدخل صفقه عند كسر الترند او يدخل بصفقه مع الترند هناك مؤشر بالبرنامج يرسم الترند بشكل صحيح من تلقاء نفسه

هاذي صفقه شراء تمت على اليورو ين تم كسر الترند الهابط لليوم السابق بللون الموف وايضا السعر كسر خط البايفت للاعلى وايضا تم تاكيد الكسر بكسر الترد الهابط باللون الازرق اليوم قبل الماضي وهاذا شارت يوضح طريقه الدخول

نظرو الى اليوم السابق السعر حاول ان يستمر بالنزول كم مره ويرتد وهاذا دليل على استمرار العمله بالصعود

RENKO 24-12-2012 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440244)

حاضر حبيبي من عنيه الأتنين
جاري تجهيز شرح وافي بالصور التوضيحيه لعيونك الحلويين مع أرفاق التمبلت والمؤشرات الموجوده في الصوره كلها وكيفية الأستفاده والعمل بها .

الصفقات المتكرره دي لأني بحب ادخل باكثر من صفقه من نفس المكان تقريبا لما بتكون فرصه قويه وشايف ان في حركة سيوله قويه .

جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
ولكن لماذا لا تدخل بلوت عالى من البدايه بدلا من الدخول باكثر من صفقه ؟؟
انا ارجح انك تفتح صفقه وبعد ان يتحدد الاتجاه وتربح الصفقه الاولى تدخل فى الثانيه
وعايزين نتناقش شويه فى وضع السوق العام مع نهايه العام الميلادى وهل السيوله جيده للتداول الان ام لا ؟؟

TREND_SEEKER 24-12-2012 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440312)

يا صديقى والله انا اسعد بالحوار معك .. انا بس حبيت اعرض راى فى انى لم اعترض على التقاطع وفسرت ذلك بان ما حدث حدث وانتهى ولن يعود المؤشرمرة اخرى بعد التقاطع فاعدة الرسم التى انا ذكرتها معتمدة على خطوط المؤشر فى الاساس و اعترض دائما فى تاخر اشارة اى مؤشر فدائما ياتى بعد الحدث وبما ان الاسكالبينج مثلا بالرينكو يبحث عن 5 او 10 نقاط مثلا فلامانع من استخدام اشارة المؤشر للدخول وليس للتحليل اعذرنى متعود على السونج :D .. ولك الحرية فى اخذ راى طبعا بالاعتبار .. الموضوع فى الاساس مبنى على التعاون وبداء بأول بلوك رينكو للتعاون:1 (77): وضعة الغالى الاستاذ وليد وتوالى بعد ذلك جهد باقى الاخوة والاعضاء .. شكرا على مشاركتى الحوار وكل عام وانت بخير واتمنى لك النجاح والتوفيق والصحة والعافية ان شاء الله ولك تحياتى

السلام عليكم .. عندما كنت اتابع عالم الاكسبيرتات والمؤشرات .. دائما ماكان يتردد اسم ابو يوسف المعروف بى (TREND_SEEKER) .. منورنا يا غالى وكان بيننا حوار بسيط فى احد المنتديات منذ 10 شهور تقريبا اعتقد انك لن تتذكرة ولكن انا اتذكرة وسعدت بة وشكرا على مشاركتك .. وبارك الله لك فى نتائجك وفيما رزق .. استراتيجيتك اتمنى من الله ان تستمر فى نجاحها .. وكان من فترة كبيرة الاستاذ الغالى النجف .. يستخدم ال ADX فى استراتيجية تدعى (حتشبسوت ) فى منتدى مجاور .. وكان لها نجاح باهر .. على الشارت العادى .. واتمنى من الله ان يكتب لك الخيرولكل الاخوة بتلك الطريقة الجديدة موفق دائما ان شاء الله ولك تحياتى

حبيبي كاوبوي أنا مش ناسيك اخي الحبيب وأعرف من كان متابع معي وليك واحشه اكيد يا قمر
ولكن أنا مش فاكر اكلت ايه امبارح فأكيد مش متذكر الحوار الي كان بينا من 10 شهور وياريت يكون خير بس فكرني على الخاص لو حبيت حبيبي وانا خدامك مفيش كلام
وبالنسبه لحتشبسوت جاهزه في ثوبها الجديد وعلى الرينكو وعامله شغل رهيب ولو عايزها هتكون بين ايديك بس انت أشر .

وبالنسبه لعالم الأكسبرتات لا زال موجود ولكني حاليا أجهز أكسبرتات على الرينكو فقط ومشكلة الباك تست الكاذب في ذيوله وافتتاحات شموعه مسببالي مشكله كبيره وربنا يحلها بفضله .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENKO (المشاركة 440337)
جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
ولكن لماذا لا تدخل بلوت عالى من البدايه بدلا من الدخول باكثر من صفقه ؟؟
انا ارجح انك تفتح صفقه وبعد ان يتحدد الاتجاه وتربح الصفقه الاولى تدخل فى الثانيه
وعايزين نتناقش شويه فى وضع السوق العام مع نهايه العام الميلادى وهل السيوله جيده للتداول الان ام لا ؟؟

في الحقيقه لست من محبي الوت العالي وايضا يجب ان افتح صفقات كثيره لأن هذا يفيد عملي اكثر من فتح صفقه واحده بلوت عالي .
وأنا تحت أمرك في اي مناقشه للسوق .

TREND_SEEKER 24-12-2012 09:47 PM

يا جماعه أنا فاتح 9 منصات لشركات مختلفه وفاتح صفقات فيهم كلهم شركة FXDD _AAAFX_EXNESS_HotForex

وجميع المنصات يوجد بها النت شغال ولا يوجد سوق
السوق عندي مغلق في جميع هذه البروكرات
في حد عنده نفس المشكله ولا أنا في عندي شئ غلط؟
من فضلكم حد يرد عليا الدنيا عندي كده هتخرب الله يلعن ابو الفوركس

abolila 24-12-2012 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440413)
يا جماعه أنا فاتح 9 منصات لشركات مختلفه وفاتح صفقات فيهم كلهم شركة FXDD _AAAFX_EXNESS_HotForex

يا باشا الاجازة بدأت انت ازا مش اخدت بالك من انهارده

Dr.SeMSeM 24-12-2012 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440413)

بكرة الكريسماس يا باشا والاسواق قافلة

الساعة الآن 08:22 PM