اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

alrayes 01-05-2013 02:50 AM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشامي (المشاركة 503810)

السلام عليكم
اولا مبروك للي وثق في كلامي
احمد الله على كل شيء في الاول وفي الاخر
ها هو اليورو يصل كما اخبرتكم والله لم تكن نقطة لها علاقة لا بالرقمي ولا الفني ولا اي تحليل في العالم ولكن كما قلت اسرار البنوك
وهذه اكبر اجابة على كل من استهتر بكلامي واقنع نفسه بالبيع قلت لكم الهبوط هذا ليس وقته انما هو اغراءات
على العموم وصل السعر الى هدفه وكنت ناوي ان اكتب لكم نقطة بيع امس من 3175 ولكن لم استطع الدخول والحمد لله جاب هدفها بردوا
اخواني الان اليورو وصل الى محطة عليا ونحن دخلنا على شهر 5 والله اليورو وراه مصيبة تحت وله اهداف سفلية لا احد يفكر بالشراء ابدا بيعوه من 3174 او 3220 قوية عليه
بالتوفيق ان شاء الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة .
والله يأخى الشامى أعتقد أن كلامك صحيح . اليورو قريب من أعلى المستويات على المستوى الأسبوعى مقاومة 138(13217) وعلى البيفوت اليومى المقاومة
الأولى عند (13217) وكذلك بوادر الأنعكاس على الماكد والأرسى . فلو وصل غدا لهذة النقطة راقبو الشموع الأنعكاسية على الربع ساعة والنصف ساعة والساعة
وهناك مقولة (in may sell and go away) وبالتوفيق للجميع .

مصطفي حلمي 01-05-2013 03:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 503740)
مازالت الصفقه فعاله .. السعر ارتد من 1.3185 .. وهو حالياً بيريح شويه :D
عالعموم هذا التصحيح سيكون فرصه جديده للشراء

خلينا فى المهم
الزوج ارتفع مره واحده حوالى 130 نقطه فى اقل من ساعتين
http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2888%29.gif .. وهذا يدل على دخول سيوله قويه للشراء
وأكيد اللى دخل السيوله دى حد كبير و عارف هو بيعمل آيه
المهم اشتغلت ذى ( المفتش كرومبو
:D ) و فضلت ادور و أفتش و ادعبس على سبب الصعود المفاجئ ( انا كنت متوقع هذا الصعود ولكن ليس بهذه السرعه )
ولقيت فى كل المواقع العالميه وقناة CNBC الأنجليزيه بيقولوا أن هذه هى مؤشرات لتثبيت الفائده .. يعنى مفيش احتمال انهم ينزلوا الفائده الى 0.50% كما هو متوقع
والله اعلى واعلم :)

حبيبي حماده
السيولة اللي دخلت علي الييورو و تحديدا دلوقتي قبل خبر الفايدة بيومين و بعدها بيوم اجازة البنوك الاوروبية
انا 100% معاك ان ده مش طبيعي
و في سيناريو شايفه منطقي اوي
ان البنوك المركزيه و حيتان السوق اللي بيتغذو علي صغار المتداولين امثلنا هما اللي يكونو سربو الاشاعات بعدم تنزيل الفايده علي اليورو
وبل كمان يضخو سيولة قوية علشان يرفعو من العملة و ياكدو للمتداولين جدية الاشاعة
و كلنا نجري ورا الترند الصاعد
و يظهر خبر الفايده يوم الخميس بتقليل الفايده زي ما هما مخططين بالظبط
و مظبطين اوامرهم بالبيع و حطين سيولتهم الحقيقية في عمليات البيع بالتزامن مع خبر الفايده
يخدو فلوسهم اللي ضخوها في الاول
و فلوس صغار المضاربين ( امثالنا ) و يبقة استفادو من الخبر استفاده قصوي و كبروا محافظهم علي حسابنا
ايه رأيكو في السيناريو ده ؟؟؟
شيء اخير
احنا في بداية مايو
بما يعني عمليات بيع مكثفة لجني ارباح العام

اعتقد يا شباب اننا علشان نكسب في السوق ده لازم بعد عرض التحليلات بانواعها نفكر بره الصندوق ...

ابو على 01-05-2013 03:45 AM

ربنا يبارك فيكم جميعا على الاستفادة

MoHaMeD EgY 01-05-2013 05:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 503748)
انا بكره تحليلاتك قوي
دايما عكس المتوقع و دايما بتصيب
بتوقع قلبي يا خلبوص عااااااااااا مش عارف اشتري ولا ابيع دلوقت :1 (56)::1 (56)::1 (56)::1 (56):

ههههههه :D
بص ياباشا .. حاول تركز على تحليلك فقط .. ولا تنتبه لأى تحليل اخر
لو ركزت على تحليل فلان أو علان ففى النهايه هتبقى انت الخسران
و أوعى تبقى فاكر انك انت بس اللى بتخسر .. كلنا عدينا بالمرحله دى فى البدايه .. انا شخصياً خسرت اكثر من 70% فى يومين من حسابى الحقيقى عند البدايه :(
يعنى خليك فى تحليلك انت .. ومفيش مانع انك تشوف التحليلات الأخرى .. و لكن هتشوفها بنظره المقارنه مع تحليلك
لأنك هتشوف حد بيقول بيع وحد بيقول اشترى فى نفس الوقت .. ففى النهايه لازم يكون القرار ليك انت
ولاتدع التحليلات تشوش على صفقاتك .. يعنى انت مثلاً لو داخل شراء وشوفت حد بيقول بيع .. سيبك منه .. واوعى تغيير فى صفقتك
لأن السعر هو فى المستقبل .. والمستقبل فى علم الغيب عند الله .. وأن اى حد مهما بلغت قوته وخبرته فهو فى النهاية يتوقع .. فقد يخطئ أو يصيب
وبالتوفيق لك أن شاء الله :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 (المشاركة 503752)
في الغالب ضرب ستوبات لان كل شوية حبة ناس غلابة زي حالتنا يسمعو الاخبار ان يوم الخميس الهبوط المدوي لليورو بعد تقليل سعر الفايدة فيقومو بايعين فاليورو يطلع ينتش القرشين اللي حيلتهم و هكذا لحد يوم الخميس يقوم نفس الرجالة اللي اشترو الايام اللي فاتت يبيعو و نكون طبعا احنا شاريين و ياخدو الشوية الباقيين من اللي حيلتنا و معاك ان الازواج الاخري فيها مكسب احسن الف مرة من اليورو دولار اللي باعتبره اسواهم:1 (88):

والله يانجم الكلام دا مش كلامى .. انا شوفته فى المواقع العالميه فحبيت اشاركم بهذه وجهه النظر .. يمكن تفيدنا :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed5570 (المشاركة 503753)
شكلك عايز تطفشنا علشان تقعد لوحدك مع اليورو
ده بعدك
خلبوص صحيح:D

لا يا باشا انا مش بقلكم سيبوا الورشه .. بالعكس دا انا عايز الورش الباقيه يكون فيها تفاعل ذى الورشه دى :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 503832)
حبيبي حماده
السيولة اللي دخلت علي الييورو و تحديدا دلوقتي قبل خبر الفايدة بيومين و بعدها بيوم اجازة البنوك الاوروبية
انا 100% معاك ان ده مش طبيعي
و في سيناريو شايفه منطقي اوي
ان البنوك المركزيه و حيتان السوق اللي بيتغذو علي صغار المتداولين امثلنا هما اللي يكونو سربو الاشاعات بعدم تنزيل الفايده علي اليورو
وبل كمان يضخو سيولة قوية علشان يرفعو من العملة و ياكدو للمتداولين جدية الاشاعة
و كلنا نجري ورا الترند الصاعد
و يظهر خبر الفايده يوم الخميس بتقليل الفايده زي ما هما مخططين بالظبط
و مظبطين اوامرهم بالبيع و حطين سيولتهم الحقيقية في عمليات البيع بالتزامن مع خبر الفايده
يخدو فلوسهم اللي ضخوها في الاول
و فلوس صغار المضاربين ( امثالنا ) و يبقة استفادو من الخبر استفاده قصوي و كبروا محافظهم علي حسابنا
ايه رأيكو في السيناريو ده ؟؟؟
شيء اخير
احنا في بداية مايو
بما يعني عمليات بيع مكثفة لجني ارباح العام

اعتقد يا شباب اننا علشان نكسب في السوق ده لازم بعد عرض التحليلات بانواعها نفكر بره الصندوق ...

اهلاً يامصطفى .. اخبارك آيه .. واخبار الرينكو معاك عامل آيه ؟! :)
بص ياكبيير .. انا شخصياً غير مقتنع بفكره ضرب الآستوبات
لأن لو ركزت على نظريه المؤامره .. ففى النهايه انت اللى هتضيع
انا شخصيا كنت شغال بنظريه المؤامره فى الأول .. وكنت لما اشوف اى تحركات غريبه فى السوق او فشل فى تحليلى .. كنت بجرى علطووول عشان اعلق فشلى على شماعه المؤامره
لكن مع الوقت عرفت انى مفيش حاجه اسمها مؤامره .. ومفيش حاجه اسمها حد عايز يخسر حد
لأن السوق مش بيتحرك عشوائى .. ومفيش حد يقدر يتحكم فيه .. ولازم تسأل نفسك فى كل شمعه هى اتكونت ليه وازى ؟ .. ولازم تلاقى اجابه منطقيه سواء كانت فى الاخبار او التحليل الفنى
طيب انت عارف ان اكبر بنك فى العالم لا يمتلك سيوله اكثر من 3 تريليون دولار ؟
طيب انت عارف ان حجم التداول فى اليوم الواحد فقط فى سوق الفوركس حوالى اكثر من 6 تريليون دولار ؟!
يعنى بالمنطق كدا مفيش حد هيحط كل السيوله بتاعته عشان فى الآخر يكون متحكم فى نص السوق فقط وفى يوم واحد بس :D!!
بالمختصر كدا .. احنا هنسير مع الخبر الفائده عند اعلانه .. سواء بيع او شراء .. ولكن انا حبيت اشاركم وجهه النظر الاخرى مش اكتر :)

Anonymous 01-05-2013 06:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 503843)
بص ياباشا .. حاول تركز على تحليلك فقط .. ولا تنتبه لأى تحليل اخر
لو ركزت على تحليل فلان أو علان ففى النهايه هتبقى انت الخسران
و أوعى تبقى فاكر انك انت بس اللى بتخسر .. كلنا عدينا بالمرحله دى فى البدايه .. انا شخصياً خسرت اكثر من 70% فى يومين من حسابى الحقيقى عند البدايه :(
يعنى خليك فى تحليلك انت .. ومفيش مانع انك تشوف التحليلات الأخرى .. و لكن هتشوفها بنظره المقارنه مع تحليلك
لأنك هتشوف حد بيقول بيع وحد بيقول اشترى فى نفس الوقت .. ففى النهايه لازم يكون القرار ليك انت
ولاتدع التحليلات تشوش على صفقاتك .. يعنى انت مثلاً لو داخل شراء وشوفت حد بيقول بيع .. سيبك منه .. واوعى تغيير فى صفقتك
لأن السعر هو فى المستقبل .. والمستقبل فى علم الغيب عند الله .. وأن اى حد مهما بلغت قوته وخبرته فهو فى النهاية يتوقع .. فقد يخطئ أو يصيب

والله يانجم الكلام دا مش كلامى .. انا شوفته فى المواقع العالميه فحبيت اشاركم بهذه وجهه النظر .. يمكن تفيدنا :)

لا يا باشا انا مش بقلكم سيبوا الورشه .. بالعكس دا انا عايز الورش الباقيه يكون فيها تفاعل ذى الورشه دى :)

اهلاً يامصطفى .. اخبارك آيه .. واخبار الرينكو معاك عامل آيه ؟! :)
بص ياكبيير .. انا شخصياً غير مقتنع بفكره ضرب الآستوبات
لأن لو ركزت على نظريه المؤامره .. ففى النهايه انت اللى هتضيع
انا شخصيا كنت شغال بنظريه المؤامره فى الأول .. وكنت لما اشوف اى تحركات غريبه فى السوق او فشل فى تحليلى .. كنت بجرى علطووول عشان اعلق فشلى على شماعه المؤامره
لكن مع الوقت عرفت انى مفيش حاجه اسمها مؤامره .. ومفيش حاجه اسمها حد عايز يخسر حد
لأن السوق مش بيتحرك عشوائى .. ومفيش حد يقدر يتحكم فيه .. ولازم تسأل نفسك فى كل شمعه هى اتكونت ليه وازى ؟ .. ولازم تلاقى اجابه منطقيه سواء كانت فى الاخبار او التحليل الفنى
طيب انت عارف ان اكبر بنك فى العالم لا يمتلك سيوله اكثر من 3 تريليون دولار ؟
طيب انت عارف ان حجم التداول فى اليوم الواحد فقط فى سوق الفوركس حوالى اكثر من 6 تريليون دولار ؟!
يعنى بالمنطق كدا مفيش حد هيحط كل السيوله بتاعته عشان فى الآخر يكون متحكم فى نص السوق فقط وفى يوم واحد بس :D!!
بالمختصر كدا .. احنا هنسير مع الخبر الفائده عند اعلانه .. سواء بيع او شراء .. ولكن انا حبيت اشاركم وجهه النظر الاخرى مش اكتر :)

هههههههههههههههه
ايه يا ريس انت صاحي توترني زيادة انا كنت هخش بيع دلوقتي
امممممممممممم ايه رايك ؟؟؟؟ انا بثق في تحليلاتك و متقلقش المخاطرة مسئوليتها عليا :1 (56):
:1 (88)::1 (88)::1 (88):

Mohamed Rabie 01-05-2013 06:40 AM

أسعار العملات كلها تقريبا متوقفه أو بتطلع و تنزل فى حدود 10 نقط ,, يعنى محدش يدخل بيع ولا شراء ع أى حاجه

MoHaMeD EgY 01-05-2013 07:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 503848)
هههههههههههههههه
ايه يا ريس انت صاحي توترني زيادة انا كنت هخش بيع دلوقتي
امممممممممممم ايه رايك ؟؟؟؟ انا بثق في تحليلاتك و متقلقش المخاطرة مسئوليتها عليا :1 (56):
:1 (88)::1 (88)::1 (88):

يعنى انا عمال أقولك متركز على تحليل فلان أو علان .. وانت جاى تقولى تحليلك آيه ههههه :D
طيب بص ياباشا
انا كنت داخل شراء مع الصفقه السابقه عند 1.3125 .. ومستنى تحقيق الهدف عند 1.3200 .. وحاليا قمت بوضع استوب لوز عند 1.3140 يعنى ربح 15 نقطه ( بريك ايفن ) .
لكن لو هبط السعر هفضل اراقبه عشان أستناه تحت واشوف اخره فين الهبوط و اشتريه بسعر كويس
و لكن من الناحيه الأقتصاديه فانا لا اتوقع الهبوط لأن الدولار حالته ذى الزفت .. الأ أذا اتى خبر مفاجئ يقلب الموازين
ع العموم لو فيه اى تطورات جديده فى السعر هتلاقينى واضع التحليل هنا فى الورشه

فور اكس 01-05-2013 08:53 AM

اذكر قبل كم شهر لما كانت ازمة اليونان لازالت قائمة كان الجميع يتحدث عن ان الاتحاد الاوروبي لن يتوصل لحل كامل في ازمة اليونان مما سيؤدي الى هبوط اليورو ولكن فجأه اتفقوا عيال .... واعتمدوا حزمة الانقاذ وطااااار اليورو في العلالي وياما ستوبات انضربت
انا خوفي ان خبر تقليل الفائدة يكون نفس الشئ

eng-samir 01-05-2013 10:27 AM

نظرية المؤامرة متوقعة و الا الحتان يبقو حيتان .. عشان كده لابد من الحذر
و لو تفتكرو يوم 25 ابريل خبر الناتج المحلى الاجمالى لبريطانيا .. اللى كان التوقعات و الاخبار تشير الى الركود و ناس كتير دخلت بيع .. و فجاه ضرب كل المقاييس و انطلق عاليا لتحقيق هدفه المنشود
عشان كده لازم الحذر و التحليل بعمق .. حتى لا نؤكل من الحيتان !!

Anonymous 01-05-2013 10:39 AM

تفتكرو اليورو بيصحح علشان يطلع فوق جامد:1 (56):
ولا بياخد نفس لفوق علشان ينزل جري علي تحت:1 (64)::1 (64)::1 (64):
:1 (88):

الساعة الآن 02:23 AM