اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19542)

raafat_193 15-08-2012 07:47 PM

رد: █ ▓ ▒ ░ توصيات د/ رأفت بالفيبوناتشى ░ ▒ ▓ █

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph.ehab (المشاركة 380748)

دكتور
اديني رقم الحساب والانفستور وانا هاكبتهالك في اول مشاركة في الموضوع

حبيبى ياجو انت دائمآ مجتهد فى عملك ربنا يباركك ياغالى .على فكرة كل الاخوة اللى كانت معايا لحد شهر مايو وليها علاقة حميمة معى لهم حق الاستفادة من ربط الاكسيبرت بحسابتهم مجانآ ان اكرمنى ربنا وربطة بموقع للتداول Login : 65195215
Investor : vibp6zb
http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...ostcount=10321

bary_3 15-08-2012 07:49 PM

مساء الخير دكتور ان شاء الله صفقاتك كلها خضرا

م.جوزيف ايهاب 15-08-2012 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 380800)

حبيبى ياجو انت دائمآ مجتهد فى عملك ربنا يباركك ياغالى .على فكرة كل الاخوة اللى كانت معايا لحد شهر مايو وليها علاقة حميمة معى لهم حق الاستفادة من ربط الاكسيبرت بحسابتهم مجانآ ان اكرمنى ربنا وربطة بموقع للتداول Login : 65195215
Investor : vibp6zb
http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...ostcount=10321

اشكرك يا كبير علي كلامك :)
تم تعديل المشاركة رقم 1 في الموضوع

raafat_193 15-08-2012 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 380805)
مساء الخير دكتور ان شاء الله صفقاتك كلها خضرا

حبيبى ياوزير انت اخبارك اى؟ وربنا يجعل صفقاتك خضراء انا عن نفسى موضع شهر مايو جننى والجابات اللى حصلت علشان كدة جربت كل الطرق التى تؤدى الى مكسب برغم عدم معرفتنا بحركة السوق . لو اتبعت الطريقة دى ياوزير ضع عقد معلق فورآ لان يوجد شركات بدون ذكر اسامى بتغلق السيرفر عليك ولكن الحمدلله لقيت الحل وهو العقد المعلق

Eng PTC 15-08-2012 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 380787)

اهلا ومرحبا اخى الفاضل وانا تحت امرك وتحت امر اى اخ يريد ان يفهم ويتعلم اى شئ فى سوق الفوركس .اولا بسم الله عليك انت فهمت الطريقة بالظبط اما بخصوص التيك بروفيت هو اول ما تكتبة فى الصفقة 0.02 ويكون طبعا سعر دخول الصفقة 0.01 برنامج الميتاتريد بيضعة فورا . حتى تتضح اكثر الصفقة 0.04 رقم 3 يجب ان يكون امر معلق وتدخل حجم اللوت 0.04 وسعر دخول الصفقة رقم 2 وهى 0.02 مجرد صعود السعر وتفعيل الامر المعلق اوتومتيك برنامج الميتاتريد ح يعدل هدف الصفقة الاولى وهى 0.01 .طيب صعد السعر تكون مجهز دائما عقد معلق رقم 4 وهى 0.08 والتيك بروفيت هو سعر فتح الصفقة رقم 3 وهى 0.04 صعد السعر وتفعل ايضآ العقد المعلق سوف تجد اوتومتيك تم تعديل التيك بروفيت لباقى العقود على نفس هدف العقد رقم 4 ( ملحوظة هامة جدآ عند فتح العقد الاول فورآ تعمل عقد رقم 2 معلق - تفعل العقد الاول من اول مرة ووصل للهدف تلغى العقد رقم 2 المعلق - اثناء فتح عقود معلقة يجب التأكد من الامر هل شراء ولا بيع التأكد من عدد اللوت التاكد من التيك بروفيت -تاجر على عملة واحدة فقط ) وربنا يوفقك ويوفق كل الاخوة ودائمأ اراكم ربحانين وانا جاهز لاى سؤال

دى طريقتى الجديدة للمتاجرة

الله يعطيك العافية اخي .. معنى كلامك انو لما اعمل صفقة جديدة معلقة .. اول ما تتفعل كل الصفقات القديمة تظبط التيك بروفت على الصفقة الجديدة

مشكووور يا اخي .. والله استراتيجية رااائعة وجميلة .. اشكرك كثير .. وربنا يكرمك

raafat_193 15-08-2012 08:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng PTC (المشاركة 380819)
الله يعطيك العافية اخي .. معنى كلامك انو لما اعمل صفقة جديدة معلقة .. اول ما تتفعل كل الصفقات القديمة تظبط التيك بروفت على الصفقة الجديدة

مشكووور يا اخي .. والله استراتيجية رااائعة وجميلة .. اشكرك كثير .. وربنا يكرمك

صح كده ياغالى

raafat_193 15-08-2012 08:32 PM

انا فاتح عقد وممكن الدخول الان ونجرب مع بعض على ان تضعوا صور للتاكد لو جاهزين

الشامي 15-08-2012 09:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله
ازيكم اخواني واحبائي جميعا الى قلبي وعلى رأسهم الدكتور رأفت
غبت عليكم كثيرا ورغم انني كنت اعلم ااني شخص غير مرغوب فيه ولكن انقطاعي كان بسبب احساسي بذنب كبير تجاه الاعضاء والدكتور رأفت شخصيا
ولانني كنت شخص جاهل كل الجهل وكنت اعتقد انني الوحيد اللي فاهم فوركس وديت نفسي في داهية وزعلت مني اشخاص يعلم الله انني كنت احبهم بجد على العموم ارجو من الجميع واولهم الدكتور رأفت ان يتسع صدرهم لي ويقبلوني مرة اخرى بينهم وان يمسوا ذيكو اللى فات لانه مات وذيكو اللي معاكم يعرف دلوقتي يعني ايه فوركس ويعني ايه اخلاق متاجر ويعني ايه ادب حوار وعلى فكرة انا يا دكتور متابعك من يومين وربحت الى الان 6 دولار طبعا لاني بدل بعقود صغيرة علشان حسابي يستحمل وانا فعلا انتبهت لكلامك جدا ان استراتيجيتك لا تصلح لمن لا يسمع الكلام او يمشي بدماغه والحمد لله تعلمت فعلا اسف للاطالة ولكن ارجو ان تفتحوا معي صفحة جديدة وننسى كل اللي فات ونبدأ من جديد واسف مرة اخرى

raafat_193 15-08-2012 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذيكو (المشاركة 380910)
السلام عليكم ورحمة الله
ازيكم اخواني واحبائي جميعا الى قلبي وعلى رأسهم الدكتور رأفت
غبت عليكم كثيرا ورغم انني كنت اعلم ااني شخص غير مرغوب فيه ولكن انقطاعي كان بسبب احساسي بذنب كبير تجاه الاعضاء والدكتور رأفت شخصيا
ولانني كنت شخص جاهل كل الجهل وكنت اعتقد انني الوحيد اللي فاهم فوركس وديت نفسي في داهية وزعلت مني اشخاص يعلم الله انني كنت احبهم بجد على العموم ارجو من الجميع واولهم الدكتور رأفت ان يتسع صدرهم لي ويقبلوني مرة اخرى بينهم وان يمسوا ذيكو اللى فات لانه مات وذيكو اللي معاكم يعرف دلوقتي يعني ايه فوركس ويعني ايه اخلاق متاجر ويعني ايه ادب حوار وعلى فكرة انا يا دكتور متابعك من يومين وربحت الى الان 6 دولار طبعا لاني بدل بعقود صغيرة علشان حسابي يستحمل وانا فعلا انتبهت لكلامك جدا ان استراتيجيتك لا تصلح لمن لا يسمع الكلام او يمشي بدماغه والحمد لله تعلمت فعلا اسف للاطالة ولكن ارجو ان تفتحوا معي صفحة جديدة وننسى كل اللي فات ونبدأ من جديد واسف مرة اخرى

ذيكو والله زمان ياراجل فينك وحشنى كتير .وصدقنى انا مش زعلان منك انت حبيبى وكنت تاجر فوركس مجتهد وناجح ولازلت وادينى احلى سلام لعمرو دياب مابلاش نتكلم فى الماضى الماضى ده كان كله جاب وعذاب وراح ههههههههههه الحمدلله انك بخير ياغالى وانشاء الله تعمل احلى فلوس مع التجارة السليمة وكل عام وانت بخير بمناسبة شهر رمضان وعيد الفطر وربنا يوفقك

raafat_193 15-08-2012 10:29 PM

ارباح اليوم

raafat_193 15-08-2012 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 380963)

bary_3 15-08-2012 11:09 PM

لو أحببت أن تشترك يا دكتور فأنا معك ونبحث عن اثنين ونبدأ على بركة الله

raafat_193 15-08-2012 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 380992)
لو أحببت أن تشترك يا دكتور فأنا معك ونبحث عن اثنين ونبدأ على بركة الله

اتفقنا نشوف حودة او بحرينى الشارقى

bary_3 15-08-2012 11:29 PM

ما رأيك دكتور ننتظر من ذكرتهم أو نبحث عن اثنين بسرعة؟؟؟؟؟؟

الشامي 16-08-2012 03:22 AM

الله عليك يا دكتور يا جامد رحت الشغل وجيت لقيت المنصة مخضره
ههههههههههههه
اه انا بدخل بعقود واحد سنت بس بعمل كل الصفقات والحمد لله بعرف ابرد واكسب

raafat_193 16-08-2012 05:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذيكو (المشاركة 381247)
الله عليك يا دكتور يا جامد رحت الشغل وجيت لقيت المنصة مخضره
ههههههههههههه
اه انا بدخل بعقود واحد سنت بس بعمل كل الصفقات والحمد لله بعرف ابرد واكسب

برافو انت شاطر جدآ ياذيكو المهم شوف عملة يكون الاكسيبرت لسه فاتح الصفقة الاولى وادخل معاه او ضع عقدالاول عندك معلق لو تحرك السعر وتفعل العقد الاول جهز العقد التانى واتبع طريقتى اللى شرحتها اليوم فاكرها

raafat_193 16-08-2012 05:09 AM

تنبيه يوم الجمعة بعد الاخبار الامريكية وبالتحديد من الساعة 3بتابع كل عملة والعملة اللى بجدها قربت تقفل على ربح بعطى امر للاكسيبرت بعدم فتح صفقات بحيث عند غلق السوق الامريكى اكون اغلقت ما استطعت بحيث افتح الاكسيبرت يوم الاحد ويبدء من جديد

جواد اشرف 16-08-2012 06:00 AM

تسلم يا دكتور ..وجزاك الله خيرا على مجهودك الجبار وحبك في عمل الخير
هل ممكن اعرف ازاي بتابع الصفقات ...هل بدخل على المنصة عادي وبدخل البيانات في
Login
ولا حاجة تانية؟ لك مني جزيل الشكر

bary_3 16-08-2012 06:03 AM

هو حتى أنا لم تفتح معي المنصة

salah-alhoot 16-08-2012 06:07 AM

بالتوفيق ان شاء الله يا دكتور
ومبروك الارباح

جواد اشرف 16-08-2012 06:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جواد اشرف (المشاركة 381363)
تسلم يا دكتور ..وجزاك الله خيرا على مجهودك الجبار وحبك في عمل الخير
هل ممكن اعرف ازاي بتابع الصفقات ...هل بدخل على المنصة عادي وبدخل البيانات في
Login
ولا حاجة تانية؟ لك مني جزيل الشكر

خلاص اشتغل معايا تمام

Eng PTC 16-08-2012 07:30 AM

الحمد لله اول تطبيق لأستارتيجيتك نجح مع الصفقة الثالثة

ربنا يعطيك العافية

raafat_193 16-08-2012 11:55 AM

صباح الفل يا احلى شباب صبح يا جو يازعيم ‏joseph.ehab, ‏برايز نادى, ‏جواد اشرف, ‏محمود القاضي, ‏ذيكو, ‏Sameh Fathy

م.جوزيف ايهاب 16-08-2012 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 381471)
صباح الفل يا احلى شباب صبح يا جو يازعيم ‏joseph.ehab, ‏برايز نادى, ‏جواد اشرف, ‏محمود القاضي, ‏ذيكو, ‏Sameh Fathy

صباح الفل يا كبير
صفقاتكم خضراء ان شاء الله

bary_3 16-08-2012 12:00 PM

اقتباس:

صباح الخير دكتور
ما رأيك في اليورو دولار ،عندي عيه عقود من يومين ولا يريد الصعود،أخشى أن يكسر القاع الحالي

raafat_193 16-08-2012 12:05 PM

لو حد متابع الاكسيبرت انا وقفت خاصية فتح صفقات لانى صحيت لقيت الاسترالى كندى فتح 8 صفقات وكان ممكن يمرجن الحساب وطبعا كده اى عملة ح تجيب هدفها المرجن ح يقل ولا اخسر ويتمرجن الحساب وارجع اشغلة عندما يقل المرجن

raafat_193 16-08-2012 12:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph.ehab (المشاركة 381473)

صباح الفل يا كبير
صفقاتكم خضراء ان شاء الله

ربنا يخليك ياجو ياغالى وصباحك فل
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 381475)

صباح الخير دكتور
ما رأيك في اليورو دولار ،عندي عيه عقود من يومين ولا يريد الصعود،أخشى أن يكسر القاع الحالي

صبح ياوزير لحد دلوقتى المؤشرات بتقول تشبع البيع انتهاء والان شراء وهدفة محاولة الوصول 2332

bary_3 16-08-2012 12:14 PM

تمام دكتور ربنا يسترها مع الحساب الجديد:1 (9):

bary_3 16-08-2012 12:18 PM

ثلاث أخبار قوية على الدولار بعد ثلاث ساعات من الأن

raafat_193 16-08-2012 12:18 PM

عموما انا مش بتابع اخبار لانها زائفة بعد تجربتنا مع الاخبار السالبة للتوظيف الغير زراعى الامريكى والاخبار الايجابية من اوروبا فى منتصف مايو عندما قلت مبروك مبروك وفرحت وفجاة عكس السوق بدون سبب . من يومها وانا لا انظر لها يهمنى فقط الاقتصاد العالمى بين الدول اما الاخبار فان عكست السعر فى صفقة كما رايتم بدخل مضاعفات ولكن على تداول عملة واحده فقط ولوت قليل واجد اعصابى هادئة دائمآ وغير متوتر وخايف من الاخبار

bary_3 16-08-2012 12:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 381487)
عموما انا مش بتابع اخبار لانها زائفة بعد تجربتنا مع الاخبار السالبة للتوظيف الغير زراعى الامريكى والاخبار الايجابية من اوروبا فى منتصف مايو عندما قلت مبروك مبروك وفرحت وفجاة عكس السوق بدون سبب . من يومها وانا لا انظر لها يهمنى فقط الاقتصاد العالمى بين الدول اما الاخبار فان عكست السعر فى صفقة كما رايتم بدخل مضاعفات ولكن على تداول عملة واحده فقط ولوت قليل واجد اعصابى هادئة دائمآ وغير متوتر وخايف من الاخبار

نعم دكتور طريقة المضاعفات رائعة ومربحة ،ولاكن تتطلب حساب كبير نسبيا ،أما أبو 100 و 200 دولار فصعب العمل عليه بها الطريقة

Eng PTC 16-08-2012 12:21 PM

اقتباس:

وانا يا دكتور .. ما صبحتش عليا ليه :1 (46):

ان شاء الله يومك اخضر يا دكتور

Eng PTC 16-08-2012 12:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 381488)

نعم دكتور طريقة المضاعفات رائعة ومربحة ،ولاكن تتطلب حساب كبير نسبيا ،أما أبو 100 و 200 دولار فصعب العمل عليه بها الطريقة

عذراً على التدخل .. انا حسابي 10 دولار

وشغال بالطريقة وبلوت 0.01 وماشيه معي حكاية المضاعفات

اهم حاجة اني مركز على عملة وحدة وقت المضاعفات عشان المارجن

raafat_193 16-08-2012 12:32 PM

شئ تانى لاول مرة ح اعلن فقط عن احدى اساليبى للتداول لان يوجد منكم من احبة واكن له كل الاحترام .وكنت لا اضع شئ يخصنى لان فى اشخاص بتاخد المعلومة وتروح تفتح مواضيع منها عمومآ استخدموا مؤشر الاستوكستيك واحد بالاعدادات 100 30 30 ووواحد تانى 10 5 5 وخاصية close + simple وفى المربعين الصغيرين ضع علامه صح بعد ان تكتب صفر , 100 -----------استوسيك ال 100 للحركة المستقبلية بمعنى العملة صاعده ولا هابطة اما 10 -5-5 لدخول الصفقة ودى نسبة نجحها 80% والبولينج باوند 20 ولجميع الفيرمات ..منتظر رايكم والدعاء ولاسرتى وربنا يوفقكم

bary_3 16-08-2012 12:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 381492)
شئ تانى لاول مرة ح اعلن فقط عن احدى اساليبى للتداول لان يوجد منكم من احبة واكن له كل الاحترام .وكنت لا اضع شئ يخصنى لان فى اشخاص بتاخد المعلومة وتروح تفتح مواضيع منها عمومآ استخدموا مؤشر الاستوكستيك واحد بالاعدادات 100 30 30 ووواحد تانى 10 5 5 وخاصية close + simple وفى المربعين الصغيرين ضع علامه صح بعد ان تكتب صفر , 100 -----------استوسيك ال 100 للحركة المستقبلية بمعنى العملة صاعده ولا هابطة اما 10 -5-5 لدخول الصفقة ودى نسبة نجحها 80% والبولينج باوند 20 ولجميع الفيرمات ..منتظر رايكم والدعاء ولاسرتى وربنا يوفقكم

ابداع ما شاء الله دكتور زادك الله علما وفهما و رزقك وذريتك من حيث لا تحتسب شكرا على المعلومات المفيدة

raafat_193 16-08-2012 12:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng PTC (المشاركة 381489)
وانا يا دكتور .. ما صبحتش عليا ليه :1 (46):

ان شاء الله يومك اخضر يا دكتور

صباح الخير ياباشا بس انا اسف لما عملت كوبى للاسامى مكنتش انت موجود واسبوعك اخضر بس حرص النهاردة الخميس بيكون السوق خطر وان مر هادى اعلم ان الجمعة خطر
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng PTC (المشاركة 381490)

ضع المؤشرات التى ذكرتها سابقا ح تريحك شويه وتديك الامان بعض الشئ

bary_3 16-08-2012 12:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng PTC (المشاركة 381490)

يا حبيبي ستنهك حسابك وصدقني ستخسره بطريقة المضا عفات لأنه صغير جدا
ولا تحكم على تماشي الإستراتجية مع حسابك في اللحظة الحالية ،لأن الأزواج تتداول في نطاق ضيق جدا ،وأي استراتجية صالحة للوضع الحالي ،و المخاطر شبه منعدمة،ولاكن بعد تحديد الإتجاه ،سترى راليات ،وحين ذاك سيكون نظام المضاعفات مربح لم رصيده كبير و يدخل بلوتات صغيرة
و أفضلهم رو شتتة الدكتور 0.10لكل 1000دولار أما غير ذالك فتبقى المخاطرة عالية جدا

raafat_193 16-08-2012 12:48 PM

الان اليورو شراء على الاستوستيك 10 فرام 30 والتاكيد الصعود فرام الساعة اما العام هبوط بالتالى 15 ’ 20 ونخرج وهكذا

bary_3 16-08-2012 12:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raafat_193 (المشاركة 381508)
الان اليورو شراء على الاستوستيك 10 فرام 30 والتاكيد الصعود فرام الساعة اما العام هبوط بالتالى 15 ’ 20 ونخرج وهكذا

تـــــــــــمـــــــــــــام يا ريــــــــــس:1 (100):

raafat_193 16-08-2012 12:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 381500)

يا حبيبي ستنهك حسابك وصدقني ستخسره بطريقة المضا عفات لأنه صغير جدا
ولا تحكم على تماشي الإستراتجية مع حسابك في اللحظة الحالية ،لأن الأزواج تتداول في نطاق ضيق جدا ،وأي استراتجية صالحة للوضع الحالي ،و المخاطر شبه منعدمة،ولاكن بعد تحديد الإتجاه ،سترى راليات ،وحين ذاك سيكون نظام المضاعفات مربح لم رصيده كبير و يدخل بلوتات صغيرة
و أفضلهم رو شتتة الدكتور 0.10لكل 1000دولار أما غير ذالك فتبقى المخاطرة عالية جدا

طبعا كلامك صح الصح ياوزير ولكن لى اضافة ممكن الاخ يشتغل على عملات حركتها ثابتة ولا تتأثر بالاخبار بقوة وابعد عن العملات الاساسية وبالاخص اليورو اليورو عملة المحترفين والاموال الكثيرة

الساعة الآن 12:30 AM